eitaa logo
دارالقرآن مجازی 🌹
1.2هزار دنبال‌کننده
825 عکس
777 ویدیو
39 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم انا له لحافظون ارتباط با مدیر: @serash 09169691259 🌱کپی مطالب #با_ذکر_صلوات مجاز است🌱
مشاهده در ایتا
دانلود
94-03.mp3
19.2M
🎙صوت تفسیر قرآن 📆 جلسه مقدماتی ۳ تاریخ: اردیبهشت ۱۳۶۳ 📚 مفسر: •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈• 🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸 🌐 @quranonline •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
دارالقرآن مجازی 🌹
🎙صوت تفسیر قرآن 📆 جلسه مقدماتی ۳ تاریخ: اردیبهشت ۱۳۶۳ 📚 مفسر: #علامه_جوادی_آملی •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، 📆 شماره جلسه: ۳ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️ 🔺1⃣اگر قرآن کتابی جهانی تا قیامت است باید هم زبانش برای انسانها تا قیامت باشد و برای انسانها تا قیامت نافع باشد‌. تنها زبان جهانی، است اگرچه به زبان عربی باشد. اگر قرآن نسخ و باطل شدنی نیست بخاطر اینست که فطرت تا قیامت قابل تغییر نیست. فطرت همان راه تشخیص زشت و زیبا است که خدا به همه داد (و نفس و ما سواها، فالهمها فجورها و تقویها) 🔺2⃣قرآن با چشم و گوش و ... کار ندارد که کور یا کر یا فلج و ... بگویند ما مستثنی هستیم. قرآن با و جان کار دارد که آنرا مستوی الخلقه آفرید و (فجور و تقوی) را به آن نشان داد که نتواند بعدا عذر و بهانه بیاورد. تسویه و تعادل جان به است. اگر انسانی دیوانه خلق شده مستثنی است و مکلف نیست. اگر انسان مشمول یا ایها الناس و ... شد با فطرت سالم خلق شده است و مکلف میباشد. دل و فطرت را خود انسان با میبندد وگرنه فطرت ثابت است اما فطرت باید عمل کند و بستنش، جلوی عملش را میگیرد و باطل جای حق را در نظر انسان میگیرد. 🔺3⃣قرآن همه انسانها را به تدبر در قرآن دعوت کرده و همه را نیز به مبارزه و دعوت کرد که اگر ادعای الهی نبودن قرآن دارید سوره ای مثل قرآن بیاورید. (لئن اجتمعت الانس و الجن ...) همین که همه را دعوت میکند نشان از این است که همه میفهمند خصوصا اینکه نگفته که سوره به عربی بیاورید چون همه که عربی نمیفهمند. این تحدی راجع به مطابق فطرت و نافع است نه زبان و لفظ و فصاحت و بلاغت. در مورد اعراب، ناظر به زبان و قصاحت هم هست اما در مورد دیگران خیر. 🔺4⃣آیه ۲۴ به بعد سوره محمد گوید: «افلا یتدبرون القرآن ام علی قلوب اقفالها» گوید چون دلها قفل است تدبر نمیکنند پس فطرت گاهی بسته است گاهی باز. گناه قفل دل و فطرت است. اگر گوش و زبان فطرت را گناه بست، کر و لال میشود. هر چه گوش و چشم فطرت بیشتر باز شود حق را بهتر میفهمند. جلوی باز شدن فطرت را میگیرد چنانکه کسی پیش پیامبر رفت و گفت او کاری کرد که نزدیک بود خدا را ببینم اما من ایمان نیاوردم. 🔺5⃣ یعنی زیبا حرف زدن بدون توجه به محتوا. یعنی محتوای خوب داشتن. معلم قرآن «الرحمان» است. اینکه الان دارد ما را خطاب قرار میدهد نشان از این است که همین الان خدا دارد با ما حرف میزند. خدا همواره دارد این سخنان را میگوید اما ماییم که حرفمان و ... عوض میشود. تا انسان قرآن نخواند نیست و در ردیف موجودات دیگر است. «الرحمان، علم القرآن خلق الانسان علمه البیان» طبق این آیه، خداوند اول قرآن را به انسان آموخت و بعد خلقش کرد. 🔺6⃣گوید دعای وثنیین و مشکرین مکه که دور کعبه میچرخیدند، مکاء و تصدیه است نه . گوید مانند سوت و کف زدن است، چیزی بی معنا. لفظی است که از انسان صادر شود و انسان باید قرآنی و طبق فطرت عمل کند. فرمود معلم شما پیامبر است «یعلمهم الکتاب و الحکمه»«لتبین للناس ...» باید به حرف پیامبر نیز کاملا عمل کرد و او مسیر دین را نشان میدهد. کلید فهم قرآن صراحتا در قرآن، معرفی شده است. خدا تنها یک دین آورده که اصول مشترک همه دینهای الهی است اما احکام فرعیش در طول زمان کاملتر شده است. 🔺7⃣قرآن هم در مسائل نظری مشکلات پیچیده را حل میکند و هم در مسائل عملی، هدایت است و با تکرار، مشکل عملی را حل میکند. آنست که در مسائل عملی فجور و تقوا را میشناسد و در مسائل نظری، بدیهیات را میشناسد. با این دو سرمایه علمی و عملی که فطرت داده است باید نزد قرآن برود تا چیز یاد بگیرد. فطرتی که با گناه بسته شده دیگر از قران جز گمراهی چیزی نصیبش نمیشود. باید چیزهای نظری را که آموخته ایم کنار گذاشت و صرفاً با دست خالی و بدیهیات اولیه( ) نزد قرآن رفت تا چیزی یاد بگیریم. اگر با اصطلاحات فقهی و جغرافی و ... نزد قرآن رفتیم فقط نکات فقهی و جغرافی میفهمیم. همین علوم پیچیده از آن مسائل بدیهی فطری بدست آمده است. 🔺8⃣فرمود بدون معلم نزد قرآن نروید چون این حرف سنگین است. معلم این فطرت را برایتان باز میکند تا جایی که سلمان فارسی شوید. آیه ۸ سوره واقعه میفرماید این قرآن در کتابی مکنون است و کلیدش در دست است. برای رسیدن به ظاهر قرآن باید ابتدا پاک و باوضو باشید. اما محتوا و بطنش در دست مطهرون است. سوره احزاب هم مطهرون را معرفی کرده است«انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اخل البیت و یطهرکم تطهیرا» پس کتاب مکنون که اصل و بطن قرآن است در دست است و باید نزد آنها برویم. پس هیچ چیز مبهمی را خدا نگذاشته است و قرآن کتاب مبین و نور است. 🔰 فهرست جلسات تفسیر: eitaa.com/quranonline/4191 •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈• 🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸 🌐 @quranonline •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
دارالقرآن مجازی 🌹
🎙صوت تفسیر قرآن 📆 جلسه مقدماتی ۳ تاریخ: اردیبهشت ۱۳۶۳ 📚 مفسر: #علامه_جوادی_آملی •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
🔴نکته🔴 جلسه‌ی سوم و چهارم مقدمات تفسیر علامه جوادی آملی جابه‌جا ارسال شده‌اند. فایل جلسه‌ی سوم نیز الان بارگزاری شد. باتشکر فراوان از استاد محمدی عزیز🌹🙏
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Namaz01-48k_093433.mp3
18.99M
| ؟ 🎙سخنران: 🔶 جلسه 1: مدت: 53 دقیقه ✅چگونه دیگران را قانع کنیم نماز بخوانند؟🧐🤔 ⛔️تصور اشتباه از نماز خوب⛔️ 🔰 تعریف نماز خوب 1⃣ کاهش نقایص زندگی 2⃣ تنظیم روح آدمی 3⃣ آباد کردن دنیا 4⃣ کلید مقامات مادی و معنوی •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈• 🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸 🌐 @quranonline •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
°•🌱 مولای_غريبم😭 هنوز اگر تو بیایی دوباره می‌شوم آغاز اگر چه خسته‌تر از آفتاب برلب بامم اللهمَّ بِحَقِ زهرا(عَلَیْهاسَلٰامُ) عَجّل لِوَلیکَِ الفَرَج •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈• 🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸 🌐 @quranonline •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
حاجی از لحاظ روحی نیاز داریم بیای بگی تا سه روز دیگه این بساط رو جمع میکنی💔!(: ...!🙂💔 •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈• 🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸 🌐 @quranonline •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
94-05.mp3
15.66M
🎙صوت تفسیر قرآن 📆 جلسه مقدماتی ۵ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈• 🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸 🌐 @quranonline •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
دارالقرآن مجازی 🌹
🎙صوت تفسیر قرآن 📆 جلسه مقدماتی ۵ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈• 🔸 به دارالقرآن مجازی ب
📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، 📆 شماره جلسه: ۵ 📚 مفسر: ♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️ 🔺1⃣قرآن کتابی است جهانی. لذا اول، زبانش را همه مردم عالم در همه اعصار بفهمند و دوم، محتوایش هم مورد نیاز همه مردم در همه اعصار باشد و سوم، تغییر و نباید مردم را از قرآن بی نیاز کند. 🔺2⃣زبان قرآن را همه میفهمند چون زبان است. یکی از شواهدی که ذکر کردیم آیه «و نزلنا ... تبیانا لکل شیء» بود. حال هر مطلبی که آمده یا در همان سوره یا سور دیگر کاملا همه جوانبش را مطرح کرده است. آنگاه ارزش روایات و شان نزول و غیره باید در اینجا سنجیده شود. 🔺3⃣آیا قرآن عِدلی دارد که برای فهم مطالبش نیاز به آن داشته باشد، قرآن در فهمش استقلال ندارد زیرا لازمه استقلال اینست که همه مطالب را کاملا بفهماند حال آنکه اینطور نیست و نیاز به مطالب دیگر دارد و خود قرآن ارجاع داده به مطهرین که اهل بیتند.آیا اینطور است؟ 🔺4⃣در مقام معنوی بزرگان دین همچون صاحب جواهر و کاشف القطاء گفته اند بالاتر از قرآن و کعبه است. اما از نظر حجیت لفظی و ظاهری چطور؟ مبنای حجیت عمل ما به روایات چیست؟ چون پیامبر گفته کتاب الله و عطرتی. حال چرا حرف پیامبر حجت است؟ چون خداوند در قرآن گفت اطاعت کنید «ما ءاتاکم الرسول فخذوه و ما نهکم فنتهوا». وقتی سخن به خدا رسید سوال قطع میشود و دیگر نمیشود پرسید چرا حرف خدا حجت است. 🔺5⃣پس از نظر ظاهری، روایت، عِدل قرآن نیست بلکه قرآن به روایات بها داده است و معصومین گفته اند که پیامبر فرموده دروغگویان بر من زیاد دروغ میبندند. هر چه گفتند با بسنجید اگر مطابق قرآن بود بپذیرید وگرنه نپذیرید. قرآن هم روایات را حجت میکند و هم مشکلات روایات را پیدا یا حل میکند و در مقام تعارض روایات هم از قرآن کمک میگیریم. 🔺6⃣ آراء صحابه و مفسرین هم حجیت دارند؟ رای علما چون نظر علمی است راهگشاست و ارزش دارد اما حجیت ندارد چون معصوم نیستند. 🔺7⃣شان نزول حجیت دارند؟ اگر بصورت تاریخ باشد حجیت ندارد. در مورد تاریخ خوب کار نشده. حدیث با شان نزول دو فرق دارد: در تاریخ حدیث روی تک تک مهره های حدیث کار شده و علمای رجال و درایه کاملا کار کردند. اما در مورد تاریخ شان نزول خیر. پایان سلسله تاریخ هم کار نشده و معصوم نیستند. باید روی تک تک سلسله تاریخ شان نزولها کار کرد که ببینیم آیا همه قابل اعتمادند و نهایتا به میرسد یا خیر. اگر همه قابل اعتماد باشند و نهایتا به معصوم برسد و معصوم گفته باشد، حجیت دارد اما آن هم باز مخصّص نیست بلکه زمینه را مشخص میکند چون قرآن برای زمان خاصی نیست. 🔺8⃣روایاتی که جنبه دارد چطور؟ مثلا صالح المومنین را روایت، فلانی دانسته است. چون روایت گفته به همان منتسب میشود اما روایاتی که بیان مصداق و جنبه تطبیق با شخصی یا چیزی را دارند انحصار را نمیرسانند بلکه صرفا مصداق را میگویند. 🔺9⃣روایت با سه شرط حجیت پیدا میکند: ۱. سنداً قطعی باشند. ۲. جهت صدور برای بیان معارف واقعی باشد نه تقیه. ۳. دلالتش نص باشد نه ظاهر. 🔰 فهرست جلسات تفسیر: eitaa.com/quranonline/4191 •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈• 🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸 🌐 @quranonline •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
Namaz02-48k.mp3
19.16M
| ؟ 🎙سخنران: 🔶جلسه2: ⏳مدت: 53 دقیقه 🔰رعایت ادب اولین گام برای نماز خوب خواندن 1⃣ شباهت نماز، به رژه نظامی 2⃣ آثار وجود عظمت خداوند در دل 3⃣ فلسفه «الله اکبر» در نماز 4⃣ عظمت، عامل محبوبیّت 5⃣ مشکل جهان مسیحیت 6⃣ خدای فاقد عظمت در عرفان‌های وارداتی 7⃣ راه بهتر شدن نماز •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈• 🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸 🌐 @quranonline •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
94-06.mp3
15.61M
🎙صوت تفسیر قرآن 📆 جلسه مقدماتی ۶ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈• 🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸 🌐 @quranonline •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
دارالقرآن مجازی 🌹
🎙صوت تفسیر قرآن 📆 جلسه مقدماتی ۶ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈• 🔸 به دارالقرآن مجازی ب
📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، 📆 شماره جلسه: ۶ 📚 مفسر: ♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️ 🔺1⃣چون قرآن برای همه مردم است باید به زبان مشترک که است باشد. برای فهم قرآن هم نیاز به علم دیگر نیست و اگر روایت هم برای فهم قرآن، حجیت و اعتبار دارد مبنایش خود قرآن است که ما را ارجاع داده به پیامبر و امام. و همه روایات هم باید با آیات قرآن، درستی و استنادشان به معصوم سنجیده شود چون آنها فرموده اند که مخالف قرآن چیزی نمیگویند و کسی هم نمیتواند مثل قرآن حرف بزند و افترا باشد! اما آرای صحابه و علما جز ایجاد زمینه فکری، حجیت دیگری ندارد. 🔺2⃣شان نزولها هم اگر نهایتا به قول معصوم نرسد حجت نیست چنانکه گویند( ابن عباس و ... گفته که ...) باید تمام حلقات سلسله سندها را بررسی کرد تا همه مورد اعتماد باشند و نهایتا به معصوم برسد. روایات هم اگر بودند صرفا نمونه را نشان میدهند نه اینکه انحصار را برسانند پس جلوی تفسیر به غیر آن مورد را نمیگیرد. 🔺3⃣روایات در طول قرآن حجتند نه در عرضش زیرا روایات قابل جعلند اما قرآن ممکن نیست. در حدیث اول، امام صادق فرمود «ان علی کل حق حقیقة و علی کل صواب نوراً کما وافق الله فخضوه و ما خالف الله فدعوه»« هر حقی یک اصلی دارد که با شناختش میتوان حقیقت را شناخت. سخنان ما حق است اما ، قرآن است پس حق را با حقیقت که همان قرآن بسنجید» لسان این روایت این است که هر چیز مخالف قرآن است رها کنید. 🔺4⃣مثلا داستانی که در مورد فرشته ای بنام وجود دارد که بخاطر گناهی پرهایش ریخت و بعد به امام حسین پناهنده شد تا مشکلش حل شد. این مخالف قرآن است زیرا قرآن ملائک را معصوم میداند لذا دروغ است. جایگاه امام حسین آنقدر بالا هست که نیازی نیست با این دروغها اثبات گردد. باید سند این قضیه کاملا مشخص شود. آیا مخالفت قرآن با یک خبری که اصلا سندهایش مشخص نیست از بین نمیرود. انوار قبل از خلق فرشتگان ایجاد شد اما نیازی به این داستانها نیست. 🔺5⃣حدیث دوم از امام صادق است«اذا ورد علیکم حدیث و وجدتم شاهد من کتاب الله او قول من رسول الله ... فلذی جاءکم به اولی به.» در حدیث سوم میفرمایند: هر چیزی که مخالف قرآن است زخرف است و آن را به دیوار بزنید یعنی دور بیندازید و ایضا احادیث متعدد دیگر. 🔺6⃣قرآن گوید من اصلم و روایات فرع، اما به پیامبر رجوع کنید و تمام دستوراتش را انجام دهید. روایات هم گویند ما فرعیم و قرآن اصل. 🔺7⃣باید مطلب را به امری سپرد نه امری ظنی. روایت از سه بعد ظنی است: روایات هم سنداً و هم جهتاً و هم دلالتاً ظنیند‌. خبر متواتر و خبر واحد محفوف به قرینه بسیار کمند و غالب روایات ما، «خبر واحد ظنی الصدور» هستند. بعلاوه اینکه جهت روایات هم ظنی است چون احتمال زیاد میدهیم که خیلی از اینها تقیه بوده اند مثلا در جمع بگوید روی کفش هم میتوانید مسح بکشید‌ اگرچه دستور به تقیه، حکم واقعی است. دلالتشان هم ظنی میشود. 🔺اما قرآن سندا قطعی است و حتی یک حرف در آن جابجا نشده است. و ثانیا خدا در تبیین حقایق هیچ تقیه ای ندارد چون از کسی نمیترسد پس جهتاً هم قطعی است. در مساله دلالت هم اگر توانستیم متشابهات را به محکمات، ظاهرها را به نص، عمومها را به مخصص و ... برگردانیم به یک دلالت قطعی و کامل میرسیم. 🔺8⃣مرحوم میرداماد نیز حدیثی از پیامبر اکرم دارد که هر چه از من نقل کردند اگر موافق قرآن بود از من است وگرنه از من نیست. این در مورد سوالی است که در مورد دروغ پردازان در زمان خود پیامبر از ایشان پرسیده شد. 🔰 فهرست جلسات تفسیر: eitaa.com/quranonline/4191 •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈• 🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸 🌐 @quranonline •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Namaz03-48k.mp3
21.07M
| ؟ 🎙سخنران: 🔶جلسه 3: _مودبانه ⏳مدت: 58 دقیقه 🔰 فلسفه‌ی تکراری بودن نماز 1⃣ حقارت دنیا در چشم انسان 2⃣ استقلال شخصیت 3⃣ سایر فواید... •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈• 🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸 🌐 @quranonline •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
94-07.mp3
15.62M
🎙صوت تفسیر قرآن 📆 جلسه مقدماتی ۷ 📚 مفسر: •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈• 🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸 🌐 @quranonline •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
دارالقرآن مجازی 🌹
🎙صوت تفسیر قرآن 📆 جلسه مقدماتی ۷ 📚 مفسر: #علامه_جوادی_آملی •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈• 🔸 به دارالقرآن مجازی
📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، 📆 شماره جلسه: ۷ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️ 🔺1⃣بحث بر بود. قرآن در دلالت تفسیریش مثل اصل سند مستقل است و نیاز به غیر ندارد بلکه خود غیر(حدیث) را میپروراند. چون قرآن چیزهای دیگر است پس باید اول تبیان خود باشد‌. 🔺2⃣در مورد عِدل و جایگزین قرآن نیز حدیث ثقلین از نام برده است چنانکه امام حسن نیز پس از شهادت پدر گفت ما عدل قرآنیم پس عترت خود معصومینند. لذا عدل قرانند نه احادیث و خبر واحد. 🔺3⃣ارزش روایات در شروع و ختمشان به قرآن است. قرآن روایت را حجت میکند سپس میزانِ سنجشِ حقانیتِ مضمونِ روایت است. سپس روایت را هم میگوید. روایت را پیامبر گفته و دستور داده و دستور پیامبر نیز دستور خداست در قرآن. پس دلیل اعتبار قول معصوم، است. مبنای ارزش دلالی روایات چطور؟روایت منهای قرآن قبول نیست و باید با قرآن سنجیده شود. 🔺4⃣انسان باید اولا تمام آیات قرآن را بداند و سپس اجتهاد قرآنی داشته باشد تا روح و اصول قرآنی را دریابد و سپس بر اساس آنها به پیکار سنجش روایات برود وگرنه استفاده صحیحی از روایات نخواهد کرد. توسط خود ائمه رد شده است. ابتدا باید «مخصِّص ها و مقیِّدها» را بیابیم و آنگاه از عام و مطلق استفاده کنیم. حتی اگر حدیث را عدل قرآن بدانیم حدیث در طول قرآن است نه در عرض آن پس در زمان تعارض، این حدیث است که کنار میرود نه اینکه هر دو ساقط شوند. 🔺5⃣نیاز قرآن به روایات یک بحث است نه تفسیری. قرآن در تفسیر خود یعنی پرده برداشتن از ابهام خود، نیاز به هیچ ندارد اما در پیاده کردن، فهم جزییات و اجرا کردنش در فقه نیاز به روایات دارد. اینکه نماز صبح دو رکعت است تفسیر نیست بلکه اجرای اقاموا الصلاة است و بحثی فقهی. مثلا در قانون اساسی وقتی مطلبی کلی آمد میگوید «حدودش را قانون مشخص میکند» یعنی جزییات را «مجلس شورای اسلامی» تصویب و اعلام میکند. اما مجلس، مفسر قانون اساسی نیست! مفهوم قرآن پیچیده نیست. 🔺6⃣قرآن، تکیه گاه اصلیست. تکیه گاه باید سند قطعی باشد و غیروابسته. تکیه گاه دلالتا هم به دیگری وابسته نباید باشد. اما سنت و ‌صاحب سنت هم سندا هم دلالتا مهمان قرآنند. چون سندش را قرآن اعتبار داده است. دلالتش هم باید بر قرآن عرضه شود تا روایات دروغین شناسایی شود. 🔺7⃣بازار نشر احادیث دروغ در زمان اَمَوی فزونی پیدا کرد. مرحوم علامه شعرانی در کتاب وافی میفرمایند: دروغ بستن به پیامبر دلایل متعدد دارد. اول خود پیامبر گفته است.معصومین گویند گاهی این دروغها از طرف دوستان نادان است که میخواهند ما را بالا ببرند. یا مثلا کلماتی از روایات ناخواسته حذف شده یا اضافه شده که سبب دروغ شدنشان شده است. 🔺8⃣غیر از جعل حدیث، محدث هم جعل میکردند. کتابی داریم به نام «۱۵۰ محدث دروغین»! یعنی خودشان نامی جعل میکردند و سپس از او حدیث جعل میکردند! 🔺9⃣خداوند میفرماید«یا ایها الذین آمنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم» اما در ادامه آیه گوید «فان تنازعتم فی شیء فردوه الی الله و الرسول» یعنی حذف شده. پس اگر بین سخن خدا و اولی الامر ماندیم برمیگردیم به خدا. پس اطاعت از معصومین به اطاعت از خدا برمیگردد. 🔰 فهرست جلسات تفسیر: eitaa.com/quranonline/4191 •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈• 🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸 🌐 @quranonline •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Namaz04-48k.mp3
19.36M
| ؟ 🎙سخنران: 🔶 جلسه 4: ⏳ مدت: 54 دقیقه 🔰 رعایت ادب، قدم اوّل نماز 🔰 بی ادبی در میان مسیحیان اروپا 1⃣ گرفتن ادب از مسیحیان، ریشۀ جنایت های اسرائیل 2⃣ بی ادبی در میان مسیحیان 3⃣ آموزش بی ادبی در فیلم های غربی 4⃣ لزوم آموزش ادب به بچه ها 5⃣ بی ادبی، علت فروپاشی خانواده ها در غرب 6⃣ قانونی کردن بی ادبی به پدر و مادر در غرب 🔰 ثمرات ادب 1⃣ وقتی که انسان کم می آورد 2⃣ کنترل کنندۀ هوای نفس 3⃣ لذت از زندگی 4⃣ ثمره ی ادب ورزی هنگام نماز •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈• 🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸 🌐 @quranonline •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
94-08.mp3
14.59M
🎙صوت تفسیر قرآن 📆 جلسه مقدماتی ۸ 📚 مفسر: •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈• 🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸 🌐 @quranonline •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
دارالقرآن مجازی 🌹
🎙صوت تفسیر قرآن 📆 جلسه مقدماتی ۸ 📚 مفسر: #علامه_جوادی_آملی •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈• 🔸 به دارالقرآن مجازی
📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، 📆 شماره جلسه: ۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️ 🔺1⃣چون قرآن تبیان کل شیء است پس در تفسیر محتاج به غیر نیست. از نظر که خود قرآن، روایات را حجت دانسته و از نظر هم خود معصومین فرموده اند روایات ما را قران بسنجید. اگر روایتی متواتر یا خبر واحد محفوف به قرینه بود و لذا قطعی الصدور بود سندش قطعیت می یابد اما در دلالتش باز باید با قرآن سنجیده شود و متنش ارزیابی شود. 🔺2⃣قاعده «اذا تعارضا تساقطا» برای جایی است که دو سند در یک سطح باشند نه مانند قرآن و روایت که روایت در طول قرآن است نه عرض و هم سطح آن. نکته بعد اینکه این قاعده برای جاییست که دو عبارت کاملا باشند نه عموم و خصوص یا مطلق و مقید. اینها در قانونگذاری مخالفت محسوب نمیشوند و است. مخصِّص و مقیِّد، شارح عام و مطلقند. پس صرفا اگر روایت مباینت با آیه ای داشت رد میشود 🔺3⃣آیه ۸۲ سوره نساء میفرماید «و لو کان من غیر عند الله لوجدوا فیه اختلافا کثیرا» لذا میفرماید: شما در قرآن نمیابید منظور همین تباین دو عبارت در قرآن است نه اینکه یک آیه آیه دیگر را تخصیص بزند یا مقید کند. 🔺4⃣همه، هرچه را که در قرآن است نمیفهمند اما ظاهر را کاملا میفهمند و از آن بهره مند میشوند چون اصطلاح خاص علمی ندارد. طبق آیه تطهیر در سوره احزاب، فقط به تمام مطالب قرآن دسترسی دارند. نوع موجودات در جهان رو به کمالند لذا قرآن گوید اگر قرآن از غیر خدا بود حتما در آن تباین یا تحول دیده میشد حال آنکه از نظر بلاغت تمام قرآن مثل هم است. هیچ جای قرآن جای دیگر را نقض نمیکند. نتیجه بعد اینکه این کتاب نسخ پذیر نیست چون گذشت زمان و در آن راه ندارد. این کتاب، جهانی است و جهانیان را تا قیامت به مبارزه دعوت کرده است. نسخی که در مورد قرآن گویند تخصیص زمانی است نه اینکه مورد را در آن زمان هم رد کند و غلط بداند. 🔺5⃣ یعنی شخص با نظر خود به سراغ قران رود و نظرش را بر قرآن تحمیل کند و نظر قرآن را با نظر خود دهد. تفسیر صحیح اینست که مفسر، با نگاهی خالی از دانسته های علمی پیشین و با دست خالی به سراغ قرآن رود. 🔺6⃣در مورد حدیث اینطور نیست که مثل قرآن سندش قطعی باشد چون نوشتن روایات ممنوع بود و غالبا آنها حفظ میکردند. بعدا در ایران که حکومتهای شیعه آمد و راه برای احادیث باز شد. غیر از حدیث و محدث، کتاب حدیث هم جعل میکردند! که علما مجبور شدند کتب حدیث صحبح را با صفحه و ... معرفی کنند تا همه بدانند که کلا این تعداد صفحه و سطر و ... دارد. بر سر حدیث بلاها آوردند. 🔺7⃣آیا ظنون خاصه در غیر احکام حجت است؟ در مسائل تعبدی و عملی حجتند. اما در شناخت عرش و لوح و قلم و چگونگی برزخ و دود بودن ابتدایی آسمان و ... خبر واحد در آن حجت است؟ اینجا دو قسمتند. بخشی مربوط به است مانند توحید و معاد و نبوت و ... که حجت نیست. اگر در جایی یقین معتبراست انسان باید جزم پیدا و هر کدام از سند و جهت سند و دلالت آن ظنی بود یقین حاصل نمیشود. 🔺8⃣پس در حجت است اما در خیر. نمیشود فرضیات علمی را مبنای تفسیر قرار داد مگر اینکه بگوییم شاید... لذا خبر ظنی هم مثل فرضیات علمی است که یقینیاتی چون قرآن را نمی توان با آنها سنجید. باید با جزم به سراغ تفسیر رفت و اگر جزم نیست بگوییم شاید تفسیرش اینطور باشد. تا زمانی که مفاهیم علمی قرآن مثل رتق بودن اولیه آسمانها و زمین را نتوانیم با جزم بسنجیم باید بگوییم خدا میداند. 🔰 فهرست جلسات تفسیر: eitaa.com/quranonline/4191 •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈• 🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸 🌐 @quranonline •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Namaz05-48k.mp3
19.48M
| ؟ 🎙سخنران: 🔶 جلسه 5: ⏳ مدت: 54 دقیقه 💠 نیاز به استاد و نقش او در راهنمایی انسان 💠 نماز، بزرگترین استاد 💠 نماز، تمرین استقلال •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈• 🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸 🌐 @quranonline •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا