eitaa logo
قران پویان
441 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
679 ویدیو
608 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دكتر حري در مراسم بررسي كتاب"مباني و روش ساده فهم قران"نظريه انسجام دروني سوره ها ،بخوبي و به سادگي در اين كتاب ارايه شده است.اما این سادگی،مبتنی بر اصول علمی است. https://eitaa.com/quranpuyan
🌷🌷🌷 به ظهور ✳️ تابش نور محمدی در ‌"حری" 🔸کوه بر حسب اتفاق مورخین عرب و عقیدۂ گروهی از مفسرین ، در مکه معظمه است و پیمبر بزرگوار اسلام از آن جا به رسالت مبعوث گردیده اند . 🔹در سفر تکوین تورية (فصل ۱۲) موطن حضرت و مادرش هاجر را پس از هجرت، بیابان پاران معرفی کرده و خطاب به هاجر نموده می فرماید : (۱۸) برخیز و پسر را بردار و به دستت او را بگیر، زیرا که او را امت عظیمی خواهم نمود (۱۹) و خدا چشمان او را گشاده کرد و چاه آبی دید و روانه شده مطهره را از آب پر کرد و به پسر نوشانید (۲۰) و خدا با پسر بود که نشو و نما کرد و در بیابان ساکن شده تیرانداز گردید (۲۱) و در بیابان پاران ساکن گردید. 🔸مقصود از چاه آب که در آیه ۱۹ بدان اشاره شده، چاه است که پس از نهایت عطش و التهاب شدید حضرت اسماعیل و والدہ ماجده اش، هاجر، به عنایت حق در نزدیکی خانه خدا نمودار شد، و این خود یکی از بزرگ ترین موجبات عمران آن مکان، و توجه نفوس بدان سرزمین گردید. 🔹بیابان پاران که در آیه ۲۱ محل سکونت این دو بزرگوار معرفی شده بیابان معظمه است که کوه حرى یعنی مطلع نور قدوسی محمدی در آن جا واقع است . 🔸قرآن نیز در مورد هجرت اسماعیل و به مکه معظمه، از قول حضرت ابراهیم می فرماید : قال ربنا إني أسکنت من ذریتی بواد غير ذي زرع عند بيتك المحرم ربنا ليقيموا الصلوة فاجعل أفئده من الناس تهوي إليهم وارزقهم من الثمرات لعلهم يشكرون ( ابراهیم ۳۷) پروردگارمان! من برخی از ذریه ام را در گودالی تهی از کشت سکونت دادم - نزد خانه محترمت - پروردگار مان! برای آن که نماز را به پا دارند. پس دلهایی از مردمان را مقرر فرمای که سوی آنان روان گردند، و آنان را از همه ثمرات (مورد نیازشان) روزی ده، شاید سپاسگزاری کنند.» 🔹برگرفته از کتاب 🔸نویسنده : آیت الله دکتر محمد صادقی تهرانی http://quranpuyan.com/yaf_postst4005_bshrthy-hdyn-bh-Zhwr-pymbr-khtm--z-mkh-kdmnd.aspx https://eitaa.com/quranpuyan
سلام بر مخاطبان عزيز لطفا با شركت در نظر سنجي نظرات خود در خصوص ✅تعداد ✅ساعت ارسال كانال را ارسال نماييد.🙏🙏 https://eitaa.com/quranpuyan
: هرهفته تمرين به يك دستور قرآني شماره دو از سوره واقعه : ترك سخنان لَا يَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْواً وَلَا تَأْثِيماً (25) إِلَّا قِيلاً سَلَاماً سَلَاماً (26): در بهشت و نسبت گناه به دیگرى را نمىشنوند. سخنى جز سلام و درود نیست. در سوره هاي ديگري از قران نيز نشنيدن سخنان لغو،يكي از مزايا و ويژگيهاي بهشت معرفي شده است. جامعه اى كه در آن سلام و سلامتى رواج دارد و لغو و بیهودگى در آن وجود ندارد، جامعه ا ى بهشتى است. این هفته بر اساس ایات 25و 26 سوره مبارک واقعه : 1)ترک شنیدن و گفتن سخن بیهوده 2) نسبت ناروا به کسی ندادن ، نه تنها به کسی نسبت ناروا نمی دهیم سعی کنیم شنونده ان هم نباشیم 3)گفتارمان سلام و سلامتی و امنيت بخش باشد. عیسی مسیح (ع ) می فرمایند. کلام شما پیوسته باید شنوندگان را خیر رساند. 👈👈پیشنهاد می شود دوستان عزیز یک چک لیست تهیه و مواردی را که در ترك سخنان لغو موفق يا ناموفق بوده اندیاد داشت نموده و پس از یک هفته احساس خود و تاثیرات این رفتار را مشاهده نمایند . با تشكر از سركار خانم اميرماهاني https://eitaa.com/quranpuyan
🛑 قسمت ششم : ☸ شيوه رهبري و مديريت پيامبر اسلام:رفتار سياسي پيامبر چگونه بود؟ 🔶در خصوص آیه ۱۵۹ سوره ،در تفسیر نمونه چنین آمده است: 🔹"فرمان عفو عمومى گرچه در این آیه یک سلسله دستورهاى کلى به پیامبر(صلى الله علیه وآله) داده شده و از نظر محتوا مشتمل بر برنامه هاى کلى و اصولى است ولى از نظر نزول درباره حادثه «احد» است; زیرا بعد از مراجعت مسلمانان از احد کسانى که از جنگ فرار کرده بودند، اطراف پیامبر(صلى الله علیه وآله) را گرفته و ضمن اظهار ندامت تقاضاى عفو و بخشش کردند. 🔷خداوند در این آیه به پیامبر(صلى الله علیه وآله) دستور عفو عمومى آنها را صادر کرد و پیامبر(صلى الله علیه وآله) با آغوش باز، خطاکاران توبه کار را پذیرفت. 🔸در آیه مورد بحث، نخست به یکى از مزایاى فوق العاده اخلاقى پیامبر(صلى الله علیه وآله)اشاره شده، مى فرماید: «در پرتو رحمت و لطف پروردگار، تو با مردم نرم و مهربان شدى در حالى که اگر خشن، تندخو و سنگدل بودى از اطراف تو پراکنده مى شدند» (فَبِما رَحْمَة مِنَ اللّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظّاً غَلیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ). 👈«فَظّ» در لغت به معنى کسى است که سخنانش تند و خشن است، و «غلیظ القلب» به کسى مى گویند که سنگدل باشد، و عملاً انعطاف و محبتى نشان ندهد. بنابراین، این دو کلمه گرچه هر دو بمعنى خشونت است اما یکى غالباً در مورد خشونت در سخن، و دیگرى در مورد خشونت در عمل به کار مى رود و به این ترتیب، خداوند اشاره به نرمش کامل پیامبر(صلى الله علیه وآله) و انعطاف او در برابر افراد نادان و گنهکار مى کند. 🌸 پس از آن دستور مى دهد: «از تقصیر آنان بگذر، آنها را مشمول عفو خود گردان و براى آنها طلب آمرزش کن» (فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ). یعنى نسبت به بى وفائى هائى که با تو کردند و مصائبى که در این جنگ براى تو فراهم نمودند، از حق خود درگذر و من براى آنها نزد تو شفاعت مى کنم، و در مورد مخالفت هائى که نسبت به فرمان من کردند، تو شفیع آنها باش و آمرزش آنها را از من بطلب! به عبارت دیگر آنچه مربوط به حق تو است عفو کن و آنچه مربوط به حق من است من مى بخشم. 🌸 پیامبر(صلى الله علیه وآله) به فرمان خدا عمل کرد و آنها را به طور عموم مشمول عفو خود ساخت. روشن است: اینجا یکى از موارد روشن عفو، نرمش و انعطاف بود که اگر پیامبر(صلى الله علیه وآله) غیر از این مى کرد، زمینه براى پراکندگى مردم کاملاً فراهم بود، مردمى که گرفتار آن شکست فاحش شده بودند و آن همه کشته و مجروح داده بودند (اگر چه عامل اصلى همه اینها خودشان محسوب مى شدند) چنین مردمى نیاز شدید به محبت و دلجوئى و مرهم گذاشتن بر جراحات قلبى و جسمى داشتند، تا به سرعت همه این جراحات، التیام پذیرد و آماده براى حوادث آینده شوند. 🔶موضوع مهم دیگر این که: آیه فوق به یکى از صفات مهم که در هر رهبرى لازم است اشاره مى کند و آن: مسأله گذشت و نرمش و انعطاف، در برابر کسانى است که تخلفى از آنها سرزده و بعداً پشیمان شده اند. بدیهى است شخصى که در مقام رهبرى قرار گرفته اگر خشن، تندخو، غیر قابل انعطاف و فاقد روح گذشت باشد به زودى در برنامه هاى خود مواجه با شکست خواهد شد، مردم از دور او پراکنده مى شوند و از وظیفه رهبرى بازمى ماند، به همین دلیل على(علیه السلام) در یکى از کلمات قصار خود مى فرماید: 🔸آلَةُ الرِّیاسَةِ سِعَةُ الصَّدْرِ: «وسیله رهبرى گشادگى سینه است».(۱) بعد از فرمان عفو عمومى، براى زنده کردن شخصیت مسلمانان و تجدید حیات فکرى و روحى آنان دستور مى دهد: «در کارها با آنها مشورت کن و رأى و نظر آنها را بخواه» (وَ شاوِرْهُمْ فِی الأَمْرِ). این دستور، به خاطر آن است که پیامبر(صلى الله علیه وآله) ـ همان طور که اشاره کردیم، قبل از آغاز جنگ احد در چگونگى مواجهه با دشمن با یاران خود مشورت کرد و نظر اکثریت بر این شد که اردوگاه، دامنه احد باشد و دیدیم که این نظر، محصول رضایت بخشى نداشت. در اینجا بود که این فکر به نظر بسیارى مى رسید، پیامبر(صلى الله علیه وآله) در آینده نباید با کسى مشورت کند. 🔹قرآن به این طرز تفکر پاسخ مى گوید و دستور مى دهد: باز هم با آنها مشورت کن، هر چند نتیجه مشورت در پاره اى از موارد، سودمند نباشد; زیرا در بررسى کلى، منافع آن روى هم رفته به مراتب بیش از زیان هاى آن است و اثرى که در آن براى پرورش فرد و اجتماع و بالا بردن شخصیت آنها وجود دارد از همه اینها بالاتر است. برای مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه بفرمایید👇👇 http://quranpuyan.com/yaf_postst156_shywh-rhbry-w-mdyryt-pymbr-slm-rftr-sysy-pymbr-chgwnh-bwd.aspx @quranpuyan
سلام بر مخاطبان عزيز لطفا با شركت در نظر سنجي نظرات خود در خصوص ✅تعداد ✅ساعت ارسال كانال را ارسال نماييد.🙏🙏 https://eitaa.com/quranpuyan
#دعاهای_روزانه امام سجّاد (ع): خدایا فرمانبرداری از پدر و مادر و نیکی کردنِ من درحقّ ایشان را برای من از آب خنک در کام تشنگان گواراتر ساز، تا خواهش ایشان را بر خواهش خود ترجیح دهم. @quranpuyan
📖 ؟ ✅ نكات قرآنی : خداوند بر مخلوقاتش آگاه است.  “فَاِنَّهُ یَعلَمُ السِّرَّ وَ اَخفَی” (او، سرّ و مخفی تر از آن را میداند!) “سِرّ” را اگر راز پنهان بگیری، “مخفی تر” از آن کدام است؟! ممکن است سالکی سرّ خود یا دیگری را بداند، اما مخفی تر از سرّ چیست که بداند؟! ای دوست، در عمق وجود آدمی مجموعه نیروهایی پنهان است که هنوز فرصت ظهور نیافته اند. نه خود شخص از چندی و چونی آنها مطلع است و نه دیگری. گویی در عمق تاریک وجود، خبرهایی است که هر کدام منتظر موقعیتی مناسب برای بارز شدن خویشند. “اَخفَی” (مخفی تر)، آن است که وقتی به ظهور رسد و در وجودت بارز گردد، حتی خودت نیز متعجب شوی. زیرا از چنین توانی در وجودت غافل بوده ای. چه تنها این خالق است که میداند در سِرشت مخلوق چه نهاده است. او از همان برخوردار است که خالق برخوردار است. اینگونه استعدادها و توانمندی ها در عمق قلب آدمی، همانجا که مهبط نزولات الهی است، مستتر است. سالکان واصِل، به اذن ربّ شان، با برداشتن حجابهای نفسانی و خروج از ذهن محدود بشری، به این گنجینه های عظیم باطنی دست می یابند. برگرفته از سایت مسعود ریاعی https://eitaa.com/quranpuyan
✳️ تابش نور محمدی در فاران "حری" بشارت هفدهم در باب سوم کتاب نبی از آیه ۳ تا ۹، بشارت به ظهور قدوس از کوه فاران داده و برخلاف بشارت گذشته، از این ظهور به لفظ آینده اخبار نموده، و آیین و قوانین وی را جاودانی و جهانی معرفی کرده است، چنان که فرماید : (۳) خدا از تیمان می آید، و از کوه فاران می آید برای همیشه (تا انقراض جهان) جلالش آسمانها را بپوشاند، و زمین از مدح و ثنایش مملو گردد (۴) پرتوش هم چون آفتاب است و از دستش شعاع ساطع گردد، و ستر قوتش در آنجا است (۵) در پیش او وبا و طاعون برود و آتش تب نزد پاهای او است (۶) بیاید و بایستد و بپیماید زمین را و نظر افکند و بپراکند جمعیتها را و بجهند کوه های قدیمی، و خم شوند تلهای ابدی، و طریقه های (قوانین) او جهانی و جاودانیست. 🔹آیه ۳ تصریح می کند که جلال و عظمت آن پیمبری که از کوه می آید، برای همیشه تا انقراض جهان در آسمانها و زمین برقرار، و جهان از مدح و ثنایش پر شود. ⬅️یکی از نمونه های بارز مدح همیشگی آن حضرت، مسلمین است که در هر شبانه روز سه نوبت، نام نامی پیمبر بزرگوار خود را، با نام آفریدگار جهان، برفراز مأذنه ها به گوش جهانیان می رسانند. و از نظر واقع نیز عموم خردمندان و دانشمندان بشریت سر تعظیم و تکریم به پیشگاه باعظمت وی فرود آورده، با نظر تحسین به وی می نگرند. 🔸 أية ۴ نیز دوام فروزندگی این نور اعظم را تأیید، و درخشان ترین شعاع آن را از دست وی ساطع و منتشر به سراسر جهان خوانده، و بزرگ ترین قدرت و شخصیت او را نیز به همان شعاع دانسته است. این شعاع، کتاب آسمانی آن حضرت، مجید، است که برای همیشه عقول و افکار خردمندان را روشن نموده و تکامل عقل و علم آن را دستخوش افول و زوال نخواهد گردانید. 🔹 آیه ۵ آن یگانه طبیب روحانی را نابود کننده وباهای خانمان سوز کفر و بی ایمانی، و بهبود دهنده عموم آفات و بلایای جسمی و روحی خوانده که: به هر جا قدم گذارد، وباها و طاعون های اجتماع را نابود سازد. 🔹برگرفته از کتاب 🔸نویسنده : آیت الله دکتر محمد صادقی تهرانی https://eitaa.com/quranpuyan
قسمت شانزدهم ✅ شيوه رهبري و مديريت پيامبر اسلام:رفتار سياسي پيامبر چگونه بود؟ 🔹«رهبران کینه‌ساز و رهبران کینه‌سوز» در قرآن کریم از دو نوع رهبری با دو شیوه متفاوت یاد شده است: نمونه یکی فرعون است که در مردم کینه‌سازی می‌کند و آن‌ها را در آتش اختلاف می‌افکند: «وَ جَعَلَ أَهْلَها شِيَعاً» (سوره قصص/۴) تا مبادا قدرت متمرکز مردم برعلیه او بسیج شود. نمونه دیگر رسول خداست که برای دفن کینه‌ها همت می‌گمارد : «دَفَنَ اللّهُ بِهِ الضَّغائِنَ» (نهج‌البلاغه/خطبه ۹۶) او شخصیتی است که بذر انس و همدلی در مسلمانان می‌کاشت : «فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُم» (سوره آل عمران/۱۰۳) او به مردم می‌گفت که کینه‌ها و تقابل‌ها عذاب الهی است: «قل هُوَ الْقادِرُ عَلى أَنْ یَبْعَثَ عَلَیْکُمْ عَذاباً مِنْ فَوْقِکُمْ أَوْ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِکُمْ أَوْ یَلْبِسَکُمْ شِیَعاً» (سوره انعام/۶۵) از این رو چندان صبر و مدارا و فداکاری می‌کرد که مبادا این عذاب نازل شود. چه اینکه امیرالمومنین (ع) نیز برای جلوگیری از وقوع این عذاب در برابر غصب حق خویش سکوت کرد: «لولا مَخافةُ الفُرقَةِ بَيْنَ المسلمينَ» (الأمالي للمفيد/۱۵۵) او می‌توانست از ولایت صرف نظر کند ولی نمی‌توانست به شقاق بین مردم رضایت داده و به بهانه حق خود، مردم را به جان هم بیندازد. خلاصه ای از سخنرانی حجت الاسلام سروش محلاتی ،یکشنبه ۶ آذر ماه ۱۳۹۵ (شب رحلت رسول اکرم) سید کاظم فرهنگ http://quranpuyan.com/yaf_postst156_shywh-rhbry-w-mdyryt-pymbr-slm-rftr-sysy-pymbr-chgwnh-bwd.aspx
#رواق:گروه اطلاع رساني #رويدادهاي_آموزشي_قراني حضوري و مجازي سراسر كشور در زمينه هاي مفاهيم،تفسير و تدبر قران.حضورعلاقه مندان آزاد است.لطفا فوروارد كنيد. https://t.me/joinchat/Ap5cqRKliahlY0SgPomysw
#دعاهای_روزانه اللَّهُمَّ اسْتَخْلِفْهُ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفْتَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِ پروردگارااو راجانشين خود روى زمين گردان چنان كه پاكان پيش از اورا جانشين خويش قرار دادى @quranpuyan
:هرهفته تمرين به يك دستور قرآني 🌷🌷 همراهان گرامي متدبر در قران از انجا كه هدف اصلي و انس با قران به اموزه ها و مفاهيم والاي ان است ⬅️⬅️بر آن شديم تا همزمان با تدبر در هر سوره، راهكارها و توصيه هايي براي عمل به پيام ها و تعاليم ان سوره نيز پيشنهاد كنيم و با هم به انها پاي بند شويم 👈👈باين منظور هر هفته،بر يكي از نكات عملي سوره اي كه مورد تدبر است،تمركز كرده خود را ملزم به عمل به ان در طول هفته مي نماييم. ♻️♻️ازهمه دوستاني كه در اين زمينه پيشنهاد يا نظري دارند يا مايل به همكاري مي باشند خواهشمنديم به گروه زير در پيام رسان ملحق شوند http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
: هرهفته تمرين به يك دستور قرآني شماره دو از سوره واقعه : ترك سخنان لَا يَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْواً وَلَا تَأْثِيماً (25) إِلَّا قِيلاً سَلَاماً سَلَاماً (26): در بهشت و نسبت گناه به دیگرى را نمىشنوند. سخنى جز سلام و درود نیست. در سوره هاي ديگري از قران نيز نشنيدن سخنان لغو،يكي از مزايا و ويژگيهاي بهشت معرفي شده است. جامعه اى كه در آن سلام و سلامتى رواج دارد و لغو و بیهودگى در آن وجود ندارد، جامعه ا ى بهشتى است. این هفته بر اساس ایات 25و 26 سوره مبارک واقعه : 1)ترک شنیدن و گفتن سخن بیهوده 2) نسبت ناروا به کسی ندادن ، نه تنها به کسی نسبت ناروا نمی دهیم سعی کنیم شنونده ان هم نباشیم 3)گفتارمان سلام و سلامتی و امنيت بخش باشد. عیسی مسیح (ع ) می فرمایند. کلام شما پیوسته باید شنوندگان را خیر رساند. 👈👈پیشنهاد می شود دوستان عزیز یک چک لیست تهیه و مواردی را که در ترك سخنان لغو موفق يا ناموفق بوده اندیاد داشت نموده و پس از یک هفته احساس خود و تاثیرات این رفتار را مشاهده نمایند . با تشكر از سركار خانم اميرماهاني https://eitaa.com/quranpuyan
دینِ_شادی‌پذیر،_مومنان_شادی‌گریز.mp3
14.9M
♦️دینِ شادی‌پذیر، مومنان شادی‌گریز❗️ ♦️آیا قران به گریه زیاد و خنده کم ،توصیه کرده؟ آیا زیاد کردن مناسبتهای مذهبی و دست کاری در تقویم،به نفع دین است؟مبنای تغییر تاریخ شهادت امام حسن،چیست؟
قسمت هفدهم ✅ وَ إِنَّکَ لَعَلى خُلُقٍ عَظيمٍ يعني چه؟ این جمله معروف که زیاد در وصف اخلاق پيامبر اكرم شنیده اید ،در سوره قلم آیه ۴ قرار دارد. در تفسیر المیزان چنین امده است: " كـلمـه ( ) بـه مـعـنـاى مـلكـه نـفـسـانـى اسـت، كـه افـعـال بـدنـى مـطـابـق اقـتـضـاى آن مـلكـه بـه آسـانـى از آدمـى سـر مـى زنـد، حـال چـه ايـنـكـه آن مـلكـه از فـضـائل بـاشـد، مـانـنـد عـفـت و شـجـاعـت و امثال آن، و چه از رذائل مانند حرص و جبن و امثال آن، ولى اگر مطلق ذكر شود، فضيلت و خلق نيكو از آن فهميده مى شود. راغب مى گويد: كلمه (خلق ) چه با فتحه (خاء) خوانده شود، و چه با ضمه آن، در اصـل بـه يـك مـعـنـا بـوده، مـانـنـد كـلمـه (شـرب ) و (صـرم ) كـه چـه بـا فـتـحه اول خـوانـده شـونـد و چـه بـا ضـمـه يـك مـعـنـا را مـى دهـنـد، و ليـكـن در اثـر اسـتـعـمـال بـيـشـتـر فـعـلا چـنـيـن شـده كـه اگـر بـه فـتـحـه خـاء استعمال شود معناى صورت ظاهر و قيافه و هيئت را كه با بصر ديده مى شود مى رساند، و اگـر بـه ضـمـه خـاء اسـتـعـمـال شـود معناى قوا و سجاياى اخلاقى را كه با بصيرت احـساس مى شود افاده مى كند، پس اينكه قرآن كريم فرموده : (انك لعلى خلق عظيم )، معنايش اين است كه تو - اى پيامبر - سجاياى اخلاقى عظيمى دارى. و ايـن آيـه شـريـفـه هـر چـنـد فـى نـفـسـهـا و بـه خـودى خـود حـسـن خـلق رسـول خـدا (صـلى اللّه عليه و آله و سلم) را مى ستايد، و آن را بزرگ مى شمارد، ليكن بـا در نـظـر گـرفـتـن خـصـوص سـياق، به خصوص اخلاق پسنديده اجتماعيش نظر دارد، اخـلاقـى كـه مـربـوط بـه مـعـاشـرت اسـت، از قـبـيـل اسـتـوارى بـر حـق ، صـبـر در مـقـابـل آزار مـردم و خطاكاريهاى اراذل و عفو و اغماض از آنان، سخاوت، مدارا، تواضع و امثال اينها، و ما قبلا در آخر جلد ششم اين كتاب احاديثى را كه محاسن اخلاقى آن جناب را مى شمارد نقل كرديم." در تفسیر نمونه نیز این چنین امده است: "درباره حسن خلق پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) و عفو و گذشت و عطوفت و مهربانى و ایثار و فداکارى و تقواى آن حضرت (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) داستانهاى زیادى در کتب تفسیر و تواریخ آمده است ولى همینقدر باید بگوئیم : که در حدیثى از حسین بن على (علیه السلام ) آمده است که مى گوید: از پدرم امیر مؤ منان على (علیه السلام ) درباره ویژگیهاى زندگى پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) و اخلاق او سؤ ال کردم ، و پدرم مشروحا به من پاسخ فرمود، در بخشى از این حدیث آمده است : رفتار پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) با همنشینانش چنین بود که دائما خوشرو و خندان و سهل الخلق و ملایم بود، هرگز خشن و سنگدل و پرخاشگر و بدزبان و عیبجو و مدیحه گر نبود، هیچکس از او ماءیوس نمى شد، و هر کس به در خانه او مى آمد نومید بازنمى گشت سه چیز را از خود رها کرده بود: مجادله در سخن پرگوئى ، و دخالت در کارى که به او مربوط نبود، و سه چیز را در مورد مردم رها کرده بود: کسى را مذمت نمى کرد، و سرزنش نمى فرمود، و از لغزشها و عیوب پنهانى مردم جستجو نمى کرد. هرگز سخن نمى گفت مگر در مورد امورى که ثواب الهى را امید داشت ، در موقع سخن گفتن به قدرى نافذ الکلمه بود که همه سکوت اختیار مى کردند و تکان نمى خوردند، و به هنگامى که ساکت مى شد آنها به سخن درمى آمدند، اما نزد او هرگز نزاع و مجادله نمى کردند... هرگاه فرد غریب و ناآگاهى با خشونت سخن مى گفت و درخواستى مى کرد تحمل مى نمود، و به یارانش مى فرمود: هرگاه کسى را دیدید که حاجتى دارد به او عطا کنید، و هرگز کلام کسى را قطع نمى کرد تا سخنش پایان گیرد. در ایام میلاد ایشان نیز حدیثی از امام سجاد شنیدم که وقتی منظور این ایه را از ایشان پرسیدند گفتند که سخاوت و خوش خلقی پیامبر مورد تاکید بوده است. سید کاظم فرهنگ http://www.quranpuyan.com/yaf_postst309_khlq-Zym-pymbr--wa-i-naWkha-laal-khuluqin-aZymin.aspx
به نام خدا ✅اولین سالگرد تشکیل 🌷🌷من ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ وَلَهُ أَجْرٌ كَرِيمٌ ﴿۱۱﴾ سوره مبارکه حدید ⬅️ کيست كه به خدا وام نيكو دهد تا خداوند آنرا براي او چندين برابر كند، و براي او اجر فراوان پرارزشي است.👌 👈 به منظور استمرار ، گسترش و پویايي فعالیت های کانال و تالار گفتگوهای قرآن پویان در راستاي گسترش فهم قرآن و ترويج فرهنگ حيات بخش قراني در جامعه، اقدام به تشکیل نموده ايم تا امكان جلب حمایت و مشارکت افراد علاقه مند و خیر فراهم گردد. 🔽روش علاقه مندان در صندوق به دو صورت است: 1-اعضای ثابت:که ماهانه مبلغ مد نظر خود را به صندوق واریز میکنند. 2- خیرین صندوق:که بطور مقطعی و در زمانهایی به اختیار خود،مبالغی را به صندوق اهدا میکنند. ✅نكته:اعضای ثابت صندوق در طول دوره عضویت شان ،میتوانند هر سال در یکی از دوره های اموزشی قرآن پویان بطور ثبت نام نمایند.یا فرد علاقه مند دیگری را به جای خود معرفی نمایند. 🔸🔸شماره صندوق حساب ۰۲۰۰۵۲۴۳۰۶۰۰2نزدبانک به نام سرکار خانم رباب خمسی ( به عنوان صندوقدار) شماره کارت۶۰۳۷۶۹۷۴۳۴۴۱۴۱۵۴ شناسه شباIR87-0190-0000-0020-0524-3060-02 👈👈لینک :https://idpay.ir/quranpuyan1 ⬅️لطفا جهت عضويت يا اعلام واریز وجوه يا كسب اطلاعات بيشتر،به نام كاربري زير پيام دهید. @Fkhamsi از كمكهاي نقدي و غير نقدي همه علاقه مندان محترم در گسترش فعاليتهاي تبليغي و اموزشي قراني استقبال مینماییم. اجرکم عندالله https://eitaa.com/quranpuyan
جهان ز نور تو ناچیز شد چه چیزی تو طلسم دلبریی یا تو گنج جانانی زهی قلم که تو را نقش کرد در صورت که نامه همه را نانبشته می خوانی سلام صبحتان بخیر عاقبتتان نیک @quranpuyan
📖 آیات و جملات ✅ آداب سخن گفتن از منظر قران کریم 5⃣ کریمانه (بزرگوارانه و در خور احترام) سخن گفتن خداوند در آیه ی ۲۳ سوره مبارکه ی ، بعد از دستور به پرستش خود احترام به پدر و مادر و نحوه ی سخن گفتن با آنها را بیان کرده است. 💠 وَقَضَىٰ رَ‌بُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَ بِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا ۚ إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ‌ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَافلَا تَقُل لَّهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْ‌هُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلًا كَرِ‌يمًا خرمشاهی : و پروردگارت امر کرده است که جز او را مپرستید و به پدر و مادر نیکی کنید، و اگر یکی از آنها، یا هر دو آنها در نزد تو به سن پیری برسند،به آنان حتی اف مگو، و آنان را مران و با ایشان به نرمی [و احترام‌] سخن بگو مهرداد پورشهاب http://yon.ir/Qp520 https://eitaa.com/quranpuyan
✳️تابش نور محمدی در فاران "حری" ادامه بشارت هفدهم : باب سوم کتاب حیقوق نبی آیه ۶ تا ۹ 🔹آيه ۶ نظر نافذ و عمیق وی را که با یک لحظه، اعماق قلوب و نیات جهانیان را بنگرد، به تمامی امم شامل دانسته، و بر اثر سنجش آنان با معیار تخلف ناپذیر و روح پاک خویش، و موافقت و مخالفت ایشان با قوانین آسمانی وی، آنان را به دو دسته صالح و طالح منقسم کرده و از یکدیگر پراکنده نموده است. و ذیل همین آیه، خاطرنشان ساخته که: گردنکشان و نیرومندان بشر، که هم چون کوههای قدیمی در اعماق جامعه نفوذ کرده، و مستبدانه و بیدادگرانه بر همه شئون اجتماع حکومت می کردند، و مانند تل های خاک سربار جامعه و مانع از پیشرفت بوده اند، در برابر آن یگانه دادگر رعیت پرور، از جای خود جسته و به پیشگاه وی به زانو آمدند. و در آخر آيه فوق که فرمود: هلخوت عولام لو (راههای او عالمی است) در تأیید نبوت آن حضرت که در آیه ۳ و ٤ گذشت: آیین و قوانین وی را نیز جهانی و جاودانی خوانده، و عمر آن را با عمر عالم برابر دانسته است. " به نشان قیامت برساند. " این جمله که سومین فراز از گذشته کودک است، ناظر به بدیهی ترین ضروریات و روشن ترین اصول آیین مقدس اسلام، یعنی خاتمیت این دین حنیف میباشد که احکام و قوانینش آن چنان محکم است که: «به نشان قیامت برساند». یعنی: تا هنگام ظهور انقلاب جهان و رستاخیز عالم، که کبری است، باقی و پابرجا است. .. آیات فوق، بشارت از دو است و یا یک ظهور ؟ بیان این مطلب متوقف بر اندکی تحقیق در پیرامون تیمان و فاران است. تیمان که در آيه 3 محل ورود خدا معرفی شده، بر حسب مستفاد از توريه و تصريح قاموس مقدس، صحرای جنوبی است. و از لحاظ آن که محل نزول وحی بر حیقوق نبی، بوده است مورد بشارت وی نیز کسی خواهد بود که از صحرای جنوبی بیت المقدس ظهور می نماید. کوه فاران (حری) نیز که محل قدوس خوانده شده، در صحرای جنوبی بیت المقدس واقع است. می توان گفت این جمله نیز مانند جمله ۲ یعنی «و قدوس از فاران می آید» هر دو بشارت از یک ظهورند، که همان ظهور محمدی می باشد. نهایت آن که جمله دوم در حکم تفسير اولى، و جمله نخست مقدمه برای ذکر دومی است. با این معنی که حیقوق، نخست بشارت از آمدن خدا از صحرای جنوبی بیت المقدس داده و سپس مقصود از آمدن خدا را ظهور قدوس «حضرت ص » و منظور از صحرای جنوبی را، کوه فاران (حری) معرفی نموده است. 🔹برگرفته از کتاب 🔸نویسنده : آیت الله دکتر محمد صادقی تهرانی https://eitaa.com/quranpuyan
: هرهفته تمرين به يك دستور قرآني هفته :ترك يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِيمٌ(12)سوره حجرات هان اى كسانى كه ایمان آوردهاید! از بسیارى گمانها اجتناب كنید كه بعضى از گمانها گناه است، و از عیوب مردم تجسس مكنید و دنبال سر یكدیگر مكنید، آیا یكى از شما هست كه دوست بدارد گوشت برادر مرده خود را بخورد؟ قطعا از چنین كارى كراهت دارید و از خدا پروا كنید كه خدا توبه پذیر مهربان است ❓غیبت چیست:انشاالله طی هفته احادیثی در این ارتباط در كانال قرار می دهیم .اما بطور خلاصه: اگاه کردن دیگران به عیب فردي در غیابش 🤔ما میتونیم از اول صبح مراقبه داشته باشیم اگر در محل کار این کار انجام میشه یا محل غیبت رو ترک کنیم ،میتونیم بگیم من دیگه دلم نمیخواد راجع به فردی بدون حضور خودش صحبت کنم شاید اون فرد دلایل خودش را داشته باشه. گاهی با شوخی بهشون بگید من میرم بهش میگم که بحث مختومه بشه 👈👈پیشنهاد می شود دوستان عزیز یک چک لیست تهیه و مواردی را که در ترك موفق يا ناموفق بوده اندیاد داشت نموده و پس از یک هفته احساس خود و تاثیرات این رفتار را مشاهده نمایند . تهيه شده توسط گروه در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://t.me/quranpuyan