eitaa logo
در محضر قرآن کریم
96 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
549 ویدیو
3 فایل
إنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یَهدی لِلَّتی هِيَ أَقوَم تفسیر آیات قرآن برگرفته از تفاسیر شیعه و بخصوص تفسیر تسنیم استاد جوادی آملی 🔼 ارتباط با ادمین: @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اللّهم نَوّر قلوبنا بالقرآن نکاتی از آیات 88 تا 141 سوره ی مبارکه ⚡سنت الهی در هنگام معصیت بندگان: 〽تلخی ها و ناملایمات به عنوان یک سنت الهی برای همه ی اقوام و نسل ها وجوددارد 〽سختی ها و مشکلات ،عامل سازندگی ،غفلت زدایی و توجه به خداوند است 〽اگر در زیر ضربات حوادث و فشار مشکلات،همچنان در گمراهی باقی بمانیم،به جای آن ،گشایش و نعمت داده می شود،تا متوجه شویم که "نعمت" و "نقمت" به دست خداست 〽هر نوع خوشی و رفاهی نشانه ی لطف نیست ،گاهی زمینه ساز قهر الهی است 〽ناگواری ها همیشه قهر الهی نیست،گاهی لطفی است که به شکل بلا جلوه می کند 〽نعمت ها برای مومن ،مایه ی برکت و برای کفار ،ناپایدار و وسیله ی قهر است 〽از قحطی و هشدارهای خداوند بیدار شویم نه اینکه با تحلیل غلط آنرا به دیگران نسبت دهیم 〽اگر از این عوامل تربیتی بهره ای نگیریم و مغرور شویم،ناگاه و غافلگیرانه مجازات خواهیم شد 〽 ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﮔﺎم ﻫﺎ ﻭ ﻛﺎﺭﻫﺎ، ﺑﺎ ﺛﺒﺎﺕ ﺗﺮﻳﻦ ﺁﻧﻬﺎﺳﺖ. ﺭﺣﻤﺖ ﺍﻟﻬﻲ ﻧﺎﻣﺤﺪﻭﺩ ﺍﺳﺖ، ﺍﮔﺮ ﻛﺴﻲ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻧﺮﺳﻴﺪ، ﺗﻘﺼﻴﺮ ﺧﻮﺩ ﺍﻭﺳﺖ. «ﺭﺣﻤﺘﻲ ﻭﺳﻌﺖ ﻛﻞّ ﺷﻲ ء» ﻧﻘﺼﻲ ﺩﺭ ﻓﺎﻋﻠﻴّﺖ ﺭﺣﻤﺖ ﺍﻟﻬﻲ ﻧﻴﺴﺖ، ﺑﻠﻜﻪ ﻧﻘﺺ ﺩﺭ ﻗﺎﺑﻠﻴّﺖ ﻣﺎست. 〽ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﺗﻘﻮﺍ ﻭ ﻋﻤﻞ ﺑﻪ ﺗﻜﺎﻟﻴﻒ، ﺷﻤﻮﻝ ﺭﺣﻤﺖ ﺍﻟﻬﻲ ﺣﺘﻤﻲ ﺍﺳﺖ، «ﺳﺄﻛﺘﺒﻬﺎ ﻟﻠّﺬﻳﻦ...» ﻭﻟﻲ ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﮔﻨﺎﻩ ﻭ ﻣﻌﺼﻴﺖ، ﻋﺬﺍﺏ ﺣﺘﻤﻲ ﻧﻴﺴﺖ، ﺯﻳﺮﺍ ﺑﺎ ﺗﻮﺑﻪ ﻭ ﺍﺳﺘﻐﻔﺎﺭ، ﺍﻣﻜﺎﻥ ﻣﻐﻔﺮﺕ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ. «ﻋﺬﺍﺑﻲ ﺍﺻﻴﺐ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺍﺷﺎء» 〽 ﺭﺣﻤﺖ ﺍﻟﻬﻲ ﺑﻲ ﻧﻬﺎﻳﺖ ﺍﺳﺖ، ﺍﻣّﺎ ﺷﺮﻁ ﺑﻬﺮﻩ ﻭﺭﻱ ﺍﺯ ﺁﻥ، ﺗﻘﻮﺍ و ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﺯﻛﺎﺕ ﻭ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺍﺳﺖ. «ﻳﺘّﻘﻮﻥ... ﺍﻟﺰّﻛﺎﺓ... ﻳﺆﻣﻨﻮﻥ» ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ، ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺯﻛﺎﺕ ﻧﻤﻲ ﺩﻫﺪ ﻭ ﻳﺎ ﺑﻲ ﺗﻘﻮﺍ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ، ﺍﺯ ﺭﺣﻤﺖ ﺍﻟﻬﻲ ﻣﺤﺮﻭم است 〽 ﺁﻧﭽﻪ ﺳﺒﺐ ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﺍﻟﻄﺎﻑ ﺍﻟﻬﻲ ﺍﺳﺖ، ﺍﻳمان به تمام آیات است نه بعض آن https://eitaa.com/quraanalkarim
ریشۀ اصلی‌ حال بد چیست؟ ناشکری و مهم‌ترین هدف شیطان، ایجاد حال بد در انسان است، او نمی‌تواند واقعیت‌های زندگی تو را تغییر بدهد، پس چه‌کار می‌کند؟ حالت را بد می‌کند. 🌹 از الان تا آخر دنیا هر کجا رفتید یادتان باشد که ریشۀ اصلی‌ حال بد «ناشکری» است. با توجه به توضیحی که دربارۀ عادت‌کردن مغز به فکرکردن دربارۀ یک موضوع بیان کردیم، اگر همیشه شکر کنید کم‌کم ذهن‌تان به شکر عادت می‌کند و مغز شما در وادی شکر می‌افتد،لذا ذهنت مدام دنبال شکر می‌گردد و آن را برای خودش تکرار می‌کند. 🌹گریه کردن برای امام حسین(ع) علامت حال خوب است. آخر دعای کمیل، صدا می‌زند «خدایا! اگر دستم را نگیری گریه می‌کنم.» چون گریه هم می‌تواند علامت حال خوب باشد هم می‌تواند علامت حال بد باشد، «و سُلاحُهُ البُکاء» اسلحه‌اش گریه است، خدایا! من می‌نشینم گریه می‌کنم... إن‌شاء‌الله همۀ گریه‌های شما درِ خانۀ خدا، ناشی از حال خوب‌تان باشد نه حالِ بد. یک علامت حال بد این است که آدم برای غصه‌های حسین(ع) گریه نکند، چون درگیر مشکلات خودش است، می‌گوید یا حسین(ع) الان حوصلۀ تو را ندارم! حال خوب در روضه و گریه به این است که انسان فارغ از گرفتاری‌های خودش باشد و فقط برای مصائب امام‌حسین(ع) گریه کند. خودِ گریه کردن برای امام حسین(ع) علامت حال خوب است، جدا از اینکه حال آدم را هم خوب می‌کند. أباعبدالله‌الحسین(ع) در گودی قتلگاه و در آن لحظات آخر با خدا مناجات می‌کرد که خدایا راضی هستم به رضای تو! این یعنی خدایا حالم خوب است. در کربلا یک جاهایی امام حسین(ع) اصرار دارد زود اعلام کند که خدایا! حالم خوب است. یکی‌ از آن جاها لحظه‌ای است که علی اصغر روی دستش داشت بال و پر می‌زد. صدا زد «هوَّن علیَّ ما نَزَلَ بی اَنّهُ بِعَینِ الله» خدایا! حال من خوب است، چون تو داری نگاه می‌کنی این رنج‌ها برایم راحت است... در نگاه قرآن https://eitaa.com/quraanalkarim
در محضر قرآن کریم
حالا راه‌حل این اخلاق بد چیست؟ می‌فرماید: «إِلَّا المُصَلّین» معارج/23 یعنی آدم‌هایی که نماز می‌خوا
در دیدگاه قرآن 🌹ریشۀ اصلی‌ حال بد چیست؟ ناشکری و مهم‌ترین هدف شیطان، ایجاد حال بد در انسان است، او نمی‌تواند واقعیت‌های زندگی تو را تغییر بدهد، پس چه‌کار می‌کند؟ حالت را بد می‌کند. 🌹 از الان تا آخر دنیا هر کجا رفتید یادتان باشد که ریشۀ اصلی‌ حال بد «ناشکری» است. با توجه به توضیحی که دربارۀ عادت‌کردن مغز به فکرکردن دربارۀ یک موضوع بیان کردیم، اگر همیشه شکر کنید کم‌کم ذهن‌تان به شکر عادت می‌کند و مغز شما در وادی شکر می‌افتد،لذا ذهنت مدام دنبال شکر می‌گردد و آن را برای خودش تکرار می‌کند. 🌹گریه کردن برای امام حسین(ع) علامت حال خوب است. آخر دعای کمیل، صدا می‌زند «خدایا! اگر دستم را نگیری گریه می‌کنم.» چون گریه هم می‌تواند علامت حال خوب باشد هم می‌تواند علامت حال بد باشد، «و سُلاحُهُ البُکاء» اسلحه‌اش گریه است، خدایا! من می‌نشینم گریه می‌کنم... إن‌شاء‌الله همۀ گریه‌های شما درِ خانۀ خدا، ناشی از حال خوب‌تان باشد نه حالِ بد. یک علامت حال بد این است که آدم برای غصه‌های حسین(ع) گریه نکند، چون درگیر مشکلات خودش است، می‌گوید یا حسین(ع) الان حوصلۀ تو را ندارم! حال خوب در روضه و گریه به این است که انسان فارغ از گرفتاری‌های خودش باشد و فقط برای مصائب امام‌حسین(ع) گریه کند. خودِ گریه کردن برای امام حسین(ع) علامت حال خوب است، جدا از اینکه حال آدم را هم خوب می‌کند. أباعبدالله‌الحسین(ع) در گودی قتلگاه و در آن لحظات آخر با خدا مناجات می‌کرد که خدایا راضی هستم به رضای تو! این یعنی خدایا حالم خوب است. در کربلا یک جاهایی امام حسین(ع) اصرار دارد زود اعلام کند که خدایا! حالم خوب است. یکی‌ از آن جاها لحظه‌ای است که علی اصغر روی دستش داشت بال و پر می‌زد. صدا زد «هوَّن علیَّ ما نَزَلَ بی اَنّهُ بِعَینِ الله» خدایا! حال من خوب است، چون تو داری نگاه می‌کنی این رنج‌ها برایم راحت است... در نگاه قرآن https://eitaa.com/quraanalkarim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم شروع صبح زیبای پاییزی با قرآن کریم https://eitaa.com/quraanalkarim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم ♻️دور اول کریم 📖 🔹 یک صفحه از قرآن کریم، با همراهی اعضای کانال قرائت را همراه با بخوانید و سپس مختصر را با دقت مطالعه کنید. 📖 صفحه ١٣٣ https://eitaa.com/quraanalkarim 🌿🌾🌿🌾🌿
شکر خدا که ریشه چنین جماعت بدکاری قطع شد. https://eitaa.com/quraanalkarim
تو به وسیله قرآن، هر کس از محشور شدن در قیامت می ترسد، بیم بده https://eitaa.com/quraanalkarim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 موضوع : محور قصه آدم و حوا 🔖 آیه: ۳۵ و ۳۶ 📚 ✅ آیه ۳۵ بقره: «وقلنا یا آدم اسکن.... و گفتیم: «ای آدم! تو با همسرت در بهشت سکونت کن؛ و از (نعمتهای) آن، از هر جا می‌خواهید، بهره ببرید؛ (اما) نزدیک این درخت نشوید؛ که از ستمگران خواهید شد. ✅ آیه ۳۶ بقره: «فازلهما الشیطان عنها..... پس شیطان موجب لغزش آنها از بهشت شد؛ و آنان را از آنچه در آن بودند، بیرون کرد. و (در این هنگام) به آنها گفتیم: «همگی (به زمین) فرود آیید! در حالی که بعضی دشمن دیگری خواهید بود. و برای شما در زمین، تا مدت معینی قرارگاه و وسیله بهره برداری خواهد بود.» 🔴 جنت و بهشتی که آدم و حوا دستور به ساکن شدن در آن شدند بوده است. محور قصه نیز «آدم» است نه حوا اگرچه بسیاری از افعال و ضمایر بصورت تثنیه آمده است. شیطان آدم را وسوسه کرد و حوا نیز تحت تدبیر آدم بود لذا او نیز وسوسه شد. خداوند نیز فرمود ما به آدم گفتیم اما او عهدش را فراموش کرد. 2⃣راه فریب شیطان در سوره اعراف از راست و چپ و جلو و پشت سر ذکر شده است، اما مرکز رهزنی من از «سمت راست» است. مهمترین راه نفوذ شیطان از راه و اندیشه است نه جسم. گوید من از راه «اُمنِیّه و آرزو» او را میگیرم. عامل فریب اندیشه و ابزار شیطان، است مانند سم که از راه دستگاه گوارش با انسان رابطه پیدا می کند. 3⃣اگر ابزار اماره را انسان از دست شیطان بگیرد همین نفس، به «فضیلت» امر خواهد کرد. قرآن گوید همه چیزهایی که در زمین است زمین است نه «زینت انسان» اما شیطان آنرا به عنوان زینت انسان به انسان نشان می دهد مانند باغ و اموال و جواهرات و غیره. آنچه جدای از جان انسان است زینت او نیست. 4⃣ همان شعور ضعیف و مرموزی است که به عنوان یک اندیشه ناخودآگاه در انسان پیدا می شود اما منشا آن معلوم نیست. وسوسه فقط به انسان راه نشان می دهد همانند کاری که پیامبران و عقل برای انسان می کنند. 5⃣دو نوع برزخ داریم که شیطان در آن راه دارد. ، وقتی انسان دنیا را به سمت برزخ ترک کرد با در برزخ همراه است که قبلا در دنیا با اعمال و افکارش آن را ساخته است، یا شیطانی ساخته یا فرشته ای. بدن جا و زمان دارد اما فکر و اندیشه مکان و زمان ندارد لذا به صورت یک شیطان یا فرشته همراه با روح در برزخ مصور می شود که و افکار انسان است. 6⃣در اگر انسان در همین دنیا بخواهد اندیشه صحیح داشته باشد و تجرد برزخی پیدا کند باز هم شیطان او را می لغزاند و سعی می کند از برزخ به پایین بیندازد. قرآن گوید ابتدا «وسوس الیه» یعنی در آدم نفوذ کرد و سپس «وسوس لهما» یعنی چیزهایی را که به ضرر آدم و حوا بود را به آنها زینت نشان داد تا گمراه شوند. https://eitaa.com/quraanalkarim
در محضر قرآن کریم
#تدبرباتفسیرتسنیم 📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره 📆 موضوع : محور قصه آدم و حوا 🔖 آیه: ۳۵ و ۳۶ 📚 #آیت_الله_
7⃣بدن ابزار است و اصل؛ لذا مرد و زن بودن در دین اهمیتی ندارد و کمالات مشروط به مرد یا زن بودن نیست بلکه مشروط به است که ایمان هم مربوط به روح است که به زن و مرد قابل تقسیم نیست. 8⃣ وسوسه، اول برای آدم (ع) بود و سپس برای حوا (س). شیطنت، انسان را از دور می کند. شیطان در پای انسان را از پایین می کشد تا به دنیا نزول کند و در نیز افرادی را که خود را بالا برده و در بهشت برزخی می بینند یعنی خود را بدون گناه می بینند می لغزاند تا بیفتند و از آن حالت دور شوند! نمی گذارد این در انسان ادامه پیدا کند، هر لحظه در فکر اغوای انسان است. 9⃣قرآن گوید شیطان برای فریب دادن آدم گفت اگر میوه این درخت را بخورید همانند فرشته، می شوید و چون خداوند نخواسته شما مانند فرشته جاویدان شوید شما را نهی کرده وگرنه اشکالی ندارد. گفت اگر این را بخورید همیشه در اینجا می مانید وگرنه می میرید و از این بهشت خارج می شوید یعنی کاملاً برعکس آن چیزی که خدا به آدم گفته بود! 🔟چون انسان موجودی چند بعدی است دچار نسیان و فراموشی می شود و اگر این نقایص در او نبود امکان خلیفة اللهی نداشت و فرشته می شد. لذا نقص را در انسان گذاشت تا خلاف اگر کرده وارد زمین شود و تولید نسل کند و زیاد شود. 9⃣شیطان دنبال این است که حَنَک و چانه انسان را بگیرد «لاحتنکنّ» و افسار بزند. اگر هم شیطان توانست افسار بر انسان بزند و ولیّ او شود به جهت ولایتی است که از خدا گرفته و باز هم مستقل از خداوند نمی تواند عمل کند. لذا اینطور نیست که جهان را دو نفر که خیر و شر باشند اداره کنند بلکه شیطان نیز تحت است و از خدا ولایت بر گناهکاران را گرفته است. https://eitaa.com/quraanalkarim