بسم الله الرحمن الرحیم
#ولادت_ائمة
#ولادت_امام_سجاد_ع
#سیره_و_مکارم_اخلاقی_امام_سجاد_ع
#نماز_در_سیره_ائمه_ع
عبادت ونماز امام سجاد ع ( 2 )
آوردهاند كه وقتى آن حضرت وضو مىگرفت، رنگ چهرهاش دگرگون مىشد.
وقتى علت را مىپرسيدند، فرمود: «أ تدرون بين يدى من أريد أن أقوم»، آيا مىدانيد كه در برابر چه كسى مىخواهم بايستم؟
و گفته شده است كه در وقت نماز چهره امام دگرگون شده و رعشه بر اندامش بود. وقتى علت را پرسيدند فرمود: إنى أريد الوقوف بين يدى ملك عظيم.
در وقت نماز به هيچ چيز توجه نداشت. يك بار در وقت نماز، دست فرزند امام شكست، او از درد فرياد مىزد، شكستهبند آوردند و استخوان دست را جا انداخت و فرزند امام از درد فرياد مىكشيد. بعد از آن امام دست بچه را ديد كه به گردنش آويزان است، در آن وقت بود كه تازه متوجه شد كه دست بچه شكسته است.
زمخشرى مىگويد: زمانى على بن الحسين عليه السّلام به قصد وضو گرفتن دستش را در آب برد، در آن حال: ثم رفع رأسه إلى السماء و القمر و الكواكب، ثم جعل يفكّر فى خلقها حتى أصبح و أذن المؤذّن و يده فى الماء، امام سرش را به آسمان و ماه ستارگان بلند كرده و در آنها به تفكر پرداخت، تا آن كه صبح شده و در حالى كه مؤذن اذان مىگفت، هنوز دست امام در آب بود.
حلية الاولياء، ج 3، ص 141؛ كشف الغمه، ج 2، ص 80؛ مختصر تاريخ دمشق، ج 17، ص 236؛ تهذيب التهذيب، ج 7، ص 305؛ سير أعلام النبلاء، ج 4، ص 391 ؛شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحديد، ج 15، ص 273 ، تهذيب التهذيب، ج 7، ص 305 ،الثقات، ج 5، ص 160 ، صفة الصفوة، ج 2، ص 55؛ نور الابصار، ص 127؛ طبقات الكبرى، ج 5، ص 216؛ الاتحاف، ص 136؛ الفصول المهمة، ص 201؛ العقد الفريد، ج 3، ص 114
@zameneashk1
❖﷽❖
#احادیث_ولایی
📜[٣٢٦٧]٣-محمّد بن يحيى،عن أحمد بن محمّد بن عيسى و عليّ بن إبراهيم،عن أبيه جميعا،عن ابن أبي عمير،عن الحسن بن عطيّة،عن رزين صاحب الأنماط،عن أحدهما عليهما السّلام قال:
من قال:«اللّهمّ إنّي أشهدك و أشهد ملائكتك المقرّبين و حملة عرشك المصطفين أنّك أنت اللّه لا إله إلاّ أنت الرّحمن الرّحيم و أنّ محمّدا عبدك و رسولك و أنّ فلان بن فلان إمامي و وليّي و أنّ أباه رسول اللّه صلّى اللّه عليه و اله و سلّم و عليّا و الحسن و الحسين و فلانا و فلانا حتّى ينتهي إليه أئمّتي و أوليائي،على ذلك أحيا و عليه أموت و عليه أبعث يوم القيامة و أبرأ من فلان و فلان و فلان»فإن مات في ليلته دخل الجنّة.
📝رزين صاحب الأنماط روايت كرده كه امام باقر يا امام صادق عليهما السّلام فرمودند:
✅هركس بگويد:(پروردگارا،من تو را و فرشتگان بارگاه تو را و حمل كنندگان برگزيدۀ عرشت را گواه مىگيرم كه تو خداى منى و هيچ معبودى جز تو نيست و تو رحمتگر و مهربانى و محمد بنده و فرستادۀ تو است و فلانى فرزند فلانى(مهدى فرزند امام حسن عسگرى عليهما السّلام)امام و سرپرست من است و پدرش فرستادۀ خدا است و على و حسن و حسين و فلان و فلان-تا به حضرت مهدى عليهم السّلام برسد-امامان و سرپرستان من هستند.
براساس اين عقيده زندگى مىكنم و بنا بر آن از دنيا مىروم و در روز قيامت برانگيخته مىگردم و از فلانى و فلانى و فلانى(ابو بكر و عمر و عثمان)بىزارى مىجويم پس اگر همان شب بميرد،وارد بهشت مىگردد.
📙اصول کافی - جلد4، صفحه 373
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#مهدویت_در_قران_مجید
📜رسول الله (ص) فرمودند:
💢(از آن هنگام كه خداوند مرا مبعوث به رسالت فرموده است جهاد ادامه دارد تا آن گاه كه آخرين قشر از امّتم با #دجال بجنگند).
💠فراء گويد:(يعنى تا آن گاه كه جز مسلمان يا تسليم شده احدى باقى نماند).
💠زجاج گويد:(يعنى با كافران بجنگيد و آنان را به اسارت بگيريد تا ايمان آورند و ما دام كه كفر باقى است جنگ هم ادامه خواهد يافت.
ودر ایه 4 سوره محمد(ص) میخوانیم
✨«حَتّى تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزارَها»
يعنى تا آن هنگام كه جنگجويان دشمن اسلحۀ خود را زمين گذاشته ديگر نجنگند.
🌠ابن عبّاس گويد:تا آن گاه كه ديگر از مشركين كسى باقى نماند.
🌠مجاهد گويد:تا آن گاه كه دينى غير از اسلام باقى نماند.
🌠و معنى چنين مىشود تا آن گاه كه جنگ شما و جهادتان اسلحۀ مشركين و اعمال زشت آنان را فروكش كرده،تسليم شوند و جز اسلام كه بهترين اديان است آئينى باقى نماند،و ديگر بتها را نپرستند.
📚 تفسير مجمع البيان - 23، صفحه 45
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#امام_مهدی_عج_و_عاشوراء
📜ابن شهر آشوب روايت كرده است از ابن عبّاس از امام زين العابدين عليه السّلام كه آن جناب فرمود:
💔چون با پدرم به كربلا مىرفتيم،در هيچ منزل فرود نمىآمد و بار نمىكرد مگر آنكه يحيى عليه السّلام را ياد مىكرد ،
💔روزى فرمود:از بىاعتبارى دنيا نزد خدا آن بود كه سر يحيى را به هديه فرستادند براى زن زناكارى از بنى اسرائيل،
💔و حق تعالى بخت نصر را فرستاد و هفتاد هزار كس را كشت تا خون يحيى ساكن شد،
💔اى فرزند من به خدا سوگند كه خون من ساكن نخواهد شد تا آنكه مهدى از فرزندان من از براى خون من هفتاد هزار كس از منافقان را به قتل آورد .
📘جلاء العیون، صفحه 779
علامه محمدباقر مجلسی
•┈┈••✾❀❀✾••┈┈•
ضامن اشک واتساپ
https://chat.whatsapp.com/HkZLpTUd0zlGJETZ7wYhAO
ضامن اشک تلگرام
https://telegram.me/zameneashk
ضامن اشک ایتا
https://eitaa.com/zameneashk1
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
#آیات_در_تاویل_دشمنان_اهل_بیت_ع
قُلِ اللّهُمَّ مالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشاءُ وَ تَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشاءُ وَ تُعِزُّ مَنْ تَشاءُ وَ تُذِلُّ مَنْ تَشاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَديرٌ
بگو:«بار الها! اى مالك حكومتها! به هركس بخواهى، حكومت مىبخشى؛ و از هركس بخواهى، حكومت را مىگيرى؛ هركس را بخواهى، عزّت مىدهى؛ و هركه را بخواهى خوار مىكنى. تمام خوبيها به دست توست؛ تو بر هرچيزى توانايى».
(آلعمران/ ۲۶)
✨✨✨✨✨✨✨
📜الصّادق (علیه السلام)- عَنْ عَبْدِ الْأَعْلَی مَوْلَی آلِ سَامٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَال قُلْتُ لَهُ قُلِ اللهُمَّ مالِکَ الْمُلْکِ تُؤْتِی الْمُلْکَ مَنْ تَشاءُ وَ تَنْزِعُ الْمُلْکَ مِمَّنْ تَشاءُ أَلَیْسَ قَدْ آتَی اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بَنِی أُمَیَّهًَْ الْمُلْکَ قَالَ لَیْسَ حَیْثُ تَذْهَبُ إِلَیْهِ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ آتَانَا الْمُلْکَ وَ أَخَذَتْهُ بَنُو أُمَیَّهًَْ بِمَنْزِلَهًِْ الرَّجُلِ یَکُونُ لَهُ الثَّوْبُ فَیَأْخُذُهُ الْآخَرُ فَلَیْسَ هُوَ لِلَّذِی أَخَذَهُ.
📝امام صادق (علیه السلام) قُلِ اللَّهُمَّ مَالِکَ الْمُلْکِ تُؤْتِی الْمُلْکَ مَن تَشَاء وَتَنزِعُ الْمُلْکَ مِمَّن تَشَاء؛ آیا خداوند عزّوجلّ به بنیامیه پادشاهی نداده است؟ فرمود: «اینگونه نیست که تو میگویی! خداوند عزّوجلّ پادشاهی را به ما داد و بنیامیّه آن را گرفت؛ مانند این است که فردی لباسی داشته باشد و شخص دیگری آن را بگیرد پس در این صورت لباس مال کسی نیست که آن را گرفته است».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۵۱۶
الکافی، ج۸، ص۲۶۶/ بحارالأنوار، ج۲۳، ص۲۸۸/ بحارالأنوار، ج۷۲، ص۳۵۳/ العیاشی، ج۱، ص۱۶۶/ قصص الأنبیاءللجزایری، ص۱۰۰/ نورالثقلین/ البرهان
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
https://t.me/qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
بسم الله الرحمن الرحیم
#ولادت_علی_اکبر_ع
#عرفان_و_عاشوراء
#سخنان_امام_حسین_ع
مقام عرفانی علی اکبر در کلام امام حسین ع
قال- رحمه الله-: فلما تجلى وجه طلعته من أفق العقاب واستولت يده وقدمه على العنان والركاب، خرجن النساء وأحدقن به، فأخذت عماته وأخواته بعنانه وركابه، ومنعنه من العزيمة
مرحوم شیخ شوشتری در مصیبت امام حسین ع در بدرقه فرزندش به میدان می فرماید :
هنگامیکه روی مه لقایش از بالای عقاب (نام اسب حضرت ) تجلی کرد و دستان مبارک بر عنان و پاهای همایونی بر رکاب قرار گرفت و تصمیم به رفتن میدان گرفت زنان اهل حرم دور علی اکبر ع را گرفتند عمه ها و خواهرانش عنان و رکاب اسب را گرفتند و او را از رفتن باز داشتند .
فعند ذلك تغير حال الحسين عليه السلام بحيث أشرف على الموت، وصاح بنسائه وعياله: دعنه، فإنه
ممسوس في الله و مقتول في سبيل الله
در این هنگام حال حسین ع متغیر شد به حدی که به حال موت افتاد در این حال با صدای بلند خطاب کرد به زنان و عیالش :
دعنه، فإنه ممسوس في الله و مقتول في سبيل الله
او را رها کنید، زیرا او مس در ذات الهی است و کشته ی در راه خداست
ثم أخذ بيده وأخرجه من بينهن، فنظر إليه نظر آيس منه، إلى آخره.
سپس دست علی اکبر ع را گرفت و از میان زنان بیرون کشید
و در این هنگام نگاه نا امیدانه به او کرد و می دانست بر نمی گردد
المازندراني، معالي السبطين، 1/ 415/ مثله الزنجاني، وسيلة الدارين،/ 293
سلام علیکم
با تشکر از دوستان که باعث شدند متن را ترجمه کنم و تقدیم نمایم ثواب آن هدیه به عزیزانم در رشد آنها در نوکری به ارباب و اما :
این روایت در رفتن حضرت به میدان است که از روضه های زیبا می باشد و دارای نکات عرفانی فوق العاده ای است.
ممسوس ، اسم مفعول است و ریشه اش مس است
علی مماس با ذات الله است
از بالاترین و عجیب ترین مقامات علی اکبر ع است که معصوم نقل می کند
زنان وقتی دور علی اکبر ع را گرفتند و مانع رفتن علی اکبر ع به میدان شدند و فریاد می زدند ای حامی حرم کجا می روی
امام حسین ع فرمود او را رها کنید او ممسوس فی ذات الله و مقتول فی سبیل الله است
او به ذات خدا مماس است ،متصل است ، مستغرق است
حالتی که زنان مصری مستغرق یوسف بودند علی اکبر ع به خدا داشت
اینجا فی معنی بر هم می دهد فی معنی درون را می دهد
البته در متن فی آمده است اما اگر معنی در ذات خدا ترجمه کنیم کفر است
علی اکبر در ذات خدا مستغرق است اشکال دارد علی مماس است در هندسه مماس را بر سطح خارجی گویند حتی منطبق هم اشکال دارد خارج از محیط و مماس است
البته حقیر اصلا درک این مقام نمی کنم و به ذهنم هم نمی آید
فقط کلام مولی نقل شد
یا علی التماس دعا
محمد حسین تابع منش 27/2/95 بابر با نهم شعبان المعظم شب ولادت علی اکبر ع
@zameneashk1