eitaa logo
قران پویان
447 دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
661 ویدیو
603 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 80 تا 86 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠(استغفرلهم اولا تستغفرلهم ان تستغفر لهم سبعین مره فلن یغفرالله لهم ذلک بانهم کفروا بالله و رسوله و الله لا یهدی القوم الفاسقین 🌱برای آنان طلب آمرزش کنی یا نکنی (تفاوتی ندارد)اگر برایشان هفتاد بار هم آمرزش بخواهی ، هرگز خدا آنان را نمی آمرزد و این به جهت آنست که آنان به خدا ورسولش کفر ورزیدند و خداوند گروه تبهکار را هدایت نمی کند. 🔷✨می فرماید: ای پیامبر(ص ) استغفار و عدم استغفار تو در باره آنان یکسان است و سودی به حال آنان ندارد و حاشا که پیامبر(ص ) عمل لغو و بیهوده ای را انجام دهد و با آنکه می داند آنها آمرزیده نشده و هدایت نمی یابند، برای آنان طلب استغفار کند. لکن خداوند برای تأکید مطلب و جهت دلالت بر کثرت می فرماید: اگر هفتادبار هم برای آنها طلب آمرزش کنی ، خدا آنها را نمی آمرزد و استغفار تو هیچ اثری نخواهد داشت و آنها را به آمرزش نمی رساند، چون بدلیل فسادقلبهایشان ، جایگاه نهایی آنها مقرر شده است و آنچه مانع از مغفرت آنهامی شود، کفر آنها نسبت به خدا و رسول است و این کفر مانع بزرگیست که هرگزبا استغفار، هر چند از جانب پیامبر باشد، بر طرف نمی شود و این افراد چون ازروش بندگی عدول کرده اند و فاسقند، لذا هرگز خدا آنها را به مغفرت و سعادت ابدی هدایت نمی کند، زیرا مغفرت عینا همان هدایت بسوی بهشت خلد است . 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ لا تُعْجِبْكَ أَمْوالُهُمْ وَ أَوْلادُهُمْ إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ أَنْ يُعَذِّبَهُمْ بِها فِي الدُّنْيا وَ تَزْهَقَ أَنْفُسُهُمْ وَ هُمْ كافِرُونَ (۸۵/توبه) 🌱‏اموال و فرزندان آنان (منافقان)، تو را به شگفتی و اعجاب نياورد! همانا خداوند می‌خواهد آنان را بدين وسيله در دنيا عذاب كند و در حال كفر جانشان به در آيد. ‏🔹 به خاطر امكانات و برخورداری ديگران، احساس حقارت نكنيم. «لا تُعْجِبْكَ» ‏🔹 مال و فرزند، گاهی مايه‌ی آزمايش و عذاب است، نه رفاه و خوشبختی. ‏«يُعَذِّبَهُمْ بِها فِي الدُّنْيا» ‏🔹 كيفر خداوند در دنيا، گاهی با همان مظاهر دنيوی است. «يُرِيدُ اللَّهُ أَنْ يُعَذِّبَهُمْ بِها فِي الدُّنْيا» ‏🔹 مرگ، خارج شدن روح از بدن است، نه فانی شدن روح. «تَزْهَقَ أَنْفُسُهُمْ» ‏🔹 يك عمر كفر و ناسپاسی باعث می‌شود انسان لحظه‌ی مرگ، كافر از دنيا برود. ‏«تَزْهَقَ أَنْفُسُهُمْ وَ هُمْ كافِرُونَ» ‏🔹 ملاك ارزشها، حسنِ عاقبت و با ايمان مردن است، نه زرق و برق چند روزه‌ی دنيوی. «تَزْهَقَ أَنْفُسُهُمْ وَ هُمْ كافِرُونَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌐 🌹قال الصادق (علیه السلام) 🔹ان من تمام الصوم اعطاء الزکاة یعنى الفطرة کما ان الصلوة على النبى (صلى الله علیه و آله) من تمام الصلوة. 🌹امام صادق (علیه السلام) فرمود: 🔹تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى است، همچنان که صلوات بر پیامبر (صلى الله علیه و آله) کمال نماز است. 📚وسائل الشیعه، ج ۶ ص ۲۲۱، @quranpuyan
📖 اندازه ى عبارت است از سه كيلوگرم از قوت غالب خودش و عيالش كه اگر بيشتر برنج مى خورد برنج است و اگر گوشت مى خورد گوشت و بالاخره آن چه غالباً مصرف مى كند، كه اگر غالباً مخلوطى از برنج و گوشت و نان و ... است سه كيلوگرم از اين مخلوط را بايستى فطريه بدهد، و اگر قوت غالبى ندارد، كه تعدادى از غذاها را يكسان مصرف مى كند، همان تعداد را بايستى منظور كند ... 📚 رساله نوین، مسئله ۴۸۷ 🆔@quranpuyan
🌍💫‍ “عید سالکان” 💐💫 میدانی چیست؟! عید به "فطرت" رسیدن است. تلاقیِ تو با سِرشت خویش است. شُهود خودِ متعالی است. یک ملاقات مقدس. یک نکاح درونی. رسیدن به سرچشمۀ خویش... و این جشن دارد. به واقع بزرگترین جشنی که سالک میتواند به آن ورود یابد، همین است. این اوج زندگی است. اصل بیداری از اینجا نشأت میگیرد. و این مادر همه ی جشن هاست. هر جشن دیگری حیات خود را از این جشن گرفته است. زیرا اینجا "فاطِرُ السَّمواتِ وَ الأرضِ" دست اندر کار است. "فِطرَتَ اللهِ الَّتِی فَطَرَ النّاسَ عَلَیها" متجلّی است. اینجا ذات تو نهفته است. وجودِ تو از اینجا سر برآورده است. تو یک ماه تمام، پرده های غفلت را کنار زدی، غبارها را روفتی، خواهش ها را زدودی، توجه از این و آن گرفتی، تسلیم نیاز بدن نشدی، به هوا و هوس، نه گفتی، از جلوه آرایی ها گذشتی، وجود خود را آنقدر خالی نگاه داشتی تا ببینی در آن اعماق چیست، تا مرواریدِ صدفِ خویش را معرفت یابی. تا فطرت خویش ببینی و دریابی که سرشتِ تو الهی است. یگانه است. همان "فطرت الله" است. میدانی این آیه به چه اشاره دارد؟! این نصِ شریف، صریحاً میگوید که فطرت تو با فطرت خدا یکی است. یک منشأ است. خداوند، تو را از فطرت خویش سرشته است. در این فطرت دوگانگی راه ندارد. بیگانگی راه ندارد. چندگانگی راه ندارد. و نیل به چنین کیفیتی است که جشن دارد. که عید دارد. که باید عید گرفت. و نشانه ی بارز نائل شدن به فطرت، آن است که خودت شده ای، دیگر تصنعی نیستی، زیرا همه ی من های دروغین کنار رفته اند. 👈حال ببين آیا به نائل شده ای که اکنون خود را مهیای جشن میکنی؟! آیا آن را ملاقات کرده ای، که جملات پر طمطراقِ تبریک گونه را به این و آن ارسال میکنی؟! یا این نیز از سر عادت و شرطی شدگی است. ای دوست سالک، تا فطرتت را ملاقات نکنی، تا به سرشت الهی خویش آگاه نگردی، به حقیقتِ عید فطر وارد نگشته ای! عید فطر، جشن وصل درون است. جشن رسیدن به خویشتن خویش است. جشن ملاقات با سرچشمه است. جشن نیل به خود متعالی است. و اگر رسیدی، پس برکت باد تو را و همۀ سالکان را. و این وصل نوش جانتان باد. 🖌مسعود ریاعی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
رَبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَأَنْتَ خَيْرُ الرَّاحِمِينَ {مومنون/۱۱۸} پروردگارا، ببخشاى و رحمت كن [كه‌] تو بهترين بخشايندگانى. ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 87 تا 93 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠وَ جاءَ الْمُعَذِّرُونَ مِنَ الْأَعْرابِ لِيُؤْذَنَ لَهُمْ وَ قَعَدَ الَّذِينَ كَذَبُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ سَيُصِيبُ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ 🌱افرادی از بادیه‌نشینان که عذرتراشی می‌کنند، (نزد تو) آمدند تا به آنان اجازه(ی ترک جهاد) داده شود، و کسانی که به خدا و پیامبرش دروغ گفتند، (بدون هیچ عذری، نسبت به جهاد) بی‌تفاوت مانده و (آن را) ترک کردند. به‌زودی به کافرانشان عذابی دردناک خواهد رسید. توبه - ۹۰ 👈در این آیه به تناسب بحثهاى گذشته، پیرامون منافقان بهانه‏جو و عذر تراش اشاره به وضع دو گروه از تخلف کنندگان از جهاد شده است. 🔹نخست مى‏گوید: «گروهى از اعراب بادیه نشین که از شرکت در میدان جهاد واقعا معذور بودند نزد تو آمده‏اند تا به آنها اجازه داده شود و معاف گردند» (وَ جاءَ الْمُعَذِّرُونَ مِنَ الْأَعْرابِ لِیُؤْذَنَ لَهُمْ). 🔹و در مقابل «کسانى که به خدا و پیامبر دروغ گفتند، بدون هیچ عذرى در خانه خود نشستند» و به میدان نرفتند (وَ قَعَدَ الَّذِینَ کَذَبُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ). در پایان آیه، گروه دوم را شدیدا تهدید کرده، مى‏گوید: «به زودى به آن دسته از ایشان که کافر شدند عذاب دردناکى خواهد رسید» (سَیُصِیبُ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠لیس علی الضعفاء و لا علی المرضی و لا علی الذین لا یجدون ماینفقون حرج اذا نصحوا لله و رسوله ما علی المحسنین من سبیل و الله غفوررحیم 🌱بر ضعفاء و بیماران و بر کسانی که چیزی برای خرج کردن ندارند، درصورتی که برای خدا و رسولش خیرخواهی نمایند، تکلیف و حرجی نیست ، برنیکوکاران طریقی برای شماتت وجود ندارد و خدا آمرزنده و مهربان است. 🔷✨(ضعفاء)در اینجا، یعنی کسانی که نیرو و توانایی جهاد ندارند، مانند اشخاص زمین گیرو (مرضی ) افراد بیماری هستند که موقتا به بیماری مبتلا شده اند وتوانایی جهاد ندارند و (الذین لا یجدون ما ینفقون )یعنی افرادی که نیروی مالی برای سفر و تدارک اسلحه ندارند، خداوند از این افراد، حکم وجوب جهاد رابرداشته ، چون جهاد برای آنان مستلزم حرج و مشقت است و همچنین لوازم وتوابع آن یعنی ، مذمت در دنیا و عقوبت در آخرت را نیز از آنها برداشته ، چون درواقع مخالفت در مورد آنها صدق نمی کند، اما اینکه شرط آن را خیرخواهی برای خدا و رسول قرار داد به جهت آن بود که دلهایشان از خیانت و فریب به دورباشدو نخواسته باشند مانند منافقان فاسد در امر خدا کارشکنی کنند و اجتماع اسلامی را به فساد بکشانند، که اگر چنین باشد مستحق مذمت و عقاب هستند. 🔷✨و در آخر در مقام بیان علت رفع تکلیف از آنها می فرماید: برنیکوکاران مؤاخذه ای نیست و کسی نمی تواند آنها را مذمت کرده و آسیب رساند، وخداوند آمرزنده و مهربان است و آنها را از هر مکروهی ایمن می کند. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا