eitaa logo
دارالقرآن شهید سید حسین شکرآبی
29 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
86 ویدیو
2 فایل
🌺موسسه قرآنی شهید سید حسین شکرآبی🌺 وابسته به حوزه علمیه الزهرا_شهرری برگزار کننده دوره های مختلف قرآنی در زمینه های مختلف برای تمام سنین. شماره تماس: ۰۲۱۵۵۹۳۲۱۶۴ ۰۹۰۵۹۸۲۶۳۶۱ ارتباط با ادمین : @f_a_tehrani
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 يَسْئَلُونَكَ مَاذَا يُنْفِقُونَ قُلْ مَا أَنْفَقْتُمْ مِّنْ خَيْرٍ فَلِلْوَالِدَيْنِ وَ الْأَقْرَبِينَ وَالْيَتاَمَى وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ الْسَّبِيلِ وَمَاتَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ 🍀 ترجمه:از تو مى پرسند چه چیز انفاق كنند؟ بگو: هر مالى كه انفاق كنید، براى پدر و مادر و نزدیكان و یتیمان و مستمندان و در راه ماندگان باشد. و هر كار خیرى كه انجام دهید، همانا خداوند به آن آگاه است. 🌺 در این آیه دو بار كلمه «خیر» به كار رفته است: یكى انفاق خیر؛ «انفقتم من خیر» ودیگرى كار خیر؛ «تفعلوا من خیر» تا بگوید افراد بى پول نیز مى توانند با عمل و كار خود، به خیر برسند. در حدیث مى خوانیم: «لاصدقة و ذو رحم محتاج» در صورت نیازمندى بستگان، نوبت صدقه به دیگران نمى رسد. در انفاق، رعایت اهمّ و مهمّ، اطلاع كامل و موازین عاطفى مورد نظر است. انفاق پنج گونه است: 1⃣ : مانند زكات، خمس، كفّارات، فدیه ونفقه زندگى كه برعهده مرد است. 2⃣ : مانند كمک به مستمندان، یتیمان و هدیه به دوستان. 3⃣ : مانند انفاق با مال غصبى یا در راه گناه. 4⃣ :مانند انفاق به دیگران با وجود مستحقّ در خویشاوندان. 5⃣ : مانند انفاق به دیگران براى توسعه زندگى. زیرا انفاق براى رفع فقر، واجب یا مستحبّ است. 🔹 پيام های آیه 215 سوره بقره🔹 ✅ ، شامل كارهاى كوچك و بزرگ مىشود. «من خیر» ✅ و دارایى دنیا، در دست افراد با ایمان، مایه ى خیر است. «من خیر» ✅ باید از چیزهاى خوب ومرغوب باشد. «من خیر» ✅ ، تنها در امور مالى نیست، هر نفع و بهره اى را در برمى گیرد. «من خیر» ✅ بهترین مورد ، والدین و بستگان هستند. «فللوالدین و الاقربین...» ✅ به خویشان، مایهى استحكام پیوندهاى خانوادگى، و انفاق به دیگران، سبب جبران كمبودهاى مالى و عاطفى نیازمندان و برطرف نمودن اختلاف طبقاتى است. «فللوالدین والاقربین والیتامى والمساكین وابن السبیل» ✅ كسى است كه در پاسخ، به چیزى اشاره كند كه سؤال كننده از آن غافل است. در آیه از جنس انفاق سؤال شد، خداوند مورد را معیّن نمود. «ماذا ینفقون... فللوالدین...» ✅ ، به طبقه ى محروم توجّه خاصّى دارد. «وابن السبیل» ✅ ، هرگز ضایع نمى شود. خواه آشكار صورت گیرد یا مخفیانه، كم باشد یا زیاد. «فانّ اللّه به علیم» ✅ به آگاهى خداوند از عمل ما، بهترین تشویق است. «فانّ اللَّه به علیم» @tafsir_ir1 @quran_shekarabi 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 ۲۵۰ 🌸 ۶_ و از تو [بر پایه نادانی‌] پیش از [درخواست‌] خیر و خوشی تقاضای شتاب در [فرود آمدن‌] عذاب می‌كنند، [اینان گمان می‌كنند كه عذاب‌ها و مجازات‌های الهی دروغ است‌] با اینكه پیش از آنان عذاب‌ها و عقوبت‌های عبرت‌آموز [بر كافران و منكران‌] گذشته است و قطعاً پروردگارت نسبت به مردم با ستمی كه می‌كنند صاحب آمرزش است، و مسلماً پروردگارت سخت‌كیفر است. 🌸 ۷_ و كافران می‌گویند: چرا از سوی پروردگارش معجزه‌ای [غیر قرآن‌] بر او نازل نشده؟ تو فقط بیم‌دهنده‌ای [نه اعجاز كننده‌ای كه هر زمان هر كس و برای هر هدفی غیر منطقی بخواهد، دست به اعجاز بزنی‌] وبرای هر قومی هدایت‌كننده‌ای است. 🌸 ۸_ خدا [حالات و صفات و زمان ولادت‌] جنین‌هایی را كه هر انسان و حیوان ماده‌ای آبستن است، و آنچه را رحم‌ها [از زمان طبیعی حمل‌] می‌كاهند و آنچه را می‌افزایند می‌داند؛ و هر چیزی نزد او اندازه معینی دارد. 🌸 ۹_ دانای نهان و آشكار و بزرگ و بلندمرتبه است. 🌸 ۱۰_ [برای او] یكسان است كه كسی از شما گفتارش را پنهان كند یا آشكار سازد، و كسی مخفیانه در دل شب حركت نماید یا در روز راه بپیماید. 🌸 ۱۱_ برای انسان از پیش رو و پشت سر، مأمورانی است كه همواره او را به فرمان خدا [از آسیب‌ها] حفظ می‌كنند. یقیناً خدا سرنوشت هیچ ملتی را [به سوی بلا و نكبت و شكست و شقاوت‌] تغییر نمی‌دهد تا آنكه آنان آنچه را [از صفات خوب و رفتار شایسته‌] در وجودشان قرار دارد به زشتی‌ها و گناه تغییر دهند. و چون خدا نسبت به ملتی آسیب بخواهد [برای آن آسیب‌] هیچ راه بازگشتی نیست؛ زیرا برای آنان در برابر خدا هیچ یاوری نخواهد بود. 🌸 ۱۲_ اوست كه برق [جهنده را از میان قطعه‌های ابر] كه مایه ترس و امید است، به شما نشان می‌دهد، و ابرهای سنگین‌بار را پدید می‌آورد. 🌸 ۱۳_ و رعد همراه با ستایش خدا تسبیح می‌گوید و فرشتگان نیز از بیمش [تسبیح می‌گویند]، و صاعقه‌ها را می‌فرستد و به وسیله آن به هر كس بخواهد آسیب می‌رساند، در حالی كه اینان [با مشاهده این همه آثار قدرت كه صادر شده از خدای یكتاست باز هم‌] درباره خدا گفتگوی بی‌منطق می‌كنند در صورتی كه خدا [دارایِ قدرتی بی‌نهایت و] سخت كیفر است. 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَكُمْ وَ عَسَى‏ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ و َعَسَى‏ أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً و َهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ ‏ 🍀 ترجمه:جهاد بر شما نوشته شد، در حالى كه براى شما ناخوشایند است و چه بسا چیزى را ناخوش دارید، در حالى كه خیر شما در آن است و چه بسا چیزى را دوست دارید، در حالى كه ضرر و شرّ شما در آن است. و خداوند (صلاح شما را) مى‏‌داند و شما نمى‏ دانید. 🌷 :نوشته شد 🌷 :جهاد ، جنگ 🌷 :به مشقّتى گفته مى‏شود كه انسان از درون خود احساس كند، مانند ترس از جنگ. 🌷 :به مشقتى گویند كه از خارج به انسان تحمیل شود، مانند حكم اجبارى در آیه ‏ى «اتینا طَوعاً او كَرهاً قالَتا اَتینا طائعین» به آسمان‏ها و زمین گفتیم: یا با رغبت بیایید یا با اكراه، گفتند: ما با رغبت مى‏‌آییم. 🌷 :چه بسا 🌺 بعضی چیزها خوش هستند اما خوب نیستند بعضی چیزها خوب هستند اما ممکنه در ظاهر خوش نباشند ولی همین خوبی ها بعد از مدتی با خود خوشی می آورند. ما از خداوند خوشی می خواهیم ولی خداوند برای ما خوبی می خواهد زیرا به صلاح ما می باشد. مثل جنگ و جهاد که در این آیه آمده است که برای ما نا خوشایند است ولی خیر در آن است. زیرا خداوند می داند و ما نمی دانیم. اكراه از جنگ، یا به خاطر روحیّه ‏ى رفاه‏طلبى است ویا به جهت انسان دوستى و رحم به دیگران ویا بخاطر عدم توازن قوا و برترى دشمن است. قرآن مى‏ فرماید: شما آثار و نتایج جهاد را نمى‏ دانید و فقط به زیان‏هاى مادّى و ظاهرى آن توجّه مى‏‌كنید، در حالى كه خداوند از اسرار و آثار امروز وفرداى كارها در ابعاد مختلفش آگاه است. 🔴 با همه‏ ى سختى ‏هایى كه دارد، آثار مثبت و فوایدى نیز دارد. از جمله: 🌷 رزمى بالا مى ‏رود. 🌷 جسور نمى‏‌شود. 🌷 روح و در افراد جامعه بوجود مى‏‌آید. 🌷 قدرت و عزت و مسلمین در دنیا مطرح مى‏‌شود. 🌷 امدادهاى غیبى سرازیر مى‏‌گردد. 🌷 روحیّه‏ ى استمداد از پیدا مى‏‌شود. 🌷 اجر و پاداش الهى بدست مى ‏آید. 🌷 روحیّه‏ ى ابداع و اختراع و ابتكار بوجود مى ‏آید. 🔹 پيام های آیه 216سوره بقره 🔹 ✅ ملاک و ، آسانى و سختى و یا تمایلات شخصى نیست، بلكه مصالح واقعى ملاک است ونباید به پیش داورى خود تكیه كنیم. «عسى ان تكرهوا شیئاً وهو خیر لكم» ✅ و نفسانى، نشانه‏ ى خیر و شرّ واقعى نیست. «تكرهوا... و هو خیر لكم... تحبوا... و هو شرّ لكم» ✅ و در راه دین، مایه‏ ى خیر است. «كُتب علیكم القتال... و هو خیر لكم» ✅ تسلیم فرمان خدایى باشیم كه بر اساس بى ‏نهایت به ما دستور مى ‏دهد، اگر چه ما دلیل آن را ندانیم. «واللّه یعلم و انتم لا تعلمون» ‌ @tafsir_ir1 @quran_shekarabi 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
💎💠💎💠💎💠💎💠 💠💎💠💎   ⚜ قال علي (علیه السلام): وَ أَنَا كَنْزُ الْغِنَى. من گنج بی نیاز هستم.   ⚜ قالت فاطمه (سلام الله علیها): وَ أَنَا الْكَلِمَةُ الْحُسْنَى. و من کلمه حسنای الهی هستم.    الفضائل - شاذان بن جبرئيل القمي - ص ۷۹-۸۲ ◀️ ادامه دارد..... @quran_shekarabi 💎💠💎💠 💠💎💠💎💠💎💠💎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 ۲۵۱ 🌸 ۱۴_ دعوت حق [كه اجابتش مایه سعادت دنیا و آخرت است‌] فقط ویژه خداست. و كسانی را كه مشركان به جای خدا می‌خوانند، چیزی [از درخواست‌ها و نیازهایشان را] برای آنان برآورده نمی‌كنند [درخواست این بی‌خردان از بتان بی‌جان و جاندار نیست‌] مگر مانند كسی كه دو دستش را به سوی آبی [كه با آن فاصله زیادی دارد] می‌گشاید تا آب به دهانش برسد و حال آنكه هرگز نخواهد رسید، دعا و درخواست كافران [از غیر خدا] جز در گمراهی و تباهی [كه به هدف نمی‌رسد] نیست. 🌸 ۱۵_ كسانی كه در آسمان‌ها و زمین هستند، از روی میل و رغبت یا بی‌میلی و كراهت و نیز سایه‌هایشان بامداد و شام گاه برای خدا سجده می‌كنند. 🌸 ۱۶_ [به مشركان‌] بگو: پروردگار آسمان‌ها و زمین كیست؟ [خود بی‌درنگ‌] بگو: خدای یكتاست. بگو: آیا معبودانی به جای او انتخاب كرده‌اید كه اختیار هیچ سود و زیانی را برای خودشان ندارند [چه رسد برای شما؟] بگو: آیا نابینا و بینا یكسانند یا تاریكی و نور برابرند؟ یا آنان شریكانی برای خدا قرار دادند [به خیال آنكه‌] مانند آفرینش خدا چیزی آفریده‌اند، آن گاه آفریده خدا و آفریده شریكان بر آنان مشتبه شده؟ بگو: آفریننده همه چیز فقط خداست و تنها او یكتای پیروز است. 🌸 ۱۷_ خدا از آسمان آبی نازل كرد كه در هر درّه و رودی به اندازه گنجایش و وسعتش [سیلابی‌] جاری شد، سپس سیلاب، كفی پُف كرده را به روی خود حمل كرد، و نیز از فلزاتی كه برای به دست آوردن زینت و زیور یا كالا و متاع، آتش بر آن می‌افروزند، كفی پُف كرده مانند سیلاب بر می‌آید؛ این‌گونه خدا حق و باطل را [به امور محسوس‌] مَثَل می‌زند. اما آن كفِ [روی سیل و روی فلز گداخته در حالی كه كناری رفته‌] به حالتی متلاشی شده از میان می‌رود، و اما آنچه [چون آب و فلز خالص‌] به مردم سود می‌رساند، در زمین می‌ماند. خدا مَثَل‌ها را این‌گونه بیان می‌كند [تا مردم در همه امور حق را از باطل بشناسند.] 🌸 ۱۸_ برای آنان كه دعوت پروردگارشان را اجابت كردند، بهترین سرانجام است؛ و آنان كه دعوت او را پاسخ نگفتند، اگر مالك دو برابر همه آنچه روی زمین است باشند، بی‌تردید آن را برای رهایی خود از عذاب خواهند داد؛ آنان را حساب سختی است، و جایگاهشان دوزخ است، و دوزخ بد بستری است. @quran_shekarabi 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸