eitaa logo
دارالقرآن مجازی 🌹
1.2هزار دنبال‌کننده
827 عکس
778 ویدیو
39 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم انا له لحافظون ارتباط با مدیر: @serash 09169691259 🌱کپی مطالب #با_ذکر_صلوات مجاز است🌱
مشاهده در ایتا
دانلود
دارالقرآن مجازی 🌹
•┈┈••✾🍀💫💥💫🍀✾••┈┈• 6️⃣3️⃣ روش درست مرور آیات: الف: باید آیات را از حفظ بخوانید و هنگامی که به مشکلی ب
•┈┈••✾🍀💫💥💫🍀✾••┈┈• 7️⃣3️⃣ سن مناسب برای حفظ قرآن: برای حفظ قرآن هیچ زمانی دیر نیست، بلکه در هر صورت و هر زمان مقدور انسان باید در صدد کسب این گونه توفیقات الهی برآید. پویا کردن حافظه و سپاسگزاری از نعمت‎های الهی، در پرتو بهره‎گیری از آن اعضاء در راستای علاقه فراوان معصومین ـ علیهم السّلام ـ و خدای متعال است و آن اینکه انسان حافظه خود را منور به کلمات الهی گرداند، قطعاً این کار موجب خرسندی سلولهای مغزی هم خواهد شد. گرچه کلمات قرآنی از حروف الفبائی تشکیل شده که دیگر واژه‎ها از آنان ساخته می‎شود، ولی اعتقاد ما مسلمانان این است که براساس صریح آیات قرآن، اگر تمام مردم، بلکه جن و انس، جمع گردند، نمی‎توانند، مانند قرآن سوره یا آیه‎ای بیاورند. این خود یک ادعائی است که 14 قرن پیش، از سوی خدای متعال مطرح شده و هنوز کسی ادعا نکرده، مانند قرآن توانسته سوره یا آیه‎ای آورده باشد. در عین حال این کلمات اعجازآور از همان حروفی تشکیل شده که برخی با آن حروف کلماتی می‎سازند که نه تنها اعجاز نیست بلکه لهو و لعب می‎باشد. کوتاه سخن اینکه آغاز به حفظ قرآن در هیچ زمان دیر نیست و هیچ کلمه‎ای والاتر از قرآن نیست، ولی در عین حال که دارای اعجاز است، از یک روانی و سادگی برخوردار می‎باشد که برای همه مردم قابل درک است. به برکت انقلاب در جمهوری اسلامی ایران بارها شاهد حفظ قرآن توسط کودکان زیر 7 سال بوده‎ایم و بسیارند، نوجوانان، جوانان و حتی بزرگسالانی که در کمتر از یکسال موفق به حفظ قران شده‎اند. •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈• 🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸 🌐 @quranonline •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
دارالقرآن مجازی 🌹
•┈┈••✾🍀💫💥💫🍀✾••┈┈• 7️⃣3️⃣ سن مناسب برای حفظ قرآن: برای حفظ قرآن هیچ زمانی دیر نیست، بلکه در هر صورت و
•┈┈••✾🍀💫💥💫🍀✾••┈┈• 8️⃣3️⃣ حفظ آیات مشابه: 1️⃣ توجه کردن به سیر لفظی (ریتم و آهنگ) آیات. 2️⃣ دقّت در ترجمه آیات. 3️⃣ اگر چند آیه راجع به یک داستان در قرآن مطرح است، این مورد که در جای دیگر مشابه هست، به ذهن سپرده که مثلاً این جمله در آن سوره، فلان کلمه را دارد، ولی تفاوت آن هم این است. 4️⃣ تکرار بیشتر، همراه با دقت بیشتر، در روابط آیات. 5️⃣ اگر آیات مشابه در یک سوره است برای اینکه جلو و دنبال خوانده نشود، حرف اوّل هر کدام را به هم متّصل کرده و یک کلمه‎ای از آن تولید کنید و آن کلمه را بخاطر بسپارید و طبق حروف، آن موارد مشابه را قرائت کنید. 6️⃣ اگر موارد مشابه در سوره مختلف است ترتیب سوره‎ها را در نظر گرفته و جاهای تفاوت دو یا چند آیه را به خاطر بسپارید. 7️⃣ آیات را حتماً با شماره حفظ کنید تا کمتر دچار اشکال گردید. •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈• 🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸 🌐 @quranonline •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
دارالقرآن مجازی 🌹
•┈┈••✾🍀💫💥💫🍀✾••┈┈• 8️⃣3️⃣ حفظ آیات مشابه: 1️⃣ توجه کردن به سیر لفظی (ریتم و آهنگ) آیات. 2️⃣ دقّت در
•┈┈••✾🍀💫💥💫🍀✾••┈┈• 1️⃣➖9️⃣3️⃣ آنچه حافظه را تقویت می‎کند: 1️⃣ عوامل بهداشتی 1.بوی خوش بکار بردن. 2.مسواک زدن. 3.استنشاق کردن. 4.حجامت کردن. 5.استراحت بین روز. 6.فضای مطالعه دارای هوائی باشد که از اکسیژن زیادی برخوردار باشد. •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈• 🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸 🌐 @quranonline •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
دارالقرآن مجازی 🌹
•┈┈••✾🍀💫💥💫🍀✾••┈┈• 1️⃣➖9️⃣3️⃣ آنچه حافظه را تقویت می‎کند: 1️⃣ عوامل بهداشتی 1.بوی خوش بکار بردن. 2.م
•┈┈••✾🍀💫💥💫🍀✾••┈┈• 2️⃣➖9️⃣3️⃣ آنچه حافظه را تقویت می‎کند: 2️⃣ عوامل مادی 1.مویز. 2.کندر. 3.سیب. 4.انار. 5.عسل. 6.پسته. 7.بادام. 8.خوردن حبوبات مخصوصاً عدس و ماش. 9.سرکه. •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈• 🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸 🌐 @quranonline •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
دارالقرآن مجازی 🌹
•┈┈••✾🍀💫💥💫🍀✾••┈┈• 2️⃣➖9️⃣3️⃣ آنچه حافظه را تقویت می‎کند: 2️⃣ عوامل مادی 1.مویز. 2.کندر. 3.سیب. 4.ا
•┈┈••✾🍀💫💥💫🍀✾••┈┈• 3️⃣➖9️⃣3️⃣ آنچه حافظه را تقویت می‎کند: 3️⃣ عوامل معنوی 1.سحر خیزی. 2.پرهیزکاری. 3.اجتناب از محرمات و مکروهات و مشتبهات (خوردن، دیدن، شنیدن و...) 4.توسّل به حضرات معصومین ـ علیهم السّلام ـ. 5.تلاش. 6.احترام گذاردن به قرآن. 7.با وضو بودن. 8.نظم. 9.تمرکز. 10.تکرار، مرور در نوشتن، خواندن، شنیدن و... 11.تداعی. 12.شکر گذاری در آغاز و پایان کارهای قرآنی. #مقدمات_حفظ •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈• 🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸 🌐 @quranonline •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
دارالقرآن مجازی 🌹
•┈┈••✾🍀💫💥💫🍀✾••┈┈• 3️⃣➖9️⃣3️⃣ آنچه حافظه را تقویت می‎کند: 3️⃣ عوامل معنوی 1.سحر خیزی. 2.پرهیزکاری. 3
•┈┈••✾🍀💫💥💫🍀✾••┈┈• 0️⃣4️⃣ آفات حافظه: گاه دیده شده، افرادی حافظ قرآن بوده، ولی از یاد برده‎اند. ممکن است عوامل مختلفی داشته باشد که در اینجا به برخی از آن امور می‎پردازیم: گناه کردن. دروغ گفتن. چشم چرانی. موسیقی گوش دادن. خنده زیاد (مخصوصاً قهقهه). کج ارضائی. ناخن جویدن. خودارضایی خوردن پس مانده موش. غرور. عصبانیت. لجاجت. مرور نکردن. فعالیت‎های زیاد بدنی، فکری. ضربات روحی. برخی تصادفات. یادگیری ناقص و ضعیف. عدم آرامش روحی و فکری. انتظار تشویق از دیگران. رعایت نکردن امور معنوی. •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈• 🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸 🌐 @quranonline •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚫️انا لله و انا الیه راجعون⚫️ ◾️اسامی شهدای حادثه تروریستی ایذه 🔹رضا شریعتی ۲۱ ساله، کیان نیک‌پور ۹ ساله، اشرف نیک‌پور ۴۵ ساله و دو مرد جوان مجهول‌الهویه . 🔹علی مولایی ۲۳ ساله و علی محمدی ۶۰ ساله از مجروحان این حادثه به بیمارستان اهواز منتقل شده‌اند. •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈• 🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸 🌐 @quranonline •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
سلام و عرض ادب خدمت قرآنیان و قرآن دوستان عزیز و ارجمند😍 برای بهتر شدن نیازمند انتقاد و پیشنهاد های شما بزرگواران هستیم، نظرات شما به ما قوت میده🌹 با ورود به لینک زیر میتونید به صورت ناشناس به ما پیام بدید. https://abzarek.ir/service-p/msg/875313 منتظر نظرات شما هستیم😘🌹
94-03.mp3
19.2M
🎙صوت تفسیر قرآن 📆 جلسه مقدماتی ۳ تاریخ: اردیبهشت ۱۳۶۳ 📚 مفسر: •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈• 🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸 🌐 @quranonline •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
دارالقرآن مجازی 🌹
🎙صوت تفسیر قرآن 📆 جلسه مقدماتی ۳ تاریخ: اردیبهشت ۱۳۶۳ 📚 مفسر: #علامه_جوادی_آملی •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، 📆 شماره جلسه: ۳ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️ 🔺1⃣اگر قرآن کتابی جهانی تا قیامت است باید هم زبانش برای انسانها تا قیامت باشد و برای انسانها تا قیامت نافع باشد‌. تنها زبان جهانی، است اگرچه به زبان عربی باشد. اگر قرآن نسخ و باطل شدنی نیست بخاطر اینست که فطرت تا قیامت قابل تغییر نیست. فطرت همان راه تشخیص زشت و زیبا است که خدا به همه داد (و نفس و ما سواها، فالهمها فجورها و تقویها) 🔺2⃣قرآن با چشم و گوش و ... کار ندارد که کور یا کر یا فلج و ... بگویند ما مستثنی هستیم. قرآن با و جان کار دارد که آنرا مستوی الخلقه آفرید و (فجور و تقوی) را به آن نشان داد که نتواند بعدا عذر و بهانه بیاورد. تسویه و تعادل جان به است. اگر انسانی دیوانه خلق شده مستثنی است و مکلف نیست. اگر انسان مشمول یا ایها الناس و ... شد با فطرت سالم خلق شده است و مکلف میباشد. دل و فطرت را خود انسان با میبندد وگرنه فطرت ثابت است اما فطرت باید عمل کند و بستنش، جلوی عملش را میگیرد و باطل جای حق را در نظر انسان میگیرد. 🔺3⃣قرآن همه انسانها را به تدبر در قرآن دعوت کرده و همه را نیز به مبارزه و دعوت کرد که اگر ادعای الهی نبودن قرآن دارید سوره ای مثل قرآن بیاورید. (لئن اجتمعت الانس و الجن ...) همین که همه را دعوت میکند نشان از این است که همه میفهمند خصوصا اینکه نگفته که سوره به عربی بیاورید چون همه که عربی نمیفهمند. این تحدی راجع به مطابق فطرت و نافع است نه زبان و لفظ و فصاحت و بلاغت. در مورد اعراب، ناظر به زبان و قصاحت هم هست اما در مورد دیگران خیر. 🔺4⃣آیه ۲۴ به بعد سوره محمد گوید: «افلا یتدبرون القرآن ام علی قلوب اقفالها» گوید چون دلها قفل است تدبر نمیکنند پس فطرت گاهی بسته است گاهی باز. گناه قفل دل و فطرت است. اگر گوش و زبان فطرت را گناه بست، کر و لال میشود. هر چه گوش و چشم فطرت بیشتر باز شود حق را بهتر میفهمند. جلوی باز شدن فطرت را میگیرد چنانکه کسی پیش پیامبر رفت و گفت او کاری کرد که نزدیک بود خدا را ببینم اما من ایمان نیاوردم. 🔺5⃣ یعنی زیبا حرف زدن بدون توجه به محتوا. یعنی محتوای خوب داشتن. معلم قرآن «الرحمان» است. اینکه الان دارد ما را خطاب قرار میدهد نشان از این است که همین الان خدا دارد با ما حرف میزند. خدا همواره دارد این سخنان را میگوید اما ماییم که حرفمان و ... عوض میشود. تا انسان قرآن نخواند نیست و در ردیف موجودات دیگر است. «الرحمان، علم القرآن خلق الانسان علمه البیان» طبق این آیه، خداوند اول قرآن را به انسان آموخت و بعد خلقش کرد. 🔺6⃣گوید دعای وثنیین و مشکرین مکه که دور کعبه میچرخیدند، مکاء و تصدیه است نه . گوید مانند سوت و کف زدن است، چیزی بی معنا. لفظی است که از انسان صادر شود و انسان باید قرآنی و طبق فطرت عمل کند. فرمود معلم شما پیامبر است «یعلمهم الکتاب و الحکمه»«لتبین للناس ...» باید به حرف پیامبر نیز کاملا عمل کرد و او مسیر دین را نشان میدهد. کلید فهم قرآن صراحتا در قرآن، معرفی شده است. خدا تنها یک دین آورده که اصول مشترک همه دینهای الهی است اما احکام فرعیش در طول زمان کاملتر شده است. 🔺7⃣قرآن هم در مسائل نظری مشکلات پیچیده را حل میکند و هم در مسائل عملی، هدایت است و با تکرار، مشکل عملی را حل میکند. آنست که در مسائل عملی فجور و تقوا را میشناسد و در مسائل نظری، بدیهیات را میشناسد. با این دو سرمایه علمی و عملی که فطرت داده است باید نزد قرآن برود تا چیز یاد بگیرد. فطرتی که با گناه بسته شده دیگر از قران جز گمراهی چیزی نصیبش نمیشود. باید چیزهای نظری را که آموخته ایم کنار گذاشت و صرفاً با دست خالی و بدیهیات اولیه( ) نزد قرآن رفت تا چیزی یاد بگیریم. اگر با اصطلاحات فقهی و جغرافی و ... نزد قرآن رفتیم فقط نکات فقهی و جغرافی میفهمیم. همین علوم پیچیده از آن مسائل بدیهی فطری بدست آمده است. 🔺8⃣فرمود بدون معلم نزد قرآن نروید چون این حرف سنگین است. معلم این فطرت را برایتان باز میکند تا جایی که سلمان فارسی شوید. آیه ۸ سوره واقعه میفرماید این قرآن در کتابی مکنون است و کلیدش در دست است. برای رسیدن به ظاهر قرآن باید ابتدا پاک و باوضو باشید. اما محتوا و بطنش در دست مطهرون است. سوره احزاب هم مطهرون را معرفی کرده است«انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اخل البیت و یطهرکم تطهیرا» پس کتاب مکنون که اصل و بطن قرآن است در دست است و باید نزد آنها برویم. پس هیچ چیز مبهمی را خدا نگذاشته است و قرآن کتاب مبین و نور است. 🔰 فهرست جلسات تفسیر: eitaa.com/quranonline/4191 •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈• 🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸 🌐 @quranonline •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
دارالقرآن مجازی 🌹
🎙صوت تفسیر قرآن 📆 جلسه مقدماتی ۳ تاریخ: اردیبهشت ۱۳۶۳ 📚 مفسر: #علامه_جوادی_آملی •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
🔴نکته🔴 جلسه‌ی سوم و چهارم مقدمات تفسیر علامه جوادی آملی جابه‌جا ارسال شده‌اند. فایل جلسه‌ی سوم نیز الان بارگزاری شد. باتشکر فراوان از استاد محمدی عزیز🌹🙏
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Namaz01-48k_093433.mp3
18.99M
| ؟ 🎙سخنران: 🔶 جلسه 1: مدت: 53 دقیقه ✅چگونه دیگران را قانع کنیم نماز بخوانند؟🧐🤔 ⛔️تصور اشتباه از نماز خوب⛔️ 🔰 تعریف نماز خوب 1⃣ کاهش نقایص زندگی 2⃣ تنظیم روح آدمی 3⃣ آباد کردن دنیا 4⃣ کلید مقامات مادی و معنوی •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈• 🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸 🌐 @quranonline •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
°•🌱 مولای_غريبم😭 هنوز اگر تو بیایی دوباره می‌شوم آغاز اگر چه خسته‌تر از آفتاب برلب بامم اللهمَّ بِحَقِ زهرا(عَلَیْهاسَلٰامُ) عَجّل لِوَلیکَِ الفَرَج •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈• 🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸 🌐 @quranonline •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
حاجی از لحاظ روحی نیاز داریم بیای بگی تا سه روز دیگه این بساط رو جمع میکنی💔!(: ...!🙂💔 •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈• 🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸 🌐 @quranonline •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
94-05.mp3
15.66M
🎙صوت تفسیر قرآن 📆 جلسه مقدماتی ۵ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈• 🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸 🌐 @quranonline •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
دارالقرآن مجازی 🌹
🎙صوت تفسیر قرآن 📆 جلسه مقدماتی ۵ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈• 🔸 به دارالقرآن مجازی ب
📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، 📆 شماره جلسه: ۵ 📚 مفسر: ♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️ 🔺1⃣قرآن کتابی است جهانی. لذا اول، زبانش را همه مردم عالم در همه اعصار بفهمند و دوم، محتوایش هم مورد نیاز همه مردم در همه اعصار باشد و سوم، تغییر و نباید مردم را از قرآن بی نیاز کند. 🔺2⃣زبان قرآن را همه میفهمند چون زبان است. یکی از شواهدی که ذکر کردیم آیه «و نزلنا ... تبیانا لکل شیء» بود. حال هر مطلبی که آمده یا در همان سوره یا سور دیگر کاملا همه جوانبش را مطرح کرده است. آنگاه ارزش روایات و شان نزول و غیره باید در اینجا سنجیده شود. 🔺3⃣آیا قرآن عِدلی دارد که برای فهم مطالبش نیاز به آن داشته باشد، قرآن در فهمش استقلال ندارد زیرا لازمه استقلال اینست که همه مطالب را کاملا بفهماند حال آنکه اینطور نیست و نیاز به مطالب دیگر دارد و خود قرآن ارجاع داده به مطهرین که اهل بیتند.آیا اینطور است؟ 🔺4⃣در مقام معنوی بزرگان دین همچون صاحب جواهر و کاشف القطاء گفته اند بالاتر از قرآن و کعبه است. اما از نظر حجیت لفظی و ظاهری چطور؟ مبنای حجیت عمل ما به روایات چیست؟ چون پیامبر گفته کتاب الله و عطرتی. حال چرا حرف پیامبر حجت است؟ چون خداوند در قرآن گفت اطاعت کنید «ما ءاتاکم الرسول فخذوه و ما نهکم فنتهوا». وقتی سخن به خدا رسید سوال قطع میشود و دیگر نمیشود پرسید چرا حرف خدا حجت است. 🔺5⃣پس از نظر ظاهری، روایت، عِدل قرآن نیست بلکه قرآن به روایات بها داده است و معصومین گفته اند که پیامبر فرموده دروغگویان بر من زیاد دروغ میبندند. هر چه گفتند با بسنجید اگر مطابق قرآن بود بپذیرید وگرنه نپذیرید. قرآن هم روایات را حجت میکند و هم مشکلات روایات را پیدا یا حل میکند و در مقام تعارض روایات هم از قرآن کمک میگیریم. 🔺6⃣ آراء صحابه و مفسرین هم حجیت دارند؟ رای علما چون نظر علمی است راهگشاست و ارزش دارد اما حجیت ندارد چون معصوم نیستند. 🔺7⃣شان نزول حجیت دارند؟ اگر بصورت تاریخ باشد حجیت ندارد. در مورد تاریخ خوب کار نشده. حدیث با شان نزول دو فرق دارد: در تاریخ حدیث روی تک تک مهره های حدیث کار شده و علمای رجال و درایه کاملا کار کردند. اما در مورد تاریخ شان نزول خیر. پایان سلسله تاریخ هم کار نشده و معصوم نیستند. باید روی تک تک سلسله تاریخ شان نزولها کار کرد که ببینیم آیا همه قابل اعتمادند و نهایتا به میرسد یا خیر. اگر همه قابل اعتماد باشند و نهایتا به معصوم برسد و معصوم گفته باشد، حجیت دارد اما آن هم باز مخصّص نیست بلکه زمینه را مشخص میکند چون قرآن برای زمان خاصی نیست. 🔺8⃣روایاتی که جنبه دارد چطور؟ مثلا صالح المومنین را روایت، فلانی دانسته است. چون روایت گفته به همان منتسب میشود اما روایاتی که بیان مصداق و جنبه تطبیق با شخصی یا چیزی را دارند انحصار را نمیرسانند بلکه صرفا مصداق را میگویند. 🔺9⃣روایت با سه شرط حجیت پیدا میکند: ۱. سنداً قطعی باشند. ۲. جهت صدور برای بیان معارف واقعی باشد نه تقیه. ۳. دلالتش نص باشد نه ظاهر. 🔰 فهرست جلسات تفسیر: eitaa.com/quranonline/4191 •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈• 🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸 🌐 @quranonline •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
Namaz02-48k.mp3
19.16M
| ؟ 🎙سخنران: 🔶جلسه2: ⏳مدت: 53 دقیقه 🔰رعایت ادب اولین گام برای نماز خوب خواندن 1⃣ شباهت نماز، به رژه نظامی 2⃣ آثار وجود عظمت خداوند در دل 3⃣ فلسفه «الله اکبر» در نماز 4⃣ عظمت، عامل محبوبیّت 5⃣ مشکل جهان مسیحیت 6⃣ خدای فاقد عظمت در عرفان‌های وارداتی 7⃣ راه بهتر شدن نماز •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈• 🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸 🌐 @quranonline •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
94-06.mp3
15.61M
🎙صوت تفسیر قرآن 📆 جلسه مقدماتی ۶ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈• 🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸 🌐 @quranonline •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
دارالقرآن مجازی 🌹
🎙صوت تفسیر قرآن 📆 جلسه مقدماتی ۶ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈• 🔸 به دارالقرآن مجازی ب
📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، 📆 شماره جلسه: ۶ 📚 مفسر: ♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️ 🔺1⃣چون قرآن برای همه مردم است باید به زبان مشترک که است باشد. برای فهم قرآن هم نیاز به علم دیگر نیست و اگر روایت هم برای فهم قرآن، حجیت و اعتبار دارد مبنایش خود قرآن است که ما را ارجاع داده به پیامبر و امام. و همه روایات هم باید با آیات قرآن، درستی و استنادشان به معصوم سنجیده شود چون آنها فرموده اند که مخالف قرآن چیزی نمیگویند و کسی هم نمیتواند مثل قرآن حرف بزند و افترا باشد! اما آرای صحابه و علما جز ایجاد زمینه فکری، حجیت دیگری ندارد. 🔺2⃣شان نزولها هم اگر نهایتا به قول معصوم نرسد حجت نیست چنانکه گویند( ابن عباس و ... گفته که ...) باید تمام حلقات سلسله سندها را بررسی کرد تا همه مورد اعتماد باشند و نهایتا به معصوم برسد. روایات هم اگر بودند صرفا نمونه را نشان میدهند نه اینکه انحصار را برسانند پس جلوی تفسیر به غیر آن مورد را نمیگیرد. 🔺3⃣روایات در طول قرآن حجتند نه در عرضش زیرا روایات قابل جعلند اما قرآن ممکن نیست. در حدیث اول، امام صادق فرمود «ان علی کل حق حقیقة و علی کل صواب نوراً کما وافق الله فخضوه و ما خالف الله فدعوه»« هر حقی یک اصلی دارد که با شناختش میتوان حقیقت را شناخت. سخنان ما حق است اما ، قرآن است پس حق را با حقیقت که همان قرآن بسنجید» لسان این روایت این است که هر چیز مخالف قرآن است رها کنید. 🔺4⃣مثلا داستانی که در مورد فرشته ای بنام وجود دارد که بخاطر گناهی پرهایش ریخت و بعد به امام حسین پناهنده شد تا مشکلش حل شد. این مخالف قرآن است زیرا قرآن ملائک را معصوم میداند لذا دروغ است. جایگاه امام حسین آنقدر بالا هست که نیازی نیست با این دروغها اثبات گردد. باید سند این قضیه کاملا مشخص شود. آیا مخالفت قرآن با یک خبری که اصلا سندهایش مشخص نیست از بین نمیرود. انوار قبل از خلق فرشتگان ایجاد شد اما نیازی به این داستانها نیست. 🔺5⃣حدیث دوم از امام صادق است«اذا ورد علیکم حدیث و وجدتم شاهد من کتاب الله او قول من رسول الله ... فلذی جاءکم به اولی به.» در حدیث سوم میفرمایند: هر چیزی که مخالف قرآن است زخرف است و آن را به دیوار بزنید یعنی دور بیندازید و ایضا احادیث متعدد دیگر. 🔺6⃣قرآن گوید من اصلم و روایات فرع، اما به پیامبر رجوع کنید و تمام دستوراتش را انجام دهید. روایات هم گویند ما فرعیم و قرآن اصل. 🔺7⃣باید مطلب را به امری سپرد نه امری ظنی. روایت از سه بعد ظنی است: روایات هم سنداً و هم جهتاً و هم دلالتاً ظنیند‌. خبر متواتر و خبر واحد محفوف به قرینه بسیار کمند و غالب روایات ما، «خبر واحد ظنی الصدور» هستند. بعلاوه اینکه جهت روایات هم ظنی است چون احتمال زیاد میدهیم که خیلی از اینها تقیه بوده اند مثلا در جمع بگوید روی کفش هم میتوانید مسح بکشید‌ اگرچه دستور به تقیه، حکم واقعی است. دلالتشان هم ظنی میشود. 🔺اما قرآن سندا قطعی است و حتی یک حرف در آن جابجا نشده است. و ثانیا خدا در تبیین حقایق هیچ تقیه ای ندارد چون از کسی نمیترسد پس جهتاً هم قطعی است. در مساله دلالت هم اگر توانستیم متشابهات را به محکمات، ظاهرها را به نص، عمومها را به مخصص و ... برگردانیم به یک دلالت قطعی و کامل میرسیم. 🔺8⃣مرحوم میرداماد نیز حدیثی از پیامبر اکرم دارد که هر چه از من نقل کردند اگر موافق قرآن بود از من است وگرنه از من نیست. این در مورد سوالی است که در مورد دروغ پردازان در زمان خود پیامبر از ایشان پرسیده شد. 🔰 فهرست جلسات تفسیر: eitaa.com/quranonline/4191 •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈• 🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸 🌐 @quranonline •┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•