#پرسشوپاسخقرآنی..
❓❓مجازات و حكم مرد و زن #زناكار در قرآن چيست؟ #شلاق، زندان يا سنگسار؟ تفاوت ايات سوره نساء با سوره نور درخصوص مجازات زاني چيست؟
🛑قسمت نوزدهم :
💢با توجه به نظرات مختلف مفسران در اين ايات،تحقيق مختصري در ايات قران در موضوع مجازات #زناكاران انجام شد كه بشرح زیر است:👇
💠قسمت دوم :
🔻ابتدا آیه 15 سوره نساء را مرور می کنیم:
🔶و از زنان شما كسانى كه مرتكب فاحشه مى شوند چهار تن از ميان خود [مسلمانان] بر آنان گواه گيريد پس اگر شهادت دادند آنان [=زنان] را در خانه ها نگاه داريد تا مرگشان فرا رسد يا خدا راهى براى آنان قرار دهد(15نساء)
🌐در آیه 15 اختلاف نظرات زیادی بین مفسرین وجود دارد:
3⃣3-سومین محل اختلاف در جمله آخر آیه یعنی یَجْعَلَ اللَّهُ لَهُنَّ سَبِیلاً است.برخی با استناد به روایات،این ایه را نسخ شده با حکم سنگسار یا آیه بعد میدانند و برخی به اعتبار این عبارت،حکم آیه را موقت میدانند و ایه دو سوره نور یعنی حکم شلاق زانی و زانیه را جعل سبیل مورد اشاره در این آیه قلمداد میکنند.(همانند المیزان)
👈توجه در متن خود ایه و آیات بعد، این برداشت را تقویت میکند که سبیل مورد اشاره ،لطف خدا بر این گونه افراد جهت توبه و اصلاح رفتار زشت شان است.در هر سه ایه بعد،تاکید بر توبه شده است. در ایه 15 میفرماید زنانی که مرتکب زنا شدند و چهار شاهد علیه انها گواهی دادند را در خانه ها نگهداری و محصور نمایید تا اینکه بمیرند یا به طریق دیگری که خدا برایشان فراهم میکند ،خلاص شوند.هدف این حکم، محصور کردن زنان الوده جهت پیش گیری از شیوع فحشا در جامعه است.طبیعی است که اگر این افراد با توبه یا هر علت دیگری از این اعمال خود دست بردارند،ادامه حصر انها ضرورت ندارد و میتوانند به جامعه بازگردند.
نکته ظریف دیگر این آیه و آیه 18 ،وجود کلمه موت است.باردیگر سه ایه را مرور می کنیم:
15انها را محصور کنید تا مرگ انها را دریابد یا خدا بر انها راهی بگشاید.
17 خدا توبه کسانی را که از روی جهالت عمل سوئی انجام دهند و زود توبه کنند، می پذیرد.
18توبه کسانی که زشت کاری می کنند و زمان مرگ توبه میکنند،پذیرفته نیست.
معنای دو آیه اخیر توصیه به تعجیل در توبه پیش از فرا رسیدن مرگ است که در ترکیب با ایه 15نشان میدهد این افراد محصور هم اگر قبل از مرگ توبه کنند،قابل پذیرش هم از جانب خدا و هم از جانب جامعه است.ولذا قابل پذیرش نیست که منظور از جعل سبیل خدا به نفع این افراد (لهن سبیلا و نه علیهن سبیلا) پیش از مرگ آنها ، سنگسار باشد.
♦️آیت الله طالقانی در تفسیر پرتوی از قران نیز جعل سبیل مذکور را شامل مصادیق مختلفی از جمله توبه میدانند.
♦️ایت الله خویی در البیان ضمن رد هرگونه نسخ این آیه معتقد است "پس این راه نجات و خلاص که برای آنان پیش بینی می شود، نمی تواند تازیانه و یا #سنگسار باشد .و بنابراین احتمال، حکم زنی که مرتکب فحشا گردیده است، این است که در خانه حفظ و توقیف شود تا خداوند فرج و گشایشی نسبت به او و راه نجات و رهایی برای وی بگشاید و او رااز توقیف شدن در خانه نجات بدهد، مانند این که توبه خالص و کامل کند، به طوری که اطمینان حاصل شود که دیگر به گناه آلوده نخواهد گردید و یا به مرحله پیری برسد که قابلیت ارتکاب گناه و عمل زشت زنا نداشته باشد و یا تمایل به ازدواج کند و همسر مردی شود که او رااز آلودگی و ارتکاب به گناه حفظ نماید.این است منظور از راه نجات و رهایی که در این آیه برای زن نابکار پیش بینی شده است و این حکم و راه اصلاح، پیوسته ثابت بوده و اصلا قابل نسخ نیست."
4⃣4-چهارمین سئوال یا محل اختلاف در این آیه این است که مخاطب و مجری این آیه کیست؟ایا مردان و سرپرستان خانوارند یا حکومت و دادگاه اسلامی؟❓❓
👈با توجه به فرایند استشهاد از 4 گواه و اینکه در ایه 19 هم ارتکاب فاحشه مبینه از سوی زوجه را مجوزی برای سختگیری بر زوجه و بازپس گیری بخشی از مهریه توسط وی میداند، لذا ایه 15 را باید جزو مجازات اجتماعی و از شئون حکومتی دانست. نکته ظریف دیگر موید این امر دستور به امساک زنان در بیوت است نه در بیوتکم چرا که قاعدتا زوج پس از افشای زنای همسرش،انگیزه ای برای ادامه ارتباط با این زن و نگهداری وی در منزلش ندارد. لذا مراد این ایه، احتمالا حصر در خانه هایی بدین منظور است که توسط حکومت فراهم میشود.
🔻👈باعنایت به موارد فوق،ترجمه این آیه چنین خواهد شد:اگر همسرانتان مرتکب #زنا شدند(انها را به قانون بسپارید) اگر چهار شاهد علیه انها گواهی دادند،انها را در خانه ها نگهدارید تا بمیرند یا توبه کنند (یا به هر علت دیگری ،دست از این کار بردارند
🖋سید کاظم فرهنگ.
ادامه دارد
http://www.quranpuyan.com/yaf_postsm6851findunread_Hkm-mjzt-zn-w-mrd-znkhr-dr-qrn-shlq-y-HSr-y-sngsr.aspx#post19096
کانالِ قرآنپویان
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
༻🍃🌸🍃༺
💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖
🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمیشود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعا🙏
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
اللَّهُمَّ اسْتَخْلِفْهُ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفْتَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِ
پروردگارااورا جانشين خود روى زمين گردان چنان كه پاكان پيش از اورا جانشين خويش قرار دادى
@quranpuyan
10.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💐توصیههای #امام_رضا علیهالسلام به شیعیان
📽محمدعلی انصاری.
@quranpuyan
⭕ تامین #معاش و #کاهش_فقر: معیار مهم ارزیابی موفقیت یک حکومت
💢💢متاسفانه در سالهای اخير با موج فزاينده و مستمر #تورم و کاهش قدرت خرید قشر متوسط و ضعيف جامعه ، و عدم عملكرد مناسب و موثر حاکمیت در حل آنها، فقر در جامعه گسترش بیشتری یافته است.
در اين روز، گفتاری از امام #رضا ع را مرور میکنیم :
🔹 روزی مامون از شنیدن خبر فتح مناطق اطراف کابل بسیار خوشحال شده بود, با آب و تاب زیاد آن را برای امام رضا ع نقل کرد;
امام فرمود آیا تو با این خبر شاد شدی؟!
مامون پاسخ داد آیا فتح مناطق جدید خوشحالی ندارد؟
🔹 حضرت فرمود ای مامون در باره این مردم از خدا بترس.... تو امور مسلمانان را تباه کردی.😔 نمی بینی فرزندان مهاجر و انصار که قدیمی ترین مسلمانان هستند جلوی چشم تو مورد ظلم و ستم قرار می گیرند؟
👈 مردم برای گذران #معاش خود را به آب و آتش می زنند😔 ولی از تامین هزینه های زندگی عاجزند.
آنان کسی را نیز نمی یابند تا به درد دلشان گوش دهد و خبرها نیز به تو نمی رسد
(عیون اخبار الرضا, 2/ 159)
آیا مهم ترین ملاک موفقیت در نزد مدیران کشور ما ، کاهش فقر است یا #فتوحات دیگر؟
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از اطلاع رسانی دوره های آموزشی روش ساده فهم قران
تعلموا القرآن فانه احسن الحديث، و تفقهوا فيه فانه ربيع القلوب، و استشفوا بنوره فانه شفاء الصدور
✅ قرآن را بياموزيد كه بهترين گفته هاست و در آن تفقه كنيد كه آن بهار (و نشاط بخش) قلب هاست، از روشنايى آن شفا بجوييد كه شفابخش بيمارى سينه هاست.
حضرت علي ع نهج البلاغه
💐 اگر شما هم هميشه وقت خواندن قرآن، آرزو داشتين كه آيات را بفهميد
اما فرصت يا حوصله شركت در كلاسهاي حضوري تدبر يا دوره هاي طولاني تفسير ترتيبي يا شركت در جلسات مختلف قرآني را نداشتين،
و يا اگر مسلط نبودن به زبان عربي يا روخواني قرآن، مانع شما بوده
يا فكر مي كرديد كه تحصيلات حوزوي براي اين كار نياز است،
👇👇👇👇👇👇👇
♦ از موانع ذهني بالا فرار كنيد و فرصت #تابستان امسال را براي تجربه #لذتي معنوي فهم آيات و سورهها مغتنم بدانيد
و در طي 8 هفته #روشسادهفهمقرآن را بطور #مجازی در واتساپ
همراه با تمرين عملي فرابگيريد.
فرصت ثبت نام تا 25 خرداد
👈 جهت اطلاع از نظرات قرآن آموزان دوره هاي قبل و جزییات بیشتر ،به لينكهای زير مراجعه نماييد
✳ https://b2n.ir/a02388
@tadabbor_quranpuyan
✅ در تلگرام و ایتا👆
https://b2n.ir/p92928
✅ در واتساپ👆
لينك ثبت نام
https://idpay.ir/quranpuyan/shop/33892
#پرسشوپاسخقرآنی..
❓❓مجازات و حكم مرد و زن #زناكار در قرآن چيست؟ #شلاق، زندان يا سنگسار؟ تفاوت ايات سوره نساء با سوره نور درخصوص مجازات زاني چيست؟
🛑قسمت بیستم :
💢با توجه به نظرات مختلف مفسران در اين ايات،تحقيق مختصري در ايات قران در موضوع مجازات #زناكاران انجام شد كه بشرح زیر است:👇
🌐قسمت سوم:
💠 آیه 16:
🔶وَ الَّذانِ یَأْتِیانِها مِنْکُمْ فَآذُوهُما فَإِنْ تابا وَ أَصْلَحا فَأَعْرِضُوا عَنْهُما إِنَّ اللَّهَ کانَ تَوَّاباً رَحِیماً (16)
و از ميان شما آن دو تن را كه مرتكب زشتكارى مى شوند آزارشان دهيد پس اگر توبه كردند و درستكار شدند از آنان صرفنظر كنيد زيرا خداوند توبه پذير مهربان است
🔻نکته :در ایه از بیان" اذوهما فان تابا..." نتیجه می شود که ازار اشاره شده در این آیه اولا تکرار پذیر و ثانیا خفیف تر از حدود مشهور و باهدف توبه کردن و اصلاح دوطرف است که اگر توبه کردند و اصلاح شدند ،دست از ازار انها بردارید.لذا نمیتواند به اجرای حد که یکبار و یکجاست ،تعبیر شود.
-1⃣اولین سئوال و اختلاف در آیه،ضمیر و فعل تثیه اللذان و یاتیان است. که ایا به دو مرد اشاره می کند یا به یک زن و مرد؟ که پاسخ آن با توجه به ادامه آیه می تواند مشخص شود.از مفسرانی که در ایه قبل نام برده شد،المیزان و پرتوی از قران انرا به زن و مرد و البیان آنرا به دو مرد تعبیر می کنند.
2⃣-دومین سئوال در این ایه نیز مثل ایه قبل، نوع فحشا است.انها که اللذان را به دو مرد مرتبط میدانند،فحشا را هم جنس گرایی بین مردان میدانند(وایه قبل را هم شامل یا منحصر به همجنس گرایی بین زنان میدانند) و انها که یک زن و یک مرد را مرجع ضمیر ایه میدانند،فحشا را زنا میدانند.
👈در آیه قبل منظور از فحشا را با توجه به آیات قبل و بعد پارگراف اخیر،# زنا اختیار کردیم .با توجه به وجود ضمیر ها در یاتیانها که به فاحشه ایه 15 برمیگردد،در این ایه هم منظور،زناست و لذا مرجع ضمیر مثنی،یک مرد و یک زن است.
🔻دو علت دیگری که میتوان در نفی انتساب این ایه به لواط و هم جنس گرایی بین مردان برشمرد عبارتست از:
↩️1-مطابق روال قران در سایر مواردیکه احکام خاص زن و مرد را بیان میکند،می باید مشابهت عبارات و ضمایر از لحاظ جمع /مفرد وجود داشته باشد.مثلا ایات 30و 31 سوره نور: قل للمومنین یغضوا من ابصارهم و یحفظوا فروجهم قل للمومنات یغضضن من ابصارهن و یحفظن فروجهن.لذا در فرض مراد بودن دو مرد،ایه 16 هم به تبعیت از ایه 15 مناسب تربود این گونه بیاید:والذین یاتون الفاحشه بجای والذان یاتینها
↩️2-اگر ایه فقط به همجنس گرایی بین مردان اشاره داشت،بجای ضمیر کم در منکم ، استفاده از "من رجالکم" مناسب تر بود.بنابراین آیه به طرفین #زنا مرتبط است
🖋سید کاظم فرهنگ
ادامه دارد
http://www.quranpuyan.com/yaf_postsm6851findunread_Hkm-mjzt-zn-w-mrd-znkhr-dr-qrn-shlq-y-HSr-y-sngsr.aspx#post19096
کانالِ قرآنپویان
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
❇️ عقل هیچ فرد مسلمانی بدون این ده ویژگی كامل نمیشود:
🔸مردم به خيرش اميدوار باشند؛
🔸همگان از شرّش احساس ایمنی کنند؛
🔸خوبی اندک دیگران را بسيار شمارد؛
🔸نيكى بسيار خود را اندک بهحساب آورد؛
🔸از درخواستهای نیازمندان به او ملول نشود؛
🔸تا آخر عمرش از کسب دانش خسته نشود؛
🔸فقر در راه خدا را بیش از توانگرى دوست بدارد؛
🔸ذلت در راه خدا را بر عزت در راه دشمنش ترجیح دهد؛
🔸به گمنامى بیش از شهرت تمایل داشته باشد؛
❇️ سپس فرمود: دهم و چه دهمى! پرسيدند: دهمی چيست؟ فرمود:
🔸هيچ كس را نبيند جز اينكه گويد او از من بهتر و باتقواتر است.
امام رضا (ع)
📚 تحفالعقول، ص ۴۴۳
✨✨میلاد حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام بر همگان مبارک باد✨✨
@quranpuyan