هدایت شده از مکتب امام خامنه ای
کانون سبک زندگی شاد برگزار میکند:
✅دورۀ خوانش و توضیح مختصر غزل های زیبای سعدی
مدرس: استاد محمدرضا آتشین صدف، نویسنده و مدرس ادبیات فارسی در حوزه و دانشگاه
توضیح کلاس: خوانش و شرح مختصر ۶۰ غزل از زیباترین غزل های سعدی
فواید دوره:
📚 توانایی انس گرفتن و درک بهتر معنای شعر استاد سخن سعدی
🚣♂️ بیرون آمدن از این حال و هوای فرسایشی و غمبار کرونایی
❤️صیقل دادن روح و طبع زیباجوی و عشق طلب خود
💪🏻توانا شدن در فهم شعر شاعران بزرگ دیگر
شیوۀ اجرا (آفلاین)
پس از ثبت نام لینک کانال آموزش برای شما ارسال می شود.
✅هر هفته یک تا دو غزل خوانده و شرح شده و در کانال بارگزاری می شود.
شروع دوره: از شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۰
هزینۀ ثبت نام: 50 هزارتومان
ارتباط با خادم شما جهت پرداخت هزینه و هماهنگی های لازم:
🆔 @HH110H
کانون سبک زندگی شاد
🆔@happyls
✅چند نكته دربارۀ نوشتن
1. کم بنويس ولی هميشه بنويس
نوشتن، ورزش ذهن و روح است. يک روز که ننويسی (ولو چند سطر)، همانمقدار ذهن و روحت را تنبل کردهای. قاعدۀ «کار نيکو کردن از پر کردن است» را هم که شنيدهايد. البته برای نشر نوشتهها و ارائۀ عمومی آنها، بايد دست به انتخاب و حذف و اصلاح زد. يکی از درخشانترين تعريفها برای ادبيات، اين جملۀ سارتر است که «ادبيات، يعنی حذف». در ويرايش هم هيچچيز به اندازۀ حذف، نوشته را زنده نمیکند؛ از حذف کلمه تا حذف جمله و پاراگراف و گاهی حتی بخشی از مقاله.
2. سخن کز دل برآيد...
فُوت کوزهگری در نوشتن، حضور قلب است. نويسنده بايد با موضوعی که دربارۀ آن مینويسد، ارتباط ذهنی، روحی و قلبی داشته باشد. مدتی با آن زندگی کند و از صبح تا شب دربارۀ آن با ديگران حرف بزند. بدون اين ارتباط همهجانبه، چيز مايهداری توليد نمیشود. به همين دليل است که معمولا کارهای سفارشی و توصيهای و نوشتههای از سر تکليف و صرف احساس مسئوليت، چنگی به دل نمیزند؛ چون ارتباط نويسنده با آنها، ارتباط شغلی يا فقط ذهنی است، نه قلبی و عاشقانه. وقتي همۀ روح و قلب انسان با موضوعی درگير مي شود، دربارۀ آن بهتر و زيباتر و مؤثرتر مینويسد.
3. نوشتن يعنی انديشيدن
نويسندگی، بيش از آنکه از جنس مهارتهای قلمی باشد، از مقولة هنر انديشيدن است. شايد کمتر از بيست درصد نويسندگی، مربوط به واژهيابی و جملهسازی و عبارتپردازی باشد. بيشتر وامدار روشمندی در انديشيدن و معناآفرينی است. نويسندگی، هنر تبديل انديشه به واژهها است. نوشتن بدون استقلال فکری، هياهو براي هيچ است. ما میخواهيم از آب کره بگيريم. از هيچ يا يک مشت مشهورات و مقبولات و شنيدهها و خواندهها، کتاب و مقاله بسازيم. نمیشود. يعنی میشود، ولی اين میشود که الان شده است.
4. نويسندگی، بيپدر و مادر نيست.
پدر نويسندگی، انديشه است و مادر آن دموکراسی و دايۀ آن قلم. دربارۀ پدر و دايۀ اين فرزند دلبند، توضيح دادم. اما اين فرزند مشروع، مادر بزرگواری هم دارد که نام آن دموکراسی است. مرادم از دموکراسی، فقط مفهوم سياسی آن نيست. دموکراسی در نوشتن، يعنی آزادگی و استقلال و احترام «عملی» به ديگران. آدمهای دموکرات، همهچيز را براي خودشان نمیخواهند. وقتی مينويسند، قدرت شگفتی در همذاتپنداری دارند. در مقام گردآوری، جامعيت دارند و در نوبت داوری، انصاف. چارچوبهای ذهنی خود را مي شناسند و می دانند که غير از اين، چارچوبهای ديگری هم وجود دارد که برای فهم و درک آن بايد تلاش کنند. معمولا لحن اين گروه از نويسندگان، لحن پيشنهاد است، نه فتوا. میدانند که ذهنشان اسير دانستهها و تربيت خاص است و ممکن است ديگران اين ذهنيتها را برنتابند. فرق است ميان کسی که مینويسد تا ديگران بدانند او چگونه میانديشد با کسی که مینويسد تا ديگران بدانند که بايد چگونه بينديشند.
5. در ديزی و حيای گربه
صاحبان اثر و تأليف، سه دستهاند: 1. خوب تحقيق میکنند و خوب مینويسند؛ 2. خوب تحقيق می کنند ولی خوب نمینويسند؛ 3. عکس گروه دوم. تا کنون بيشتر نقدها در نويسندگی، متوجه گروه دوم بوده است؛ اما امان از گروه سوم! يعنی مردان و زنانی که بدون تحقيق لازم و کافی، دست به قلم توانای خود میبرند. اين گروه، بسيار بسيار خطرناکاند. چون در واقع شعبدهبازند. خوانندۀ بيچاره را سِحر میکنند. چون خوب مینويسند، بسيار مینويسند و بسيار هم خواننده دارند. تصورش را بکنيد که درِ ديزی باز باشد و گربۀ خانه، بیحيا. اينکه من کار با قلم را بلدم، دليل کافی برای نوشتن نيست. بهجد معتقدم که آوازه و محبوبيت اين گروه از نويسندگان نبايد مانع نقد صريح و بیپردۀ آنان بشود. نقد نويسندهای که به برکت قلم سحّارش، محبوبيتی دارد، دشوار است؛ ولی به همان اندازه، واجب است. البته از ياد هم نبريم که نويسندۀ خوب، لزوما شعبدهباز نيست.
🔹مرحوم استاد رضا بابایی
https://telegram.me/kanoonnevisandeganqom
https://eitaa.com/kanoonnevisandeganqom
🌀 دو الگوی قلمی حوزویان
📝 بررسی قلم شهید استاد مطهری و مرحوم استاد حکیمی
🖋 ابوالفضل طریقهدار
🔸 دو استاد گرانمایه، مطهری و حکیمی از جنبههای مختلفی برای عالمان دینی، اسوه و الگویند، که بیتردید یکی از آنها «رواننویسی» در عرصه نگارش فارسی است. حوزویان، معمولا پیچیده مینوشتند و خواننده، هنگام مطالعه دو کار دشوار داشت: یکی فهم مطالب علمی و دیگری باز کردن کلاف پیچیدهی جملهها و عبارتها.
🔹 استاد مطهری و حکیمی یاد دادند که چگونه روان و ساده بنویسیم.
اما این دو استاد، در عین رواننویسی، یک تفاوت اساسی هم داشتند و آن، سبک نگارش بود؛ بدین توضیح که:
🔺 استاد مطهری در نثر علمی تواناتر بود؛ یعنی در نگارش ایشان، واژهها مستقیما بر معانی خود، دلالت دارند. نمونه بارز این نوع نثر را میتوان در شرح «اصول فلسفه و روش رئالیسم» دید. قبل از ایشان کسی نتوانسته به زبان فارسی روان، مفاهیم دشوار و اندیشهسوزی چون: حرکت جوهری، وحدت وجود، علت و معلول، جبر و اختیار و دیگر مقولههای فلسفی را به قلم فارسی روان بنویسد. از میان همه آثار استاد، بنده نظرم به همان کتاب است، که بسیار سرراست، روان و بدون پیچیدگی، قلم بر کاغذ آورده است.
🔹 هیچکدام از اساتید برجستهی معاصر همانند: جوادی آملی، حسنزاده آملی، محمدتقی جعفری، که فارسی نویسند، نتوانستند به این سادگی و روانی بنویسند.
🔹 اما در نثر ادبی، استاد حکیمی، زیبا، شورانگیز و شاعرانه مینوشت و از عناصر خیال چون: تشبیه، استعاره و کنایه، فراوان بهره میگرفت و زبان نثر را به زبان شعر نزدیک میکرد.
🔻 ولی نکته اینجاست که موضوعات علمی را نباید با قلم ادبی نگاشت، چون خواننده دچار ابهام میشود و باید وقت زیادی صرف کند تا مراد نویسنده را دریابد و گاه معنایی خلاف مقصود او را برداشت میکند؛ برای مثال کتاب «مکتب تفکیک» یا «دانش مسلمین» دو موضوع علمیاند و نوشتن در این فضا باید به نثر علمی باشد؛ حال آنکه استاد حکیمی این دو را هم به سبک ادبی، نگاشته است.
🔹 برخی اساتید خوشقریحه در مجله وزین «حوزه» و نیز سرمقالههای مجلهی ارزشمند «آینه پژوهش»، که از شاگردان و علاقهمندان استاد حکیمی بودند، متأثر از قلم ایشان هستند؛ یعنی گرایش آنها به نثر ادبی است.
📌 بنده در یادداشتی با عنوان «سبک نگارش علامه حکیمی» این موضوع را مفصلتر و با ذکر نمونههایی شرح دادهام.
✅ به هر جهت در موضوعات علمی، نثر استاد مطهری (آنجا که خودشان قلم زدهاند، نه کتابهایی که از سخنرانیها جمعآوری شده) الگوست و در نثرهای ادبی، آثار استاد حکیمی.
#الگوی_قلمی
#قلم_مطهری_در_علم
#قلم_حکیمی_در_نثرادبی
@Manahejj
https://eitaa.com/kanoonnevisandeganqom
♻️ سهگانههای نگارش
🔻 متن اصلی
به همین دلیل، یکی از آسیبهای گفتگو که به تغییر نگرش در مخاطبان منجر نمیشود، عدم رعایت دانش و مهارت دیدگاهگیری، به دلایل مختلف از جمله تسلط هیجان منفی بر رفتار، سوگیری، استفاده از کلیشههای ذهنی و رفتارهایی است که همدلی را تخریب میکنند.
✳️ نظر ویراستار
این جملهای است با ۴۴ کلمه و قدری طولانی است، به خصوص که پیچیده نیز هست. و این پیچیدگی هم باید علاج شود. لازم نیست بگوییم «به تغییر نگرش در مخاطبان منجر نمیشود» بلکه میشود گفت «مانع تغییر نگرش در مخاطبان میشود» و به جای «عدم رعایت» میشود گفت «رعایت نکردن». من عبارت را دو جمله میسازم و یک مقدار هم سادهتر میکنم.
✅ حاصل ویرایش
به همین دلیل، یکی از آسیبهای گفتگو که مانع تغییر نگرش در مخاطبان میشود، رعایتنکردن دانش و مهارت دیدگاهگیری است. تسلط هیجان منفی بر رفتار، سوگیری و استفاده از کلیشههای ذهنی، چیزهایی است که همدلی را تخریب میکند.
#سه_گانه_های_نگارش
@asarkazemi
♻️ سهگانههای نگارش
🔻 متن اصلی
در این جوامع، بریدن و گسستگی از دوستان و خانواده آسیبآفرین است و بهعنوان نابهنجاری اجتماعی قلمداد میشود.
✳️ نظر ویراستار
خیلی از کلمات یا عبارتها در واقع لازم نیستند. به خصوص در نوشتههای علمی و دانشگاهی رسم شده است که عبارتهایی مثل «به عنوان» را بدون ضرورت به کار میبرند. این «به عنوان» برای وقتی است که چیزی «عنوان» خاصی داشته باشد. مثلاً میگوییم «از این شخص به عنوان ناشر کتاب تقدیر شد.» اینجا منظور این است که از این شخص با این عنوان خاص تقدیر شده است. پس «به عنوان» لازم است. ولی در عبارتی که ما نقل کردیم، هیچ نیازی به آن نیست.
✅ حاصل ویرایش
در این جوامع، بریدن و گسستگی از دوستان و خانواده آسیبآفرین است و نابهنجاری اجتماعی قلمداد میشود.
#سه_گانه_های_نگارش
@asarkazemi
✍🏼سی توصیه کوتاه برای نوقلمان
1. هنگام نوشتن، مخاطب و خواننده خود را «یک نفر» فرض کنید.
2. بر این باور باشید که خواننده شما هوشمند، منتقد، شکاک و دیرباور است.
3. اطناب و زیاده گویی را به کتاب خود راه ندهید و ایجاز را نیز به جایی نرسانید که سر از گنگی و ابهام در آورد.
4. در بیان نکته مهم و مطلب اساسی خود، عجله نکنید و بدون مقدمه وارد نشوید؛ اما مقدمات نیز به حدّی نباشد که اصل مطلب را تحت الشعاع قرار دهد.
5. ساده و روان بنویسید؛ اما سطحی و سرسری قلم نزنید.
6. جملات، هر قدر کوتاه تر و گزیده تر باشند، تأثیرگذارترند.
7. در تیترسازی و فاصله میان تیترها افراط و تفریط نکنید.
8. وظیفه نخست نویسنده اطلاع رسانی و مخابره گری است، نه تزیین و شعبده بازی. بنابراین هرگز غنای ادبی را جایگزین فقر علمی نکنید.
9. تا می توانید از کلمات و ترکیب های سایر حوزه های علمی و قلمروهای مختلف استفاده کنید. خود را محدود به واژه ها و ترکیب های ویژه ای نکنید که فقط در موضوع کتاب شما کاربرد دارند.
10. با خواننده خود صمیمی و راحت باشید؛ چنانکه اگر درباره موضوعی اطلاع کافی ندارید، صادقانه بنویسید که در این باره حرف مهمی ندارم. نیز می توانید خواننده را به منابع مربوط ارجاع دهید.
11. به جدّ از کلیشه ها و حرف ها و تعابیر کلیشه ای و شعارگونه پرهیز کنید.
12. درباره موضوعی که می نویسید، حتماً پیش از دست بردن به قلم، مهمترین آثار را در آن موضوع بخوانید یا دستکم از محتوای کلی آنها بیخبر نباشید.
13. بدانید که برای هر مفهومی که به ذهن شما راه پیدا می کند، صدها و هزاران تعبیر دیگر وجود دارد و یا شما می توانید بسازید و بنویسید؛ پس به اولین لفظ و تعبیری که خود را به ذهن و قلم شما تحمیل می کند، بسنده نکنید و تسلیم آن نشوید.
14. نوشتن، هنر است و مانند دیگر هنرهایی که می شناسیم، فرایند پیچیدهای دارد. نه آن را آسان بگیرید و نه از آن بهراسید. فقط بدانید که در هنرورزی باید حوصله داشت و آهسته راه پیمود و هماره تجربه اندوخت.
15. تا می توانید خود را نسبت به موضوع مقاله یا کتابی که می نویسید، بیطرف و گزارشگر نشان دهید. سمت گیری های تند و بی مقدمه، از اعتماد خواننده می کاهد.
16. در تعیین عنوان و فصل های کتاب، به تجربه و توانایی های خود اکتفا نکنید و حتما با یک یا چند کارشناسِ خوشذوق مشورت کنید.
17. هنگام نوشتن، بر این گمان باشید که همه کلمات دنیا منتظر ایستاده اند تا شما آنها را احضار کنید. بدانید که هیچ مفهوم و معنایی، در عالم الفاظ، همزاد ویژه ای ندارد که نتوانیم از آنها بگذریم و واژهای دیگر بیاوریم.
18. در همه چیز باید معتدل بود؛ حتی در زیبانویسی. اگر اندکی بیش از آنچه می بایست، در زیبا کردن قلم تلاش کنید، غلظت ادبیات را در اثر خود بالا برده، به اعتبار علمی آن لطمه می زنید.
19. اصلِ مهم در جمله سازی و عبارت پردازی، حُسنِ تعبیر و یافتن زاویه های غیرتکراری و ابتکاری است.
20. در استعمال و استخدام کلمات، علاوه بر معنای آنها، به بار منفی و مثبت، و سابقه تاریخی و موسیقی آنها نیز باید توجه کرد.
21. بر سرمایه واژگانی خود بیفزاید و قلم خود را با کلمات بیشتر و تازه تری آشنا کنید.
22. هیچ عاملی به اندازه مطالعه شعر، قلم را توانمند، پرواژه، آشنا با اسلوب های متفاوت بیان، و شیوا نمی کند.
23. به هر طریقی که می توانید راهی برای طنز و شوخ طبعی به نوشته خود باز کنید؛ البته به مقداری که مقاله یا کتاب را سبک و هزل گونه نکند.
24. در انتخاب کلمات، به اصل تناسب و همخوانیِ لفظی یا معنایی، کمابیش توجه شود.
25. استفاده از برخی آرایه های سنتی ـ مانند سجع و جناس ـ را به حداقل برسانید؛ زیرا نثر معاصر تناسبی با اینگونه صنایع ندارد.
26. توجه داشته باشید که زیبانوشتن، غیر از ادبیانه و منشیانه نوشتن است.
27. هرازگاه لحن نوشته خود را تغییر دهید؛ گاهی معمولی، گاهی عصبانی، گاهی طنزآلود، گاهی غمگین، گاهی شاد و گاهی مهربان و گاهی صریح و گاهی صمیمانه و... بنویسید. در تغییر لحن نوشته، باید از شگردهای سخنوران و خطیبان استفاده کرد.
28. یکی از موفقترین شگردهای زیباسازی نوشته، استفاده از ترکیب هایی است که در ابیات مشهور به کار رفته است؛ مانند جمله زیر: «بسیاری از مفسران، از ظنّ خود یار قرآن شده اند»؛
عبارت بالا حلّ یا تحلیلِ بیت زیر است:
هر کسی از ظنّ خود شد یار من
از درون من نجست اسرار من
29. همیشه بر این گمان باشید که خواننده شما، آدمی بی حوصله و پر از مشکل و مسئله است. بنابراین چنان باید نوشت که سرشار از تنوع، تغییر ذائقه و شیرینکاری است. در هر نوشته، به طریقی ویژه می توان تغییر ذائقه داد و ایجاد تنوع کرد. مطالعه آثار برجسته و ممتاز، دست شما را برای تنوع آفرینی باز می کند.
30. چنان بنویسید که گویی در حالِ گفتوگویید، نه سخنرانی یا قرائت بخشنامه های رسمی.
🔸مرحوم استاد رضا بابايي
https://telegram.me/kanoonnevisandeganqom
💢کانون نویسندگان قم و دفتر مهارت افزایی طلوع مهر برگزار می کنند
🔸سی و دومین دوره کلاس های آموزشی
🔹(دوره مجازی) (خواهران برادران)
🔹داستان نویسی
🔸مدرس: علی اصغر کاویانی
12 جلسه (شنبه هرهفته ساعت15:30)
🔹نویسندگی
🔸مدرس: محمدرضا آتشین صدف
10 جلسه (یک شنبه هرهفته ساعت18)
🔹فیلمنامه نویسی
🔸مدرس: مهدی داود آبادی
10 جلسه (دوشنبه هرهفته ساعت16)
🔹ویرایش
🔸مدرس: محسن خالقی
10 جلسه (سه شنبه هرهفته ساعت16)
🔹ویرایش رایانه ای
🔸مدرس: علی کسرائیان
10 جلسه (چهارشنبه هرهفته ساعت15:30)
🔹نویسندگی (دختران)
🔸مدرس: زهره دربانی
10 جلسه (پنجشنبه هرهفته ساعت11)
ویژه دانش آموزان پایه های پنجم تا دهم
🔸 زمان ثبت نام: تا 10 آبان 1400
🔹 شروع دوره: از 11 آبان 1400
❇️ ثبت نام: غیر حضوری از طریق لینک:
https://evnd.co/CzbNp
شماره های تماس و مسیرهای ارتباط مجازی
🔸کانون نویسندگان قم: 37831421
دفتر مهارت افزایی طلوع مهر 32614070
🔸شبکه های اجتماعی: تلگرام و ایتا
@kanoonnevisandeganqom
🔹سایت:www.qomqalam
💢کانون نویسندگان قم
💢موسسه آموزش عالی طلوع مهر
https://telegram.me/kanoonnevisandeganqom
https://eitaa.com/kanoonnevisandeganqom
کانون نویسندگان قم
🔸قابل توجه هنرجویان محترم کانون نویسندگان قم کلاسهای آموزشی خود را به صورت الکترونیکی (مجازی) با
با سلام
برای حضور در کلاس های مجازی، این اطلاعیه را مطالعه و برنامه مربوطه در ذیل این اطلاعیه را نصب کنید.
💢کانون نویسندگان قم و دفتر مهارت افزایی طلوع مهر برگزار می کنند
🔸سی و دومین دوره کلاس های آموزشی
🔹(دوره مجازی) (خواهران برادران)
🔹داستان نویسی
🔸مدرس: علی اصغر کاویانی
12 جلسه (شنبه هرهفته ساعت15:30)
🔹نویسندگی
🔸مدرس: محمدرضا آتشین صدف
10 جلسه (یک شنبه هرهفته ساعت18)
🔹فیلمنامه نویسی
🔸مدرس: مهدی داود آبادی
10 جلسه (دوشنبه هرهفته ساعت16)
🔹ویرایش
🔸مدرس: محسن خالقی
10 جلسه (سه شنبه هرهفته ساعت16)
🔹ویرایش رایانه ای
🔸مدرس: علی کسرائیان
10 جلسه (چهارشنبه هرهفته ساعت15:30)
🔹نویسندگی (دختران)
🔸مدرس: زهره دربانی
10 جلسه (پنجشنبه هرهفته ساعت11)
ویژه دانش آموزان پایه های پنجم تا دهم
🔸 زمان ثبت نام: تا 20 آبان 1400
🔹 شروع دوره: از 22 آبان 1400
❇️ ثبت نام: غیر حضوری از طریق لینک:
https://evnd.co/CzbNp
شماره های تماس و مسیرهای ارتباط مجازی
🔸کانون نویسندگان قم: 37831421
دفتر مهارت افزایی طلوع مهر 32614070
🔸شبکه های اجتماعی: تلگرام و ایتا
@kanoonnevisandeganqom
🔹سایت:www.qomqalam
💢کانون نویسندگان قم
💢موسسه آموزش عالی طلوع مهر
https://telegram.me/kanoonnevisandeganqom
https://eitaa.com/kanoonnevisandeganqom
✅خودمخاطبی در نويسندگی
اینکه هنگام نوشتن، به چه کسی فکر میکنیم، در عمق، شکل و لحن نوشتۀ ما مؤثر است. توصیۀ مشهور این است که موقع نوشتن، مخاطبی را تصور کنید که باهوش، منتقد، منصف، آشنا و ششدانگ است. در ضمن شمار مخاطبان فرضی، هر قدر کمتر باشد، روحيه و توانایی نویسنده در واژيابی و جملهسازی و ارتباط قوی با خواننده بیشتر است؛ چون وقتی مخاطب ما یک یا دو یا نهایتا ده نفر باشد، ناخودآگاه سادگی و صمیمت بیشتری به لحن خود میدهیم؛ چنانکه در جمعهای چند نفره راحتتر حرف میزنیم تا هنگام سخنرانی برای صدها نفر. تصور مخاطب واحد، نوشتن را بسیار آسان و لذتبخش میکند. در عین حال، وقتی برای یک یا چند نفر مینویسیم، خوانندگان بیشتری خواهیم یافت؛ چون زیباتر مینویسیم. به همین دلیل، لحن و ادبیات نامههای خصوصی، برای اکثر مردم جذاب است؛ اگرچه مخاطب نامه، معمولا یک نفر است.
اما تجربۀ جدید من این است که گاهی بهترین مخاطب، خود نويسنده است؛ یعنی گاهی نویسنده باید نوشتن را تبدیل به گفتوگوی صریح و بیپرده با خود بکند. در این صورت، صداقت قلم و توانایی ذهن نویسنده، جهشوار بالا میرود. وقتی مخاطب، خودمان باشیم، زیادهگویی نمیکنیم، خواننده را دور نمیزنیم، فضلفروشی نمیکنیم، از نوشتن لذت میبريم، مقدمههای بیهوده نمیچينيم و از همه مهمتر، از دروغ و ریا و حرفهای مفت پرهیز میکنیم. منشأ بسیاری از آفات و آسیبهای مقالات، عزم نویسندگان برای اقناع زورکی خواننده است. وقتی خواننده همان نویسنده باشد، اولا کوششْ جای خود را به جوشش میدهد و ثانیا آنچه بر روی کاغذ میآید، پارههایی از روح نویسنده است که صمیمیانه و صادقانه تقدیم خواننده(خودش) میشود.
مشکل این شیوۀ نویسندگی، بیمبالاتی در موازین روساختی است. چون آدم وقتی برای خودش مینویسد، در جملهبندی و نشانهگذاری و چیدمان جملات، آسانگیر و پر از خطاهای جزئی میشود. مشکل دیگری که ممکن است پیدا شود، گرایش به انشانویسی است. برای رفع این مشکلات، باید نوشتهای را که بر پایۀ خودمخاطبی نوشتهایم، دوباره و سهباره بخوانیم؛ یکبار از نگاه دومشخص مفرد و یکبار دیگر از نگاه سومشخص جمع.
🔹 مرحوم رضا بابایی
https://telegram.me/kanoonnevisandeganqom
https://eitaa.com/kanoonnevisandeganqom
🔸 محفل دانشجویی طنز
🔸 شعر و نثر با موضوع آزاد
🔹 با حضور طنزپردازان مطرح قم
🔹 میهمان ویژه: استاد ناصر فیض
😀 دعوتید به صرف بلبلی و لبخند
🔸 زمان: یکشنبه ۵ دی ۱۴۰۰
🔸 ساعت: ۱۸ تا ۲۰
🔹 مکان: قم، نبش میدان رسالت، دانشگاه طلوع مهر
🔸حضور برای عموم آزاد می باشد
🔸 ارسال آثار جهت ارائه از طریق ایتا و تلگرام:
https://eitaa.com/tolouemehrqom
https://t.me/tolouemehrqom
🔹 پخش زنده از اینستاگرام:
https://www.instagram.com/tolouemehr_qom/
موسسه آموزش عالی طلوع مهر
کانون نویسندگان قم
🔸 محفل دانشجویی طنز 🔸 شعر و نثر با موضوع آزاد 🔹 با حضور طنزپردازان مطرح قم 🔹 میهمان ویژه: استاد
🔹 پخش زنده از اینستاگرام کانون نویسندگان قم:
https://www.instagram.com/qomqalam
✅از مصرع زیر چه میتوان آموخت؟
«جان است، نه مال است که آسان بتوان داد.»
هندسۀ جمله، کلیشهای و تکراری نیست. ساختار کلیشهای آن، اینگونه است: جان همچون مال نیست که بخشیدن آن آسان باشد.
بر پایه این ساختار متفاوت میتوان چنین جملههایی ساخت:
ــ اسلام، دین خدا است؛ نه ملک شخصی ما که آن را بذل و بخشش کنیم.
ــ سخن از آبروی انسانها است، نه آب لیوان که هر جا خواستیم آن را بریزیم.
ــ قرآن، کتابی است برای خواندن و یافتن راه صواب، نه وسیلهای برای اندوختن ثواب.
شعرخوانی، ذهن نویسنده را با ساختارها و هندسههایی متفاوت در جملهسازی آشنا میکند. هر قدر بیشتر شعر بخوانیم، در ساختن جملههایی با ساختارهای غیر تکراری، موفقتریم.
رضا بابایی
https://telegram.me/kanoonnevisandeganqom
https://eitaa.com/kanoonnevisandeganqom
💢 کانون نویسندگان قم و دانشگاه طلوع مهر برگزار می کنند
🔸 دوره خبرنگاری
🔹 آموزش خبر، مصاحبه و گزارش نویسی
🔸دوره مقدماتی
🔹مدرس: مرتضی داستانی
🔸دوره حضوری (خواهران برادران)
🔹روزهای یکشنبه و سه شنبه هر هفته
🔸ساعت ۱۶:۳۰تا ۱۸ (۲۰جلسه)
🔸 زمان ثبت نام: تا۱۶ بهمن۱۴۰۰
🔹 شروع دوره: از ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
🔸ثبت نام: غیر حضوری از طریق لینک:
https://evnd.co/74kao
شماره های تماس و مسیرهای ارتباط مجازی
🔸کانون نویسندگان قم: ۳۷۸۳۱۴۲۱
🔸دانشگاه طلوع مهر: ۳۲۶۱۴۰۷۰
🔸پیام با واتساپ: ۰۹۹۳۶۰۶۷۳۱۹
🔸شبکه های اجتماعی: تلگرام و ایتا
@kanoonnevisandeganqom
http://instagram.com/qomqalam
سایت:www.qomqalam
💢کانون نویسندگان قم
💢دانشگاه طلوع مهر
https://telegram.me/kanoonnevisandeganqom
https://eitaa.com/kanoonnevisandeganqom
💢 چرا نمی توانیم بنویسیم؟
بسیارند کسانی که همیشه از خود یا دیگران می پرسند ما چرا نمی توانیم همچون نویسندگان بزرگ بنویسیم. برخی از ایشان را اینگونه میتوان پاسخ گفت: چون حرفی برای گفتن نداری؛ وگرنه، نمی توانستی که ننویسی. گوی و میدان، چابک سوار میخواهد. زبان گویا و قلم توانا، نمایندگان ذهن هوشمند و نکته دانند. اگر معدن ذوق و استعداد نیز باشیم و سرشار از انگیزه و همت، ولی حرفی برای گفتن نداشته باشیم، مهارتی در نوشتن نخواهیم داشت. آنچه خاموش است، نمی درخشد و آن که فاقد است نمی بخشد.
رضا بابایی(بهتر بنویسیم، صفحۀ۳۱)
https://telegram.me/kanoonnevisandeganqom
https://eitaa.com/kanoonnevisandeganqom
💢 بنويسيد
من وقتي ميخواهم درباره مسئلهای فکر کنم، دربارۀ آن مينويسم. يعني با نوشتن می انديشم. نميدانم عادت بدي است يا خوب؛ ولي ميدانم که بسياري از نويسندگان همينگونهاند؛ يعني اکثر گفتارها و نوشتارها تکاپوي بيپردۀ ذهنها است و بايد آنها را «فرايند تأمل» دانست، نه «فراورده تأملات». به عبارت ديگر، کاغذ، کارگاه ذهن است، نه انبار محصولات.
نگاه سنتي به نوشتن و نويسندگي، بر اين پايه استوار است که نوشتههاي ديگران را بايد خواند و ياد گرفت. نگاه جديد ميگويد: نوشتههاي ديگران را بايد خواند و بر آنها خرده گرفت. تفکر انتقادي که جاي آن در ميان ما بسيار خالي است، بدون زمينه نيست. يکي از قويترين دشمنان تفکر انتقادي در ميان ما، همين تقسيم مردم به نويسنده و خواننده است. مردم را بايد به نويسنده و نويسنده تقسيم کرد. دورۀ ما دورة تقسيم جامعه به چند نويسنده و ميليونها خواننده نيست. اکنون به کمک شبکههاي مجازي و گروههاي اجتماعي، هر کس ميتواند رسانهاي داشته باشد و بنويسد و خود را بيازمايد. نويسندگي، يکي از راههاي آسان براي خويشتنآزمايي است. نوشتههاي ما بيش از آنکه براي ديگران سودمند باشد، براي خود ما مفيد است. اينکه کسي نوشته ما را بخواند يا نخواند، آنقدر مهم نيست که اصل نوشتن مهم است. چون ما تا ننويسيم، نميدانيم چه ميدانيم و چه نميدانيم.
بنابراين، نوشتن دستکم چهار فايده دارد:
1. ما را وادار به انديشيدن ميکند؛
2. ما را از توهم دربارۀ سرمايههاي علمي و تواناييهايمان بيرون ميآورد؛
3. ما را در معرض نقد ديگران قرار ميدهد؛
4. به ما جرئت ميدهد که نوشتههاي ديگران را هم نقد کنيم و مصرفکنندۀ بياختيار نباشيم؛ چون هر نويسندهاي، به خود حق ميدهد که دربارة نويسندگان ديگر داوري کند.
ميپرسند: آيا افزايش نويسندگان، گسترش بيمايگي در جامعه نيست؟ چون فقط عدۀ کمي ميتوانند پرمايه بنويسند. وقتي همه دست به قلم شدند، بيمايگي يا ميانمايگي، فضا را چنان تيره و تار ميکند که شايستگان ديده نميشوند.
پاسخ من اين است که تا زمينۀ تفکر انتقادي در جامعه هموار نشود، دوغ از دوشاب قابل تشخيص نيست. فراواني نوشتهها و نويسندگان، در صورتي زيانبار است که تفکر انتقادي در ميان نباشد. پس مشکل در فراواني نويسنده نيست؛ در مخاطبهاي زودباور است. نوشتن به ما کمک ميکند که نويسندگان کممايه را از پرمايه تميز دهيم. در ضمن، در نوشتن آنقدر سود و فايده است که هر زياني را جبران ميکند. جامعۀ پيشرفته، جامعۀ نوشتاري است، نه شفاهي. رونق فيسبوک و شبكههاي مجازي و اجتماعي، از همينجا آب ميخورد. اگر در کلاسهاي انشا و آيين نگارش نيز سودي باشد در مبارزه با فوبياي کاغذ يا کاغذهراسي(Papyrophobia) است؛ وگرنه از اين سركنگبين جز صفرا برنميخيزد.
🔹رضا بابايي
https://telegram.me/kanoonnevisandeganqom
https://eitaa.com/kanoonnevisandeganqom
🔸کانون نویسندگان قم و دفتر مهارت افزایی طلوع مهر برگزار می کنند
🔸سی و سومین دوره کلاس های آموزشی (دوره حضوری)
🔹کلاس های بزرگسالان (خواهران، برادران)
🔸داستان نویسی
۱۲جلسه (شنبه هرهفته ساعت۱۸)
🔸نویسندگی
۱۰جلسه (یک شنبه هرهفته ساعت۱۸/۳۰)
🔸نگارش رسانه ای
۱۰جلسه (دوشنبه هرهفته ساعت۱۸)
🔹کلاس های دانش آموزی (ویژۀ دانش آموزان کلاس های پنجم تا دهم)
🔸نویسندگی(پسران)
۱۰جلسه (یک شنبه هرهفته ساعت۱۸/۳۰)
🔸داستان نویسی(پسران)
۱۰ جلسه (دوشنبه هرهفته ساعت۱۸/۳۰)
🔸داستان نویسی(دختران)
۱۰ جلسه( سه شنبه هرهفته ساعت۱۸/۳۰)
🔸نویسندگی(دختران)
۱۰ جلسه (چهارشنبه هرهفته ساعت۱۸/۳۰)
🔸 زمان ثبت نام: تا ۲۰خرداد ۱۴۰۱
🔹 شروع دوره: از۲۱ خرداد ۱۴۰۱
❇️ ثبت نام: غیر حضوری از طریق لینک:
https://evand.com/events/kanoon-nevisandegiii
شماره های تماس و مسیرهای ارتباط مجازی
🔸کانون نویسندگان قم: ۳۷۸۳۱۴۲۱
🔸دفتر مهارت افزایی طلوع مهر ۳۲۶۱۴۰۷۰
🔸پیام با واتساپ: ۰۹۹۳۶۰۶۷۳۱۹
🔸سایت،تلگرام و ایتا
www.qomqalam
@kanoonnevisandeganqom
💢 کانون نویسندگان قم
💢 موسسه آموزش عالی طلوع مهر
https://telegram.me/kanoonnevisandeganqom
🔸کانون نویسندگان قم و دفتر مهارت افزایی طلوع مهر برگزار می کنند
🔸سی و سومین دوره کلاس های آموزشی (دوره حضوری)
🔹کلاس های بزرگسالان (خواهران، برادران)
🔸داستان نویسی
۱۲جلسه (شنبه هرهفته ساعت۱۸)
🔸نویسندگی
۱۰جلسه (یک شنبه هرهفته ساعت۱۸/۳۰)
🔸نگارش رسانه ای
۱۰جلسه (دوشنبه هرهفته ساعت۱۸)
🔹کلاس های دانش آموزی (ویژۀ دانش آموزان کلاس های پنجم تا دهم)
🔸نویسندگی(پسران)
۱۰جلسه (یک شنبه هرهفته ساعت۱۸/۳۰)
🔸داستان نویسی(پسران)
۱۰ جلسه (دوشنبه هرهفته ساعت۱۸/۳۰)
🔸داستان نویسی(دختران)
۱۰ جلسه( سه شنبه هرهفته ساعت۱۸/۳۰)
🔸نویسندگی(دختران)
۱۰ جلسه (چهارشنبه هرهفته ساعت۱۸/۳۰)
🔸 زمان ثبت نام: تا ۲۶خرداد ۱۴۰۱
🔹 شروع دوره: از۲۸ خرداد ۱۴۰۱
❇️ ثبت نام: غیر حضوری از طریق لینک:
https://evand.com/events/kanoon-nevisandegiii
شماره های تماس و مسیرهای ارتباط مجازی
🔸کانون نویسندگان قم: ۳۷۸۳۱۴۲۱
🔸دفتر مهارت افزایی طلوع مهر ۳۲۶۱۴۰۷۰
🔸پیام با واتساپ: ۰۹۹۳۶۰۶۷۳۱۹
🔸سایت،تلگرام و ایتا
www.qomqalam
@kanoonnevisandeganqom
💢 کانون نویسندگان قم
💢 موسسه آموزش عالی طلوع مهر
https://telegram.me/kanoonnevisandeganqom
🔸 کانون نویسندگان قم و دفتر مهارت افزایی طلوع مهر برگزار می کنند
🔸سی و سومین دوره کلاس های آموزشی (دوره حضوری)
🔹کلاس های دانش آموزی (ویژۀ دانش آموزان کلاس های پنجم تا دهم)
🔸نویسندگی(پسران)
۱۰جلسه (یک شنبه هرهفته ساعت۱۸/۳۰)
🔸داستان نویسی(پسران)
۱۰ جلسه (دوشنبه هرهفته ساعت۱۸/۳۰)
🔸داستان نویسی(دختران)
۱۰ جلسه( سه شنبه هرهفته ساعت۱۸/۳۰)
🔸نویسندگی(دختران)
۱۰ جلسه (چهارشنبه هرهفته ساعت۱۸/۳۰)
🔸 زمان ثبت نام: تا ۳ تیر۱۴۰۱
🔹 شروع دوره: از ۵ تیر۱۴۰۱
❇️ ثبت نام: غیر حضوری از طریق لینک:
https://evand.com/events/kanoon-nevisandegiii
شماره های تماس و مسیرهای ارتباط مجازی
🔸کانون نویسندگان قم: ۳۷۸۳۱۴۲۱
🔸دفتر مهارت افزایی طلوع مهر ۳۲۶۱۴۰۷۰
🔸پیام با واتساپ: ۰۹۹۳۶۰۶۷۳۱۹
🔸سایت،تلگرام و ایتا
www.qomqalam
@kanoonnevisandeganqom
💢 کانون نویسندگان قم
💢 موسسه آموزش عالی طلوع مهر
https://telegram.me/kanoonnevisandeganqom
💢 چهاردهم تیرماه، روز قلم بر اهالی قلم مبارک باد
کانون نویسندگان قم
www.qomqalam.ir
https://telegram.me/kanoonnevisandeganqom
🔸 فراخوان ثبت مشخصات هنرآموزان کانون نویسندگان قم
کانون نویسندگان قم تصمیم دارد مشخصات هنرآموزان آموزشدیده کانون را در بانک اطلاعات هنر آموزان گردآورد، تا از این طریق به مراکز درخواست کننده همکار در زمینه نویسندگی، ویراستاری، داستاننویسی، فیلمنامهنویسی، روزنامهنگاری و ... یاری رساند.
در صورت تمایل در سایت کانون نویسندگان قم به آدرس www.qomqalam.ir یا از طریق لینک زیر فرم مشخصات را تکمیل نمایید.
لینک ثبت نام:
http://forms.tolouemehr.ac.ir/qomqalam/
🔸 کانون نویسندگان قم
https://telegram.me/kanoonnevisandeganqom
https://eitaa.com/kanoonnevisandeganqom
🔸 فراخوان ثبت مشخصات هنرآموزان کانون نویسندگان قم
کانون نویسندگان قم تصمیم دارد مشخصات هنرآموزان آموزشدیده کانون را در بانک اطلاعات هنر آموزان گردآورد، تا از این طریق به مراکز درخواست کننده همکار در زمینه نویسندگی، ویراستاری، داستاننویسی، فیلمنامهنویسی، روزنامهنگاری و ... یاری رساند.
در صورت تمایل در سایت کانون نویسندگان قم به آدرس www.qomqalam.ir یا از طریق لینک زیر فرم مشخصات را تکمیل نمایید.
لینک ثبت نام:
http://forms.tolouemehr.ac.ir/qomqalam/
🔸 کانون نویسندگان قم
https://telegram.me/kanoonnevisandeganqom
https://eitaa.com/kanoonnevisandeganqom
💢کانون نویسندگان قم و دفتر مهارت افزایی طلوع مهر برگزار می کنند
⬅️ سی و چهارمین دوره کلاس های آموزشی
🔸خواهران برادران
🔹داستان نویسی مقدمانی
🔹ویرایش رایانه ای
🔸ویرایش مقدماتی
🔸عکاسی خبری(مقدماتی)
🔹ویرایش تکمیلی
🔹خبرنگاری(خبر، مصاحبه، گزارش)
🔸نویسندگی
🔸یادداشت نویسی
🔹داستان نویسی تکمیلی
🔹روش تحقیق
🔸فیلم نامه نویسی
🔸آموزش خط سیاق(خواندن و نوشتن) مقدماتی
🔻نویسندگی«۱و۲» (دختران) دانش آموزی
🔺داستان نویسی«۱و۲»(دختران) دانش آموزی
🔸 زمان ثبت نام: تا ۳۰ مهر ۱۴۰۱
🔹 شروع دوره: از اول آبان ۱۴۰۱
❇️ ثبت نام: غیر حضوری از طریق لینک:
https://evand.com/events/kanoonnevisanegan2022
شماره های تماس و مسیرهای ارتباط مجازی
🔸کانون نویسندگان قم: ۳۷۸۳۱۴۲۱
🔸دفتر مهارت افزایی طلوع مهر ۳۲۶۱۴۰۷۰
🔸پیام با ایتا: ۰۹۹۳۶۰۶۷۳۱۹
🔸️آیدی ارتباط با کانون:
@kanooneqom
🔹شبکه های اجتماعی: تلگرام و ایتا
@kanoonnevisandeganqom
🔹سایت:www.qomqalam
🔸محل برگزاری کلاس ها: ابتدای بلوار امین، کوچه شماره یک، فرعی یک(کوچه سازمان آب) پلاک۵۲
💢کانون نویسندگان قم
💢موسسه آموزش عالی طلوع مهر
https://eitaa.com/kanoonnevisandeganqom