فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا #کتاب "مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن "را منتشر کردیم؟بخشی از سخنان مولف کتاب در مراسم رونمایی و بررسی کتاب در کتابخانه ملی
💐💐با سلام به قرآندوستان گرامی
همزمان با هفته #كتاب و سالروز رحلت علامه طباطبايي
علاقمندان به #مفاهیم و #تدبر در قرآن میتوانند محصولات قرانی زير را برای مطالعه خود یا #اهدا به دیگران، تا تاريخ 27 آبان با #تخفيف، از لینکهای زیر سفارش داده توسط پست دریافت نمایند.
1- بسته آموزشي شامل"كتاب مباني و روش مطالعه و #فهم ساده قران" تالیف اقای سیدکاظم فرهنگ با مقدمه اقای دکتر سیدمحسن میرباقری و #لوحفشرده دوره نخست آموزش روش فهم قران با حضور مرحوم استاد جمال گنجه اي با 10 درصد #تخفيف به مبلغ 45هزار تومان
https://idpay.ir/quranpuyan/shop/74803
2-كتاب " #باورهاورفتارهای_قرآنی: 280 درس از 30 #جزءقرآن" :برگزيده اي از ايات و مفاهيم 30 جزء قرآن (كه در ساليان متوالي در ماه رمضان مورد استقبال مخاطبان قرارگرفته است) به همراه توضيح مختصر و تصاوير، با 10 درصد #تخفيف به مبلغ 36 هزار تومان
https://idpay.ir/quranpuyan/shop/361454
3- #بسته_ويژه شامل هر دو محصول فوق (كتاب روش ساده فهم قرآن+ كتاب باورها و رفتارهاي قراني+ دو سي دي اموزشي ) با #15درصد #تخفيف به مبلغ 76 هزارتومان
https://idpay.ir/quranpuyan/shop/366412
✅ علاقهمندان جهت اطلاعات بیشتر و مطالعه فهرست كتاب ها و فصل اول آنها میتوانند به کانال کتاب در پیام رسانهای ایتا و تلگرام و یا سایت قرآن پویان مراجعه کنند.
https://t.me/raftarequrani
https://t.me/fahmequran
https://eitaa.com/raftarequrani
https://b2n.ir/e96701
مروري بر #وصيتنامه_امام_علي ع به امام #حسن ع
🛑قسمت چهل ونهم:
#مدارا و #خشونت بجا.
🔶إِذَا كَانَ الرِّفْقُ خُرْقاً كَانَ الْخُرْقُ رِفْقاً، رُبَّمَا كَانَ الدَّوَاءُ دَاءً وَ الدَّاءُ دَوَاءً، وَ رُبَّمَا نَصَحَ غَيْرُ النَّاصِحِ وَ غَشَّ الْمُسْتَنْصَحُ، وَ إِيَّاكَ وَ الِاتِّكَالَ عَلَى الْمُنَى فَإِنَّهَا بَضَائِعُ النَّوْكَى،
آنجا كه نرمى درشتى است درشتى نرمى است، چه بسا دارو درد، و درد درمان است.
چه بسا خير خواهى كند آنكه خير خواه نيست، و خيانت ورزد كسى كه از او نصيحت خواسته شده.
از اعتماد به آرزوها بپرهيز كه سرمايه احمقان است.
🖋ترجمه انصاریان
↩امام در دوازدهمين توصيه مى فرمايد: «در آنجا که رفق و# مدارا سبب خشونت مى شود، #خشونت، مدارا محسوب خواهد شد; چه بسا داروهايى که سبب بيمارى گردد و بيمارى هايى که داروى انسان است»
اصل و اساس در برنامه هاى زندگى، نرمش و مداراست; ولى گاه افرادى پيدا مى شوند که از اين رفتار انسانى سوء استفاده کرده بر خشونت خود مى افزايند؛ در مقابل اين افراد خشونت تنها طريق اصلاح است. جمله بعد در واقع به منزله علت براى اين جمله است، زيرا مواردى پيدا مى شود که دوا، درد را فزون تر مى سازد و تحمل درد، دوا محسوب مى شود
همواره توصيه خيرخواهان و غير انها را با#عقلت بسنج
🌴در سيزدهمين توصيه مى فرمايد: «و گاه کسانى که خيرخواه ما نيستند اندرزى مى دهند و آن کس که (اهل اندرز است و) از او نصيحت خواسته شده خيانت مى کند».
👈اشاره به اينکه هميشه نبايد به سخنان کسانى که اهل نصيحت نيستند بدبين بود; گاه مى شود از آنها سخن حکمت آميز و ناصحانه اى صادر مى گردد و به عکس، خيرخواهان نصيحت گو، گاه از روى خطا و حسادت و عوامل ديگر در نصيحت خود خيانت مى کنند، بنابراين هميشه نبايد به آنها خوش بين بود و در هر دو صورت حکم عقل را بايد به کار گرفت و از قراين به درستى و نادرستى اندرز اندرزگويان پى برد.
🖋مرحوم علاّمه مجلسى در بحارالانوار حديث معروف جالبى در اين زمينه نقل مى کند که پس از پايان طوفان نوح، شيطان در برابر حضرت نوح(عليه السلام) ظاهر شد و گفت: خدمت بزرگى به من کردى و حقى بر من دارى مى خواهم جبران کنم. نوح(عليه السلام) به او گفت: من بسيار ناراحت مى شوم که من خدمتى به تو کرده باشم بگو چيست؟ گفت: آرى تو نفرين کردى و قومت را غرق نمودى اکنون کسى باقى نمانده که من او را گمراه کنم و مدتى استراحت مى کنم تا جمع ديگرى به وجود آيند و به گمراه ساختن آنها بپردازم. نوح گفت: چه خدمتى به من مى خواهى بکنى (در بعضى از روايات ديگر آمده است که نوح حاضر به پذيرش از او نبود ولى از سوى خداوند خطاب آمد: گرچه کار او شيطنت است ولى در اينجا راست مى گويد، بپذير)
#شيطان گفت: در سه جا مراقب من باش که من در اين سه مورد به بندگان خدا از هميشه نزديک ترم: هنگامى که خشمگين شوى مراقب من باش و هنگامى که در ميان دو نفر قضاوت مى کنى (باز هم) مراقب من باش و هنگامى که با زنى در خلوتگاهى که شخص ديگرى در آنجا نباشد همراه شوى در آنجا نيز مراقب من باش». اين در واقع يکى از مصاديق روشن کلام مولا اميرمؤمنان است.
↩در چهاردهمين توصيه مى فرمايد: «از تکيه کردن بر #آرزوها برحذر باش که سرمايه احمق هاست»;
منظور از «مُنى; آرزوها» آرزوهاى دور و دراز است که به خيالات شبيه تر است و آنها که گرفتار اين گونه آرزوها مى شوند، نيروهاى فعال خود را بيهوده هدر مى دهند و سرانجام به جايى نمى رسند. از سوى ديگر تکيه بر اين گونه آرزوها تمام فکر و عمر انسان را به خود مشغول مى دارد و از پرداختن به معاد باز مى دارد.
👈اين همان چيزى است که در حديث معروفى که هم از پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) نقل شده و هم از اميرمؤمنان على(عليه السلام) در نهج البلاغه، فرمودند: « اى مردم چيزى که بر شما مى ترسم دو چيز است: پيروى از هواى نفس و آرزوهاى دور و دراز، چرا که پيروى از هواى نفس شما را از حق باز مى دارد و آرزوهاى دور و دراز آخرت را به فراموشى مى سپارد».
🖋شرح آیت الله مکارم شیرازی
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
اللّٰهُمَّ أَنْتَ كَشَّافُ الْكَُرَْبِ وَالْبَلْوَىٰ ، وَ إِلَيْكَ أَسْتَعْدِي فَعِنْدَكَ الْعَدْوَىٰ ، وَأَنْتَ رَبُّ الْآخِرَةِ وَالدُّنْيا ، فَأَغِثْ يَا غِياثَ الْمُسْتَغِيثِينَ عُبَيْدَكَ الْمُبْتَلىٰ وَأَرِهِ سَيِّدَهُ
خدایا تو برطرف کننده سختیها و حوادث ناگواری، از تو یاری میطلبم که یاری و کمک تنها نزد توست و تو پروردگار آخرت و دنیایی، پس ای فریادرس درماندگان، به فریاد بنده کوچک گرفتارت برس و سرورش را به او نشان بده
🆔 @quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖
🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمیشود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعا🙏
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
4_5960589127018614252.mp3
15.5M
⭕️ #اختیارات_بدون_مسئولیت در
#حکومت_مطلقه
علی ع :" حق به نفع کسى جريان نمى يابد مگر اينکه در برابر آن حقى به گردن او قرار مى گيرد (و مسئوليتى براى او به وجود مى آورد)، و حق به گردن کسى نمى آيد مگر اينکه به نفع او حقى بر ديگرى خواهد بود، و اگر قرار بود حق (يک طرفه باشد و) به سود کسى جريان يابد و بر او حقى نباشد، اين امر مخصوص خداوند سبحان بود; نه مخلوقش،"
خطبه 216 نهج البلاغه
✅قانون اساسی اختیارات زیادی برای #رهبری قایل شده اما فاقد نظارت و پاسخگویی است.
از سوی دیگر بسیاری امور دیگر هم که در
قانون اساسی ذکر نشده، توسط رهبری انجام یا مداخله میشود( با ذکر مواردی از خاطرات مرحوم هاشمی رفسنجانی) که نسبت به اینها هم پاسخگویی وجود ندارد و گاها تبعات آن هم به گردن دیگر نهادها و اشخاص گذاشته میشود.
شرط اصلی اصلاح نظام، تناسب همین اختیارات و مسولیت است. مسولیت کلیه اعمال رسمی و غیررسمی و تصمیمات، باید پذیرفته شود نه اینکه اختیار مطلقه بدون مسولیت باشد.
🔸۲ آبان ۱۴۰۱
استاد سروش محلاتی
@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معرفی #کتاب باورها و رفتارهای قرآنی،
280 نکته از 30 جزو قران، توسط مولف کتاب آقای سیدکاظم فرهنگ، در برنامه مصباح #شبکه-قرآن-سیما
اطلاعات بيشتر در
https://t.me/raftarequrani
🔷 علاقمندان ميتوانند در حین قرایت قران ، بامهم ترین نکات تفسیری هر جزو نیز اشنا شوند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ آیه الله علوی بروجردی نوه آيت الله العظمي بروجردي در مورد حوادث اخیر
👈اعتراض حق مردم است!!
👈انتقاد حق مردم است!!
اجازه بدین حرفشون را بزنن
قربانی از هر طرف، برای ملت خسارت است
💠در کلام امیر المومنین ع میخوانیم "سهلا امرو" راه بیاین با مردم...
@quranpuyan
#آیههاینور
…وَيَقْتُلُونَ الَّذِينَ يَأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ النَّاسِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ
و از مردم کسانی را که امر به عدالت میکنند، به قتل می رسانند، پس آنان را به عذابی دردناک بشارت ده.
آل عمران/٢١
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_فرقان آیات 56 تا 67
📄#صفحه_365
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_365
❇️بر چه كسی بايد #توكل كرد؟
💠وَ تَوَكَّلْ عَلَی الْحَيِّ الَّذِي لا يَمُوتُ وَ سَبِّحْ بِحَمْدِهِ وَ كَفی بِهِ بِذُنُوبِ عِبادِهِ خَبِيراً (۵۸/فرقان)
🌱و بر (خدای) زندهای كه هرگز نمیميرد توكّل كن و به ستايش او تسبيحگوی همين بس كه او به گناهان بندگانش آگاهی دقيق دارد.
🔷در آيات فوق هنگامی كه به پيامبر فرمان توكل میدهد كه از همه مخلوقات نظر بر گيرد و تنها به ذات پاك خداوند چشم دوزد، اوصافی برای اين ذات پاك برمیشمرد كه در حقيقت شرائط اساسی كسی است كه میتواند پناهگاه واقعی و مطمئن انسانها گردد.
🔸نخست اينكه زنده باشد چرا كه يك موجود مرده و بی خاصيت همچون بتها هرگز نمیتوانند تكيهگاه كسی شوند.
🔸ديگر اينكه حياتش جاودانی باشد بطوری كه احتمال مرگ او تزلزلی در فكر متوكلان ايجاد نكند.
🔸سوم اينكه علم و آگاهيش همه چيز را در برگيرد، هم از نيازهای متوكلان با خبر باشد و هم از توطئهها و نقشههای دشمنان.
🔸چهارم اينكه قدرت بر همه چيز، هر گونه عجز و ناتوانی را كه موجب تزلزل اين تكيهگاه است كنار زند.
🔸پنجم اينكه حاكميت و تدبير و اداره همه امور در كف با كفايت او باشد، و میدانيم اين صفات تنها در ذات پاك خدا جمع است، و به همين دليل تنها تكيهگاه اطمينان بخش و تزلزل ناپذير در برابر همه حوادث ذات او است.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_365
❇️#آیه62فرقان
💠وَ هُوَ الَّذِي جَعَلَ اللَّيْلَ وَ النَّهارَ خِلْفَةً لِمَنْ أَرادَ أَنْ يَذَّكَّرَ أَوْ أَرادَ شُكُوراً (۶۲/فرقان)
🌱و اوست كه شب و روز را برای هر كس كه بخواهد عبرت گيرد يا بخواهد سپاسگزاری نمايد، جانشين يكديگر قرار داد.
🔷درس توحيد گرفتن از نظام حاكم بر هستی، به اراده ما بستگی دارد. چه بسيارند كسانی كه عمر خود را به تحقيق درباره پديدهای سپری میكنند، ولی چون اراده عبرت گرفتن ندارند، درسی از آن نمیگيرند. اينگونه افراد به آئينهفروشی میمانند كه همواره در آئينه نگاه میكند، ولی لباس خود را مرتّب نمیكند، در حالی كه ممكن است عابری تنها با يك نگاهِ با توجّه، كجی يقهاش را صاف كند. پس تنها نگاه كافی نيست، ارادهی اصلاح نيز لازم است.
👈با اين سخن، پاسخ اين پرسش كه چرا بعضی دانشمندان علوم طبيعی با آنكه عمری را در كنكاش در طبيعت گذراندهاند، خداشناس نيستند نيز مشخص شد، چون آنان به قصد شناخت خالق اقدامی نكردهاند. همچون نجّاری كه نردبانهای زيادی ساخته، امّا خودش ارادهی بالا رفتن از آن را نداشته است.
🔹اراده و خواست انسان، زمينهی رشد اوست. «لِمَنْ أَرادَ أَنْ يَذَّكَّرَ»
🔹انسان موجودی دارای اختيار است. «لِمَنْ أَرادَ»
🔹انسان، دارای فطرتی است كه با تذكّر بيدار میشود. «يَذَّكَّرَ» (تذكّر در جايی بكار میرود كه انسان از درون مطلبی را میدانسته، ولی فراموش كرده است)
🔹هم شناخت، اراده میخواهد و هم عمل و شكر. ( «أَرادَ» تكرار شده است)
🔹شب و روز، نعمتی شايستهی شكر و سپاسگزاری است. «أَرادَ شُكُوراً»
🔹ياد خدا زمانی ارزش دارد كه بر اساس آگاهی و بصيرت باشد. «أَرادَ أَنْ يَذَّكَّرَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
7⃣2⃣ تدبر در سوره #کهف
🔹پیام های آیات ۴۱-۳۲ سوره کهف از تفسیر نور
۱- از ساده ترین،فطری ترین و عمومی ترین شیوه های انتقال مطلب،استفاده از تمثیل و ضرب المثل است. «وَ اضْرِبْ لَهُمْ مَثَلاً»
۲- دلبستگی وغرور به مال و قبیله،زمینه ی طغیان است. «أَنَا أَکْثَرُ مِنْکَ»
۳- نه فقر نشانه ی ذلّت است،نه ثروت دلیل عزّت،پس بر فقرا فخر نفروشیم.
أَنَا أَکْثَرُ مِنْکَ مالاً وَ أَعَزُّ ...
خاکساران جهان را به حقارت منگر کوزه بی دسته چو بینی،به دو دستش بردار
۴- غفلت از خدا،خودبرتربینی،تحقیر دیگران و فریفته شدن به جلوه های مادّی دنیا ظلم به خویشتن است. «ظالِمٌ لِنَفْسِهِ»
۵- انسانِ منحرف و غافل،از جماد ونبات بدتر است.خداوند درباره ی باغ در آیه ی ۲۳ فرمود: «وَ لَمْ تَظْلِمْ مِنْهُ شَیْئاً» یعنی چیزی کم نگذاشت،ولی درباره ی صاحب باغ فرمود: «ظالِمٌ لِنَفْسِهِ».
۶- نعمت ها و برخورداری ها را هرگز باقی و جاودانه مپنداریم. «ما أَظُنُّ أَنْ تَبِیدَ»
۷- دلبستگی به دنیا و دنیاگرایی،زمینه ی انکار قیامت است. أَنَا أَکْثَرُ مِنْکَ ... وَ ما أَظُنُّ السّاعَهَ قائِمَهً ...
۸- امید و آرزوی بی جا و بی دلیل محکوم است. «وَ لَئِنْ رُدِدْتُ»
۹- بعضی ها به غلط نعمت را نشانه ی کرامت و ارزش خود می پندارند و آن را ابدی می دانند. «لَئِنْ رُدِدْتُ إِلی رَبِّی لَأَجِدَنَّ خَیْراً»
۱۰- گفتگو و بحث آزاد میان مکتب ها مورد قبول قرآن است. «وَ هُوَ یُحاوِرُهُ»
۱۱- در مقابل ثروتمندان و قدرتمندان،بدون احساس حقارت وبا کمال عزّت،به ارشاد بپردازید. قالَ لَهُ صاحِبُهُ ... أَ کَفَرْتَ
۱۲- آنکه به مال و خویشاوندان خود می بالد،علاجش یادآوری اصل خاکی اوست. أَنَا أَکْثَرُ مِنْکَ ... خَلَقَکَ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَهٍ
۱۳- در تربیت وبازداشتن از انحراف دیگران،با استدلال سخن بگوییم. «أَ کَفَرْتَ بِالَّذِی خَلَقَکَ»
۱۴- در برابر شک و تردید دیگران،مؤمن باید موضع خود را با صراحت اعلام کند. «لکِنَّا هُوَ اللّهُ»
۱۵- هنگام برخورد با مناظر زیبای طبیعت،به یاد خدا باشیم که همه ی نعمت ها از اوست. «لَوْ لا إِذْ دَخَلْتَ جَنَّتَکَ قُلْتَ ما شاءَ اللّهُ»
۱۶- مؤمن به خاطر کمی مال و فرزند،خود را نمی بازد. «إِنْ تَرَنِ» یعنی تو مرا کم می بینی،نه آنکه من کم هستم.
۱۷- دادن و گرفتن های خدا،براساس ربوبیّت وتربیت اوست. «فَعَسی رَبِّی أَنْ یُؤْتِیَنِ»
۱۸- فقیران مأیوس نباشند، أَنَا أَقَلَّ ... فَعَسی رَبِّی که یأس وناامیدی بدتر از فقر است.
۱۹- ثروتمندان به داشته های خود مغرور نشوند،شاید در یک لحظه همه ثروتشان نابود شود. «فَتُصْبِحَ صَعِیداً زَلَقاً»
۲۰- در برابر خشم و غضب الهی،قدرت و راه نجاتی نیست. «فَلَنْ تَسْتَطِیعَ لَهُ طَلَباً»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✅ #تهديد مراجع و روحانيون غيرهمسو با بخشي از حاكميت، برخي، #مراجع و #خواص را فقط براي تجليل از خودشان ميخواهند.😔
پيرو انتشار نامه تهديداميز منسوب به #شوراي هماهنگي گروههاي فرهنگي حوزه علميه قم ، ضمن انتشار ان در كانال براي اشنايي بيشتر مخاطبان عزيز با چنين تفكرات و نهادهايي، بخشي از از سخنراني ايت االله سروش محلاتي كه بدنبال تخريب و توهين برخي رسانههاي طرفدار حاكميت نسبت به انتقادات مرحوم ايت الله صافي از سياستهاي خارجي و اقتصادي در ديدار بارياست مجلس ابراز شده بود، ارسال مي كنيم:
"سوال این است که میخواهیم نهاد مرجعیت را داشته باشیم یا خیر و اگر میخواهیم این نهاد را داشته باشیم میخواهیم ساکت باشند یا آنطور که امام راحل فرمود باشد؟ امام در وصیتنامه فرمودند به مراجع معظم وصیت میکنم که خود را از مسائل جامعه کنار نکشند و بیتفاوت نباشند. گویا برخیها علاقه دارند مرجعیت فقط از ایشان #تمجید و تعریف کند تا بعد هم آنها از مرجعیت تجلیل کنند اما آیا معنای حضور مرجعیت این است؟ اگر مرجعیت هست که خودش فکر دارد و تصمیم میگیرد. این قضیه در مورد دانشگاه هم صادق است و دانشگاه باید فکر خود را بگوید که میتواند با تفکرات رسمی تفاوت داشته باشد.
این بزرگان نیازی به تحویل گرفته شدن در حکومت ندارند که اسم آنها در اخبار بیاید و ... ، اما حکومت به اینها نیاز دارد. آیتالله جوادیآملی، آیتالله امینی و آیتالله استادی؛ امام جمعه قم بودند و چند نفر #آدم_بیادب را تحریک کردند و نتیجه این شد که این بزرگان کنارهگیری کردند. در اینجا چه کسی ضرر میکند؟ آیتالله جوادی کوچک شد چون نماز جمعه نمیرود؟ خیر. اگر ایشان در نماز جمعه حضور یابد اعتبار این نماز افزایش پیدا میکند."
شايان ذكر است كليپ سخنان ايت الله بروجردي ديروز در همين كانال ارسال شد.
همچنين اين نهاد كه در سال 94 براي #انقلابي تر شدن حوزه علميه، تشكيل شده ،در ماه گذشته، در نامهاي خطاب به رييس جمهور ، به نيابت از طلاب و اساتيد حوزه!! خواستار بستن دائمي پيام رسانهاي #واتساپ، اينستاگرام و نيز برخورد جدي با #عمامه_بسرهايي !!! كه در اتش فتنه دميدند، شده بود.
@quranpuyan