eitaa logo
قران پویان
438 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
658 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
با سلام به مخاطبان گرامی 👈👈همانطور که مستحضرید  یکی از برنامه های روزانه کانال قرآن پويان، تدبر و تفسیر یک سوره از قرآن به ترتیب نزول ،می باشد. تاکنون سوره های مرحله اول و مرحله دوم و مرحله سوم و چهارم و مرحله پنجم و سوره شعرا از مرحله ششم ارائه شدند. ان شاء الله از فردا سوره پنجمین سوره از سوره های مرحله نزول را آغاز خواهیم کرد. لطفا شما هم این سوره را مطالعه نمایید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بر دولت با گرامیداشت سالروز ارتحال آیت الله محمدهادی ایشان عالم و روحانی شیعه و از محققان حوزهٔ تفسیر و علوم قرآنی و فقه و اصول بود. ایشان تالیف و تحقیقات زیادی داشته که محصول آن تالیف کتاب «صیانة القرآن من التحریف» و ترجمه کتاب «التفسیر و المفسرون»و«التمهید فی علوم القرآن» است. کتاب گران‌سنگ التمهید به عنوان یکی از بزرگ ترین کتب شیعه در علوم قرآن محل رجوع بسیاری از محققان علوم قرآنی می باشد. 🍁آیت الله معرفت در ۲۹ دی سال ۱۳۸۵ش در ۷۶ سالگی در قم درگذشت. باین مناسبت بخشی از مقاله ایشان با عنوان "بایستگیهای حکومت از دیدگاه امام علی (علیه السلام)" را نشر میدهیم: 🌴"حضرت علی ع در خطبه 34 درباره حقوق متقابل امام و امّت می‏فرماید:ای مردم، همان گونه که من بر شما حقّی دارم، شما نیز بر من حقّی دارید. حق شما بر من آن است که هیچ گاه از رهنمودهای خالصانه دریغ نورزم، و در تأمین زندگی شما بکوشم و در تربیت و تعلیم همگانی کوتاهی نکنم. 👈نخست از حقوق امّت بر دولت سخن می‏گوید، بدین‏ بیان که دولتمردان در حکومت عدل اسلامی باید به پیش از حقوق دولت و بیش از هر چیز عنایت داشته باشند؛ زیرا دولت عادله سِمت ملت را برعهده دارد، و تا خدمات لازم را ارائه ندهد، نباید انتظار قدردانی امّت را داشته باشد. 🔸امام در این سخن، سه موضوع مهم را مطرح می‏سازد: 1⃣ ـ رهنمودهای خالصانه، پدرانه و حکیمانه، بدون جهت‏گیری، که در آنها همه اقشار و آحاد ملت یکسان مدّنظر باشند. این بدین معنی است که دولت اسلامی، در سیاستگذاری‏های خوود، باید تنها مصالح امّت را بدون تبعیض درنظر بگیرد. گروهها و جناحها و احزاب سیاسی که از توده‏های ملت برخاسته‏اند، و همگی در راستای اعلای کلمه اسلام و تثبیت ارکان حکومت اسلامی می‏کوشند ـ البتّه با شیوه‏ها و روشهای گوناگون، ولی غیر متضاد ـ همگی در سیاستگذاری‏های دولت یکسان مدّنظر قرار گیرند، هر چند ممکن است اکثریّت دولت را اعضای یک جناح یا یک حزب تشکیل دهند، یا متمایل به آن باشند، ولی مقتضای حکمت سلیم و عدل مستقیم آن است که در سیاستگذاری فراجناحی عمل کنند، تا همسویی و همگونی همگان در پیشرفت اهداف سیاسی حکومت اسلامی به بهترین شکل و با تأیید و پشتوانه مردمی فراهم گردد، و از هر گونه کارشکنی مصون ماند. 2⃣ـ تأمین رفاه در زندگی همه مردم و ایجاد اشتغال و رونق دادن به کشت و کار و صنعت و تجارت و بالا بردن سطح درآمدها، و ریشه‏ کن ساختن بیکاری. دولت عادله، علاوه بر کوشش در تأمین بودجه لازم برای اداره کشور در ابعاد مختلف سیاسی، نظامی، فرهنگی و غیره، باید در فراهم ساختن امکانات موردنیاز برای رشد اقتصاد کشور، با تمام توان بکوشد. در بُعد تجارت داخلی و خارجی و جذب سرمایه‏ها و به کار انداختن آنها، و ایجاد توازن بین درآمد عمومی و مصرف و ثروت، زیرنظر با خبره و دلسوز اقدام نمایند. استفاده حکیمانه از ثروتهای طبیعی و اندوخته‏های خدادادی، و دادن مجال به مردم در بهره‏ برداری از آنها در چارچوب قانون از دیگر اقدامات دولت اسلامی است. 3⃣ ـ تعلیم و تربیت به صورت فراگیر و فراهم نمودن امکانات پیشرفت به سوی مدارج عالیه دانش و ایجاد پژوهشگاههای علمی در تمامی زمینه‏ ها.به علاوه، امکانات آموزشی برای همگان یکسان فراهم شود، و این وظیفه دولت است، و اگر نهادهای خصوصی در این‏باره اقدام کنند، دولت باید آنان را یاری دهد و شرایط لازم را برایشان فراهم سازد، و با نظارت کامل بر عملکرد آنها از انحرافشان از خط نظام اسلامی حاکم جلوگیری نماید. 👌البتّه این جدای از دیگر وظایف دولت است؛ از قبیل ایجاد امنیّت فراگیر و حراست از سرزمین اسلامی و حفاظت از جان و مال و ناموس همگانی، و بالا بردن توان سیاسی و نظامی در کنار بالا بردن سطح فرهنگی و اقتصادی، و حمایت از ثروت ملّی و ارزشهای دینی، و دفاع از ارزشهای ملّی و غیره که در کلمات دیگر مولا امیرمؤمنان علیه‏السلام آمده است." 💫زیست قرآنی https://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d ┏━━🍃═🌸━━┓      @zistequrani ┗━━🌸═🍃━━┛
سُبْحانَ الدَّائِمِ غَيْرِ الْغافِلِ، سُبْحانَ الْعالِمِ بِغَيْرِ تَعْلِيمٍ، سُبْحانَ خالِقِ مَا يُرىٰ وَمَا لَايُرىٰ، سُبْحانَ الَّذِى يُدْرِكُ الْأَبْصارَ وَلَا تُدْرِكُهُ الْأَبْصارُ، وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ 🌸منزّه است آن پاینده‌ی بی‌غفلت، منزّه است آن دانای ناآموخته، منزّه است آن آفریننده دیدنی‌ها و نادیدنی‌ها، منزّه است آن‌که دیده‌ها را دریابد و دیده‌ها او را درنیابند و اوست دقیق‌نگرِ آگاه 💫دعای عشرات. @quranpuyan
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 7 تا 15 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ محكم الهی‌ 💠وَ إِذْ أَخَذْنا مِنَ النَّبِيِّينَ مِيثاقَهُمْ وَ مِنْكَ وَ مِنْ نُوحٍ وَ إِبْراهِيمَ وَ مُوسی‌ وَ عِيسَی ابْنِ مَرْيَمَ وَ أَخَذْنا مِنْهُمْ مِيثاقاً غَلِيظاً (۷/احزاب) 🌱(و به ياد آور) هنگامی كه ما از پيامبران پيمان گرفتيم، و (همچنين) از تو واز نوح و ابراهيم و موسی‌ و عيسی‌ فرزند مريم، و از همه‌ی آنان پيمانی استوار گرفتيم (كه در ادای مسئوليّت و دعوت كوتاهی نكنند). 🔷‏از آنجا كه در آيات گذشته اختيارات وسيع و گسترده پيامبر اسلام ص تحت عنوان" النَّبِيُّ أَوْلی‌ بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ‌" بيان شد، آيات مورد بحث وظائف سنگين پيامبر ص و سائر پيامبران بزرگ را بيان می‌كند، زيرا می‌دانيم همواره اختيارات توأم با مسئوليتها است، و هر جا" حقی" وجود دارد" تكليفی" در مقابل آن نيز هست كه اين دو هرگز از هم جدا نمی‌شوند، بنا بر اين اگر پيامبر اسلام ص حق وسيعی دارد تكليف و مسئوليت سنگينی نيز در برابر آن قرار داده شده. نخست می‌فرمايد:" به خاطر بياور هنگامی را كه از پيامبران پيمان گرفتيم و همچنين از تو و از نُوحٍ وَ إِبْراهِيمَ وَ مُوسی‌ وَ عِيسَی‌ بن مريم، آری از همه آنها پيمان شديد و محكمی گرفتيم" (وَ إِذْ أَخَذْنا مِنَ النَّبِيِّينَ مِيثاقَهُمْ وَ مِنْكَ وَ مِنْ نُوحٍ وَ إِبْراهِيمَ وَ مُوسی‌ وَ عِيسَی ابْنِ مَرْيَمَ وَ أَخَذْنا مِنْهُمْ مِيثاقاً غَلِيظاً). 🔷‏به اين ترتيب نخست تمام پيامبران را در مساله ميثاق مطرح می‌كند، سپس از پنج پيامبر اولوا العزم نام می‌برد كه در آغاز آنها شخص پيامبر اسلام به خاطر شرافت و عظمتی كه دارد آمده است، و بعد از او چهار پيامبر اولوا العزم ديگر به ترتيب زمان ظهور (نوح و ابراهيم و موسی و عيسی ع) ذكر شده‌اند. 🔷‏اين نشان می‌دهد كه پيمان مزبور پيمانی همگانی بوده كه از تمام انبياء گرفته شده، هر چند پيامبران اولوا العزم به طور مؤكدتری در برابر اين پيمان متعهد بوده‌اند، پيمانی كه با جمله‌ أَخَذْنا مِنْهُمْ مِيثاقاً غَلِيظاً تاكيد فوق العاده آن بيان شده است‌. ‏مهم اين است بدانيم اين چه پيمان مؤكدی بوده كه پيامبران همه زير بار آن هستند، در اينجا مفسران سخنان گوناگونی دارند كه می‌توان گفت همه آنها شاخه‌های مختلف يك اصل كلی است، و آن ادا كردن مسئوليت تبليغ و رسالت و رهبری و هدايت مردم در تمام زمينه‌ها و ابعاد است. ‏آنها موظف بودند همه انسانها را قبل از هر چيز به سوی توحيد دعوت كنند. 🔷‏و نيز موظف بودند يكديگر را تاييد نمايند، و پيامبران پيشين امتهای خود را برای پذيرش پيامبران بعد آماده سازند، همانگونه كه پيامبران بعد دعوت پيامبران پيشين را تصديق و تاكيد نمايند. خلاصه، دعوت همه به يك سو باشد و همگی يك حقيقت را تبليغ كنند، و امتها را زير پرچم واحدی گرد آورند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ إِذْ قالَتْ طائِفَةٌ مِنْهُمْ يا أَهْلَ يَثْرِبَ لا مُقامَ لَكُمْ فَارْجِعُوا وَ يَسْتَأْذِنُ فَرِيقٌ مِنْهُمُ النَّبِيَّ يَقُولُونَ إِنَّ بُيُوتَنا عَوْرَةٌ وَ ما هِيَ بِعَوْرَةٍ إِنْ يُرِيدُونَ إِلاَّ فِراراً (۱۳/احزاب) 🌱‏و آن گاه كه گروهی از آنان گفتند: ای مردم مدينه! (در صحنه جنگ) برای شما جای ماندن نيست، پس برگرديد. و گروهی از آنان از پيامبر اجازه (بازگشت) می‌خواستند (و) می‌گفتند: همانا خانه‌های ما بی حفاظ است. در حالی كه بی حفاظ نبود و آنان جز فرار (از جنگ) قصد ديگری نداشتند. ‏۱- گروهی از منافقان با شايعه پراكنی، قالَتْ طائِفَةٌ ... لا مُقامَ لَكُمْ‌ و گروهی با فرار از جبهه، «يَسْتَأْذِنُ فَرِيقٌ مِنْهُمُ» در صدد تضعيف روحيه مؤمنان بودند. ‏۲- از تبليغات منافقان برای دلسرد كردن رزمندگان، غافل نباشيم. «لا مُقامَ لَكُمْ» ‏۳- فرمانده جنگ، شخص پيامبر اكرم صلی الله عليه و آله بود. «يَسْتَأْذِنُ فَرِيقٌ مِنْهُمُ النَّبِيَّ» ‏۴- قوای مسلح بايد به قدری منظم باشد كه هيچ كس حقّ خروج از لشكر را بدون مرخصی نداشته باشد. «يَسْتَأْذِنُ فَرِيقٌ مِنْهُمُ النَّبِيَّ» ‏۵- آرامش و امنيّت فكری و خانوادگی برای رزمنده به قدری ضروری است كه منافقان، دغدغه آن را بهانه ترك جبهه خود قرار دادند. «إِنَّ بُيُوتَنا عَوْرَةٌ» ‏۶- كسی كه از خانه و زندگی دل نكند، نمی‌تواند موفّق باشد. «إِنَّ بُيُوتَنا عَوْرَةٌ» ‏۷- منافق، ترسو و بهانه‌گير است. (به خاطر نداشتن شهامت، به جای موضع‌گيری صريح، بهانه‌گيری می‌كند.) «بُيُوتَنا عَوْرَةٌ» ‏۸- دشمن از مذهب، عليه مذهب استفاده می‌كند. (بهانه‌ی منافقان «حفظ ناموس» بود كه يك دستور مذهبی است.) «بُيُوتَنا عَوْرَةٌ» ‏۹- وحی، افكار پليد منافقان را آشكار و آنان را رسوا می‌كند. «وَ ما هِيَ بِعَوْرَةٍ إِنْ يُرِيدُونَ إِلَّا فِراراً» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣ تدبر در سوره بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان الر تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ الْمُبِينِ {۱} الف لام راء اين است آيات كتاب روشنگر (هم خودش آشکار است و هم آشکار کننده هدایت از گمراهی){۱} إِنَّا أَنزَلْنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِيًّا لَّعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ {۲} ما آن را قرآنى واضح نازل كرديم باشد كه بينديشيد {۲} نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِمَا أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ هَـذَا الْقُرْآنَ وَإِن كُنتَ مِن قَبْلِهِ لَمِنَ الْغَافِلِينَ {۳} ما نيكوترين سرگذشت را به موجب اين قرآن كه به تو وحى كرديم بر تو حكايت مى‏كنيم و تو قطعا پيش از آن از بى‏خبران بودى {۳} ♻️عصاره فراز آیات ۳-۱ : آیات روشنگر و واضح قرآن و نیز داستانهای آن وحی خداوند و برای تعقل انسانهاست. نکات : ۱- تلک آیات الکتاب المبین: شعرا قصص یوسف شروع سوره ۲- در آیه ۲ منظور از قران عربی چیست؟ "عرب: اصل الواحد در ماده، رفع ابهام، تبيّن (آشكاري) و وضوح حال است و مخالف عُجمَة ميباشد كه به معناي گره در ابهام است و از مصاديقش: سخن عرب است كه ميگويند: أعرَبَ بِحُجَّتِه؛ يعني حجّتش را آشكار كرد. سوره مباركه نحل آيه ۱۰۳ : وَ هذا لِسانٌ عَرَبِيٌّ مُبِينٌ، اين [قرآن] به زبان عربی روشن است.منظور وضوح و آشكاري آن و رفع ابهام از آن است و زبان عربي منظور نيست، هرچند كه زبان عربي از مصاديق اصل است. "التحقیق فی کلمات القران" 🖌آقای سید کاظم فرهنگ https://b2n.ir/b35440 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐با گراميداشت ماه، ياداور به ثمر نشستن مبارزات ضد استبدادي و ضد استعماري ملت ايران در سال 1357 💢چقدر از به و رسيديم؟ ويژگيها و روش حكام مستبد 🛑قسمت اول: ، ابزار و ابتدا بخشي از خطبه امام حسين ع در منا را مرور ميكنيم: "بدین‌سان ضعیفان را به دست آنان سپردید که برخی را برده و مقهور خود ساختند و برخی را ناتوان و کردند. در امور مملکت به رأی خود تصرف می‌کنند و با هوسرانی خویش ننگ و خواری پدید می‌آورند به سبب پیروی از اشرار و گستاخی بر خدای جبار! در هر شهری خطیبی سخنور بر منبر دارند که به سود آنان سخن می‌گوید، سرتاسر کشور اسلامی بی‌پناه مانده و دستشان در همه جای آن باز است و مردم بردگان آنهایند (مردمی) که هیچ دست برخوردکننده‌ای را از خود نرانند. آنان که برخی زورگو و معاندند و برخی بر ناتوان سلطه‌گر و تندخوی‌ اند" ✅رویه تکراری ! "حضرت ویژگی حکومت‌های طاغوتی را بیان فرمودند؛ حاکمانی که حکومت را صرفاً براساس رأی و نظر خودشان اداره می‌کنند که یکی از ویژگی دولت استبدادی ا‌ست. این حاکمان ظالم، یک نسبت با حاکمان شرّ و تباه‌گر دارند و یک نسبت با حق‌تعالی: «اقْتِدَاءً بِالْأَشْرَارِ وَ جُرْأَهً عَلَى الْجَبَّارِ» شیوه‌ی آن‌ها پیروی از اشرار و ستمگران پیشین است. گمان نشود که روش حکمرانی آنها یک روش ابداعی و جدید در حکومت‌داری‌ است. اساساً استبداد یک ماهیت دارد، هرچند این ماهیت در جامه‌ و لباس‌های مختلف ظاهر می‌شود ولی نباید فریب این ظاهر متنوع و متکثر را خورد. «اقْتِدَاءً بِالْأَشْرَارِ» ✅ قدرت ، در برابر خدا! «وَ جُرْأَهً عَلَى الْجَبَّارِ» کارهای این‌ حاکمان ظالم، در برابر حق‌تعالی ایستادن و ادعای جبروت و خدایی‌کردن است. ممکن است حاکم جائر در ادبیات زبانی و گفتاری خود بسیار متواضعانه سخن بگوید و خود را بنده‌ی کوچک خدا معرفی کند و ممکن است به‌عکس مانند فرعون و از ادبیات او استفاده کند و بگوید «أنا ربّکم الأعلی»(سوره نازعات، آیه۲۴). این مربوط به ادبیات گفتاری جائر است اما واقعیتِ در پس این ادبیات، یکسان است و آن «بنده‌ی کوچک» خواندن با آن «پروردگار» خواندن، در حقیقت تفاوتی ندارد چون آن‌چه جباریت درست می‌کند، و سلطنت مطلقه داشتن است و براساس اعتقاد توحیدی، قدرت مطلق از آن حق تعالی ا‌ست ✅ روش حاکمان ظالم حضرت در ادامه به این مساله می‌پردازند که حاکمان جور از چه روش‌هایی استفاده می‌کنند؟ شیوه‌ها و روش‌هایی که حاکمان جائر استفاده می‌کنند، مختلف و متنوع است. برخی از آن شیوه‌ها را همه می‌شناسند و مورد نفرت عمومی مردم‌ است و نیاز به توضیح ندارد. حاکم جائر همان‌ کسی است مردم را زجر می‌دهد، زندان‌هایش را پر از انسان‌های حق‌گو می‌کند و… مردم با روش‌ها و شیوه‌های سخت کاملاً آشنا هستند و نیازی به تبیین این قسمت نیست. باید آن روش‌ها و شیوه‌های نرم را توضیح داد چون ممکن است مردم توجه نکنند که پشت‌سر این شیوه‌های نرم چه اهداف شومی وجود دارد. لذا امام حسین(ع) از این روش‌های نرم و به‌ظاهر توأم با صلاح سخن می‌گویند و آن استفاده حاکمان جائر و مستبد از ابزار منبر است! ✅ ابزار ! تعبیر حضرت این ا‌ست: «فِی کُلِّ بَلَدٍ مِنْهُمْ عَلَى مِنْبَرِهِ خَطِیبٌ یَصْقَعُ» در هر شهری و منطقه‌ای منبری را برافراشته‌اند و خطیبی را بر آن منبر گمارده‌اند و آن خطیب بالای منبر برای آن‌ها فریاد می‌زند. و مأموریت آنها این بود که پیام‌ها و دستوراتی را که از مرکز حکومت دریافت می‌کردند، در منبر به مردم ابلاغ کنند و برای مردم توجیه؛ و مردم را نسبت به آن اقناع کنند. این شیوه‌ی متعارف است و اباعبدالله الحسین(ع) درباره‌ی این روش و شیوه صحبت می‌کنند: «فِی کُلِّ بَلَدٍ مِنْهُمْ عَلَى مِنْبَرِهِ خَطِیبٌ یَصْقَعُ». دولت جائر نمی‌تواند قدرت خود را حفظ کند مگر این‌که به شکلی مردم را ساکت و آرام نگه دارد و ابزاری ‌که مردم را تحت قدرت خود حفظ کند، چیزی جز این‌ نیست که در یک جامعه‌ی دینی، عده‌ای از عالمان دینی را استخدام کند و توسط آن‌ها (که به‌عنوان دین در میان مردم شناخته شده‌اند) مردم را تسخیر کند. پس گام اول این‌ است که عالمان و نخبگان را باید خرید و به‌وسیله‌ی آن‌ها و با استفاده از منبر، بر مردم تأثیر گذاشت." 📚استاد سروش محلاتي- شرح خطبه منا. @quranpuyan
. ❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤ وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِی اَسْتَجِبْ لَكُمْ و پروردگارتان فرمود : مرا بخوانيد تا شما را اجابت كنم. 🌿 سوره غافر ، آیه ۶۰ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 16 تا 22 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠اشحه علیکم فاذا جاء الخوف رایتهم ینظرون الیک تدور اعینهم کالذی یغشی علیه من الموت فاذا ذهب الخوف سلقوکم بالسنه حداد اشحه علی الخیراولئک لم یؤمنوا فاحبط الله اعمالهم و کان ذلک علی الله یسیرا19/احزاب 🌱آنها نسبت به جان خود بر شما بخل می ورزند، پس زمانیکه پای ترس به میان آید، آنها را می بینی که با حالت کسی به تو نگاه می کنند که به بیهوشی احتضار و موت افتاده ، حدقه هایشان می چرخد، ولی وقتی ترس بر طرف شود، با زبانهای تند و تیز به شما طعنه می زنند و درخیری که به شما رسیده بخیلند، آنها ایمان نیاورده اند و خدا هم اعمالشان را باطل وبی اجر نموده و این امر برای خدا آسان است. 🔷می فرماید خدا کسانی را که مردم را از شرکت در جهاد مانع می شوند و خودشان نیزبرای حضور در جنگ امروز و فردا می کنند، و به برادران دینی خود می گویند نزد مابیایید و به جهاد نروید و جان خود را از شما مسلمانان دریغ می دارند، می شناسد و ازاینها به جز عده کمی در جنگ حاضر نمی شوند و همین که جنگ در گرفت آنها رامی بینی که چشمهایشان از ترس کنترل ندارد و مانند چشمان شخص رو به مرگ درحدقه می گردد، ولی همینکه موجبات وحشت زایل شد با زبانهای تیز خود زخم زبان می زنند و از آن خیری که به شما رسیده ناراحتند و به آن بخل می ورزند. 🔷اینگونه افراددر واقع ایمان نیاورده اند و ایمان در قلبشان مستقر نشده هر چند به زبان اظهار ایمان می کنند و خدا هم اعمال آنها را باطل و ضایع می نماید و این امر برای خدا آسان است وحقیقت آنچه در قلبهای آنهاست می شناسد. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan