فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 #فراز (قاری ایرانی)
🔸از سوره طه
🔸باصدای #حمیدرضا_احمدی_وفا
🔸اجرا در مسجدالحرام ۱۳۹۲/۷/۱۸
🔹إِلَّا تَذْکِرَةً لِّمَن یَخْشَیٰ (۳) تَنزِیلًا مِّمَّنْ خَلَقَ الْأَرْضَ وَالسَّمَاوَاتِ الْعُلَی (۴) الرَّحْمَٰنُ عَلَی الْعَرْشِ اسْتَوَیٰ (۵) لَهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ وَمَا بَیْنَهُمَا وَمَا تَحْتَ الثَّرَیٰ (۶) وَإِن تَجْهَرْ بِالْقَوْلِ فَإِنَّهُ یَعْلَمُ السِّرَّ وَأَخْفَی (۷)اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ لَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَیٰ (۸)
💟 @QURAN_SOUND114
❁قـ📖ـرآن کریـم(تفسیر نور)❁
💢 مروری کوتاه بر #نکات_تفسیری آیات سوره بقره ( آیات 142 ) 🌺🍃✨🌸✨🌺🍃 🕋 سَيَقُولُ السُّفَهاءُ مِنَ النَ
💢 مروری کوتاه بر #نکات_تفسیری آیات سوره بقره ( آیه 143)
🌺🍃✨🌸✨🌺🍃
🕋 وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ وَ يَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيداً وَ ما جَعَلْنَا الْقِبْلَةَ الَّتِي كُنْتَ عَلَيْها إِلَّا لِنَعْلَمَ مَنْ يَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّنْ يَنْقَلِبُ عَلى عَقِبَيْهِ وَ إِنْ كانَتْ لَكَبِيرَةً إِلَّا عَلَى الَّذِينَ هَدَى اللَّهُ وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُضِيعَ إِيمانَكُمْ إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَؤُفٌ رَحِيمٌ «143»
🌷 و بدينسان ما شما را امّتى ميانه قرار داديم تا بر مردم گواه باشيد و پيامبر (نيز) بر شما گواه باشد. و ما آن قبلهاى را كه قبلًا بر آن بودى برنگردانديم، مگر براى آنكه افرادى را كه از پيامبر پيروى مىكنند از آنها كه به جاهليّت باز مىگردند، بازشناسيم. و همانا اين (تغيير قبله،) جز بر كسانى كه خداوند آنها را هدايت كرده دشوار بود. وخدا هرگز ايمان شما را (كه سابقاً به سوى بيتالمقدّس نماز خواندهايد،) ضايع نمىگرداند. زيرا خداوند نسبت به مردم، رحيم و مهربان است.
✅نکته ها
🔷 مسيحيان در موقع عبادت، رو به محلّ تولّد حضرت عيسى در بيتالمقدّس مىايستادند كه نسبت به محلّ سكونت آنان، در مشرق قرار داشت، و يهوديان رو به بيتالمقدّس عبادت مىكردند كه نسبت به محلّ سكونتشان، در طرف مغرب قرار مىگرفت، ولى كعبه نسبت به آن دو در وسط قرار مىگيرد و قرآن با اشاره به اين موضوع، مىفرمايد: همانگونه كه ما كعبه را در وسط قرار داديم، شما مسلمانان را نيز امّت ميانه قرار داديم.
🔷 مفسّران بحثهاى گوناگونى را در ذيل اين آيه مطرح نمودهاند و در تفسير «امّت وسط» برخى گفتهاند: مراد امّتى است كه نه اهل افراط باشد نه تفريط، نه طرفدار جبر نه تفويض، نه معتقد به اصالت فرد، نه اصالت جامعه.
🔷 ولى با چند مقدّمه، روشن مىشود كه مراد آيه از امّت وسط، افراد خاصّى هستند. آن مقدّمات عبارتند از:
✔️1- قرآن، امّت وسط را شاهد بر اعمال معرفى كرده است، پس بايد در قيامت بر اعمال مردم گواهى دهد.
✔️2- گواه شدن، علم و آگاهى وعدالت مىخواهد.
✔️3- همهى افراد امّت، آگاهى و عدالت ندارند.
🔅جلد 1 - صفحه 220🔅
❇️به همين دليل در روايات مىخوانيم كه مراد از امّت وسط، امامان معصوم هستند كه اوّلًا به همه كارها علم دارند. 🔷 چنانكه قرآن مىفرمايد:
«فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ» «1»
🔷 مراد از مؤمنانى كه اعمال مردم را مىبينند و به آن علم پيدا مىكنند، مطابق روايات امامان معصوم هستند. و ثانياً عدالت دارند. چنانكه خداوند در آيهى «إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً» «2» عصمت و عدالت آنان را تضمين نموده است.
💟 امام صادق عليه السلام مىفرمايد: مگر مىشود امّتى كه بعضى افرادش لايق گواهى دادن براى چند عدد خرما در دادگاههاى دنيا نيستند، لياقت گواهى دادن بر همهى مردم در قيامت را دارا باشند؟ به هر حال مقام گواه بودن در محضر خدا، آن هم نسبت به همهى كارهاى مردم، تنها مخصوص بعضى از افراد امّت است كه به فرموده روايات، امامان معصوم مىباشند.
⁉️در اينجا يك سؤال باقى مىماند كه چرا خداوند به جاى نام بعضى افراد، نام امّت را برده است؟
✅✅كه در پاسخ مىگوييم: قرآن حتّى يك نفر را نيز امّت معرفى نموده است: «إِنَّ إِبْراهِيمَ كانَ أُمَّةً قانِتاً لِلَّهِ» «3»
💢فلسفه تغيير قبله💢
💠 در مورد فلسفه تغيير قبله، تحليلهاى متعدّدى صورت گرفته است؛ برخى گفتهاند انتخاب اوّليّه بيتالمقدّس به عنوان قبله، به منظور جلب افكار يهود و همراهى آنان بوده است و آنگاه كه مسلمانان خود قدرت و توانايى پيدا كردند، ديگر به اين كار نياز نبود. برخى نيز گفتهاند: علاقه به مكّه و وطن موجب شد كه قبله تغيير يابد. ليكن اين تحليلها موهوم و خلاف واقع هستند.❌
«1». توبه، 105.
«2». احزاب، 33.
«3». نحل، 120.
جلد 1 - صفحه 221
#ادامه در پست بعدی..
-------------------------------------------------
📚 برگرفته از تفسیرنور
#تفسیر
#سوره_بقره
💟 @QURAN_SOUND114
❁قـ📖ـرآن کریـم(تفسیر نور)❁
💢 مروری کوتاه بر #نکات_تفسیری آیات سوره بقره ( آیه 143) 🌺🍃✨🌸✨🌺🍃 🕋 وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً و
💢 #ادامه تفسیر ایه 143👇
⚠️ آنچه قرآن در اين باره تصريح و تأكيد دارد اين است كه تغيير قبله، #آزمايش الهى بود تا پيروان واقعى پيامبر شناخته شوند. زيرا آنها كه ايمان خالص ندارند، به محض تغيير يك فرمان، شروع به چون و چرا مىنمايند كه چرا اينگونه شد؟ اعمال ما طبق فرمان سابق چه مىشود؟ اگر فرمان قبلى درست بود، پس فرمان جديد چيست؟ اگر دستور جديد درست است، پس فرمان قبلى چه بوده است؟
🍃خداوند نيز به كسانى كه در برابر فرامين او تسليم هستند، بشارت مىدهد كه اعمال گذشتهى شما ضايع نمىشود، زيرا مطابق دستور بوده است.
✨ در اين آيه به جاى كلمه نماز، واژه ايمان بكار رفته است كه نشان دهندهى اهميّت و مقام نماز و برابرى آن با تمام ايمان مىباشد. «وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُضِيعَ إِيمانَكُمْ»
🔰پیام ها
🔶 1- اولياى خدا، بر اعمال ما نظارت دارند. «لِتَكُونُوا شُهَداءَ»
آرى، بعضى انسانها داراى چنان ظرفيّتى هستند كه مىتوانند ناظر تمام اعمال و آگاه به انگيزههاى انسانها در طول تاريخ باشند.
🔶2- در قيامت، سلسله مراتب است. تشكيلات و سازماندهى محكمهى قيامت بگونهاى است كه ابتدا ائمّه بر كار مردم گواهى مىدهند، سپس پيامبر برامامان گواه است. «لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ وَ يَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيداً»
🔶3- آزمايش، يك سنّت قطعى الهى است و خداوند گاهى با تغيير فرمان، مردم را امتحان مىكند. «لِنَعْلَمَ مَنْ يَتَّبِعُ الرَّسُولَ ...»
🔶4- پيروى از دستورات دين، مايه رشد و كمال و نافرمانى از آن، نوعى حركت ارتجاعى است. «يَنْقَلِبُ عَلى عَقِبَيْهِ»
🔶 5- جز فرمان خداوند، به چيز ديگرى از قبيل، جهت، رنگ، زمان، مكان و شيوهى خاصّى خود را عادت ندهيم، تا هرگاه فرمانى بر خلاف انتظار يا عادت و سليقهى ما صادر شد، بدنبال فرار يا توصيه نباشيم. «لِنَعْلَمَ مَنْ يَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّنْ يَنْقَلِبُ عَلى عَقِبَيْهِ»
🔅جلد 1 - صفحه 222
🔶 6- مقام تسليم بر افراد عادّى سنگين است: «لَكَبِيرَةً» وتنها كسانى به اين مقام دست مىيابند كه هدايت خاصّ الهى شامل آنان شود. «إِلَّا عَلَى الَّذِينَ هَدَى اللَّهُ»
🔶 7- قوانين و مقررات، شامل زمانهاى قبل نمىشود. اگر امروز فرمان تغيير قبله صادر شد، نمازهاى قبلى صحيح است و از امروز بايد به سوى ديگر نماز خواند. «وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُضِيعَ إِيمانَكُمْ»
🔶 8- تمام تغييرات و تحوّلات تكوينى و تشريعى، ناشى از رحمت و رأفت خداوندى است. «لَرَؤُفٌ رَحِيمٌ»
-------------------------------------------------
📚 برگرفته از تفسیرنور
#تفسیر
#سوره_بقره
💟 @QURAN_SOUND114
صفحہ ۱۰۴ استاد پرهیزگار .MP3
958K
💠 هدیه نور برای ظهور 💠
🌹 #ترتیل_صفحه104🌹
🎤باصدای استاد #پرهیزگار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 #فراز #کلیپ
🔸 از سوره مریم
🔸با صدای استاد شيخ #محمود_ابوالسعود_رحم (گمنام ولی خوشصوت)
🔸با نغمه رست
🔹 وهُزِّی إِلَیْکِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُسَاقِطْ عَلَیْکِ رُطَبًا جَنِیًّا (۲۵) فَکُلِی وَاشْرَبِی وَقَرِّی عَیْنًا ...(۲۶)
💟 @QURAN_SOUND114
❁قـ📖ـرآن کریـم(تفسیر نور)❁
💢 مروری کوتاه بر #نکات_تفسیری آیات سوره بقره ( آیه 143) 🌺🍃✨🌸✨🌺🍃 🕋 وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً و
💢 مروری کوتاه بر #نکات_تفسیری آیات سوره بقره ( آیات 144 )
🌺🍃✨🌸✨🌺🍃
🕋 قَدْ نَرى تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِي السَّماءِ فَلَنُوَلِّيَنَّكَ قِبْلَةً تَرْضاها فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ حَيْثُ ما كُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ وَ إِنَّ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ لَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ وَ مَا اللَّهُ بِغافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ «144»
🌷 (اى پيامبر!) همانا مىبينيم كه تو (در انتظار نزول وحى، چگونه) روى به آسمان مىكنى، اكنون تو را به سوى قبلهاى كه از آن خشنود باشى، برمىگردانيم. پس روى خود را به جانب مسجدالحرام كن. و (شما اى مسلمانان) هر جا بوديد، روى خود را به جانب آن بگردانيد و همانا كسانى كه كتاب (آسمانى) به آنها داده شده، (به خوبى) مىدانند كه اين فرمان به حقّ است كه از ناحيهى پروردگار صادر شده و خداوند از اعمال آنها غافل نيست.
✅ نکته ها
🔷 اين آيه حاكى از آن است كه پيامبر (صلى الله عليه و آله) منتظر و مشتاق نزول وحى در جهت تغيير قبله بود واين تغيير قبله از بيتالمقدّس به كعبه، وعدهى خداوند به پيامبرش بوده است، ولى آن حضرت در موقع دعا، بىآنكه چيزى بگويد، به سوى آسمان نگاه مىكرد تا اينكه آيه نازل شد و دستور داد كه رسول اكرم صلى الله عليه و آله و همهى مسلمانان در موقع عبادت، روبه سوى مسجدالحرام وكعبه نمايند. اهل كتاب و يهود با آنكه حقّانيّت اين تغيير را مىدانستند وقبلًا در كتابهايشان خوانده بودند كه پيامبر اسلام به سوى دو قبله نماز مىگزارد، امّا اين حقيقت را كتمان نموده و يا با القاى شبهات و سؤالات، نقش تخريبى ايفا مىكردند و خداوند با جملهى «وَ مَا اللَّهُ بِغافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ» آنان را تهديد مىنمايد. «1»
🔅 جلد 1 - صفحه 223
🔷 رضايت رسول اكرم (صلى الله عليه و آله) از قبله بودن كعبه، دلائلى داشت از جمله:
✨ الف: كعبه، قبلهى ابراهيم عليه السلام بود.
✨ ب: از زخم زبان، تحقير و استهزاى يهود آسوده مىشد.
✨ ج: استقلال مسلمانان به اثبات مىرسيد.
✨ د: به اوّلين پايگاه توحيد يعنى كعبه، توجّه مىشد.
💢 چون مسئلهى تغيير قبله يك حادثهى مهمّى بود، لذا در آيه، دوبار در مورد توجّه به كعبه، فرمان داده شده است: يكبار خطاب به پيامبر با لفظ؛ «وَجْهِكَ» و يكبار خطاب به مسلمانان با كلمه؛ «وُجُوهَكُمْ»
🔰پیام ها
🔶 1- آسمان، سرچشمهى نزول وحى ونظرگاه انبياست. «نَرى تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِي السَّماءِ»
🔶 2- خداوند به خواسته انسانها آگاه است. «فَلَنُوَلِّيَنَّكَ قِبْلَةً تَرْضاها»
🔶 3- تشريع و تغيير احكام، از طرف خداوند است و پيامبر از پيش خود، دستورى صادر نمىكند. «فَوَلُّوا ...»
🔶 4- ادب پيامبر در نزد خداوند به قدرى است كه تقاضاى تغيير قبله را به زبان نمىآورد، بلكه تنها با نگاه، انتظارش را مطرح مىنمايد. «قَدْ نَرى تَقَلُّبَ وَجْهِكَ»
🔶 5- خداوند رضايت رسولش را مىخواهد و رضاى خداوند در رضاى رسول اوست. «قِبْلَةً تَرْضاها»
🔶 6- قرآن، دانشمندانى كه حقيقت را مىدانند، ولى باز هم طفره مىروند، تهديد و نكوهش مىكند. «لَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ ... وَ مَا اللَّهُ بِغافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ»
«1». تفسير مجمعالبيان.
جلد 1 - صفحه 224
🔶 7- نبايد دستورات دين را به مردم سخت گرفت. «شطر» به معنى سمت است.
يعنى به سمت مسجدالحرام ايستادن كافى است ولازم نيست بطور دقيق روبه كعبه باشد. «فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ»
-------------------------------------------------
📚 برگرفته از تفسیرنور
#تفسیر
#سوره_بقره
💟 @QURAN_SOUND114