eitaa logo
انجمن علمی علوم قرآن وحدیث دانشگاه اصفهان
740 دنبال‌کننده
820 عکس
102 ویدیو
38 فایل
🔰کانال اطلاع رسانی انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان در ایتا 📨ارتباط با روابط عمومی: @SA_Ui_Es ● کانال آرشیو برنامه‌های انجمن علمی علوم قرآن و حدیث: 📁 @quran_Hadith1403
مشاهده در ایتا
دانلود
📚بر کرانۀ کافی 🍃 مروری بر باب دوم «کتاب العشره» بَابُ حُسْنِ الْمُعَاشَرَةِ شامل پنج روایت روایات این باب در مقام تشویق به معاشرت نیکو داشتن با دیگران و بیان مصادیق آن است. سخاوتمند بودن، به اصطلاح رایج «دست و پا خیر بودن»، هم‌غذا و هم‌سفره شدن با دوستان، قرض دادن، احترام کردن، حسد و بخل نورزیدن، به دیگران ضرر نرساندن همه از مصادیق معاشرت نیکو است. 📜علِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَمَّادٍ عَنْ حَرِيزٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع:‏ مَنْ خَالَطْتَ فَإِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ تَكُونَ يَدُكَ الْعُلْيَا عَلَيْهِمْ فَافْعَلْ. در کتاب النهایه ابن اثیر سه معنا برای عبارت «یدک العلیا» بیان شده‌است: 1. العلیا هی المتعففه و السفلی السائله؛ 2. العلیا هی المنفقه و السفلی الآخذه 3. [العلیا هی المعطیه و] السفلی المانعه. 📜عدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ مِهْرَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ حَفْصٍ عَنْ أَبِي الرَّبِيعِ الشَّامِيِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع وَ الْبَيْتُ غَاصٌّ بِأَهْلِهِ1 فِيهِ الْخُرَاسَانِيُّ وَ الشَّامِيُّ وَ مِنْ أَهْلِ الْآفَاقِ فَلَمْ أَجِدْ مَوْضِعاً أَقْعُدُ فِيهِ فَجَلَسَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع وَ كَانَ مُتَّكِئاً ثُمَّ قَالَ يَا شِيعَةَ آلِ مُحَمَّدٍ اعْلَمُوا أَنَّهُ لَيْسَ مِنَّا مَنْ لَمْ يَمْلِكْ نَفْسَهُ عِنْدَ غَضَبِهِ وَ مَنْ لَمْ يُحْسِنْ صُحْبَةَ مَنْ صَحِبَهُ وَ مُخَالَقَةَ مَنْ خَالَقَهُ 2 وَ مُرَافَقَةَ مَنْ رَافَقَهُ وَ مُجَاوَرَةَ مَنْ جَاوَرَهُ وَ مُمَالَحَةَ مَنْ مَالَحَهُ 3 يَا شِيعَةَ آلِ مُحَمَّدٍ اتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ‏ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ. 1. بيت و منزل‏ غاص‏ بالقوم: ممتلئ 2. ‏ خالقهم‏: عاشرهم بحسن خلق 3. ‏ الممالحة: المؤاكلة. ---------------- @qranhadisesf @Qoranui
🔶️مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه اصفهان با همکاری انجمن علمی جامعه‌شناسی برگزار می‌کند: 🔺جلسات سه‌گانه‌ی دانشگاه بین زمین و آسمان🔻 نشست اول، جامعه یعنی دانشگاه با حضور مقصود فراستخواه 📆 زمان: سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت ⏰ ساعت: ۱۲ الی ۱۴ 📍 مکان: دانشکده ادبیات، تالار صائب ___ 📌@Majma_UI 📌@ui_sociology 🌐 instagram.com/Majma_ui 🌐 instagram.com/Sociology_isfahan
🛤در این کانال به دنبال این هستیم که جاده تحقیق را با سرعت عالی و حس خوب طی کنیم🌱 ❇️نکات پژوهشی ❇️ معرفی سایت‌ها، کتاب‌ها و نرم‌افزارهای پژوهشی ❇️ ارائه دوره‌های جامع مقاله و پایان‌نامه نویسی ❇️ارائه مشاوره و همراهی در مراحل تحقیق در اینجا با ما همراه شوید. https://eitaa.com/the_joy_of_research
🍃قابل توجه دانشجویان ارشد، دکتری و محققان حوزه اسلامی 🖇انجمن علمی و گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان با همکاری شرکت تحقیقاتی دانش گستر رایبد برگزار می‌کند؛ 🏷 کارگاه اصول و فنون مسأله‌یابی در علوم اسلامی 👤مدرس: دکتر سید مهدی لطفی عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان 📝 آنچه در این کارگاه فرا می‌گیریم: 🔅ماهیت مسائل پژوهشی در علوم اسلامی 🔅ایده‌های پژوهشی و نحوه تبدیل آن به مسأله قابل پژوهش 🔅شکاف‌های پژوهشی در علوم اسلامی و مهارت دستیابی به آنها 📆 زمان برگزاری: دوشنبه ۲۴ اردیبهشت‌ماه ساعت ۸:۳۰ الی ۱۲:۳۰ 📍مکان برگزاری: دانشکده ادبیات و علوم انسانی_تالار ربانی ⚠️ جهت ثبت‌نام به آیدی زیر پیام دهید. 🆔 @Admin_Quran_1 @qranhadisesf @Qoranui
🎁 هدیه به مناسبت هفته گرامیداشت معلم 📚 کامل ترین لیست کتب شهید مطهری در ایتا 📣 ۶۰ عنوان کتاب رایگان از ایشان ۱. آزادی معنوی 👈 دانلود ۲. احیای تفکر اسلامی 👈 دانلود ۳. اخلاق جنسی 👈 دانلود ۴. اسلام و نیازهای روز (۲ جلد) 👈 دانلود ۵. اصول فلسفه و روش رئالیسم (۵ جلد) 👈 دانلود ۶. امامت و رهبری 👈 دانلود ۷. امدادهای غیبی در زندگی بشر 👈 دانلود ۸. انسان کامل 👈 دانلود ۹. انسان و سرنوشت 👈 دانلود ۱۰. آشنایی با قرآن (۱۴ جلد) 👈 دانلود ۱۱. آینده انقلاب اسلامی ایران 👈 دانلود ۱۲. بررسی نهضت‌های اسلامی 👈 دانلود ۱۳. بیست گفتار 👈 دانلود ۱۴. پاسخ‌های استاد به مساله حجاب 👈 دانلود ۱۵. پانزده گفتار 👈 دانلود ۱۶. پنج مقاله 👈 دانلود ۱۷. پیامبر امّی 👈 دانلود ۱۸. تعلیم و تربیت در اسلام 👈 دانلود ۱۹. توحید 👈 دانلود ۲۰. جاذبه و دافعه علی 👈 دانلود ۲۱. جهاد 👈 دانلود ۲۲. حج 👈 دانلود ۲۳. حکمت‌ها و اندرزها (۲ جلد) 👈 دانلود ۲۴. حماسه حسینی (۲جلد) 👈 دانلود ۲۵. خاتمیت 👈 دانلود ۲۶. ختم نبوت 👈 دانلود ۲۷. خدمات متقابل ایران و اسلام 👈 دانلود ۲۸. داستان راستان (۲ جلد) 👈 دانلود ۲۹. درس‌های اسفار (۶ جلد) 👈 دانلود ۳۰. ده گفتار 👈 دانلود ۳۱. زن و مسائل قضایی و سیاسی 👈 دانلود ۳۲. سیری در سیره ائمه اطهار 👈 دانلود ۳۳. سیری در سیره نبوی 👈 دانلود ۳۴. سیری در نهج البلاغه 👈 دانلود ۳۵. شرح منظومه 👈 دانلود ۳۶. شش مقاله 👈 دانلود ۳۷. عدل الهی 👈 دانلود ۳۸. عرفان حافظ 👈 دانلود ۳۹. علل گرایش به مادی‌گری 👈 دانلود ۴۰. فطرت 👈 دانلود ۴۱. فلسفه اخلاق 👈 دانلود ۴۲. فلسفه تاریخ (۴ جلد) 👈 دانلود ۴۳. قیام و انقلاب مهدی 👈 دانلود ۴۴. کلیات علوم اسلامی (۳ جلد) 👈 دانلود ۴۵. گفتارهایی در اخلاق اسلامی 👈 دانلود ۴۶. گفتگوی چهارجانبه 👈 دانلود ۴۷. مساله حجاب 👈 دانلود ۴۸. مساله ربا و بانک و بیمه 👈 دانلود ۴۹. مساله شناخت 👈 دانلود ۵۰. معاد 👈 دانلود ۵۱. مقالات فلسفی 👈 دانلود ۵۲. مقدمه جهان‌بینی اسلامی (۶ جلد) 👈 دانلود ۵۳. نامه تاریخی به امام خمینی 👈 دانلود ۵۴. نبرد حق و باطل 👈 دانلود ۵۵. نبوت 👈 دانلود ۵۶. نظام حقوق زن در اسلام 👈 دانلود ۵۷. نظری بر نظام اقتصادی اسلام 👈 دانلود ۵۸. نقدی بر مارکسیسم 👈 دانلود ۵۹. هدف زندگی 👈 دانلود ۶۰. ولاء ها و ولایت ها 👈 دانلود @qranhadisesf
📣 سمینار علمی‌پژوهشی : الهیات اوتیسم مطالعات میان رشته ای و تجارب جهانی 👨🏻‍💻 پژوهشگر: دکتر علی بنائیان ✍ تسهیل‌گر علمی: -آقای دکتر داود اسماعیلی -خانم دکتر زهرا عسکری 📆 چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ، ساعت ۱۲-۱۰ ✳️ تالار دکتر ربانی ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان 🤝 با همکاری معاونت پژوهشی دانشکده الهیات و معارف اهل بیت ( علیهم السلام) و گروه علوم قرآن و حدیث. ┄┄┅┅┅❅☀️❅┅┅┅┄┄ [ مسئله محور | پیشرو | ارزش آفرین ] دانشگاه اصفهان 📳 @noaiand 📳 @borna_group
🖇 انجمن علمی و گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان برگزار می‌کند؛ چالش‌های حفاظ قرآن کریم در دوره کارشناسی ارشد الهیات 🔅سخنران: دکتر زهرا کلباسی اشتری عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان، حافظ قرآن و دانشجوی نمونه کشوری 📆 زمان: یکشنبه ۲۳ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۳۰ 📍مکان: بستر گوگل‌میت ⚠️لینک ورود: https://meet.google.com/tax-tpxk-wcm »»»»»»»»»»»»»»»»»»» @qranhadisesf @Qoranui
امام صادق علیه السلام: 🔴 مردم را از راهی غیر از زبان‌هایتان به خوبی دعوت کنید، به گونه‌ای که تلاش و راستگویی و پرهیزکاری را (در عمل) از شما ببینند. کُونُوا دُعاةَ النّاسِ إلَی الْخَیْرِ بِغَیْرِ ألْسِنَتِکُم، ‌لِیَرَوا مِنْکُمُ الإجْتِهَادَ وَالصِّدْقَ وَالْوَرعَ. Call people to righteousness through means other than your tongues so that they may observe diligence, truthfulness and piety in your actions. @qranhadisesf @Qoranui
◾️ السَّلامُ عَلَیکَ یا صادِقَ القَولِ و الفِعلِ 📣 کتابخانه علوم اسلامی تسنیم تقدیم می کند 🔰 ۳۰ کتاب برای آشنایی با امام صادق علیه السلام 🔻 کتب فارسی ۱. زندگی امام صادق (ترجمه بحارالانوار) 👈 دانلود ۲. اصحاب امام صادق 👈 دانلود ۳. دانشنامه امام صادق 👈 دانلود ۴. پیشوای صادق 👈 دانلود ۵. ترجمه مصباح الشریعة 👈 دانلود ۶. شرح مصباح الشریعة (مصطفوی) 👈 دانلود ۷. شرح مصباح الشریعة (گیلانی) 👈 دانلود ۸. امام صادق الگوی زندگی 👈 دانلود ۹. منهج الیقین 👈 دانلود ۱۰. ترجمه توحید مفضل (مجلسی) 👈 دانلود ۱۱. ترجمه توحید مفضل (میرزایی) 👈 دانلود ۱۲. مغز متفکر جهان شیعه 👈 دانلود ۱۳. امام صادق الگوی بصیرت 👈 دانلود ۱۴. شیوه مناظره امام صادق 👈 دانلود ۱۵. حوادث عصر امام صادق 👈 دانلود ۱۶. پیشوای مذهب 👈 دانلود ۱۷. دانشگاه بزرگ امام صادق 👈 دانلود 🔻 کتب عربی ۱۸. مصباح الشریعة 👈 دانلود ۱۹. الامام الصادق و المذاهب الاربعه 👈 دانلود ۲۰. مسند الامام الصادق (۲۲ جلد) 👈 دانلود ۲۱. معاجز الامام الصادق 👈 دانلود ۲۲. توحید المفضل 👈 دانلود ۲۳. طب الامام الصادق 👈 دانلود ۲۴. الجعفریات / الأشعثيات (۲ جلد)👈 دانلود ۲۵. اوثق الحقایق فی اقوال الصادق 👈 دانلود ۲۶. شذرات من أخلاق الإمام الصادق 👈 دانلود ۲۷. الامام الصادق فی نظر علماء الغرب 👈 دانلود ۲۸. الامام الصادق من المهد الی اللحد 👈 دانلود ۲۹. فلسفة الامام الصادق 👈 دانلود ۳۰. الحِکَم الجعفریة 👈 دانلود @qranhadisesf
انجمن علمی علوم قرآن وحدیث دانشگاه اصفهان
#پادکست🎧 #مسابقه_معرفی_کتاب_خوب 📚 ۱۵. کتاب چرا تا به حال کسی اینها را به من نگفته بود ✍🏻 نویسنده :
📣لطفا سرکار خانم مرضیه دادخواه برای دریافت هدیه خود به دانشکده ادبیات و علوم انسانی ،همکف، دفتر گروه علوم قرآن و حدیث مراجعه فرمایند.
❆ بسم الله الرحمن الرحیم ❆ 🔰معاونت آموزشی ، فرهنگی و دانشجویی دانشکده الهیات و معارف اهل البیت (ع) برگزار می نماید : 📌موضوع: چالش های روانشناختی دانشجویان بایسته ها و شایسته ها 👤سخنران سرکار خانم : دکتر فاطمه سمیعی رئیس مرکز مشاوره دانشگاه اصفهان 📢 با حضور شوراهای گروه فلسفه و کلام اسلامی ، علوم قرآن و حدیث 🕧‌ زمان : یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه ، ساعت ۱۰ الی ۱۲ 🏢 مکان : تالار مهرعلیزاده دانشکده ادبیات @Islamicphilosophy_Isfahan @qranhadisesf
🔰معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه اصفهان برگزار می کند: ♻️اردو و بازدید علمی از سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران♻️ چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۲۶ ویژه خواهران پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۲۷ ویژه برادران 🔹ظرفیت محدود🔹 💷هزینه اردو : ۲۵۰ هزار تومان . 💠جهت ثبت نام در ساعات اداری از تاریخ یکشنبه ۱۱ لغایت چهارشنبه ۱۹ به اداره کل امور فرهنگی اجتماعی، واحد فوق برنامه، اتاق شماره ۸ مراجعه فرمایید. ╔═ 🌱🌐🌱 ═╗ @CULuiacir http://cul.ui.ac.ir ══════════
🔴معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه اصفهان برگزار میکند: 🔶"کلاس سفالگری با دست" آموزش ساخت ماگ و سایر ظروف سرامیکی و سفالی توسط هنرمند سرکارخانم نادیاشیروانی نژاد زمان: شنبه ها و دوشنبه ها ساعت 12:30 الی 13:30 مکان: اداره امور فرهنگی دانشگاه شروع دوره از شنبه 29 اردیبهشت تعداد جلسات: 5 هزینه دوره : 120 🔸لذت تجربه کار با گل رس 💥ظرفیت محدود از همه هنردوستان دعوت می‌شود جهت ثبت نام به "ضلع شرقی مصلای الغدیر،اداره کل امور فرهنگی واحد آموزش اتاق2 " مراجعه فرمایند. ╔═ 🌱🌐🌱 ═╗ @CULuiacir http://cul.ui.ac.ir ══════════
ثبت نام بن خرید نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از ۱۶ اردیبهشت آغاز شد. خرید از طریق 🌐https://bon.tibf.ir/
Al_Jallad,_A_,_&_Sidky,_H_2024_A_Paleo_Arabic_Inscription_of_a_Companion.pdf
819.4K
مقالهٔ جدید احمد الجلاد و هیثم صدقی با عنوان «سنگ‌نبشته‌ای به عربیِ کهن از یکی از صحابه؟» Al-Jallad, A., & Sidky, H. (2024). A Paleo-Arabic Inscription of a Companion of Muhammad? Journal of Near Eastern Studies, 83(1), 1-14. doi:10.1086/729531 ⭐️ معرفی مقاله @qranhadisesf
‌ 💎 مقالهٔ جدید احمد الجلاد و هیثم صدقی با عنوان «سنگ‌نبشته‌ای به عربیِ کهن از یکی از صحابه؟» Al-Jallad, A., & Sidky, H. (2024). A Paleo-Arabic Inscription of a Companion of Muhammad? Journal of Near Eastern Studies, 83(1), 1-14. doi:10.1086/729531 این مقاله با تمرکز بر کتیبه‌ای به زبان عربیِ کهن (Palao-Arabic) که احتمالاً به یکی از صحابه حضرت محمد منسوب است کشف مهمی در زمینۀ کتیبه‌نگاری اولیۀ اسلامی ارائه می‌دهد. نویسندگان، احمد الجلاد و هیثم صدقی کتیبه‌ای را که در منطقۀ الباحة (منطقه‌ای در حجاز و واقع در ۳۰۰ کیلومتری مکه) یافت شده است و دو نوشته بر روی آن مشاهده می‌شود مستند کرده‌اند. نوشته اول احتمالاً توسط حنظلة بن أبی عامر (معروف به غسیل الملائکة)، یکی از صحابه پیامبر که در جنگ احد (سال ۳ هجری) به شهادت رسید، در دوره قبل از اسلام او، نگاشته شده است. نوشتهٔ دوم، به نام عبدالعزی فرزند سفیان ثبت شده است که در منابع مکتوب شناخته شده نیست. این مقاله به درک شیوه‌های زبانی و کتیبه‌نویسی در منطقۀ حجاز در دورۀ صدر اسلام کمک می‌کند و بینش‌هایی را در مورد چشم‌انداز مذهبی این منطقه ارائه می‌دهد که عمدتاً اعتقاد به خدای واحد را ثبت کرده است. این یافته‌ها برداشت رایج از شرک را که توسط منابع مکتوب اسلامی مطرح شده است، به چالش می‌کشد و از تاریخی و مستند بودن دودمان‌های ثبت شده در سنت اسلامی حمایت می‌کند. بررسی باستان‌شناسانه و محتوایی این سنگ‌نبشته، تاریخ‌گذاری‌ای به قبل از تأسیس دولت مدینه را پیشنهاد می‌دهد که مساهمت ارزشمندی در مجموعه متون کهن-عربی است. 🎓 فیلولوژیست، مورخ زبان و کتیبه‌شناس است که دربارهٔ زبان‌ها و فرهنگ عربستان پیش از اسلام تحقیق می‌کند و استاد مطالعات عربی دانشگاه ایالتی اوهایو است. هیثم صدقی مدیر اجرایی انجمن بین المللی مطالعات قرآنی است. @qranhadisesf
🖇انجمن علمی و گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان برگزار می‌کند: |به‌ مناسبت دهه کرامت و روز دختر| 📍دورهمی صمیمانه استاد دانشجویی 📆 زمان: سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت‌ماه ساعت ۱۰ الی ۱۲ 🏕 مکان: پارک مطالعه خواهران، دانشکده اقتصاد لطفا ژتون اختران بی نشان را رزرو فرمایید☺️ @qranhadisesf @Qoranui
🍃درنگی بر نماز یک‌شنبه‌های ماه ذی‌القعده قدیمی‌ترین مدرک این عمل در اقبال الاعمال سید بن طاووس است و محدث قمی در کتاب مفاتیح الجنان، این عمل را از کتاب وی نقل می‌کند. متن روایت چنین است: وجدنا ذلك بخط الشيخ علي بن يحيى الخياط رحمه الله و غيره في كتب أصحابنا الإمامية و قد روينا عنه كلما رواه و خطه عندنا بذلك في إجازة تاريخها شهر ربيع الأول سنة تسع و ست مائة فقال ما هذا لفظه. 📜روَى أَحْمَدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ مَنْصُورِ بْنِ عَبْدِ الْحَمِيدِ عَنْ أَبِي أُمَامَةَ عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ: خَرَجَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَوْمَ الْأَحَدِ فِي شَهْرِ ذِي الْقَعْدَةِ فَقَالَ يَا أَيُّهَا النَّاسُ مَنْ كَانَ مِنْكُمْ يُرِيدُ التَّوْبَةَ قُلْنَا كُلُّنَا نُرِيدُ التَّوْبَةَ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ ع اغْتَسِلُوا وَ تَوَضَّئُوا وَ صَلُّوا أَرْبَعَ رَكَعَاتٍ وَ اقْرَءُوا فِي كُلِّ رَكْعَةٍ فَاتِحَةَ الْكِتَابِ مَرَّةً وَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ وَ الْمُعَوِّذَتَيْنِ مَرَّةً ثُمَّ اسْتَغْفِرُوا سَبْعِينَ مَرَّةً ثُمَّ اخْتِمُوا بِلَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ ثُمَّ قُولُوا يَا عَزِيزُ يَا غَفَّارُ اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي وَ ذُنُوبَ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فَإِنَّهُ لَا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْتَ ثُمَّ قَالَ ع مَا مِنْ عَبْدٍ مِنْ أُمَّتِي فَعَلَ هَذَا إِلَّا نُودِيَ مِنَ السَّمَاءِ يَا عَبْدَ اللَّهِ اسْتَأْنِفِ الْعَمَلَ فَإِنَّكَ مَقْبُولُ التَّوْبَةِ مَغْفُورُ الذَّنْبِ وَ يُنَادِي مَلَكٌ مِنْ تَحْتِ الْعَرْشِ أَيُّهَا الْعَبْدُ بُورِكَ عَلَيْكَ وَ عَلَى أَهْلِكَ وَ ذُرِّيَّتِكَ وَ يُنَادِي مُنَادٍ آخَرُ أَيُّهَا الْعَبْدُ تَرْضَى خُصَمَاؤُكَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ يُنَادِي مَلَكٌ آخَرُ أَيُّهَا الْعَبْدُ تَمُوتُ عَلَى الْإِيمَانِ وَ لَا أَسْلِبُ مِنْكَ الدِّينَ وَ يُفْسَحُ فِي قَبْرِكَ وَ يُنَوَّرُ فِيهِ وَ يُنَادِي مُنَادٍ آخَرُ أَيُّهَا الْعَبْدُ يَرْضَى أَبَوَاكَ وَ إِنْ كَانَا سَاخِطَيْنِ وَ غُفِرَ لِأَبَوَيْكَ ذَلِكَ وَ لِذُرِّيَّتِكَ وَ أَنْتَ فِي سَعَةٍ مِنَ الرِّزْقِ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ يُنَادِي جَبْرَئِيلُ ع أَنَا الَّذِي آتِيكَ مَعَ مَلَكِ الْمَوْتِ ع أَنْ يَرْفُقَ بِكَ وَ لَا يَخْدِشَكَ أَثَرُ الْمَوْتِ إِنَّمَا تَخْرُجُ الرُّوحُ مِنْ جَسَدِكَ سَلًّا [سَلَاماً] قُلْنَا يَا رَسُولَ اللَّهِ لَوْ أَنَّ عَبْداً يَقُولُ فِي غَيْرِ الشَّهْرِ فَقَالَ ع مِثْلَ مَا وَصَفْتُ وَ إِنَّمَا عَلَّمَنِي جَبْرَئِيلُ ع هَذِهِ الْكَلِمَاتِ أَيَّامَ اللَّهِ رَبِّي [أُسْرِيَ بِي‏]. همان‌طور که مشاهده می‌شود در سند روایت، راویان عامه وجود دارند. و همین سبب شده تا برخی این روایت را بدون ریشه در منابع متقدم شیعی و فاقد ارزش عملی بدانند. اما این نگاه افراطی به نظر می‌رسد. زیرا تصریح سید به مشاهدۀ روایت در «کتب اصحابنا» می‌تواند به وجود روایت در منابع قدیمی‌تر اشعار داشته‌باشد. از سوی دیگر صرف وجود راوی سنی در سند، دلیل بر رد روایت نیست. در امالی صدوق نیز روایات متعددی از اهل سنت نقل شده‌است که شاهدی بر پذیرش مبنای وثاقت صدوری، نزد محدثان متقدم شیعه است. علاوه بر آن وجود حدیث موثق در تقسیمات سخت‌گیرانۀ چهارگانۀ حدیثی (صحیح، حسن، موثق و ضعیف)، به معنای اعتبار حدیثی است که راوی آن سنی راستگو باشد. اما آن‌چه شایسته است در معرفی این گونه روایات به مخاطب لحاظ شود؛ توجه به تعادل و تناسب اندام‌وارۀ دین است. به این معنا که در بازنمایی اثر عمل و میزان انگیزۀ شارع به آن، اغراق صورت نگیرد و بزرگی و کوچکی هر عمل تابع تأکید و راهنمایی دین باشد؛ در غیر این صورت، به مرور با چهره‌ای مخدوش و کاریکاتورگونه از سیمای دین مواجه خواهیم شد. @qranhadisesf @Qoranui