#دعاهای_شبانگاهی
فرازهایی از #دعای_اِفتِتاح
🔶اَللَّهُمَّ إِنِّی أَفْتَتِحُ الثَّنَاءَ بِحَمْدِك وَ أَنْتَ مُسَدِّدٌ لِلصَّوَابِ بِمَنِّك وَ أَیقَنْتُ أَنَّك أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ فِی مَوْضِعِ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَةِ وَ أَشَدُّ الْمُعَاقِبِینَ فِی مَوْضِعِ النَّكالِ وَ النَّقِمَةِ وَ أَعْظَمُ الْمُتَجَبِّرِینَ فِی مَوْضِعِ الْكبْرِیاءِ وَ الْعَظَمَةِ
🔶اللَّهُمَّ أَذِنْتَ لِی فِی دُعَائِك وَ مَسْأَلَتِك فَاسْمَعْ یا سَمِیعُ مِدْحَتِی وَ أَجِبْ یا رَحِیمُ دَعْوَتِی وَ أَقِلْ یا غَفُورُ عَثْرَتِی فَكمْ یا إِلَهِی مِنْ كرْبَةٍ قَدْ فَرَّجْتَهَا وَ هُمُومٍ [غُمُومٍ] قَدْ كشَفْتَهَا وَ عَثْرَةٍ قَدْ أَقَلْتَهَا وَ رَحْمَةٍ قَدْ نَشَرْتَهَا وَ حَلْقَةِ بَلاءٍ قَدْ فَككتَهَا
🔶 الْحَمْدُ لِلهِ الَّذِی لَمْ یتَّخِذْ صَاحِبَةً وَ لا وَلَدا وَ لَمْ یكنْ لَهُ شَرِیك فِی الْمُلْك وَ لَمْ یكنْ لَهُ وَلِی مِنَ الذُّلِّ وَ كبِّرْهُ تَكبِیرا.
🔸خدایا، من با سپاس تو ستایش را آغاز میكنم و تویی كه با كرمت به سوی درستی توجّه دهی، و یقین دارم كه در جای عفو و رحمت مهربانترین مهربانانی. و در جایگاه مجازات و انتقام، سختترین كیفركنندههایی، و در موضع بزرگمنشی و عظمت بزرگترین جبّاری،
🔸 خدایا در خواندنت، و در درخواست از حضرتت به من اذن دادی، پسای شنوا بشنو ستودنم را، و ای مهربان اجابت كن دعایم را، و ای آمرزنده بیامرز لغزشم را، ای خدای من چه بسیار سختیهایی كه گره گشودی، و اندوهها كه برطرف كردی، و لغزشها كه آمرزیدی، و رحمت كه گستردی، و زنجیر بلا كه باز كردی
🔸، سپاس خدای را كه همسر و فرزندی برنگرفته، و در فرمانروایی شریكی برایش نیست، و سرپرستی از روی ناتوانی نداشته است، و او را بزرگ شمار بسیار بزرگ
💢💢💢
@quranpuyan
.
#دعاهای_روزانه
✨ #دعاىروزدومماهمبارکرمضان ✨
بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ
🔸 خدایا نزدیک کن مرا در این ماه به سوى خوشنودیت
🔸 وبرکنارم دار در آن از خشم وانتقامت
🔸 وتوفیق ده مرا در آن براى خواندن آیات قرآن به رحمت خودت اى مهربانترین مهربانان.*
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
به نام خدا
💢 #نکات و #پیام هایی از هر جزء قرآن کریم
✅ روز دوم رمضان : جزء #دوم
(قسمت اول)
جزء دوم قرآن کریم از آیه ۱۴۲ سوره بقره تا آیه ۲۵۲ این سوره را در برمی گیرد. در ادامه رفتار و عقاید یهودیان، به موضوع تغییر قبله مسلمانان از بیت المقدس به کعبه و واکنش های اهل کتاب پرداخته و در ادامه بسیاری از احکام تشریع شده است.
✳ 🔶 حرکت ، سرعت ، #سبقت
فَاسْتَبِقُواْ الْخَیرَْاتِ (۱۴۸- بقره)
توصیه قرآن کریم در انجام امور خیر و عمل صالح، ابتدا حرکت است و بعد سرعت است و سپس سبقت. حرکت ، همان عمل کردن به کارهای خیر است که تمام عبادتهای مستحب و واجب را در بر میگیرد و متصف شدن به فضایل اخلاقی را شامل میشود.
سرعت در این امور هم به این است که هرگاه زمینه انجام آن فراهم شد، بدون فوت وقت آن کار عملی شود. امام باقر علیهالسلام مرتب سفارش میکردند: «إِذَا هَمَمْتَ بِخَیْرٍ فَبَادِرْ فَإِنَّکَ لَا تَدْرِی مَا یَحْدُثُ» هنگامی که تصمیم به کار خیری گرفتی فوراً آن را انجام بده و آن را به بعد موکول نکن؛ چون نمیدانی بعد چه میشود.
✳ 🔹 به #یادمن باشید تا به یاد شما باشم
فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُواْ لِي وَلاَ تَكْفُرُونِ ﴿۱۵۲﴾
مکارم: پس به ياد من باشيد تا به ياد شما باشم، و شكر مرا گوئيد و كفران (در برابر نعمتها) نكنيد.
این عبارت نشان میدهد که خداوند هم برای بیان روابط و مناسبات خود و تشویق انسانها، نوعی تعامل و بده بستان را استفاده میکند. این یک نکته اموزشی برای انسانهاست که در روابط اجتماعی خود از ان بهره ببرند. خدا برای تشویق انسانها در به یاد خدا بودن، یک نفعی را هم متوجه انسان میکند تا راحت تر انرا بپذیرد. همان چیزی که امروز به بازی برد -برد معروف شده است. در روابط با فرزندان و نیز مذاکرات مختلف این نکته جای تامل و استفاده فراوان دارد. در جنبه دینی و معنوی هم که خدا بصراحت تایید کرده که اگر میخواهید به فکر شما باشم، شما هم به فکر و یاد من باشید
🔹 معیاری برای سنجش #ایمان به خدا
وَمِنَ النَّاسِ مَن يَتَّخِذُ مِن دُونِ اللّهِ أَندَادًا يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللّهِ وَالَّذِينَ آمَنُواْ أَشَدُّ حُبًّا لِّلّهِ وَلَوْ يَرَى الَّذِينَ ظَلَمُواْ إِذْ يَرَوْنَ الْعَذَابَ أَنَّ الْقُوَّةَ لِلّهِ جَمِيعًا وَأَنَّ اللّهَ شَدِيدُ الْعَذَابِ ﴿۱۶۵﴾
فولادوند: و برخى از مردم در برابر خدا همانندهايى [براى او] برمىگزينند و آنها را چون دوستى خدا دوست مى دارند ولى كسانى كه ايمان آورده اند به خدا محبت بيشترى دارند كسانى كه [با برگزيدن بتها به خود] ستم نموده اند اگر مى دانستند هنگامى كه عذاب را مشاهده كنند تمام نيرو[ها] از آن خداست و خدا سخت كيفر است.
طبق این ایه،کسانی که اشیا یا افرادی را مانند خدا دوست دارند در واقع انها را همتای خدا قرار داده اند. اما اهل ایمان شدیدترین دوستی را نسبت به خدا دارند.وبه هرچیز دیگری در مقایسه با خدا محبت کمتری میورزند.سعی کنیم در تصمیمات مهم زندگی و هنگام ترجیح بین رضایت خدا یا رضایت سایرین ، به خدا اولویت بیشتری بدهیم وچیزهای دیگر و افراد دیگر را همردیف خدا قرار ندهیم.
لینک مطلب در سایت
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💢 #نکات و #پیام هایی از هر جزء قرآن کریم
✅ روز دوم رمضان : جزء #دوم
(قسمت دوم)
✳ ماه #رمضان،ماه نزول #قرآن، خدا براي شما #آسانی ميخواهد
أَيَّامًا مَّعْدُودَاتٍ فَمَن كَانَ مِنكُم مَّرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ فَمَن تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَّهُ وَأَن تَصُومُواْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿۱۸۴﴾
مکارم: چند روز معدودي را (بايد روزه بداريد) و كساني كه از شما بيمار يا مسافر باشند روزهاي ديگري را (بجاي آن روزه بگيرند) و بر كساني كه قدرت انجام آن را ندارند (همچون بيماران مزمن و پيرمردان و پيره زنان) لازم است كفاره بدهند، مسكيني را اطعام كنند، و كسي كه كار خير را پذيرا شود براي او بهتر است، و روزه داشتن براي شما بهتر است اگر بدانيد.
شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيَ أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَن كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلاَ يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُواْ الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُواْ اللّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ﴿۱۸۵﴾
مکارم: (آن چند روز معدود) ماه رمضان است كه قرآن براي راهنمائي مردم و نشانه هاي هدايت و فرق ميان حق و باطل در آن نازل شده، پس آنكس كه در ماه رمضان در حضر باشد روزه بدارد، و آنكس كه بيمار يا در سفر باشد روزهاي ديگري را بجاي آن روزه بگيرد،خداوند راحتي شما را ميخواهد نه زحمت، هدف اين است كه اين روزها را تكميل كنيد، و خدا را بر اينكه شما را هدايت كرده بزرگ بشمريد و شايد شكرگذاري كنيد.
✳ ورود به بهشت،مستلزم تحمل #سختی و زیان است. #ابتلاء،سنت الهی است درهمه جوامع.
آیه ۲۱۴
أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُواْ الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُم مَّثَلُ الَّذِينَ خَلَوْاْ مِن قَبْلِكُم مَّسَّتْهُمُ الْبَأْسَاء وَالضَّرَّاء وَزُلْزِلُواْ حَتَّى يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ مَعَهُ مَتَى نَصْرُ اللّهِ أَلا إِنَّ نَصْرَ اللّهِ قَرِيبٌ ﴿۲۱۴﴾
مکارم: آيا گمان كرديد داخل بهشت ميشويد، بي آنكه حوادثي همچون حوادث گذشتگان به شما برسد؟!همانان كه گرفتاريها و ناراحتيها به آنها رسيد، و آن چنان ناراحت شدند كه پيامبر و افرادي كه ايمان آورده بودند گفتند: پس ياري خدا كي خواهد آمد؟! (در اين هنگام، تقاضاي ياري از او كردند، و به آنها گفته شد:) آگاه باشيد، ياري خدا نزديك است!
آیه بسیار گویاست. ورود به بهشت آسان نیست باید سختی و زیان را تحمل کرد تا حدی که متقاضی و ارزومند نصرت سریعتر خدا باشید. علامه طباطبایی در تفسیر المیزان در ذیل این آیه چنین گفته است :كلمه باساء به معناى شدت و سختى است كه از خارج نفس آدمى به آدمى وارد مى شود، مانند گرفتاريهاى مالى ، و خانوادگى ، و نداشتن امنيتى كه در زندگيش به آن نيازمند است .و اما ضراء عبارت است از شدتى كه به جان و تن انسان مى رسد، مانند جراحت و قتل و مرض . اين آيه دلالت مى كند بر اينكه مساءله ابتلا و امتحان در امت اسلام نيز جريان دارد، و اين سنت هميشگى است .در همین زمینه، آیه ۱۵۵ نیز آنچه بدانها امتحان میشویم را برشمرده است:
وَ لَنَبْلُوَنَّکُم بِشیَْءٍ مِّنَ الخَْوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَ الْأَنفُسِ وَ الثَّمَرَاتِ وَ بَشِّرِ الصَّابرِِینَ(۱۵۵)
و قطعا شما را به چيزى از [قبيل] ترس و گرسنگى و كاهشى در اموال و جانها و محصولات مىآزماييم و مژده ده شكيبايان را.
✒سیدکاظم فرهنگ
لینک مطلب در سایت
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💢 #نکات و #پیام هایی از هر جزء قرآن کریم
✅ روز دوم رمضان : جزء #دوم
(قسمت سوم)
✳ اختلافهاى دينى و انحرافها، معلول انحراف #علما
کسانى که دلایل روشن، و هدایتى را که نازل کرده ایم، پس از آن که آن را در کتاب (آسمانى آنها) براى مردم بیان نمودیم، کتمان کنند، خدا آنها را لعنت مى کند; و همه لعن کنندگان نیز، آنها را لعن مى کنند.( ۱۵۹) کسانى که آیات کتاب آسمانى را که خدا نازل کرده کتمان مى کنند; و آن را به بهاى کمى مى فروشند، آنها در درونشان جز آتش چیزى نمى خورند; و خداوند، روز قیامت، با آنها سخن نمى گوید; و آنان را پاکیزه نمى سازد; و براى آنها عذاب دردناکى است. ۱۶۰
تفسیر المیزان :"این ایه به همراه ایه ۲۱۳ مى فهماند اختلاف در مطالب كتاب ، ناشى از ستمگرى علمائى بود كه حامل علم بآن كتاب بودند. پس اختلافهاى دينى و انحراف از جاده صواب ، معلول ستمكارى علماء بوده كه مطالب كتاب را براى مردم نگفتند و يا اگر گفتند، تاءويلش كردند و يا در آن دست انداخته تحريفش نمودند"
✳ ممنوعیت #رشوه و حرام خواری
آیه ۱۸۸ سوره بقره حاوی دو دستور برای جلوگیری از بروز مفاسد اقتصادی در جامعه اسلامی است.
وَلاَ تَأْكُلُواْ أَمْوَلَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَطِلِ وَتُدْلُواْ بِهَآ إِلَى الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُواْ فَرِيْقاً مِّنْ أَمْوَلِ الْنَّاسِ بِالإِثْمِ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُون
ترجمه آیه درتفسیر المیزان اینگونه است:و اموال خود را در بين خود به باطل مخوريد و براى خوردن مال مردم قسمتى از آن را به طرف حكام (به رشوه و گناه )سرازير منمائيد با اينكه مى دانيد كه اين عمل حرام است.
«ابتدا مى فرماید: اموال یکدیگر را در میان خود به باطل و ناحق نخورید.
مفهوم آیه عمومیت دارد و هر گونه تصرف در اموال دیگران از غیر طریق صحیح و به ناحق را شامل مى شود از قبیل اموالى که از روى غصب و ظلم به دست مى آید، اموالى که از طریق قمار و مانند آن فراهم مى گردد و نیز اموالى که از طریق سوگند دروغ و انواع پرونده سازى هاى دروغین به دست مى آید.
سپس در ذیل آیه، انگشت روى یک نمونه بارزِ «اکلِ مال به باطل» یعنی #رشوه دادن به حکام و قضات برای جلب منافع شخصی گذاشته است.
یکى از بلاهاى بزرگى دامنگیر بشر شده و امروز با شدت بیشتر، ادامه دارد، بلاى رشوه خوارى است که از بزرگترین موانع اجراى عدالت اجتماعى بوده و هست. ولـى قابل توجه است كه زشتى رشوه سبب مى شود كه اين هدف شوم درلابلاى عبارات و عناوين فريبنده ديگر انجام گيرد و رشوه خوار و رشوه دهنده ازنامهايى مانند هديه، تعارف، حق الزحمه و انعام استفاده كنند ولى اين تغيير نامها به هيچ وجه تغييرى در ماهيت آن نمى دهد و در هر صورت پولى كه از اين طريق گرفته مى شود حرام و نامشروع است. در حدیث معروفى از رسول خدا نقل شده است: لَعَنَ اللّهُ الرّاشِیَ وَ الْمُرْتَشِیَ وَ الْماشِیَ بَیْنَهُما: «خداوند گیرنده و دهنده رشوه و آن کس که واسطه میان آن دو است را از رحمت خود دور گرداند»
تفسیر نمونه
لینک مطلب در سایت
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💬# نکات_کلیدی از #جزء_۲ قرآن کریم
برای مطالعه سایر نکات، به کانال قران پویان مراجعه نمایید.
🆔 @quranpuyanکریم
#نکته_تصویری
جزء دوم
ممنوعیت #رشوه و حرام خواری
آیه ۱۸۸ سوره بقره حاوی دو دستور برای جلوگیری از بروز مفاسد اقتصادی در جامعه اسلامی است:
▪️و اموال خود را در بين خود به باطل مخوريد
▪️و براى خوردن مال مردم قسمتى از آن را به طرف # حكام (به رشوه و گناه )سرازير منمائيد با اينكه مى دانيد كه اين عمل حرام است.
یکى از بلاهاى بزرگى دامنگیر شده بلاى رشوه خواری است. زشتى رشوه سبب مى شود كه اين هدف شوم درلابلاى عبارات و عناوين فريبنده ديگر انجام گيرد و رشوه خوار و رشوه دهنده ازنامهايى مانند #هديه، تعارف، حق الزحمه و انعام استفاده كنند ولى اين تغيير نامها به هيچ وجه تغييرى در ماهيت آن نمى دهد.
تفسیر نمونه
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#عشق و #تفکر را در #روزههامان جاری کنیم.
✳️🌱امام موسی صدر: «روزۀ ماه رمضان و دیگر عبادات و شعایر دینی تنها فعالیتی جسمانی نیستند، بلکه حرکاتی سرچشمه گرفته از عقل و دلاند که به قالب حس در میآیند و با آن در میآمیزند، از همین رو هرگاه به دور از دخالت عقل و دل انجام گیرند، اعمالی خشک، کم رنگ و تقلیدگونهاند که ما را به خود مشغول میکنند، ولی تأثیری نمیگذارند.
بر ماست تا در این تجربۀ تازه و این ماه مبارک و در روزهاش، عقل و دل را در کنار جسم فعال کنیم. باید تفکر و تأمل کنیم، باید عشق بورزیم و حساس باشیم. باید این عشق و آن تأمل را در متن روزۀ خود جاری سازیم.
🌴پیامبر فرمودند: «یک ساعت تفکر، برتر از هفتاد سال عبادت است.» امام صادق نیز فرمودهاند: «آیا دین جز محبت است؟» این چنین روزۀ زندهای، سپر آتش است و یکی از ارکان اسلام، مهمانی خداوند است و #تکریم_انسان. قدر انسان است و قَدَر او. فقط در این صورت است که #رمضان شرایط و فضایی را فراهم میکند که در آن انسان گرامی ساخته میشود، انسانی که فاتح مکه است و پیروز بدر و سازندۀ تاریخ. این چنین رمضانی ماه الفت و همدردی با دیگران و فصل فراموشی کینهها و اتحاد صفوف است. ماه وحدت کلمه و وحدت دلها و ماه رستاخیز دوبارۀ امت است.»
📌برگرفته از کتاب #عبادت_یا_عبودیت
#رمضان #ماه_رحمت
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از قران پویان
#مناجات_شبانگاهی
فرازهایی از #دعای_افتتاح
🔸اَلْحَمْدُ لِلهِ بِجَمِیعِ مَحَامِدِهِ كلِّهَا عَلَی جَمِیعِ نِعَمِهِ كلِّهَا
🔸الْحَمْدُ لِلهِ الَّذِی لا مُضَادَّ لَهُ فِی مُلْكهِ وَ لا مُنَازِعَ لَهُ فِی أَمْرِه
🔸ِ الْحَمْدُ لِلهِ الَّذِی لا شَرِیك لَهُ فِی خَلْقِهِ وَ لا شَبِیهَ [شِبْهَ] لَهُ فِی عَظَمَتِهِ
🔸الْحَمْدُ لِلهِ الْفَاشِی فِی الْخَلْقِ أَمْرُهُ وَ حَمْدُهُ الظَّاهِرِ بِالْكرَمِ مَجْدُهُ الْبَاسِطِ بِالْجُودِ یدَهُ الَّذِی لا تَنْقُصُ خَزَائِنُهُ وَ لا تَزِیدُهُ [یزِیدُهُ] كثْرَةُ الْعَطَاءِ إِلا جُودا وَ كرَما إِنَّهُ هُوَ الْعَزِیزُ الْوَهَّاب
🔸ُ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُك قَلِیلا مِنْ كثِیرٍ مَعَ حَاجَةٍ بیإِلَیهِ عَظِیمَةٍ وَ غِنَاك عَنْهُ قَدِیمٌ وَ هُوَ عِنْدِی كثِیرٌ وَ هُوَ عَلَیك سَهْلٌ یسِیرٌ.كثْرَةُ الْعَطَاءِ إِلا جُودا وَ كرَما إِنَّهُ هُوَ الْعَزِیزُ الْوَهَّابُ
🔸اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُك قَلِیلا مِنْ كثِیرٍ مَعَ حَاجَةٍ بیإِلَیهِ عَظِیمَةٍ وَ غِنَاك عَنْهُ قَدِیمٌ وَ هُوَ عِنْدِی كثِیرٌ وَ هُوَ عَلَیك سَهْلٌ یسِیرٌ.
💫سپاس خدای را با همه ستودنیهایش، بر تمام نعمتهایش،
💫 سپاس خدای را كه در فرمانروایی رقیبی ندارد، و برای او در كارش نزاع كنندهای نیست،
💫سپاس خدای را كه در آفرینش شریكی ندارد، و در بزرگی شبیهی برای او نیست.
💫سپاس خدای را كه فرمان و سپاسش در آفریدگان جاری است و بزرگواریاش با كرمش آشكار است، و دست لطفش به سخاوت گشوده، خدایی گنجینههایش نقصان نپذیرد، و بخشش بسیارش جز جود و كرم بر او نیفزاید، همانا او عزیز و بسیار بخشنده است،
💫خدایا اندك از بسیار از تو درخواست میكنم، با نیاز شدیدی كه مرا به آن است، و بینیازی تو از آن دیرینه است، و آن اندك نزد من بسیار است، و برای تو هموار و آسان.
💮💮💮
@quranpuyan
.
#دعاهای_روزانه
✨ #دعاىروزسومماهمبارکرمضان ✨
بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ
🔸 خدایا روزى کن مرا در آنروز هوش وخودآگاهى را
🔸 ودور بدار در آن روز از نادانى وگمراهى
🔸 وقرار بده مرا بهره وفایده از هر چیزى که فرود آوردى در آن به بخشش خودت اى بخشنده ترین بخشندگان.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✍ #نکات و #پیامهایی از #جزء_سوم
📎#قسمت_اول
جزء سوم قران مجید شامل ایات ۲۵۳ تا تاخر سوره بقره و نیز آیات ۹۲-۱ سوره ال عمران میباشد.
ابتدای این جزء با آیات مشهور به آیت الکرسی شروع شده، در ادامه، در سوره بقره بخش دیگری از ایات الاحکام بیان شده و در سوره ال عمران نیز احتجاج با اهل کتاب غالب است.
#اداب_انفاق
🛍 #انفاق ارزشمند،بدون #منت_و_اذيت
🔶 الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ثُمَّ لا يُتْبِعُونَ ما أَنْفَقُوا مَنًّا وَ لا أَذىً لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ«262» بقره
🔸كسانى كه اموال خود را در راه خدا انفاق مىكنند و سپس به دنبال آنچه انفاق كردهاند، منّت نمىگذارند و آزارى نمىرسانند، پاداش آنها برايشان نزد پروردگارشان (محفوظ) است و نه ترسى دارند و نه غمگين مىشوند.
🌱🌱#انفاق به نوعي از خود بيرون آمدن و آزاد شدن از وابستگي مال است، بنابراين #خلوص نيّت و قصد قربت در آن شرط اوليه است. كسي كه منّت ميگذارد و با بازگو كردن كمك خود به شخص موجب سرافكندگي و آزار روحي او ميشود، نشان ميدهد هنوز از خود خارج نشده و انتظار قدرداني و تشكر دارد.
🌸 #ادب مواجهه با #سائل
🔶 قَـوْلٌ مَّعْرُوفٌ وَمَغْفِرَةٌ خَيْرٌ مِّن صَدَقَةٍ يَتْبَعُهَا أَذًى وَاللَّهُ غَنِيٌّ حَلِيمٌ (بقره:263)
گفتاري به نيكويي شناخته شده [مطابق عُرف نيكوي زمانه] و گذشت [از گفتار يا رفتار نسنجيده ديگران] بهتر از صدقهاي است كه در پي آن آزاري [=مِنَّتي يا برملا كردني] باشد و خداوند بينياز بردبار است.
🌹رسول اكرم صلى الله عليه و آله فرمود:
💢اگر سائلى نزد شما آمد، به يكى از اين دو روش عمل كنيد؛ «بذل يسير او رد جميل» «.تفسير قرطبى ونمونه، ذيل آيه.»
يا چيزى كه در توان داريد به او عطا كنيد، يا به طرز شايستهاى او را ردّ نماييد.
⁉ آیا #اموالی که به #فقرا میدهید، را خودتان حاضرید قبول کنید؟
🔶 يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَنفِقُوا مِن طَيِّبَاتِ مَا كَسَبْتُمْ وَمِمَّا أَخْرَجْنَا لَكُم مِّنَ الْأَرْضِ وَلَا تَيَمَّمُوا الْخَبِيثَ مِنْهُ تُنفِقُونَ وَلَسْتُم بِآخِذِيهِ إِلَّا أَن تُغْمِضُوا فِيهِ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ بقره:267
اي كساني كه ايمان آوردهايد، از پسنديدهترين [=مرغوبترين] آنچه به دست آوردهايد [=محصول كارتان] و از آنچه از زمين براي شما روياندهايم [=محصولات كشاورزي و باغداري و...] انفاق كنيد و [هرگز] سراغ قسمت نامرغوبش نرويد كه از آن انفاق كنيد، حال آنكه خود حاضر به مصرف آن نيستيد، مگر با چشمپوشي [و به ناچاري]. و بدانيد خدا مسلماً بينيازي ستوده است.
👈👈 از آنجا که بعضى از مردم عادت دارند، همیشه از اموال بى ارزش و آنچه تقریباً از مصرف افتاده و قابل استفاده خودشان نیست #انفاق کنند و این گونه انفاق ها علاوه بر این که سود چندانى به حال نیازمندان ندارد، یک نوع اهانت و تحقیر نسبت به آنها است، و موجب تربیت معنوى و پرورش روح انسانى نیز نمى باشد، در این جمله صریحاً مردم را از این کار نهى مى کند و آن را با دلیل لطیفى همراه مى سازد، و آن این که، شما خودتان حاضر نیستید این گونه اموال را بپذیرید مگر از روى کراهت و ناچارى، چرا درباره برادران مسلمان، و از آن بالاتر خدایى که در راه او انفاق مى کنید و همه چیز شما از او است، راضى به این کار مى شوید؟!
لینک مطلب در سایت قرآن پویان
https://b2n.ir/joze3
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💢 #نکات و #پیام هایی از هر جزء قرآن کریم
✅ روز سوم رمضان : جزء #سوم (قسمت دوم)
♦ادامه نکوهش #علمای_منحرف در سوره آل عمران
اى اهل كتاب چرا حق را به باطل درمى آميزيد و حقيقت را كتمان مى كنيد با اينكه خود مى دانيد {71}
كسانى كه پيمان خدا و سوگندهاى خود را به بهاى ناچيزى مى فروشند آنان را در آخرت بهره اى نيست و خدا روز قيامت با آنان سخن نمى گويد و به ايشان نمى نگرد و پاكشان نمى گرداند و عذابى دردناك خواهند داشت {۷۷}
و از ميان آنان گروهى هستند كه زبان خود را به [خواندن] كتاب [تحريف شده اى ] مى پيچانند تا آن [بربافته] را از [مطالب] كتاب [آسمانى] پنداريد با اينكه آن از كتاب [آسمانى] نيست😞 و مى گويند آن از جانب خداست در صورتى كه از جانب خدا نيست و بر خدا دروغ مى بندند با اينكه خودشان [هم] مى دانند {۷۸}
هيچ بشرى را نسزد كه خدا به او كتاب و حكم و پيامبرى بدهد سپس او به مردم بگويد به جاى خدا بندگان من باشيد بلكه [بايد بگويد] به سبب آنكه كتاب [آسمانى] تعليم مى داديد و از آن رو كه درس مى خوانديد علماى دين باشيد {۷۹}
و [نيز] شما را فرمان نخواهد داد كه فرشتگان و پيامبران را به خدايى بگيريد آيا پس از آنكه سر به فرمان [خدا] نهاده ايد [باز] شما را به كفر وامى دارد {۸۰}
✅ منظور از اینکه بعضی را به خدایی و #اربابی نگیریم، چیست؟
بگو اى اهل كتاب بياييد بر سر سخنى كه ميان ما و شما يكسان است بايستيم كه جز خدا را نپرستيم و چيزى را شريك او نگردانيم و بعضى از ما بعضى ديگر را به جاى خدا به خدايى نگيرد پس اگر [از اين پيشنهاد] اعراض كردند بگوييد شاهد باشيد كه ما مسلمانيم [نه شما] {64}
"اينكه همه افراد اجتماع براى يك فرد و يا يك فرد براى فردى ديگر خاضع شود، بطورى كه آن فرد تافته اى جدا بافته شود و او را از سطح تساوى بالاتر برده، مسلط و مستكبر بر ديگران سازند و او بر آنان تحكم كند و خواست خود را بر سايرين تحميل نمايد، در حقيقت اين مجتمع، او را رب خود گرفته، و خواست خود را تابع خواست او كرده است ." تفسیر المیزان
تفسیر نور در ذیل آیه ۶۴ سوره ال عمران چنین گفته است: "در تفسیر مراغى آمده است: عدىّ بن حاتم بعد از اسلام آوردن، به پیامبر صلى الله علیه وآله عرض كرد: ما زمانى كه مسیحى بودیم، هرگز یكدیگر را «ربّ» خود قرار نمى دادیم، پس مراد از جمله ى «لایتّخذ بَعضُنا بَعضاً ارباباً» چیست؟ پیامبر صلى الله علیه وآله فرمودند:آیا علماى شما احكام خدا را تغییر نمى دادند؟گفت: چرا! فرمودند: پیروى از عالمى كه قانون خدا را تغییر دهد، یك نوع بندگى و بردگى اوست."
لینک مطلب در سایت قرآن پویان
https://b2n.ir/joze3
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✍ #نکات و #پیامهایی از #جزء_سوم
📎#قسمت_سوم
✅ در دین #اڪراه و #اجبار نیست!
💠 لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ 256/بقره
🌱در (پذيرش) دين، اكراهى نيست. همانا راه رشد از گمراهى روشن شده است،
"و در جمله : ((لا اكراه فى الدين ))، #دين_اجبارى نفى شده است ، چون دين عبارت است از يك سلسله معارف علمى كه معارفى عملى به دنبال دارد، و جامع همه آن معارف ، يك كلمه است و آن عبارت است از ((اعتقادات ))، و اعتقاد و ايمان هم از امور قلبى است كه اكراه و اجبار در آن راه ندارد،
● دلالت آيه شريفه بر اينكه اسلام دين #شمشير و خون و اكراه و اجبار نيست
و اين آيه شريفه يكى از آياتى است كه دلالت مى كند بر اينكه مبنا و اساس دين اسلام شمشير و خون نيست ، و اكراه و زور را تجويز نكرده ، پس سست بودن سخن عده اى از آنها كه گفته اند كه : اسلام دين شمشير است ، و به مساله جهاد كه يكى از اركان اين دين است ، استناد نموده اند، معلوم مى شود.
این ایه حتی با آیات جهاد و قتال نیز نسخ نشده است."
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 525
✅ #ادای_امانت واجب است .
خيانت در #حقوق دیگران را با بهانه هاي ظاهرا شرعي و تقسیم #خودی و #غیرخودی توجيه نكنيم.
قران در سوره آل عمران ضمن بيان رفتار و باورهاي نادرست يهوديان، يكي از اعمال زشت آنها را خيانت در امانت غير يهوديان عنوان مي كند.
وَمِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ مَنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِقِنْطَارٍ يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ وَمِنْهُمْ مَنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِدِينَارٍ لَا يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ إِلَّا مَا دُمْتَ عَلَيْهِ قَائِمًا ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا لَيْسَ عَلَيْنَا فِي الْأُمِّيِّينَ سَبِيلٌ وَيَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ وَهُمْ يَعْلَمُونَ
انصاریان: و از اهل کتاب کسی است که اگر او را بر مال فراوانی امین شماری، آن را به تو بازمی گرداند؛ و از آنان کسی است که اگر او را به یک دینار امین شماری، آن را به تو بازنمی گرداند، مگر آنکه همواره بالای سرش بایستی [و مال خود را با سخت گیری از او بستانی]. این به خاطر آن است که آنان گفتند: [چون ما اهل کتابیم] رعایت کردن حقوق غیر اهل کتاب بر عهده ما نیست، [و در ضایع کردن حقوق دیگران گناه و عقوبتی نداریم] و اینان [در حالی که باطل بودن گفتار خود را] می دانند بر خدا دروغ می بندند.﴿۷۵﴾
👈 -اين آيه منحصر به يهود آن زمان نيست. نكند ما هم با توجيهات و تقسيم بندي ها و قضاوتهاي ناموجه مثل خودي و غير خودي، مومن و بي ايمان، نمازخوان و بي نماز ، مسلمان و كافر ،انقلابي و ضدانقلاب و ... ،در امانت ديگران خيانت كنيم و انها را از حقوقي كه بطور امانت تحت اختيار ماست، محروم كنيم.
📚 سيدكاظم فرهنگ
جهت مطالعه ساير نكات جزء سوم، روی همین متن ضربه بزنید
https://b2n.ir/joze3
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💬#نکات_کلیدی از #جزء_۳ قرآن کریم
برای مطالعه سایر نکات، به کانال قران پویان مراجعه نمایید.
🆔 @quranpuyan