eitaa logo
"انجمن‌علمی‌علوم‌قرآن‌وحدیث"
807 دنبال‌کننده
480 عکس
56 ویدیو
66 فایل
🔸️انجمــن‌ علمی‌-دانشجویی‌🔸 🔹️دانشکدگان فارابی🔹️ 🔹️دانشگاه تهران🔹️ 💠ارتباط با ادمین: 🆔️ @Sahab5 💠لینک صفحه‌ی اینستاگرام: https://instagram.com/quran_hadith_farabi?igshid=NzZlODBkYWE4Ng== 💠لینک کانال ایتا:👇
مشاهده در ایتا
دانلود
آیت‌الله رئیسی در فاصله ۱۰ روز، دو سفر استانی به قم دارند؛ اولی در قامت رئیس جمهور دومی در قامت شهید جمهور.. آنهایی که در سفر قبلی فرصت استقبال نداشتند سه‌شنبه (امروز) رو از دست ندهند این بار عمیق‌تر درد دلتان را خواهند شنید 😭 🕊ساعت ۱۶ عمود ۱۸ بلوار پیامبراعظم (ص) ............................................
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➖شب جمعه است یادت نکنم میمیرم 🛑..عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْ‏ءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: «قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید.» 🔰از «حسین بن ثُوَیر» نقل شده است: من و «یونس بن ظَبیان» و «مفضّل بن عمر» و «ابو سلمه سرّاج» نزد امام صادق (علیه‌السلام) نشسته بودیم. از بین ما، یونس که از همه ما بزرگتر بود، سخن می‌گفت. یونس به امام صادق (علیه‌السلام) عرض کرد: فدایتان شوم، من خیلی یاد امام حسین (علیه‌السلام) می‌افتم. (در چنین حالتی) چه بگویم؟ حضرت فرمودند: بگو: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» این را سه بار تکرار کن؛ چراکه سلام، به ایشان می‌رسد، چه از نزدیک و چه از دور.» 📚الكافي، ج۴، ص۵۷۵
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍دانستن وظیفه... 🔹 اگر وظیفه خود را بدانیم راحتیم و به وظیفه خود عمل می‌کنیم هرچند اگر وظیفه ما این باشد که با ناراحتی ها بسازیم. 📚 در محضر بهجت ج 1 ص 136 ▪️آیت الله بهجت رحمة الله علیه
سید بن طاووس در نگاه اشتروتمان ؛ از فقیه سیاستمدار تا عارف ادعیه نگار؟ درنگی در کتاب های تاریخ حدیث شیعه معاصر ایران ✍️علی راد در برخی از کتاب های تاریخ حدیث رایج و مرسوم در حوزه و دانشگاه درباره علی بن موسی بن جعفر ( ۵۸۹ - ۶۶۴ ق ) معروف به سید بن طاووس , چنین مشهور شده است که وی یک محدّث ادعیه نگار با رویکردهای عرفانی خاص خود بود و این تصویر از شخصیت سید بن طاووس چنان برجسته می شود که از باب تداعی معنا میان سید بن طاووس و دعا نوعی باهم آیی اعتباری پدید آمده است . هر چند این بُعد برجسته از شخصیت سید بن طاووس قابل انکار نیست و واکاوی دقیق نقش تاریخی- فرهنگی سید بن طاووس در تاریخ مکتب ادعیه نگاری شیعی و اسلامی , چرایی و چند و چون روی آورد سید بن طاووس به گردآوری و تصنیف ادعیه شیعی در کتاب اقبال الـأعمال به پژوهش های فاخر و ممتازی نیازمند است اما انحصار تصویر سید بن طاووس به ادعیه نگار شیعی و برجسته ساختن آن و غفلت از دیگر ابعاد شخصیت علمی , فرهنگی , فقهی , اجتماعی و سیاسی او چندان درست و دقیق نمی نماید. اما اینکه از چه زمانی و چگونه این تصویر از سید بن طاووس در کتاب های تاریخ حدیث ایران معاصر شکل گرفت ؟ دو فرضیه ذیل قابل بیان است : الف) تصویر اشتروتمان از سید بن طاووس به نظر می رسد که این دیدگاه متاثر از تصویری است که خاورشناس مشهور رودلف‌ اِشْتْرُتْمان‌ (به آلمانی: Rudolf Strothmann) اسلام شناس آلمانی تبار درباره سید بن طاووس در مقایسه وی با خواجه نصیر الدین طوسی ارائه می کند . در نگاه او خواجه طوسی مرد سیاست و عمل است و نقطه مقابل او سید بن طاووس است که نماد تسلیم و سکوت , عرفان و عزلت و گمنامی است . ب). موج دعا خوانی و عرفان گرایی در ایران سده معاصر در چند دهه اخیر توجه به عرفان و دعا در فرهنگ ایرانی به طور جدی مورد توجه قرار گرفته است . در این گفتمان به شخصیت های دارای اثر و نظر در عرفان و دعا بیش ترین گرایش در میان اقشار مختلف مردم پدید می آید . سید بن طاووس , آثار دعایی و اندیشه های عرفانی او در این فضای عرفانی و معنوی ایران مورد اهتمام قرار گرفت و در ذهن و زبان حدیث پژوهان نیز اثر گذاشت اما تاثیر آن به مانند اثر گذاری دیدگاه خاورشاسان از سید بن طاووس نبود. اتان کلبرگ در پژوهش خود درباره کتابخانه سید بن طاووس ( جستار زندگی و اندیشه ) دیدگاه اشتروتمان را مبالغه آمیز می خواند و تلاش می کند که آن را ناظر به دوره پیش از حمله مغول و قبل از سقوط خلافت عباسیان تاریخ گذاری کرده و برای تایید به شواهدی از دنیاگریزی سید بن طاووس , اجتناب از اختلاط با حکام و همانند آن استناد می جوید و در واقع اندکی از مبالغه اشتروتمان می کاهد ولی آن را نفی نمی کند اما این داوری چندان دقیق و استوار نمی نماید . درخواست های مکرر خلیفه عباسی از سید بن طاووس برای پذیرش مناصب اجتماعی و سیاسی گویای این مهم است که سید بن طاووس فقط شخصیت حدیث نگار نبود بلکه از وجاهت اجتماعی ویژه ای برخوردار بود . پس از سقوط خلافت عباسیان با حمله مغول , سید بن طاووس با تحلیل ژرف از عدالت و تقدم آن بر کفر و ایمان در عرصه های کلان اجتماعی و سیاسی توانست از گسترش خونریزی افسار گسیخته هلاکو مانع شود ؛ فتوای سید بن طاووس در برتری سلطان عادل کافر بر سلطان ظالم مسلمان از عهده فقیهی تراز بر می آید که با کلان پارادایم سیاست و مدیریت در اسلام در شرایط و موقعیت های مختلف آشنایی عمیق و دقیق داشته باشد , از ظاهر گرایی و نص بسندگی اخباری مسلک فاصله گرفته باشد و با درک عمیق مقاصد عالی شریعت اسلام امت و جامعه اسلامی را در موقعیت های بسیار خطرناکی چون حمله مغول از خطر حتمی و هلاکت قطعی نجات بخشد ؛ در پرتو این درک عمیق از فقاهت سید بن طاووس است که سخن علامه حلی شاگرد وی قابل فهم است که استادش سید بن طاووس را فقیهی بسیار فرازمند و کم نظیر می دانست لذا سید بن طاووس را صرفاً نمی توان عارف عزلت گرا و ادعیه نگار دانست هر چند که همانند خواجه نصیر طوسی نیز در عرصه سیاست و کلام اندیشه ورزی نکرد. •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• @OstadRad
🔰بسم الله الرحمن الرحیم ⚜️مسنَد عزّت زافتادگی به مَسند عزّت رسیده است یوسف کُنَد چگونه فراموش، چاه را ✍️ چیزی شبیه داستان بود. سالهاست روایت تواضع و فروتنی را خوانده ام و شرح داده ام، ولی در یکی از روزهای سال 1402 فروتنی برای من در قامت یک مرد تجسم یافت. روز پنجشنبه چندبار عنوان شماره خصوصی روی گوشی ام افتاد و جواب ندادم. پیامکی کوتاه از شماره ای دیگر ارسال کردند که : «.....، موسوی هستم فرمانده یگان حفاظت رئیس جمهور». تماس گرفتم و گفتند آقای رئیس جمهور می خواهد شما را ببیند.گفتم قم هستم. گفتند رییس جمهور فردا قم می آید. از آنجا که در رسانه ها سفر ایشان اعلام نشده بود، کمی تعجب کردم. گفتم خبر می دهم. با یکی از دوستان مطلع تماس گرفتم، ایشان شهید موسوی را می شناخت و از تماس مطمئن شدم. روز جمعه ساعت 8.30 صبح به آدرسی که در قم فرستاده بودند، رفتم. خیابان و کوچه ای بسته نبود. تعجبم بیشتر شد. ولی به محض توقف ، یکی از محافظان بیرون آمد و مرا به داخل ساختمان راهنمایی کرد. وارد اتاق شدم و روی مبلی در پایین اتاق نشستم. سردار شهید موسوی آمد و از من خواست روی مبلی در بالای اتاق بنشینم. ابتدا مقاومت کردم ولی گفت رئیس جمهور ناراحت می شود. به ناچار در بالای اتاق نشستم. پس از چند دقیقه خانم دکتر علم الهدی و دو دختر بزرگوار رئیس جمهور آمدند و بعد از آن هم آقای رئیسی تشریف آوردند. صمیمانه روبوسی کردیم و در مبل کناری نشست. آیت الله رئیسی خیلی ساده و طلبگی به من فرمود: خانواده از نهج البلاغه شما تعریف می کنند، آمده ام تا از نهج البلاغه برایم بگویی. من شوک زده شدم. آیت الله رئیسی ، رئیس جمهور بود. از من بزرگتر بود، نماینده خبرگان بود و فقیه شناخته می شد. من طلبه ای ساده در گوشه ای از شهر قم . نه رسانه ای بودم و نه شهرتی داشتم . آن جلسه یک ساعت و نیم طول کشید. آنچه از فقرات نهج البلاغه در باره مدیریت و حکومت در ذهن داشتم می گفتم. طبیعی است که گاه لحن انتقادی می شد . ایشان هم خیلی با علاقه گوش می کرد و گاهی آیه ای از قرآن می خواند و عملا مباحثه شکل می گرفت . در پایان دیدار خواستند چنین جلسه ای هر از گاهی تشکیل شود. خانم دکتر علم الهدی همان روز به من تاکید کردند که حاج آقا خیلی کار می کنند و استراحتی ندارند ولی دلخوشی و علاقمندی شان همین مباحث قرآن و نهج البلاغه است. ✍️آخرین بار اوایل اردیبهشت ماه 1403 بود که از دفتر مقام معظم رهبری در قم تماس گرفتند و برای نشستی با حضور رئیس جمهور دعوت کردند. آخرین سفر استانی رئیس جمهور به قم بود. آقای رئیسی از صبح دیدار عمومی و جلسات مختلف داشت و ساعت 22.30 به دفتر آیت الله خامنه ای آمد. استادانی که دعوت شده بودند ، استادان درس خارج و برخی چهره های معروف حوزوی بودند. سی یا چهل نفر بیشتر نبودند و در این میان کمترین بنده بودم که نمی دانم چرا دعوت شده بودم. رئیسی واقعا خستگی را نمی شناخت. تا 30 دقیقه بامداد ، نقدهای استادان حوزه را شنید و با صبر و حوصله پاسخ گفت و آنگاه فرمود: من خسته نیستم و تا هر وقت شما بخواهید اینجا نشسته ام و گفتگو می کنم. ✍️برای من این دیدارها درس ها داشت: عشق به نهج البلاغه، فروتنی، خانواده دوستی، اهتمام به تربیت خانواده در هر مرتبه و مقامی، تشویق افراد گمنام و علاقه مند به نهج البلاغه، صبر و تحمل فراوان. ✍️ای کاش اخلاق او را زودتر می شناختم و جلوه ای از سخنان امیرمؤمنان علیه السلام را در رفتار او تماشا می کردم: «هیچ شرافت و جایگاه اجتماعی مانند فروتنی نیست. 📚نهج البلاغه/حکمت 113». ✍️و یا این جمله منسوب به امیر مؤمنان علیه السلام: «آنگاه كه انسان بزرگى، به فهم و دانايى برسد، تواضع مى‌كند. 📚غررالحکم/حدیث 4048» ✍️رضوان خدا بر تو باد که تواضع را آبرو دادی و با رفتارت ما را به تفسیر جملات نهج البلاغه رهنمون شدی. 🖋احمد غلامعلی 🗓3 خرداد 1403
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چه قشنگه منو آقا،به شما میشناسن روضه ها منو به یاد،حرمت میندازن از حرم یه ذره تربته توی سجادم هر جا هر کی گفت حسین یاد حرم افتادم نوکر تو فرش زیر پاشو هم میفروشه که یه بار دیگه بیاد زیارت شیش گوشه ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸✨آسمان مهمان زمین است ؛ مودب گوشه‌ای نشسته است تا از صمیمیت این بزم ، نکته برداری کند . قاصد‌ک‌ها عشق علی و زهرا را بشارت می‌آورند و مدینه ، دانش آموز این مدرسه عشق است . سالروز پیوند مظهر احسان و جود با دردانه زیور عالم ، یاس آل محمد (ص) مبارک باد 💛💚 ✨انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران✨ @QuranHadith_elmi_farabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 آیین تجلیل از نفرات برتر المپیادهای علمی و جشنواره بین‌المللی فارابی برگزار شد ♦️مراسم تجلیل از نفرات برتر المپیادهای علمی و برگزیدگان جشنواره بین المللی فارابی، با حضور محمد منان رئیسی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، سید سعید رضا منتظری رئیس بنیاد نخبگان استان و جمعی از نخبگان و استعدادهای برتر به همت بنیاد نخبگان استان برگزار شد. ♦️سعیدرضا منتظری رئیس بنیاد نخبگان قم در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید رئیسی و همراهانش گفت: مهمترین دغدغه دولت دکتر رئیسی مردمی سازی نخبگان بود و ایشان در این راستا تلاش بسیاری کردند تا این تصور که دیواری باید بین نخبگان کشیده شود برداشته شود به همین دلیل بحث مردمی سازی نخبگان در دولت ایشان مطرح شد و سیاست گذاری بنیاد نخبگان هم در این راستا بود که نخبگان در حل مسائل کشور ورود کنند و مسئله محوری را ملاک قرار دهند. 🌐 مشاهده خبر
نقد بلهی بر فتوای ابن برّاج از پندار تا واقعیت ( بخش چهارم) لزوم تاریخی نگری در فقه مقارن از فهم متون تا نقد فتوا ✍️علی راد سه. رویگردانی از فهم اجتماعی و تاریخمند فتوای ابن برّاج بلهی در تحلیل , فهم و نقد فتوای ابن براج فقط به مدلول لغوی متن فتوا بسنده کرده , سویه¬های تاریخی و لایه¬های اجتماعی تاریخ فتوای ابن براج را نادیده گرفته و فرامتن فتوای ابن برّاج را در فهم و تفسیر آن از کارکرد انداخته است . بلهی چنین می پندارد که ابن برّاج در خلاء فرهنگی و اجتماعی و در نا مکانی و نا زمانی تاریخی و از سَر فقاهت ورزی محض این فتوا را صادر کرده کرده است بدون اینکه موضوع فتوای ابن برّاج در روزگار و زمانه او مبتلابه باشد و نظریه ای مخالف در تقابل با رأی و فتوای ابن برّاج وجود داشته باشد , او در خیال فقیهانه خود موضوع چنین فتوایی را تصور و حکم آن را از ادله شرعی استنباط و بیان کرده است . به دلیل همین خطای روش شناختی در تحلیل بلهی تفسیر و داوری وی از فتوای ابن برّاج و تنظیر آن با فتوای بخاری در موضوع رضاع از حیوان نادرست و نادقیق است زیرا اصول فهم اجتماعی و تاریخمند فتوای ابن برّاج را رعایت نکرده است. مهم ترین این اصول عبارتند از : یک. هر فتوایی تخته بند گفتمان تاریخی روزگار فقیه است و تقطیع فتوا از گفتمان روزگار فقیه فهم آن را ناتمام و داوری درباره آن را ناصواب خواهد نمود . دو. فتوا همانند دیگر پدیده های انسانی برایند نیازها , مسئله ها , چالش روزگار و زمانه فقیه و برخاسته از مبانی استنباطی فقیه است که با لحاظ مسئله نوآمد , نصوص دینی را استنطاق نموده یا در صورت فقدان نص با لحاظ مبانی , قواعد و مقاصد شریعت اسلام حکم شرعی مسئله را بیان می کند . سه. هر فتوایی همانند دیگر تلاش های انسانی آبستن نسبیت , مصلحت اندیشی و خطا هست لذا هماره احتمال رخنه خطا , سهو و مصلحت در صدور فتوای فقیهان وجود دارد و فقیه می¬تواند فتاوای خود را در یک فرایند دقیق اجتهادی , استدراک نموده یا حتی تغییر دهد یا در صدور فتوا با ملاحظات و مصالح جامعه و مخاطبان روزگار خود را در نظر بگیرد . بر پایه این اصول فهم تاریخی و اجتماعی فتاوای مذاهب فقهی و هم¬چنین فتاوای یک فقیه ضرورتی اجتناب ناپذیر در مطالعات انتقادی فقه مقارن است. فارغ از فتاوای فقه تفریعی که بیش تر ناظر به مسائل غیر منصوص در ادله شرعی بوده و پاسخ به آنها جنبه تحلیلی و استدلالی دارند و گویای اشراف و احاطه فقهی مفتی در مسائل و فروعات فقهی است بخشی از فتاوا ناظر به مسائل رخ داده در روزگار و زمانه مفتی و فقیه است که نسبت به آنها اظهار نظر کلی کرده یا حتی حکم شرعی مورد مشخصی را نیز در فتوای خود بیان کرده است. در گونه اخیر فتاوا , دلالت های پنهان تاریخی و فرهنگی از زمانه مفتی را نیز در خود دارند و از سوی دیگر خود معطوف و ناظر به همین مسائل و نیازهای زمانه مفتی صادر شده است . این گونه از فتاوا سویه های تاریخی و لایه¬های اجتماعی متنوعی با خود دارند که فتوا را در خود فرا گرفته اند .از این سویه ها , لایه ها , زمینه ها , اسباب و بستر صدور فتوا به تاریخ فتوا یاد می کنیم . اصل تاریخ فتوا به تاریخمندی هر فتوا در افق فرهنگی و گفتمان اجتماعی مفتی آن تاکید دارد و بدون درک زمینه های تاریخی و شرایط اجتماعی , فرهنگی و سیاسی موثر در صدور فتوا , فهم دقیق و نقد علمی آن میسور نمی داند و برای رسیدن به افق تاریخ فتوا , تاریخ گذاری و گفتمان شناسی تحلیلی فتوا را ضروری می داند . تلقی این سویه¬ها و لایه¬ها به مثابه مدالیل فرهنگی و تاریخی فتوا برای درک عمیق و درست فتوا ضرورت دارد . پس از بازیابی دقیق و کامل سویه¬ها و لایه¬های تاریخی فتوا آنها را چونان متنی با رهیافت معناشناسی فرهنگی , معنایابی می کنیم و معنای تاریخی و اجتماعی فتوا را آشکار می سازیم سپس در گام بعدی مدلول لغوی فتوا بر پایه اصول و قواعد معناشناسی زبان فتوا ( عربی , فارسی , .... ) انجام می پذیرد و دلالت های ناهمسوی آن با مدلول تاریخی فتوا حذف می گردد . این فرایند تا حصول معنای معیار فتوا ادامه می یابد و پژوهش گر از هر گونه مداخله و اعمال پیش فرض در معنای فتوا اجتناب می کند تا فتوا با عبور از مراحل آشکار سازی معنا , حقیقت مفهومی خود را برای خواننده نمایان سازد . برای دستیابی به این نتیجه رعایت ترتیب , تقدیم و تاخر این مراحل اجتناب ناپذیر است و بدون التزام به این روند احتمال تحریف در مفهوم و معنای فتوا جدی است . هم چنین باید از بسنده نمودن به مدلول لغوی - زبانی فتوا اجتناب گردد زیرا تمام معنای فتوا در متن زبانی آن حضور ندارد بلکه در لایه های فرهنگی و اجتماعی فتوا وجود دارد که با فهم تاریخی فتوا دست یافتنی است . این نوشتار ادامه دارد : 👇👇 •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• @OstadRad
نقد بلهی بر فتوای ابن برّاج از پندار تا واقعیت ( بخش پنجم) لزوم تاریخی نگری در فقه مقارن از فهم متون تا نقد فتوا ✍️علی راد معناشناسی فرهنگی فتوا به پیوندهای عمیق آن با مسائل و چالش های روزگار و زمانه فقیه می پردازد و فتوا را در افق تاریخی او معنا می کند . برای نمونه تفسیر درست فتوای تحریم تنباکو « الیوم استعمال تنباکو و توتون بِأَیِ نحوٍ کان در حکم محاربه با امام زمان علیه‌السلام است » از مرحوم میرازی شیرازی بدون شناخت زمینه های فرهنگی , سیاسی و اجتماعی رویداد تاریخی واگذاری امتیاز انحصار توتون و تنباکو به انگلیس در دوره ناصر الدین شاه قاجار معروف به قیام تنباکو میسور نیست ( نک : شیخ حسن کربلایی، تاریخ دخانی ؛ محمدرضا زنجانی، تحریم تنباکو؛ ابراهیم تیموری، تحریم تنباکو اولین مقاومت منفی در ایران , ... ) و اکتفا نمودن به معنای زبانی واژگان و عبارت این فتوا پژوهشگر را به ماهیت و کارکرد این فتوا رهنمون نمی کند. بنا بر این معناشناسی فرهنگی فتاوا پیش از معناشناسی ادبی آنها ضرورتی اجتناب ناپذیر در مطالعات فقه مقارن انتقادی است زیرا در پرتو این مهم است که ناقد درک عمیقی از حقیقت و فلسفه صدور فتوا پیدا می کند و داوری او نیز درباره فتوا از نوع نقد علمی محض خواهد بود و نظریه انتقادی به معنای واقعی آن در پژوهش های فقهی به مثابه رهیافتی نو در فقه مقارن پدید خواهد آمد . ابن برّاج در متن فتوای خود آشکارا به آوای متعارض و نظریه رقیب خود در حکم مسئله مورد نظر فتوا تصریح کرده است : « وليس ذلك بمحرم كما هو في الناس » . این عبارت گویای در این دلالت تاریخی است که در عصر ابن برّاج در منطقه طرابلس این فتوا از فقیه یا گروهی از فقهای عامّه شیوع داشت که به حرمت از استفاده از گوشت بزی باورمند بودند که در سال اوّل تولد زنی آن حیوان را شیر داده باشد ولی ابن برّاج در مخالفت با این فقیهان کراهت را نهایت حکمی می دانست که در فرض مسئله می توان از نصوص دینی یا مقاصد شریعت استنباط نمود . اینکه چرا بلهی به این بخش از فتوای ابن برّاج توجه نکرده است , جای درنگ است . روشن است که نتیجه این درنگ نقض و رد ادعای بلهی است زیرا اثبات می کند که در فقه عامّه روزگار ابن برّاج بودند فقیهانی که همانند بخاری به نشر حرمت میان انسان و حیوان و عکس آن معتقد بودند چرا در باب رضاع و چه در باب اطعمه واشربه به ویژه مسائل و احکام گوشت حیوانات که از جمله مسائل مبتلابه و فراگیر در فقه اسلامی است ؛ حجم , گستردگی , تکثر و تنوع فروعات و مسائل این باب همانند کتاب النکاح گویای فراگیری گسترده مسائل این دو حوزه اجتناب ناپذیر در زندگی انسان مسلمان در گذشته , حال و آینده خواهد بود زیرا زندگی عادی و طبیعی هر انسانی به این مقولات گره خورده است و گریز از آنها برای بشر میسور نیست . این نوشتار ادامه دارد : 👇👇 •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• @OstadRad
افراد واجد شرایط صدور گواهی. اخلاق قرآنی 1403 - اردیبهشت.pdf
269.8K
👆👆 🔺🔺لیست اسامی افراد حائز شرایط دریافت گواهی پایان‌دوره نشست های درآمدی به اخلاق قرآنی فصل چهارم (بخش دوم: اردیبهشت ماه)
✅ گواهی پایان‌دوره نشست های درآمدی به اخلاق قرآنی فصل چهارم (اردیبهشت ماه - بخش دوم) 📌عزیزانی که نامشان در فایل ذکر شده و تمایل به صدور گواهی دارند حتماً تا تاریخ 1 تیر ماه به 👈آی‌دی @Ethics_academy مراجعه کنند. پس از این تاریخ، درخواستی برای صدور گواهی پذیرفته نخواهد شد. 📌گواهی معتبر از سوی دانشگاه شهید بهشتی به میزان ساعات حضور هر فرد (تا سقف 80 ساعت) صادر و ارسال خواهد شد.
عرفه ؛ روز جهانی نیایش در جهان اسلام ✍️علی راد در ادیان ابراهیمی به ویژه اسلام شیعی دعا با انواع و اقسام آن حاوی عشق ناب و دلدادگی, توبه و رجوع , تطهیر و تعالی , تجلای توحید ربوبی, زداینده اضطراب و اضطرار و حلقه وصال بندگان الله است . دعا از یک سو جان , روح و غرض اصلی از عبادت عاشقانه با خداوند است و از سوی دیگر از جمله اسباب طراوت و نشاط , طرب معنوی مسلمان است ؛ دعا خود سلوکی عارفانه و تعالی بخش ایمان و نوش داروی روح های خسته و ملول است که در فرایند جلب رحمت خاص و ویژه خداوند نقش بی بدیلی دارد و بیت الغزل فتح و گشایش , دعا هست که در جلب و دفع اکسیر اعظم است . در تاریخ اندیشه شیعی تلاش های سترگی در نشان دادن جایگاه دعا از سوی عالمان امامیه صورت پذیرفته است ولی آن گونه که شایسته و بایسته است این تلاش ها به جهانیان معرفی نشده است و افرادی اندکی در جهان وجود دارند که از میراث دعایی شیعه آگاهی داشته باشند ؛ در نیم سده اخیر شیعیان به دعا به مثابه یک آیین معنوی و غالباً فرد محور توجه داشتند اما در شناساندن دعا در اسلام شیعی اقدامات چندان مهم و موثری به جز تحقیق و باز نشر برخی از کتاب های دعا صورت نگرفته است هر چند که اخیراً برخی از مراکز فرهنگی دعا پژوهی را هدف و راهبرد خود قرار داده اند که امید است با نگرشی جهانی و با شیوه های جدید این میراث را به جهانیان بشناسانند. هر چند در میان گروهی از مسیحیان در دو سده اخیر نخستین جمعه ماه مارس به روز ملی دعا با رویکرد دعای برای صلح جهانی اختصاص یافته است اما در جهان اسلام از ظرفیت روز عرفه برای ثبت این روز به نام روز نیایش و دعا در تقویم فرهنگی مسلمانان غفلت شده است . چه زیبنده است که عرفه را روز جهانی نیایش و بندگی در جهان اسلام بنامیم و مضامین غنی و بی بدیل این دعا را با شیوه ها و قالب های نوین علمی به جهانیان بشناسانیم ؛ بدون شک اختصاص این روز به روز دعای مسلمانان در تقویت همبستگی مسلمانان با یکدیگر و افزایش معنویت گرایی در جوامع اسلامی و شناساندن معارف دعایی اهل بیت به جهان اسلام موثر خواهد بود . •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• @OstadRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا