✳️ #امکان یا #امتناع_مذاکره با دشمن در #سیاست_انقلابی #امام_حسین(ع)
🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶
✨✨ما به دنبال یافتن پاسخی برای این پرسش هستیم که آیا امام حسین(ع) غیر از جنگ به فکر دیگری هم بود یا نه؟ آیا حضرت راه مذاکره با دشمن را هم، باز می دید یا این راه از نظر امام حسین(ع) مسدود بود؟
✅قسمت دوم
✴️جنبه های #تاریخی، #کلامی و #فقهی در #مذاکره_امام
درباره مذاکره به معنای رسیدن به یک توافق، در بین علمای ما، مساله از سه زاویه قابل بررسی است یا در سه مرحله این بحث را باید مطرح کرد. حالا آن سه موضعی را که ابتدا عرض کردم؛ روی موضع اولش توقف می کنیم که در این ملاقاتها، مذاکره صورت گرفته است و تلاشی برای رسیدن به تفاهم. هرچند این تلاش به نتیجه ای نرسید و تغییری در وضع حادثه ایجاد نشد عملا.
ما این بحث را در سه مرحله بخواست خدا دنبال می کنیم؛
✔️مرحله اول این است که گزارشات تاریخی درباره این مذاکرات چیست؟
✔️مرحله دوم این است که این گزارشات تاریخی به لحاظ مبانی کلامی چگونه قابل ارزیابی و تحلیل است؟ چون مساله، مربوط به موضوع امامت است. باید روشن شود که متکلمین اسلامی درباره این مذاکرات چه موضعی دارند؟ آیا از نظر آنها قابل قبول است که امام معصوم دربرخورد با دشمن وارد مذاکره شود؟ این با مبانی اعتقادی ما سازگار است یا نیست؟ لذا بعد از گزارشات تاریخی، باید سراغ تحلیل و ارزیابی متکلمین آمد. ممکن است که مورخ گزارش خود را بدهد اما متکلم در ارزیابی خودش آن را نپذیرد و بگوید که با اصول و مبانی ما سازگار نیست و آن را مخدوش بداند.
✔️بعد از این دو مرحله نوبت می رسد به مرحله سوم و آن تحلیل فقهی است که فقیه هم باید در مورد این گزارشات اظهارنظر کند. مقصود این است که فقیه از آن جهت که به استنباط احکام شرعی می پردازد، درصدد کشف تکلیف است که وظیفه چیست؟ قهرا فقها گرایش و تمایلی به این ندارند که سراغ این بحث بروند که امام معصوم تکلیفش چیست؟
👈پاسخشان این است که امام معصوم وظیفه خودش را بهتر می داند و ما درصدد تعیین تکلیف برای امام نیستیم و سودی هم برای ما ندارد. ولی اگر آن تکلیف، به تکلیف ما ارتباط پیدا کند یعنی بخواهیم بگوییم که چون امام این کار را انجام داده، پس برای ما هم جایز است، این در قلمرو بحثهای فقهی قرار می گیرد و حالا فقیه باید مشخص بکند که اگر ما در شرایط امام حسین(ع) قرار بگیریم، آنوقت چه وظیفه ای داریم؟ آیا می توانیم مذاکره کنیم یا نمی توانیم مذاکره کنیم؟ این مرحله سوم بحث است که جنبه فقهی پیدا می کند.
حالا بر اساس همین ترتیب و چینش، خدمت شما عرض کردم و بحث را آغاز می کنم و دنبال می کنم.
ادامه دارد...
🔹🔸سخرانی حجت الاسلام سروش محلاتی
( دانشگاه علامه طباطبایی)
✨🌸✨🌸✨🌸✨🌸✨
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💐💐💐نسخه جديد برنامه كاربردي قراني #تنزيل
مژده به قران دوستان و قرآنپژوهان عزيز
با توسعه امكانات و قابليتها در اپليكيشن تنزيل،شما از بسياري برنامه هاي مشابه بي نياز خواهيد شد
✅در نسخه جديد تنزيل،امكان ايجاد #دسته_بندي هاي مختلف با موضوعات مورد علاقه كاربر و قراردادن آيات مورد علاقه در هريك از دسته بندي هاست.
ترتيب نمايش ايات هر يك از دسته ها نيز به ترتيب نزول سوره ها خواهد بود
و امكان كپي و اشتراك گذاري انها از طريق نرم افزارهاي مرتبط از قبيل پيام رسانها و ايميل و ..فراهم ميباشد.
✅✅بنا به پيشنها كاربران،در نسخه جديد دو #معجم عربي قراني (مقاييس اللغه و المفردات في القران)
و دو #فرهنگلغت عربي به فارسي (جامع و ابجد) در برنامه گنجانده شده است كه امكان جستجو و نمايش ترجمه عربي و فارسي تعداد زيادي از لغات و عبارات عربي و قراني را فراهم كرده است.
https://t.me/tanzilapp
صبح، سرمست از شرابِ روشنےست
صبح، لبخند گل بوییدنےست
در گلستان بہار عاشقے
رویش خورشید زیبا دیدنےست
" روزتون سرشار از
آرامش و نگاه خدا "
@quranpuyan
🌸🌿اسرار #نماز در نگاه مولانا
مصطفی دلشاد تهرانی
قسمت سوم
شرمندگی بنده در برابر حضرت حق چنان است که از شدّت شرمندگی توان ایستادن را از دست می دهد ، پس در پیشگاه الهی به رکوع می رود و تسبیح می کند و می گوید : سبحان ربّی العظیم و بحمده .
در قیام ، این گفت ها دارد رجوع
وز خجالت شد دو تا او در رکوع
قوّتِ استادن از خجلت نماند
در رکوع از شرم ، تسبیحی بخوان
در این هنگام ، از پیشگاه الهی فرمان می رسد که سر از رکوع بلند کن و جواب حضرت حق را بده . آن بندۀ شرمسار ، با ذکر سمع الله لمن حمده سر از رکوع بر می دارد ، امّا بار شرمندگی چنان است که تاب نمی آورد و بار دیگر آن نا آزمودۀ خام اندیش فرو می افتد و به سجده می رود و می گوید : سبحان ربّی الأعلی و بحمده .
باز فرمان می رسد : بردار سر
از رکوع و ، پاسخ حق بر شمر
سر بر آرد از رکوع آن شرمسار
باز اندر رو فتد آن خام کار
دوباره از پیشگاه الهی فرمان می رسد که سر از سجده بردار و از اعمال و کرده های خود سخن بگو . آن بنده یک بار دیگر با شرمساری سر از سجده بر می دارد ، ولی از شدّت بار شرمندگی ، مجدّد مانند مار به رو می افتد و در سجده قرار می گیرد .
باز فرمان آیدش : بردار سر
از سجود و ، وا ده از کرده خبر
سر برآرد او دگر ره شرمسار
اندر افتد باز در رو همچو مار
حضرت حق در این هنگام ، بار دیگر به آن بنده گوید : سرت را از سجده بردار و اعمال و کرده های خود را بیان کن و توضیح بده که از ریز به ریز آن ها پرسش خواهم کرد .
باز گوید : سر بر آر و باز گو
که بخواهم جُست از تو مو به مو
ادامه دارد..
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💐💐💐نسخه جديد برنامه كاربردي قراني #تنزيل ارايه شد.👏👏
مژده به قران دوستان و قرآنپژوهان عزيز
با توسعه امكانات و قابليتها در اپليكيشن تنزيل،شما از بسياري برنامه هاي مشابه بي نياز خواهيد شد
✅در نسخه جديد تنزيل،امكان ايجاد #دسته_بندي هاي مختلف با موضوعات مورد علاقه كاربر و قراردادن آيات مورد علاقه در هريك از دسته بندي هاست.
ترتيب نمايش ايات هر يك از دسته ها نيز به ترتيب نزول سوره ها خواهد بود
و امكان كپي و اشتراك گذاري انها از طريق نرم افزارهاي مرتبط از قبيل پيام رسانها و ايميل و ..فراهم ميباشد.
✅✅بنا به پيشنها كاربران،در نسخه جديد دو #معجم عربي قراني (مقاييس اللغه و المفردات في القران)
و دو #فرهنگلغت عربي به فارسي (جامع و ابجد) در برنامه گنجانده شده است كه امكان جستجو و نمايش ترجمه عربي و فارسي تعداد زيادي از لغات و عبارات عربي و قراني را فراهم كرده است.
تنزيل را ميتوانيد از لينك زير از كافه بازار دانلود نماييد.
https://cafebazaar.ir/app/araapp.ir.quran/
براي مشاهده ساير امكانات برنامه و تصاويري از آن،به كانال زير مراجعه نماييد.
https://t.me/tanzilapp
💐💐💐در راستای تقدیر از علاقهمندانی که برنامه تنزیل را در روزهای نخست، خریداری میکنند
👈👈از امروز #دوشنبه 9مهر به مدت 5 روز، برنامه با همان قیمت قبلی ارایه میشود
کاربرانی که نسخههای قبلی تنزیل را خریداری کرده بودند، به طور رایگان میتوانند بهروزرسانی را انجام دهند.
💐💐💐نسخه جديد برنامه كاربردي قراني #تنزيل ارايه شد.👏👏
مژده به قران دوستان و قرآنپژوهان عزيز
با توسعه امكانات و قابليتها در اپليكيشن تنزيل،شما از بسياري برنامه هاي مشابه بي نياز خواهيد شد
✅در نسخه جديد تنزيل،امكان ايجاد #دسته_بندي هاي مختلف با موضوعات مورد علاقه كاربر و قراردادن آيات مورد علاقه در هريك از دسته بندي هاست.
ترتيب نمايش ايات هر يك از دسته ها نيز به ترتيب نزول سوره ها خواهد بود
و امكان كپي و اشتراك گذاري انها از طريق نرم افزارهاي مرتبط از قبيل پيام رسانها و ايميل و ..فراهم ميباشد.
✅✅بنا به پيشنها كاربران،در نسخه جديد دو #معجم عربي قراني (مقاييس اللغه و المفردات في القران)
و دو #فرهنگلغت عربي به فارسي (جامع و ابجد) در برنامه گنجانده شده است كه امكان جستجو و نمايش ترجمه عربي و فارسي تعداد زيادي از لغات و عبارات عربي و قراني را فراهم كرده است.
تنزيل را ميتوانيد از لينك زير از كافه بازار دانلود نماييد.
https://cafebazaar.ir/app/araapp.ir.quran/
براي مشاهده ساير امكانات برنامه و تصاويري از آن،به كانال زير مراجعه نماييد.
https://t.me/tanzilapp
♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرایهمه :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول
✳️ #تدبر در سوره #مدثر:
فَإِذَا نُقِرَ فِي النَّاقُورِ {8}پس چون در صور دميده شود
فَذَلِكَ يَوْمَئِذٍ يَوْمٌ عَسِيرٌ {9}آن روز [چه] روز ناگوار(سخت)ى است
عَلَى الْكَافِرِينَ غَيْرُ يَسِيرٍ {10}بر كافران آسان نيست
✳️عصاره دسته آیات( 8-10)قیامت بر کافران سخت و ناگوار است.
💢نکته:
آیات (8-37) یک فراز را تشکیل می دهند.
🔺دسته آیات 8-10 حالت مقدمه و بیان حکم کلی کافران در قیامت است.
🔻در دسته ایات 11-31 بطور مشخص به توصیف رفتار و اعمال یکی از مخالفین شاخص پیامبر و وحی به عنوان یکی از مصادیق شاخص کافران و نقشه او برای سحر خواندن قران اشاره میکند.
🔺نهایتا در ایات 32-37 نیز با بیانی کلی و قاطع در حمایت از الهی بودن قران،پاسخ ادعای مطرح شده توسط فرد مذکور را بیان میکند.
ذَرْنِي وَمَنْ خَلَقْتُ وَحِيدًا {11}مرا با آنكه [او را] تنها آفريدم واگذار
وَجَعَلْتُ لَهُ مَالًا مَّمْدُودًا {12}و دارايى بسيار به او بخشيدم
وَبَنِينَ شُهُودًا {13}و پسرانى آماده [به خدمت دادم]
وَمَهَّدتُّ لَهُ تَمْهِيدًا {14}و برايش [عيش خوش] آماده كردم
ثُمَّ يَطْمَعُ أَنْ أَزِيدَ {15}باز [هم] طمع دارد كه بيفزايم
كَلَّا إِنَّهُ كَانَ لِآيَاتِنَا عَنِيدًا {16}ولى نه زيرا او دشمن آيات ما بود
سَأُرْهِقُهُ صَعُودًا {17}به زودى او را به بالارفتن از گردنه [عذاب] وادار مىكنم
إِنَّهُ فَكَّرَ وَقَدَّرَ {18}آرى [آن دشمن حق] انديشيد و سنجيد
فَقُتِلَ كَيْفَ قَدَّرَ {19}كشته بادا چگونه [او] سنجيد
ثُمَّ قُتِلَ كَيْفَ قَدَّرَ {20}[آرى] كشته بادا چگونه [او] سنجيد
ثُمَّ نَظَرَ {21}آنگاه نظر انداخت
ثُمَّ عَبَسَ وَبَسَرَ {22}سپس رو ترش نمود و چهره در هم كشيد
ثُمَّ أَدْبَرَ وَاسْتَكْبَرَ {23}آنگاه پشت گردانيد و تكبر ورزيد
فَقَالَ إِنْ هَذَا إِلَّا سِحْرٌ يُؤْثَرُ {24}و گفت اين [قرآن] جز سحرى كه [به برخى] آموختهاند نيست
إِنْ هَذَا إِلَّا قَوْلُ الْبَشَرِ {25}اين غير از سخن بشر نيست
سَأُصْلِيهِ سَقَرَ {26}زودا كه او را به سقر در آورم
{وَمَا أَدْرَاكَ مَا سَقَرُ {27}و تو چه دانى كه آن سقر چيست
لَا تُبْقِي وَلَا تَذَرُ {28}نه باقى مىگذارد و نه رها مىكند
لَوَّاحَةٌ لِّلْبَشَرِ {29}پوستها را سياه مىگرداند
عَلَيْهَا تِسْعَةَ عَشَرَ {30}[و] بر آن [دوزخ] نوزده [نگهبان] است
{وَمَا جَعَلْنَا أَصْحَابَ النَّارِ إِلَّا مَلَائِكَةً وَمَا جَعَلْنَا عِدَّتَهُمْ إِلَّا فِتْنَةً لِّلَّذِينَ كَفَرُوا لِيَسْتَيْقِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ وَيَزْدَادَ الَّذِينَ آمَنُوا إِيمَانًا وَلَا يَرْتَابَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ وَالْمُؤْمِنُونَ وَلِيَقُولَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَالْكَافِرُونَ مَاذَا أَرَادَ اللَّهُ بِهَذَا مَثَلًا كَذَلِكَ يُضِلُّ اللَّهُ مَن يَشَاء وَيَهْدِي مَن يَشَاء وَمَا يَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّكَ إِلَّا هُوَ
وَمَا هِيَ إِلَّا ذِكْرَى لِلْبَشَرِ {31}
و ما کارگزاران آتش را جز فرشتگان نگردانيديم و شماره آنها را جز آزمايشى براى كسانى كه كافر شدهاند قرار نداديم تا آنان كه اهل كتابند يقين به هم رسانند و ايمان كسانى كه ايمان آورده اند افزون گردد و آنان كه كتاب به ايشان داده شده و [نيز] مؤمنان به شك نيفتند و(نیز) تا كسانى كه در دلهايشان بيمارى است و كافران بگويندخدا از اين وصف كردن چه چيزى را اراده كرده است. اين گونه خدا هر كه را بخواهد بيراه مىگذارد و هر كه را بخواهدهدايت مى كندو[کیفیت و کمیت]سپاهيان پروردگارت را جز او نمى داند}واين[آيات ما] جزتذكارى براى بشر نيست
✳️عصاره دسته آیات(11-31) ای پیامبرمخالفان عنودتوطئه گر و دروغپرداز علیه قران رابه من واگذارکه
که عذاب سختی در جهنم خواهند داشت.
سيدكاظم فرهنگ
http://yon.ir/Qp8543
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✳️ #امکان یا #امتناع_مذاکره با دشمن در #سیاست_انقلابی #امام_حسین(ع)
🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶
✨✨ما به دنبال یافتن پاسخی برای این پرسش هستیم که آیا امام حسین(ع) غیر از جنگ به فکر دیگری هم بود یا نه؟ آیا حضرت راه مذاکره با دشمن را هم، باز می دید یا این راه از نظر امام حسین(ع) مسدود بود؟
✅قسمت سوم
✴️گزارشات تاریخی
اما به لحاظ #گزارشات تاریخی ای که ما در اختیار داریم؛ تاریخهای عمومی ای که درباره تاریخ اسلام نوشته شده مانند تاریخ طبری، گزارشاتی درمورد این ملاقاتها آورده اند. حالا من از طبری شروع می کنم چون آنچه را که طبری در این زمینه آورده، عموما مورخان دیگر هم همین را آورده اند یعنی در کامل ابن اثیر هم همینطور است، در تاریخ اسلام ذهبی هم همینطور هست و در منابع دیگر تا عصر و زمان ما تغییری در این مساله نیست.
«بعث الحسین بن علی إلى عمر بن سعد، عمرو بن قرظه بن کعب الأنصاری»، امام حسین(ع) نماینده ای به نام عمرو بن قرظه را به سوی عمر بن سعد فرستاد. این را داخل پرانتز اینجا اضافه می کنم که همه این منابع اتفاق نظر دارند که در این #ملاقاتها یا در این مذاکره ها (تا ببینیم که ماهیتش چیست؟) پیش دستی با امام حسین(ع) بوده است. این مورد اتفاق نظر همه مورخان هست که حضرت ابتدا نماینده ای فرستادند.
پیشنهاد حضرت توسط این پیک این بود: «أن القنی اللیل بین عسکری وعسکرک» که یک ملاقاتی داشته باشیم در منطقه ای که بین دو سپاه قرار دارد. یعنی حضرت نفرمودند بیا اینجا کارِت دارم و من حاضر نیستم از خیمه خودم بیرون بیایم و نفرمودند که من می خواهم بیایم پیش تو. بلکه در منطقه ای که منطقه مشترک است(نه جزء قلمرو سپاه ما است و نه جزء قلمرو سپاه شما)، این ملاقات صورت گیرد. عمر بن سعد پذیرفت.
«فخرج عمر بن سعد فی نحو عشرین فارسًا» عمر بن سعد حرکت کرد و با بیست سواره آمد. «و أقبل حسین فی مثل ذلک» امام حسین(ع) هم با بیست نفر آمد. «فلما التقوا، أمر حسین أصحابه أن یتنحوا عنه» وقتی که به هم رسیدند، امام حسین(ع) به آن همراهان خودشان و محافظان خودشان فرمودند که شما کناره گیری کنید و مرا با عمر بن سعد تنها بگذارید.
وقتی که امام حسین(ع) این مطلب را فرمودند، عمر بن سعد هم به همراهیان خودش و نیروهای مسلحی که همراه خودش آورده بود، همین را گفت «و أمر عمر بن سعد أصحابه بمثل ذلک». «فانکشفنا عنهما» همه این محافظان و همراهان فاصله گرفتند «بحیث لانسمع أصواتهما ولا کلامهما» اینقدر فاصله گرفتند که این دو گروه همراهان و محافظان، نه کلام امام حسین(ع) و عمر بن سعد را می شنیدند و نه صدای آنها را می شنیدند، یعنی حتی در حد همهمه هم چیزی نمی شنیدند. نه کلام که قابل درک و فهم باشد و نه صدا؛ اصلا! اینها را کنار زدند.
«فتکلما» آن دو با یکدیگر سخن گفتند. «فأطالا» این سخن به درازا کشید و طول کشید جلسه.
ادامه دارد...
🔹🔸سخرانی حجت الاسلام سروش محلاتی
( دانشگاه علامه طباطبایی)
✨🌸✨🌸✨🌸✨🌸✨
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
سلام بر مخاطبان گرامي
💢💢در چند روز گذشته،در جستجوي كانال ،گروه يا سايتهايي بوديم كه #رويدادهاي_آموزشي_قراني
را اطلاع رساني كرده باشند.
در رشته قرائت قرآن و زمينه هاي مرتبط با ان،گروهها و كانالهاي متعددي وجود دارد
اما در زمينه هاي مفاهيم،تدبر و تفسير قران،چنين رسانه اي نيافتيم.
يعني گروه يا كانالي كه فقط اطلاع رساني رويداد هاي قراني (بجز رشته قرايت و زمينه هاي مرتبط آن) باشد بدون بحثهاي قراني يا بحثهاي متفرقه.
✅اين رويدادها شامل موارد زير ميتوانند باشند
كلاسها و دوره هاي آموزشي
جلسات سخنراني
نشستها يا سمينارها يا كارگاهها يا وبينارها
✅مخاطبان و ذينفعان اين گروه افراد زير هستند:
اساتيد و سخنرانان
دانشجويان و قران اموزان و علاقه مندان به اموزش هاي قراني
موسسات و افراد برگزار كننده هاي اين رويدادها اعم از مجازي و حضوري در كل كشور
👈👈لذا در صدد تشكيل چنين گروهي در تلگرام هستيم.بنابراين:
1-اگر ايده ها يا پيشنهاداتي براي اصل تشكيل اين گروه و نيز روال اداره و شرايط و محدوديتهاي ان ،داريد،بسيار خوشحال ميشويم مطرح نماييد
2- از مشاركت دوستاني كه تمايل به همكاري در راه اندازي و اداره اين گروه دارند،استقبال ميكنيم.
لطفا به نام كاربري زير پيام دهند.
@farpuy
باتشكر
در نسخه جدید #تنزیل،میتوانید #دسته_بندیهای مختلف مورد علاقه خود را ایجاد نموده و آیات مرتبط را در دسته متناسب،ثبت کنید و خروجی را به #ترتیب_نزول مشاهده نمایید.اطلاعات بيشتر در https://t.me/tanzilapp