#احادیث_در_ارتباط_با_امام_حسین_ع
حدیث امام هادی ع در باره کربلاء
حدثني أبي و محمد بن الحسن عن الحسن بن متيل عن سهل بن زياد عن أبي هاشم الجعفري
قال بعث إلي أبو الحسن ع في مرضه و إلى محمد بن حمزة فسبقني إليه محمد بن حمزة فأخبرني أنه ما زال يقول ابعثوا إلى الحائر فقلت لمحمد أ لا قلت أنا أذهب إلى الحائر ثم دخلت عليه فقلت له جعلت فداك أنا أذهب إلى الحائر فقال انظروا في ذلك ثم قال إن محمدا ليس له سر من زيد بن علي و أنا أكره أن يسمع ذلك قال فذكرت ذلك لعلي بن بلال
فقال ما كان يصنع بالحائر و هو الحائر فقدمت العسكر فدخلت عليه فقال لي اجلس حين أردت القيام فلما رأيته أنس بي ذكرت قول علي بن بلال فقال لي أ لا قلت له إن رسول الله ص كان يطوف بالبيت و يقبل الحجر و حرمة النبي ص و المؤمن أعظم من حرمة البيت و أمره الله أن يقف بعرفة إنما هي مواطن يحب الله أن يذكر فيها فأنا أحب أن يدعى لي حيث يحب الله أن يدعى فيها و الحائر [الحير] من تلك المواضع
كامل الزيارات، الباب التسعون ص : 273
حائر حسينى عليه السّلام از مواضعى است كه دعاء در آن محبوب خدا مىباشد
پدرم و محمد بن الحسن، از حسن بن متّيل، از سهل بن زياد، از ابى هاشم جعفرى، وى مىگويد: حضرت ابو الحسن عليه السّلام در حال بيمارى، من و محمّد بن حمزه را فرا خواندند، محمّد بن حمزه بر من سبقت گرفت و زودتر از من به خدمتش شتافت و بعدا به من خبر داد كه آن جناب پيوسته مىفرمودند:
شخصى را به حائر حسينى بفرستيد تا براى من دعاء كند.
من به محمد گفتم: آيا محضرش عرض نكردى، من به حائر مىروم؟! سپس بر آن حضرت وارد شده و عرضه داشتم: فدايت شوم من به حائر مىروم.
حضرت فرمودند:
در اين عمل دقّت و احتياط كنيد كسى مطّلع نشود، سپس فرمودند:
محمّد (ابن حمزه) سرّ زيد بن على را نگاه نداشت بلكه فاش كرد در حالى كه من كراهت داشتم به سمع ديگران برسد.
ابو هاشم جعفرى مىگويد: اين فرموده امام عليه السّلام را به على بن بلال گفتم و به وى رساندم كه حضرت مىفرمودند كسى را به حائر فرستاده تا براى من دعاء كند.
على بن بلال گفت: حضرت چه كارى با حائر داشتند، خودشان حائر هستند! من به عسكر رفته و بر آن جناب داخل گشته و مقدارى كه خدمتش بودم خواستم بلند شده و بروم. حضرت به من فرمودند:
بنشين، پس چون عنايت و لطف حضرت را به خود ديدم نشسته و كلام على بن بلال را محضرش باز گو نمودم.
حضرت فرمودند:
رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم در اطراف خانه خدا طواف مىكردند و حجر الاسود را مىبوسيدند در حالى كه حرمت پيامبر و مؤمن بالاتر از حرمت بيت اللَّه مىباشد نيز خداوند متعال به حضرتش امر فرمود در عرفه وقوف كنند با اينكه حرمت پيامبر از عرفه بيشتر و بالاتر است و سرّ آن اين است كه:
اين گونه مواضع، مواطن و اماكنى هستند كه خدا دوست دارد در آنها ياد شود، پس من نيز دوست دارم براى من در جايى دعا شود كه خدا دعا در آنجا رادوست دارد و حائر حسينى عليه السّلام نيز از همين گونه مواضع مىباشد.
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام
https://t.me/qoranvamamhoosein
کانال باب الحسین عليه السلام
https://t.me/Babolhusein
❖﷽❖
#احادیت_ولایی
📝در كافى در خبر صحيحى از فضيل آمده كه گويد: به حضرت ابو عبد اللّه امام صادق عليه السّلام عرضه داشتم: آيا مردم را به اين امر دعوت كنيم؟
🌠فرمود: اى فضيل! هرگاه خداوند خير بندهاى را بخواهد فرشتهاى را فرمان دهد كه گردن آن بنده را بگيرد و او را خواهناخواه به اين امر داخل نمايد.
📜 در همان كتاب در حديث ديگرى از امام صادق عليه السّلام آمده كه فرمود: به خاطر دين خود با مردم مخاصمه مكنيد، زيرا كه ستيزهجويى دل را بيمار مىنمايد، خداى-عزّ و جلّ-به پيغمبرش صلّى اللّه عليه و اله فرمود:
✨ إِنَّكَ لا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَ لكِنَّ اللّهَ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ (قصص/56)
تو هركس را دوست بدارى هدايت نكنى ولى خداوند هركه را خواهد هدايت كند.
و فرموده: أَ فَأَنْتَ تُكْرِهُ النّاسَ حَتّى يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ ؛
آيا تو مردم را وادار توانى كرد تا مؤمن باشند.
📚مکیال المکارم - جلد2، صفحه 340
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام
https://t.me/qoranvamamhoosein
کانال باب الحسین عليه السلام
https://t.me/Babolhusein
❖﷽❖
#تفاسیر_قرآن
📝در غيبت نعمانى از محمد بن خلاد روايت ميكند كه گفت: از حضرت موسى كاظم عليه السّلام شنيدم ميفرمود:
✨ «المأَ حَسِبَ النّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنّا وَ هُمْ لا يُفْتَنُونَ»
يعنى: آيا مردم گمان كردند كه (خداوند) آنها را بحال خود ميگذارد كه بگويند ايمان آورديم و امتحانى هم ندهند؟(عنکبوت/2)
سپس (حضرت از من پرسيد در اين آيۀ شريفه) مقصود چه امتحانى است؟ عرض كردم: قربانت گردم بنظر ما مقصود آزمايش در امر دين است.
فرمود: مانند طلا امتحان ميشوند و باز فرمود: همچون طلا خالص مىگردند!
🌠 و نيز در آن كتاب بسند خود از امام محمد باقر عليه السّلام نقل كرده كه براوى فرمود: اين داستان شما (انتظار ظهور مهدى موعود) دلها از آن ميرمد - آنهم دلهاى مردان! پس شمهاى از اين داستان را براى آنها بيان كنيد، و هر كس اعتقاد پيدا كرد بيشتر بيان كنيد و هر كس منكر شد شما هم او را رها نمائيد.
✴️زيرا امتحانى در پيش است كه اهل راز و افراد زيرك از آن سالم نمىمانند. تا جايى كه اشخاص موشكاف هم كه يك مو را دو نصف ميكنند بورطۀ آن در مىافتند، تا آنجا كه جز ما و شيعيان ما كسى (بعقيده راسخ و صحيح) باقى نميماند.
📗مهدی موعود، صفحه 882
علامه محمدباقر مجلسی
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام
https://t.me/qoranvamamhoosein
کانال باب الحسین عليه السلام
https://t.me/Babolhusein
#کتب_صوتی
#شیعیان
📚 فضائل الشیعة
اثر محمد بن علی بن بابویه معروف به شیخ صدوق
🎙 راوی: محمد حسینی
کتابخانه ضامن اشک
https://t.me/zameneashkbook
کانال قرآن و امام حسین ع(ویژه آیات ولایت و احادیث ولایی)
https://t.me/qoranvamamhoosein
#فضائل_امیر_المومنین_ع
❣القاب امیر المومنین ع
صدیق اکبر ؛ فاروق ( جدا کننده حق از باطل )
📜9- لي، [الأمالي للصدوق] أَبِي عَنْ سَعْدٍ عَنْ عَبَّادِ بْنِ سُلَيْمَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سُلَيْمَانَ عَنْ أَبِيهِ سُلَيْمَانَ الدَّيْلَمِيِّ عَنْ عُمَرَ بْنَ الْحَارِثِ عَنْ عِمْرَانَ بْنِ مِيثَمٍ عَنْ أَبِي سُخَيْلَةَ قَالَ أَتَيْتُ أَبَا ذَرٍّ رَحْمَةُ اللَّهِ عَلَيْهِ فَقُلْتُ يَا أَبَا ذَرٍّ إِنِّي قَدْ رَأَيْتُ اخْتِلَافاً فَمَا ذَا تَأْمُرُنِي قَالَ عَلَيْكَ بِهَاتَيْنِ الْخَصْلَتَيْنِ كِتَابِ اللَّهِ وَ الشَّيْخِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ فَإِنِّي
سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص يَقُولُ هَذَا أَوَّلُ مَنْ آمَنَ بِي وَ أَوَّلُ مَنْ يُصَافِحُنِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ هُوَ الصِّدِّيقُ الْأَكْبَرُ وَ هُوَ الْفَارُوقُ الَّذِي يُفَرِّقُ بَيْنَ الْحَقِّ وَ الْبَاطِلِ
📝شنیدم که رسول خدا ص فرمود : علی ع اولین کسی است که به من ایمان آورد و اولین نفری است که در روز قیامت با من مصاحفه می کند و اوست صدیق اکبر و اوست فاروقی که بین حق و باطلا جدا می کند
📚 بحارالأنوار ج : 39 ص : 231
"باب الحسین ع"
https://t.me/Babolhusein
گروه و کلاس مقتل شناسی متضمن البکاء
https://t.me/joinchat/1mMEyJCOrVMwYmI0
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
وَإِذِ ابْتَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِن ذُرِّيَّتِي قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ
ﻭﻗﺘﻲ ﺧﺪﺍ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺣﻮﺍﺩﺛﻲ ﻣﻬﻢ ١ ﺍﻣﺘﺤﺎﻥ ﻛﺮﺩ ﻭ ﻭی ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﻣﺘﺤﺎﻥ ﻣﻮﻓﻖ ﺳﺎﺧﺖ، ﻓﺮﻣﻮﺩ: «ﻣﻦ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺭﺍﻫﺒﺮ ﻣﺮﺩم ﻣﻲﻛﻨﻢ.» ٢ ﮔﻔﺖ: «ﺍﺯ ﺑﭽﻪﻫﺎ ﻭ ﻧﺴﻠﻢ ﭼﻄﻮﺭ؟» ﻓﺮﻣﻮﺩ: «ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺍﻳﻦ ﺟﺎﻳﮕﺎﻩ ﺣﺴﺎﺱ ﺑﻪ ﺑﺪﻛﺎﺭﻫﺎ ﻧﻤﻲﺭﺳﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻣﻌﺼﻮﻣﺎﻥ، ﺁﺭی.»
(بقره/١٢٤)
✨✨✨✨
📜الرّضا (علیه السلام)- هَلْ یَعْرِفُونَ قَدْرَ الْإِمَامَهًِْ وَ مَحَلَّهَا مِنَ الْأُمَّهًِْ فَیَجُوزَ فِیهَا اخْتِیَارُهُمْ إِنَّ الْإِمَامَهًَْ أَجَلُّ قَدْراً وَ أَعْظَمُ شَأْناً وَ أَعْلَی مَکَاناً وَ أَمْنَعُ جَانِباً وَ أَبْعَدُ غَوْراً مِنْ أَنْ یَبْلُغَهَا النَّاسُ بِعُقُولِهِمْ أَوْ یَنَالُوهَا بِآرَائِهِمْ أَوْ یُقِیمُوا إِمَاماً بِاخْتِیَارِهِمْ إِنَّ الْإِمَامَهًَْ خَصَّ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ بِهَا إِبْرَاهِیمَ الْخَلِیلَ (علیه السلام) بَعْدَ النُّبُوَّهًِْ وَ الْخُلَّهًِْ مَرْتَبَهًًْ ثَالِثَهًًْ وَ فَضِیلَهًًْ شَرَّفَهُ بِهَا وَ أَشَادَ بِهَا ذِکْرَهُ فَقَالَ عَزَّوَجَلَّ إِنِّی جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماماً فَقَالَ الْخَلِیلُ (علیه السلام) سُرُوراً بِهَا وَ مِنْ ذُرِّیَّتِی.
📝امام رضا (علیه السلام) آیا مردم به مقام امامت و جایگاه آن در امّت آنچنان پی بردهاند و شناخت دارند که انتخاب [صاحب منصب امامت] برای آنان مجاز باشد؟! بیتردید امامت جایگاهی جلیلتر، شأنی عظیمتر، مکانی بلندتر، جانبی منیعتر و باطنی عمیقتر از آن دارد که مردم به کمک عقل و نظر خود به آن رسند یا آنکه به اختیار خود امامی را منصوبکنند. امامت منزلتی است که خداوند، ابراهیم خلیل (علیه السلام) را پس از نبوّت و مقام خلیلاللّهی، در مرحلهی سوّم بدان مخصوص ساخته و فضیلتی است که بدان مشرّف فرموده و نامش را بلندآوازه ساخته است. [خداوند متعال] فرمود: إِنِّی جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماماً ابراهیم (علیه السلام) از روی شادمانی گفت: «و از فرزندان من نیز [امام قرار میدهی]»؟
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۶۴۸ بحارالأنوار، ج۲۵، ص۱۲۰/ الکافی، ج۱، ص۱۹۸/ الاحتجاج، ج۲، ص۴۳۳/ الأمالی للصدوق، ص۶۷۴؛ فیه «أشار» بدلٌ «أشاد»/ تحف العقول، ص۴۳۶