💢 آیا نویسندۀ غیرطنزنویس داریم؟
محمدرضا آتشین صدف
یکی از گونههای نویسندگی که خیلیها آرزو دارند در آن مهارت داشته باشند، طنزنویسی است؛ اما همین خیلیها را اگر حتی یارانۀ دو برابر بدهی حاضر نیستند طنز یاد بگیرند! میگویند من که داستاننویسم، من که مقالهنویسم، من که یادداشتنویسم و ... . خلاصه اینکه من که نمیخواهم طنزنویس شوم.
این دوستان فکر میکنند ما دو جور نویسنده داریم: طنزنویس، غیرطنزنویس و حالا که من غیرطنزنویسم پس لازم نیست طنزنویسی یاد بگیرم. در پاسخ عرض میکنم: شرمنده، اشتباه به عرض رساندهاند: ما دو جور نویسنده داریم:
۱. نویسندهای که فقط طنز مینویسد؛
۲. نویسندهای که طنزنویسی نیز از ابزار کار او است.
#طنزنویسی
کانون نویسندگان قم
ارتباط با #کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا
سایت کانون نویسندگان قم (آخرین اخبار و اطلاعیهها)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم
در آستانهی سیزدهمین سالروز تولد سهگانی، سومین نشست ادبی کانون نویسندگان با موضوع:
📍\سهگانی
📍\شعر ایرانی
📍\حکمت جهانی
برگزار میشود.
•··•✦❁🌸❁✦•··•
♻️زمان:
یکشنبه: ۷ خرداد ماه ۱۴۰۲
♻️محل برگزاری:
قم_ میدان رسالت_موسسهی آموزش عالی طلوع مهر.
╭─•••≽•≽•≽•►@kafeyehonaresegani
@radiosegani
╰────────────➤𝐂𝐡𝐚𝐧𝐧𝐞𝐥
💢مخاطبشناسی در ویرایش
عبدالرحیم موگِهی (شمیم)
نوشته یا دارای مخاطب عام است یا خاص. پس ویرایش (از این منظر) نیز بر دو گونه است: عام یا خاص. از همین رو، لازم است که ویراستار، این تفاوت را در نظر داشته باشد و با توجه به آن، ویرایش نوشته را انجام دهد.
برای نمونه، ویرایش متنی که برای بزرگسالان نوشته شده، با ویرایش متنی که مخصوص خردسالان به نگارش در آمده، کاملاً متفاوت است؛ زیرا ویژگیهای ذهنی و سطح علمی و فکریِ خردسالان به طوری است که تا حد امکان، مثلاً باید از نوشتن جملههای طولانی و نَفَسگیر برای آنان پرهیز کرد.
به همین سبب، اگر جملهای طولانی و بدین سان برای دانشآموزان پایان مقطع دبستان نوشته شده باشد:
- نیما از این که نتوانسته بود درسهایش را خوب بخواند و شب پیش از امتحان هم خوب مطالعه نکرده بود و نمرهاش کم شده بود، بسیار ناراحت بود.
ویراستار فرادست و باتجربهای که مخاطبشناس است، این متن را برای آنان به چهار جملۀ کوتاه تبدیل میکند:
+ نیما نتوانسته بود درسهایش را خوب بخواند. شب پیش از امتحان هم خوب مطالعه نکرده بود. در نتیجه، نمرهاش کم شده بود. برای همین، بسیار ناراحت بود.
#ویرایش
کانون نویسندگان قم
ارتباط با #کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا
سایت کانون نویسندگان قم (آخرین اخبار و اطلاعیهها)
4_6014766123663233600.pdf
216.5K
💢 غلط ننویسیم 💢
✅ چکیدهٔ کتاب «غلط ننویسیم» استاد نجفی در جدولی منظم و کاربردی
❇️ مهمترین اشتباههای رایج در زبان فارسی که باید بدانیم و رعایت کنیم
⭕️ @hamidhossaini
کانون نویسندگان قم
ارتباط با #کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا
سایت کانون نویسندگان قم (آخرین اخبار و اطلاعیهها)
💢 مثنویخوانی
🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا
🔹 استاد: علی حیدری یساولی
🔹 جلسه بیستم: شنبه ۶خرداد۱۴۰۲
ساعت۱۹:۴۵
برنامۀ یکشنبههای هرماه:
یکشنبه اول: نشست ادبی. یکشنبه دوم: سعدیخوانی. یکشنبه سوم: شاهنامهخوانی. یکشنبه چهارم: حافظخوانی.
شنبۀ هر هفته: جلسه شرح مثنوی
🔻مکان: قم، انتهای خیابان دورشهر، نبش میدان رسالت
موسسه آموزش عالی طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#مثنوی
کانون نویسندگان قم
ارتباط با #کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا
سایت کانون نویسندگان قم (آخرین اخبار و اطلاعیهها)
💢 نشست ادبی کانون نویسندگان قم/۳
موضوع: سهگانی، شعر ایرانی، حکمت جهانی
با سخنرانی دکتر علیرضا فولادی، مبدع شعر سهگانی و عضو هیئت علمی دانشگاه
و شعرخوانی سرودههای جمعی از شعرای سهگانیسرا
شعرخوانی استاد عباس فرساد با گویش قمی
زمان: یکشنبههای اول هرماه
↙️ جلسه سوم: یکشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
ساعت ۱۹:۳۰
↙️ مکان: میدان رسالت – موسسه آموزش عالی طلوع مهر
💢 شرکت برای عموم علاقهمندان آزاد است.
ارتباط با #کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا
سایت کانون نویسندگان قم (آخرین اخبار و اطلاعیهها)
27.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢بخشی از نشست شرح مثنوی
استاد علی حیدری یساولی
#مثنوی
کانون نویسندگان قم
ارتباط با #کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا
سایت کانون نویسندگان قم (آخرین اخبار و اطلاعیهها)
💢گزارش تصویری نشست ادبی کانون نویسندگان قم/۳
یکشنبه۷ خرداد ۱۴۰۲
دانشگاه طلوع مهر
#نشستادبی
کانون نویسندگان قم
ارتباط با #کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا
سایت کانون نویسندگان قم (آخرین اخبار و اطلاعیهها)
27.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلیپ ارائه شده در نشست ادبی کانون نویسندگان قم
📍بخشی از فعالیتهای مجازی سهگانیپردازان
💢 گزارشگر: زهرا گنجعلی
ارتباط با #کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا
سایت کانون نویسندگان قم (آخرین اخبار و اطلاعیهها)
💢سَبْکشناسی در ویرایش
عبدالرحیم موگِهی (شمیم)
برخی از نویسندگان در نوشتههایشان دارای سبک و زبان و حتی واژگان خاص و خارج از زبان معیار هستند. پس ویرایشگر هنگام ویرایش این گونه آثار نباید در سبک و زبان نوشتاری آن دست بَرد و دخل و تصرف کند.
برای نمونه هنگامی که پدید آورنده در نوشتهاش به جای سه واژۀ «همواره»، «بالا» و «پایین»، از واژههای ادبیِ «هماره»، «فرازین» و «فرودین» استفاده کرده است، ویراستار دانا و زبردست میداند که نباید واژگان ادبیِ نوشته را تغییر دهد.
یا بعضی از اهل قلم سَرهنویس هستند و از واژهها و عبارتهای غیر فارسی استفاده نمیکنند. مثلاً مینویسند:
- در فراگشتِ فراهماییِ رشتههای تَشنیکی و مهرازی، رخدادی شگفتانه دیده شد.
در این صورت، ویراستار حرفهای میداند که در سبک سرهنویسیِ عبارت پیشین نباید دست بَرد و دخل و تصرف کند. در نتیجه، کلمۀ «فراگشت» را به «فرایند»، «فراهمایی» را به «کنفرانس»، «تشنیکی» را به «فنی»، «مهرازی» را به «معماری»، «رخداد» را به «اتفاق»، و «شگفتانه» را به «عجیب» تغییر نمیدهد و عبارت را اینچنین نمیکند:
- در فرایند کنفرانس رشتههای فنی و معماری اتفاقی عجیب دیده شد.
#ویرایش
کانون نویسندگان قم
ارتباط با #کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا
سایت کانون نویسندگان قم (آخرین اخبار و اطلاعیهها)
با عرض سلام و احترام به استحضار میرساند:
نشست شرح مثنوی امشب برگزار نمیشود.
کانون نویسندگان قم
💢قلم مبتدی و حرفهای
زهره دربانی
بر اساس اینکه نویسنده مبتدی یا حرفهای باشد، توصیف داستان متفاوت میشود.
گاه در داستان با اوج و فرودهایی روبهرو هستیم که در خلال آن و به مرور، شخصیت داستان در مواجهه با رویدادها و اتفاقات به خواننده معرفی میشود.
این معرفی ضمنی سبب میشود تا خواننده با باریکبینی و دقت بیشتری با خصایص شخصیت داستان آشنا گردد.
علاوه بر این به نویسنده حرفهای این امکان را میدهد تا وقایع را با تفصیل و در لفافه و به مرور شرح دهد که در ایجاد داستانهای فرعی بسیار حائز اهمیت است و در نهایت به درک بهتر محتوا کمک میکند.
در مقابل، نویسنده مبتدی تفکری عاری از هر پیرایه و آلایش واژگانی و پیچیدگی متن دارد و در نوشتن، ناخودآگاه به سراغ ویژگیهای شخصیت داستان میرود و با چند جمله کوتاه، تمامی خصایص شخصیتی او را در سریعترین وجه ممکن، آشکارا و بیآبوتاب برملا میکند.
مثلا نویسنده حرفهای، ویژگی سخاوتمندی را اینطور توصیف میکند: هر چه فکر کرد دلش نیامد در دیدارش از آسایشگاه سالمندان فقط برای کارگر قدیمی خالهاش که آنجا زندگی میکرد، بستنی بخرد. تصمیم گرفت برای همه سالمندان که هشتاد نفر بودند بستنی بخرد و با لذت بستنی خوردن آنها را تماشا کند.
#داستان
کانون نویسندگان قم
ارتباط با #کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا
سایت کانون نویسندگان قم (آخرین اخبار و اطلاعیه ها)
💢در کانون نویسندگان قم عنوان شد:
💢سهگانی، شعر ایرانی و دارای حکمت جهانی است
حوزه/سومین نشست ادبی کانون نویسندگان قم در موسسه آموزش عالی طلوع مهر با حضور جمعی از شاعران و نویسندگان با موضوع سهگانی، شعرایرانی، حکمت جهانی، برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری حوزه، علیرضا فولادی در سومین نشست ادبی کانون نویسندگان قم در موسسه آموزش عالی طلوع مهر که با حضور جمعی از شاعران و نویسندگان با موضوع “سهگانی، شعرایرانی، حکمت جهانی” برگزار شد، به عنوان مقدمه، تصریح کرد: سهگانی از خردادماه سال ۱۳۸۹ به صورت رسمی به عرصۀ شعر گام نهاد و تاکنون هم رشد کمی و کیفی چشمگیری داشته و هم توجه شاعران و مخاطبان فراوانی را برانگیخته است.
مبدع سهگانی با بیان اینکه در کتاب بوطیقای سهگانی و مسایل آن نکات مهم این نوع شعر را به رشته تحریر در آوردهاست، تصریح کرد: سهگانی قالبی شعری است که از سه مصراع یا سه سطر پدید میآید و در پایان آن ضربۀ ذهنی میخورد و در سه شاخه کلاسیک، نیمایی و سپید ارائه میشود.
ادامه مطلب را اینجا بخوانید:
http://qomqalam.ir/1402-3/
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت