eitaa logo
با هم قرآن بخوانیم
218 دنبال‌کننده
730 عکس
10 ویدیو
12 فایل
﷽ 🔆در این کانال فرصتی فراهم شده‌است تا بتوانید روزانه یک صفحه از قرآن کریم را با ترجمه و تفسیر آن بخوانید. 📌آدرس گروه https://eitaa.com/joinchat/3151036734C70e37b61d0 🔰مطالب مفید گروه نیز در کانال آرشیو می‌شود. ارتباط با مدیر: @Sy_Yaghoubi @mah_mka
مشاهده در ایتا
دانلود
📍نکات و پیام‌های آیات ۷۶ و ۷۷ سورهٔ انبیاء «وَنُوحاً إِذْ نَادَي مِن قَبْلُ فَاسْتَجَبْنَا لَهُ فَنَجَّيْنَاهُ وَأَهْلَهُ مِنَ الْكَرْبِ الْعَظِيمِ/وَنَصَرْنَاهُ مِنَ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا إِنَّهُمْ كَانُوا قَوْمَ سَوْءٍ فَأَغْرَقْنَاهُمْ أَجْمَعِينَ»(انبیاء/۷۶و۷۷) 🔆 شايد مراد از دعا و نالهٔ حضرت نوح «ندا»، همان نفرينى باشد كه در آيۀ ۲۷ از سورهٔ نوح بدان اشاره شده‌است كه: «ربّ لا تَذر على الارض مِن الكافرين دَيّارا»، پروردگارا! هيچ كافرى را بر روى زمين باقى مگذار. و شايد اين نفرين، بعد از يأس از ايمان مردم بوده‌است كه: «لن يؤمن من قومك الّا من قد آمن»(هود/۳۸) اى نوح! جز آن كسانى كه به تو ايمان آورده‌اند، هرگز، كس ديگرى ايمان نخواهد آورد. از اين روى، پس از ۹۵۰ سال تبليغ و آن‌همه صبر و تحمل، سرانجام دست به دعا برداشت: «فدعا ربّه انّى مغلوبٌ فانتصر»(قمر/۱۰) خداوندا! من مغلوب هستم، پس مرا يارى فرما. 🖇تعبیر از دعای نوح به «نادیٰ» که به معنی صدا کردن از دور است، حکایت از شدت ناراحتی او و مزاحمت قوم او دارد. سپس ادامه می‌دهد: ما دعای او را مستجاب کردیم. او و خانواده‌اش را از آن غصۀ بزرگ نجات دادیم. چه اندوهی عظیم‌تر از این‌که ۹۵۰ سال دعوت کرد، ولی تنها هشتاد نفر به او ایمان آوردند. 💠 شنيدن تاريخ ديگران و توجّه به مصائب و مشكلات آنان، انسان را صبور مى‌سازد. «و نوحاً اذ...» 🤲 دعاى انبيا مستجاب است. «نادى - فاستجبنا» (دعا در تحولات تاريخ نقش دارد.) «نادى ... اغرقنا» 💢اگر قدرتى بر تغيير جامعهٔ فاسد نداريد، به فكر نجات خود از آنجا باشيد. «فنجينّاه ...» 🔰 زندگى در جامعهٔ كفرآلود بلايى بسيار بزرگ است. «الكرب العظيم» 🔰 عاقبتْ اهل حق، پيروز و اهل باطل، نابودشدنى هستند. «نصرناه - اغرقناهم» ▪️بلاها بازتاب افكار و اعمال خود انسان‌هاست. «انهم كانوا قوم سوء فاغرقناهم» @quranhamkhani
📍داوود و سلیمان؛ داوران الهی «وَدَاوُودَ وَسُلَيْمَانَ إِذْ يَحْكُمَانِ فِي الْحَرْثِ إِذْ نَفَشَتْ فِيهِ غَنَمُ الْقَوْمِ وَكُنَّا لِحُكْمِهِمْ شَاهِدِينَ»(انبیاء/۷۸) 🔆 این آیه و آیۀ بعد به‌طور سربسته به ماجرا و قضاوتی از حضرت داوود و سلیمان اشاره می‌کند. از روایتی که از امامان اهل بیت (ع) نقل شده، استفاده می‌شود که گلۀ گوسفندانی شبانه به تاکستانی وارد می‌شوند و برگ‌ها و خوشه‌های انگور را خورده، ضایع می‌کنند. صاحب باغ نزد داوود شکایت می‌برد و او حکم می‌کند که در برابر این خسارت، باید تمام گوسفندان به صاحب باغ داده شود. سلیمان - که در آن زمان کودک بود - به پدر پیشنهاد می‌کند که حکمش را بدین صورت تغییر دهد که گوسفندان به صاحب باغ سپرده شوند تا او از منافع آن‌ها و شیر و پشمشان استفاده کند و باغ به دست صاحب گوسفندان داده شود تا در اصلاح آن بکوشد و هنگامی که باغ به حال اوّل بازگشت، به صاحبش تحویل داده شود و گوسفندان نیز به صاحبش برگردند. بنا بر آیهٔ بعد خداوند حکم سلیمان را تأیید کرده‌است. (نمونه، ج ۱۳، ص ۴۶۶.) 💠 در اینجا توجه به دو نکته شایسته است: 1⃣ یکم این‌که داوود و سلیمان (ع) در اصل حکم جبران خسارت صاحب باغ از سوی صاحب گوسفندان اتفاق‌نظر داشتند و تنها در شیوۀ اجرای آن نظرشان متفاوت بود. شاید علت حکم داوود این بوده که میزان خسارت به باغ با قیمت گوسفندان برابر بوده‌است. به همین دلیل حکم کرد که صاحب باغ گوسفندان را به غرامت بگیرد. اما حضرت سلیمان حکم آسان‌تری داد. عباراتی مانند «ما بر حکم آنان شاهد بودیم» یا «به هر یک از آن‌ها شایستگی داوری و علمی فراوان دادیم» می‌رساند که هر دو پیامبر بر اساس حکم الهی داوری کردند و مورد تأیید خداوند بودند؛ اما حکم یکی از آن‌ها آسان‌تر از دیگری بود. 💌 در روایات نیز می‌خوانیم که داوود (ع) براساس حکم پیامبران پیش از خود حکم کرد؛ ولی خداوند به سلیمان وحی کرد که از آن به بعد آن حکم به‌صورت دیگری اجرا شود. 2⃣ نکتۀ دوم این‌که طبق آیات قرآن، داوود (ع) در آن زمان، خلیفهٔ خدا در زمین و پادشاه و حاکم الهی بود و حکمْ حکم او بود و اگر هم سلیمان (ع) در این ماجرا دخالتی کرده، حتماً به اجازۀ پدر و به علتی بوده‌است؛ وگرنه معلوم است که معنا ندارد در یک واقعه دو داور حکم کنند و حکم هر کدامشان هم مستقلاً نافذ و مؤثر باشد. پس اصلاً معنای داوری داوود و سلیمان، مشورت و نظرخواهی آن دو با هم است و نه حکم و نظردهی جداگانه؛ چنان‌که در روایتی از امام باقر (ع) نیز به این نکته تصریح شده‌است. 💌 در روایتی از امام صادق (ع) می‌خوانیم که حضرت داوود (ع) با این کار می‌خواست وصی و جانشینش را به بنی‌اسرائیل معرفی کند و به آن‌ها بفهماند که سلیمان شایستگی این مقام را دارد.(المیزان، ج ۱۴، ص ۳۱۲.) @quranhamkhani
📍نکات و پیام‌های آیات ۷۸ و ۷۹ سورهٔ انبیاء «وَدَاوُودَ وَسُلَيْمَانَ إِذْ يَحْكُمَانِ فِي الْحَرْثِ إِذْ نَفَشَتْ فِيهِ غَنَمُ الْقَوْمِ وَكُنَّا لِحُكْمِهِمْ شَاهِدِينَ/فَفَهَّمْنَاهَا سُلَيْمَانَ وَكُلّاً آتَيْنَا حُكْماً وَعِلْماً وَسَخَّرْنَا مَعَ دَاوُودَ الْجِبَالَ يُسَبِّحْنَ وَالطَّيْرَ وَكُنَّا فَاعِلِينَ»(انبیاء/۷۸و۷۹) 🔰در حديثى آمده‌است كه هرگاه داود(ع) به خواندن كتاب آسمانى «زبور» مشغول مى‌شد، كوه و سنگ و پرنده‌اى نبود، مگر اين‌كه با شنيدن صداى داود(ع) با او همنوا مى‌گرديد.(تفاسير صافى و نورالثقلين) 🔰در این‌که همصدا شدن کوه‌ها به چه ‌صورت بوده، چند احتمال داده‌اند: ▫️صدای پرجاذبۀ داود وقتی در کوه‌ها می‌پیچید، پرندگان را به‌سوی خود جذب می‌کرد. ▫️آن حضرت وقتی تسبیح می‌گفت، همراه تسبیح خود صدای موجودات را نیز می‌شنید که با او هم‌آوازه شده‌اند. این سخن با ظاهر آیه سازگار است. 🔰 بايد احترام پدر، حتّى در ترتيب ذكر نام او با فرزند رعايت شود. «داود و سليمان» 🔰 قضاوت، يكى از شئون انبيا است. «اذ يحكمان» 🔰 انبيا مراجع اصلى و واقعى حل اختلافات مردم هستند. «اذ يحكمان» 🔰 جبران ضرر و زيان، اختصاص به موارد عمد ندارد. «نفشت فيه غنم القوم» 🔰 قاضى بايد خدا را بر كار خود شاهد و ناظر بداند. «كنّا لحكمهم شاهدين» 🔰 فهم و درک درست بدون عنايت الهى ميسور نيست. «فهّمناها» 🔰 گاهى خداوند به فرزند خيرى عطا مى‌كند كه به پدر نمى‌دهد. «فهّمناهاسليمان» 🔰 تسبيح كوه‌ها، بازتاب صداى تسبيح‌كننده نيست، بلكه خود يک تسبيح واقعى و حقيقى است. «مع داود يسبّحن» 🔰 همۀ موجودات از جمله كوه‌ها و پرندگان بهره‌اى از شعور دارند و به تسبيح خداوند مشغولند. «يسبّحن» 🔰(و کُنا فاعلین) یعنی این‌ها در برابر قدرت ما چیزی نیست، ما قادر بر انجام آن بوده‌ایم و برخی نیز گفته‌اند: یعنی این سنّت ماست که همواره به اولیای خود مواهبی داده‌ایم و این اول کار ما نیست. @quranhamkhani
📍ملاقات جبرئیل در چهرۀ ناشناس «وَعَلَّمْنَاهُ صَنْعَةَ لَبُوسٍ لَّكُمْ لِتُحْصِنَكُم مِّن بَأْسِكُمْ فَهَلْ أَنتُمْ شَاكِرُونَ»(انبیاء/۸۰) 🔆 حضرت داود پیامبر و حاکم بنی‌اسرائیل بود. او به‌صورت ناشناس در میان کارگزاران خود می‌گشت تا ببیند چه می‌کنند. 💠 روزی جبرئیل (ع) با او در صورت آدمی رو‌به‌رو شد. سلام کرد و او جواب سلام داد. داود که او را نمی‌شناخت، پرسید: اخلاق و روش کاری داود چگونه است؟ جبرئیل گفت: بسیار خوب است، ولی یک عیب دارد. فرمود: آن کدام است؟ گفت: او از بیت‌المال مسلمین می‌خورد. حضرت داود از او تشکر نمود و با این‌که به استفاده از بیت‌المال مجاز بود، سوگند خورد که دیگر از آن نخورد. 🔰خداوند به‌خاطر صدق او آهن را در دست وی نرم کرد تا از راه صنعت آهن امرار معاش کند. «و النَّا لَهُ الْحَديد» (سبأ/١٠) @quranhamkhani
📍نکات و پیام‌های آیات ۸۰ و ۸۱ سورهٔ انبیاء «وَعَلَّمْنَاهُ صَنْعَةَ لَبُوسٍ لَّكُمْ لِتُحْصِنَكُم مِّن بَأْسِكُمْ فَهَلْ أَنتُمْ شَاكِرُونَ/وَلِسُلَيْمَانَ الرِّيحَ عَاصِفَةً تَجْرِي بِأَمْرِهِ إِلَي الْأَرْضِ الَّتِي بَارَكْنَا فِيهَا وَكُنَّا بِكُلِّ شَيْءٍ عَالِمِينَ»(انبیاء/۸۰و۸۱) 🔰 اگر چه در اين آيه، تندبادى مطرح است كه در سرزمين مبارک (شامات) مى‌وزيده، ولى چنان‌كه از آيۀ ۳۶ سورهٔ ص به‌دست مى‌آيد، حضرت سليمان بر بادهاى آرام، در ساير مناطق نيز قدرت تصرّف و فرماندهى داشته‌است. «سخّرنا له الريح تجرى بامره رخاءً حيث اصاب» ما باد را در اختيار سليمان قرار داديم تا نرم و آهسته، هر كجا كه مى‌خواهد برود. 🔰 در اين‌كه حضرت سليمان(ع) چه مسافتى را در چه زمانى با باد طى مى‌كرده‌است، در آيۀ ۱۲ سورهٔ سبأ مى‌خوانيم: «و لسليمان الرّيح غُدوّها شهر و رواحها شهر» و براى سليمان بود (حركت با) باد در صبحگاهان (به‌اندازهٔ مسافت) يک ماه و در غروب (نيز به مقدار سفر در) يک ماه. 🔰 اختراعاتْ الهاماتى الهى است. «علّمناه» 🔰 حضرت داود مبتكر صنعت زره‌سازى است. «علّمناه صنعة لبوس» 🔰 انبيا نيز اهل كار و فن و حرفه بوده‌اند. «صنعة لبوس» 🔰 انبيا مردم را از راه‌هاى طبيعى و عادى بشرى حفظ مى‌كرده‌اند. «صنعة لبوس» 🔰 صنعت بايد در خدمت به مردم باشد، نه در سلطهٔ مستكبرين و افراد خاص. «لتحصنكم» 🔰 تدارک مقدّمات امور دفاعى امرى لازم و ضرورى است. «لتحصنكم» 🔰 نعمت امنيّت سزاوار شكرگزارى است. «لتحصنكم ... شاكرون» (امنيّت در سايۀ صنعت است.) «صنعة لبوس لتحصنكم» 🔰 همه (از مبتكر و مردم) بايد براى بهره‌مندى از اختراعات و صنايع از خداوند، تشكّر كنند. «شاكرون» 🔰 اولياى خداوند مى‌توانند با اذن الهى در طبيعت تصرف نمايند. «تجرى بامره» 🔰 بادها نيز شعور دارند و فرمان خداوند و اولياى او را درک و اجرا مى‌كنند. «تجرى بامره» @quranhamkhani
📍شام؛ موطن سلیمان و سرزمین پربرکت «وَلِسُلَيْمَانَ الرِّيحَ عَاصِفَةً تَجْرِي بِأَمْرِهِ إِلَي الْأَرْضِ الَّتِي بَارَكْنَا فِيهَا وَكُنَّا بِكُلِّ شَيْءٍ عَالِمِينَ»(انبیاء/۸۱) 🔆 منظور از سرزمین پربرکت «شام» است که سلیمان در آن زندگی می‌کرد. (المیزان، ج ۱۴، ص ۳۱۵.) @quranhamkhani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
329-anbia-ar-menshawi.mp3
988.1K
📻 صوت ترتیل صفحۀ ۳۲۹ 👤 قاری: محمدصدیق منشاوی
329-anbia-ar-parhizgar.mp3
887.9K
📻 صوت ترتیل صفحۀ ۳۲۹ 👤 قاری: شهریار پرهیزکار
329-anbia-fa-ansarian.mp3
3.99M
📻 صوت ترجمۀ صفحۀ ۳۲۹ 👤 ترجمه: استاد انصاریان