eitaa logo
بنیاد قم‌پژوهی
422 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
72 ویدیو
25 فایل
💠 کانال رسمی بنیاد قم‌پژوهی 🔸تاسیس: ۱۳۸۹ 🔹ارتباط با مدیر کانال: @ghompajoohi https://www.instagram.com/qompajoohi ♦️نشانی: قم: خیابان دورشهر - میدان رسالت - دانشگاه طلوع مهر - بنیاد قم‌پژوهی 🔹تلفکس: 02537831421
مشاهده در ایتا
دانلود
📣 طرح جامع کاروانسرای ملاحسین در میدان کهنه قم تهیه می‌شود 💠 مدیرکل طرح‌های توسعه شهری شهرداری قم گفت: تهیه طرح جامع کاروانسرای ملاحسین در میدان کهنه شهر قم در دستور کار قرار دارد. ✅ متن کامل خبر: https://qom.ir/tONY 🆔 @shahrdari_qom
4_5823600724205900088.pdf
1.01M
سفرنامه مشهد مقدس و قم، ملاعلی اصغر محمدی قزوینی (م۱۳۹۶ق)، تصحیح: علی اکبر صفری، کتاب شیعه، شماره ۲۱ - ۲۲ (بهار تا زمستان ۱۳۹۹)، ص ۱۹۷ - ۲۰۶. تلگرام | ایتا | سایت
🔰 پرونده ثبت جهانی حرم مطهر حضرت معصومه(س) به یونسکو ارسال شد مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم گفت: پرونده حرم مطهر حضرت معصومه(س) برای ثبت جهانی تکمیل و به عنوان گزینه‌ای برای ثبت و انجام شدن فرآیند تصویب به یونسکو فرستاده‌ شد. @qomirib
سردر زیبای امامزاده سیدسربخش(ع) و گچ‌بری پرکار عکاس: سوسن بیات 🌐 www.qomshenasi.ir 🌐 instagram.com/qomshenasi 🌐 aparat.com/qomshenasi 🆔 @qomshenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 محله میدان‌میر 💠 ساماندهی و بهسازی محله میدان‌میر واقع در بافت فرهنگی تاریخی هسته مرکزی شهر قم این محله یکی از محله‌های قدیمی شهر قم بوده که مهم‌ترین ویژگی آن بیت النور است که محل اقامت هفده روزه حضرت معصومه(س) در قم بوده که به عنوان مکانی زیارتی، مورد توجه زائرین و مجاوران آن حضرت بوده است. از دیگر عناصر شاخص پیرامون این محله می‌توان به آب‌انبار لبچال، خانه تاریخی علامه اشاره کرد. میدان‌میر بین دو محله آذر و چهارمردان از محله‌های قدیمی قم واقع شده است. 🆔 @BehsaziQom
💢فرصت‌ها و چالش‌های گردشگری قم ایسنا/قم در جلسه هم‌اندیشی بنیاد قم پژوهی فرصت‌ها و چالش‌های گردشگری قم با حضور کارشناسان بررسی شد. به مناسبت هفته جهانگردی، جلسه ۴۸۳بنیاد قم پژوهی با موضوع " فرصت‌ها و چالش‌های گردشگری قم" با حضور فعالان و کارشناسان گردشگری در دانشگاه طلوع مهر قم برگزار شد. در ابتدای این نشست حجت الاسلام میرفندرسکی، مدیر مؤسسه آوای فطرت قم و از کارشناسان گردشگری دینی گفت: در قم با وجود دارا بودن ظرفیت‌های گردشگری متنوع از جمله زیارتی، تاریخی و فرهنگی نه تنها برای گردشگران، بلکه برای زائران این شهر هم برنامه نداریم. زائران غیر ایرانی در بحث صنعت گردشگری می‌توانند رونق آفرین باشند. وی افزود: اغلب افراد گردشگری که به قم می آیند به این شهر علاقه دارند. ما می‌توانیم برای این دست افراد پیش از اینکه به قم بیایند برنامه داشته باشیم و از این فرصت برای معرفی قم استفاده کنیم، ولی این مهم انجام نمی شود . ما باید این واقعیت را بپذیریم که گردشگری چه زیارتی، چه غیر زیارتی، در استان قم در اولویت قرار ندارد. ادامه خبر را اینجا بخوانید:👇 http://qompajoohi.ir/?p=10514 تلگرام | ایتا | سایت
جلسۀ این هفته بنیاد قم‌پژوهی (نشست ۴۸۴) موضوع: آشنایی با محله و بزرگان گمنام محلات قدیمی شهر قم (محله ملا محمود) زنده یاد میرزا علی امیدواریان (تفرشی) (محرر آستانه حضرت معصومه(س)، عارف، شاعر) با حضور : حاج اصغر امیدواریان (فرزند میرزا) محمد امیدواریان (نوه میرزا ، پژوهشگر بافت تاریخی) ↙️ زمان: سه‌شنبه۱۴۰۲/۰۷/۱۸ساعت ۱۹ ↙️ مکان: میدان رسالت – دانشگاه طلوع مهر شرکت برای عموم علاقه‌مندان آزاد است. تلگرام | ایتا | سایت
16.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 خانه های تاریخی و روستایی قم با معماری و سبك سنتی خاص، ظرفیت تبدیل شدن به اقامتگاه‌های بوم‌گردی برای رونق كسب و كارهای محلی و رشد صنعت گردشگری و به تبع آن اشتغال‌زایی و اقتصاد را دارند. 🔹 دوازده منطقه نمونه و روستاهای گردشگری در استان قم وجود دارد كه به خاطر ویژگی‌های اقلیمی و اكوتوریسمی مورد توجه گردشگران است. 🆔 @mirase_karime
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 ‎‌ ‎📻 موضوع این هفته: "قم قدیم 1 (دوره پیش از اسلام" در این اپیزود با قم در دوران پیش از اسلام و سلسله‌های پیشدادیان، کیانیان، هخامنشیان و ساسانیان آشنا می‌شویم. 🔗 پل های ارتباط با ما: 🌐 سایت 🟪 اینستاگرام 🟧 کست باکس
💠 دروازه ری (۱) ✍️ محسن اسماعیلی من در پایینِ شهر زاده شدم. در پایینِ شهر قم. پایینِ دروازه. دروازه ری. نمی‌دانم از چه زمانی قوافل دل و دانش از این دروازه به سوی ری می‌رفته و یا کاروان حُلّه کی بدین دروازه وارد می‌شده است. حتی پیش از آن که اخیراً عکسی از برج و باروی ویران آن را در یکی از پست‌های اینستاگرام قم‌شناسی دیده باشم، تصور و تصویری از این دروازه نداشتم. اما از روزی که به خاطر می‌آورم، هیبت و هیئت دروازه بوده است؛ بی از آن‌که دری در کار باشد تا باز و بسته شود؛ نه برجی، نه بارویی. گذری بود با سه یا چهار طاق چشمه‌ای بلند، برآورده از خشت و گل که از یک طرف به سوی مسجد میرزای قمی و چاله خاکستری و نهایتاً میدان کهنه و پامنار منتهی می‌شد و از سوی دیگر به محله‌های آلوچو و مسجد جامع و باغ‌پنبه و عربستان می‌رسید و از این سو به دشت‌های باز منتهی به شاه سیدعلی و کوچه باغ‌های منتهی به چار امامزاده. با فرو ریختن طاق‌ها تنها نامی از دروازه باقی ماند و دروازه ری گذری شد چون سایر گذرها. مجموعه‌ای متشکل از مشاغلی که در هر گذری یافت می‌شد: نانوایی سنگکی، قصابی، کبابی، بقالی با قبرستانی متروک در کنارش و یادگاری از روزگار کهن‌تر: نمک کوبی. بیرون دروازه میدان گاهی بود که در گوشه راست آن گاراژ قرار داشت که هر روز اتوبوس مسافران دشت مسیله بدان وارد یا خارج می‌شد. از محوطه بیرون دروازه که سرازیر می شدی، شهر همچون کرمی آرام آرام داشت پیله تنگ خود را می‌درید تا پروانگی خود را جشن بگیرد. خانه‌های خشت و گلی‌ای در امتداد جاده‌ای خاکی که به طرف شاه سیدعلی و کوره‌های نوقطار می‌رفت. چارصد پانصد متر که پایین می رفتی دیگر خانه‌ای نبود. راه خاکی ای که از میان کشتزارها به شاه سیدعلی و دشت‌های پشت آن و کوره‌های نوقطار می رسید. خانه‌ها در کوچه‌های منتهی به این خیابان نیز هنوز تُنُک بودند و غلبه با دشت و سبزه و باغ و آب بود. باغ‌های انار و انجیر و آلوچه و کرت‌های سبزی‌کاری و گندم کاری‌های وسیع و چشم‌اندازهای سبز تا اطراف شاه سیدعلی و شاهزاده احمد و چهار امامزاده که در میان باغ‌ها محصور بود و قمی‌ها ملا آقابابا می‌نامیدنش. امروزه، پس از گذشت بیش از پنج دهه وقتی به خود بازمی‌گردم تا ببینم چه تلقی‌ای از این دروازه دارم، دروازه ری را برزخی می بینم میان درون و برون. میان شهر و کوچه‌های پیچ در پیچ و تنگش با دشت‌های باز و کشتزارهای سبز بیرون آن. مرزی میان درهم پیچیدگی و گستردگی. اگر بخواهم نامی بر آن بگذارم، شاید بتوانم آن را دروازه رهایی بخوانم. این تعبیر و تلقی در بادی امر کمی غریب جلوه کند اما تعبیر بهتری در ذهن ندارم. از زیر همین دروازه بود که گاه صدای لااله الا الله طنین‌انداز می‌شد و چشم که به سمت صدا می‌گرداندم، بچه‌ای را سینی حلوا در دست می‌دیدم پیچیده در پارچه‌ای سپید، طلایه‌دار مشایعت کنندگانی که تابوت رها شده‌ای از قید زندگی آن روزها را بر دوش می‌کشیدند تا در شاه سیدعلی و شاهزاده احمد به خاک بسپرند. از طریق همین دروازه بود که گله‌های گوسفند از کوچه ترکمن‌ها، صبحگاهان بیرون می‌زدند و با برپا کردن گرد و غبار صبحگاهی در دشت‌های باز و مراتع شاه سیدعلی و زمین‌های بایر اطراف آن رها می‌شدند تا غروب دوباره به آغل‌های تنگ و تاریک درون خانه‌ها بازگردند. زیر طاق همین دروازه بود که در تاریکی نیم شبان داش مشدی‌ها و لات‌ها خود را از قید روزمرگی‌ها رها می‌کردند و گاه مست و گاه خمار جلو بانک صادراتی که به‌تازگی باز شده بود، چُنده می‌نشستند. در خود فرو می‌رفتند. آوازی از ایرج، گلپا و گاه آوازی کوچه باغی سر می‌دادند و غریبانه و داش آکل وار می‌خواندند و کسی که با زن و بچه از آنجا می گذشت، دغدغه‌مند بود که مبادا این لولیان مست برایشان مزاحمتی ایجاد کنند، هرچند این امر کمتر اتفاق می‌افتاد. آنها بیش از آن که درگیر دنیای بیرون باشند، خراباتیانی بودند که با بنگ و خمر می‌کوشیدند تا دمی زین هوشیاری وارهند و سکوهای جلو بانک و مغازه‌ها مرز میان مستی و هشیاری، خودآگاهی و ناخودآگاهی آنان بود. بیشترین دعواهایی که اغلب به چاقوکشی ختم می‌شد در همین محوطه دروازه بود و بسیاری از کسانی که در نتیجه ضرب و جرح دیگران تحت تعقیب پلیس قرار می گرفتند، از همین جا به سوی دشت و بیابان یا کوره‌های نوقطار پناه می‌بردند و به زندگی پنهانی روی می‌آوردند. رهایی از تعقیب پاسبانان و گزمگان. ۱۴۰۲/۰۷/۲۲ تلگرام | ایتا | سایت
💠 دروازه ری (۲) ✍️ محسن اسماعیلی از گاراژ واقع در گوشه همین دروازه بود که روستانشینان و عشایر کلکو و دشت مسیله با اتوبوس دماغداری که با هندل روشن می‌شد با دنیای محصور در میان کوچه‌های باریک محله‌های شهری خداحافظی می‌کردند و به سوی دشت‌های کویری قمرود و مسیله می‌رفتند تا در دل کویر از هرچه آدمی را محدود می‌کند، رهایی يابند. به سوی زندگی در شوره زار و پرورش و پرورش شتر و گوسفند و بز در زیر آسمان بیرون همین دروازه بود که پرده‌خوانان و مارگیران و پهلوانان بساط خود را می‌گستردند. معرکه راه می انداختند. مردم را به دور خود جمع می‌کردند تا هم روزگار بگذارند و هم مردم را با افسون خویش از خود بی‌خود کنند. شب و روز نداشت. به زیر دروازه که می‌رسیدی همواره چیزی خوش یا ناخوش وجود داشت که دمی ترا از تو بستاند و خیالت را برانگیزد. بوی نان سنگک تازه‌ای، دود کبابی، تاریکی و خموشی قبرستان شیخ اباصلتی. چوب بازی و طبل و دهل برای تازه دامادی و گاه جنازه جوانی که به قول امروزیان اوردوز کرده بود. این‌ها غبارهایی است از گذر طوفان عمر که بر جانم نشسته. دروازه اکنون در غبار خط پنهان شده است. ۱۴۰۲/۰۷/۲۲ تلگرام | ایتا | سایت
💢 بقایای قلعه عبدالله با پایه‌های سنگی احتمالا ساسانی و بقایای خشتی و گلی دوره اسلامی میانه جاده قدیم قم - کاشان آثارثبتی میراث قم حسین صادقی ۱۴۰۲/۰۷/۲۲ تلگرام | ایتا | سایت
💢 مدرسه علمیه جهانگیرخان (جانی‌خان) روبه‌روی مسجد جامع عکاس: فاطمه خانعلی ۱۴۰۲/۰۷/۲۲ تلگرام | ایتا | سایت @fatemeh__khanali