🔍بازدید علمی
انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان برگزار میکند:
✨دیدار با علما و بازدید از اماکن تاریخی مذهبی خوانسار و گلپايگان✨
⏰زمان: ۱۴ و ۱۵ تیرماه ۱۴۰۳
"ظرفیت محدود"
✍️جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبتنام به شناسه زیر در ایتا پیام دهید:
@pouyesh1402
@qranhadisesf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کارتان را برای خدا نکنید
برای خدا کار کنید
تفاوتش در همین اندازه است که ممکن است حسین علیهالسلام در کربلا باشد و من در حال کسب علم برای رضای خدا
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🔰انجمن علمی قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان
@qranhadisesf
@kanon_Quran_ui
هدایت شده از مرکز نو آوری وکار آفرینی علوم انسانی دانشگاه اصفهان
📣اطلاعیه
#آگهی_استخدام
✨مرکز نوآوری و کارآفرینی علوم انسانی دانشگاه اصفهان، جهت فعالیت حرفه ای در زمینه برگزاری همایش های تخصصی این مرکز، به افراد علاقمند و متخصص در زمینه های مرتبط نیازمند است.
💎برای کسب اطلاعات بیشتر و اعلام همکاری به شناسه زیر در ایتا وتلگرام پیام دهید:
@icui_admin
https://eitaa.com/i_c_u_03
هدایت شده از انجمن علمی علوم قرآن وحدیث دانشگاه اصفهان
🔍بازدید علمی
انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان برگزار میکند:
✨دیدار با علما و بازدید از اماکن تاریخی مذهبی خوانسار و گلپايگان✨
⏰زمان: ۱۴ و ۱۵ تیرماه ۱۴۰۳
"ظرفیت محدود"
✍️جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبتنام به شناسه زیر در ایتا پیام دهید:
@pouyesh1402
@qranhadisesf
شیخ مفید (ره) در کتاب فصول المختاره ذیل عنوان «فصل حوار بين الرضا (ع) و المأمون في المباهلة» گفتوگویی میان امام رضا (ع) و مأمون نقل میکند که امام در پاسخ به پرسش مأمون دربارۀ بزرگترین فضیلت امیرالمومنین (ع) در قرآن، به آیۀ مباهله اشاره کرده و بدین صورت استدلال میکند: «...فَكَانَ نَفْسَهُ بِحُكْمِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ قَدْ ثَبَتَ أَنَّهُ لَيْسَ أَحَدٌ مِنْ خَلْقِ اللَّهِ سُبْحَانَهُ أَجَلَّ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ أَفْضَلَ فَوَجَبَ أَنْ لَا يَكُونَ أَحَدٌ أَفْضَلَ مِنْ نَفْسِ رَسُولِ اللَّهِ ص بِحُكْمِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ» (امیرالمومنین (ع) به حکم خداوند، نفس نبی است و هیچ یک از خلق خداوند سبحان برتر و بلندمرتبهتر از رسول خدا (ص) نیست؛ بنابراین به حکم خدا لازم است هیچ کس از نفس ایشان نیز برتر نباشد.)
در ادامه مأمون سؤالی دربارۀ آیه مطرح میکند که چنین است: «... فَقَالَ لَهُ الْمَأْمُونُ: أَ لَيْسَ قَدْ ذَكَرَ اللَّهُ الْأَبْنَاءَ بِلَفْظِ الْجَمْعِ وَ إِنَّمَا دَعَا رَسُولُ اللَّهِ ص ابْنَيْهِ خَاصَّةً وَ ذَكَرَ النِّسَاءَ بِلَفْظِ الْجَمْعِ وَ إِنَّمَا دَعَا رَسُولُ اللَّهِ ص ابْنَتَهُ وَحْدَهَا فَلِمَ لَا جَازَ أَنْ يَذْكُرَ الدُّعَاءَ لِمَنْ هُوَ نَفْسُهُ وَ يَكُونَ الْمُرَادُ نَفْسَهُ فِي الْحَقِيقَةِ دُونَ غَيْرِهِ فَلَا يَكُونُ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع مَا ذَكَرْتَ مِنَ الْفَضْلِ» (مأمون: در این آیه خداوند ابناء را به لفظ جمع بیان کرده و در مقابل رسول خدا (ص) فقط دو فرزندش را فراخواند. نساء را با لفظ جمع بیان کرد و رسول (ص) فقط دخترش را فراخواند. چطور جایز نباشد که در این فقره از آیه هم مقصود از «انفس» خود رسول (ص) باشد نه دیگری! و اگر چنین باشد دیگر فضیلتی برای امیرالمومنین (ع) نیست.)
امام در پاسخ چنین میفرماید: «لَيْسَ بِصَحِيحٍ مَا ذَكَرْتَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ وَ ذَلِكَ أَنَّ الدَّاعِيَ إِنَّمَا يَكُونُ دَاعِياً لِغَيْرِهِ كَمَا يَكُونُ الْآمِرُ آمِراً لِغَيْرِهِ وَ لَا يَصِحُّ أَنْ يَكُونَ دَاعِياً لِنَفْسِهِ فِي الْحَقِيقَةِ كَمَا لَا يَكُونُ آمِراً لَهَا فِي الْحَقِيقَةِ وَ إِذَا لَمْ يَدْعُ رَسُولُ اللَّهِ ص رَجُلًا فِي الْمُبَاهَلَةِ إِلَّا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع فَقَدْ ثَبَتَ أَنَّهُ نَفْسُهُ الَّتِي عَنَاهَا اللَّهُ تَعَالَى فِي كِتَابِهِ وَ جَعَلَ حُكْمَهُ ذَلِكَ فِي تَنْزِيلِهِ» خلاصۀ کلام امام (ع): قاعده این است که فراخواننده کسی غیر فراخواندهشده باشد. بنابراین فراخواننده که رسول (ص) است نمیتواند با فراخوانده شده (انفس) یکی باشد.
مأمون در واکنش به پاسخ امام (ع): «إِذَا وَرَدَ الْجَوَابُ سَقَطَ السُّؤَالُ»
#مباهله
#سحر_دادخواه
@qranhadisesf
بارکد کانال اطلاع رسانی برنامه های انجمن علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان
https://eitaa.com/qranhadisesf
@qranhadisesf
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ ن ۚ وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ؛ نون، سوگند به قلم و آنچه مىنويسند(۶۸/۱).
«قلم»، انسانهایی را که از نظر زمان و مکان جدا از هم زندگی میکنند، پیوند میدهد؛ گویی همه متفکران بشر را در تمام طول تاریخ و در تمام نقاط زمین، در یک کتاب خانه بزرگ جمع میبینی! در این کتاب خانه، سخنان آسمانی و زمینی جمع است، از سقراط گرفته تا ابن سینا و معاصران. از قرآن و نهجالبلاغه تا اوستا و انجیل. همه و همه هستند. «قلم»، رازدار بشر و خزانه دار دانشها و جمع آوری کننده تجربههای قرنها و دورانهاست و اگر قرآن به آن سوگند یاد میکند، به همین دلیل است؛ زیرا همیشه، سوگند به امری بسیار پرارزش و محترم یاد میشود.
روز قلم گرامی باد
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🔰انجمن علمی قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان
@qranhadisesf
وَإِنَّمَا عِمَادُ الدِّينِ، وَجِمَاعُ الْمُسْلِمِينَ، وَالْعُدَّةُ لِلاَْعْدَاءِ، الْعَامَّةُ مِنَ الاُْمَّةِ، فَلْيَکُنْ صِغْوُکَ لَهُمْ، وَمَيْلُکَ مَعَهُمْ.
در صورتى كه ستونهاى استوار دين،و اجتماعات پرشور مسلمين،و نيروهاى ذخيره دفاعى،عموم مردم مىباشند،پس به آنهاگرايش داشته واشتياق تو با آنان باشد.
(نامه۵۳امیرالمومنین(ع)به مالک اشتر)
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🔰انجمن علمی قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان
@qranhadisesf
کلام را با سلامی بر کاروانسالار کربلا میآغازیم.
سیرابشدن قلبهامان را، از دستان سقا مدد میگیریم.
قوام عقلهامان را از عقیلۀ علی میخواهیم.
و سهم اشک این روزهامان، شریعهای است از اشک نوباوگان نینوا.
سلام بر شعر محتشم. سلام بر محرم!
#محرم
@qranhadisesf
چگونه یک کتاب را بخوانیم؟ .mp3
18.76M
تابستان بهترین فرصت برای مطالعه و کتابخوانی است.
در این سمینار دکتر پاکتچی به ما توضیح خواهند داد که چگونه یک کتاب را بخوانیم؟
┄┄┄┅┅❅✾❅┅┅┄┄┄
🔰انجمن علمی قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان
@qranhadisesf
کآشوب مجموعه کتابهایی در مورد محرم و سنت روضهخوانیِ آن است. نشر اطراف از سال ۹۶، جمعآوری روایتهای روضه را آغاز کرد و برای این کار به سراغ آدمهای مختلفی در سراسر ایران رفت؛ از فیلمسازی در پایتخت تا معلمی در جنوب تا کشاورزی در شرق کشور. حاصل کار صدوپنج روایت است که طی شش سال و در قالب پنج کتاب: کآشوب، رستخیز، زان تشنگان، رهیده و مهمانگاه منتشر شدهاند. در هر یک از این کتابها، چندین نویسنده از مهمترین روضههای زندگیشان گفتهاند و در قالب جستارهایی کوتاه، خواندنی و صمیمی آنها را روایت کردهاند. نفیسه مرشدزاده دبیری این مجموعه را بر عهده دارد.
کتاب کآشوب دربردارندۀ بیستوسه روایت از نویسندههای مختلف است که با دیدگاههایی متفاوت، دربارۀ نسبت خودشان با محرم و روضههای این ماه نوشتهاند و هرکدام به نوعی ردپای اقلیم و تجربیات زیستۀ نویسنده را در خود دارد. آنچه این اثر را متمایز میکند، نگرش متکثر و دغدغههای متفاوت نویسندگان و تعلقشان به انواع طیفهای فکری است که درنهایت باعث شده روایتشان از پدیدۀ عاشورا کاملاً منحصربهفرد شود.
این اثر عنوان برگزیدهی سومین دورهی کتاب سال عاشورا را به خود اختصاص دادهاست.
کتاب کآشوب برای چه کسانی مناسب است؟
کآشوب برای تمام کسانی که به خواندن جستارهای روایی - به خصوص جستارهای مربوط به فرهنگ دینی ما - علاقه دارند، جذاب خواهد بود.
#محرم
#معرفیکتاب
┄┄┄┅┅❅✾❅┅┅┄┄┄
🔰@qranhadisesf
🔰سلسله نشستهای «حلقه علمی قرآن کریم و استشراق»
❇️نشست دوم:
ترجمه و بررسی مقاله «برخی ویژگی های قرآن کریم»از کتاب
«درآمدی تاریخی انتقادی بر قرآن»
اثر نیکولای ساینای
🌷استاد ارائه دهنده:
آقای دکتر مهدی حبیب اللهی
⏳زمان: پنجشنبه ۲۱ تیرماه ۱۴۰۳، ساعت ۸:۳۰صبح
🌐لینک حضور:
m8r.ir/pmajlesi
@Enoensani
منظور_از_منابع_اولیه_و_ثانویه_و.mp3
3.15M
💠 هر کتابی را نخوانید...
🔸دکتر #احمد_پاکتچی
♦️ منظور از منابع اولیه و ثانویه و اهمیت تفریق بین این دو
#صوت_کوتاه (۱)
🌿
💠🌿 @qranhadisesf
🍃🌺🌿
💠🍃💠🌿💠🍃💠🍃💠
تأملی در نهضت عاشورا نام کتابی است از رسول جعفریان، شامل مقالات و گزارشهایی از واقعۀ عاشورا بر اساس منابع اولیه، و نیز مروری بر تفسیرهای مختلف از عاشورا، بهویژه برداشتهای تحلیلی و متفاوت از این واقعه.
این کتاب در میان آثار رسول جعفریان از جمله آثار پویاست؛ بدین معنا که به مرور زمان، مقالات و پژوهشهای جدید ایشان به نسخۀ ابتدایی ضمیمه شدهاست. از این رو حجم جدیدترین نسخۀ کتاب تقریباً دو برابر حجم نسخۀ ابتدایی است.
با توجه به گسترۀ مطالعات و قوت اندیشۀ رسول جعفریان، کتابی بسیار ارزشمند برای علاقمندان به عاشوراپژوهی به رشتۀ تحریر درآمدهاست.
معرفی مفصل کتاب و فصلهای آن را در این جا ببینید: http://B2n.ir/t63836
#محرم
#معرفیکتاب
┄┄┄┅┅❅✾❅┅┅┄┄┄
🔰@qranhadisesf
تاملی_در_نهضت_عاشورا_نوشته_رسول_جعفری.pdf
2.8M
📙نسخۀ ضمیمه شده از کتاب، چاپ سال 1386 است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هرکس اندوه مؤمنی را کم کند، خدا در روز قیامت غم از دلش میبرد.
امام رضا (علیهالسلام)
┄┄┄┅┅❅✾❅┅┅┄┄┄
🔰@qranhadisesf
📣 ثبتنام کمکهزینه فرصت مطالعاتی حامی | فصل پاییز
موسسه حامی به منظور گسترش علوم انسانی در کشور از دانشجویان این رشتهها جهت شرکت در دورههای فرصت مطالعاتی در حین دورهی دکتری حمایت مالی مینماید.
🗓 مهلت ثبتنام: تا ۱۵ مرداد
✅ تا سقف ۷ هزار دلار
نکته قابل توجه این است که با توجه به فعالیت حدود یک دهه موسسه حامی، دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد، ظاهرا میتوانند برای استفاده از فرصتهای موسسهٔ حامی در سالهای آینده، از اکنون برنامهریزی کنند.
┄┄┄┅┅❅✾❅┅┅┄┄┄
🔰@qranhadisesf
✍ فراخوان مقاله (نمایه سازی در ISC )
✅ سیوهشتمین کنفرانس بینالمللی وحدت اسلامی از تاریخ بیستونهم لغایت سیویکم شهریورماه سال ۱۴۰۳ با موضوع “همکاریهای اسلامی برای دستیابی به ارزشهای مشترک با تأکید بر مسألۀ فلسطین” از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در تهران برگزار خواهد شد.
🔻محورهای مقالات کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی به شرح زیر اعلام شد؛
🔰مقاومت مردم مظلوم فلسطين وحدتبخش امت اسلامی
🔰جنگ و صلح عادلانه
🔰اخوت اسلامی و مبارزه با تروریسم
🔰آزاداندیشی دینی، پذیرش اجتهاد مذهبی و مقابله با تنشها و منازعات
🔰همدلی و همدردی اسلامی و پرهیز از تنشها و منازعات
🔰احترام متقابل بین مذاهب اسلامی، رعایت ادب اختلاف و پرهیز از مشاجره، حرمتشکنی و توهین
💥دریافت گواهی ارائه مقالات و اهدای جوایز نفیس به مقالات برتر 💥
🔹آدرس وبگاه کنفرانس: iuc.taqrib.ir
🔹نشانی دبیرخانه علمی: قم بلوار ۱۵ خرداد، نبش کوچه ۴، پژوهشگاه مطالعات تقریبی؛
🔹پست الکترونیک: info.taqrib@gmail.com
🔹تلفن: ۰۲۵۳۷۷۵۵۴۴۵ داخلی ۱۰۱-۱۰۳-۱۱۴
🔹ارتباط در ایتا: @taqrib_Conference_38
🔹ارتباط در تلگرام: @taqrib_Conference_38
🔹نگارش مقاله: حداقل ۸ صفحه و حداکثر ۲۰ صفحه ۳۰۰ کلمهای؛
(مقالات میتواند به زبانهای فارسی، عربی و انگلیسی باشد)
🔹آخرین مهلت ارسال چکیده: 27 مردادماه ۱۴۰۳
🔹آخرین مهلت ارسال اصل مقاله: 17 شهریورماه ۱۴۰۳
🌍 موسسه بین المللی فطرت
🆔 @Fitra_Institute
#فراخوان_مقاله
🔻 کنفرانس آنلاین براهین وجود خدا در اندیشه اسلامی
🔸 زمان: آوریل 2025
🔸 موضوع این گردهمایی علمی، اثبات وجود خدا در اندیشه اسلامی است.هدف این است که میراث غنی فکری اسلامی و کمک های آن به گفتمان وجود خدا بررسی شود و دیدگاه های تاریخی و بحث های معاصر مورد توجه قرار گیرد.
https://www.cambridgemuslimcollege.ac.uk/research/existence/?s=09
▫️▫️▫️▫️
▫️▫️▫️▫️
▫️▫️▫️▫️
🌐 پورتال قرآن و استشراق 👈 https://eitaa.com/Quranic_Studies
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ارجعی... 🖤
🏴عاشورای حسینی تسلیت باد.🏴
خط؛ابوالفضل ترکمن
┄┄┄┅┅❅✾❅┅┅┄┄┄
🔰@qranhadisesf