eitaa logo
آموزش صوت و لحن | عبدالرضا هدایتی
292 دنبال‌کننده
32 عکس
10 ویدیو
2 فایل
🦚سلام. این کانال به منظور آموزش هنر متعالی تلاوت، جهت بهره مندی عموم علاقمندان به فراگیری علوم صوتی و لحنی تلاوت قرآن کریم ایجاد شده است🌹 ارتباط با استاد @Hedayatia ارتباط با ادمین @Mahdiyar_q
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 7⃣ ✅ معرفی اجمالی مقامات، نغمات یا دستگاه های قرآنی مقام صبا از حیث ساختار درجات(نت ها) بسیار به مقام بیات نزدیک است اما علی رغم این اختلاف اندک، دارای حزن و جاذبه درونی خاصی است به گونه ای که حس بسیار متفاوت تری را به شنونده القا می کند. از این مقام برای یجاد تحزین در قرائت قرآن کریم استفاده می شود. این مقام شامل ردیف ها یا گوشه های: ، ، و است. از این مقام برای بیان آیاتی که در آن روح تَحزّن وجود دارد مانند: مفاهیم تضرع و ندامت، خوف و خشیت و نظیر آن بهره برده اند. مقام صبا مجموعه‌ای از نغمات حزین است که گذشته از دست‌داده را به تصویر می‌کشد و ما را به خویشتن خویش دعوت می‌کند. ✅ادامه دارد... ~┈••••✾•🪴🎼🪴•✾•••┈~ ~┈••••✾•🪴🎼🪴•✾•••┈~ جهت آشنایی بیشتر با فنون تلاوت و یادگیری اجرای مقامات قرآنی در کانال ذیل عضو شوید👇 آموزش صوت و لحن https://eitaa.com/qrnclss ┄┄┅••=✧☀️✧=••┅┄┄ با همراه باشید. @qrnmerat
برای یادگیری هر مقام نمونه تلاوت اساتید برتر را بارها گوش بدید و از روی قرآن خط ببرید و پس از استاد، جملات را به تقلید از او تکرار کنید. چنانچه سوال داشتید می تونید به آی دی زیر پیام بدهید👇 @Hedayatia موفق و پیروز باشید🌺 ~┈••••✾•🪴🎼🪴•✾•••┈~ آموزش صوت و لحن https://eitaa.com/qrnclss
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تکمیلی 1- معنای لغوی: صبا به معنی نسیم صبحگاهی است که از سمت مشرق می‌وزد و نام آهنگی از آهنگ‌های موسیقی است. 2- گستردگی و پیشینه: این مقام از جمله مقام های اصیل عربی است که در عراق به منصوری معروف است. شبیه به فواصل این مقام را می‌توان در از دستگاه های موسیقی ایرانی جستجو کرد ولی نوع حرکات آن بسیار متفاوت با مقام صبا است. 3- کیفیت آهنگ: صبا، مجموعه‌ای از آهنگ‌های حزین و منحصر به فرد می‌باشد، پرده‌ی صوتی مناسبی که برای این مقام می‌توان درنظر گرفت توسط و اوج است که باعث نمود بیشتر الحان آن می‌شود. روند آن کاملاً لطیف، ملایم و روان است و هرنوع تکلف در اجرای آن از تاثیراتش می‌کاهد. این مقام بسیار حزین، رسا و اثرگذار است و پیچیدگی کمتری نسبت به دیگر مقام‌ها دارد. 4- تاثیرات: استفاده از نغمات این مقام با عنایت به معنا و مفهوم، حال و هوای ملکوتی و روحانی را بر شنونده حاکم می‌سازد. این مقام حزن زایدالوصفی در انسان ایجاد می‌نماید و حالت هشدار، بیدارباش دارد. برخی گوشه‌های آن تاثیر شدیدی در قاری به وجود می‌آورد و حالت خوف و اندوه ایجاد می‌کند. اساتید لحن گفته‌اند. 5- قاریان برتر: بسیاری از قراء در تلاوت خود از مقام صبا بهره برده اند. اکثر قراء آن را با مقام های حجاز، عجم و چهارگاه در تجانس می‌دانند و معمولاً پس از بیات و حجاز آن را اجرا می‌نمایند. از مصطفی اسماعیل و عبدالباسط می‌توان به عنوان اساتیدی که در اجرای این مقام، و زیرشاخه‌ی عجم آن، مهارت فوق‌العاده‌ای دارند نام برد و همچنین اساتیدی چون منشاوی، شعبان صیاد، محمد رفعت، حصان، کامل یوسف را می‌توان نام برد. ~┈••••✾•🪴🎼🪴•✾•••┈~ آموزش صوت و لحن https://eitaa.com/qrnclss
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽ 8⃣ ✅ معرفی اجمالی مقامات، نغمات یا دستگاه های قرآنی (سه‌گاه) این مقام از مقاماتی است که از نظر عاطفی و روحی حالت شادی و طرب در انسان ایجاد می کند و از زیبا ترین مقام ها به لحاظ تنوع و برانگیزاننده حس محبت، عشق و سوز دل است. ردیف های فرعی(گوشه) این مقام ، ، و است و مقام های فرعی آن، ، ، ، ، و است. این مقام نوعا برای بیات آیاتی است که در آن تبشیر، وصف بهشت و رستگاران در آخرت، بیان نعمت های الهی، آیاتی که در آن مفاهیم رحمت، مهربانی و حنان وجود دارد. بخشی از گفتگو های عناصر قصص قرآنی و خطاب خداوند به پیامبران به ویژه پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آلیه نیز از دیگر موضوعات کاربردی در اجرای مقام است. ❇️ادامه دارد... ~┈••••✾•🪴🎼🪴•✾•••┈~ همچنان با ما همراه باشید و در ترویج فرهنگ قرآن خوانی و قرآن دانی با معرفی کانال به سایر دوستان و علاقمندان به فراگیری هنر تلاوت سهیم شوید. سپاس از شما💐 ~┈••••✾•🪴🎼🪴•✾•••┈~ آموزش صوت و لحن https://eitaa.com/qrnclss
تکمیلی 1- معنای لغوی: ریشه‌ی این کلمه فارسی بوده و نام لحنی از الحان موسیقی ایرانی و نام‌ درجه ای(نت) از کامل موسیقی عربی است. 2- گستردگی و پیشینه: عده‌ای خاستگاه و پردازنده این مقام را آذریان می دانند و معتقدند که به مرور زمان این مقام در همه‌ی سرزمین‌ها به خصوص در میان عرب‌زبانان جایگاه و موقعیتی خاص برای خود کسب نموده است. این مقام شبیه به دستگاه سه گاه در موسیقی ایرانی است. البته معادل دقیق تر سه گاه ایرانی، دو مقام مرکب از این مقام به نام های و هستند که در ادامه به آن ها اشاره خواهد شد. 3- کیفیت آهنگ: سه‌گاه تنها مقامی است که شنیدن سه صدای اول آن برای تشخیصش کفایت می کند. به همین دلیل به جای عبارت در طبقه اول از بنای مقام از عبارت (سه صدایی) استفاده می کنیم.{در این باره در جلسات بعد به طور کامل توضیح داده خواهد شد} 4- تاثیرات: الحان مقام سه‌گاه آرامش‌بخش و باعث لذت روح و جان است. درعین حالی که ذاتا شادی و نشاط را القا می کند، با انتخاب درجات خاصی از مقام توسط قاری قرآن، حزن و اندوه و یا سایر احساسات درونی را می توان توسط آن القا نمود. 5- قاریان: اغلب قاریان و اساتید از این مقام در تلاوت خود استفاده کرده اند. از جمله استاد که با مهارت منحصر به فردی به اجرای مقام سه گاه در تلاوت های خود پرداخته است. تلاوت سوره‌های لقمان، نازعات و علق از این استاد فقید را می‌توان به عنوان نمونه نام برد. ~┈••••✾•🪴🎼🪴•✾•••┈~ آموزش صوت و لحن https://eitaa.com/qrnclss
نمونه تلاوت های ترتیل در دو مقام صبا و سیکاه(سه گاه)👇
موسسه قرآنی مرآت.اراک.مقام صبا استاد منشاوی.mp3
3.32M
استاد محمد صدیق منشاوی آموزش ~┈••••✾•🪴🎼🪴•✾•••┈~ آموزش صوت و لحن https://eitaa.com/qrnclss
موسسه قرآنی مرآت.اراک.مقام سیکاه.استاد منشاوی.mp3
2.98M
استاد محمد صدیق منشاوی آموزش ~┈••••✾•🪴🎼🪴•✾•••┈~ آموزش صوت و لحن https://eitaa.com/qrnclss
کیست؟ زماني كه زندگي قاريان مشهور جهان را مرور مي كنيم، نامي آشنا ديدگان را به خويشتن خيره مي سازد. نامي كه رسالت قاريان قرآن را در خاطره ها جاودانه مي سازد. مردي كه تلاوت هاي زيبايش پس از گذر سال ها، هنوز زينت بخش محافل و مجالس است و مقلّدان بي شمار از خود بر جاي گذاشته است . محمدصدیق المنشاوی، زاده ۱۹۲۰.م در منشاه، در استان سوهاج مصر، در خانواده اي مذهبي پا به عرصه ي وجود گذارد .پدرش يكي از قاريان تقوي پيشه و مطرح مصر بود كه هرگز در مسير تلاوتش اجر و پاداشي طلب نكرد و با وقاري سرشار از خشيت الهي قرآن را تلاوت می کرد و اين شيوه اي بود كه در ميان فرزندانش نيز مشهود است . منشاوی در هشت سالگی موفق به حفظ قرآن شد و از نه سالگی قرائت قرآن را همراه با پدر خود در محافل و مجالس سوهاج آغاز کرد. زیبایی تلاوت وی، شهرت زیادی برایش به ارمغان آورد تا جایی که آوازه تلاوت‌های او به گوش مسؤلان وقت رادیو نیز رسید و آن‌ها از وی خواستند تا در رادیو حاضر و برای هیئت داوری تلاوت کند و در صورت موفقیت، اجازه تلاوت در رادیو را بیابد؛ امّا وی این درخواست را نپذیرفت تا اینکه برای نخستین بار در تاریخ رادیو، رادیوی مصر، تجهیزات و کارکنان خود را برای ضبط تلاوت این قاری به محل زندگی‌اش فرستاد. با پخش تلاوت‌های وی از رادیو، شهرت محمد صدیق منشاوی سرتاسر مصر و کشورهای عربی را فرا گرفت. او قاري بزرگ و از مفاخر جهان اسلام است كه در ميان متأخران بي نظير و در ميان متقدّمين كم نظير بوده است و مبتكر الحان گوناگون قرآني به شمار مي آيد. سبك تلاوت، صوت زيبا، لحن گرم و حزين، تلفظ صحيح و بيان قوي كلمات از مختصّات قرائت مرحوم منشاوي به شمارمي آيد و در میان مصریان، رنگ و طنین صدای او موجب شد تا به صوت الباکی(صدای گریان) ملقب شود. مرحوم محمد صديق منشاوي با تسلّطي كامل و سبكي خاص تمامي قرآن مجيد را با قرائت ترتيل تلاوت كرده است و اكنون گنجينه اي از تلاوت های تحقيق و ترتيل اين استاد موجود مي باشد. وی برای نخستین بار درسال 1955.م در سن 35 سالگی برای تلاوت قرآن به همراه به اندونزی سفر کرد که این سفر به دعوت نخستین رئیس‌جمهور این کشور، احمد سوکارنو صورت گرفت. وی در سال ۱۹۶۶.م به بغداد سفر کرد و در سال ۱۹۶۹.م نیز به همراه به کشور لیبی سفر کرد. سرانجام استاد منشاوي در سن 49 سالگي در سال ۱۹۶۹.م در شهر قاهره جان به جان آفرين تسليم كرد و بدين طريق گرد غم و اندوه را بر جبين عاشقان كلام دوست نشانيد، هرچند كه امروز پس از گذشت سال ها آواي ملكوتي او زينت بخش محافل و مجالس قرآني و پرورش دهنده استعدادهاي نهفته در اين مسير است. ~┈••••✾•🪴🎼🪴•✾•••┈~ آموزش صوت و لحن https://eitaa.com/qrnclss