💠به مناسبت 26 ربیع الاول، سالروز صلح امام حسن علیه السلام
🔹دلایل صلح امام حسن علیه السلام با معاویه"💠@qoran114moballge✅🌹
✅سالگرد صلح امام حسن مجتبی
♦️امام خمینی(ره): «قصه امام حسن و قضيه صلح، اين هم صلح تحميلى بود؛ براى اينكه امام حسن، دوستان خودش، يعنى آن اشخاص خائنى كه دور او جمع شده بودند، او را جورى كردند كه نتوانست خلافش بكند، صلح كرد؛ صلح تحميلى بود. اين صلحى هم كه حالا به ما می خواهند بگويند، اين است. بعد از اينكه صلح كردند، به حسب روايت، به حسب نقل، معاويه به منبر رفت و گفت كه تمام حرفهايى كه گفتم، من قرار دادم، زير پايم.
♦️آن صلح تحميلى كه در عصر امام حسن واقع شد، آن حكميت تحميلى كه در زمان امير المؤمنين واقع شد و هر دويش به دست اشخاص حيله گر درست شد، اين ما را هدايت مىكند به اينكه: نه زير بار صلح تحميلى برويم و نه زير بار حكميت تحميلى.»
✅صلح امام حسن علیه السلام
♦️ مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای : هرکس حتی خود امیرالمومنین هم اگر به جای امام حسن مجتبی بود و در آن شرایط قرار می گرفت ، ممکن نبود کاری بکند غیر از آن کاری که امام حسن کرد ... صلح را تنها امام حسن نکرد ، امام حسن و امام حسین این کار را کردند ؛ منتها امام حسن جلو بود و امام حسین پشت سر او بود.
♦️ امام حسین(ع)جزو مدافعان ایده صلح امام حسن بود ... اگر امام حسن(ع) صلح نمی کرد ، تمام ارکان خاندان پیامبر را از بین می بردند و کسی را باقی نمی گذاشتند که حافظ نظام ارزشی اصیل اسلام باشد . همه چیز به کلی از بین می رفت و ذکر اسلام بر می افتاد و نوبت به جریان عاشورا هم نمی رسید .
♦️اگر بنا بود امام مجتبی علیه السلام جنگ با معاویه را ادامه بدهد و به شهادت خاندان پیامبر منتهی بشود ، امام حسین هم باید در همین ماجرا کشته می شد ، اصحاب برجسته هم باید کشته می شدند ... همه باید از بین می رفتند و کسی که بماند و بتواند از فرصت ها استفاده بکند و اسلام را در شکل ارزشی خودش باز هم حفظ کند ، دیگر باقی نمی ماند . این حق عظیمی است که امام مجتبی علیه الصلاه و السلام بر بقای اسلام دارد.🔹🔸🔹🔸🔹🔸
📚صحیفه امام، جلد 20، صفحه 118📚زندگی سیاسی_مبارزاتی ائمه
انسان 250 ساله/ امام حسن(ع) 💠@qoran114moballge✅🌹
✅چرا امام حسن (علیه السلام) صلح کرد اما امام حسین(علیه السلام) قیام کرد؟
♦️چرا امام حسن (ع) صلح کرد یا چرا امام حسین صلح نکرد؟ ... در زمان امام حسن (ع) در اثر جریان های زیادی که در زمان امیرالمؤمنین پیش آمد و از همه بالاتر آن حالت سست عنصری که اصحاب امام حسن به خرج دادند، اگر امام حسن مقاومت می کرد کشته می شد ولی نه کشته شدن شرافتمندانه و افتخارآمیز، آن گونه که حسین بن علی کشته شد.
♦️حسین بن علی با هفتاد و دو نفر کشته شد، یک شهادت آبرومندانه و در یک وضع و شرایط خاص که هزار و سیصد سال دارد اسلام را آبیاری می کند. در زمان امام حسن یک حالت رخوت و سستی و خستگی در شیعیان پیدا شده بود که اگر این کار (مقاومت در مقابل معاویه) ادامه پیدا می کرد، یک وقت خبردار می شدند که حضرت را دست بسته تحویل معاویه داده اند. هنوز صابون معاویه و بنی امیه درست به جامه مردم نخورده بود.
♦️بیست سال معاویه حکومت کرد. مغیرة بن شعبه و زیاد بن ابیه که به جان مردم افتادند آن وقت مردم فهمیدند که اشتباه کردند که در زمان حضرت علی دعوت او را لبیک نگفتند، اشتباه کردند که امام حسن را تحویل معاویه دادند. لهذا بعدها (بعد از حادثه کربلا) عده ای پیدا شدند و توّابین را به وجود آوردند، همان ها که دور مختار را گرفتند.
♦️این امر یعنی آگاه شدن مردم از ماهیت حکومت اموی، از عواملی بود که شرایط را برای قیام امام حسین علیه السلام مساعد می کرد. گذشته از این، وضع یزید با وضع معاویه فرق می کرد. معاویه در لباس نفاق کار می کرد، یزید در لباس کفر. معاویه لااقل روی کارهایش سرپوش می گذاشت، علناً شراب نمی خورد، علناً سگ بازی نمی کرد، صورت ظاهر را حفظ می کرد. ولی یزید جوانی بود دیوانه و پرده در که حساب موقعیت خودش را نمی کرد که هرچه هست بالاخره مردم او را خلیفه پیغمبر می دانند. اینقدر شراب می خورد تا مست می شد و در حضور جمعیت به پیغمبر ناسزا می گفت.
♦️واقعاً اگر قضایای کربلا نبود و امام حسین قیام نمی کرد و سبب نمی شد که یزید از بین برود و او همان بیست سالی را که معاویه خلیفه بود خلافت می کرد، اصلًا حوزه اسلام منقرض می شد. پس شرایط زمان خیلی فرق می کند. بنابراین امام حسن همان برنامه را اجرا کرد که امام حسین اجرا کرد و امام حسین همان برنامه را اجرا کرد که امام حسن اجرا کرد، فقط شکل کارشان با هم فرق داشت ولی روح هر دو یکی بود.
📚استاد مطهری، اسلام و نیازهای زمان، ج۱، ص۱۳۲-۱۳۸ 💠@qoran114moballge✅🌹
💠علل گريز از دين. گريز از دين، علل متعدّدي دارد كه به برخي از آن ها اشاره مي شود:💠1⃣. عدم شناخت جهان، انسان و دين
#شناخت_صحيح #جهان، #انسان و #دين، زمينهي گرايش انسان به دين را فراهم مي كند؛ در برابر آن، عدم شناخت جهان، انسان و دين، زمينه ساز گريز از دين است؛ زيرا كسي كه #جهان را منحصر در #ماده دانسته و به #ماوراي #ماده باور ندارد، يا جهان را از جهت آغاز و انجام، منقطع بداند، هرگز وجود #مبدأ و #معاد را ضروري نمي داند و به تبع آن، وجود راهي (#وحي و #نبوت) كه او را از مبدأ به معاد برساند، نفي مي كند و لذا، به دين هيچ گونه گرايشي ندارد.🔹
✅همچنين اگر كسي #انسان را #نشناسد و به ابعاد #وجودي و #نيازهاي واقعي او آگاهي نداشته باشد، نه تنها دين را ضروري نمي داند، بلكه از آن گريزان است. نيز اگر كسي انسان را بشناسد، ولي چگونگي برقراري رابطهي او با جهان و ديگر انسان ها را نداند، نيازي به دين احساس نمي كند و به آن تمايل ندارد.🔸
✅همچنين اگرانسان #دين را #سحر و #جادو يا #خرافات يا داراي مسائل عقل ستيز بداند و در پي شناخت #حقيقت #دين_برنيايد، به شكل طبيعي از #دين #گريز و #اعراض خواهد داشت؛ چنان كه #ماركسيست ها كه #دين را #افيون و مخدّر جامعه مي پنداشتند، حقيقت دين را بررسي نكردند؛ بلكه با نگاه به دين داران خاموش و خامل و خمود و جمود، فتوا دادند كه دين افيون جامعه است. اين ها چون جامعهي به ظاهر دين دار را خفته و متحيّر يافتند، اظهار داشتند كه دينْ آن ها را به خواب برده است؛ حال آن كه #دين، هماهنگ با وجود انسان است و رابطهي انسان را با جهان به خوبي تنظيم مي كند و به انسان #حركت و #جوشش مي بخشد و #عامل_پويايي اوست.💠💠(دينشناسي، صفحه56و 55)حضرت آیت الله جوادی آملی💠@qoran114moballge✅🌹
2⃣. #تفسير_ناروا از #دين
تفسير و برداشت ناروا از بعضي مسائل ديني، ▫️عامل دوم گريز از دين است؛ مثلاً عدّه اي با مخدّر دانستن مرگ و ياد مرگ مي گويند: ياد مرگ و زيارت قبور اموات، انسان ها را از كار و زندگي باز مي دارد؛ در حالي كه اين تفسير نارواست؛ بلكه اين گونه دستورهاي ديني از بهترين راه هاي فعّال كردن انسان است؛ چون مرگ به معناي نابود شدن نيست، بلكه #مرگ، #هجرت و #انتقال از #عالمي_محدود به #جهان_وسيع_تر است. از این رو، در تعابير ديني از #مرگ به #توفّي و #وفات ياد شده است، #نه #فوت؛ فوت يعني از دست رفتن، ولي #توفّي به معناي #دريافت_كامل است.🔸🔹
✅انساني كه اين چنين بينديشد، به كوشش صحيح وادار مي شود؛ زيرا پس از مرگ، نخستين سؤال از انسان اين است كه عمر خود را در چه مسيري صرف كرده اي؟ انسان بايد پاسخ مثبت داده، بگويد: من كار سودمند انجام داده ام تا بتواند از نتايج آن استفاده كند؛ و گرنه در رنج خواهد بود؛ يعني انسان زنده، اوّلا ً سعي و كوشش دارد و ثانياً كار او براي جامعه سودمند است و ثالثاً كار نافع را براي رضاي خدا انجام مي دهد؛ به گونه اي كه در حدوث و بقا آن را از آسيب ريا و گزند سُمْعه مصون دارد. چنين انساني، واقعاً به ياد مرگ است؛ ولي انسان بيكار يا داراي كار زيان بار يا فردي كه كار سودمند را براي ريا و سُمْعه انجام مي دهد، مرگ را فراموش كرده است.
با توجه به اين معناست كه آن سخن نغز و آموزندهي پيامبر اسلام (صلي الله عليه و آله و سلم) جاي خود را باز مي كند. رسول گرامي اسلام (صلي الله عليه و آله و سلم) طبق نقل «انس ابن مالك» چنين فرمود: «إن قامت السّاعة و فى يد أحدكم فسيلة، فإن استطاع أَن لاتقوم السّاعة حتي يغرسها فليغرسها» [1]
✅؛ اگر نهال يا خوشه يا شاخه اي در دست شماست و مي توانيد آن را بكاريد، سپس بميريد و در لحظهي پسينْ قيامتتان قيام كند، آن نهال را بكاريد؛ آن گاه بميريد.
انسان معطّل و بيكار است كه در قيامت مسؤول است نه انسان فعّال. پس، #مرگ و #ياد آن عامل #حركت و #پويايي است؛ گرچه برخي آن را عامل تخدير تلقّي كنند.🔹
✅همچنين #تفسير_ناروايي كه از #قضا و #قدر، #صبر، #زهد، #انتظار #فرج و مانند آن ها مي شود، احياناً دستاويزي در دست #ناآگاهان يا #مغرضان براي #گريز از #دين است؛ در حالي كه #دين با جميع عناوين آن براي تنظيم #صحيح_زندگي #انسان و ايجاد #تحرّك و #پويايي و #رشد و #تكامل فرد و جامعه مي باشد. همهي موضوعات يادشده بايد بهگونه اي تفسير و تبيين شود كه هم از بُعد انديشهي علمي و اعتقادي و هم از بُعد #انگيزهي_عملي، جايگاه آن ها روشن شود.🔸🔹🔸🔹
✳️[1]ـ مستدرك الوسائل، ج 13، ص 460.💠(دينشناسي، صفحه56و 57)حضرت آیت الله جوادی آملی💠@qoran114moballge✅🌹
🔅السلام علیک یااباعبداللّه 🌹شهید بزرگوار مدافع حرم محمد حسین بشیری
دربیست ونهم تیرماه سال ۱۳۶۰درهمدان متولدشد.پس ازفارغ التحصیل شدن ازدبیرستان با وجود اینکه در ورزش تکواندو داری تبحر خاصی شده بود به خدمت سپاه پاسداران درآمد .حس مسئولیت پذیری وسخت کوشی اش باعث اقتدار و درایت در فرماندهی اش بود..او در سال ۸۶ وارد کمیته تخریب شد و شروع به کسب تجربه و موفقیت های بسیاری در این مسیر گشت تا در نهایت به استاد نمونه تخریب و انفجارات تبدیل گشت.#ارادت خاصی به #حضرت_زهرا(س)داشت🔹به #نمازاول #وقت اهمیت خاصی میدادندودرهمه حال نماز را اول وقت بجا می اوردندواحترام زیادی به والدین خودمی گذاشتند#عاشق_ولایت بود حضور همیشگی چفیه او بردوشش نشان از #همرنگی با#مقام_معظم_رهبری داشت.متولی اموزش تخریب وانفجارات درحزب الله لبنان/عراق/افغانستان/سوریه و….بود.به دلیل علاقه ی زیادایشان به شهیدعمادمغنیه وشال سبزرنگی که همیشه همراه ایشان بودنام جهادی (سیدعماد) برای ایشان انتخاب شد.✅وسرانجام در اعزام اخر به سوریه در اثر انفجار تله به همراه دیگر همرزم هایش پرواز کرد و حسینی شد.
محل شهادت :حومه حلب سوریه#صلوات_فاتحه💠@qoran114moballge✅🌹
السلام علیک یا صاحب الزمان...السلام علیک یا داعی الله و ربّانی آیاته...
#امام_صادق عليه السّلام فرمودند:
ما مِن عَمَلٍ يوَمَ الجُمُعَةِ أفضَلَ مِنَ الصَّلاةِ عَلى مُحَمَّدٍ و آلِهِ؛
در روز جمعه عملى برتر از #صلوات بر محمّد و خاندان او (عليهم السلام) نيست .
📚منبع:
#الخصال ، ص 394◀به نیت تعجیل در فرج حضرت صاحب(عج) وشفای بیماران آمرزش گناهان صلوات🌹💠@qoran114moballge✅🌹
🔅نماز امام زمان(عج)، تجلي #توحيد💠
✅#نماز، #پرچم_دين و #نردبان_عروج به مقام #عبوديت است و #امامان هدايت كه راهنمايان طريق وصول به قرب حق اند، بر اقامه اين مهم همت گمارده اند. نمازهاي متنوعي از پيامبر خدا و امامان نور گزارش گرديده است كه افزون بر صورت عبودي شان، كلاس درس ارزشمندي از معارف الهي اند.🔸🔹
✅يكي از والاترين اين اعمال مستحب، #نماز_امام_زمان(عج) است. كه همراه دعاي پس از آن، از صدر تا ساقه اش، #مدرسه_توحيد است. در اين نماز جمله توحيد كه واسطة العقد و بيت الغزل سوره مباركه فاتحة الكتاب است: (اِيّاكَ نَعبُدُ واِيّاكَ نَستَعين)
صدبار تكرار مي شود. كه گوياي سرّي عميق است: نمازگزاري كه #صدبار #توحيد تلقي كند و آن را به گونه اي كه (اِيّاك) را كه مفعول است بر (نَعبُد) و (نَستَعين) مقدم دارد، به قلب خويش تلقين سازد (در حالي كه هر دو جمله چه در بخش استعانت و چه عبادت، مفيد حصرند) به توحيد ناب بار مي يابد.
هريك از اين عبارات توحيدي در هر ركعت يكصد مرتبه تكرار مي شود و چون اين عبارات دربردارنده دو حصر است، نمازگزار مجموعاً چهارصد مرتبه موحدانه توحيد را تمرين كرده است؛ آن گاه به چنين كسي دستور مي دهند دعاي بعد از نماز را بخواند و عارفانه بگويد: يا محمد يا علي! يا علي يا محمد! اكفياني فإنكما كافياي.[3]
اين دستور در پي توحيد مي آموزاند كه اول هر امر مهم، باور و عمل بر
اساس توحيد است و سپس در جهت توحيد، توسل به وسائل و توسيط واسطه. هرگز اين نماز نمي آموزاند كه ائمه(عليهمالسلام) به تنهايي كافي اند، به طوري كه آنان معاذ الله همتاي با خدا يا بعد از آن ذات اقدس ربوبي ولي مستقل در تأثير باشند بلكه وقتي كسي 400 بار به توحيد شهادت داد و سپس به محضر اولياي خدا عرضه داشت كه فإنكما كافياي[1]
بدان معناست كه شما نمايندگان خداي كافي هستيد.
اين معني همانند دستوري است كه در آداب زيارت اهل بيت و قرائت زيارت جامعه كبيره وارد شده است كه چون به حرمي از ذوات مقدس اهل بيت مشرف مي شويد، قبل از خواندن #زيارت #جامعه و در حالي كه هنوز به مضجع نوراني و ملكوتي آن معصوم بار نيافته ايد، صد بار كلمه توحيد (الله اكبر) را تكرار كنيد، تا كنار ضريح مطهر برسيد؛ آن گاه به قرائت زيارت جامعه لب بگشاييد. زائري كه اين ادب توحيدي را به جا آورد، وقتي در زيارتش مي خواند كه بكم فتح الله، و بكم ختم الله و بكم ينزل الغيث و الرحمة و بكم يمسك السماء أن تقع علي الأرض[2]
مي داند كه #ائمه(عليهمالسلام) وسايط و #مجراي_فيض_خالقيت اند. همان طوري كه #فرشتگان_مدبرات_امرند (فَالمُدَبِّرتِ اَمرا).[3]
چون #تدبير آن ها فقط با #اراده و #اذن_خداست. #زيارت وجود مبارك #امام #زمان(عج) اين تأثير را دارد و #نماز وجود مباركش #درس_توحيد است.💠💠
[1]ـ المصباح في الادعيه، ص 235؛ جمال الاسبوع، ص 280.
[2]ـ البلد الامين، ص302؛ من لايحضره الفقيه، ج2، ص615.
[3]ـ سوره نازعات، آيه 5.🔹🔸🔹🔸🔹🔸(امام مهدي (عج) موجود موعود، صفحه102 و103)حضرت آیت الله جوادی آملی💠💠💠@qoran114moballge✅🌹
🔅السلام علیک یااباعبداللّه 🌹شهیدجواد جهانی ✅کمک به همنوع و همدردی با گرفتارها و دردمندان را سرلوحه کارهای خود قرار دهید و یادتان باشد به گفته امام (ره) #دنیا_محضر #خداست و در محضر خدا معصیت نکنید و بدانید که خدا از اعمال و گفتار و نیات شما آگاه است و هیچ از یکتا خدای هستی پوشیده نیست،. منِ روسیاه از جوار نورانی آقایم و #مولایم #علی_بن_موسی_الرضا به سمت عراق یا سوریه میروم ولی از خدا که پنهان نیست از شما هم پنهان نماند #دلم در #حرم_امام_رضا گیر است (گیر کرده است) از شما تقاضا دارم هروقت مشرف شدید به حرم یادی از ماهم بکنید و سلامی به نیابت.حرف برای گفتن زیاد است ولی شما را اذیت نمیکنم و همینجا اعلام میکنم اگر به حق کسی ظلم کردهام که کردهام از خطا و تقصیر بنده بگذرید که من توان #حساب پس دادن در مقابل خدا را ندارم✅ و دیگر آنکه چه زیباست حجاب، من به شما خواهران دینی خود عرض میکنم که #مراقب_حجاب خود باشید.حجاب همان #چادری است که پشت در خانه سوخت ولی از سر خانم #فاطمه_زهرا (سلام الله علیها) نیفتاد و من در این وصیتنامه به شما خواهر و برادر دینی عرض میکنم #عشق_فاطمه (سلام الله علیها) است که مرا میکشد به سوی سوریه و عراق فقط برای رضای خدا و به هلاکت رساندن دشمنان حضرت زهرا (سلام الله علیها) راهی شدم و چه عشق مسافرتی است.#صلوات_فاتحه💠@qoran114moballge✅🌹
☀️ سَلاَمٌ قَوْلاً مِّن رَّبٍّ رَّحِیمٍ
🌟 سلام، سخن پروردگار مهربان به آنان است.
💠نکته ها💠
✅1- در بهشت از هر سو سلام است؛
✅ 2- خداوند به آنان سلام می کند: «سلام قولا من ربّ رحیم»
✅ 3- فرشتگان سلام می کنند: «والملائکة یدخلون علیهم من کلّ باب سلام علیکم»*رعد، 24.*
✅ 4- اهل بهشت نیز به یکدیگر سلام میکنند. «تحیّتهم فیها سلام»*یونس، 10.*سلام و تحیت در قیامت
سلام، هم از طرف خداست، «سلام قولاً من ربّ رحیم»یس58
هم از سوی فرشتگان است، «سلام علیکم بما صبرتم»رعد24
هم نشانه ی سلامتی است، «ادخلوها بسلام آمنین»حجر 46
هم سخن رسمی بهشتیان است. «قیلاً سلاماً سلاماً»واقعه26
📚 تفسیر نور/جلد 7💠@qoran114moballge✅🌹
💠به مناسبت سالروز رحلت علامه طباطبایی(ره)
✍ سید محمدحسین طباطبایی، معروف به علامه طباطبایی (تولد ۱۲۸۱ ش، تبریز، وفات ۲۴ آبان ۱۳۶۰ ش، قم) نویسنده ی تفسیر ارزشمند المیزان، حکیم و مفسر قرآن، فیلسوف، اصولی، فقیه، عارف و اسلامشناس شیعی قرن ۱۴ق، می باشد.
✅ اهمیت وی به جهت زنده کردن حکمت و فلسفه و تفسیر در حوزههای تشیع بعد از دوره ی صفویه بودهاست. به ویژه اینکه وی به بازگویی و شرح حکمت صدرایی بسنده نکرده، و به تأسیس معرفتشناسی در این مکتب پرداخته است. همچنین با انتشار کتب فراوان و تربیت شاگردان برجسته در دوران مواجهه با اندیشههای غربی نظیر مارکسیسم به اندیشه ی دینی حیاتی دوباره بخشیده است و حتی در نشر آن در مغرب زمین نیز کوشیده است.
✅ سید علی قاضی، مهمترین استاد او و مؤثرترین شخص در تربیت روحی وی بود به طوری که خود علامه گفته است:
💦 «ما هر چه داریم از قاضی داریم.»
✅ از جمله شاگردان وی شهیدان بهشتی، مطهری، باهنر، مفتح و اکثر مراجع و آیات عظام فعلی را می توان نام برد.
📚 از جمله آثار وی تفسیر المیزان، شیعه در اسلام، بدایة الحکمة، نهایة الحکمة، اصول فلسفه و روش رئالیسم، رسالة الولایة، تعلیقه بر بحار الانوار، حاشیه بر اسفار و..... می باشد.💠@qoran114moballge✅🌹
💠تفسیر «کرائم القرآن»💠
✅ روایات فراوانی داریم که تصریح می کنند «کرائم قرآن» ، در باره اهل بیت علیهم السلام است و در هیچ جای دیگر «زیارت جامعه» ، به این ویژگی مهم ، اشاره نشده است . و اینک چند نمونه از روایاتی که کرائم قرآن را در باره اهل بیت علیهم السلام دانسته اند : امیر مؤمنان علی علیه السلام ، در نهج البلاغه ، در بر شمردن فضائل اهل بیت علیهم السلام می فرماید : فِیهِمْ کَرائِمُ القُرآنِ و هُم کُنُوزُ الرَّحمانِ . (1) کرائم قرآن ، در باره ایشان است و ایشان ، گنجینه های [ خدای ] رحمان اند .🔹 🔅امام علی علیه السلام ، در روایت دیگری می فرماید : نَزَلَ القُرآنُ أرباعَا : رُبعٌ فِینا وَ رُبعٌ فی عَدُوِّنا وَ رُبعٌ سُنَنٌ وَ أمثالٌ وَ رُبعٌ فَرائِضُ وَ أحکامٌ ، وَ لَنا کَرائِمُ القُرآنِ . (2) 🔹✅قرآن ، در چهار بخش ، نازل شده است : 1⃣بخشی در باره ما ،2⃣ و بخشی در باره دشمن ما ، 3⃣و بخشی سنّت ها و مَثَل هاست ، 4⃣و بخشی هم واجبات و احکام [ دین ]است و [ آیه های ]گرانْ مایه قرآن ، در باره ماست . امام صادق علیه السلام ، در روایتی به نقل از پیامبر صلی الله علیه و آله ، 🔅نخستین ویژگی #اهل_بیت_علیهم_السلام را اختصاص داشتن «کرائم قرآن» به ایشان می داند و می فرماید : قال رسول اللّه : لَنا کَرائِمُ القُرآنِ وَ نَحنُ أقوامٌ افتَرَضَ اللّهُ طاعَتَنا وَ لَنا الأنفالُ وَ لَنا صَفوُ المالِ . (3)💠✅ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود : «کرائم قرآن ، از آنِ ماست و ما ، گروهی هستیم که خداوند ، فرمانبریِ از ما را واجب گردانیده است و انفال و برگزیده اموال ، از آنِ ماست .✳️✳️
#تفسیر «کرائم القرآن»واژه «کرائم» ، جمع «کریمه» ، به معنای هر چیز نفیس ، ارزشمند و برگزیده است . (4)🔸🔹🔸🔹🔸1- .. نهج البلاغه ، خطبه 154 .
2- .. تفسیر فرات ، ص 47 ، ح 2 .
3- .. المحاسن ، ج 1 ، ص 252 ، ح 474 .
4- .. لسان العرب ، ج 12 ، ص 514 ؛ مجمع البحرین ، ج 6 ، ص 153 .💠💠💠@qoran114moballge✅🌹