eitaa logo
قران پویان
483 دنبال‌کننده
6هزار عکس
703 ویدیو
625 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
مروري بر ع به امام ع 🛑قسمت سی وچهارم: 🌐هرگاه او را صدايت را بشنود، چاره گرفتاريهايت را از او بخواه 🔶وَ فَتَحَ لَكَ بَابَ الْمَتَابِ وَ بَابَ الِاسْتِعْتَابِ؛ فَإِذَا نَادَيْتَهُ سَمِعَ نِدَاكَ وَ إِذَا نَاجَيْتَهُ عَلِمَ نَجْوَاكَ، فَأَفْضَيْتَ إِلَيْهِ بِحَاجَتِكَ وَ أَبْثَثْتَهُ ذَاتَ نَفْسِكَ وَ شَكَوْتَ إِلَيْهِ هُمُومَكَ وَ اسْتَكْشَفْتَهُ كُرُوبَكَ وَ اسْتَعَنْتَهُ عَلَى أُمُورِك، وَ سَأَلْتَهُ مِنْ خَزَائِنِ رَحْمَتِهِ مَا لَا يَقْدِرُ عَلَى إِعْطَائِهِ غَيْرُهُ، مِنْ زِيَادَةِ الْأَعْمَارِ وَ صِحَّةِ الْأَبْدَانِ وَ سَعَةِ الْأَرْزَاق‏. ❣باب و باب خشنوديش را به رويت گشوده. هرگاه او را بخوانى صدايت را بشنود، چون با او به راز و نياز برخيزى رازت را بداند، پس نياز به سوى او مى برى، و راز دل با او در ميان مى گذارى، از ناراحتى هايت به او شكايت مى برى، و چاره گرفتاريهايت را از او مى خواهى، بر امورت از حضرتش يارى مى طلبى، از خزائن رحمتش چيزهايى را مى خواهى كه غير او را بر عطا كردنش قدرت نيست، از قبيل زياد شدن عمرها، سلامت بدنها، و گشايش روزيها. 🖋 ترجمه انصاریان 🌐به يقين اوّلين گام براى پيمودن راه حق است و به همين دليل، سالکان مسير الى الله آن را منزلگاه اوّل مى شمرند و اگر در فرمايش امام(عليه السلام) به دنبال ذکر شده براى آن است که توبه نيز نوعى دعاست; دعا، تقاضاى عفو و رحمت خداست و تا اين گام برداشته نشود و روح و دل از غبار گناه شستشو نگردد و حجابِ معصيت از برابر چشم دل کنار نرود، پيمودن اين راه مشکل يا غير ممکن است. 👈آن گاه امام(عليه السلام) در ادامه اين سخن فرزندش را به و راز و نياز با خداوند و تقاضاى حاجت از او دعوت مى کند و مى فرمايد: «هرگاه او را ندا کنى نداى تو را مى شنود و هر زمان با او نجوا نمايى آن را مى داند، بنابراين حاجتت را به سويش مى برى و آن چنان که هستى، در پيشگاه او خود را نشان مى دهى و غم و اندوه خود را با وى در ميان مى گذارى و حل مشکلات و درد و رنج خود را از او مى خواهى و در کارهايت از او استعانت مى جويى»; 🌴امام(عليه السلام) در اين قسمت از کلام خود راه مناجات با خدا را به فرزندش مى آموزد و مى فرمايد: حاجتت را از او بخواه و سفره دلت را براى او بگشا و غم و اندوه هاى خود را به او بازگو کن و برطرف کردن درد و رنج هايت را از او بطلب و در تمام کارها از او يارى بخواه. اين پنج نکته محورهاى مناجات بندگان با خداست که در عبارات کوتاه فوق به آن اشاره شده است. آن گاه امام(عليه السلام) چگونگى درخواست از خداوند و نعمت هاى مهمى را که بايد از درگاهش طلب کرد، بر مى شمرد و مى فرمايد: «مى توانى از خزاين رحمتش چيزهايى را بخواهى که جز او کسى قادر به اعطاى آن نيست; مانند فزونى عمر، سلامتى تن و وسعت روزى»; . 🌴امام(عليه السلام) در اينجا پس از آنکه مى فرمايد خداوند مواهبى در خزانه رحمتش دارد که در اختيار هيچ کس جز او نيست، به سه موهبت اشاره مى کند: 1. عمر طولانى که انسان بتواند در آن خودسازى بيشتر کند و حسنات افزون ترى فراهم سازد. 2. سلامتى و تندرستى که بدون آن زيادى عمر جز درد و رنج و گاه دورى از خدا ثمره اى نخواهد داشت. 3. روزى فراوان، زيرا انسان بدون امکانات مالى قادر بر انجام بسيارى از حسنات نيست; حسناتى مانند صله رحم، کفالت ايتام، کمک به نيازمندان، ساختن بناهاى خير، نشر علوم اسلام و اهل بيت و ضيافت افراد باايمان. البتّه اين در صورتى است که را تنها به معناى ارزاق مادى تفسير کنيم; اما اگر معناى رزق به معناى وسيع کلمه گرفته شود که شامل علوم و دانش ها، قدرت و نفوذ اجتماعى و نيروى جسمانى و مانند آن شود، مطلب روشن تر مى گردد. به تعبيرى که امام(عليه السلام) فرموده: از خزاين رحمت الهى است که جز او کسى قادر بر آن نيست. 👈روشن است که منحصر به زيادى عمر و صحت بدن و وسعت روزى نيست; ولى بى شک ارکان اصلى را اين سه چيز تشکيل مى دهد، زيرا عمده کارهاى خير در پرتو اين سه امر انجام می گیرد 🖋شرح آیت الله مکارم شیرازی. @quranpuyan
. 🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 وَ أَذِقْنِی حَلَاوَةَ الصُّنْعِ فِیمَا سَأَلْتُ، وَ هَبْ لِی‏ مِنْ لَدُنْک رَحْمَةً وَ فَرَجاً هَنِیئاً و به درخواست من شیرینی اجابت بچشان، و از سوی خودت رحمت و گشایشی دلخواه نصیبم فرما 🌿 دعای هفتم صحیفه سجادیه 🌷 کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 28 تا 42 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ پر زرق و برق و اثر شوم آن‌ 💠وَ قالَ الْمَلَأُ مِنْ قَوْمِهِ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ كَذَّبُوا بِلِقاءِ الْآخِرَةِ وَ أَتْرَفْناهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا ما هذا إِلاَّ بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يَأْكُلُ مِمَّا تَأْكُلُونَ مِنْهُ وَ يَشْرَبُ مِمَّا تَشْرَبُونَ (۳۳/مومنون) 🌱‏و اشرافی از قوم آن پيامبر كه كفر ورزيدند و ديدار قيامت را تكذيب نمودند و آنان را در دنيا در ناز و نعمت قرار داده بوديم (در پاسخ رسولشان، به مردم) گفتند: اين، جر انسانی مثل شما نيست، از هر چه می‌خوريد می‌خورد، و از هر چه می‌نوشيد می‌نوشد. 🔷‏در آيات فوق رابطه‌ای ميان" اتراف" (زندگی اشرافی و پرناز و نعمت) و" كفر و تكذيب لقای پروردگار" ديده می‌شود، و به راستی چنين است، چرا كه صاحبان اين گونه زندگانی معمولا تمايل به آزادی بی قيد و شرط برای هر گونه كامجويی و بهره‌گيری از لذائذ حيوانی دارند، و پر واضح است كه قبول مراقبت الهی و همچنين دادگاه بزرگ رستاخيز مانع مهمی در اين راه است، هم آرامش وجدانشان را بر هم می‌زند، و هم زبان مردم را به روی آنها باز می‌كند. 🔷‏لذا اين گونه افراد يكباره طوق عبوديت پروردگار را از گردن بر می‌دارند، و راه انكار مبدء و معاد را پيش می‌گيرند و به تعبيری كه در آيات فوق خوانديم می‌گويند: زندگی همين است و بس و هيچ خبر ديگری نيست و هر كس غير اين بگويد دروغگو است! دم غنيمت است و اين چهار روزه عمر را بايد خوش بود، از هر چمنی بايد گلی چيد و از هر وسيله لذتی لذت جست! و اينچنين خلافكاريها و زشتيهای اعمال خود را توجيه می‌كنند. 🔷‏از اين گذشته فراهم ساختن چنان زندگی پر زرق و برق بدون غصب حقوق ديگران و ظلم و ستم معمولا ممكن نيست، تا رسالت پيامبران و قيامت را انكار نكنند اين راه برای آنها هموار نخواهد شد، و اينجاست كه می‌بينيم اكثريت كسانی كه دارای چنين زندگی هستند به همه چيز پشت پا می‌زنند و با ديده تحقير و انكار به همه چيز می‌نگرند. 🔷‏اين بينوايان كور دل و اسيران چنگال هوی و هوس از سايه اطاعت و لطف پروردگار بيرون می‌روند، ولی طوق عبوديت هوی و هوس و شهوت را بر گردن می‌نهند، و خود بنده بندگان دگر می‌شوند، افكاری منحط، ارواحی آلوده، و دلهايی سياه و تاريك دارند، دورنمای زندگی آنها شايد برای بعضی جالب باشد اما از نزديك وحشتناك است چرا كه ناآرامی حاصل از گناه و ترس از زوال نعمتها و مرگ فكر آنها را همواره در اضطراب فرو می‌برد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏إِنْ هِيَ إِلاَّ حَياتُنَا الدُّنْيا نَمُوتُ وَ نَحْيا وَ ما نَحْنُ بِمَبْعُوثِينَ (۳۷) إِنْ هُوَ إِلاَّ رَجُلٌ افْتَری‌ عَلَی اللَّهِ كَذِباً وَ ما نَحْنُ لَهُ بِمُؤْمِنِينَ (۳۸/مومنون) 🌱‏جز اين زندگی دنيا چيز ديگری نيست، می‌ميريم و زندگی می‌كنيم و ما (هرگز پس از مرگ) برانگيخته نخواهيم شد. ‏او جز مردی كه بر خدا دروغ می‌بندد نيست، و ما هرگز به او ايمان نخواهيم آورد. ‏🔹افراد مغرور جز راه خود، راه ديگری را تصور نمی‌كنند. «إِنْ هِيَ» ‏🔹آخوربين، آخربين نمی‌شود. إِلَّا حَياتُنَا الدُّنْيا ... وَ ما نَحْنُ بِمَبْعُوثِينَ‌ (دنياگرايان، كوته‌فكران جامعه هستند) ‏🔹كفّار، خدا را قبول داشتند ولی معاد و نبّوت را نمی‌پذيرفتند. «افْتَری‌ عَلَی اللَّهِ» 🔹اهل كفر، با شعار «حفظ حريم و قداست الهی» اوليا و وعده‌های الهی را رد می‌كنند. «افْتَری‌ عَلَی اللَّهِ» ‏🔹گاهی جامعه به قدری سقوط می‌كند كه حاميان واقعی دين به عنوان دروغگو و كافران مغرور به عنوان حامی حريم خدا معرفی می‌شوند. «افْتَری‌ عَلَی اللَّهِ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا