.
#دعاهای_روزانه
#دعاىروزچهاردهمماهمبارکرمضان
بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيم
🔸 خدایا مؤاخذه نکن مرا در این روز به لغزشها
🔸 و درگذر از من در آن از خطاها وبیهودگیها
🔸 و قرار مده مرا در آن نشانه تیر بلاها وآفات اى عزت دهنده مسلمانان
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#نکات و #پیام هایی از هر جزء قرآن کریم
✅ روز چهاردهم جزء #چهاردهم
قسمت اول:
جزء چهاردهم شامل سوره های حجر و نحل میباشد.
✅ وعده خدا بر #محفوظ بودن #قرآن از هرگونه دستکاری
إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ ﴿۹﴾حجر
بى ترديد ما اين قرآن را نازل كرده ايم و قطعا حافظ و نگهبان آن خواهيم بود.
سئوال: منظور از عدم تحریف قران چیست؟
"قرآنى كه خداى تعالى بر پيغمبر گراميش نازل كرده و آن را به وصف ذكر توصيف نموده به همان نحو كه نازل شده ، محفوظ به حفظ الهى خواهد بود و خدا نخواهد گذاشت كه دستخوش زياده و نقص و تغيير شود. خدا در آيات زيادى قرآن را به اوصاف مخصوصى توصيف نموده ، اگر بخواهد محفوظ نباشد و در يكى از آن اوصاف دچار دگرگونى و زياده و نقصان گردد آن وصف ديگر باقى نخواهد ماند و حال آنكه مامى بينيم قرآن موجود در عصر ما تمامى آن اوصاف را به كامل ترين و بهترين طرز ممكن داراست . از همين جا مى فهميم كه دستخوش #تحريفى كه يكى از آن اوصاف را از بين برد نگشته است ، و قرآنى كه اكنون دست ما است همان است كه به رسول خدا (ص) نازل شده است . پس اگر فرض شود كه چيزى از آن ساقط شده و يا از نظر اعراب و زير و زبر كلمات و يا ترتيب آيات دچار دگرگونى شده باشد، بايد قبول كرد كه دگرگوني اش به نحوى است كه كمترين اثرى در اوصاف آن از قبيل اعجاز، رفع اختلاف ، هدايت ، نوريت ، ذكريت ، هيمنه و قهاريت بر ساير كتب آسمانى و ... ندارد." المیزان
✅ منابع اصلی هر چیز نزد خداست
وَ إِن مِّن شیَْءٍ إِلَّا عِندَنَا خَزَائنُهُ وَ مَا نُنزَّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَّعْلُومٍ(۲۱- حجر)
هیچ چیز در جهان وجود ندارد، مگر آنکه منابع آن نزد ماست و ما آن را جز به اندازه معین نازل نمیکنیم.
بنا بر این آیه چنان نیست که قدرت خداوند محدود باشد، بلکه منبع و مخزن و سرچشمه همه چیز نزد اوست، و او توانایی بر ایجاد هر مقدار در هر زمان را دارد، ولی همه چیز این عالم حساب دارد و ارزاق و روزیها نیز به مقدار حساب شدهای از طرف خدا نازل میگردد.
✅ کسانی که #شیطان کاری با آنها ندارد و کسانی که زیر سلطه اویند
قَالَ رَبِّ بمَِا أَغْوَیْتَنیِ لَأُزَیِّنَنَّ لَهُمْ فیِ الْأَرْضِ وَ لَأُغْوِیَنهَّمْ أَجْمَعِینَ(۳۹)إِلَّا عِبَادَکَ مِنهُْمُ الْمُخْلَصِینَ (۴۰)قَالَ هذَا صِرَاطٌ عَلیََّ مُسْتَقِیمٌ(۴۱)إِنَّ عِبَادِی لَیْسَ لَکَ عَلَیهِْمْ سُلْطَنٌ إِلَّا مَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْغَاوِینَ (۴۲- حجر)
ابلیس به خدا عرض کرد: پروردگارا حال که مرا [به دلیل سجده نکردنم بر آدم از رحمتت دور و] به کیفر گمراهی محکوم کردی من نیز برای آنکه بشر را گمراه کنم فساد را در نظرش زیبا جلوه داده و سرانجام همه را گمراه خواهم ساخت؛ مگر آن بندگانی که خالص شده تو هستند. خدا فرمود: این سنت و راه راستی است بر عهدهی من که تو هیچگونه تسلط و قدرتی بر بندگان من نداری مگر گمراهانی که شخصاً بخواهند از تو پیروی کنند.
از این آیات چند مطلب فهمیده میشود:
اول اینکه تمام انسانها بندگان خدا و تحت حمایت او از گزند شیطان در امانند هر چند دچار وسوسههای اغواگرانه شیطان میشوند اما اینطور نیست که او کاملاً دستش باز باشد و هر کاری که خواست بکند؛ نهایت کاری که او میتواند بکند وسوسه و دعوت است
دوم اینکه اگر کسی شخصاً و به سوء اختیار خود به دنبال شیطان افتاد و از او پیروی کرد شیطان به او افسار زده و بر او تسلط مییابد.
https://b2n.ir/joze14
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🌺🌺🌺🌺 #نکات و #پیام هایی از هر جزء قرآن کریم
✅ روز چهاردهم جزء #چهاردهم
قسمت دوم:
✅ تنها گروهی که از #رحمت پروردگار نا امیدند
وَ مَن یَقْنَطُ مِن رَّحْمَةِ رَبِّهِ إِلَّا الضَّالُّونَ(۵۶- حجر)
آیه چنین میفهماند که یأس از رحمت پروردگار ویژگی خاص گمراهان است. زیرا گمراهان، خدا را به درستی نشناختهاند و پی به قدرت بیپایانش نبردهاند؛ خدایی که از ذرهای خاک، انسانی چنین شگرف میآفریند و از نطفهای ناچیز، فرزندی برومند به وجود میآورد؛ درخت خشکیده خرما به فرمانش به بار مینشیند و آتش سوزانی را به گلستانی تبدیل میکند، چه کسی میتواند در قدرت چنین پروردگاری شک کند یا از رحمت او مأیوس گردد؟!
✅ #سوگند برای مقاصد فریبکارانه، حرام است
وَ لَا تَتَّخِذُوا أَيْمَانَكُمْ دَخَلًا بَيْنَكُمْ فَتَزِلَّ قَدَمٌ بَعْدَ ثُبُوتِهَا
ترجمه آیه: سوگندهایتان را وسیله فریب در میان خود قرار ندهید، که (مبادا) گامی بعد از استواری اش (بر ایمان) متزلزل شود . 94 نحل
-سوگندى كه ميتواند وسيلهاى براى كشف صداقت و بالابردن سطح اعتماد در جامعه باشد، افرادى آن را تعمدا وسيلهاى براى فريبكارى و نارو زدن قرار میدهند!
-"وسیله قرار دادن سوگند برای پیشبرد مقاصد فریبکارانه، حرام است.
-وسیله قرار دادن ارزشها در راه دستیابی به اهداف ناشایست، ممنوع است.
-سوء استفاده از سوگند و ارزشهای دینی، از عوامل سست شدن عقیده و ایمان دیگران است.
-ضرر و زیان نقض سوگند و فریب دادن مردمان، دامنگیر خود نقض کنندگان سوگند و فریب دهندگان خواهد شد.
-سست کردن ایمان مردم با سوء استفاده از مقدسات دین، «صد عن سبیل الله» است.
-فریب دادن دیگران با سوگند، زمینه بی اعتبار شدن آنها در روابط اجتماعی است." تفسیر نور
https://b2n.ir/joze14
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🌸🌸🌸🌸 #نکات و #پیام هایی از هر جزء قرآن کریم
✅ روز چهاردهم جزء #چهاردهم
قسمت سوم:
✅ گرسنگی و ترس و #اضطراب از نتایج #ناسپاسی نعمتهاست.
وَضَرَبَ اللّهُ مَثَلًا قَرْيَةً كَانَتْ آمِنَةً مُّطْمَئِنَّةً يَأْتِيهَا رِزْقُهَا رَغَدًا مِّن كُلِّ مَكَانٍ فَكَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللّهِ فَأَذَاقَهَا اللّهُ لِبَاسَ الْجُوعِ وَالْخَوْفِ بِمَا كَانُواْ يَصْنَعُونَ ﴿۱۱۲﴾
فولادوند: و خدا شهرى را مثل زده است كه امن و امان بود [و] روزيش از هر سو فراوان مى رسيد پس [ساكنانش] نعمتهاى خدا را ناسپاسى كردند و خدا هم به سزاى آنچه انجام مى دادند طعم گرسنگى و هراس را به [مردم] آن چشانيد
✅ بار #گناه منحرف شدگان، بر عهده #رهبران و سران ناآگاه است.
جمله معروف زیر را شنیده اید
وَلاَ تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى:هيچكس بار گناه ديگري را به دوش نميكشد،
اما در سوره نحل آیه ۲۵ یک تکمله برای این عبارت بیان شده است.یعنی برخی افراد ،علاوه بر بار گناه خودشان، در گناه دیگران هم شریک هستند.👈 اینها کسانی اند که بدون داشتن اگاهی و دانش کافی به یک موضوع، صحبت کرده یا می نویسند و موجبات انحراف و گمراهی دیگران را فراهم میکنند:لِيَحْمِلُواْ أَوْزَارَهُمْ كَامِلَةً يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَمِنْ أَوْزَارِ الَّذِينَ يُضِلُّونَهُم بِغَيْرِ عِلْمٍ أَلاَ سَاء مَا يَزِرُونَ ﴿۲۵﴾
آنها بايد روز قيامت بار گناهان خود را بطور كامل بر دوش كشند، و هم سهمي از گناهان كساني را كه بخاطر جهل گمراهشان ساختند، بدانيد آنها بار سنگين بدي بر دوش ميكشند
✅ خدا به #عدل و #احسان امر میکند. #عدالت_اجتماعی اساس صلاح جامعه
إِنَّ اللّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالإِحْسَانِ وَإِيتَاء ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء وَالْمُنكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ(نحل 90)
در حقيقت خدا به دادگرى و نيكوكارى و بخشش به خويشاوندان فرمان مى دهد و از كار زشت و ناپسند و ستم باز مى دارد به شما اندرز مى دهد باشد كه پند گيريد .
« از نظر اسلام مهم ترين هدفى كه در تعاليمش دنبال شده صلاح مجتمع و اصلاح عموم است، ظاهر سياق آيه اين است كه مراد از عدالت، عدالت اجتماعى است ، 👈 و آن عبارت از اين است كه با هر يك از افراد جامعه طورى رفتار شود كه مستحق آن است و در جائى جاى داده شود كه سزاوار آن است، و اين خصلتى اجتماعى است كه فرد فرد مكلفين مامور به انجام آنند، به اين معنا كه خداى سبحان دستور مى دهد هر يك از افراد اجتماع عدالت را بياورد، پس هم فرد فرد مامور به اقامه اين حكمند، و هم جامعه كه حكومت عهده دار زمام آن است .»تفسیر المیزان
👈برای مطالعه سایر نکات جزء چهاردهم به لینک زیر مراجعه نمایید
https://b2n.ir/joze14
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
💬#نکات_کلیدی از #جزء_14 قرآن کریم
برای مطالعه سایر نکات، به وبسایت یا کانال قران پویان درتلگرام یا گروههای تقرب در واتساپ مراجعه نمایید.
🆔 @quranpuyan
https://chat.whatsapp.com/Kbhf7Ywu2cw9Ry83l5oi2g
.
#نکته_تصویری
جزء چهاردهم
وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا ۗ إِنَّ اللَّهَ لَغَفُورٌ رَحِيمٌ{نحل/۱۸}
و اگر نعمت[هاى] خدا را شماره كنيد، آن را نمىتوانيد بشماريد. قطعاً خدا آمرزنده مهربان است.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🏝#صلح_امام_حسن : شاهدی بر اهمیت صلح، جان و امنیت مردم در اسلام
امام حسن(ع) هم مظلوم واقع شدهاند. واقعا ناراحت کننده است که حرکت انسانی و صلح طلبانه ایشان که میتواند بسیار الهام بخش باشد تا این اندازه در حاشیه قرار گرفته است؛
👈در اسلام صلح کردن نیاز به دلیل ندارد
👈این استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی، ادامه داد: در اسلام آن طور که میفهمیم صلح، اصل است و جنگ نیاز به دلیل دارد. همانطور که محاکمه و مجازات کردن نیاز به دلیل دارد و اگر دلیلی نداشته باشیم نمیتوانیم کسی را محاکمه و مجازات کنیم. در موضوع جنگ هم همین گونه است.
🔶 در برخی از کتابهای فقهی مثل «کتاب #جهاد» اصل را بر جنگ مسلمانان با غیر مسلمانان قرار میدهند. واقعا کتاب جهاد نیازمند به بازنگری است، کتاب جهاد در فقه کنونی اصل را برجنگ مسلمانان با غیرمسلمانان قرار میدهد و برای برقراری صلح مدت و محدودیت تعیین میکند. این در حالیست که قرآن مجید صلح را هم در ساحت روابط خانوادگی و خصوصی و هم در ساحت روابط اجتماعی به عنوان اصل مرجع و محوری مطرح میکند.
🏝اگر طرف مقابل بال تواضع برای #صلح گشود شما هم صلح او را بپذیرید
قرآن میفرماید: برای مقابله با دشمنان تجهیز قوا کنید و قوی باشید ولی در ادامه تاکید میکند که اگر طرف مقابل بال تواضع برای صلح گشود شما هم صلح او را بپذیرید؛ به همین دلیل است که صلح امام حسن(ع) هیچ دلیلی نمیخواهد. چطور امام حسن(ع) میتوانست از پذیرش صلح استنکاف کند در حالی که به هر حال طرف مقابل آن را پیشنهاد داده بود؛ گرچه در آن زمان هم مانند امروز افراد تندرو نه تنها امام حسن(ع) را برای پذیرش صلح زخم زبان زدند بلکه برخی او را با شمشیر مجروح کردند و اعتراض میکردند که تو چگونه با یک کافر صلح میکنی.
🔷برابر مفاد این پیمان آنچه امام با معاویه درباره آن توافق کرد این بود که امام حسن(ع) که الان به حق و بر پایه #بیعت و رضایت جمع زیادی از مسلمانان رهبری جامعه اسلامی را در دست دارد، این امر را واگذار میکند، بر این مبنا که معاویه در خلافت و امامت به سنت پیغمبر عمل کند.
معاویه حق ندارد این عهد و خلافت را بعد از خودش به کس دیگری واگذار کند.
بیعتی که از امام حسین(ع) میخواستند تحمیلی بود و ایشان نمیخواست زیر بار #بیعت_تحمیلی برود؛ متن صلح نامه هم هماهنگ با آرمان امام حسین(ع) و مبارزه با بیعت تحمیلی است.
در صلحنامه ابتدا عمل به کتاب خداوند مورد تاکید قرار گرفته است. سپس اینکه معاویه نباید خلافت را موروثی کند و مردم را از حق تعیین سرنوشت محروم نماید. برابر مفاد این پیمان، امر امت باید با #مشورت و مردمسالاری باشد و در نهایت مساله امنیت شهروندان در این پیمان به شدت مورد تاکید قرار گرفته است.
دغدغه امام(ع) #جان همه انسانها و نه تنها شیعیان و موالیان بوده است. برابر این پیمان جان، مال و فرزندان مردم در هر کجا که باشند باید در امنیت باشد. میبینیم که این پیمان بر ارزشها و مسایل مهم و انسانی تاکید دارد.
خداوند به انسانها جان داده در دنیا زندگی کنند؛ «جان» در نظام ارزشی اسلام چیزی نیست که بتوان به آسانی از آن گذشت. #جان یک ارزش بنیادین است که هم مسلمان و هم رهبران دینی باید برای پاسداشت آن بکوشد.
👈وقتی #عدالت در تزاحم با صلح قرار میگیرد، #صلح مقدم میشود
در دستگاه فکری اسلام عدالت بسیار مهم است؛ اما وقتی عدالت در تزاحم با صلح قرار میگیرد، صلح مقدم میشود. متاسفانه ما صلح را که اسلام نه فقط در ساحت روابط شخصی بلکه در ساحت روابط اجتماعی هم مطرح میکند، به #صلح معاملی محدود کردهایم. این در حالیست که صلح باید در گستره وسیع و در سطح روابط میان ملل و ادیان گوناگون مطرح شود.
👈 شاهد مثال از سیره ائمه(ع) میآورم؛ در جریان جنگ جمل افراد زیادی دستگیر شدند و یاران حضرت امیر(ع) گفتند: هر یک از این افراد مرتکب جنایاتی علیه ما شدهاند؛ دست و پا بریدهاند و… آنها را قصاص کنید.
💢 امام(ع) پاسخ دادند اگر بخواهم به قصاص رو بیاورم میان این امت #مصالحه نمیشود.
✒️حجت الاسلام دکتر نوبهار
💻 نقل از وب سایت شبکه اجتهاد.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛