eitaa logo
قران پویان
482 دنبال‌کننده
6هزار عکس
703 ویدیو
625 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
و از 📎 و واکنش های مخالفان در طول زمان در سوره که به داستان 5 پیامبر اشاره شده در ابتدای همه انها 5 ایه بطور مشترک وجود دارد که حاکی از اشتراک پیام اصلی انبیا و نیز یکسانی واکنش اقوام مختلف به دعوت انبیا و همچنین تبلیغ انبیا بدون درخواست اجر و مزد از مردم است. كَذَّبَتْ قَوْمُ ...الْمُرْسَلِينَ {} إِذْ قَالَ لَهُمْ ...أَلَا تَتَّقُونَ {} إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ {} فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَطِيعُونِ {} وَمَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَى رَبِّ الْعَالَمِينَ {} فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَطِيعُونِ {} قوم .. پيامبران را تكذيب كردند {}چون ...به آنان گفت آيا پروا نداريد {}من براى شما فرستاده‏اى در خور اعتمادم {}از خدا پروا كنيد و فرمانم ببريد {}و بر اين [رسالت] اجرى از شما طلب نمى‏كنم اجر من جز بر عهده پروردگار جهانيان نيست {} ✳ در انتهای داستان هر قوم بعد از بیان مجازات قوم نیز این عبارت تکرار شده است: ان فی ذالک لایه و ماکان اکثرهم مومنین و ان ربک لهو العزیزالرحیم : قطعا در اين [ماجرا] آیه و عبرتى است و[لى] بيشترشان ايمان‏آورنده نیستند و در حقيقت پروردگار تو مسلط و در عین حال دارای رحمت (نسبت به مومنان) است ✳ همانا پرودگارت است تکرار 9 باره صفات عزیزالرحیم برای خداوند در سوره شعرا بیشترین تکرار این عبارت در سوره های قران است. این ترکیب یعنی که خداوند در عین بودن و تفوق داشتن بر خلایق از جمله مکذبین و مخالفان دین، دارای ثبوت در نسبت به مومنان است. ✳ در این 5 داستان علاوه بر دعوت مشترک انبیا به پیام خاص رسولان که متمرکز بر یک یا چند رفتار مهم یا عقیده خاص اشتباه آن قوم بوده نیز اشاره شده است. الف- قوم نوح: تمسخر و تحقیر پیروان نوح و درخواست از نوح که از انها جدا شده و انها را از خود طرد نماید. ب- قوم عاد:از ایات سوره اینگونه برمی آید که روحیه ای اشرافی و ستمگر و جبار داشتند و با ساخت کاخها و عمارات بلند و شدت عمل در مواجهه با زیردستان و کارهای عبث ،دنبال جاودانگی بوده اند. ج- قوم ثمود:در نعمتهای مختلف غرق بودند اما دچار غفلت شده و با تبعیت از مسرفینی که در زمین فساد می کردند،در استفاده از نعمتها دچار از حدگذرانی و تجاوز از حدود منطقی و شرعی شدند. د- قوم لوط:مبتلا به عمل زشت لواط و همجنس بازی در میان مردان و زنان بودند. ه- اصحاب ایکه(حجر):مبتلا به کم فروشی در معاملات و فروکاستن از ارزش کالاها و پیمانه ها بودند. ✅ کشت؛ اما خدا را عذاب کرد حضرت صالح ع به آن‌ها گفت کاری به این شتر نداشته باشید که اگر آسیبی به او رساندید گرفتار عذابی سخت خواهید شد. (۱۵۶) اما آن‌ها گوش نکرده و آن شتر را کشتند و بعد که عذاب قطعی را دیدند پشیمان شدند (۱۵۷)که سودی به حالشان نداشت و عذاب آن‌ها را فراگرفت. (۱۵۸) 👈 نکته قابل توجه در این آیه این است که قاتل آن شتر فقط یک نفر بود؛ اما خداوند متعال نفرمود « یکی از آن‌ها شتر را کشت»؛ بلکه فرمود همه او را کشتند و بعد هم فرمود همه آن‌ها به عذاب الهی گرفتار شدند . چرا خداوند گناه یک نفر را به همه نسبت داد و همه را گرفتار عذاب کرد؟ پاسخ این سوال را امیرالمؤمنین علیه‌السلام داده‌اند آن حضرت می‌فرماید 👈 :ای مردم، جز این نیست که خشنودی و خشم است که مردم را بر محوری جمع می‌کند. همانا ناقه ثمود را یک نفر پی کرد و کشت؛ امّا عذاب خداوند همه را گرفت چون همگان به آن گناه رضایت دادند. ✒سيدكاظم فرهنگ جهت مطالعه سایر نکات جزء نوزدهم به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/joze19 https://v.ht/joze19 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
AUD-20220421-WA0008.
14.36M
جزء ، مروری بر و نکات آن، 🎙 سیدکاظم فرهنگ
💬 از قرآن کریم برای مطالعه سایر نکات، به وبسایت یا کانال قران پویان درتلگرام و ایتا یا گروههای تقرب در تلگرام، ایتا و واتساپ  مراجعه نمایید. 🆔 @quranpuyan 💫گروه تقرب https://t.me/taqarrob99 http://eitaa.com/joinchat/616562802Cf7d0a91ea0 https://chat.whatsapp.com/Kbhf7Ywu2cw9Ry83l5oi2g
tahdir 19.mp3
4.08M
🎙 (تندخوانی) 📖 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جزء نوزدهم ✅ افسوس‌ از که مرا از یاد خدا دور کردند وَ یَوْمَ یَعَضُّ الظَّالِمُ عَلیَ‌ یَدَیْهِ یَقُولُ یَا لَیْتَنیِ اتخََّذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِیلًا {فرقان/۲۷} یَاوَیْلَتا‌ لَیْتَنِی لَمْ أَتخَِّذْ فُلَانًا خَلِیلًا {فرقان/۲۸} روزی که ظالم دست خود را از روی حسرت به دندان می‌گزد و می‌گوید: ای کاش همراه با فرستاده او برای خود، راه باریکه‌ای به سوی هدایت دست و پا می‌کردم. ای وای، کاش من فلانی را [که سبب بدبختی من شد] به دوستی نمی‌گرفتم؛ ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💫﷽💫 💐💐 به لطف خدا و برکت ایام ماه رمضان و استقبال مخاطبان از نكات و پيام هاي روزانه هر قرآن که در سایت و کانال های قران پویان و گروههای تقرب ارسال میشود ✅ در جستجوی عبارات زير در اینترنت مفهومي جزء... نکات خلاصه هر جزء قرآن نكات كليدي ... قران مهم جزء... هاي جزء ...قرآن 👈👈 ، اولین ردیف یا جزو 10 نتیجه نخست (بسته به شماره جزئ و نوع کلمات جستجو) ميباشد. 👈جهت مطالعه نکات مهم جزء 1 تا 20 و نيز نكات برگزيده هر جزء ميتوانيد به لینکهاي زیر مراجعه نمایید: https://b2n.ir/joze1 👈جزء1💮 https://b2n.ir/joze2 👈جزء2💮 https://b2n.ir/joze3 👈جزء3💮 https://b2n.ir/joze4 👈جزء4💮 https://b2n.ir/joze5 👈جزء5💮 https://b2n.ir/joze6 👈جزء6💮 https://b2n.ir/joze7 👈جزء7💮 https://b2n.ir/joze8 👈جزء8💮 https://b2n.ir/joze9 👈جزء9💮 https://b2n.ir/joze10 👈جزء10💮 https://b2n.ir/joze11 👈جزء11💮 https://b2n.ir/joze12 👈جزء12💮 https://b2n.ir/joze13 👈جزء13💮 https://b2n.ir/joze14 👈جزء14💮 https://b2n.ir/joze15 👈جزء15💮 https://b2n.ir/joze16. 👈جزء16💮 https://b2n.ir/joze17 👈جزء17💮 https://b2n.ir/joze18 👈جزء18💮 https://b2n.ir/joze19. 👈جزء19💮 https://b2n.ir/joze20 👈جزء20💮 www.quranpuyan.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به نام خدا ✨ خصوصيت چيست؟ ✨ ✳✳ در چه اتفاقي مي افتد؟ قسمت دوم: 💠چند نکته از تفسیر سوره قدر از مرحوم آیت الله صالحی نجف آبادی(ره) 🍃1- به معنی شرف وفضیلت است نه به معنی سرنوشت انسان ها در این شب . البته می تواند قابل جمع هم باشد. یعنی در عین حال که به معنی شرف و فضیلت است می تواند شبی باشد که در آن، آدمی با توبه از خطاهای گذشته و تصميم بر انجام اعمال صالح، سرنوشت خود را نیز رقم بزند و در نتیجه مشمول رحمت پروردگار خویش واقع شود و مورد قضا و قدری شود که جزء سنّت های الهی است. 🍂2- شرف و فضیلت شب قدر به علت نزول قرآن، حاصل شده است. بنابر این شرف آن بالعرض است نه بالذات. 🍃3- الف شهر ( هزار ماه) ، کنایه از کثرت است که 83 سال و اندی می شود، یعنی یک عمر. 🍂4-در آن شب ، نزول قرآن شروع شده است نه اینکه همه ی قرآن یکباره در آن شب نازل شده باشد. 🍃5-تکرار شب قدر به معنای تکرار سالگرد نزول قرآن می باشد نه اینکه لزوما در آن شب امور تکوینی مقدّر شود . درست مانند سالگرد مبعث و یا سالگرد انقلاب اسلامی در روز 22 بهمن. 🍂6-کلمه تَنَزّلُ... در اینجا لزوماً مفهوم استمراری ندارد بلکه بیان حکایت از گذشته است . مثل اینکه اکنون پس از گذشت سال ها بگوییم : در روز 22 بهمن مردم به خیابان ها می ریزند، کلانتری ها را اشغال میکنند ، و انقلاب را به پیروزی می رسانند... که افعال می ریزند ، می کنند، می رسانند ، دراین مقام ، بیان حال از گذشته است نه استمرار حال و آینده. 🍂7- امر در اینجا معنی شیء نیست بلکه به معنی فرمان و دستور است. نه به معنی من کل شیء و من کل حادثه. 🍃8-هدف سوره قدر، جلوه دادن نعمت و عظمت دین و فیض معنوی و الهی در شب نزول قرآن بر رسول گرامی اسلام است که با نزول قرآن در آن شب ، درهای رحمت و نعمت الهی به روی مردم گشوده شد و نور وحی ، سیاهیِ ظلمتِ جهل و نادانی را شکافت وتباهی ها را از بین برد. ✅بنابر این نزول این سوره یک نوع تسلّی و آرامش برای قلب پاک پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است. یعنی ای پیامبر، تو این گونه با نزول قرآن کریم دراین شب مشمول عنایات ویژه الهی شدی و درهای رحمت ومعنویت به رویت گشوده شد. 🍁ضمناً تمام روایاتی که در کتاب اصول کافی در باره شب قدر نقل گردیده همه از جهت سند ضعیف و غیر قابل استناد می باشند . ✳به نقل از آقای محمد علی کوشا براي مطالعه ساير آرا به لينك زير مراجعه نماييد: https://b2n.ir/k02714 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛