💎 مقالهٔ جدید احمد الجلاد و هیثم صدقی با عنوان «سنگنبشتهای به عربیِ کهن از یکی از صحابه؟»
Al-Jallad, A., & Sidky, H. (2024). A Paleo-Arabic Inscription of a Companion of Muhammad? Journal of Near Eastern Studies, 83(1), 1-14. doi:10.1086/729531
این مقاله با تمرکز بر کتیبهای به زبان عربیِ کهن (Palao-Arabic) که احتمالاً به یکی از صحابه حضرت محمد منسوب است کشف مهمی در زمینۀ کتیبهنگاری اولیۀ اسلامی ارائه میدهد. نویسندگان، احمد الجلاد و هیثم صدقی کتیبهای را که در منطقۀ الباحة (منطقهای در حجاز و واقع در ۳۰۰ کیلومتری مکه) یافت شده است و دو نوشته بر روی آن مشاهده میشود مستند کردهاند. نوشته اول احتمالاً توسط حنظلة بن أبی عامر (معروف به غسیل الملائکة)، یکی از صحابه پیامبر که در جنگ احد (سال ۳ هجری) به شهادت رسید، در دوره قبل از اسلام او، نگاشته شده است. نوشتهٔ دوم، به نام عبدالعزی فرزند سفیان ثبت شده است که در منابع مکتوب شناخته شده نیست.
این مقاله به درک شیوههای زبانی و کتیبهنویسی در منطقۀ حجاز در دورۀ صدر اسلام کمک میکند و بینشهایی را در مورد چشمانداز مذهبی این منطقه ارائه میدهد که عمدتاً اعتقاد به خدای واحد را ثبت کرده است. این یافتهها برداشت رایج از شرک را که توسط منابع مکتوب اسلامی مطرح شده است، به چالش میکشد و از تاریخی و مستند بودن دودمانهای ثبت شده در سنت اسلامی حمایت میکند. بررسی باستانشناسانه و محتوایی این سنگنبشته، تاریخگذاریای به قبل از تأسیس دولت مدینه را پیشنهاد میدهد که مساهمت ارزشمندی در مجموعه متون کهن-عربی است.
🎓 #احمد_الجلاد فیلولوژیست، مورخ زبان و کتیبهشناس است که دربارهٔ زبانها و فرهنگ عربستان پیش از اسلام تحقیق میکند و استاد مطالعات عربی دانشگاه ایالتی اوهایو است.
هیثم صدقی مدیر اجرایی انجمن بین المللی مطالعات قرآنی است.
@qranhadisesf
🖇انجمن علمی و گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان برگزار میکند:
|به مناسبت دهه کرامت و روز دختر|
📍دورهمی صمیمانه استاد دانشجویی
📆 زمان: سهشنبه ۲۵ اردیبهشتماه
ساعت ۱۰ الی ۱۲
🏕 مکان: پارک مطالعه خواهران،
دانشکده اقتصاد
لطفا ژتون اختران بی نشان را رزرو فرمایید☺️
@qranhadisesf
@Qoranui
🍃درنگی بر نماز یکشنبههای ماه ذیالقعده
قدیمیترین مدرک این عمل در اقبال الاعمال سید بن طاووس است و محدث قمی در کتاب مفاتیح الجنان، این عمل را از کتاب وی نقل میکند. متن روایت چنین است:
وجدنا ذلك بخط الشيخ علي بن يحيى الخياط رحمه الله و غيره في كتب أصحابنا الإمامية و قد روينا عنه كلما رواه و خطه عندنا بذلك في إجازة تاريخها شهر ربيع الأول سنة تسع و ست مائة فقال ما هذا لفظه.
📜روَى أَحْمَدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ مَنْصُورِ بْنِ عَبْدِ الْحَمِيدِ عَنْ أَبِي أُمَامَةَ عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ:
خَرَجَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَوْمَ الْأَحَدِ فِي شَهْرِ ذِي الْقَعْدَةِ فَقَالَ يَا أَيُّهَا النَّاسُ مَنْ كَانَ مِنْكُمْ يُرِيدُ التَّوْبَةَ قُلْنَا كُلُّنَا نُرِيدُ التَّوْبَةَ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ ع اغْتَسِلُوا وَ تَوَضَّئُوا وَ صَلُّوا أَرْبَعَ رَكَعَاتٍ وَ اقْرَءُوا فِي كُلِّ رَكْعَةٍ فَاتِحَةَ الْكِتَابِ مَرَّةً وَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ وَ الْمُعَوِّذَتَيْنِ مَرَّةً ثُمَّ اسْتَغْفِرُوا سَبْعِينَ مَرَّةً ثُمَّ اخْتِمُوا بِلَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ ثُمَّ قُولُوا يَا عَزِيزُ يَا غَفَّارُ اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي وَ ذُنُوبَ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فَإِنَّهُ لَا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْتَ ثُمَّ قَالَ ع مَا مِنْ عَبْدٍ مِنْ أُمَّتِي فَعَلَ هَذَا إِلَّا نُودِيَ مِنَ السَّمَاءِ يَا عَبْدَ اللَّهِ اسْتَأْنِفِ الْعَمَلَ فَإِنَّكَ مَقْبُولُ التَّوْبَةِ مَغْفُورُ الذَّنْبِ وَ يُنَادِي مَلَكٌ مِنْ تَحْتِ الْعَرْشِ أَيُّهَا الْعَبْدُ بُورِكَ عَلَيْكَ وَ عَلَى أَهْلِكَ وَ ذُرِّيَّتِكَ وَ يُنَادِي مُنَادٍ آخَرُ أَيُّهَا الْعَبْدُ تَرْضَى خُصَمَاؤُكَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ يُنَادِي مَلَكٌ آخَرُ أَيُّهَا الْعَبْدُ تَمُوتُ عَلَى الْإِيمَانِ وَ لَا أَسْلِبُ مِنْكَ الدِّينَ وَ يُفْسَحُ فِي قَبْرِكَ وَ يُنَوَّرُ فِيهِ وَ يُنَادِي مُنَادٍ آخَرُ أَيُّهَا الْعَبْدُ يَرْضَى أَبَوَاكَ وَ إِنْ كَانَا سَاخِطَيْنِ وَ غُفِرَ لِأَبَوَيْكَ ذَلِكَ وَ لِذُرِّيَّتِكَ وَ أَنْتَ فِي سَعَةٍ مِنَ الرِّزْقِ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ يُنَادِي جَبْرَئِيلُ ع أَنَا الَّذِي آتِيكَ مَعَ مَلَكِ الْمَوْتِ ع أَنْ يَرْفُقَ بِكَ وَ لَا يَخْدِشَكَ أَثَرُ الْمَوْتِ إِنَّمَا تَخْرُجُ الرُّوحُ مِنْ جَسَدِكَ سَلًّا [سَلَاماً] قُلْنَا يَا رَسُولَ اللَّهِ لَوْ أَنَّ عَبْداً يَقُولُ فِي غَيْرِ الشَّهْرِ فَقَالَ ع مِثْلَ مَا وَصَفْتُ وَ إِنَّمَا عَلَّمَنِي جَبْرَئِيلُ ع هَذِهِ الْكَلِمَاتِ أَيَّامَ اللَّهِ رَبِّي [أُسْرِيَ بِي].
همانطور که مشاهده میشود در سند روایت، راویان عامه وجود دارند. و همین سبب شده تا برخی این روایت را بدون ریشه در منابع متقدم شیعی و فاقد ارزش عملی بدانند. اما این نگاه افراطی به نظر میرسد. زیرا تصریح سید به مشاهدۀ روایت در «کتب اصحابنا» میتواند به وجود روایت در منابع قدیمیتر اشعار داشتهباشد. از سوی دیگر صرف وجود راوی سنی در سند، دلیل بر رد روایت نیست. در امالی صدوق نیز روایات متعددی از اهل سنت نقل شدهاست که شاهدی بر پذیرش مبنای وثاقت صدوری، نزد محدثان متقدم شیعه است. علاوه بر آن وجود حدیث موثق در تقسیمات سختگیرانۀ چهارگانۀ حدیثی (صحیح، حسن، موثق و ضعیف)، به معنای اعتبار حدیثی است که راوی آن سنی راستگو باشد.
اما آنچه شایسته است در معرفی این گونه روایات به مخاطب لحاظ شود؛ توجه به تعادل و تناسب انداموارۀ دین است. به این معنا که در بازنمایی اثر عمل و میزان انگیزۀ شارع به آن، اغراق صورت نگیرد و بزرگی و کوچکی هر عمل تابع تأکید و راهنمایی دین باشد؛ در غیر این صورت، به مرور با چهرهای مخدوش و کاریکاتورگونه از سیمای دین مواجه خواهیم شد.
#سحر_دادخواه
#نمازیکشنبهذیالقعده
@qranhadisesf
@Qoranui
🖇 انجمن علمی و گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان برگزار میکند؛
چالشهای حفاظ قرآن کریم در
دوره کارشناسی ارشد الهیات
🔅سخنران:
دکتر زهرا کلباسی اشتری
عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان، حافظ قرآن و دانشجوی نمونه کشوری
📆 زمان: یکشنبه ۲۳ اردیبهشتماه
ساعت ۱۹:۳۰
📍مکان: بستر گوگلمیت
⚠️لینک ورود:
https://meet.google.com/tax-tpxk-wcm
»»»»»»»»»»»»»»»»»»»
@qranhadisesf
@Qoranui
چالش های دوران کارشناسی ارشد برای حافظان قرآن.pdf
1.75M
فایل اسلایدهای جلسه چالش های حفاظ قرآن کریم در دوره کارشناسی ارشد الهیات
#دکتر_زهرا_کلباسی
انجمن علمی علوم قرآن وحدیث دانشگاه اصفهان
🖇انجمن علمی و گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان برگزار میکند: |به مناسبت دهه کرامت و روز دختر|
📣این برنامه به سه شنبه هفته آینده موکول شد.
📚 حلقه مطالعات تاریخگذاری قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان برگزار میکند:
معرفی پروژه Prophetology یا پیامبرشناسی دانشگاه پادربورن
🎙سخنران:
دکتر محمد حقانیفضل
پژوهشگر پسادکتری در گروه مطالعات قرآنی، و دبیر گروه تحقیقاتیِ Prophetology، دانشگاه پادبورن آلمان
📆 زمان: سهشنبه ۲۵ اردیبهشتماه
ساعت ۱۵
لینک ورود: https://join.skype.com/DDblDM0kXD27
4_5897593274025120583.docx
275.5K
رزومه آقای دکتر محمد حقانی فضل
مهمان گفتگوی مجازی در حلقه تاریخ گذاری قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان
🖇مرکز نوآوری و کارآفرینی علوم انسانی دانشگاه اصفهان برگزار می کند:
📍بازدید از مرکز نوآوری حوزه علمیه قم
📍بازدید از دو شرکت دانش بنیان ایتا و با سلام در قم
📍پارک علم و فناوری استان قم (مرکز نوآوری علوم انسانی و اسلامی)
📆 زمان: پنجشنبه ۳ خردادماه ۱۴۰۳
⚠️ظرفیت محدود⚠️
برای ثبتنام به آیدی زیر در پیامرسان ایتا پیام دهید.
🆔@Admin_noavari
گروه مطالعات تاریخی و فرهنگی قرآن پژوهشکده مطالعات قرآنی، هشتمین نشست از سلسله نشستهای انتقادی اسلام و باستان متأخر را با شرح و عنوان زیر برگزار میکند
تأملاتی در مطالعات
مانوی_اسلامی
سخنران:
دکتر محمد شکری فومشی
دکتر پریسا عطائی نظری
دبیر نشست:
دکتر زهرا محققیان
دوشنبه، 31 اردیبهشتماه 4031
ساعت: 13 تا 15
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
سالن ادب
پیوند ورود برخط(آنلاین) به نشست:
https://webinar.ihcs.ac.ir/b/ihc-oc3-4ya-rjj
این نشست بهصورت حضوری و مجازی برگزار میشود
🖇انجمن علمی و گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان برگزار میکند:
|به مناسبت دهه کرامت |
📍دورهمی صمیمانه استاد دانشجویی
📆 زمان: سهشنبه اول خرداد ماه
ساعت ۱۰ الی ۱۳
🏕 مکان: پارک مطالعه خواهران،
دانشکده اقتصاد
🍃نماز جماعت در آرامگاه شهدای گمنام
🍃ناهار دور هم در سلف اختران
لطفا رزرو ژتون اختران بی نشان فراموش نشود☺️
@qranhadisesf
@Qoranui
انجمن علمی علوم قرآن وحدیث دانشگاه اصفهان
🖇انجمن علمی و گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان برگزار میکند: |به مناسبت دهه کرامت | 📍دورهمی ص
📣لطفا رزرو ژتون اختران بی نشان فراموش نشود.
🔹 ختم صلوات برای سلامتی رئیس جمهور و همراهان.
💠اللهم صل علی محمد و آل محمد 💠
@qranhadisesf
@Qoranui
میلاد با سعادت عالم آل محمد، شمس الشموس، انیس النفوس، امام علی ابن موسی الرضا(ع) بر همه شیعیانشان تبریک و تهنیت باد🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
@qranhadisesf
@Qoranui
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیک یا اباعبدالله🏴
شهادت هنر مردان خداست.
#شهید_جمهور
@qranhadisesf
هدایت شده از 🔺مجموعهی پرسش و پاسخ🔺
1.27M
━┅┄༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕࿇༅⊹━┅┄
🌸 #پرسش_و_پاسخ_قرآنی
💠سوال شماره2⃣6⃣
⁉️سلام استاد در قضیه نخستین انسان یا انسان های نخستین اختلاف نظر دیده میشه بلاخره نظریه تکامل و اینکه انسان ادامه نسل میمون است درسته یا خیر؟
چون دیدم برخی بزرگان اسلام تایید کردند
و حال آنکه چطور با قرآن سازگار در میاد ؟
یه توضیح جامعی در اینباره میخوام 🙏
🗣 پاسخی از:استاد ستوده نیا
ارسال سوالات به آیدی زیر:
🆔@Porsesh_va_pasokh_110
ـــــــــــــــ
به مجموعهی پرسش و پاسخ بپیوندید👇
@porsesh_va_passokh
🍃حکمت۳۳۳نهج البلاغه
قَالَ امیر المومنین (عليه السلام) فِي صِفَةِ الْمُؤْمِنِ:
الْمُؤْمِنُ بِشْرُهُ فِي وَجْهِهِ وَ حُزْنُهُ فِي قَلْبِهِ، أَوْسَعُ شَيْءٍ صَدْراً وَ أَذَلُّ شَيْءٍ نَفْساً، يَكْرَهُ الرِّفْعَةَ وَ يَشْنَأُ السُّمْعَةَ، طَوِيلٌ غَمُّهُ، بَعِيدٌ هَمُّهُ، كَثِيرٌ صَمْتُهُ، مَشْغُولٌ وَقْتُهُ، شَكُورٌ صَبُورٌ، مَغْمُورٌ بِفِكْرَتِهِ، ضَنِينٌ بِخَلَّتِهِ، سَهْلُ الْخَلِيقَةِ، لَيِّنُ الْعَرِيكَةِ، نَفْسُهُ أَصْلَبُ مِنَ الصَّلْدِ وَ هُوَ أَذَلُّ مِنَ الْعَبْدِ.
شادى مؤمن در چهره او، و اندوه وى در دلش پنهان است.
سينه اش از هر چيزى فراخ تر، و نفس او از هر چيزى خوارتر است.
برترى جويى را زشت، و رياكارى را دشمن مى شمارد.
اندوه او طولانى، و همّت او بلند است، سكوتش فراوان، و وقت او با كار گرفته است، شكرگزار و شكيبا و ژرف انديش است.
از كسى درخواست ندارد و نرم خو و فروتن است، نفس او از سنگ خارا سخت تر امّا در ديندارى از بنده خوارتر است.
#شهید_جمهور
@qranhadisesf
✥هوالحکیم✥
🔰 انجمن علمی فلسفه و کلام اسلامی با همکاری مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه اصفهان برگزار میکند :
🟢 عنوان : اولین قدم در مسیر اشتغال پذیری خودشناسیِ شغلی
👤 سخنران : خانم دکتر سپیده مقدس
(مدرس و مشاور دانشگاه اصفهان)
⏰ زمان : شنبه ۵ خرداد ماه ساعت ۱۲ الی ۱۴
🏢 مکان : کلاس ۲۶ دانشکده ادبیات
@Islamicphilosophy_Isfahan