eitaa logo
قران پویان
443 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
681 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ لَوْ أَنَّ قُرْآناً سُيِّرَتْ بِهِ الْجِبالُ أَوْ قُطِّعَتْ بِهِ الْأَرْضُ أَوْ كُلِّمَ بِهِ الْمَوْتی‌ بَلْ لِلَّهِ الْأَمْرُ جَمِيعاً أَ فَلَمْ يَيْأَسِ الَّذِينَ آمَنُوا أَنْ لَوْ يَشاءُ اللَّهُ لَهَدَی النَّاسَ جَمِيعاً وَ لا يَزالُ الَّذِينَ كَفَرُوا تُصِيبُهُمْ بِما صَنَعُوا قارِعَةٌ أَوْ تَحُلُّ قَرِيباً مِنْ دارِهِمْ حَتَّی يَأْتِيَ وَعْدُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لا يُخْلِفُ الْمِيعادَ (۳۱/رعد) 🌱‏واگر به واسطه قرآن كوهها به حركت درآيند يا زمين قطعه قطعه شود يا به واسطه آن مردگان به سخن آيند، (باز ايمان نمی‌آورند.) بلكه تمام امور بدست خداست. آيا مومنان (از اين سنگدلان) مأيوس نشده‌اند (و نمی‌دانند) كه اگر خدا می‌خواست قطعاً (با قهر واجبار) همه مردم را به راه می‌آورد. و پيوسته به كسانی‌كه كفر ورزيدند به سزای كارهايی كه كرده‌اند مصيبت كوبنده‌ای می‌رسد يا آن مصيبت به نزديك خانه آنان فرو می‌آيد (تا هر لحظه زندگی همراه با دغدغه داشته باشند و اين دلهره همچنان ادامه دارد) تا آنگاه كه وعده الهی فرا رسد. همانا خداوند خلف وعده نمی‌كند. 🔹انتظار نداشته باشيد كه همه مردم ايمان بياورند. «لَوْ يَشاءُ اللَّهُ لَهَدَی النَّاسَ جَمِيعاً» 🔹عناد ولجاجت، درد بی‌درمان جوامع بشری است. (اگر كسی طالب و جويای حقّ باشد، يك معجزه هم برای ايمان آوردن كافی است) «قُرْآناً سُيِّرَتْ بِهِ‌، قُطِّعَتْ بِهِ‌، كُلِّمَ بِهِ» 🔹در جهان بينی الهی همه كاره خداست. «بَلْ لِلَّهِ الْأَمْرُ جَمِيعاً» 🔹معجزه، تحت اراده خداوند است. نه بر اساس پيشنهاد و هوس‌های افراد لجوج. «بَلْ لِلَّهِ الْأَمْرُ جَمِيعاً» 🔹اراده خداوند بر هدايت اختياری انسان‌هاست، نه اجبار و اكراه آنان. «لَوْ يَشاءُ اللَّهُ لَهَدَی النَّاسَ جَمِيعاً» چنانكه در آيه‌ای ديگر می‌فرمايد: «لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ» ‏🔹كفّار بايد منتظر ضربه‌هايی از جانب خداوند بر كشور و مرزهای خود باشند. ‏«لا يَزالُ الَّذِينَ كَفَرُوا تُصِيبُهُمْ بِما صَنَعُوا قارِعَةٌ» 🔹قهر خداوند اختصاص به جهان آخرت ندارد. تُصِيبُهُمْ‌ ... قارِعَةٌ 🔹همه جا موعظه و استدلال كافی و كارساز نيست، گاهی قهر و غضب لازم است. تُصِيبُهُمْ‌ ... قارِعَةٌ 🔹علت نزول بلاها، كردار خود ماست. «بِما صَنَعُوا قارِعَةٌ» ‏🔹هشدارهای الهی گاه به صورت مستقيم و نسبت به خودماست و گاه بطور غير مستقيم و نسبت به ديگران و مناطق اطراف ماست. «تَحُلُّ قَرِيباً مِنْ دارِهِمْ» ‏🔹از عذاب ديگران درس عبرت بگيريم. «أَوْ تَحُلُّ قَرِيباً مِنْ دارِهِمْ» ‏🔹هيچگاه در وعده‌ها و وعيدهای الهی شك نكنيم. «لا يُخْلِفُ الْمِيعاد» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️چگونه را با قرین مى‏سازید؟! 💠أَ فَمَنْ هُوَ قائِمٌ عَلی‌ كُلِّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ وَ جَعَلُوا لِلَّـهِ شُرَكاءَ قُلْ سَمُّوهُمْ أَمْ تُنَبِّئُونَهُ بِما لا يَعْلَمُ فِي الْأَرْضِ أَمْ بِظاهِرٍ مِنَ الْقَوْلِ بَلْ زُيِّنَ لِلَّذِينَ كَفَرُوا مَكْرُهُمْ وَ صُدُّوا عَنِ السَّبِيلِ وَ مَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَما لَهُ مِنْ هادٍ (۳۳/رعد) 🌱‏پس آيا آن (خدايی) كه بر هر كس و عملكرد او حاكم و ناظر است، (با بُت‌های ساختگی يكی است؟) و (لی) آنان برای خدا شريكانی قرار داده‌اند. ‏بگو: آنها را نام ببريد (چه هستند و چه توانی دارند؟) آيا خدا را از شريكانی در زمين خبر می‌دهيد كه او نمی‌شناسد؟ يا سخنی توخالی (می‌گوييد)، بلكه برای كسانی‌كه كفر ورزيدند، مكرشان آراسته جلوه داده شده است و از راه (حقّ) باز داشته شده‌اند و هر كه را خدا گمراه كند، پس برای او هيچ هدايت كننده‌ای نيست. 🔷✨در این آیه بار دیگر به بحث در باره توحید و شرک باز مى‏گردد و مردم را با این دلیل روشن مخاطب مى‏سازد که: «آیا کسى که بالاى سر همه ایستاده (و حافظ و نگهبان و مراقب همه است) و اعمال همه را مى‏بیند» همچون کسى است که هیچ یک از این صفات را ندارد؟ (أَ فَمَنْ هُوَ قائِمٌ عَلى‏ کُلِّ نَفْسٍ بِما کَسَبَتْ). سپس به عنوان تکمیل بحث گذشته و مقدمه‏اى براى بحث آینده، مى‏فرماید: «و آنها براى خدا شریکهایى قرار دادند» (وَ جَعَلُوا لِلَّهِ شُرَکاءَ). بلافاصله از چند طریق به آنها پاسخ مى‏دهد. 🔹نخست مى‏گوید: «بگو: این شریکها را نام ببرید» (قُلْ سَمُّوهُمْ). یعنى چگونه یک عده موجودات بى‏نام و نشان و بى‏ارزش و بى‏اثر را در ردیف پروردگار قادر متعال قرار مى‏دهید؟ 🔹دوم این که چگونه چنین شریکى وجود دارد که خداوند که به پندار شما شریک آنهاست از وجودشان هیچ گونه اطلاعى ندارد با این که علمش همه جهان را در برگرفته «آیا به او خبر مى‏دهید از چیزى که وجود آن را در زمین نمى‏داند» (أَمْتُنَبِّئُونَهُ بِما لا یَعْلَمُ فِی الْأَرْضِ) 🔹سوم این که: خود شما هم در واقع در دل، ایمان به چنین چیزى ندارید، «تنها به یک سخن ظاهرى تو خالى» که در آن هیچ مفهوم صحیحى نهفته نیست قناعت کرده‏اید (أَمْ بِظاهِرٍ مِنَ الْقَوْلِ). 👈به همین دلیل این مشرکان هنگامى که در تنگناهاى سخت زندگى قرار مى‏گیرند به سراغ «اللّه» مى‏روند چرا که در دل مى‏دانند کارى از بتها ساخته نیست. 🔹چهارم این که: این مشرکان درک صحیح و درستى ندارند، و چون پیرو هوى و هوس و تقلیدهاى کور کورانه‏اند، قادر به قضاوت عاقلانه و صحیح نیستند، و به همین دلیل به این گمراهى و ضلالت کشیده شده‏اند «بلکه در نظر کافران، دروغهایشان زینت داده شده (و بر اثر ناپاکى درون، چنین مى‏پندارند که واقعیتى دارد) و آنها از راه (خدا) باز داشته شده‏اند» (بَلْ زُیِّنَ لِلَّذِینَ کَفَرُوا مَکْرُهُمْ وَ صُدُّوا عَنِ السَّبِیلِ). «و هر کس را خدا گمراه سازد، راهنمایى براى او وجود نخواهد داشت» (وَ مَنْ یُضْلِلِ اللَّهُ فَما لَهُ مِنْ هادٍ). 👌«اضلال الهى» به معنى عکس العمل کارهاى نادرست و غلط خود انسان است که او را به گمراهیها مى‏کشاند، و از آنجا که این خاصیت را خدا در این گونه اعمال قرار داده، به خدا نسبت داده مى‏شود. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۱۵-۷ سوره فرقان از تفسیر نور ۱- دعوت به خدا منافاتی با کامیابی از دنیا ندارد. «یَأْکُلُ - یَمْشِی» ۲- رهبر نباید از جامعه جدا باشد.کسی که اهل رفت و آمد با مردم است،بهتر می تواند آنها را ارشاد کند. «یَمْشِی فِی الْأَسْواقِ» ۳- مستکبر وستیزه جو،هر لحظه بهانه ای می گیرد وهمین که از آن مأیوس شد، بهانه ی دیگری را جایگزین می کند. «یَأْکُلُ - یَمْشِی - لَوْ لا أُنْزِلَ إِلَیْهِ - أَوْ یُلْقی إِلَیْهِ کَنْزٌ» ۴- رها کردن منطق و معجزه و کمالات پیامبر و رفتن به سراغ مال و مقام و بهانه جویی،گمراهی است. «فَضَلُّوا» ۵- فقر و غنا به دست خداست. «إِنْ شاءَ جَعَلَ لَکَ» ۶- سرچشمه ی بهانه های کفّار،بی اعتقادی به قیامت است. «بَلْ کَذَّبُوا بِالسّاعَهِ» (ریشه بهانه جویی کفّار که چرا پیامبر گنج وباغ ندارد،تکذیب قیامت است) ۷- گناه بزرگ،عذاب بزرگ به دنبال دارد.«کذب- سَعِیراً» ۸- معاد جسمانی است. «مِنْ مَکانٍ بَعِیدٍ» ۹- دوزخیان با غل و زنجیر بسته می شوند. «مُقَرَّنِینَ» ۱۰- دوزخیان با تحقیر به دوزخ پرتاب می شوند. «أُلْقُوا» و نفرمود:«ادخلوا» ۱۱- در قیامت،برای کفّار فریاد رسی نیست. «وَ ادْعُوا ثُبُوراً کَثِیراً» ۱۲- وعده ی بهشت،قطعی است. «جَنَّهُ الْخُلْدِ الَّتِی وُعِدَ الْمُتَّقُونَ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
«لَبَّيكَ الَّلهُمَّ لَبَّيْكَ، لا شَريكَ لَكَ لَبَّيْكَ، اِنَّ الْحَمدَ وَالنِّعْمَةَ لَكَ وَالْمُلكَ، لاشريكَ لَكَ». تصوير ارسالي از يكي از اعضاي كانال كه به مراسم امسال مشرف شدند. 🙏 با ارزوي قبولي اعمال حاجيان امسال و ارزوي تشرف ساير علاقمندان
📖📌 💠🌐"وَ اِذ قالَ اِبراهِیمُ رَبِّ اجعَل هذا بَلَدَاً آمِناً وَ ارزُق اَهلَهُ مِنَ الثَّمَراتِِ"126بقره (و یاد آر آنگاه که ابراهیم گفت؛ پروردگارا، این را، بَلَدی أمن کن و اهلش را از ثمرات روزی ده!!)🎊 🎊باز غیرمتعارف ترجمه کردم! چه کنم، چاره ای نیست، این آیه سرشار از رمز است! دقت کن، می گوید؛ "این را"! کدام را؟! به چه اشاره می کند؟! 💌ای دوست، "بَلَد" در لغت پیش از آنکه به معنای شهر باشد، به معنای سینه است! صدر است! شهر معنای ثانوی آن است. ابراهیم(ع) یک ملت در سینه دارد، شهر او سینه ی اوست. و این سینه، اهل دارد. و این اهل، رزق خاص خود را در امنیت طالبند. ابراهیم (ع) در این مقام یک شخص نیست یک کل است. برخوردار از ملکوتِ پادشاهی خویش است و خود این نکته را خوب می داند. ❣قلب او خود یک است زیرا خدا با اوست "اِنَّ مَعِیَ رَبّی". قلبی که چون کعبه است و سینه ای که چون مکه گشته است، تمامی ثمرات ناب هستی بسویش سرازیر می شوند. نهرهای "اَسماء" از آن جاری می گردند، و بهترین و پاکترین رزق ها از سراپایش می جوشند. چه "قَلبُ المُؤمِنِ عَرشُ الرَّحمنِ" این قلب مومن است که عرش خدای رحمان است. یک سالک فرهیخته در سلوکش طبق فرمان قرآن از ملّت ابراهیم تبعیت می کند "وَ اتَّبِعُوا مِلَّةَ اِبراهِیمَ حَنِیفاً" زیرا او یگانه بینی یگانه خواه است که تنها "یگانگی" را پاس می دارد و "ما کانَ مِنَ المُشرِکِینَ". 🖋📝بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی مسعود ریاعی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌸🤲 لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ عَدَدَ اللَّيَالِي وَ الدُّهُورِ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ عَدَدَ أَمْوَاجِ الْبُحُورِ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَ رَحْمَتُهُ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ عَدَدَ الشَّوْكِ وَ الشَّجَرِ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ عَدَدَ الشَّعْرِ وَ الْوَبَرِ 💞معبودى جز خدا نيست به شمار شبها و روزگاران،معبودى جز خدا نيست به شمار امواج درياها، معبودى جز خدا نيست، و رحمت او از آنچه گرد مى‏آورند بهتر است، معبودى جز خدا نيست، به شمار خارها و درختان، معبودى جز خدا نيست به شمار موها و كركها. 💫مفاتیح الجنان -مناجات دهه اول ذی الحجة ┏━━━🍃═🌸━━━┓   @quranpuyan ┗━━━🌸═🍃━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 35 تا 42 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️انسانها و جامعه‌ها از ميان می‌روند و می‌ماند. 💠أَ وَ لَمْ يَرَوْا أَنَّا نَأْتِي الْأَرْضَ نَنْقُصُها مِنْ أَطْرافِها وَ اللَّهُ يَحْكُمُ لا مُعَقِّبَ لِحُكْمِهِ وَ هُوَ سَرِيعُ الْحِسابِ 🌱آیا توجه نمی‌کنند که ما (پیوسته) سراغ (اهل) زمین می‌آییم و (با گرفتن جانشان،) از گوشه و کنار(جامعه‌ی بشریِ روی) زمین می‌کاهیم؟ (آری،) خداوند حکم می‌راند و هیچ‌کس نمی‌تواند حکمش را رد کند، و او زود به‌حساب (بندگانش) می‌رسد. رعد - ۴۱ 🔷✨‏از آنجا كه در آيات گذشته روی سخن با منكران رسالت پيامبر ص بود در اين آيات نيز همان بحث تعقيب شده است: و هدف اين است كه با هشدار و استدلال و خلاصه از طرق مختلف آنها را بر سر عقل آورده و به تفكر و سپس اصلاح وضع‌ خويش وا دارد. ‏نخست می‌گويد:" اين مغروران لجوج آيا نديدند كه ما پيوسته از اطراف و جوانب زمين كم می‌كنيم"؟ (أَ وَ لَمْ يَرَوْا أَنَّا نَأْتِي الْأَرْضَ نَنْقُصُها مِنْ أَطْرافِها). ‏روشن است كه منظور از زمين در اينجا" اهل زمين" است، يعنی آيا آنها به اين واقعيت نمی‌نگرند كه پيوسته اقوام و تمدنها و حكومتها در حال زوال و نابودی هستند؟ اقوامی كه از آنها قويتر و نيرومندتر و سركش‌تر بودند، همگی چهره به زير خاك كشيدند، و حتی دانشمندان و بزرگان و علمايی كه قوام زمين به آنها بود آنها نيز چشم از جهان فرو بستند و به ابديت پيوستند. 🔷✨‏آيا اين قانون عمومی حيات كه درباره افراد، و كل جامعه‌های بشری و كوچك و بزرگ جاری و ساری است، برای بيدار شدن آنها كافی نيست، كه اين چند روز زندگی را ابدی نشمرند و به غفلت برگزار نكنند؟! سپس اضافه می‌كند:" حكومت و فرمان از آن خداست و هيچكس را يارای رد احكام او يا جلوگيری از فرمان او نيست" (وَ اللَّهُ يَحْكُمُ لا مُعَقِّبَ لِحُكْمِهِ‌). ‏" و او سريع الحساب است" (وَ هُوَ سَرِيعُ الْحِسابِ‌). 👈‏بنا بر اين از يك طرف قانون" فنا" را در پيشانی همه افراد و ملتها نوشته و از سوی ديگر كسی را توانايی اين نيست كه اين فرمان يا ساير فرمانهای او را تغييری دهد، و از سوی سوم با سرعت به حساب بندگان رسيدگی می‌كند و به اين ترتيب پاداش كيفر او قطعی است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ قَدْ مَكَرَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلِلَّهِ الْمَكْرُ جَمِيعاً يَعْلَمُ ما تَكْسِبُ كُلُّ نَفْسٍ وَ سَيَعْلَمُ الْكُفَّارُ لِمَنْ عُقْبَی الدَّارِ (۴۲/رعد) 🌱‏و البتّه كسانی‌كه پيش از آنان بودند مكرها كردند، ولی (سودی نكرد زيرا) همه تدبيرها و مكرها برای خداست، او می‌داند كه هر كس چه كسب می‌كند و كفّار بزودی خواهند دانست كه سرای آخرت از آن كيست. ‏🔹رهبران دينی نگرانِ مكر مخالفان نباشند، زيرا در طول تاريخ اين حيله‌ها برای‌ انبيا نيز بوده است. «قَدْ مَكَرَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ» 🔹از تاريخ درس عبرت بگيريم كه عاقبت از آنِ كيست. «لِمَنْ عُقْبَی الدَّارِ» ‏🔹تمام تدبيرها و اثرات آن به دست خداوند متعال است، به سراغ ديگران نرويم. ‏«فَلِلَّهِ الْمَكْرُ جَمِيعاً» ‏🔹مكر انسان نسبت به خدا معنا ندارد، چون مكر و حيله در جايی أثر می‌كند كه طرفِ مورد مكر غافل باشد. «يَعْلَمُ ما تَكْسِبُ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۲۰-۱۶ سوره فرقان از تفسیر نور ۱- انسان،تنها در بهشت به همه ی آرزوهای خود می رسد. «لَهُمْ فِیها ما یَشاؤُنَ» ۲- در بهشت،هر چه بخواهند هست. «لَهُمْ فِیها ما یَشاؤُنَ» ولی در مورد دوزخیان می خوانیم: «وَ حِیلَ بَیْنَهُمْ وَ بَیْنَ ما یَشْتَهُونَ» میان اهل دوزخ و آن چه می خواهند حایلی قرار می گیرد. ۳- خدا عمل به وعده های خود را بر خود لازم کرده است. «عَلی رَبِّکَ وَعْداً مَسْؤُلاً» ۴- در قیامت از مشرکان ومعبودهای آنان بازخواست می شود. یَحْشُرُهُمْ وَ ما یَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللّهِ فَیَقُولُ ... ۵- در قیامت،همه چیز شعور پیدا می کند و مخاطب قرار می گیرد. «أَ أَنْتُمْ» ۶- خداپرستی،در فطرت همه ی انسان ها وجود دارد و انحراف بشر عارضی است. أَ أَنْتُمْ أَضْلَلْتُمْ ... أَمْ هُمْ ضَلُّوا (کلمه ی «السَّبِیلَ» نیز نشانه ی آن است که راه معهود،همان راه طبیعی و فطری است. ۷- خداوند نعمت های خود را حتّی از منحرفان دریغ نمی دارد. «لکِنْ مَتَّعْتَهُمْ» ۸- خطر مال در جایی است که سبب فراموشی خدا شود،نه این که مال مطلقاً بد و خطرناک باشد. مَتَّعْتَهُمْ ... حَتّی نَسُوا ۹- به مال و جلوه گری های مرفّهین نگاه نکنید،همه ی آنان تباه شدنی هستند. ۱۰- معبودهای خیالی و بت ها،نه تنها یار شما نیستند،بلکه کار شما را نیز تخطئه و تکذیب می کنند. «فَقَدْ کَذَّبُوکُمْ» ۱۱- مشرک،ظالم است.(جمله ی «وَ مَنْ یَظْلِمْ» در فضای «وَ مَنْ یُشْرِکْ» قرار دارد) ۱۲- زندگی ساده انبیا،برای مردم آزمایش است. «یَمْشُونَ فِی الْأَسْواقِ - وَ جَعَلْنا بَعْضَکُمْ لِبَعْضٍ فِتْنَهً» (آری،اگر پیامبران،زندگی مرفّه و کاخ و طلا داشتند،مردم به خاطر دنیاطلبی،گرد آنان جمع می شدند که چنین گرایشی ارزش نداشت.ارزش در این است که انسان از فردی در ظاهر عادّی،اطاعت کند.) ۱۳- یکی از وسایل آزمایش مردم،خود مردم اند. «جَعَلْنا بَعْضَکُمْ لِبَعْضٍ فِتْنَهً» گاهی کسی ثروتمند است تا معلوم شود شکر می کند یا طغیان.و کسی فقیر است تا آزمایش شود که آیا صبر می کند یا بر ثروتمند حسد می ورزد. ۱۴- کلید موفّقیّت در آزمایش های الهی صبر است. «فِتْنَهً أَ تَصْبِرُونَ» ۱۵- در آزمایش های الهی،مسأله ای برای خداوند کشف نمی شود،زیرا او به همه چیز آگاه است. «وَ کانَ رَبُّکَ بَصِیراً» (آزمایش های او برای شکوفا شدن خصلت های درونی انسان است،زیرا کیفر و پاداش بر اساس بروز و ظهور خصلت ها است.) ۱۶- علم به این که زیر نظر خداوند هستیم،عامل پیداش صبر است. «أَ تَصْبِرُونَ وَ کانَ رَبُّکَ بَصِیراً» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌱🚿پاك شده از همه تعلقات به سوي خانه ازادي برو 💠"ثُمَّ لیَقضُوا تَفَثَهُم وَ لیُوفُوا نُذُورَهُم وَ لیَطَّوَّفُوا بَیتَ العَتِیقِ" (تا آلودگی هایشان را بزدایند و نذرهایشان را وفا کنند و بر گِرد "خانه ی آزاد" طواف نمایند!) 💇‍♂💢معنای ظاهری این آیه ی شریفه را اغلب مفسران همان ناخن گرفتن و مو کوتاه کردن و نظافتی دانسته اند که پس از مناسک حج، حاجیان به انجام می رسانند... اما جز این معنای ظاهر، 🌴 امام صادق(ع) با تأویلی جانانه وجهی باطنی از این آیه را آشکار می کنند. وجهی که فهم آن راهگشای سالکان سلوک قرآنی است. ایشان در روایتی (کافی ج ۴ ص ۵۴۹) می فرمایند؛ که مراد از آیه "لِیَقضُوا تَفَثَهُم" (آلودگی هایشان را بزدایند)، "دیدار امام است "لِقاءُ الاِمام"! 🌴 🌐بیان ایشان، یکی از زیباترین و لطیف ترین و کاربردی ترین وجه باطنی قرآن است. زیرا این لقاءِ "انسان کامل" است که آلودگی ها را از روح و جانت می زداید. چه آن که مجرای "حق" است، یعنی وصل به حقیقت مطلق است، عاملِ اِفاضات سبحانی است و هر دم نور پاکی می پراکند. لقاء چنین روحی، برخورداری از حیات و آگاهی ناب است. یک ارتباط زنده و پاک، که تو را مدد می رساند تا سبکبار رو سوی خدای واحد و بی شریک نمایی. چنین ارتباطی سازنده و انرژیک، پرداختنی های تو را پرداخت می کند. 🌱آنچه قرار است از وجودت کَنده شود، کَنده می شود و آنچه قرار است تثبیت شود، تثبیت می شود! و تو پاک از همه ی ، آزاد از همه ی گِره های عاطفی و ذهنی، و رها از همه بت های درونی و بیرونی، 🕋اکنون شایستگی آن را داری که بر گِرد "خانه ی آزاد"، عاشقانه کنی. زیرا غایت سلوک، نیل به پاکی و حرّیت و آزادگی است. و این "بیت العتیق" یعنی "خانه ی آزادی" است. در آن هیچ بتی خدایی نمی کند. پاک از همه چیز است. "سبحان الله". چنین کیفیتی جایگاه "مُخلَصِین" است، ♦️👈 همان رهایی یافتگان و خلاص شدگان از بند ظلمات جهل و دنیازدگی. 🔖🖋بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی مسعود ریاعی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛