❁قـ📖ـرآن کریـم(تفسیر نور)❁
💢 مروری کوتاه بر #نکات_تفسیری آیات سوره بقره ( آیات 273) 🌺🍃✨🌸✨🌺🍃 🕋 لِلْفُقَراءِ الَّذِينَ أُحْصِرُو
💢 مروری کوتاه بر #نکات_تفسیری آیات سوره بقره ( آیات274 )
🌺🍃✨🌸✨🌺🍃
🕋الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ بِاللَّيْلِ وَ النَّهارِ سِرًّا وَ عَلانِيَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ «274»
💎❤️كسانى كه اموال خود را در شب وروز، پنهان وآشكارا انفاق مىكنند، اجر وپاداش آنان نزد پروردگارشان است و نه ترسى براى آنهاست و نه غمگين مىشوند.
☘💠نکته ها💠☘
🔷در تفاسير صافى، مجمعالبيان، قرطبى و كبير فخررازى آمده كه اين آيه در شأن حضرت على عليه السلام نازل شده است. هنگامى كه آن حضرت فقط چهار درهم ذخيره داشت، يك درهم را در روز، يك درهم را در شب، سومين آنرا مخفيانه، و چهارمين درهم را آشكارا در راه خدا انفاق نمود.
🔷البته وعدهى اين آيه، شامل همه كسانى مىشود كه اينگونه عمل كنند. چنين افرادى نه از فقر و تنگدستى بيم دارند، چون به وعدههاى خداوند ايمان داشته و به او توكّل مىكنند، و نه بخاطر انفاق، اندوهگين مىشوند، چون به رضايت الهى و آثار اخروى انفاق توجّه دارند.
🔷شايد دليل آنكه «ليل» بر «نهار» ويا «سر» بر «علانية» مقدّم شده است، آن باشد كه انفاقهاى پنهانى در دل شب ارزش بيشترى دارد. «1»
🔷اين آيه به منزلهى جمعبندى چهارده آيه گذشته است كه درباره انفاق بحث مىكرد.
موضوعى كه هيچ موردى در قرآن اينگونه مفصّل بحث نشده است. آثار انفاق بر كسى پوشيده نيست، از جمله: تعديل ثروت وكم شدن اختلافات طبقاتى، ايجاد محبّت، شكوفايى روح سخاوت و بالاتر از همه قرب به خداوند.
🔷انفاق، علاوه بر انفاق مال و ثروت، شامل انفاقِ علم، آبرو و مقام نيز مىشود. كلمهى انفاق، در لغت به معناى پر كردن گودال و در اصطلاح، به معناى پر كردن و بر طرف نمودن كمبودهاى مالى است.
🔷يادآورى اين نكته لازم است كه توجّه اسلام به مسئله انفاق، به معناى گداپرورى و رواج تكدّىگرى نيست. زيرا در بسيارى از روايات، از كسانى كه بدون داشتن نياز، از ديگران درخواست كمك مىكنند، مذمّت شده واز سوى ديگر بهترين نوع انفاق، در اختيار قراردادن ابزار كار به جاى پول دادن، معرفى شده است.
📚«1». تفسير مراغى.
📚جلد 1 - صفحه 435
🔰🔰پیام ها🔰🔰
🔶1- داشتن روحيّهى انفاق و سخاوت مهم است، نه يكى دو بار انفاق آنهم از روى ترحّم. «يُنْفِقُونَ» فعل مضارع بر استمرار دلالت دارد.
🔶2- تعيين نشدن اجر الهى، نشانهى گستردگى آن است. «أَجْرُهُمْ»
🔶3- وعدههاى الهى، بهترين مشوّق انسان در كارهاى نيك است. «فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ»
🔶4- آرامش و امنيّت، از بركات انفاق است. «لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ»
-------------------------------------------------
📚 برگرفته از تفسیرنور
#تفسیر
#سوره_بقره
╭━═━✨❀🌸❀✨━═━╮
@QURAN_SOUND114
╰━═━✨❀🌸❀✨━═━╯
roozeh mirzamohammadi 95-5.mp3
9.57M
🚩 روضه های محرم 🏴
#حضرت_عبدالله_بن_الحسن
سلام الله علیه
#شب_پنجم_محرم
#استاد_میرزا_محمدی
┈••✾•🍃⚫️🌿•✾••┈┈
لینک کانال
🏴 @khosravi1253 🏴
4_297669198144866783.MP3
898K
💠 هدیه نور برای ظهور 💠
🌹 #ترتیل_صفحه233🌹
🎤باصدای استاد #پرهیزگار
12.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 امام حسين عليه السلام:
شكرگزارىِ تو بر نعمت پيشين، زمينه ساز نعمتِ آينده است
شُكرُكَ لِنِعمَةٍ سالِفَةٍ، يَقتَضي نِعمَةً آنِفَةً
نزهة الناظر صفحه80
💠امام حسين عليه السلام در دعاى عَرَفه به درگاه خداوند متعال:
اگر درصدد برآيم و روزگاران دراز و مديدى با تمام توان بكوشم كه يكى از نعمت هايت را شكر بگزارم، نمى توانم، مگر با لطف تو كه خود، شكرى نو و ستايشى تازه و حاضر را بر من، واجب مى كند
لَو حاوَلتُ وَاجتَهَدتُ مَدَى الأَعصارِ وَالأَحقابِ ـ لَو عُمِّرتُها ـ أن اُؤَدِّيَ شُكرَ واحِدَةٍ مِن أنعُمِكَ مَا استَطَعتُ ذلِكَ ، إلاّ بِمَنِّكَ الموجِبِ عَلَيَّ شُكرا آنِفا جَديدا ، وثَناءً طارِفا عَتيدا
📚الإقبال جلد2 صفحه77
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کربلایی_حمید_علیمی
📹 میگن روضه دلمردگیه میگن گریه افسردگیه
نمیدونن،خبر ندارن حسین آغاز زندگیه
#محرم 💔
#یاس_فاطمی
❁قـ📖ـرآن کریـم(تفسیر نور)❁
🕊💎🕊💎🕊💎🕊💎🕊💎🕊 ❣ #آیات_اخلاقی_در_قرآن ❣ ✴️ قسمت هفتم ،،، {{ #رضا }} 🕋 «رضوان من الله اکبر» ❤️ و
🕊💎🕊💎🕊💎🕊💎🕊💎🕊
❣ #آیات_اخلاقی_در_قرآن ❣
✴️ قسمت هشتم ،،، {{ #احترام_به_پدرومادر }}
🕋 «لا تعبدون الا الله و بالوالدین احسانا»
💎🍃 جز خدا را نپرستید وبه پدر و مادر خود احسان کنید.
📖سوره بقره آیه83
#درخواستی اعضا🍃
♡●°|| @QURAN_SOUND114 ||°●♡
🕊💎🕊💎🕊💎🕊💎🕊💎🕊
❁قـ📖ـرآن کریـم(تفسیر نور)❁
💢 مروری کوتاه بر #نکات_تفسیری آیات سوره بقره ( آیات274 ) 🌺🍃✨🌸✨🌺🍃 🕋الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُم
💢 مروری کوتاه بر #نکات_تفسیری آیات سوره بقره ( آیات275 )
🌺🍃✨🌸✨🌺🍃
🕋 الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبا لا يَقُومُونَ إِلَّا كَما يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطانُ مِنَ الْمَسِّ ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قالُوا إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبا وَ أَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَ حَرَّمَ الرِّبا فَمَنْ جاءَهُ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّهِ فَانْتَهى فَلَهُ ما سَلَفَ وَ أَمْرُهُ إِلَى اللَّهِ وَ مَنْ عادَ فَأُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فِيها خالِدُونَ«275»
🌸🌼كسانى كه ربا مىخورند، (در قيامت از قبرها) بر نمىخيزند مگر همانند برخاستن كسى كه بر اثر تماس شيطان، آشفته وديوانه شده است. (نمىتواند تعادل خود را حفظ كند، گاهى زمين مىخورد و گاهى بر مىخيزد.) اين (آسيب) بدان سبب است كه گفتند: داد و ستد نيز مانند ربا است. در حالى كه خداوند خريد و فروش را حلال و ربا را حرام كرده است. پس هر كس موعظهاى از پروردگارش به او رسيد و (از رباخوارى) خوددارى كرد، آنچه در گذشته (از طريق ربا بدست آورده) مال اوست، و كار او به خدا واگذار مىشود. امّا كسانى كه (دوباره به رباخوارى) بازگردند، آنان اهل آتش خواهند بود و در آن جاودانه مىمانند.
📚جلد 1 - صفحه 436
☘💠نکته ها💠☘
🔷«ربا»، در لغت به معناى زيادى وافزايش است. و در شريعت اسلام به معناى زياده گرفتن در وام يا بيع است. مورد ربا، يا پول است يا جنس. گاهى پول را قرض مىدهد و بيش از آنچه داده باز پس مىگيرد، كه اين رباى در وام است و گاهى جنسى را مىدهد و مقدار بيشترى از همان جنس را تحويل مىگيرد، كه اين نيز در مواردى ربا مىشود. مانند فروش با وزن يا پيمانه.
🔷رباخوار، به كسى تشبيه شده كه شيطان او را خبط كرده است. «خَبط» به معناى افتادن و برخاستن و عدم تعادل به هنگام حركت است.
🔷رباخوار در قيامت همچون ديوانگان محشور مىشود، چرا كه در دنيا روش او باعث بهم خوردن تعادل جامعه گرديده است. ثروت پرستى، چشم عقلش را كور كرده و با عمل خود چنان اختلافات طبقاتى و كينه را بر مىانگيزد كه فقر و كينه سبب انفجار شده و اصل مالكيّت را نيز متزلزل مىكند. براى اين افراد، گويا ربا اصل و خريد و فروش فرع است، فلذا مىگويند: بيع و معامله هم مثل رباست و تفاوتى ندارند.
🔷انتقاد از رباخوارى، ربا گرفتن و ربا دادن، از ابتداى اسلام مطرح بوده است. در سوره روم كه در مكّه نازل شده است، مىفرمايد: «وَ ما آتَيْتُمْ مِنْ رِباً لِيَرْبُوَا فِي أَمْوالِ النَّاسِ فَلا يَرْبُوا عِنْدَ اللَّهِ» «1» يعنى آنچه به قصد ربا مىدهيد تا براى شما در اموال مردم بيفزايد، بدانيد كه نزد خداوند افزون نمىشود. سپس در سورهى آلعمران با فرمان «لا تَأْكُلُوا الرِّبَوا» «2» از آن نهى گرديده و بيشترين انتقاد از رباخوارى در همين آيات آمده است. ضمناً آيه «وَ أَخْذِهِمُ الرِّبَوا وَ قَدْ نُهُوا عَنْهُ» «3»، يادآور مىشود كه در مذهب يهود نيز «ربا» حرام بوده، همچنان كه اين حرمت در تورات «4» ذكر شده است.
🔷آيات مربوط به ربا، بدنبال آيات انفاق آمد، تا دو جهت خير وشر را كه توسط مال و ثروت پديد مىآيد مطرح كند. انفاق يعنى دادن بلاعوض و ربا يعنى گرفتن بلاعوض. هر آثار خوبى كه انفاق دارد، مقابلش آثار سوئى است كه ربا در جامعه پديد مىآورد. به همين جهت قرآن مىفرمايد: «يَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبا وَ يُرْبِي الصَّدَقاتِ» خداوند ثروت بدست آمده از ربا را نابود، ولى صدقات را افزايش مىدهد.
📖«1». روم، 39.
📖«2». آل عمران، 130.
📖«3». نساء، 161.
📚«4». تورات، سِفر خروج، فصل 23 جمله 25 و سِفر لاويان، فصل 25.
📚جلد 1 - صفحه 437
🔷تهديدهايى كه در قرآن براى اخذ ربا و پذيرش حاكميّت طاغوت آمده، براى قتل، ظلم، شرب خمر، قمار و زنا نيامده است. «1» حرمت ربا نزد تمام فرق اسلامى، قطعى واز گناهان كبيره است. وقتى به امام صادق عليه السلام خبر دادند كه فلانى رباخوار است، فرمود: اگر قدرت مىداشتم گردنش را مىزدم. «2» همچنان كه حضرت على عليه السلام وقتى با رباخوارى مواجه شد، از او خواست توبه كند، وقتى توبه كرد او را رها نمود و به دنبال آن فرمود: رباخوار را بايد از عمل خود توبه دهند، همچنان كه از شرك توبه مىدهند. از امام باقر عليه السلام نقل شده است كه فرمود: خبيثترين درآمدها، رباخوارى است. «3» و رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودهاند: هرگاه خداوند ارادهى هلاك قريهاى را داشته باشد، رباخوارى در آن قريه ظاهر مىشود. «4» و خداوند، فرد رباخوار، وكيل، شاهد و كاتب ربا را لعنت نموده است. «5» در حديث مىخوانيم: رباخواران، در قيامت همچون ديوانگان محشور مىشوند. «6»
ادامه...👇👇👇