eitaa logo
کانال آرشیو مؤسسه قرآن و عترت علی بن موسی الرضا علیه السلام
108 دنبال‌کننده
548 عکس
129 ویدیو
29 فایل
در راستای مرتب نمودن مطالب کانال موسسه صوتها و مطالب قدیمی تر به این کانال منتقل گردید. و من الله التوفیق
مشاهده در ایتا
دانلود
28.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌺 بازخوانی خطبه ـ بخش ششم 🔸موضوع‌بندی خطبه بسیار زیبا‌ و شیوای«پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) در غدیر خم 6- معرفی دوستان و دشمنان اهل‌بیت(سلام الله علیهم): «مَعاشِرالناس، عَدُوَّنا مَن ذَمَّهُ الله ولَعَنَهُ و ولیُّنا مَن مَدَحَهُ الله و اَحَبَّه» ای مردم،دشمنان ما اهل‌بیت همان کسانی هستند که خدا از آنان به بدی یاد نموده آن‌ها را لعنت می‌کند، و دوستان ما کسانی هستند که خدا ار آنان به نیکی یاد کرده و آن‌ها را دوست می‌دارد. 7- وصف موعود غدیر، حضرت مهدی(عج الله تعالی فرجه الشریف): «الا انَّ خاتَم الائمه مِنَّا القائم المهدی الا انَّه الظاهرُ علی الدین، الا انَّه المُنتَقِم من الظالمین» بدانید که آخرین امام، مهدی است. او از ماست. او قیام خواهد کرد. بدانید که او بر تمام ادیان غلبه می‌کند. بدانید که او از ستمگران انتقام می‌گیرد. @qurantehran
15.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 خطر ضعف فرهنگی 🔸 ﴿و اللّهُ یعْصِمُكَ مِنَ النّاسِ﴾؛ خدا تو را از مردم حفظ می ‌كند، اولاً رسول گرامی در ردیف اوحدی از مبلغان الهی است، از كسی ترسی ندارد! از بشر هراسناك نبود تا در اثر ترس از مردم از تبلیغ حادثه تاریخی غدیر تسامح كند؛ زیرا به شهادت قرآن كریم رسول گرامی از هیچ كس ترسی نداشت. او از چه می ‌ترسید؟ با تشریح فضای حجاز از یك سو و تحلیل فضای جهان معاصر بعد از فتح مكه از سوی دیگر، روشن شده است كه پیغمبر از احدی در جنگ نظامی و مانند آن هراسی نداشت. اینكه در بخش پایانی آیه فرمود خدا تو را از مردم حفظ می ‌كند، معلوم می ‌شود خطر نظامی نبود؛ عمده خطر و مردم حجاز بود كه مبادا بگویند رسول گرامی برای این داعیه، داعیه رسالت در سر پروراند كه مردم را محكوم خاندان خود كند، پسر عمو و داماد خود را جانشین خود كند و امارت بر مردم را میراث و موروث خاندان خود كند و مانند آن. اگر مردم در اثر ضعف فرهنگی دچار چنین شبهه ‌ای شدند آنگاه چه كند؟ این ترس همیشه هست. وجود مبارك رسول گرامی هم چنین ترسی را داشت كه اگر مردم نتوانند تشخیص بدهند كه این حكم «حكم الله» است، 🔸ولایت علی ‌بن ‌ابی‌ طالب در رخداد غدیر نصب الهی است، وكالت نیست ولایت است، من نگفتم خدا گفته است، شخصیت حقیقی و حقوقی همانند ندارد، این‌‌چنین نیست كه سخن از امارت و حكومت و سلطنت و امثال ذلك باشد. 🔸 اینكه فرمود: ﴿وَ اللّهُ یعْصِمُكَ مِنَ النّاسِ﴾ یعنی من طرزی انجام می دهم كه طرز فكر مردم عوض بشود، مردم كاملاً بفهمند، دیگر این را توطئه ندانند و دیگر تو را متهم نکنند. @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷🌷یا صاحب الزمان ادرکنی🌷🌷 روز عید است همه دیدن سادات روند ای بزرگ همه سادات کجا خیمه زدی؟ 🎉 🍃🌸🌱🌺🍃🌸🌱🌺🍃🌸🌱🌺 🔹در امامت چند نفر اعلام شد؟ 🔺سخنرانی بسیار شنیدنی @qurantehran
28.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌺 بازخوانی خطبه ـ بخش هفتم 🔸موضوع‌بندی خطبه بسیار زیبا‌ و شیوای«پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) در غدیر خم 8- بیعت همگانی : «اَلا انِّی قد بایَعتُ الله و عَلِیُّ قد بایَعَنیِ وانا آخِذِکُم بِالبِیعَةِ له عن الله عزوجل» بدانید که من با خدا بیعت کرده‌ام و علی با من بیعت نموده است و اینک می‌خواهم به دستور خدا از شما برای علی بیعت بگیرم. 9- فلسفه‌ای از حج و دستور به انجام واجبات وترک محرمات: «مَعاشِرالناس، ما وَقَفَ بالمَوقِفِ مؤمِن الاّ غَفَر الله لَه» «فآمُرَ بالحلال واَنهی عن الحرام» ای مردم ، هر مؤمنی که در سرزمین مشعر ومنی و عرفات بماند خدا تمام گناهان گذشته‌اش را می‌آمرزد.و امر می‌کنم شما را به ترک محرمات و انجام واجبات. @qurantehran
32.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌺 بازخوانی خطبه ـ بخش پایانی 🔸موضوع‌بندی خطبه غدیر خم 10- معاد: «اذکُروا الممات و الحساب و الموازین» به یاد مرگ باشید حساب و میزان را به یاد آورید. 11- بیعت لسانی: «اَن آخذ من السنتکم الاقرار بما عَقَدت لِعَلِیّ مِن اِمرَةِ المومنین ومن جاء بعده من الائمه» خدا به من دستور داده تا از شما اقرار زبانی بگیرم همگی امامت امیرالمومنین علی و امامان پس از او را به زبان بیاورید. 12- و در آخر، سفارش در باره‌ی امیرالمؤمنین علی(علیه السلام): «مَعاشِرالناس،انَّ فضائل علی بن ابی طالب عندالله عزوجل وقد أنزلها فی القرآن» «السابقون السابقون، الی مبایعتة وموالاته وتسلیم علیه اِمرَةِ المومنین أولئک هم الفائزون»ای مردم، فضایل علی بن ابی طالب در پیشگاه خداست، و خدا آن‌ها را در قرآن خود نازل فرموده است.ای مردم، کسانی که زودتر از دیگران باعلی بیعت کنند و و لایت او را قبول نمایند و به او با لقب «امیرالمومنین» سلام دهند از رستگاران هستند. @qurantehran
💢السلام علیڪ یابقیة الله یا اباصالح المهدۍیاخلیفة الرحمن ویاشریڪ القرآن ایهاالامام الانس والجان"سیدی"و"مولاۍ" الامان الامان دهيد مژده ڪه جان جهان رسيد از راه ڪريم دسٺ و دل بازمان رسيد از راه دوباره موسمِ شادےِ شيعيان آمد پدر بزرگ رسيد از راه (ع) مبارک باد🌸 🌺به نام خدای بخشایشگر🌺 @qurantehran
📇 تفسیر سوره ـ آیه ۷ 📚 مفسر: علامه محمدحسین طباطبایی ـ ترجمه تفسیر المیزان 🔸آیه هفتم: " وَ تَحْمِلُ أَثْقالَكُمْ إِلى‏ بَلَدٍ لَمْ تَكُونُوا بالِغِيهِ إِلَّا بِشِقِّ الْأَنْفُسِ إِنَّ رَبَّكُمْ لَرَؤُفٌ رَحِيمٌ". 🔹كلمه" اثقال" جمع ثقل است كه به معناى بار سنگين است. 🔹 مقصود از" شق الانفس" مشقتى است كه نفوس در حمل بارها در مسافتهاى طولانى و راههاى دشوار تحمل مى ‏كنند. 🔸و مقصود اين است كه انعام، مانند شتران و بعضى گاوها بارهاى آدمى را به شهرى حمل مى‏ كنند كه رسيدن به آن شهر با نبود شتر و گاو مشقتى دارد كه تحملش بر نفوس دشوار است، و خداوند با خلقت شتر و گاو، و مسخر نمودن آنها براى بشر آن مشقت را از بشر برداشت، كه خدا نسبت به شما مردم رؤوف و رحيم است‏. @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ثمره رسالت 🔸 چه حادثه ‌ای در هجدهم ذی حجه در سرزمین غدیر رخ داد كه این روز را برای ابد عید كرد؟ آیه‌ ای در قرآن كریم سوره مباركه مائده چنین پیامی را به رسول اكرم (علیه و علی آله آلاف التحیة و الكرم) می‌ دهد كه ﴿یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللّهُ یعْصِمُكَ مِنَ النّاس﴾؛[1] یعنی تو گرچه دارای مقام ولایتی و گرچه دارای مقام نبوتی اما در این پیام آسمانی رسالت تو مطرح است ﴿یا أَیهَا الرَّسُول﴾! در آن بخش های قرآنی كه ﴿یا أَیهَا النَّبِی﴾ مطرح است، حساب خاص خود را دارد؛ اما در این گونه از آیات كه رسالت رسول گرامی معنون است، حساب مخصوص خود را داراست ﴿یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیكَ مِنْ رَبِّكَ﴾؛ یعنی آنچه از طرف ذات اقدس الهی و ربّ تو به سوی تو نازل شده است آن را ابلاغ بكن! اگر آنچه را كه از طرف پروردگارت به سوی تو نازل شده است آن را به مردم ابلاغ نكردی، رسالت خدا را ابلاغ نكردی! 🔸 تو رسول گرامی «الله» هستی و این رسالتت كم كم به پایان می ‌رسد، تقریباً بیش از بیست سال را گذرانده ‌ای، تو به عنوان سید مرسلین شناخته‌ شده ‌ای، اگر این حادثه مهم غدیر را ابلاغ نكنی، اصلاً آن رسالت الهی را ابلاغ نكرده ‌ای! دیگر در صف مُرسلین نخواهی بود ﴿وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ﴾؛ یعنی دیگر سمت رسالت نخواهی داشت، زیرا حادثه غدیر تضمین كننده اصل دین است. [1]. سوره مائده، آیه67. @qurantehran
🌺صفحه ۲۶۸ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه @qurantehran ╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
🌺صفحه ۲۶۹ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه @qurantehran ╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
@dars_akhlaq .mp3
13.81M
🔊 💐🎙 آیت الله تهرانی (ره) 💢 موضوع: پیمان خداوند با علی علیه السلام، عید غدیر @qurantehran
✋ 🌺اي آفتاب حُسن به زيبائيت سلام 🌟وي آسمان فضل به دانائيت سلام 🌟در صبر شاخصي به شکيبائيت سلام 🌺تنها تو کاظمي که به تنهائيت سلام ، أبا الرضا(ع) مبارڪ باد @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | امام کاظم علیه‌السلام و مبارزه با زره تقیّه ‌ 💠رهبر‌انقلاب: یکی از نزدیکان امام میگوید دیدم در اتاق خصوصی ‌موسی‌بن‌جعفر سه چیز است: شمشیری هست که نشان میدهد هدف، جهاد است. لباس خشنی هست که نشان میدهد وسیله، زندگی خشونت‌بارِ رزمی و انقلابی است و ‌قرآنی هست که نشان میدهد هدف، این است؛ میخواهیم به زندگی قرآن برسیم با این وسائل و این سختیها را هم تحمل کنیم. ببینید چه چیز سمبلیک و چه نشانه‌ی زیبائی است! ‌۱۳۶۴/۰۱/۲۳ @qurantehran
مکالمه امام صادق با .mp3
1.29M
🌸 (ع) 🔺مکالمه امام صادق(ع) با فرزندش عبدالله درباره امام موسی کاظم(ع) 🎤 سخنرانی بسیار شنیدنی @qurantehran
📇 تفسیر سوره ـ آیه ۱۵ 📚 مفسر: علامه محمدحسین طباطبایی ـ ترجمه تفسیر المیزان 🔹آیه ۱۵: " وَ أَلْقى‏ فِي‏ الْأَرْضِ‏ رَواسِيَ‏ أَنْ‏ تَمِيدَ بِكُمْ‏ وَ أَنْهاراً وَ سُبُلًا لَعَلَّكُمْ‏ تَهْتَدُونَ‏". 🔸در مجمع گفته: كلمه" ميد" از" ماد- يميد- ميدا" به معناى انحراف به چپ و راست و اضطراب است‏. 🔹و معناى‏" أَنْ تَمِيدَ بِكُمْ" اين است كه: اگر خدا در روى زمين كوه‏هايى قرار داد براى جلوگيرى از اين بود كه مبادا زمين، شما را به چپ و راست بلغزاند، و بخاطر همين ناآرامى زمين، نظام زندگيتان مختل گردد. 🔸" و انهارا": نهرهايى جارى ساخت تا بتوانيد آن را به آسانى به زراعتها و بستانهاى خود برسانيد، و حيوانهاى اهلى خود را سيراب كنيد. 🔹" وَ سُبُلًا لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ"- اين جمله عطف است بر جمله" و انهارا"، و معنايش اين است كه خدا راه هايى بسوى هدف هدايتى كه از شما اميد مى‏ رود قرار داد. 🔸 و اين راهها بعضى طبيعى است مانند مسافت‏هايى كه ميان دو سرزمين قرار داشته، آن دو را بهم وصل مى‏ كند، بدون اينكه حائل و مانعى آن را قطع كرده باشد، مانند زمين هموارى كه ميان دو كوه قرار دارد، و بعضى ديگر مصنوعى است، مانند آن راهى كه در اثر رفت و آمد بسيار، خود به خود به وجود مى‏ آيد، و يا جاده‏ هايى كه آدمى به دست خود درست مى‏ كند. 🔹و از ظاهر سياق چنين بر مى‏ آيد كه مقصود از" سبل" عموم راههاست، كه هر دو قسم راه را شامل مى‏ شود، و هيچ مانعى ندارد كه آن راههايى كه مصنوع بشر است نيز به خدا نسبت داده شود. @qurantehran
📖زيارتنامه امام موسی کاظم عليه السلام ✋اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا ولِىَّ اللهِ وَابْنَ وَلِيِّهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ وَابْنَ حُجَّتِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا صَفِىَّ اللهِ وَابْنَ صَفِيِّهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَمينَ اللهِ وَابْنَ اَمينِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللهِ فى ظُلُماتِ الْأَرْضِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اِمامَ الْهُدى، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَلَمَ الدّينِ وَالتُّقى، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا خازِنَ عِلْمِ النَّبِيّينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا خازِنَ عِلْمِ الْمُرْسَلينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا نآئِبَ الْأَوْصِيآءِ السَّابِقينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا مَعْدِنَ الْوَحْىِ الْمُبينِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا صاحِبَ الْعِلْمِ الْيَقينِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْبَةَ عِلْمِ الْمُرْسَلينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْأِمامُ الصَّالِحُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْأِمامُ الزَّاهِدُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْأِمامُ الْعابِدُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْأِمامُ السَّيِّدُ الرَّشيدُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْمَقْتُولُ الشَّهيدُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا بْنَ رَسُولِ اللَّهِ وَابْنَ وَصِيِّهِ، 🌺اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا مَوْلاىَ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ، وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكاتُهُ اَشْهَدُ اَ نَّكَ قَدْ بَلَّغْتَ عَنِ اللهِ ما حَمَّلَكَ، وَحَفِظْتَ مَا اسْتَوْدَعَكَ، وَحَلَّلْتَ حَلالَ اللهِ، وَحَرَّمْتَ حَرامَ اللهِ، وَاَقَمْتَ اَحْكامَ اللهِ، وَتَلَوْتَ كِتابَ اللهِ، َوصَبَرْتَ عَلَى الْأَذى فى جَنْبِ اللهِ، وَجاهَدْتَ فِى اللهِ حَقَّ جِهادِهِ، حَتّى اَتيكَ الْيَقينُ...(ادامه در مفاتیح) ✍ رحمه الله علیه: مبادا روز شهادت یا امامی بگذرد و شما آن امام را نکنید! 🔺در هر روزی که یا امامی است به نیت زیارت آن امام یک الله که زیارت کوتاهی هم هست بخوانید تا جزء آن امام محسوب شوید و از برکات زیارت آن امام معصوم بهره مند گردید..... @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ستون دین 🔸 وجود مبارك حضرت امیر بخواهد سقیفه را به غدیر برگرداند، یك تحلیل فقهی و عبادی دارد, یك تحلیل سیاسی دارد و خود به تنهایی به میدان آمده تا هر دو را اداره كند. آن تحلیل عبادی همه ما شنیدیم كه «الصَّلَاةُ عَمُودُ الدِّینِ»[1] نماز ستون دین است، در بحث‌ های سیاسی در آن نامه پُر بركتی كه به عنوان عهدنامه برای مالك اشتر مرقوم فرمود، جامعه و امت را به عنوان ستون دینِ الهی و نظام الهی قرار داد، فرمود: مالك بدان! «إِنَّمَا عِمَادُ الدِّینِ وَ جِمَاعُ الْمُسْلِمِین وَ الْعُدَّةُ للْأَعْدَاءِ الْعَامَّةُ مِنَ الْأُمَّةِ»، توده مردم, ستون سیاست دین‌ هستند، اگر بعضی از انبیا گفتند: ﴿قالَ لَوْ أَنَّ لی‏ بِكُمْ قُوَّةً أَوْ آوی إِلی‏ رُكْنٍ شَدیدٍ﴾؛[2] برای اینكه دستشان خالی بود، كدام پیغمبر بود كه بدون حضور مردم توفیقی پیدا كرد. 🔸 بنا بر این نیست كه تمام كارها با معجزه پیش برود، حضور مردم, هماهنگی مردم, موافقت مردم سهم تعیین ‌كننده‌ ای در پیشرفت نظام دینی دارد. فرمود ستون دین در بخش سیاست, حضور هماهنگ امت است و خود حضرت به تنهایی این دو ستون را نگه داشت و اقامه كرد هم ستون دیانت را اقامه كرد و هم آن ستون سیاست را اقامه كرد، وگرنه چیزی از غدیر نمی‌ ماند. [1]. المحاسن(برقی)، ج1، ص44. [2]. سوره هود، آیه80. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1395/01/26 @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸قال الکاظم علیه السلام: مَا مِن شَیءٍ تَراهُ عَینَاک إلّا وَ فِیه مَوعِظَه چیزی نیست که چشمانت آن را بنگرد، مگر آن که در آن پند و اندرزی است. 📚بحاالانوار، ج۷۸ ✋ این حرف بینِ مردمِ این خاک رایج است چشمانِ ما به سفره یِ باب الحوائج است @qurantehran
🌺صفحه ۲۷۰ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه @qurantehran ╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
📇 تفسیر سوره ـ آیه ۲۷ 📚 مفسر: علامه محمدحسین طباطبایی ـ ترجمه تفسیر المیزان 🔹" ثُمَّ يَوْمَ الْقِيامَةِ يُخْزِيهِمْ وَ يَقُولُ أَيْنَ شُرَكائِيَ الَّذِينَ كُنْتُمْ تُشَاقُّونَ فِيهِمْ". 🔸كلمه" يخزيهم" از" خزى" است به معنی ذلت و خواری كه صاحبش از دارا بودن آن شرمنده شود. 🔹" تشاقون" از ماده شقق است كه در لغت به معناى قطع و جدا كردن مقدارى از هر چيز است، و اصطلاحا به معناى مخاصمه و دشمنى و اختلاف كسى است كه نبايد اختلاف كند و بايد دوستى و اتفاق بنمايد، پس مشاقه مشركين در شركاءشان به معناى اختلاف آنان با اهل توحيد است با اينكه امت واحدى هستند كه خدا همگيشان را بر فطرت توحيد و دين حق خلق كرده و اين مشاقه كنندگان با مؤمنين، مخاصمه مى ‏كنند و خود را از ايشان جدا مى‏ سازند. 🔸 و معناى آيه اين است كه خداى سبحان بزودى در روز قيامت ايشان را به عذاب شرم آور مبتلا نموده، از ايشان مى‏ پرسد: پس كجايند آن شريكان من كه بر سر آنها با اهل حق دشمنى مى ‏كرديد و در دين فطرت اختلاف مى‏ انداختيد؟ 🔹" قالَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ إِنَّ الْخِزْيَ الْيَوْمَ وَ السُّوءَ عَلَى الْكافِرِينَ". بطورى كه از سياق بر مى ‏آيد اینکا مقصود از" خزى"، ذلت موقف و بدى عذاب است، و اينها كه خدا به داشتن علم توصيفشان كرده و خبر داده كه در قيامت چنين و چنان مى‏ گويند همان كساني اند كه به وحدانيت خدا علم يافته و حقيقت توحيد بر ايشان مكشوف گشته است، زيرا علمى كه با سياق آيه بسازد اين علم است، چون در مقابل خطاى مشركين قرار گرفته است. 🔸" قالَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ ..." در آيه مورد بحث راجع به معصومين است. و اما اينكه گفتند: مراد از" الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ" تنها انبياء و يا انبياء و مؤمنينى است كه در دنيا به دلائل توحيد عالم شدند، و يا مراد از آن، مؤمنين به تنهايى و يا ملائكه است، گفته ‏هايى است كه در آيه شريفه، دليلى بر هيچ يك از آنها نيست. 🔹" فَهَلْ عَلَى الرُّسُلِ إِلَّا الْبَلاغُ الْمُبِينُ"- يعنى رسالت خدايى را به بلاغى آشكار ابلاغ كن، و حجت را عليه ايشان تمام كن، زيرا تنها وظيفه فرستادگان خدا ابلاغ مبين و ابلاغ آشكار است و بس، وظيفه آنان اين نيست كه مردم را مجبور به قبول دعوت خود كنند. 🔹همه اين معانى را آيه مورد بحث در عبارتى كوتاه خلاصه كرده و فرموده:" كَذلِكَ فَعَلَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَهَلْ عَلَى الرُّسُلِ إِلَّا الْبَلاغُ الْمُبِينُ" چون ظاهر آن- همانطور كه قبلا هم اشاره كرديم- اين است كه اين حجت و استدلال از قديم و جديد در ميان مشركين معروف بوده، و جوابش هم اين است كه شأن يك نفر فرستاده خدا اين نيست كه مردم را مجبور بر ايمان و اطاعت كند، بلكه تنها وظيفه او ابلاغ آشكار و روشن، و انذار و تبشير است، و دليل مشركين نمى ‏تواند جواب اين دليل را بدهد، پس تو سرگرم كار خود باش و هيچ طمعى به هدايت گمراهان ايشان نبند. @qurantehran
🔵ممکن است تا قبل از فردا نباشیم قال علیٌ علیه السلام : مَا أُنْزَلَ الْمَوْتَ حَقَّ مَنْزِلَتِهِ مَنْ عَدَّ غَداً مِنْ أَجَلِهْ.     ( امالی ، ص ۱۷۰ ) تعبیر کوتاه و بسیار گویا و عبرت انگیزی است . می فرماید : کسی که فردا را جزو مهلتِ عمر خود و زندگی خود بداند ، مرگ را درست نشناخته و در جای حقیقی ِ خود قرار نداده است این که ما خیال کنیم یک چند سال دیگر هستیم ، ... این یک نگرشِ عامیانه است، ... ممکن است تا قبل از فردا ما نباشیم، کما اینکه نظایرش را فراوان دیدید. در دعای صحیفه سجادیه، تعبیر عجیبی است ، 🔴 می فرماید : پروردگارا! به من آن روحیه را عطا کن! که امیدِ رسیدنِ نفسِ بعدی را به این نفس نداشته باشم. داریم راه می رویم ، این که قدمِ بعدی حتماً از سوی ما برداشته خواهد شد ، این را ما خاطر جمع نباشیم.... اگر این روحیه را پیدا کردیم دیگر انسان کارها را عقب نمی اندازد. و کارهای لازم را در وقتش انجام می دهد. شرح حدیث از حضرت آیت ا... امام خامنه ای (مدظله العالی) ۹۳/۱۰/۷ @qurantehran
🔴 چه شده که آیات الهی در ما اثر ندارد؟! ای عزیز! اگر به هر یک از ما یک طفل ده ساله (ای) اطلاع د هد که خانه ات آتش گرفت یا پسرت در آب افتاد و الان غرق می شود، آیا اگر اشتغال به هر کار مهمی داشته باشیم، دست از آن برداشته، در تعقیب این اخبار هولناک سراسیمه می دویم یا آن که با اطمینانِ نفس نشسته اعتنا نمی کنیم؟ اکنون چه شده است، تمام آیات و اخبار و برهان و عیان به قدر خبر یک بچه ده ساله در ما تاثیر نکرده، اگر تاثیر کرده بود، راحتی را از ما سلب نموده بود. آیا این کوری باطن ... را باید به چه نحو معالجه کرد؟ آیا این مرض قلبی محتاج به علاج و طبیب (نیست)؟ (امام خمینی(ره) ، شرح حدیث جنود عقل و جهل، ص ۲۸۶) @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 قدر علی 🔸 حضرت در آن خطبه معروف همّام گفت و گفت که آن شنونده «فَصَعِقَ هَمَّامٌ صَعْقَةً كَانَتْ نَفْسُهُ فِیهَا»[1] همان دم جان داد، چون هر کسی آن استعداد را ندارد که مستمع علی یا خطبه علی (سلام الله علیه) بشود و آرام بگیرد. بعضی از روح‌ ها آماده پرواز هستند و وجود مبارک حضرت امیر هم فرمود: «ینْحَدِرُ عَنِّی السَّیل‏»؛[2] من بخواهم سخنرانی کنم سیل راه می ‌اندازم، مثل آدم ‌های معمولی نیستم! 🔸 این سلسله جبال البرز یک قد بلندی در وسط دارد به نام قلّه دماوند، چه در شرق این قلّه چه در غرب این قلّه باران متعددی می ‌آید کسانی که در زیر این قلّه زندگی می‌کنند مستحضرند هر وقت باران تند می‌ آید سیل است. حضرت فرمود من آن کوهی ‌ام که «ینْحَدِرُ عَنِّی السَّیل‏». هر کوهی سیل ندارد، هر سخنگویی آن قدرت را ندارد که جان شنونده را بگیرد. فرمود: «وَ لَا یرْقَی إِلَی الطَّیر»، شما در این دامنه ‌های کوه می ‌بینید خیلی از این پرنده‌ ها هستند روی آن کوه‌ ها لانه دارند و پرواز می ‌کنند؛ اما پرنده ‌ای را ندیدید که بتواند روی قلّه دماوند بنشیند، از بس بلند است! فرمود نه پرنده‌ می ‌تواند پرواز کند و مرا بشناسد، نه کسی که در دامنه من هست می ‌تواند آن سیل را تحمل کند. [1]. نهج البلاغة(للصبحی صالح)، خطبه 193. [2]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، خطبه3. 📚 درس اخلاق - تاریخ: ۱۳۹۶/۹/۲۳ @qurantehran
🌺صفحه ۲۷۱ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه @qurantehran ╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
📇 تفسیر سوره ـ آیه ۳۵ 📚 مفسر: علامه محمدحسین طباطبایی ـ ترجمه تفسیر المیزان 🔺" وَ قالَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا لَوْ شاءَ اللَّهُ ما عَبَدْنا مِنْ دُونِهِ مِنْ شَيْ‏ءٍ نَحْنُ وَ لا آباؤُنا وَ لا حَرَّمْنا مِنْ دُونِهِ مِنْ شَيْ‏ءٍ ...". در اين آيه از زبان بت ‏پرستان منكر نبوت، شبهه ‏اى را عليه نبوت نقل كرده، وَ قالَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا- آنان كه شرك ورزيدند، چنين گفتند" 🔸جمله‏" لَوْ شاءَ اللَّهُ ما عَبَدْنا" جمله ‏اى است شرطيه كه مفعول" شاء" در آن حذف شده، چون جزاء شرط بر آن دلالت مى‏ كرده، و تقدير كلام چنين است:" لو شاء اللَّه ان لا نعبد من دونه شيئا ما عبدنا- اگر خدا مى‏ خواست غير او را نپرستيم، نمى‏پرستيديم". 🔹بت ‏پرستان منكر توحيد خدا در الوهيت يعنى خالقيت عالم نبودند، و خلقت و صنع عالم را مستند به دو خدا نمى ‏دانستند، بلكه تنها منكر توحيد در عبادت بودند يعنى خلقت و صنع را مخصوص خدا و عبادت را مخصوص آلهه خود مى‏ كردند، بنا بر اين، مشركين اصلا خدا را نمى‏ پرستيدند، نه اينكه هم خدا و هم غير خدا را بپرستند، و چون چنين بود، تقدير جمله‏" لَوْ شاءَ اللَّهُ ..."" لو شاء اللَّه ان نوحده فى العبادة" و يا" لو شاء اللَّه ان نعبده وحده" مى‏ باشد، يعنى ‏_خواست كه ما معتقد به توحيد در عبادتش بشويم و يا تنها او را عبادت كنيم، مى‏ كرديم. 🔸جمله‏" نَحْنُ وَ لا آباؤُنا" بيان است براى ضمير متكلم در" عبدنا" تا دلالت كند بر اينكه ايشان اين سخن را هم از طرف خود و هم از طرف پدران خود زده ‏اند، چون در پرستش بتها از پدرانشان تقليد و اقتداء كرده ‏اند، و حكايت چنين سخنى از زبان مشركين در قرآن كريم مكرر آمده است. 🔹جمله‏" وَ لا حَرَّمْنا مِنْ دُونِهِ مِنْ شَيْ‏ءٍ" عطف است بر جمله" عبدنا ..." يعنى" و اگر خدا مى‏ خواست كه ما بدون فرمان او چيزى را حرام نكنيم و يا آنچه حرام كرده بوديم حلال كنيم، هرگز حرام نمى‏ كرديم ...". 🔸پس گويا خواسته ‏اند بگويند اگر رسالت انبياء رسالت حقى بود و اين دستور نهى پرستش بتها و نهى تحريم بحيره و سائبه و... نواهى خداى سبحان بود ما نه آن بتها را مى ‏پرستيديم و نه آن حلالهاى او را حرام مى‏ كرديم، چون اگر او مى ‏خواست ديگر محال بود كه ما بر خلاف خواست او عملى انجام دهيم، پس اينكه ما غير او را مى ‏پرستيم و چيزهايى را حرام مى‏ تكنيم، خود دليل بر اين است كه در اين كارها هيچ امر و نهيى از ناحيه خدا وجود ندارد، و هيچ رسالت و شريعتى از ناحيه او در اين باره نيامده است. 🔹به عبارت ديگر ما بت مى‏ پرستيم و از همين جا كشف مى ‏كنيم كه او غير اين را نخواسته، اين است مفهوم جمله شرطيه 🔸و همچنين مقصود آنان از اين استدلال اين نبوده كه كارهاى ايشان مخلوق خود ايشان و بر خلاف نظريه جبر هيچ ارتباطى با مشيت الهى ندارد زيرا اگر چنين منظورى مى‏ داشتند ديگر معقول نبود آن را مربوط به مشيت خدا كند. 🔹پس مقصود مشركين از جمله‏" لَوْ شاءَ اللَّهُ ..." اين است كه در بت ‏پرستى خود استدلال كنند به اينكه مشيت الهى متعلق ترك آن نشده، و خلاصه خدا ترك آن را نخواسته است. 🔸" كَذلِكَ فَعَلَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَهَلْ عَلَى الرُّسُلِ إِلَّا الْبَلاغُ الْمُبِينُ". در اين آيه خطاب به رسول خدا (ص) است، و به آن جناب امر مى‏ كند كه رسالت خود را به بلاغى آشكار ابلاغ كند و به آنچه مشركين به هم مى ‏بافند و استدلالهايى كه بر مرام خود مى‏ كنند اعتنايى نكند، زيرا ادله آنان دليل‏هايى پوچ و باطل است و بر عكس، حجت و دليل او تام و قاطع است، و در همين جمله كوتاه اشاره اجمالى است بر بطلان دليل مشركين. 🔹پس اينكه فرمود:" كَذلِكَ فَعَلَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ" معنايش اين است كه اين طريقى كه مردم معاصر تو پيش گرفته‏ اند عينا همان طريقى است كه مشركين گذشته پيمودند و غير خدا را پرستيدند، و از پيش خود چيزهايى را كه خدا حرام نكرده بود حرام كردند، و وقتى فرستادگان خدا به نزدشان مى‏ آمدند و از اين اعمال، نهي شان مى ‏كردند همين را مى گفتند. @qurantehran
🌺صفحه ۲۷۲ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه @qurantehran ╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
⛔️هرچه به او اعلام خطر كنند... باور نخواهد كرد !!! ❌خدا نکند انسان به امراض بی‎درد مبتلا گردد. مرض‌هایی که درد دارد انسان را وادار می‎کند که در مقام علاج برآید؛ به دکتر و بیمارستان مراجعه کند؛ لیکن مرضی که بی‎درد است و احساس نمی‎شود، بسیار خطرناک می‎باشد. وقتی انسان خبردار می‎گردد که کار از کار گذشته است. ... مرض هاي رواني اگر درد داشت ... بالاخره انسان را به معالجه و درمان وا مي داشت ولي چه توان كرد كه اين امراض خطرناك ، درد ندارد، مرض ‍ غرور و خودخواهي بي درد است ، معاصي ديگر بدون ايجاد درد، قلب و روح را فاسد مي سازد. اين مرضها نه تنها درد ندارد بلكه ظاهر لذت بخشي نيز دارد، مجالس و محافلي كه به غيبت مي گذرد خيلي گرم و شيرين است حب نفس و حب دنيا كه ريشه همه گناهان است لذت بخش مي باشد و قهرا انسان اگر از مرضي لذت برد و درد هم نداشت دنبال معالجه نخواهد رفت . و هرچه به او اعلام خطر كنند كه اين مرض كشنده است باور نخواهد كرد. ( (ره)، کتاب جهاد با نفس) @qurantehran
@dars_akhlaq.mp3
609.5K
🎙 💢موضوع: کسب عزت با رعایت تقوا : کسی که اهل تقوا باشد، اهل مراقبت از خود باشد، اهل پرهیز از گناه باشد، پیش مردم، در چشم مردم هم عزیز است حتی نزد آن کسانی که به دین، تقوا و اعتقادات اعتنایی ندارند. @qurantehran