https://lang.b-amooz.com/ar/grammar/course/12520/almorab-va-almabni
معرب و مبنی در زبان عربی
المعرب و المبني
اسامی در زبان عربی بر اساس ثابت و یا متغیر بودن حرکت حرف آخرشان (اعراب)، به دو دسته معرب و مبنی تقسیم میشوند. برای آشنایی با اسامی معرب و مبنی کلیک کنید.
خانه
عربی
آموزش گرامر
اسم
معرب و مبنی
برخی از اسامی در زبان عربی براساس تغییر موقعیتشان در داخل جمله حرکات مختلفی میگیرند و برخی همیشه اعرابشان ثابت است.
بر این اساس به دو دسته معرب و مبنی تقسیم میشوند.
⭕️ تنها راه نجات
آیتاللهالعظمی #جوادی_آملی :
🔹مواظب باشیم این نظام نه به آسانی به دست آمده و نه به آسانی برمیگردد. اگر معاذالله کمترین آسیبی ببینید، تمام لعنتهای گذشته دامنگیر ما میشود، الی یوم القیامة هر مسلمانی که بیاید، لعنتش دامنگیر ماست.
…بر همۀ ما واجب عینی است که اين نظام را حفظ بکنیم… کاری که باعث تضعیف این نظام است، باعث تفرقه است، باعث نفاقافکنی است، باعث طمع بیگانه است، حرام عینی است.
🔴به پویش مردمی #بیداری_ملت بپیوندید👇
http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
صمد پور:
✅ عبدا...گنجی طی یادداشتی در روزنامه همشهری نوشت:
ماه رمضان ۱۳۸۸- بعد از فتنه - در دیدار رمضانیه دانشجویان با رهبری، دانشجویی از وسط جمعیت بلند شد و با حرارت هرچه بیشتر گفت: آنچه در کهریزک اتفاق افتاد، خیانت بود.
رهبری بلافاصله پاسخ دادند که بالاتر از خیانت، آن یک جنایت بود و من شخصا موضوع را دنبال میکنم اما شمای جوان یادت نرود که مسئله کهریزک تابعی از مسئله اصلی است. مسئله اصلی را فراموش نکنید و پرسید میدانید مسئله اصلی چه بود؟ و خود پاسخ دادند مسئله اصلی این بود که از فردای انتخابات کاری کردند که بهرغم مشارکت ۸۵درصدی مردم، نظام جمهوری اسلامی نتوانست سرش را در مقابل چشم ملتهای اسلامی بالا بگیرد. یعنی برای فهم داستان کهریزک باید از این نقطه شروع کنی نه اینکه شما را در وسط داستان ایزوله کنند. در جنگ روانی، اصلی بهنام پله دوم وجود دارد؛ یعنی داستان / اتفاق از اول تعریف نمیشود. به تعبیر بهتر کنش سانسور میشود اما واکنش به نحو دلخواه روایت میشود. فرض کنید کسی بهصورت شما سیلی زد و شما هم او را هل دادید و به زمین خورد و دستش شکست. آنچه فردا منتشر میشود اینکه: فلانی دست فلانی را شکسته است و سیلی اول و اصل موضوع کلا پنهان میماند یا پنهان میشود.
روایتهای امروز دشمن و برخی دوستانی که نام آنان را باید «اصحاب تردید» گذاشت، همین است.
به این عبارت توجه کنید: «به دانشجویان دانشگاه شریف حمله شد!» گویی دانشجو خواب بود یا سر کلاس بوده یا یک تجمع آرام و منطقی داشته و عدهای دیوانه یا مشروبخور و مست به آنان حمله کردهاند و تمام. آیا روایت واقعی این است؟ در تیرماه۱۳۷۸ تیتر روزنامههای آتشبیار معرکه این بود: «کوی دانشگاه تهران به خاک و خون کشیده شد»، «اعلام عزای عمومی مراجع تقلید برای شهدای کوی دانشگاه» و... حال آنکه در آن حوادث فقط یک افسر وظیفه نیروی انتظامی بهنام عزت ابراهیمنژاد کشته شد و تمام.
درباره حادثه زاهدان میشنوید: «نمازگزاران زاهدانی به رگبار بسته شدند» خب چرا جمعههای قبل به رگبار بسته نمیشدند؟ از مظلومیتهای نظام جمهوری اسلامی همین موضوع است که داستان را از کمر آن روایت میکنند. مثلا در سال۹۸ حجم عجیبی از خبر کشتهشدن جوانی بهنام پویا بختیاری در کرج منتشر شد اما کسی نشنید و فیلمهای اقدامات این جوان در روزهای قبل و انتشار پیام تسلیت ربعپهلوی توسط پدرش را ندید.
در ماجرای اعدام نوید افکاری گفتند جوان ورزشکار اعدام شد و گویی در خیابان قدم میزده است و بهقید قرعه تصادفا اعدام شده . اینجا قتل فردی صاحب زن و فرزند توسط او بهعنوان پله اول پنهان ماند.
خواص مورد اشاره سخنان دیروز رهبری که سراسیمه وارد میدان شدند و بیانیه و موضع اعلام کردند و مرگ خانم امینی را قتل خواندند نیز روی پله دوم نشانده شدند. عمده روایت دشمن اینگونه است و داستان از خط شروع گفته نمیشود و اینگونه چهرهای خشن، سرکوبگر و بیمنطق از نظام را معتبرسازی و ادراکسازی میکنند.
طبیعی است که نظامی که به روش انقلابی به حکومت برسد، دشمنان باانگیزهای دارد. اما دشمنی که به اخلاق پایبند باشد نیز بهنوبه خود ارزش و نعمتی است. فاسدالاخلاقها هیچ چیزی برایشان مهم نیست و از هیچ چیز فروگذار نمیکنند.
حالا میتوان فهمید چرا مقام معظم رهبری برای مرحوم یدالله سحابی و بازرگان – بهعنوان کسانی که جمهوری اسلامی را قبول نداشتند– پیام تسلیت فرستادند.
چون اپوزیسیونی بودند که اخلاق را فدای دشمنی نکردند. حالا از تجزیهطلب، منافق و قیشدگان ملت ایران در سال۱۳۵۷ تا صهیونیسم و غرب در یک جبهه آرایش گرفتند و اکنون که قیمتها تاحدودی تثبیت شده است و فسادگران نیز کمرنگ شدهاند عرصه دیگری را گشودهاند که تصاویر مخابرهای آن «دروغ» و «سرکوب» باشد.
این هم بگذرد، اما هم باید درس گرفت و هم عبرت. وظیفه نیروهای مومن به انقلاب اسلامی نشان دادن دائمی پله اول است و این شدنی است.
https://eitaa.com/joinchat/1903165495C56be1717e3
Eitaa-Live-1665860120254_1_1.mp3
24.47M
🔰 «پاسخ به شبهات معترضین حوادث اخیر»
⁉️ چرا حکومت جمهوری اسلامی در ایران به #رفراندوم گذاشته نمیشود؟!
⁉️ چرا رهبری در ایران، این میزان قدرت اختیار دارد؟!
⁉️ چرا حجاب در ایران #اجباری است؟!
⁉️ آیا در جمهوری اسلامی ایران، #آزادی هست؟!
⁉️ چرا زنان آزادی ندارند؟! چرا به آنان #ظلم میشود؟!
⁉️ چرا آزادی بیان در ایران نیست؟!
و پاسخ به شبهات دیگر....
💠 اندیشکده راهبردی #سعداء
🆔 @soada_ir
📌کانال رسمی حسین تقی پور
👇👇
🆔@hosein_taghipour
1) نکته ها در شعارها
2) زندگی را نگرشها، روشها و اهداف می سازند – و باورها!
3) البته معیار و شاخصها هم بسیار مهم هستند.
4) برخی حرفها و فرازها و جملات معروف شده اند!
5) مثل بعضی کلمات قصار و اشعار و شعارها. درسته؟
6) آیا من و شما هم شعر گفته ایم؟ و نوشته ایم؟
7) و یا کلمات قصارسازی و شعارسازی بلد هستیم؟
8) درباره حرفها و باورها و آرزوهایمان! و باورها!؟
9) آماده کارهستیم؟ از مسایل روز تا مسایل هستی!
10) حجاب حجاب: شرافت؛ زیبایی و کرامت و حفاظت!
11) آیا ترتیب کلمات در این شعار خوب بود؟
12) آیا میشود کمی کلمات و ترتیب را تغییر داد؟
13) تا یه شعار قویتر و عمیقتر و بهتر داشت؟
14) حجاب حجاب: ... زیباییه
15) حفاظته؛ شرافته؛ ... کرامته.
16) قطعا همه نگرشها و روشهای انسانها یکسان نیست.
17) حتی یک فرد در طول زمان تغییر میکنه. درسته؟
18) امّا همه منطق و خوبیها را قبول دارنم. ولی کدام خوبیها؟
19) تازه: برای چه کسانی و چه گروهها؟ و در چه شرایط؟
20) گرچه حتی منطقیون هم با هم اختلافاتی داشته و دارند.
21) بنابراین انتظار همفکری مطلق همه با همه را نداریم.
22) ولی تحمل یکدیگر باید اصل زندگی باشد. مگه نه؟
23) آیا امکان بیان نظر را به دیگران میدهیم؟ داده ایم؟
24) قطعا ما میخواهیم امکان اظهار نظر داشته باشیم.
25) خبر داریم هر کشوری چه نوع محدویتهایی دارند؟
26) مثلا برای پخش مطالب از ماهواره ها؟ و چرا؟ میدانیم؟
27) یعنی ماهواره ها را به بعضی ها اجاره نمیدهند؟ ...
28) اشارات ولایی قران: شناسایی تناسبهای قرآن با هستی
29) ما را در شبکه ها و اینترنت جستجو نمایید:
30) پروژه و نظریه ای ادامه دار از 1390.
31) با صدها ارائه در محافل حوزوی، دانشگاهی، مذهبی ...
Rostami Ebrahim :
آیا این شگفت انگیز نیست؟ 👇
بی ساقه ترین آمارِ محتواهای دروغ و دروغسازی غول رسانه ای غرب علیه ایران تنها درمدت ٢۵ روز / از لحاظ جمعیتی، به ازای هر ایرانی یک دروغ!!!!!
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
آمارهای پایش شده و مستند نشان می دهند که از تاریخ ٢۵ شهریور تا ٢٠ مهر ١۴٠١ یعنی در مدت ٢۵ روز تعداد بیش از ٨٠ میلیون دروغ(بتعدادجمعیت ایران) درقالب صدها محتوای ساختگی و غیرواقعی علیه وضعیت داخلی ایران و زنان ودختران ایران، اغتشاشات، تجمعات، کشته سازیها واظهارات ساختگی بنام مقامات ایران توسط غول رسانه ای غرب در ایالات متحده آمریکا، کشورهای اروپای غربی(بویژه آلمان انگلیس فرانسه) ، کانادا، استرالیا، کشورهای مرتجع عربی حاشیه خلیج فارس، اسرائیل وسازمانهای سیا و موساد و ام آی ۶، ساخته و پرداخته و منتشر شده است که بیش از ٩۵ درصد لایک ها و فالورها و باز نشر این محتواها توسط رباتهای انسان نما وبا کمک اینستاگرام و واتساپ و توئیتر و... صورت گرفته است!!!!
نتیجه اینکه:
هر کشوری غیراز ایران چنانچه مورد بمبارانِ فقط ٢درصدِ این دروغپردازیها و شانتاژهای خبری قرار میگرفت، درهمان هفته اول بکلی فرو می پاشید و به هرج و مرجِ گسترده و تجزیه کشیده میشد!!!
خدا با ما است 🤲
اشارات ولايي ١ قرآن
1) نکته ها در شعارها 2) زندگی را نگرشها، روشها و اهداف می سازند – و باورها! 3) البته معیار و شاخصها
اعراب فعل مضارع ( 2 ) جزم
در درس قبل گفتيم كه
فعل مضارع
داراي سه نوع اعراب است :
1- مضارع مرفوع
2- مضارع منصوب
3- مضارع مجزوم
با اعراب فعلهاي مضارع
مرفوع و منصوب آشنا شديم :
در اين درس با
اعراب فعل مضارع مجزوم
آشنا ميشويم :
3- مضارع مجزوم :
هرگاه يكي از حروف جازمه (جزم دهنده)
بر سر فعل مضارع درآيند ،
فعل مضارع را « مجزوم » ميكنند ،
مانند :
لا تَــحْــزَنْ ، إِنَّ اللهَ معنا !
ألتَّلاميذُ لَــمْ يــقَصِّـــروا في أَداءِ واجِبِهم .
حرف جازمه مضارع مجزوم ب سکون
حرف جازمه مضارع مجزوم
با حذف نون اعراب
توجه :
مجزوم : يعني « ساكن ــْـ » كردن
حركت حرف آخر فعل مضارع
در صيغههايي كه « ضمه ــُـ » دارد
و حذف نون اعراب
در بقيهي صيغههاي فعل مضارع
( غير از صيغهي جمع مونث مخاطب
كه مبني ميباشند ).
نون حذف نمی گردد.
/////////////
اسم موصول
تعريف اسم موصول :
در زبان عربي كلماتي وجود دارند كه
موجب ارتباط و اتصال
ميان اجزاي جمله مي شوند ،
به اين نوع از كلمات
« اسم هاي موصول » مي گويند ،
مانند :
« فَهِمْتُ الدَّرسَ الّـَذي دَرَّسَهُ الْمُعَلِّمُ »
درسي را كه معلّم داد ، فهميدم .
موصول اسم موصول صله
نكته ي1 :
موصولات « اتصال دهنده ها » در عربي
جزء « اسم » محسوب مي شوند ،
به همين علّت به آنها
« اسماء موصوله » مي گويند.
تذكر :
به جمله ي كه بعد از اسم موصول مي آيد
« جمله ي صله » مي گويند.
هُـــوَ الـلـهُ الـَّذي لا إلـهَ إلاّ هُـو
اسم موصول جمله ي صله
بايد بدانيم كه
معاني اسم موصول
با جمله ي صله تمام و كامل مي گردد ،
به عبارت ديگر بدون وجود جمله ي صله ،
معني اسم موصول ، ناقص است .
اعراب فعل مضارع ( 1 ) رفع و نصب
فعل مضارع جز در دو صيغهي
جمع مونث غايب و مخاطب
در بقيهي صيغهها « معرب » است
و مانند كلمات معرب علامتهاي
( رفع ــُـ ، نصب ــَـ ، جزم ــْـ ) را ميپذيرد ،
بنابراين فعل مضارع
از نظر اعراب بر سه قسم است :
اعراب فعل مضارع :
1- مضارع مرفوع
2- مضارع منصوب
3- مضارع مجزوم
در اين درس با فعل مضارع
مرفوع و منصوب آشنا ميشويم
و مضارع مجزوم را
در درس آينده ( درس هفتم ) ميخوانيم .
ضماير و انواع آن
1- تعريف ضمير :
ضمير كلمه اي است كه
معمولا جانشين اسم مي شود ،
همان طور كه در عالم طبيعت
اصل « جانشيني »
در تمام پديده ها جاري است ،
در عالم كلمات هم
پديده ي « جانشيني » وجود دارد .
شما قبلا كلماتي نظير :
هُو ، هِيَ ، أنْتَ ، اَنْتِ ، هما ، نَحْنُ ، أنا
و . . . را خوانده ايد
و مي دانيم كه
همه ي اين كلمات « ضمير » هستند.
2- تمام ويژگي هاي « اسم »
در ضماير نيز وجود دارند ،
زيرا ضماير در اصل همان اسم هستند
و تمام خصوصيات اسم را از قبيل :
مفرد ، مثني ، جمع ،
مذكّر ، مؤنّث و . . . مي پذيرند.
3 - ضماير يا بصورت مستقل و جدا
در جمله بكار مي روند
و يا همراه كلمه اي ديگر مي آيند ،
بنا براين ضماير
يا منفصل هستند و يا متّصل .
ادامه نوشته
+ نوشته شده در
شنبه سوم بهمن ۱۳۸۸
ساعت 22:0
توسط م
بایگانی | نظرات
اسم ( مذکَّر ، مونَّث )
به دو دسته
مذکر
( حقیقی ، مجازی )
و مونث
( حقیقی ، مجازی ، معنوی و لفظی )
تقسیم می شود .
الف ) مذکَّر
1 ) مذکر حقیقی :
و آن اسمی است که
. . . . .
. . . . .
اسم ( ضمیر )
ضمیر به دو دسته
منفصل ( جدا )
و متّصل ( پیوسته ) تقسیم می شود
که ضمیر منفصل شامل رفعی و نصبی
و ضمیر متصل شامل رفعی
. . . . .
. . . . .
اسم ( جامد ، مُشتَق )
مشتق :
اسمی است که
از کلمه دیگری ( فعل ) گرفته شده باشد
و به هشت دسته تقسیم می شود .
جامد :
اسمی است که
از کلمه دیگری ( فعل ) گرفته نشده
و جزء اسم های مشتق هم نباشد
اسم جامد به دو دسته
. . . .
. . . .
اسم ( مفرد ، مثنّی و جمع )
تقسیم اسم از نظر عدد:
اسم از نظر عدد به سه دسته
مفرد ، مُثنَّی و جمع تقسیم می شود.
1) مفرد:
اسمی است که
بر یک چیز یا یک شخص دلالت می کند.
نداشتن علامت مثنی یا جمع
علامت مفرد است
....
اسم ( معرفه ، نکره )
معرفه :
معرفه اسمي است كه
براي شنونده شناخته شده باشد
و در مقابلِ آن نكره
به اسمی گفته می شود که
اسم (معرب و مبنی)
(عربی دهم انسانی)
همانطور که در قسمت فعل گفته شد
معرب کلمه ای است که إعراب آخر آن
با توجّه به نقشی که در جمله می گیرد
.....
اسم ( موصول عامّ و خاصّ )
موصول :
اسمی است که موجب اتصال و ارتباط
میان اجزاء جمله می شود
و معنی موصول
با جمله ای که بعد از آن می آید
. . . . .
+ نوشته شده در
شنبه پانزدهم آبان ۱۳۹۵
ساعت 23:43
توسط علی کارخانه