eitaa logo
زندگی بر مدار قرآن
9.2هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
470 ویدیو
56 فایل
اینجا به زندگی رنگ قرآن می‌دهیم 🕌دارالتفسیر حرم‌ مطهر امام رضا(ع) 🎥پخش زنده https://rubika.ir/darotafsir اینستاگرام https://instagram.com/darotafsir گپ | نسیم رضوان https://gap.im/quranlive ارتباط با ما: @AdminQuranlive
مشاهده در ایتا
دانلود
━•═•━🌿🍀🍃❀🍀❀🍃🍀🌿━•═•━ ✅۲ 💬 جلسه: پانزدهم 🗓 تاریخ:۹۹/۸/۱۴ ✅موضوع: نیازهای کودک از منظر قرآن کریم ━•═•━🌿🍀🍃❀🍀❀🍃🍀🌿━•═•━ ‏ ✳️نیازهای کودک ‏⁦❇️⁩ نیاز به محبت( نیازهای عاطفی و روانی) ‏اساسی ترین نیاز کودک در جمع خانواده نیاز به محبت است ، اگر کودک مورد محبت قرار بگیرد خوب رشد میکند وگرنه آسیب پذیر میشود. ‏🌱در آیه ۸ و ۹ سوره یوسف آمده است که : إِذْ قالُوا لَيُوسُفُ وَ أَخُوهُ أَحَبُّ إِلى‌ أَبِينا مِنَّا وَ نَحْنُ عُصْبَةٌ إِنَّ أَبانا لَفِي ضَلالٍ مُبِينٍ آنگاه كه (برادران او) گفتند: همانا يوسف و برادرش (بنيامين) نزد پدرمان از ما كه گروهى نيرومند هستيم محبوب‌ترند. همانا پدرمان (در اين علاقه به آن دو) در گمراهى روشنى است. اقْتُلُوا يُوسُفَ أَوِ اطْرَحُوهُ أَرْضاً يَخْلُ لَكُمْ وَجْهُ أَبِيكُمْ وَ تَكُونُوا مِنْ بَعْدِهِ قَوْماً صالِحِينَ (برادران به يكديگر گفتند:) يوسف را بكشيد يا او را به سرزمينى دور بيافكنيد تا توجّه پدرتان مخصوص شما شود و پس از انجام طرح (با توبه) گروهى شايسته باشيد. 🌱 سه نکته از این آیات: ⁦1️⃣⁩ نیاز به محبت بسیار کلیدی و مهم است. رشد شخصیت کودک از نظر عاطفی رابطه ی مستقیم با محبت دارد.در آغوش گرفتن کودک ، بوسیدن ، گفتن عبارت دوستت دارم ، ابراز علاقه کردن ، زیبا صدا زدن کودک از مصادیق محبت به کودک است. ⁦2️⃣⁩ اعتدال در محبت محبت زیاد کودک را لوس و پرتوقع و محبت کم کودک را عقده ای بار می آورد. ⁦3️⃣⁩ عدالت در محبت والدین باید در ابراز محبت به فرزندشان عدالت و تساوی را رعایت کنند ، تساوی در محبت یعنی همه ی فرزندان را با یک چشم دیدن ، عدالت در محبت یعنی به هر کودک با توجه به فراخور خودش محبت کردن آنهم به صورت منطقی. مثلا فرزندی که نماز خوان است کانون محبت و توجه باشد. ⁦❇️⁩ نیاز به توجه کودک نیاز دارد که دیده شود و مورد توجه قرار بگیرد. ⁦❇️⁩شخصیت دادن به کودک کرامت بخشیدن و شخصیت دادن به کودک بسیار مهم است . نقطه مقابل کرامت بخشیدن توهین و تحقیر است. 🌱چگونه به کودک کرامت بدهیم؟ کرامت باید معنوی باشد نه مادی ، کرامت به پول و مادیات نیست. با شخصیت تربیت کردن کودک یعنی با تقوا تربیت کردن او .کرامت با گناه یعنی کرامت دروغین ⁦❇️⁩ نیاز به بازی کردن با کودک در روایت امام صادق علیه السلام می خوانیم که هفت سال ابتدائی عمر کودک برای بازی کردن است . مراقب نوع بازی کودک باشیم .‌ بازی های جمعی و گروهی باعث رشد کودک میشود. در بازی های انفرادی کودک اجتماعی تربیت نمیشود. ⁦❇️⁩ نیاز به مسابقه پیامبر اکرم مسابقه ی خطاطی و کشتی بین امام حسن و امام حسین علیهم السلام برگزار می‌کردند. ⁦❇️⁩ نیاز به خوردن( تغذیه) خوردن یک نیاز است و در کودک نباید نادیده گرفته شود. 📚 تکلیف : چند نمونه بازی مفید ویژه کودکان نام ببرید چگونه از طریق تغذیه میتوان روی فرهنگ دینی کودک کار کرد 🌿🍀🍃✾🍀✾🍃🍀🌿 🆔@quranlive
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جلسه ۹ _عقل و عاقل_۲ .mp3
8.65M
🎙صوت: 🌿🌻موضوع: عقل وعاقل2 👤مدرس: 🌿🌻🍃❀🌼❀🍃🌻🌿 ✨✨✨✨✨✨ 🆔@quranlive
━•═•━🌿🌻🍃❀🌼❀🍃🌻🌿━•═•━ 📝 💬 جلسه: نهم 🗓 تاریخ:۹۹/۸/۱۸ 🔶 موضوع: عقل و عاقل2 ━•═•━🌿🌻🍃❀🌼❀🍃🌻🌿━•═•━ 📝فایده بحث از نشانه های عاقل: اولا:از این جهت که بتوانیم اطرافیان خود رایشناسیم که چه کسی عاقل است؟ ثانیا:ایا خودمان عاقل هستیم یا نه و اینکه صفات عاقل در وجود ماهست؟ و این دلیل مهمتر است. 🌼حکمت۲۳۵: وَ قِيلَ لَهُ صِفْ لَنَا الْعَاقِلَ، فَقَالَ (علیه السلام): هُوَ الَّذِي يَضَعُ الشَّيْءَ مَوَاضِعَهُ؛ فَقِيلَ فَصِفْ لَنَا الْجَاهِلَ، فَقَالَ قَدْ فَعَلْتُ. از امام علی علیه السلام پرسیدند: عاقل را براى ما وصف كن، فرمود: عاقل كسى است كه هر چيز را به جاى خود مى نهد. گفتند: جاهل را براى ما وصف كن، فرمود: وصف كردم. 🌿يضَعُ الشَّيْءَ مَوَاضِعَهُ هر عملی را به اندازه انجام می دهد و این همان بحث اعتدال است. ❓سوال:آیا اگر کارخوب را هر چه بیشتر انجام دهیم، بهتر نیست؟ انچه در اعمال مهم است، کمیت اعمال نیست. بلکه مهم انست که هر کاری در وقت خودش انجام شود. ❓جاهل کیست؟ قال الرضي رحمه الله تعالى يعني أن الجاهل هو الذي لا يضع الشيء مواضعه فكأن ترك صفته صفة له إذ كان بخلاف وصف العاقل سید رضی گوید: جاهل كسى است كه هر چيز را به جاى خود قرار نمی دهد. پس گويى وصف نكردن او وصف كردن اوست. زیرا اعمال او خلاف اعمال عاقل است. ❓چرا خداوند عقل را در وجود ما نهاده است؟ 🌼حکمت۴۰۷ :وَ قَالَ (عليه السلام): مَا اسْتَوْدَعَ اللَّهُ امْرَأً عَقْلًا، إِلَّا اسْتَنْقَذَهُ بِهِ يَوْماً مَا. خداوند، عقل را به انسان وديعت نداد، مگر اين كه، روزى سبب نجات او گردد. عقل یکی از وجوه تفاوت ما باسایر موجودات است. 🌻 خداوند عقل را در وجود ما نهاده است تا اینکه: انسان را بیدار کند و نجات دهد. عقل نجات می دهد اگر انسان از ان استفاده کند. عقل انسان را فقط یک بار مصون نگه نمی دارد بلکه در مواقع فراوان است. ❓حداقل عقل چیست؟ 🌼حکمت۴۲۱: وَ قَالَ (عليه السلام): كَفَاكَ مِنْ عَقْلِكَ، مَا أَوْضَحَ لَكَ سُبُلَ غَيِّكَ مِنْ رُشْدِكَ. عقل تو را همين بس كه راه گمراهيت را از راه رستگاريت آشكار مى سازد. عقل ادم ها باهم برابر نیست. عوامل مختلفی مثل خانواده، مربی، دوستان و ... روی رشد عقل تاثیرگذار است. 🌻حداقل عقل اینست که راه خیروشر را به تونشان دهد. برخی عقل دارند اما به همین مقدار از عقل استفاده نمی کنند. معولا ادمهای عجول و ادمهایی که غالبا خشمگین هستند، عاقل نیستند. 📚کتاب جنود عقل و جهل را چه کسی نوشته ،منظور ازجنود عقل چیست؟ چندنمونه از جنود عقل و جهل نام ببرید. 🍃🌻🍃✾🌼✾🍃🌻🍃 🆔 @quranlive
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تدبر در قرآن -2 990811.mp3
7.56M
🎙صوت: ️🌸🌿موضوع: سوره مبارکه لقمان 👤مدرس: 🌿🌸🍃❀🌸❀🍃🌸🌿 ✨✨✨✨✨✨ 🆔@quranlive
━•═•━🌿🌸🍃❀🌸❀🍃🌸🌿━•═•━ 🔰 💬 جلسه: پنجم 🗓 تاریخ:99/8/19 📚موضوع: تدبر در سوره لقمان(قسمت اول ) ━•═•━🌿🌸🍃❀🌸❀🍃🌸🌿━•═•━ بسم الله الرحمن الرحیم 📝سیاق اول و دوم درسیاق اول سوره لقمان، بحث لهوالحدیث مطرح شد. عده ای نکاتی را مطرح می کردند تا بتوانند مردم را از وحی فاصله بدهند، خداوند تذکراتی را داد . در سیاق دوم نکته ای در مقابل لهوالحدیث مطرح شد و آن بیان منشور دقیق تربیت فرزند، از زبان لقمان بود. منظور از بیان بحث لقمان این بود که ما باید دنبال حدیثی باشیم که واقعابه درد زندگی دنیوی و اخروی ما بخورد . و خداوند این را تذکر می دهد. 🌿اما رویکرد اصلی سوره لقمان اینست که بتواند انهایی را که در مقابل وحی می ایستند و مباحثی را ایجاد می کنند، بتواند در مقابلشان استدلال کند. 📝سیاق سوم:آیات20تا32 در این سیاق، خداوند با بیان نعمتهای محسوس ، این تذکر را می دهد که چرا بعضی با وجود همه اینها رویشان را بر می گردانندو فقط یک گروه رستگارند و انان محسنین هستند. 🌸آیه 20: أَلَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُمْ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَأَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَبَاطِنَةً ۗ وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يُجَادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَلَا هُدًى وَلَا كِتَابٍ مُنِيرٍ آیا ندانسته اید که خدا آنچه را در آسمان ها و آنچه را در زمین است، مسخّر و رام شما کرده، و نعمت های آشکار و نهانش را بر شما فراوان و کامل ارزانی داشته، و برخی از مردم اند که همواره بدون هیچ دانشی [بلکه از روی جهل و نادانی] و بدون هیچ هدایتی و هیچ کتاب روشنی درباره خدا مجادله و ستیز می کنند. 🌿ألَمْ تَرَوْا: دیدن به معنای اینکه باید علم پیدا بکنید به اینکه خداوند انچه را در اسمان و زمین است، در خدمت شما قرار داده است . 🌿أسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَبَاطِنَةً اسبغ: ارزانی شما کرده است نعمتهای ظاهری و باطنی معانی مختلفی دارد. نعمت ظاهری: آنچه قابل رویت است. نعمت باطنی انچه برای ما قابل رویت نیست. مثل عقل،فطرت 🌿ومِنَ النَّاسِ مَنْ يُجَادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَلَا هُدًى وَلَا كِتَابٍ مُنِيرٍ مردم همواره درباره خدا مجادله می کنند و حرفهایشان هیچ پشتوانه ای ندارد. وعلمی نیست. 🌸آیه21:وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنْزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءَنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ و چون به آنان گویند: از آنچه خدا نازل کرده است، پیروی کنید، می گویند: (پیروی نمی کنیم) بلکه ما از آنچه پدرانمان را بر آن یافته ایم، پیروی می کنیم. آیا [کورکورانه از گذشتگان پیروی می کنند] و هرچند که شیطان آنان را با این پیروی به عذاب فروزان دعوت کند؟! 🌿قالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءَنَا غیرعلمی بودن سخنانشان از اینجا معلوم می شود که می گویند پدران ما اینگونه می خواستند . 🌸آیه22:وَمَنْ يُسْلِمْ وَجْهَهُ إِلَى اللَّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى وَإِلَى اللَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ و هرکس همه وجود خود را به سوی خدا کند در حالی که نیکوکار باشد بی تردید به محکم ترین دستگیره چنگ زده است؛ و سرانجام و عاقبت همه کارها فقط به سوی خداست. 🌸آیه25:وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ و اگر از آنان بپرسی: چه کسی آسمان ها و زمین را آفریده است؟ قطعاً می گویند: خدا. بگو: همه ستایش ها ویژه خداست بلکه بیشترشان معرفت و دانش ندارند کسیکه به وحی اعتقاد دارد کار علمی انجام می دهد . 🌸آیه28:مَا خَلْقُكُمْ وَلَا بَعْثُكُمْ إِلَّا كَنَفْسٍ وَاحِدَةٍ ۗ إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ بَصِيرٌ آفریدن شما و برانگیختنتان جز مانند یک تن نیست؛ یقیناً خدا شنوا و بیناست. کنفس واحده : خلق شما مثل این است که یک نفر را خلق کنیم یعنی کار اینقدر راحت است . 🌸آیه29:أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهَارِ وَيُولِجُ النَّهَارَ فِي اللَّيْلِ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ كُلٌّ يَجْرِي إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى وَأَنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ آیا ندانسته ای که خدا شب را در روز فرو می برد و روز را در شب فرو می برد، و خورشید و ماه را مسخّر و رام کرده است که هر کدام تا مدتی معین روانند؛ و یقیناً خدا به آنچه انجام می دهید، آگاه است. تمام این افریده ها دلیل بر اینست که فقط خدا حق است. ادامه دارد⁦⬇️⁩⁦⬇️⁩⁦⬇️ 🆔@quranlive
━•═•━🌿🌸🍃❀🌸❀🍃🌸🌿━•═•━ 🔰 💬 جلسه: پنجم 🗓 تاریخ:99/8/19 📚موضوع: تدبر در سوره لقمان(قسمت دوم) ━•═•━🌿🌸🍃❀🌸❀🍃🌸🌿━•═•━ 🌸آیه31: أَلَمْ تَرَ أَنَّ الْفُلْكَ تَجْرِي فِي الْبَحْرِ بِنِعْمَتِ اللَّهِ لِيُرِيَكُمْ مِنْ آيَاتِهِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ آیا ندانسته ای که کشتی ها به سبب نعمت های خدا در دریا روانند تا خدا برخی از نشانه های قدرت خود را به شما نشان دهد؛ بی تردید در این [واقعیت] برای هر شکیبای سپاس گزاری نشانه هایی است. 🌿انَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ هر کسیکه صبور و شکور باشد، نشانه ها را خوب می فهمد. انسان شکور آیات الهی را می پذیرد اما پیمان شکن ( چه پیمان نسبت به مردم.خودت یا خدا باشد)ایات الهی را تکذیب می کند. ✅خداوند در این سیاق دلایل خودش را نسبت به بحث افرینش با دلایل محسوس بیان می کند و تذکر می دهد که رو از خدا برنگردانید . 📝سیاق چهارم:آیات 33تا34 🌸آیه33: يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمْ وَاخْشَوْا يَوْمًا لَا يَجْزِي وَالِدٌ عَنْ وَلَدِهِ وَلَا مَوْلُودٌ هُوَ جَازٍ عَنْ وَالِدِهِ شَيْئًا إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَلَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَلَا يَغُرَّنَّكُمْ بِاللَّهِ الْغَرُورُ ای مردم! از پروردگارتان پروا کنید، و بترسید از روزی که هیچ پدری چیزی [از عذاب دوزخ را] از فرزندش دفع نمی کند، و نه هیچ فرزندی دفع کننده چیزی از (عذاب) پدر خویش است. بی تردید وعده خدا حق است، پس زندگی دنیا شما را نفریبد، و مبادا شیطان شما را به [کرم و رحمت] خدا مغرور کند. 🌿خشیت ترس عالمانه است. در این دنیا پدر و فرزند به یکدیگر کمک می کنند اما در قیامت چنین اتفاقی نمی افتد. مراقب باشید زندگی دنیا شما را فریب ندهد. مراقب باشید شیطان شما رابوسیله خدا فریب ندهد یعنی نگوید خدا می بخشد. البته باید خوف و رجا باهم باشد. ♻️جمعبندی سوره لقمان: انسان بایدحواسش به خداوند باشد،خدا خودش را باصفات مختلف بیان نمود و اینکه رویکرد مباحث وجود انسان باید به سمت خدا باشد، اگرنباشید تکوینا به سمت خدا خواهید رفت. پس سعی کنیم رویمان رابه سمت خداکنیم. در ادامه بیان نمود که شیطان و دنیا شمارافریب ندهند، غیر از او ،از کسی چیزی نخواهید. این وحی است که به درد شما می خورد .وسعی کنید ازوحی تبعیت نمایید. 🌿🌸🍃✾🌸✾🍃🌸🌿 🆔@quranlive
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صحیفه سجادیه99.8.20.mp3
15.42M
🎙صوت: ❄️⁩🌿موضوع:دعای هشتم صحیفه سجادیه 👤مدرس: 🌿⁦❄️⁩🍃❀⁦❄️⁩❀🍃⁦❄️⁩🌿 ✨✨✨✨✨✨ 🆔@quranlive
━•═•━🌿⁦❄️⁩🍃❀⁦❄️⁩❀🍃⁦❄️⁩🌿━•═•━ ⁦❄️⁩ 💬 جلسه: پانزدهم 🗓 تاریخ:۹۹/۸/۲۰ ⁦❄️⁩ موضوع: دعای هشتم ━•═•━🌿⁦❄️⁩🍃❀⁦❄️⁩❀🍃⁦❄️⁩🌿━•═•━ 💠وَ تَرْكِ الشُّكْرِ لِمَنِ اصْطَنَعَ الْعَارِفَةَ عِنْدَنَا 🔹خدایا به تو پناه میبرم از اینکه شکر گذاری را در حق کسی که به من خوبی کرده است را ترک کنم. 🌀 مراتب شکرگزاری نعمتهای الهی ⁦1️⃣⁩ شکر قلبی و ذهنی انسان قلبا اعتقاد داشته باشد که همه ی نعمت ها از جانب خداست. معرفت پیدا کردن نسبت به نعمت و صاحب نعمت ⁦2️⃣⁩ شکر زبانی حمد و شکر خدا را بر زبان جاری کردن ⁦3️⃣⁩ شکر در مقام عمل و رفتار نعمت ها را در مسیر خودشان به کار گرفتن ‏🔹امام سجاد علیه السلام در این بخش از دعا شکر به واسطه ی نعمت را مطرح میکنند و می فرمایند مبادا جزء آن دسته از مردم باشم که اگر کسی لطف و خوبی در حق من کرد شکرگزاری از او را ترک کنم. ‏شکر گزاری تنها به خدا اختصاص ندارد. رزاق خداست اما از پدر که زحمت کشیده و روزی فراهم‌کرده نیز باید تشکر کرد. ‏هر کسی که در رسیدن من به نعمت تلاش کرده و واسطه ی رسیدن نعمت به من شده است می بایست شکرگزار او باشم و از او تشکر کنم. ‏ 💠 ‏أَوْ أَنْ نَعْضُدَ ظَالِماً 🔹خدایا به تو پناه میبرم از اینکه کمک کار انسان ظالم باشم. عضد یعنی یاری دادن ظلم یعنی هر چیزی که از جایگاه خودش خارج شود. 🌀انواع ظلم • ظلم نسبت به خود • ظلم نسبت به خدا • ظلم نسبت به بندگان خدا 🔹ظلم در این بخش از دعا شامل ظلم در حق مردم و جامعه می باشد (ظلم اجتماعی) . 🔹کمک رساندن به ظالم آیا متعلق به زمانی است که دارد ظلم می‌کند یا زمانی که ظلم نمیکند ؟ اگر ظالم مشهور به ظلم کردن باشد هرنوع کمک کردن به او مصداق یاری رساندن به ظالم است. اگر ظالم مشهور به ظلم کردن نباشد هرگاه که ظلمی مرتکب شد او را یاری رسانیم مصداق یاری رساندن به ظالم هستیم. 💠 أَوْ نَخْذُلَ مَلْهُوفاً 🔹خدایا به تو پناه میبرم از اینکه رها کنم و تنها بگذارم انسان ستم دیده را خذلان یعنی ناامیدی و رها کردن ( انسان حمایت خود را از دیگران بردارد) ملهو یعنی حسرت و سوز و گداز (انسان ستم دیده را ملهو گویند) با توجه به صفت قبل یعنی یاری رساندن فرد ظالم مشخص می‌شود این دو صفت با هم در ارتباط هستند. 🌀انسان دارای دو نوع هویت است • هویت فردی رفتارهایی که شخصا انجام میدهیم • هویت اجتماعی رفتارهایی که در قبال دیگران انجام میدهیم 🔹در قیامت هم از رفتارهای فردی و هم از رفتارهای اجتماعی سوال میشود. 🌀روش های کمک کردن به انسان های مظلوم و ستم دیده ✓ گوش دادن به غم و گرفتاری آنها ✓ کمک رساندن به آنها یکی از مصادیق آن قرض دادن مال یا پول ✓ برای فرد گرفتار از آبروی خویش مایه گذاشتن 📚 تکلیف : ارتباط بین فرازهای دعای ۳۸ صحیفه سجادیه و مطالب این جلسه را پژوهش کنید؟ 🌿⁦❄️⁩🍃❀⁦❄️⁩❀🍃⁦❄️⁩🌿 🆔@quralive
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جلسه ۱۰.mp3
10.19M
🎙صوت: 🌿🌻موضوع: خوب خواهان بدرفتار 👤مدرس: 🌿🌻🍃❀🌼❀🍃🌻🌿 ✨✨✨✨✨✨ 🆔@quranlive
━•═•━🌿🌻🍃❀🌼❀🍃🌻🌿━•═•━ 📝 💬 جلسه: دهم 🗓 تاریخ:۹۹/۸/25 🔶 موضوع: خوب خواهان بدرفتار ━•═•━🌿🌻🍃❀🌼❀🍃🌻🌿━•═•━ بسم الله الرحمن الرحیم حکمت۱۵۰ 📝این جملات درواقع جواب کسی است که از امام علی علیه السلام موعظه می خواهد: لَا تَكُنْ مِمَّنْ يَرْجُو الْآخِرَةَ بِغَيْرِ عَمَلٍ، وَ يُرَجِّي التَّوْبَةَ بِطُولِ الْأَمَلِ از كسانى مباش كه بدون عمل صالح به آخرت اميدوار است، و توبه را با آرزوهاى دراز به تأخير مى اندازد 🍃یرجو از رجاء به معنای امید می اید. 🍃امل به معنای آرزو 🍃یرجی: به تأخیر می اندازند يَقُولُ فِي الدُّنْيَا بِقَوْلِ الزَّاهِدِينَ، وَ يَعْمَلُ فِيهَا بِعَمَلِ الرَّاغِبِينَ؛ در دنيا چونان زاهدان، سخن مى گويد، اما در رفتار همانند دنيا پرستان است إِنْ أُعْطِيَ مِنْهَا لَمْ يَشْبَعْ، وَ إِنْ مُنِعَ مِنْهَا لَمْ يَقْنَعْ؛ اگر نعمت ها به او برسد سير نمى شود، و در محروميّت قناعت ندارد، يَعْجِزُ عَنْ شُكْرِ مَا أُوتِيَ، وَ يَبْتَغِي الزِّيَادَةَ فِيمَا بَقِيَ؛ يَنْهَى وَ لَا يَنْتَهِي، وَ يَأْمُرُ بِمَا لَا يَأْتِي؛ از آنچه به او رسيد شكر گزار نيست، و از آنچه مانده زياده طلب است. ديگران را پرهيز مى دهد اما خود پروا ندارد به فرمانبردارى امر مى كند اما خود فرمان نمى برد، 🌼خوب است قبل از انکه چیزی که از خدابخواهیم ،فکرکنیم چقدرشکرنعمتهایی را که داریم، بجا اوردیم. طلب کردن از خدا بد نیست، طلبکاربودن از خدا بد است. يُحِبُّ الصَّالِحِينَ وَ لَا يَعْمَلُ عَمَلَهُمْ، وَ يُبْغِضُ الْمُذْنِبِينَ وَ هُوَ أَحَدُهُمْ؛ نيكوكاران را دوست دارد، اما رفتارشان را ندارد گناهكاران را دشمن دارد اما خود يكى از گناهكاران است، يَكْرَهُ الْمَوْتَ لِكَثْرَةِ ذُنُوبِهِ، وَ يُقِيمُ عَلَى مَا يَكْرَهُ الْمَوْتَ مِنْ أَجْلِهِ؛ و با گناهان فراوان مرگ را دوست نمى دارد، اما در آنچه كه مرگ را ناخوشايند ساخت پافشارى دارد، إِنْ سَقِمَ ظَلَّ نَادِماً، وَ إِنْ صَحَّ أَمِنَ لَاهِياً؛ اگر بيمار شود پشيمان مى شود، و اگر تندرست باشد سرگرم خوشگذرانى هاست يُعْجَبُ بِنَفْسِهِ إِذَا عُوفِيَ، وَ يَقْنَطُ إِذَا ابْتُلِيَ؛ در سلامت مغرور و در گرفتارى نا اميد است إِنْ أَصَابَهُ بَلَاءٌ دَعَا مُضْطَرّاً، وَ إِنْ نَالَهُ رَخَاءٌ أَعْرَضَ مُغْتَرّاً؛ اگر مصيبتى به او رسد به زارى خدا را مى خواند. اگر به گشايش دست يافت مغرورانه از خدا روى بر مى گرداند، تَغْلِبُهُ نَفْسُهُ عَلَى مَا يَظُنُّ، وَ لَا يَغْلِبُهَا عَلَى مَا يَسْتَيْقِنُ؛ نفس به نيروى گمان ناروا، بر او چيرگى دارد، و او با قدرت يقين بر نفس چيره نمى گردد. 🍃مایظن:مقصود دنیاست 🍃مایستیقن:مقصود آخرت است يَخَافُ عَلَى غَيْرِهِ بِأَدْنَى مِنْ ذَنْبِهِ، وَ يَرْجُو لِنَفْسِهِ بِأَكْثَرَ مِنْ عَمَلِهِ؛ براى ديگران كه گناهى كمتر از او دارند نگران، و بيش از آنچه كه عمل كرده اميدوار است. ...يَصِفُ الْعِبْرَةَ وَ لَا يَعْتَبِرُ، وَ يُبَالِغُ فِي الْمَوْعِظَةِ وَ لَا يَتَّعِظُ، فَهُوَ بِالْقَوْلِ مُدِلٌّ وَ مِنَ الْعَمَلِ مُقِلٌّ؛ عبرت آموزى را طرح مى كند امّا خود عبرت نمى گيرد در پند دادن مبالغه مى كند امّا خود پند پذير نمى باشد. سخن بسيار مى گويد، امّا كردار خوب او اندك است يُنَافِسُ فِيمَا يَفْنَى، وَ يُسَامِحُ فِيمَا يَبْقَى؛ براى دنياى زودگذر تلاش و رقابت دارد امّا براى آخرت جاويدان آسان مى گذرد يَرَى الْغُنْمَ مَغْرَماً، وَ الْغُرْمَ مَغْنَماً؛ سود را زيان، و زيان را سود مى پندار يَخْشَى الْمَوْتَ، وَ لَا يُبَادِرُ الْفَوْتَ؛ از مرگ هراسناك است امّا فرصت را از دست مى دهد يَسْتَعْظِمُ مِنْ مَعْصِيَةِ غَيْرِهِ مَا يَسْتَقِلُّ أَكْثَرَ مِنْهُ مِنْ نَفْسِهِ؛ وَ يَسْتَكْثِرُ مِنْ طَاعَتِهِ مَا يَحْقِرُهُ مِنْ طَاعَةِ غَيْرِهِ، فَهُوَ عَلَى النَّاسِ طَاعِنٌ وَ لِنَفْسِهِ مُدَاهِنٌ؛ گناه ديگرى را بزرگ مى شمارد، امّا گناهان بزرگ خود را كوچك مى پندارد، طاعت ديگران را كوچك و طاعت خود را بزرگ مى داند مردم را سرزنش مى كند، امّا خود را نكوهش نكرده با خود رياكارانه بر خورد مى كند اللَّهْوُ مَعَ الْأَغْنِيَاءِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ الذِّكْرِ مَعَ الْفُقَرَاءِ؛ يَحْكُمُ عَلَى غَيْرِهِ لِنَفْسِهِ، وَ لَا يَحْكُمُ عَلَيْهَا لِغَيْرِهِ؛ خوشگذرانى با سرمايه داران را بيشتر از ياد خدا با مستمندان دوست دارد، به نفع خود بر زيان ديگران حكم مى كند امّا هرگز به نفع ديگران بر زيان خود حكم نخواهد كرد. 🌼سید رضی در پایان این حکمت می گوید: اگر در نهج البلاغه جز اين حكمت وجود نداشت، همين يك حكمت براى اندرز دادن كافى بود اين سخن، حكمتى رسا، و عامل بينايى انسان آگاه، و عبرت آموز صاحب انديشه است. 📚تکلیف:امام علی علیه السلام عالم بی عمل را به چه چیزی تشبیه می کنند؟ 🍃🌻🍃✾🌼✾🍃🌻🍃 🆔 @quranlive
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جلسه6تدبر3-99.8.26.mp3
7.29M
🎙صوت: ️🌸🌿موضوع: سوره مبارکه نوح 👤مدرس: 🌿🌸🍃❀🌸❀🍃🌸🌿 ✨✨✨✨✨✨ 🆔@quranlive