eitaa logo
انجمن علمی علوم قرآن وحدیث دانشگاه اصفهان
749 دنبال‌کننده
847 عکس
103 ویدیو
38 فایل
🔰کانال اطلاع رسانی انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان در ایتا 📨ارتباط با روابط عمومی: @SA_Ui_Es ● کانال آرشیو برنامه‌های انجمن علمی علوم قرآن و حدیث: 📁 @quran_Hadith1403
مشاهده در ایتا
دانلود
🌙شنونده حوائج..! اللّٰهُمَّ أَذِنْتَ لِى فِى دُعائِكَ وَمَسْأَلَتِكَ، فَاسْمَعْ يَا سَمِيعُ مِدْحَتِى... خدایا در خواندنت و در درخواست از حضرتت به من اذن دادی؛ پس ای شنوا بشنو ستودنم را‌.. و ای مهربان اجابت کن دعایم را.. و ای آمـــــــرزنده بیامـــــــــرز لغزشم را.. @qranhadisesf @Qoranui
دعایِ روزِ ششم ماه مبارک رمضان 🌙 ______________ @qranhadisesf @Qoranui
🌙بخشاینده... إِنْ تُبْدُوا خَيْرًا أَوْ تُخْفُوهُ... بايد نسبت به خوبى‌ها مشوق بود و نسبت به بدى‌ها، بخشاينده. @qranhadisesf @Qoranui
🍃انسان معنوی و عشق‌ورزی به همه هستی از مهم‌ترین ویژگی‌های پرورش‌ یافتگان اخلاق و معنویت اسلامی «کلان‌نگری» و «خیرخواهی» و «عشق‌ورزی» به همه آفریده‌ها است. به تعبیر زیبای : به جهان خرم از آنم که جهان خرم از اوست عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست و این آموزه‌ای است که در اغلب ادعیه ماه مبارک رمضان موج می‌زند: اللَّهُمَّ أَدْخِلْ عَلَى أَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ اللَّهُمَّ أَغْنِ كُلَّ فَقِيرٍ اللَّهُمَّ أَشْبِعْ كُلَّ جَائِعٍ اللَّهُمَّ اكْسُ كُلَّ عُرْيَانٍ اللَّهُمَّ اقْضِ‏ دَيْنَ كُلِّ مَدِينٍ اللَّهُمَّ فَرِّجْ عَنْ كُلِّ مَكْرُوبٍ اللَّهُمَّ رُدَّ كُلَّ غَرِيبٍ اللَّهُمَّ فُكَّ كُلَّ أَسِيرٍ اللَّهُمَّ أَصْلِحْ كُلَّ فَاسِدٍ مِنْ أُمُورِ الْمُسْلِمِينَ اللَّهُمَّ اشْفِ كُلَّ مَرِيض‏ از مهم‌ترین آثار و پیامدهای نگاه عاشقانه به هستی این است که عاشق غیر از دلدادگی به معشوق و جلب رضایت او و تأمین خواسته‌های او هیچ شأن و جایگاهی برای خود قائل نیست. او خود را خدمتگزار و نوکر همگان می‌داند. او خود را بدهکار همه مردمان می‌داند. درد و رنج آنها را درد و رنج خود می‌داند. حتی بی‌مهری و حرمت‌شکنی دیگران باز هم او را از دغدغه خدمت به آنها باز نمی‌دارد. او خود را وقف خدمت به خلق می‌کند. ---------------- @qranhadisesf @Qoranui
. بسم الله الرحمن الرحیم 📚بر کرانۀ کافی تراث روایی شیعه گنجینه‌ای است که نظر و آگاهی به آن و آشنایی با موضوعات و عناوین اصلی و فرعی در هر زمینه، هندسۀ معارف دینی اعم از عقاید، اخلاق و احکام را در ذهن مخاطب تنظیم می‌کند. توجه به نحوه و ترتیب ارائۀ موضوعات در کتب حدیثی، نحوۀ باب‌بندی، عناوین باب‎‌ها، تعداد احادیث هر باب، معصومان و راویان پربسامد در آن باب و ... همه و همه می‌تواند به عنوان آجرهای کوچکی برای ساخت این هندسه باشد. از این رو برآن شدیم تا به مناسبت روزهای ماه مبارک رمضان، به قدر وسع، به «الکافی»، کتاب «الصیام»، نگاهی شناخت جویانه بیافکنیم و از این مزرع سبز تا هنگام رؤیت داس ماه شوال، هر روز خوشه‌ای برچینیم. «الکافی» تألیف «محمد بن یعقوب کلینی» قدیمی‌ترین و مهم‌ترین کتاب از کتاب‌های چهارگانۀ حدیثی شیعه است که نزد هر حدیث‌پژوه جایگاه ویژه‌ای دارد. این کتاب شامل سه بخش اصول، فروع و روضه است. پیش از ورود به بحث باید یادآور شد که تقسیم «الکافی» به اصول، فروع و روضه، تقسیمی متأخر است و سابقۀ آن بنابر نظر برخی محققان، فراتر از قرن یازدهم در کتاب «الفوائد المدنیه» ملا محمدامین استرآبادی نمی‌‌رود. فروع کافی شامل 26 کتاب، و 10911 حدیث است. شاخصۀ اصلی فروع، فقهی بودن آن است که به جز موارد اندک، در غالب ابواب و احادیث رعایت شده‌است. (مهدی لطفی، روش شیخ کلینی در طبقه بندی روایات کافی، دو فصل‌نامۀ مطالعات قرآن و حدیث، سال هفتم، شماره دوم، بهار و تابستان 1393) کتاب «الصیام» در فروع کافی بین دو کتاب «الزکاه» و«الحج» قرار گرفته‌ و شامل هفتاد باب است. دو باب «ابواب السفر» و «باب الاعتکاف» دارای زیرمجموعه‌هایی هستند که اولی مشتمل بر هشت باب و دومی شش باب است. 🖊 🍃 ---------------- @qranhadisesf @Qoranui
📚بر کرانۀ کافی 🍃 مروری کوتاه بر باب اول و دوم کتاب الصیام: 1. بَابُ مَا جَاءَ فِي فَضْلِ الصَّوْمِ وَ الصَّائِم‏ (روایاتی که در فضیلت روزه و روزه‎‌دار رسیده‎‌است.) شامل هفده روایت احادیث این باب دربارۀ جایگاه روزه و آثار روزه در دنیا و آخرت است. اولین روایت این باب، روایت مشهوری از امام باقر علیه‌السلام است: عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسى‏، عَنْ حَرِيزٍ عَنْ زُرَارَةَ: عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: «بُنِيَ الْإِسْلَامُ عَلى‏ خَمْسَةِ أَشْيَاءَ: عَلَى الصَّلَاةِ، وَ الزَّكَاةِ، وَ الْحَجِّ، وَ الصَّوْمِ‏ وَ الْوَلايَةِ وَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: الصَّوْمُ جُنَّةٌ مِنَ النَّارِ». روایت ششم این باب مشتمل بر عبارتی است که صاحبان غریب الاثر به توضیح آن پرداخته‌اند: عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، عَنْ أَبِيهِ، عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ، عَنْ سَلَمَةَ صَاحِبِ السَّابِرِيِّ، عَنْ أَبِي الصَّبَّاحِ: عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: «إِنَّ اللَّهَ- تَبَارَكَ وَ تَعَالى‏- يَقُولُ: الصَّوْمُ لِي، وَ أَنَا أَجْزِي عَلَيْهِ» در شرح عبارت « أَنَا أَجْزِي عَلَيْهِ» مطالب بسیاری بیان شده که دو مورد از آن عبارت است از: ابن اثیر در «النهایه فی غریب الحدیث و الاثر» می‌گوید: «بهترین تفسیری که برای این حدیث شنیده‌ام این است: همۀ عباداتی که بندگان به واسطۀ آن به خدا تقرب می‌جویند از جمله نماز و حج و صدقه و قربانی و... مشرکان نیز خدایان خود را با آن عبادات، می‌پرستیدند. اما شنیده نشده که گروهی از مشرکین و صاحبان نحل خدایان خود را با روزه پرستیده باشند. روزه عبادتی است که فقط با تشریع شناخته شده‌است.» (ابن‌اثیر، ج1، ص270) علامه مجلسی در مرآه العقول وجه جدیدی برای معنای عبارت از قول سید المحققین نقل می‌کند: «بی‌نیازی از غذا صفت خداوند متعال است. گویا می‌گوید روزه‌دار با صفتی از صفاتم به من تقرب می‌جوید.» (مجلسی، ج16،ص200) 2. بَابُ فَضْلِ شَهْرِ رَمَضَان‏ (فضیلت ماه رمضان) شامل هفت روایت علل فضیلت ماه رمضان در این روایات: • استناد به آیۀ «انّ عدّه الشهور عند الله اثنی عشر شهراً...» و تفسیر آن • به سبب شب قدر • به سبب عفو و غفران خاص و فراگیر الهی در این ماه لازم به ذکر است این باب شامل سه روایت نبوی صلی‌الله علیه و آله از زبان امام صادق علیه‌السلام، دربارۀ فضیلت ماه رمضان است؛ از جمله خطبۀ مشهور ایشان در روزهای پایانی ماه شعبان. عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْمُغِيرَةِ، عَنْ عَمْرٍو الشَّامِيِّ: عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: « «إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ اثْنا عَشَرَ شَهْراً فِي كِتابِ اللَّهِ يَوْمَ‏ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ» فَغُرَّةُ الشُّهُورِ شَهْرُ اللَّهِ عَزَّ ذِكْرُهُ، وَ هُوَ شَهْرُ رَمَضَانَ، وَ قَلْبُ شَهْرِ رَمَضَانَ لَيْلَةُ الْقَدْرِ، وَ نُزِّلَ الْقُرْآنُ فِي أَوَّلِ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ، فَاسْتَقْبِلِ الشَّهْرَ بِالْقُرْآنِ». شرح مختصر برخی واژه‌ها و عبارات: غرّة كلّ شي‏ء: أوّله و أكرمه. و النفيس من كلّ شي‏ء غرّة. قلب كلّ شي‏ء: لبّه و خالصه و محضه. علامه مجلسی در تبیین عبارت: « فَاسْتَقْبِلِ الشَّهْرَ بِالْقُرْآنِ» می‌گوید: «مراد امر به تلاوت قرآن در اولین شب از این ماه است.» ---------------- @qranhadisesf @Qoranui
🌙ای دوست آن که دوستی ندارد... ای دوست آن که دوستی ندارد، ای پزشك آن که پزشکی ندارد... ای پاسخگوی آن که پاسخگویی ندارد، ای یار مهربان آن که یار مهربانی ندارد... ای همراه بی همراهان، ای فریاد رس آن که فریاد رسی ندارد... ای رهنمای آن که رهنمایي ندارد، ای همدم آن که همدمی ندارد... ای رحم کننده آن که رحم کننده‌ای ندارد، ای همنشین آن که همنشینی ندارد... @qranhadisesf @Qoranui
دعایِ روزِ هشتم ماه مبارک رمضان 🌙 _____________ @qranhadisesf @Qoranui
📚بر کرانه کافی 🍃 مروری کوتاه بر باب سوم و چهارم کتاب الصیام: 3. بَابُ مَنْ فَطَّرَ صَائِما (کسی که روزه‌داری را افطار دهد) شامل چهار روایت • دربارۀ اجر و فضیلت افطاری دادن • بیان سیرۀ امام علی بن الحسین در افطاری ماه رمضان روایت چهارم این باب و بیان فضیلتی ویژه: عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، عَنْ هَارُونَ بْنِ مُسْلِمٍ، عَنْ مَسْعَدَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ، عَنْ أَبِيهِ‏ عَلَيْهِمَا السَّلَامُ، قَالَ: «دَخَلَ سَدِيرٌ عَلى‏ أَبِي عَلَيْهِ السَّلَامُ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ، فَقَالَ يَا سَدِيرُ، هَلْ تَدْرِي أَيُّ اللَّيَالِي هذِهِ؟ فَقَالَ: نَعَمْ، فِدَاكَ أَبِي، هذِهِ لَيَالِي شَهْرِ رَمَضَانَ فَمَا ذَاكَ؟ فَقَالَ لَهُ: أَ تَقْدِرُ عَلى‏ أَنْ تُعْتِقَ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ مِنْ هذِهِ اللَّيَالِي عَشْرَ رَقَبَاتٍ‏ مِنْ وُلْد إِسْمَاعِيلَ؟ فَقَالَ لَهُ‏ سَدِيرٌ: بِأَبِي أَنْتَ‏ وَ أُمِّي لَايَبْلُغُ مَالِي ذَاكَ‏ فَمَا زَالَ يَنْقُصُ حَتّى‏ بَلَغَ بِهِ رَقَبَةً وَاحِدَةً، فِي كُلِّ ذلِكَ‏ يَقُولُ: لَاأَقْدِرُ عَلَيْهِ، فَقَالَ لَهُ: فَمَا تَقْدِرُ أَنْ تُفَطِّرَ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ رَجُلًا مُسْلِماً؟ فَقَالَ لَهُ‏ بَلى‏ وَ عَشَرَةً، فَقَالَ لَهُ أَبِي عَلَيْهِ السَّلَامُ: فَذَاكَ‏ الَّذِي أَرَدْتُ يَا سَدِيرُ، إِنَّ إِفْطَارَكَ‏ أَخَاكَ‏ الْمُسْلِمَ يَعْدِلُ‏ رَقَبَةً مِنْ وُلْدِ إِسْمَاعِيلَ عَلَيْهِ السَّلَامُ». فَمَا زَالَ يَنْقُصُ حَتّى‏ بَلَغَ بِهِ رَقَبَةً وَاحِدَةً، فِي كُلِّ ذلِكَ‏ يَقُولُ: لَاأَقْدِرُ عَلَيْهِ: [امام] به تدریج از ده نفر کم کرد و هربار از سدیر پرسید [می‌توانی در هر شب از شب‌های ماه رمضان نه نفر از فرزندان اسماعیل را در راه خدا آزاد کنی؟ هشت؟ هفت؟...تا به یک نفر رسید و سدیر در جواب همه گفت: نه! فَقَالَ لَهُ: فَمَا تَقْدِرُ أَنْ تُفَطِّرَ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ رَجُلًا مُسْلِماً؟ فَقَالَ لَهُ‏ بَلى‏ وَ عَشَرَةً: [امام] فرمود: نمی‌توانی در هر شب یک نفر مسلمان را افطار دهی؟ سدیر جواب داد: می‌توانم؛ حتی اگر ده نفر باشند. 4. بَابٌ فِي النَّهْيِ عَنْ قَوْلِ رَمَضَانَ بِلَا شَهْر (باب در نهی از نام بردن «رمضان» به تنهایی و بدون واژۀ ماه) شامل دو روایت مضمون این دو روایت پرهیز دادن مخاطب از نامیدن این ماه به «رمضان» و ضرورت بیان «ماه رمضان» عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ، عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ، عَنْ سَعْدٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: كُنَّا عِنْدَهُ ثَمَانِيَةَ رِجَالٍ، فَذَكَرْنَا رَمَضَانَ، فَقَالَ: «لَا تَقُولُوا هذَا رَمَضَانُ‏ وَ لَاذَهَبَ رَمَضَانُ، وَ لَاجَاءَ رَمَضَانُ؛ فَإِنَّ رَمَضَانَ اسْمٌ مِنْ أَسْمَاءِ اللَّهِ‏ عَزَّ وَ جَلَّ لَايَجِي‏ءُ وَ لَايَذْهَبُ، وَ إِنَّمَا يَجِي‏ءُ وَ يَذْهَبُ الزَّائِلُ، وَ لكِنْ قُولُوا: شَهْرُ رَمَضَانَ؛ فَإِنَّ الشَّهْرَ مُضَافٌ‏ إِلَى الِاسْمِ، وَ الِاسْمُ اسْمُ اللَّهِ عَزَّ ذِكْرُهُ، وَ هُوَ الشَّهْرُ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ، جَعَلَهُ‏ مَثَلًا وَ عِيداً». 🖊 ---------------- @qranhadisesf @Qoranui
🌙پاداش ده برابر... مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا... هركه نيكـى آورد، پس براى او پاداشى ده برابر آن است و هركه بدى آورد، جز مانند آن كيفر نخواهد ديد و به آنان هرگز ستم نخواهد شد..! 🔸در شیوه تربیتی اسلام، تشویق ده برابر تنبیه است. @qranhadisesf @Qoranui
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸‌ تبریک نوروز و آغاز سال نوی شمسی و همزمانی بهار طبیعت و بهار قرآن.🌸 فَانظُرْ إِلَىٰ آثَارِ رَحْمَتِ اللَّهِ كَيْفَ يُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا ۚ إِنَّ ذَٰلِكَ لَمُحْيِي الْمَوْتَىٰ ۖ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (روم ۵۰) «پس به آثار رحمت خدا بنگر که چگونه زمین را پس از مرگش زنده می‌گرداند. در حقیقت، هم اوست که قطعاً زنده‌کننده مردگان است، و اوست که بر هر چیزی تواناست.» ✨اللهم عجل لولیک الفرج@qranhadisesf
🌙نعمت... فَأَيُ نِعَمِكَ يَا إِلَهِي أُحْصِي عَدَداً... خدایا کدامیك از نعمت‌هایت را به شماره آورم یا یا برای کدامیك از عطاهایت به سپاسگزاری برخیزم..؟! درحالیکه پروردگارا، بیش از آن است که شماره‌گران برشمارند یا اینکه یاد دارندگان در دانش به آنها برسند! «اوج دعای شیعه، دعای عرفه است.» @qranhadisesf @Qoranui
. صلی الله علیک یا خدیجة الکبری 🏴السَّلامُ عَلَیْکِ یا اُمَّ الْمُؤْمِنِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا زَوْجَةَ سَیّدِ الْمُرْسَلِینِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا اُمَّ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ سَیِّدَةِ نِساءِ الْعالَمِینَ🏴 🏴 سالروز وفات بزرگ بانوی جهان اسلام، زوجة النبی، ام المومنین حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها بر همه مسلمانان و محبان اهل بیت علیهم السلام تسلیت باد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈ @qranhadisesf @Qoranui
📚بر کرانۀ کافی 🍃 مروری بر باب هفتم کتاب الصیام باب هفتم از کتاب الصیام «نادر» نام دارد. از شیوه‌های رایج گردآوری حدیث در قرن دوم تا چهارم هجری، نوادر نویسی است. این عنوان یا نام کتابی مستقل مثل «نوادر الحکمه» اشعری بوده‌است یا به صورت بابی در خلال ابواب جوامع روایی مانند کتاب «فضل العلم» کافی قرار گرفته‌است. چیستی کتاب یا باب «نوادر» و «نادر» مجلسی در مرآه العقول: «باب النوادر أي أخبار متفرقة مناسبة للأبواب السابقة و لا يمكن إدخالها فيها، و لا عقد باب لها لأنها لا يجمعها باب، و لا يمكن عقد باب لكل منها.» (مجلسی، ج1، ص154) در حقیقت اخبار متفرقه‌ای که با ابواب پیشین خود مناسبتی داشته ولی در عین حال ممکن نبوده در آن ابواب یا در بابی مستقل جایگذاری شوند به صورت مجموعه‌ای کشکول‌وار به نام «نوادر» یا «نادر» شکل گرفته‌اند. مامقانی در مقباس الهدایه: « نوادر، کتاب یا باب حدیثی است که در آن روایات اندکی وجود دارد که به سبب کمی در یک باب قرار نمی‌گیرند. این احادیث می‌توانند در یک موضوع باشند مثل «نوادر الصلاه» یا در موضوعات مختلف.» (مامقانی، ج3، ص30) باب هفتم: نادر شامل سه روایت مضمون روایات این باب نقصان‌پذیر نبودن ماه رمضان است. (حتماً سی روز است و کمتر از آن نیست.) مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيى‏، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ، عَنِ ابْنِ سِنَانٍ، عَنْ حُذَيْفَةَ بْنِ مَنْصُورٍ، عَنْ مُعَاذِ بْنِ كَثِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: «شَهْرُ رَمَضَانَ ثَلَاثُونَ يَوْماً لَايَنْقُصُ وَ اللَّهِ» ---------------- @qranhadisesf @Qoranui
📚بر کرانه کافی 🍃 مروری بر باب هشتم کتاب الصیام: «باب» شامل چهار روایت در بعضی نسخ این باب عنوان «اطباق السماء» دارد. به معنای پوشیده شدن آسمان با ابرها به نحوی که دیدن ماه و ستارگان ممکن نباشد. مضمون این روایات در پی دادن ملاکی برای محاسبۀ روز اول ماه رمضان است به هنگامی که ابرها آسمان را پوشانده و مانع از رؤیت هلال ماه می‌شوند. ملاک چنین است: پنج روز به روز اول ماه رمضان سال گذشته اضافه کن و روز پنجم را روز اول ماه رمضان امسال قرار بده. تعداد روزها هر چهار سال یک بار به شش روز تغییر می‌کند. (اعمال سال کبیسه در محاسبات) عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا، عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ، عَنْ مَنْصُورِ بْنِ الْعَبَّاسِ، عَنْ إِبْرَاهِيمَ الْأَحْوَلِ، عَنْ عِمْرَانَ الزَّعْفَرَانِيِّ، قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ: إِنَّا نَمْكُثُ فِي الشِّتَاءِ الْيَوْمَ وَ الْيَوْمَيْنِ، لَاتُرى شَمْسٌ‏ وَ لَانَجْمٌ، فَأَيَّ يَوْمٍ نَصُومُ؟ قَالَ: «انْظُرِ الْيَوْمَ الَّذِي صُمْتَ‏ مِنَ السَّنَةِ الْمَاضِيَةِ، وَ عُدَّ خَمْسَةَ أَيَّامٍ، وَ صُمِ الْيَوْمَ‏ الْخَامِسَ». ---------------- @qranhadisesf @Qoranui
🌙 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا آبَاءَكُمْ وَإِخْوَانَكُمْ أَوْلِيَاءَ إِنِ اسْتَحَبُّوا الْكُفْرَ عَلَى الْإِيمَانِ وَمَن يَتَوَلَّهُم مِّنكُمْ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ اى کسانى که ایمان آورده ‏اید! اگر پدران و برادرانتان، «کفر» را بر «ایمان» ترجیح دادند، ولایت آنان را نپذیرید و هر کس از شما دوستى و ولایت آنان را بپذیرد، آنان همان ستمگرانند. @qranhadisesf @Qoranui
📚بر کرانۀ کافی 🍃 مروری بر باب نهم کتاب الصیام بَابُ الْيَوْمِ الَّذِي يُشَكُّ فِيهِ مِنْ‏ شَهْرِ رَمَضَانَ هُوَ أَوْ مِنْ شَعْبَانَ‏ شامل 9 روایت همان‌طور که از عنوان باب برمی‌آید روایات آن دربارۀ روزۀ یوم الشک است. روزی که میان آخر شعبان و اول رمضان مردد است. دو روایت در این باب از تقیۀ معصوم در زمان بنی عباس و افطار روزۀ یوم الشک حکایت دارد. أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنِ‏ ابْنِ أَبِي الصُّهْبَانِ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ بَكْرِ بْنِ جَنَاحٍ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ شَجَرَةَ، عَنْ بَشِيرٍ النَّبَّالِ: عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ صَوْمِ‏ يَوْمِ الشَّكِّ؟ فَقَالَ: «صُمْهُ‏ فَإِنْ يَكُ مِنْ شَعْبَانَ، كَانَ تَطَوُّعاً، وَ إِنْ يَكُ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ، فَيَوْمٌ وُفِّقْتَ لَهُ» ---------------- @qranhadisesf @Qoranui
📚بر کرانۀ کافی 🍃 مروری بر باب دهم کتاب الصیام بابُ وُجُوهِ الصَّوْمِ‏ شامل یک روایت راوی این روایت زهری است. روایت مفصلی که در آن امام علی بن الحسین علیه السلام در تصحیح باور زهری، چهل وجه برای روزه بیان می‌کند. ده وجه آن مانند روزۀ ماه رمضان واجب است. ده وجه دیگر حرام است. چهارده وجه آن اختیاری است. روزۀ اذن بر سه وجه است و سه وجه باقیمانده روزۀ تأدیب، روزۀ اباحه و روزۀ مسافر و بیمار است. سپس همۀ وجوه را بر می‌شمرد. چند وجه از وجوه واجب: 1.صِيَامُ شَهْرِ رَمَضَانَ، 2.صِيَامُ‏ شَهْرَيْنِ مُتَتَابِعَيْنِ فِي كَفَّارَةِ الظِّهَار به استناد آیات 3 و 4مجادله، صِيَامُ شَهْرَيْنِ مُتَتَابِعَيْنِ‏ فِي قَتْلِ الْخَطَإِ لِمَنْ لَمْ يَجِدِ الْعِتْقَ وَاجِبٌ‏ به استناد آیۀ 92 نساء چند وجه از وجوه حرام: صَوْمُ يَوْمِ الْفِطْرِ، وَ يَوْمِ الْأَضْحى‏، وَ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ مِنْ أَيَّامِ‏ التَّشْرِيقِ، صَوْمُ الْوِصَالِ، صَوْمُ الدَّهْرِ چند وجه از وجوه مباح و اختیاری: صَوْمُ يَوْمِ الْجُمُعَةِ وَ الْخَمِيسِ‏ وَ صَوْمُ أَيَّامِ‏ الْبِيضِ، وَ صَوْمُ سِتَّةِ أَيَّامٍ مِنْ شَوَّالٍ بَعْدَ شَهْرِ رَمَضَانَ، وَ صَوْمُ يَوْمِ عَرَفَةَ علامه مجلسی در مرآه العقول و فیض کاشانی در وافی در معنای روزۀ اذن، تأدیب واباحه چنین آورده‌اند:«روزۀ اذن روزه‌ای است که با اذن دیگری صحت می‌یابد مثل روزۀ مستحبی زن که باید با اذن همسر باشد. روزۀ تأدیب شامل روزه‌های تمرینی برای نابالغان نزدیک بلوغ است و روزۀ اباحه به معنای روزه‌ای است که در آن یکی از مبطلات روزه به صورت غیر اختیاری اتفاق افتاده باشد و شارع از این فساد چشم‌پوشیده یا به معنایی اتمام روزه را مباح دانسته.» ---------------- @qranhadisesf @Qoranui
📚برکرانۀ کافی در حاشیۀ باب دهم فیض کاشانی در وافی به هنگام شرح این روایت به حسن خلق، مدارا و بزرگواری امام علی بن الحسین علیه‌السلام در معاشرت علمی با زهری، از بزرگان فقهای عامه، اشاره می‌کند: «محمّد بن مسلم بن شهاب الزهري، راوي هذا الحديث، و إن كان خصّيصاً بعليّ بن الحسين عليهما السلام و كان له ميل و محبّة إلّاأنّه لمّا كان من العامّة و فقهائهم أجمل عليه السلام معه في الكلام، و لم يذكر له صيام السنّة و لا صيام الترغيب؛ لعدم اشتهار خصوصهما بين العامّة، و ما زعمته العامّة من صيام الترغيب و السنّة سمّاه عليه السلام بالذي فيه خيار لصاحبه تنبيهاً له على عدم الترغيب فيه؛ فإنّ أكثره ممّا ترك صيامه أولى و لصيام بعضه شرائط، كما يأتي في الأخبار إن شاء اللَّه». «زهری اگرچه از نزدیکان، محبان و ارادتمندان علی بن الحسین علیه‌السلام بود؛ از فقهاء عامه به شمار می‌رفت و همین سبب بود تا امام با او به نیکویی سخن بگوید و از نام بردن «روزۀ سنت» و «روزۀ ترغیب» به هنگام برشمردن وجوه روزه پرهیز کند زیرا این دو وجه میان عامه شهرت نداشت. [امام] آن‌چه را که عامه روزۀ سنت و روزۀ ترغیب می‌شمردند در قالب روزۀ اختیاری بیان کرد تا [به صورت غیر مستقیم] متذکر عدم ترغیب شارع به آن شود. زیرا بیشتر آن‌چه عامه روزۀ ترغیب می‌شمرند ترک آن نزد شارع اولی است یا شرایطی لازم دارد.» ---------------- @qranhadisesf @Qoranui