eitaa logo
قران پویان
472 دنبال‌کننده
6هزار عکس
697 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣1⃣تدبر در سوره 🔹نکات سوره مریم از تفسیر عبدالعلی بازرگان مریم : 16 و در این کتاب [=قرآن] مریم را یاد کن، آنگاه که از اهلش [=مادر، همشهریان، هم باوران] به مکانی شرقی کناره گرفت. 16 __ 16- مکان شرقی را همان بیت‌المقدس گفته‌اند که گویا برای مریم در مشرق قرار داشته است، اما جهت جغرافیایی چه اهمیتی مي‌تواند داشته باشد؟ و اگر منظور بیت‌المقدس بوده، چرا مشخصاً نام نبرده است؟ مشرق، اسم مکان یا زمان طلوع خورشید است، اما شَرَقَ، طلوع آفتاب و اشراق روشن شدن است. «یاء» شرقی نسبت آن را با روشنایی مي‌رساند و چه بسا مکان شرقی، مکانی برخلاف محیط سراسر ظلم و تاریکی که مریم در آن مي‌زيسته، مکانی روشن از نور هدایت بوده باشد [والله اعلم]. همچنانکه زمین در آخرت به نور خدا روشن مي‌شود [زمر 69 (39:69) - وَأَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا...]. مریم:24 پس [با اجابت مثبت پروردگار] از پایین او [فرشته یا نوزاد] ندایش داد که: اندوهگین مباش که پروردگارت در دسترست جویباری قرار داده است. 18 __ 18- « سَرِی» را چشمه آب روان یا جویبار ترجمه کرده‌اند که معجزه‌وار جریان یافته است! اما معنای سری حرکت در شب است و اسراء به حرکت شبانه گفته مي‌شود. از آنجا که هیچیک از 7 مورد دیگری که این کلمه در قرآن آمده معنای آب روان نمي‌دهد، شاید بتوان «سَرِیًّا» را آبی که در زیر شن‌های زیر پای مریم [پنهان نه آشکار] وجود داشته ترجمه کرد که اگر شن‌ها را کنار میزد، به آن دسترسی پیدا مي‌کرد! مگر دسترسی هاجر به آب در مکه و سیراب کردن کودکش اسماعیل به همین نحو نبود؟ اگر این آب جاری بود، به جای جعلنّا، فعل جرینا را به کار مي‌برد. با این بیان نیازی هم نیست که دسترسی یافتن به آب را معجزه تلقی کنیم. معنای «تَحْتَكِ» نیز الزاماً زیر پا نیست، بلکه در دسترس و تحت کنترل بودن است. [نگاه کنید به: زخرف 51 (43:51) ، کهف 31 (18:31) ، انعام 6 (6:6) ، اعراف 43 (7:43) ، یونس 9 (10:9) ] مریم:26 پس بخور و [از آن آب] بیاشام و خیال آسوده دار 20 [=نگران حرف مردم مباش]، پس اگر از آدمیان کسی را دیدی، [که از پدر کودک پرسید، با اشارت] بگو: من برای خدای رحمان روزه [سکوت] نذر کرده‌ام و امروز با کسی سخن نخواهم گفت. 21 __ 20- «قره عین» اشاره به هر آن چیزی است که موجب آرامش و راحتی خیال آدمی گردد. کلمه قره با قرار و مستقر و استقرار هم ریشه است و از آرام و قرار گرفتن چشم حکایت مي‌کند، شخص مضطرب و نگران گویی چشمش به این سو و آن سو مي‌گردد و بی قرار است. 21- کنترل زبان از دروغ و غیبت و زیاده‌گوئی و زخم زبان و... سخت‌ترین خویشتنداری است که روزه‌دار باید در رمضان رعایت کند و اتفاقاً بیشترین مبطلات روزه نیز زبانی است. به همین دلیل روزه سکوت در شرایع پیشین میان مؤمنین معمول بوده است. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✴️ در قرآن،احسان به خویشان و اقوام 🛑قسمت دوم: 💮🔶در چند ایه از قران،خداوند پس از دستور به و یکتاپرستی،به دستور داده است. از جمله در سوره بقره آیه 83 ،سوره نساء آیه 36 💮🔶وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَ بَنِي إِسْرَائِيلَ لَا تَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ إِلَّا قَلِيلًا مِنْكُمْ وَأَنْتُمْ مُعْرِضُونَ ﴿83﴾ 🔹فولادوند: و چون از فرزندان اسرائيل پيمان محكم گرفتيم كه جز خدا را نپرستيد و به پدر و مادر و خويشان و يتيمان و مستمندان احسان كنيد و با مردم [به زبان] خوش سخن بگوييد و نماز را به پا داريد و زكات را بدهيد آنگاه جز اندكى از شما [همگى] به حالت اعراض روى برتافتيد 💮🔶وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَبِذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَالْجَارِ ذِي الْقُرْبَى وَالْجَارِ الْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ وَابْنِ السَّبِيلِ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ مَنْ كَانَ مُخْتَالًا فَخُورًا ﴿36﴾ 🔹فولادوند: و خدا را بپرستيد و چيزى را با او شريك مگردانيد و به پدر و مادر احسان كنيد و در باره خويشاوندان و يتيمان و مستمندان و همسايه خويش (نزدیک)و همسايه بيگانه(دور) و همنشين و در راه‏مانده و بردگان خود [نيكى كنيد] كه خدا كسى را كه متكبر و فخرفروش است دوست نمى دارد. https://goo.gl/V1GNAu کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یارب دل ماراتو به رحمت جان ده درد همه را به صابری درمان ده این بنده نداند که چه می باید خواست داننده تویی هر آنچه خواهی آن ده خواجه عبدالله انصاری سلام صبحتان آکنده از انوار رحمت حق @quranpuyan
📖 ؟ ✅ اقرار زبانی به ایمان مانع از نمی شود در آیه ی ۲ سوره مبارکه ی عنکبوت سربلندی از آزمایش های الهی را دلیل بر ایمان بیان میکند نه اقرار زبانی به ایمان أَحَسِبَ النَّاسُ أَن يُتْرَكُوا أَن يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ فولادوند: ﺁﻳﺎ ﻣﺮﺩم ﭘﻨﺪﺍﺷﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺗﺎ ﮔﻔﺘﻨﺪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻳﻢ ﺭﻫﺎ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﻣﻮﺭﺩ ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﻤﻰ ﮔﻴﺮﻧﺪ؟ تفسیر الحدیث در خصوص این آیه نظر زیر را بیان میکند: ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ: ﺑﺎ ﺻﺮﻑ ﮔﻔﺘﻦ ﺍﻳﻨﻜﻪ: ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﻢ، ﻣﺆﻣﻨﻢ، ﻛﺎﺭ ﺗﻤﺎم ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ، ﺑﻠﻜﻪ ﺁﺯﻣﻮﻥ ﺧﻮﺍﻫﻴﺪ ﺷﺪ ﺗﺎ ﺻﺪﻕ ﺍﻳﻦ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﺍﺯ ﻛﺬﺏ ﺁﻥ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﺷﻮﺩ. https://goo.gl/7FDbr8 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا