eitaa logo
کانون نویسندگان قم
1.7هزار دنبال‌کننده
389 عکس
42 ویدیو
8 فایل
🔹کانال رسمی کانون نویسندگان قم ارتباط با مدیر کانال: @kanooneqom نشانی: قم: خیابان دورشهر،نبش میدان رسالت، جنب موسسه آموزش عالی طلوع مهر ، کانون نویسندگان قم تلفن: ۳۷۸۳۱۴۲۱ - ۰۲۵
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 مثنوی‌خوانی 🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا 🔹 استاد: علی حیدری یساولی 🔹 جلسه بیست‌و‌ دوم: شنبه ۲۷خرداد۱۴۰۲ ساعت۱۹:۴۵ برنامۀ یکشنبه‌های هرماه: یکشنبه اول: نشست ادبی. یکشنبه دوم: سعدی‌خوانی. یکشنبه سوم: شاهنامه‌خوانی. یکشنبه چهارم: حافظ‌خوانی. شنبۀ هر هفته: جلسه شرح مثنوی 🔻مکان: قم، انتهای خیابان دورشهر، نبش میدان رسالت موسسه آموزش عالی طلوع‌مهر 🔹حضور برای عموم علاقه‌مندان بلامانع است تلگرام | ایتا | سایت
💢 شاهنامه‌خوانی 🔸 جلسه ماهانۀ شاهنامه‌خوانی 🔹 استاد حسین مقیمی 🔹جلسه دوم: یک‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ ساعت۱۹:۴۵ برنامۀ یکشنبه‌های هرماه: یکشنبه اول: نشست ادبی. یکشنبه دوم: سعدی‌خوانی. یکشنبه سوم: شاهنامه‌خوانی. یکشنبه چهارم: حافظ‌خوانی. شنبۀ هر هفته: جلسه شرح مثنوی 🔻مکان: قم، انتهای خیابان دورشهر، نبش میدان رسالت موسسه آموزش عالی طلوع‌مهر 🔹حضور برای عموم علاقه‌مندان بلامانع است تلگرام | ایتا | سایت
💢زیبانویسی نخستین گام در زیبانویسی، این است كه به خود بباورانیم كه برای بیان هر مطلبی، می‌توان ده‌‌ها جمله ساخت و لزومی ندارد كه تسلیم جمله‌های تكراری و كلیشه‌ای شد. به‌مثل، اگر نانویسنده‌ای بخواهد از سردی هوا در تهران خبر دهد، سریع می‌نویسد: «هوای تهران سرد است.» اما نویسندۀ حرفه‌ای، گاهی صلاح را در این می‌بیند كه از راه پنهان وارد شود و خواننده را غافل‌گیر كند. مثلا ممكن است بنویسد: «تهران سیبری شده است» یا «مردم تهران، اسكیمو شده‌اند» یا «آسمان، امسال تهران را با قطب جنوب اشتباه گرفته است» یا ده‌ها و صدها جملۀ دیگر. البته گاهی نویسنده همان اولین جملۀ متبادر به ذهنش را می‌پسندد و همان را می‌نویسد؛ ولی این انتخاب، باید از روی فراست و اختیار باشد، نه اجبار و تحمیلِ ذهن تنبل. بر این پایه، هنرجوی نویسندگی، باید ذهن خود را فیزیوتراپی كند و تا می‌تواند آن را ورز دهد، تا از كاهلی و تنبلی برهد و ضرورت ساده‌نویسی را بهانۀ بی‌مایگی در جمله‌سازی نكند. برای این منظور، لازم است مدتی تن به مشق و تمرین دهد. بهترین تمرین در این مرحله، انتخاب مضامینی ساده برای ساختن جمله‌‌های متنوع است. مثلا با خود عهد كند كه برای مضمون ساده‌ای مانند «من دروغ نمی‌گویم» بیست تا سی جملۀ ساده بسازد: ـ كسی از من دروغ نشنیده است. ـ از دهان من دروغ بیرون نمی‌آید. ـ من از دروغ‌گویان نیستم. ـ زبان من هرگز به دروغ نچرخیده است. ـ دروغ در دهان من، مانند آتش در آب است. ـ مرا جز برای راست‌گویی نیافریده‌اند. ـ اگر دروغ‌گویی، توانایی است، من آدم ناتوانی هستم. ـ از دریا، گرد برمی‌خیزد و از من دروغ نه. ـ من و دروغ‌؟! ـ از راست‌گویی زیانی ندیده‌ام كه سودم را در دروغ‌زنی بجویم. ـ از دروغ بیزارم. ـ در همۀ عمر از دروغ گریخته‌ام. ـ راست‌گویی برای من، آسان‌تر از دروغ‌گویی است. من این بازی را تا ساختن ده‌ها جملۀ دیگر می‌توانم ادامه دهم و هر قدر این تمرین را بیشتر تكرار كنم، ذهن خود را برای بیان معانی و مطالب علمی، ورزیده‌تر كرده‌ام. در این مرحله از هنرجویی، لازم است گاهی مطلب ساده‌ای را برگزینیم و برای آن، تا می‌توانیم جمله‌های بلند و كوتاه بسازیم. فقط باید بكوشیم از جادۀ ساده‌گویی بیرون نرویم. رضا بابایی، کتاب «آئین قلم» ۱۴۰۲/۰۳/۲۹ تلگرام | ایتا | سایت
💢 مثنوی‌خوانی 🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا 🔹 استاد: علی حیدری یساولی 🔹 جلسه بیست‌و‌ سوم: شنبه ۳تیر۱۴۰۲ ساعت۱۹:۴۵ برنامۀ یکشنبه‌های هرماه: یکشنبه اول: نشست ادبی. یکشنبه دوم: سعدی‌خوانی. یکشنبه سوم: شاهنامه‌خوانی. یکشنبه چهارم: حافظ‌خوانی. شنبۀ هر هفته: جلسه شرح مثنوی 🔻مکان: قم، انتهای خیابان دورشهر، نبش میدان رسالت موسسه آموزش عالی طلوع‌مهر 🔹حضور برای عموم علاقه‌مندان بلامانع است تلگرام | ایتا | سایت
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 معرفی دوره داستان نویسی توسط مدرس دوره، آقای علی اصغر کاویانی ⬅️ سی‌وششمین دوره کلاس‌های آموزشی ❇️ ثبت‌نام: غیرحضوری از طریق لینک زیر: مشاهده لینک (کلیک کنید) شماره‌های تماس: 🔸کانون نویسندگان قم: ۳۷۸۳۱۴۲۱ 🔸دفتر مهارت‌افزایی طلوع مهر: ۳۲۶۱۴۰۷۰ 🔸آیدی ارتباط با کانون: @kanooneqom 🔸آیدی ارتباط با دفتر مهارت‌افزایی طلوع مهر: @Toloumehr 💢کانون نویسندگان قم 💢موسسه آموزش عالی طلوع مهر تلگرام | ایتا | سایت
💢 نشست ادبی کانون نویسندگان قم/۴ موضوع: محاسن و معایب ویراستاری با حضور استاد ابوالفضل طریقه‌دار و شعرخوانی استاد عباس فرساد با گویش قمی زمان: یک‌شنبه‌های اول هرماه ↙️ جلسه چهارم: یک‌شنبه ۱۴۰۲/۰۴/۰۴ ساعت ۱۹:۴۵ ↙️ مکان: میدان رسالت – موسسه آموزش عالی طلوع مهر 💢 شرکت برای عموم علاقه‌مندان آزاد است. تلگرام | ایتا | سایت
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 معرفی دوره صفحه آرائی توسط مدرس دوره، آقای علی کسرائیان ⬅️ سی‌وششمین دوره کلاس‌های آموزشی ❇️ ثبت‌نام: غیرحضوری از طریق لینک زیر: مشاهده لینک (کلیک کنید) شماره‌های تماس: 🔸کانون نویسندگان قم: ۳۷۸۳۱۴۲۱ 🔸دفتر مهارت‌افزایی طلوع مهر: ۳۲۶۱۴۰۷۰ 🔸آیدی ارتباط با کانون: @kanooneqom 🔸آیدی ارتباط با دفتر مهارت‌افزایی طلوع مهر: @Toloumehr 💢کانون نویسندگان قم 💢موسسه آموزش عالی طلوع مهر تلگرام | ایتا | سایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️صفر تا صد Word ترفندهای ویرایش و نگارش 1️⃣قسمت اول 👨🏻‍🏫ارائه توسط آقای علی کسرائیان، مدرس دوره صفحه‌آرایی و ویرایش رایانه‌ای 💢کانون نویسندگان قم 💢موسسه آموزش عالی طلوع مهر تلگرام | ایتا | سایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️صفر تا صد Word ترفندهای ویرایش و نگارش 2️⃣قسمت دوم 👨🏻‍🏫ارائه توسط آقای علی کسرائیان، مدرس دوره صفحه‌آرایی و ویرایش رایانه‌ای 💢کانون نویسندگان قم 💢موسسه آموزش عالی طلوع مهر تلگرام | ایتا | سایت
💢چگونه بنویسیم تا خوانده شویم؟ (۲) عبدالرحیم موگِهی (شمیم) کلمات مُتَرادِف را به کار نبریم کلمات مترادف از نظر معنا با یکدیگر مشابه و از نظر لفظ با یکدیگر مختلف هستند. استفاده از کلمات مترادف، نوشته را طولانی می‌کند و نوعی اسراف قلمی شمرده می‌شود و با اصل کوتاه‌نویسی (ایجاز) در نویسندگی منافات دارد: - تحقیق‌ها و پژوهش‌ها نشان می‌دهد که عالمان و دانشمندان ایرانی از مقام و جایگاه ممتاز و برجسته‌ای در جهان و دنیای امروز برخوردارند. (۲۳ کلمه) + پژوهش‌ها نشان می‌دهد که دانشمندان ایرانی از جایگاه برجسته‌ای در جهان امروز برخوردارند. (۱۳ کلمه) - عقل و خِرد به ما توصیه و سفارش می‌کند که تا می‌توانیم و در توان خود داریم کارها را خوب انجام دهیم. (۲۲ کلمه) + خرد به ما سفارش می‌کند که تا می‌توانیم کارها را خوب انجام دهیم. (۱۳ کلمه) - روش‌ها و شیوه‌های کلاسداری در تعلیم و آموزش‌های آکادمیک و دانشگاهی کاملاً مختلف و گوناگون است. (۱۶ کلمه) + روش‌های کلاسداری در آموزش‌های دانشگاهی کاملاً گوناگون است. (۸کلمه) ۱۴۰۲/۰۴/۰۷ تلگرام | ایتا | سایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️صفر تا صد Word ترفندهای ویرایش و نگارش 3️⃣قسمت سوم 👨🏻‍🏫ارائه توسط آقای علی کسرائیان، مدرس دوره صفحه آرایی و ویرایش رایانه ای 💢کانون نویسندگان قم 💢موسسه آموزش عالی طلوع مهر تلگرام | ایتا | سایت
💢 دشواری آغاز زهره دربانی نوشتن سخت است و از آن سخت‌تر نقطه آغاز و قلم‌فرسایی. برای اینکه این کار را آسان‌تر کنید، بهتر است به خاطره‌نویسی رو بیاورید. یکی از خاطره‌های جالب زندگی خود را انتخاب کنید و برای آن عنوان مناسبی بیابید. اتفاقات زندگی خود را ورق بزنید، ترتیب آن‌ها را به یاد بیاورید و سپس نوشتن را آغاز کنید. ابتدا از خاطره‌های پرهیجان، جذاب، پرکشش و در صورت امکان خنده‌دار استفاده کنید. زبان و لحن نوشتار سلیس، خودمانی و روان باشد. این کار دو هدف شیرین به‌دنبال دارد: یک. شما را به نوشتن دوباره و دوباره ترغیب می‌کند. دو. خواننده را مشتاق می‌کند که تا انتها نوشته شما را بخواند و با حوادث همراه باشد. مزیت اصلی خاطره‌نویسی بر داستان، استواریش بر محور واقعیت است و به تخیل نیاز ندارد. اگر مایلید خاطره را به داستان پیوند بزنید، آگاهانه تخیل‌پردازی کنید. ۱۴۰۲/۰۴/۰۹ تلگرام | ایتا | سایت
💢 مثنوی‌خوانی 🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا 🔹 استاد: علی حیدری یساولی 🔹 جلسه بیست‌و‌ چهارم: شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۲ ساعت۱۸ برنامۀ یکشنبه‌های هرماه: یکشنبه اول: نشست ادبی. یکشنبه دوم: سعدی‌خوانی. یکشنبه سوم: شاهنامه‌خوانی. یکشنبه چهارم: سعدی‌خوانی. شنبۀ هر هفته: جلسه شرح مثنوی 🔻مکان: قم، انتهای خیابان دورشهر، نبش میدان رسالت موسسه آموزش عالی طلوع‌مهر 🔹حضور برای عموم علاقه‌مندان بلامانع است تلگرام | ایتا | سایت
جلسه مثنوی ساعت ۱۸ برگزار می‌شود.
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢بخشی از سومین نشست ادبی کانون نویسندگان قم که با حضور جمعی از شاعران و نویسندگان با موضوع سه‌گانی، شعرایرانی، حکمت جهانی، در موسسه آموزش عالی طلوع مهر برگزار شد. تلگرام | ایتا | سایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢بخشی از سومین نشست ادبی کانون نویسندگان قم که با حضور جمعی از شاعران و نویسندگان با موضوع سه‌گانی، شعرایرانی، حکمت جهانی، در موسسه آموزش عالی طلوع مهر برگزار شد. تلگرام | ایتا | سایت
💢نویسندگی را چگونه آغاز کنیم؟ علی کردانی آنچه به ذهن‌تان می‌رسد را روی کاغذی بنویسید؛ به همین راحتی. ابتدا فقط از ذهن به کاغذ منتقل کنید و در مرحله‌ی بعد، بهترین و جذاب‌ترین کلمات و جمله‌ها را استخدام کنید. می‌توانید از تجربه‌های شخصی، شغلی و تحصیلی خود کمک بگیرید و بعدها در رشته تخصصی‌تان قلم بزنید. ۱۴۰۲/۰۴/۱۰ تلگرام | ایتا | سایت
💢 سعدی‌خوانی 🔸 جلسه شرح غزلیّات سعدی 🔹 استاد: دکتر حسن عزیزی 🔹زمان: یک‌شنبه‌های دوم و چهارم هرماه جلسۀ سوم: یک‌شنبه۱۱ تیر۱۴۰۲ ساعت۱۸ برنامۀ یکشنبه‌های هرماه: یکشنبه اول: نشست ادبی. یکشنبه دوم: سعدی‌خوانی. یکشنبه سوم: شاهنامه‌خوانی. یکشنبه چهارم: سعدی‌خوانی. چهارشنبه چهارم هر ماه حافظ‌خوانی شنبۀ هر هفته: جلسه شرح مثنوی 🔻مکان: قم، انتهای خیابان دورشهر، نبش میدان رسالت موسسه آموزش عالی طلوع‌مهر 🔹حضور برای عموم علاقه‌مندان بلامانع است تلگرام | ایتا | سایت
جلسه سعدی‌خوانی ساعت ۱۸ برگزار می‌شود.
💢 یادداشت و یادداشت‌نویسی (۱) رضا بابایی «یادداشت/ note»، کوتاه‌ترین سازۀ نوشتاری است. پس از یادداشت، «مقاله/ essay» و پس از آن کتاب است. سابقۀ مقاله‌نویسی به قرن شانزدهم میلادی می‌‌رسد و نخستین نوشتارها در این قالب، به قلم میشل مونتنی فرانسوی(۱۵۳۳-۱۵۹۲) و فرانسیس بیکن انگلیسی(1561-1626) است؛ اما یادداشت‌نویسی، پیشینه‌ای طولانی‌تر دارد؛ زیرا اکثر رساله‌های کوتاه علمی در گذشته‌های دور و نزدیک، شبیه همین قالب نوشتاری است. همانندی‌های یاداشت با مقاله و ‌کتاب، ‌کم نیست؛ مثلا یادداشت نیز مانند مقاله باید «مسئله‌محور» باشد، نه «موضوع‌محور». همچنین یادداشت‌ باید همچون ‌کتاب و مقاله، ساختارمند و به نثر معیار باشد. با وجود این، یادداشت ویژگی‌هایی دارد ‌که آن را از هر قالب دیگری جدا می‌‌کند. برخی از آن ویژگی‌ها به این شرح است: ۱۴۰۲/۰۴/۱۱ تلگرام | ایتا | سایت
💢 یادداشت و یادداشت‌نویسی(۲) رضا بابایی سه ویژگی یادداشت یک. اگر بخواهیم قالب‌های نوشتاری را با انواع شعر فارسی مقایسه کنیم، کتاب مانند قصیده یا مثنوی بلند است، مقاله مانند غزل، و یادداشت همچون رباعی. در یادداشت، نویسنده باید در زمینی کوچک، خانه‌ای بسازد که همۀ بخش‌های یک سازۀ مسکونی را دارا است. در کتاب یا مقاله، زمین بیشتری در اختیار نویسنده است. بنابراین در مهندسی نوشتار و چینش مطالب، دستش بازتر است؛ اما یادداشت‌نویس مانند معماری است که باید در زمینی به مساحت چهل متر مربع، خانه‌ای بسازد که اتاق خواب و پذیرایی و آشپزخانه و حمام و سرویس بهداشتی و دیگر امکانات یک سکونت‌گاه ‌کامل را داشته باشد. دو. در هیچ نوشتاری، سرعت قلم نباید بیشتر از سرعت فهم خواننده باشد؛ اما در یادداشت، سرعت قلم در چینش مطالب و پیشبرد مباحث، باید مقداری بیشتر از سرعت آن در مقاله و ‌کتاب باشد. بنابراین یادداشت، قالبی مناسب برای محافظه‌کاری یا چرب‌زبانی و زیاده‌گویی نیست؛ بلکه به دلیل کوتاهی و دامنۀ محدودش، نیاز بیشتری به صراحت و صلابت قلم دارد؛ چنانکه زبان رباعی نیز صریح، گویا، سرراست و ‌کوبنده است. قلم در یادداشت، ضرباهنگی تند و شتابان دارد و لحظه‌ای چشم از مقصد خود برنمی‌دارد. بنابراین با هر سطر و بلکه با هر کلمه ‌که می‌نویسد، یک گام به مقصدش نزدیک‌تر می‌شود. به همین دلیل، صریح‌ و ر‌ک‌گو است و پیوسته بر فهم خواننده تازیانه می‌زند تا در میانۀ راه به خواب نرود. تازیانه‌های قلم در یادداشت، از بازی‌های زبانی آغاز می‌شود و تا آرایه‌هایی همچون طنز و غافل‌گیری خواننده و هجوم ناگهانی بر پیش‌فرض‌های او پیش می‌رود. سه. در یادداشت، حتی یک کلمۀ زائد، عیب محسوب می‌شود؛ اما در مقاله تا چند پاراگراف ‌کم‌فایده هم بخشوده است. ایجاز و اختصار، به قدری در یادداشت اهمیت دارد ‌که بهتر است آراستگی آن در پیراستگی باشد. کلمات زائد در یادداشت، سرعت‌گیر و دشمن تمرکز است. تمرکز خواننده در یادداشت، بسیار مهم است؛ زیرا در یادداشت، نویسنده فرصتی برای جبران ندارد. اگر خواننده‌ای در فهم عبارتی یا جمله‌ای یا بندی در یادداشت، دچار مشکل شود، مانند خواننده‌ای است که فصلی از یک کتاب را نفهمد و از آن بگذرد. بنابراین، تا می‌توان باید از عواملی که تمرکز او را بر هم می‌زند، پرهیز کرد و مهم‌ترین آنها، کلمات و عبارات زائد یا کم‌فایده یا کژتاب است. ۱۴۰۲/۰۴/۱۱ تلگرام | ایتا | سایت
💢برپایی کارگاه‌هایی با محوریت ادبیات کودک و نوجوان فراخوان نخستین دوره متمرکز و حضوری آموزش شعر و داستان کودک ‌و نوجوان با عنوان «قاصدک» از سوی خانه کتاب و ادبیات ایران منتشر شد. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره تلفن ۰۲۱۹۱۰۰۶۳۶۳ داخلی‌های ۸۰۸ و ۸۱۱ تماس بگیرند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️صفر تا صد Word ترفندهای ویرایش و نگارش 4️⃣قسمت چهارم 👨🏻‍🏫ارائه توسط آقای علی کسرائیان، مدرس دوره صفحه آرایی و ویرایش رایانه ای 💢کانون نویسندگان قم 💢موسسه آموزش عالی طلوع مهر تلگرام | ایتا | سایت
💢 یادداشت و یادداشت‌نویسی(۳) رضا بابایی پنج ویژگی یادداشت یک. یادداشت‌نویسی، همان نکته‌گویی است در چهرۀ نوشتاری. پس نام دیگر یادداشت‌نویسی، نکته‌نویسی است. فرق یادداشت با مقاله، فرق «نکته» با «مطلب» است. «مطلب» را در مقاله می‌گویند و «نکته» را در یادداشت. نکته، مغز مطلب است و از این رو یادداشت نیز باید نغز باشد. در یادداشت‌ها هم می‌توان «مطلب» گفت یا «نظریه‌» پرداخت؛ اما نخست باید آن مطلب یا نظریه را به «نکته» و «تلنگر» تبدیل کرد؛ یعنی آن را چنان پوست‌کنده و فشرده ساخت که به نظر نغز و تازه بیاید. اگر نوشتن را به میدان جنگ تشبیه کنیم، یادداشت‌نویسی مانند جنگ‌های چریکی و پارتیزانی است، و ‌کتاب و مقاله شبیه جنگ‌های کلاسیک. دو. یادداشت‌ها ممکن است در حد افق‌گشایی یا مقدمه‌چینی یا مسئله‌سازی باشند؛ برخلاف مقاله یا کتاب که نباید پرسش‌ها را بی‌پاسخ بگذارند و بگذرند. گاهی یادداشتی، طرح پرسشی یا مسئله‌ای است بدون حل آن. سه. کوتاهی و خوش‌خوانی این قالب، یادداشت‌‌نویس را قادر می‌سازد که طی یادداشت‌های فراوان و در زمانی کوتاه، دربارۀ مسائل متعدد و گوناگون بنویسد. چهار. یادداشت‌نویس، بیش از تتبع و جست‌وجو در منابع، نیاز به نشانه‌ها و ذهن تحلیل‌گر و نکته‌یاب دارد. همان‌قدر که قالب مقاله و کتاب در خدمت محققان است، یادداشت به کار متفکران و تحلیل‌گران می‌آید. پنج. معمولا با تجزیۀ مقالات نمی‌توان آنها را به چند یادداشت تبدیل کرد؛ زیرا هر یادداشت، ساختاری کامل دارد، اما معمولا اجزای یک مقاله یا کتاب، وابسته و پیوسته به یک‌دیگرند. یادداشت، هر قدر هم ‌که ‌کوتاه است، نباید ناقص الخلقه باشد. یادداشت سالم، همۀ اجزای یک نوشتار کامل را دارد؛ از اشاره به ضرورت مسئله تا استدلال و نتیجه. خطای رایج در میان برخی نویسندگان، این است که گمان می‌کنند مقاله، بخشی از کتاب است و یادداشت بخشی از یک مقاله. هرگز! یادداشت و مقاله و کتاب، سه قالب با سه هویت و با سه ساختار متفاوت است. ۱۴۰۲/۰۴/۱۳ تلگرام | ایتا | سایت
💢چهاردهم تیرماه، روز قلم بر اهالی قلم مبارک باد. تلگرام | ایتا | سایت