eitaa logo
آموزش صوت و لحن | عبدالرضا هدایتی
359 دنبال‌کننده
33 عکس
10 ویدیو
1 فایل
🦚سلام. این کانال جهت آموزش هنر متعالی تلاوت، جهت بهره مندی عموم علاقمندان به فراگیری علوم صوتی و لحنی تلاوت قرآن کریم ایجاد شده است🌹 ارتباط با استاد @Hedayatia ارتباط با ادمین @Mahdiyar_q
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به نام خدا 1⃣یکی از نکاتی که در ارزیابی تلاوت قاریان مطرح است نوآوری و خلاقیت در اجرای نغمات و الحان قرآنی است. بدین معنا که قاری برای کسب امتیاز این بخش می بایست کمترین استفاده از تقلید در اجرای برنامه خود را داشته باشد. به عبارتی فارغ از حالاتی که احساس مقلد بودن را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند، همراه با خلق عبارات لحنی بدیع و تحریرهای متمایز. عکس این عمل در تلاوت قاریان زیر ۱۸ سال و خواهران باید اعمال شود. بدین معنی که این قاریان می بایست کاملا در تلاوت خود از یکی سبک های اساتید مشهور، تقلید و استفاده نماید. در این قسمت نوآوری و خلاقیت امتیازی نداشته و بجای آن ارائه تقلید ممتاز از یکی از قاریان الگو، حد نصاب نمره را کسب خواهد نمود. ~┈••••✾•🪴🎼🪴•✾•••┈~ آموزش صوت و لحن https://eitaa.com/qrnclss
2⃣در رشته قرائت ترتیل رعایت اسلوب لحنی حائز اهمیت است. رعایت ضرب آهنگ ترتیل از استعاذه و بسمله. یعنی از ابتدای تلاوت این مساله باید مد نظر مرتل باشد. عدم استفاده از الحان، تحریرها و قفلات قرائت تحقیق رعایت مکث بین فرازها ~┈••••✾•🪴🎼🪴•✾•••┈~ آموزش صوت و لحن https://eitaa.com/qrnclss
♻️مرحله مقدماتی چهل و هفتمین دوره مسابقات قرآن کریم استان مرکزی، با حضور برادران و خواهران شرکت کننده در رشته های: ترتیل، اذان و دعا خوانی در مجموعه هتل امام رضا علیه السلام در جوار آستان مقدس امامزاده ابوطالب علیه السلام شهرستان خمین 🗓تیر ماه ۱۴۰۳ ~┈••••✾•🪴🎼🪴•✾•••┈~ آموزش صوت و لحن https://eitaa.com/qrnclss
از اشکالات رایج در تلاوت قاریان و مرتلین عدم رعایت توازن در سرعت تلاوت است. این نقیصه می‌تواند در اثنای تلاوت تا میانه تلاوت و یا تندی و کندی در یک فراز مثلا بخاطر کمبود نفس در آخر فراز عارض شود. هر مورد از این اشکالات موجب کسر امتیاز از ۰.۲۵ تا ۰.۵ نمره در بخش لحن خواهد شد. ~┈••••✾•🪴🎼🪴•✾•••┈~ آموزش صوت و لحن https://eitaa.com/qrnclss
با سلام خدمت همراهان گرامی👋 به لطف خدا تاکنون سه بخش از آموزه های صوتی و لحنی در این کانال ارائه شده است. ان شاالله در ادامه و به زودی، بخش چهارم از مباحث جذاب صوت و لحن قرآن با عنوان: آشنایی با مقام های فرعی ۱ خدمت شما ارائه می‌شود📍 لازم به ذکر است به منظور رعایت زمانبندی در بیان سرفصل ها، فعلا مباحث آموزشی در این کانال به صورت هفتگی، صرفا در روزهای جمعه ارائه خواهد شد. ...با قرآن همراه ما باشید🪴 ~┈••••✾•🪴🎼🪴•✾•••┈~ آموزش صوت و لحن https://eitaa.com/qrnclss
♻️مرحله مقدماتی چهل و هفتمین دوره مسابقات قرآن کریم استان همدان با حضور شرکت کنندگان در رشته های: تحقیق، ترتیل، حفظ، اذان و دعا خوانی در جوار آستان مقدس امامزادگان علیه السلام، شهرستان های همدان. ملایر، کبودرآهنگ و نهاوند برگزار شد. 🗓تیر و مرداد ۱۴۰۳ ~┈••••✾•🪴🎼🪴•✾•••┈~ آموزش صوت و لحن https://eitaa.com/qrnclss
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مقدمه: در این بخش از مباحث آموزش لحن، به شرح و توضیح بعضی از مقام های فرعی و پرکاربرد در قرائت قرآن می‌پردازیم. در موسیقی قرآنی، نمایش و اجرای یک مقام در محدوده ای بیش تر از یک اکتاو انجام می شود اما در تئوری و آموزش، برای درک بهتر و آسان تر، همه مقامات را در محدوده ۸ درجه ای بررسی خواهیم کرد. باید بدانیم که همه مقامات قرآنی چه اصلی و چه فرعی از دو قسمت تشکیل می شوند. این قسمت ها از ۳ تا ۵ درجه صوتی درست شده و هر کدام با اسمی نام‌گذاری شده اند. ⭕️در این خصوص در درس های قبل توضیح داده شده است. ⭕️در ترکیب درجات یک مقام انفصال، اتصال یا تداخل درجات حائز اهمیت است. ⭕️در اغلب موارد چنانچه جنس اول مقام، يکی از مقام های عجم، راست یا نهاوند باشد، ترکیب اجناس از نوع انفصال و در سایر مقام ها از نوع اتصال یا تداخل خواهد بود. مقام های فرعی متناسب با قسمت اولشان(ثلاثی، جنس یا عقد) در خانواده ی یکی از مقام های اصلی قرار می گیرند. ✅ادامه دارد... ~┈••••✾•🪴🎼🪴•✾•••┈~ آموزش صوت و لحن https://eitaa.com/qrnclss
این مقام از مقام های بسیار پرکاربرد در تلاوت قرآن است. در موسیقی ترکی به آن قارجغار می گویند. در سبک قاریان قدیمی، به ویژه استاد مصطفی اسماعیل از این مقام که زیر مجموعه ی مقام بیات است به وفور یافت می شود. مرحوم شیخ مصطفی اسماعیل از این مقام هم در اکتاو اول و هم اکتاو دومِ مقام بیات استفاده نموده است. ترکیب این مقام از نوع اتصال دو جنس و است. شایسته است خواهران گرامی و نوجوانان عزیز که از سبک استاد مصطفی اسماعیل تقلید می کنند حتما در قرائت خود به استفاده از این مقام فرعی توجه داشته و از آن استفاده کنند. ~┈••••✾•🪴🎼🪴•✾•••┈~ آموزش صوت و لحن https://eitaa.com/qrnclss
🌺 برادران گرامی و جوانان برومند قرآنی 🎙جناب آقای صالح احمدی رتبه اول تلاوت تحقیق زیر ۱۸ سال در مسابقات اوقاف استان مرکزی 🎙جناب آقای ابوالفضل عدالتخواه رتبه اول تلاوت تحقیق زیر ۱۸ سال در مسابقات اوقاف استان بوشهر کسب این موفقیت را خدمت شما و خانواده محترمتان تبریک و تهنیت عرض می نماییم و برایتان سربلندی و توفیقات روز افزون آرزومندیم🌹 ~┈••••✾•🪴🎼🪴•✾•••┈~ آموزش صوت و لحن https://eitaa.com/qrnclss
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
این مقام از مقام های فرعی بیات محسوب می شود که در قرائت این مقام گسترده، ترکیبی بسیار زیبا و روح افزا ایجاد می کند. باید دانست که مقام حسینی در سبک قاریان متقدم مصر از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است. در مقام بیات هم گوشه ای مشابه با اسم این مقام به نام وجود دارد که گاها افراد را در تشخیص صحیح این مقام دچار خطا ساخته است. اما باید دانست که بیات حسینی جزئی از مقام‌بیات است که از درجه پنجم این مقام اجرا می شود و با مقام حسینی کامل بی ارتباط است. ترکیب این مقام از نوع اتصال دو جنس و است. در تلاوت قاریان خصوصا ایرانیان، مقام حسینی، بیشتر در اکتاو دومِ بیات جلوه‌گری می کند در صورتی که این مقام را هم در اکتاو اول بیات و هم در مقام راست می توان تلاوت نمود. ❗️نکته: از مزایای یادگیری مقام های فرعی کاربرد آن ها در شیوه اوج گیری و تنظیم گام موسیقایی در اثنای تلاوت قرآن است که در درس های آتی به طور مفصل به آن ها اشاره خواهیم کرد. ❇️ادامه دارد... ~┈••••✾•🪴🎼🪴•✾•••┈~ آموزش صوت و لحن https://eitaa.com/qrnclss
به نام خدا 💢آغاز ثبت نام دوره های جدید از ۱۰ شهریور ماه 🔸رشته ها شامل: ویژه تمام سنین همراه با گواهی معتبر ~┈••••✾•🪴🎼🪴•✾•••┈~ آموزش صوت و لحن https://eitaa.com/qrnclss
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(حسینی‌عشیران) این مقام از مقام های فرعی بیات محسوب می شود که معمولا برای اوج گیری و تغییر نت پایه استفاده می شود. در موسیقی ترکی به آن مقام حسینی عشیران می گویند. در سبک استاد عبدالباسط از این مقام بسیار استفاده شده است و روشی در اوج گیری قاریان محسوب می شود که در درس های آینده به آن خواهیم پرداخت. ترکیب این مقام از نوع اتصال دو جنس با است. یعنی از درجه چهارم جنس اول وارد جنس دوم که تکرار مقام بیات است می شویم. در هنگام تلاوت و زمان ورود به جنس دوم حسی از مقام صبا دریافت می شود که می تواند شاخصی برای درستی اجرای این مقام تلقی شود. ❇️ادامه دارد... ~┈••••✾•🪴🎼🪴•✾•••┈~ آموزش صوت و لحن https://eitaa.com/qrnclss
🔸لازم به ذکر است به منظور رعایت زمانبندی در بیان سرفصل ها، فعلا مباحث آموزشی در این کانال به صورت هفتگی و صرفا در روزهای جمعه ارائه خواهد شد. ...با قرآن همراه ما باشید🪴 ~┈••••✾•🪴🎼🪴•✾•••┈~ آموزش صوت و لحن https://eitaa.com/qrnclss
به نام خدا 💢ثبت نام دوره های جدید آغاز شد 🔸رشته ها شامل: ویژه تمام سنین همراه با گواهی معتبر ~┈••••✾•🪴🎼🪴•✾•••┈~ آموزش صوت و لحن https://eitaa.com/qrnclss