eitaa logo
قران پویان
440 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
657 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
جزء بیست و ششم در کار دیگران ممنوع⛔️ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ ۖ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضًا ۚ أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحِيمٌ{حجرات/۱۲} اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، از بسيارى از گمانها بپرهيزيد كه پاره‌اى از گمانها گناه است، و جاسوسى مكنيد، و بعضى از شما غيبت بعضى نكند؛ آيا كسى از شما دوست دارد كه گوشت برادر مرده‌اش را بخورد؟ از آن كراهت داريد. [پس‌] از خدا بترسيد، كه خدا توبه‌پذير مهربان است. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌐 در قرآن : 🛑قسمت نهم: ❓سئوال: ایا روزه ماه رمضان، و است؟ در ایه 184 سوره بقره امده است: فَمَن تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَّهُ وَأَن تَصُومُواْ خَيْرٌ لَّكُمْ می‌گوید«این نیکوکاری داوطلبانه (طعام دادن به مسکین) بهتر است» و ادامه می‌دهد «و روزه بهتر است». یعنی «نیکوکاری داوطلبانه: تطوع خير» و روزه را هم‌پایه می‌سازد. آيا بنا به انتخاب فرد ميتواند هركدام انجام شود؟ ↩️پاسخ: ❇️بخش سوم: قسمت پایانی ایه 184 سوره بقره به صورتهای زیر ترجمه و تفسیر شده است: 1⃣- گروه اول: عبارت فَمَن تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَّهُ تنها مربوط به همان الذین یطیقونه (افراد مطيق) باشد. در خود اين گروه نيز، چند تفسير متفاوت ديده ميشود. 2⃣-گروه دوم :عبارت فَمَن تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَّهُ وَأَن تَصُومُواْ خَيْرٌ لَّكُمْ كلي است و با هدف ترغيب مومنان به اصل روزه است كه در اين گروه هم دو نوع تفسير مشاهده ميشود: 2-1- مخاطبش یا ایها الذین امنوا است كه روزه انها منعي ندارد. ⭕" پس هر آن كس مشتاقانه [و نه به اكراه و اجبار] كار خيري كند، به نفع خود اوست. و اگر [داوطلبانه] روزه بداريد، براي شما بهتر است، اگر دانسته باشيد. [در باب تفعّل، مثل تكلّف و تكبّر] كاري را برخود قبولاندن و موجّه ساختن است. در آية 158 همين سوره (2:158) نيز، پذيرش داوطلبانه و با ميل و رغبت سعي صفا و مروه در مراسم حج آمده است [إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَهَ مِنْ شَعَائِرِ اللهِ فَمَنْ حَجَّ الْبَيْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلا جُنَاحَ عَلَيْهِ أَنْ يَطَّوَّفَ بِهِمَا وَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْرًا...]." تفسير بازرگان 🔸 ⭕"كلمه (تطوع ) دلالتى بر خصوص استحباب ندارد، نه ماده اش (ط - و - ع ) و نه هيأتش ‍ (تفعل )،تطوع به معناى اين است كه انسان خودش كارى را انجام دهد كه اطاعت خدا هم هست ، بدون اينكه در انجام آن كراهتى داشته باشد، و اظهار ناراحتى و گرانبارى كند، حال چه اينكه آن عمل الزامى و واجب باشد. و چه غير الزامى و مستحب . در نتيجه مى توان گفت حرف (فاء) كه در آغاز جمله آمده جمله را فرع و نتيجه معنائى مى كند كه از كلام سابق استفاده مى شد، و معناى مجموع كلام - و خدا داناتر است - اين مى شود: روزه بر شما واجب شده است ، و در آن خير و صلاح شما رعايت شده ، پس آن را بطوع و رغبت بياوريد، نه با كراهت چون هر كس عمل خير را بطوع بياورد بهتر است تا همان عمل را به كره بياورد. 👈مراد از جمله ((وان تصوموا خير لكم )) اين جمله متمم جمله قبلى است ، و معنايش به حسب تقدير اين میشود با روزه اى كه بر شما واجب شده تطوع كنيد، و آن را داوطلبانه بياوريد، كه تطوع به كار خير بهتر است ، و روزه هم كه خير شما است پس تطوع به روزه هم خيرى علاوه بر خير ديگر است ." 📚تفسیر المیزان 2-2- عبارت فَمَن تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَّهُ وَأَن تَصُومُواْ خَيْرٌ لَّكُمْ خطاب به همه مسلمانان اعم از سالم و مطيق و با هدف ترغيب به روزه ميباشد. "فَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْراً ... تفريع به احكام و حكمتهاى بيان شده روزه و بيانيست كلى، و ان تصوموا، ارائه مورد بارز خير ميباشد. اگر فمن تطوع، تفريع بر اصل وجوب روزه و فعل يطيقونه، و امر- فدية ... باشد، جامعتر و متناسبتر است با خير مطلق «خيرا»: پس هر كه با رغبت و فروتنى خيرى انجام دهد: روزه بدارد، تحمل طاقت نمايد، بيشتر فديه دهد، براى او بهتر و بهره ‏اش بيشتر است، و ان تصوموا، پس از اصل فمن تطوع ...، برگشت بخطاب و ترغيب مخاطبين است" 📚تفسير پرتوي از قران - ايت الله طالقاني ❇ مشاهده میشود علیرغم اختلاف در ترجمه و تفسیر ایه، اما هیچ کدام از 5 گروه اشاره شده، عبارت فمن تطوع خيرا و ان تصوموا خیر لکم را به معنای و در روزه ندانسته اند. و يك گروه هم كه قايل باين ترجمه بوده، انرا با ايه بعدي نسخ شده دانسته و روزه ماه رمضان را واجب دانسته است. 💫ادامه دارد. http://quranpuyan.com/yaf_postst86_zmn-rwzh-Hkhm-msfr-w-mryD-wkhfrh-rwzh.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
💠 ظرفمان را بزرگتر کنیم تا از بهره بیشتری ببریم 🔸 اگر بار را در شب قدر بر زمین بگذاریم پرواز آسان است. 🔸 در شب قدر، سخن از «لَيلَهُ القَدرِ خِير مِنْ ألفِ شَهر است» که انسان یک شبه ره هشتاد ساله می رود، اين راه دشوار نيست. اگر دشوار بود ما را امر نمي کردند، دعوت نمي کردند. دشواري برای کسي است که کوله بار خود را بر دوش دارد. اگر بار خودبيني را به زمين بگذارد، سبک مي شود. وقتي سبک شد، پروازش آسان است! اين پرکشيدن با سنگين بال و سنگين بار بودن ممکن نيست. 🔸 به ما گفتند: هر کسي به اندازه قدر خود شب قدر را درک مي کند و قدر هر کسي هم به اندازه قدر همت اوست. اگر ما به اندازه همت مان دولت قرآن را و دولت قدر را مي توانيم ادراک کنيم، چرا همت نطلبيم؟ ما قبل از اينکه از خدا مظروف بخواهيم، ظرف و ظرفيت هم طلب بکنيم. هرگز نمي توان گفت: چون ما ظرفيت مان اينقدر بود، خدا به ما اينقدر داد. اين سخن نيمي از ثواب است، نه هر ثوابي و همه ثواب. 🎙آیت الله جوادی آملی شب بيست و هفتم رمضان هم يكي از احتمالات ليالي قدر است. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
مناحات_شبانگاهی. . 🔸 یَا صَانِعَ كُلِّ مَصْنُوعٍ یَا خَالِقَ كُلِّ مَخْلُوقٍ یَا رَازِقَ كُلِّ مَرْزُوقٍ یَا مَالِكَ كُلِّ مَمْلُوكٍ یَا كَاشِفَ كُلِّ مَكْرُوبٍ یَا فَارِجَ كُلِّ مَهْمُومٍ یَا رَاحِمَ كُلِّ مَرْحُومٍ یَا نَاصِرَ كُلِّ مَخْذُولٍ یَا سَاتِرَ كُلِّ مَعْیُوبٍ یَا مَلْجَأَ كُلِّ مَطْرُودٍ( ۱۰) 🔸یَا عُدَّتِی عِنْدَ شِدَّتِی یَا رَجَائِی عِنْدَ مُصِیبَتِی یَا مُونِسِی عِنْدَ وَحْشَتِی یَا صَاحِبِی عِنْدَ غُرْبَتِی یَا وَلِیِّی عِنْدَ نِعْمَتِی یَا غِیَاثِی عِنْدَ كُرْبَتِی یَا دَلِیلِی عِنْدَ حَیْرَتِی یَا غَنَائِی عِنْدَ افْتِقَارِی یَا مَلْجَئِی عِنْدَ ضْطِرَارِی یَا مُعِینِی عِنْدَ مَفْزَعِی(11) 🔸 یَا عَلامَ الْغُیُوبِ یَا غَفَّارَ الذُّنُوبِ یَا سَتَّارَ الْعُیُوبِ یَا كَاشِفَ الْكُرُوبِ یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ یَا طَبِیبَ الْقُلُوبِ یَا مُنَوِّرَ الْقُلُوبِ یَا أَنِیسَ الْقُلُوبِ یَا مُفَرِّجَ الْهُمُومِ یَا مُنَفِّسَ الْغُمُومِ(12) 💫 ای سازنده هر ساخته، ای آفریننده هر آفریده، ای روزی‌بخش هر روزی‌خوار، ای صاحب هر بنده و برده، ای برطرف‌کنندۀ هر غم و اندوه، ای آرامش بخش هر اندوهگین، ای مهرورز بر هر مهرجو، ای یاور هر بی‌یاور، ای پرده‌پوش هر کاستی، ای پناه هر رانده. 💫ای توشه‌ام در سختی، ای امیدم در ناگواری، ای همدمم در وحشت، ای همرهم در غربت، ای سرپرستم در نعمت، ای فریادرسم در گرفتاری، ای رهنمایم در سرگردانی، ای توانگری‌ام در تنگدستی‌، ای پناهم در ناچاری و درماندگی، ای مدد رسانم در هراس و دل‌نگرانی. 💫 ای دانای نهان‌ها، ای آمرزنده گناهان، ای پرده‌پوش عیب‌ها، ای برطرف‌کننده اندوه‌ها، ای دگرگون‌ساز دل‌ها، ای پزشک دل‌ها، ای روشنی‌بخش دل‌ها، ای همدم جان‌ها، ای گره‌گشای اندوه‌ها، ای گشایشگر دلتنگی‌ها. 🌸سُبْحانَكَ يَا لَاإِلٰهَ إِلّا أَنْتَ، الْغَوْثَ الْغَوْثَ، خَلِّصْنا مِنَ النَّارِ يَا رَبِّ. 💫منزّهی تو ای که معبودی جز تو نیست، فریادرس فریادرس، ما را از آتش برهان ای پروردگار 🌱🔸🌱 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. بسم الله الرّحمن الرّحیم      خداوندا بفضل خود در اين راه🍃               ز فضل ليلة القدرم كن آگاه🌷 كه آن شب در نوردم نامه هجر🍃               سلام هى حتّى مطلع الفجر🌷 نباشم بخت خواب آلود آن شب🍃              نمانم از زيان و سود آن شب🌷 فتوحى ده كه روح آرام گيرد🍃              كه از روح القدس الهام گيرد🌷 به هر عسرى رسان يسرى دو چندان🍃         بفضل خويش دشوارم كن آسان🌷 بعفوت كز پى آمرزش من🍃              گنه بخشى پذيرى پوزش من🌷 الهى صالحان را مهربانى🍃                صلاح كار ما را هم تو دانى🌷 ترجمه منظوم از ✍🏻              🍃مرحوم غلام رضا دبيران🍃 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
جزء ۲۷ شامل سوره های ذاریات، طور، نجم، قمر، رحمان، واقعه و حدید می باشد. ✅ یا درود؟ هَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ ضَيْفِ إِبْرَاهِيمَ الْمُكْرَمِينَ{24}إِذْ دَخَلُوا عَلَيْهِ فَقَالُوا سَلَامًا قَالَ سَلَامٌ قَوْمٌ مُّنكَرُونَ{25} ذاریات آیا خبر مهمانان ارجمند ابراهیم به تو رسید؟ {24}چون بر او درآمدند پس سلام گفتند. گفت: «سلام ، مردمی ناشناسید.» {25} "خداى سبحان در داستانهاى ابراهيم سلام را مكرر حكايت مى كند و اين خالى از شهادت بر اين معنا نيست كه اين كلمه كه در بين عرب جاهليت مستعمل بوده ، از بقاياى دين حنيف ابراهيم بوده ، و بطورى كه از آيات كريمه قرآن استفاده مى شود 👈 خداى تعالى كلمه سلام را تحيت خودش قرار داده است ، به آيات زير توجه فرمائيد:( سلام على نوح فى العالمين )، ( سلام على ابراهيم )، ( سلام على موسى و هرون )،( سلام على إل ياسين ) (سلام على المرسلين ).و صريحا فرموده كه سلام تحيت ملائكه است . 👌كلمه (سلام ) تحيتى است كه گسترش صلح و سلامت و امنيت در بين دو نفر كه به هم برمى خورند را اعلام مى دارد، البته صلح و امنيتى كه نسبت به دو طرف مساوى و برابر است و چون تحيت هاى جاهليت قديم و جديد علامت تذلل و خوارى زير دست نسبت به ما فوق نيست ."تفسیر المیزان ✅ ارتباط موضوع با و نفی بت پرستی: سوره نجم در سوره های نازل شده قبل از نجم ، به دفعات از تکذیب معاد و جزای اخروی توسط کافران و مکذبان نکوهش شده بود و ریشه ان در دنیا طلبی و میل انسان به ازادی برای فجور و گناه بیان شده بود. در سوره نجم به یکی دیگر از عقاید خرافی انها که مانع باور انها به معاد و مسئولیت پذیری در قبال اعمالشان میشود،اشاره شده است. انها را که کارگزاران خدا در اداره امور جهانند دختر خدا میدانستند. علت انثی دانستن انها هم این بود که طبق افسانه ها فرشتگان را موجوداتی مهربان و نرم و تاثیرپذیر تصور میکردند. لذا امید داشتند که با پرستش که به عنوان سمبل این فرشتگان بودند،دختران خدا را تحت تاثیر عبادات و نذر و نیازهای خود قرار دهند تا انها هم در جبران این اعمال انها،در نزد خدا شفاعتشان را کنند و باین ترتیب از مسئولیت و تبعات اعمال دنیوی خود رها شوند. 👈 همین موضوع است که اتصال موضوع معاد و توحید را که بعد از سوره نجم بطور زیادی در قران تکرار شده، برقرار میکند. یعنی عقاید اشتباه و خرافی راجع به خدا و توحید و کارگزاران خدا از جمله ،باعث میشود تا انسانها بدون باور به جزای اخروی اعمالشان هر طور که مایلند رفتار کنند و خود را با امیدواری به این شفعا،از عذاب وجدان و ترس از عذاب اخروی برهانند. لذا از این جا به بعد نفی بت پرستی و دستور به پرستش الله به عنوان تنها معبود تکرار میشود. در انتهای سوره نجم برای نخستین بار دستور عبادت خدا بیان شده است. ✒سیدکاظم فرهنگ جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست و هفت به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/joze27 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
✅ تنها، به خدا باقی می ماند. كُلُّ مَنْ عَلَيْهَا فَانٍ {26}هر چه بر [زمين] است فانى ‏شونده است {26} وَيَبْقَى وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ{27}و توجه باشكوه و ارجمند پروردگارت باقى خواهد ماند {27}رحمان : چیزی است که به ان توجه میشود در هنگام مواجهه و رویارویی .وجه در امور روحانی و درباره خدا عبارت است از جهتی که بوسیله قلب مورد توجه قرار میگیرد. التحقیق فی کلمات القران در سوره نحل نیز مفهومی مشابه ایه 27 رحمان برای بقا و فنا ارایه شده است: ماعندکم ینفد و ماعند الله باق. با ترکیب این دو ایه و عنایت به معنای لغت میتوان گفت 👈 آنچه که با توجه قلبی برای خدا انجام شده و نزد خدا ثبت شده است، باقی می ماند. ✅ درس سوره : خدای رحمان خالق هستی و عطاکننده نعمات بیشماربه انس و جن، قران و میزان را نیز وضع کرد.در قیامت ، به حساب همه شما با معیارها و موازین خدا رسیدگی میشود یا در جهنم عذاب خواهید شد و یا در جنات دلپذیر متنعم خواهید بود.پس به پاس این همه احسان خدا،موازین و معیارهای او را مراعات نمایید. ✅ ويژگي هاي اصحاب شمال: كيانند؟ إِنَّهُمْ كَانُوا قَبْلَ ذَلِكَ مُتْرَفِينَ{45}آنها (اهل دوزخ) پيش از اين، ناز پروردگان (برخوردار از نعمات) بودند {45}سوره واقعه وَكَانُوا يُصِرُّونَ عَلَى الْحِنثِ الْعَظِيمِ {46}و بر گناه بزرگ پافشارى مى‏كردند {46} وَكَانُوا يَقُولُونَ أَئِذَا مِتْنَا وَكُنَّا تُرَابًا وَعِظَامًا أَئِنَّا لَمَبْعُوثُونَ{47}و مى‏گفتند آيا چون مرديم و خاك واستخوان شديم واقعا [باز] زنده مى‏گرديم {47} ⭕ رفتار و افکار اصحاب شمال در دنیا چه بود است؟ ۱- مترف بودند.این نوع افراد در همه اقوام حضور داشته و موجبات نزول عذاب را فراهم میکنند. در سوره های اسرا، سبا و زخرف توصیفات کاملی از انها بیان شده است. مترفین از نعمات گسترده ای که در دنیا داشتند، بدرستی استفاده نکرده، فسق ورزیدند و از توجه به پاسخگویی در برابر رفتار خود نسبت به نعمتها غافل شده و با تفاخر به انها، حتی خود را مصون از عذاب میدانستند. متعصبانه و لجوجانه بر اداب و رسوم خود پای میفشردند و حقیقت را انکار میکردند ۲- بر گناه بزرگ (حنث عظيم) اصرار میکردند. حنث عظیم، همان تکذیب معاد و مصون دانستن خود از عذاب و جزاست که در ایه 47 آمده است. همین مصونیت داشتن ذهنی از عذاب،راه را برای هر ظلم و گناه دیگری بر انها هموار میکرد. ✅ پـنـج خـصـلت در 5 مرحله زنـدگـى دنـيـا اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَتَكَاثُرٌ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ ۖ :بدانید زندگى دنیا تنها بازى و سرگرمى و تجمّل پرستى و فخرفروشى در میان شما و افزون طلبى در اموال و فرزندان است،(حدید/20) از شـيـخ بـهـايـى (رحـمـه اللّه ) نـقـل شده كه گفته است : اين پنج خصلتى كه در آيه شـريـفـه ذكر شده، از نظر سنين عمر آدمى و مراحل حياتش مترتب بر يكديگرند، 👈 چون تا كـودك اسـت حـريـص در لعب و بازى است، و همين كه حد بلوغ مى رسد و استخوان بنديش مـحـكـم مـى شـود عـلاقه مند به لهو و سرگرمى ها مى شود، 👈و پس از آنكه بلوغش به حد نـهـايـت رسـيـد، آرايـش خـود و زنـدگـيـش مى پردازد و همواره به فكر اين است كه لباس فـاخـرى تـهـيـه كـنـد، مـركـب جـالب تـوجـهـى سـوار شـود، مـنـزل زيبايى بسازد، و همواره به زيبايى و آرايش خود بپردازد، 👈 و بعد از اين سنين به حـد كـهولت مى رسد آن وقت است كه (ديگر به اينگونه امور توجهى نمى كند، و برايش قـانـع كـنـنـده نـيـسـت، بـلكـه ) بـيـشـتـر به فكر تفاخر به حسب و نسب مى افتد، و چون سـالخـورده شـد هـمـه كـوشـش و تـلاشـش در بـيـشـتـر كـردن مال و اولاد صرف مى شود. ✒سیدکاظم فرهنگ جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست و هفت به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/joze27 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
✅ قرآن، برای عموم و خواص شده است. وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِن مُّدَّكِرٍ {32} قمر و قطعا قرآن را براى پندآموزى آسان كرديم پس آيا پندگيرنده‏اى هست {32} این آیه 4 بار در سوره قمر تکرار شده است. آسان ساختن، همان تسهيل كار است. آسان‌سازي قرآن كريم، القاء آن است به گونه‌اي كه فهم مقصودهاي آن براي عموم و براي خواص، آسان و ميسر گردد و به نحو آسان در اختيار فهم‌هاي ابتدايي و بسيط و ادراك‌هاي عميق قرار گيرد. به گونه‌اي كه هر كدام به ميزان فهم خود بهره برند. ✅ نه بر تاسف بخورید نه از نعمات سرمست شوید مَا أَصَابَ مِن مُّصِيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي أَنفُسِكُمْ إِلَّا فِي كِتَابٍ مِّن قَبْلِ أَن نَّبْرَأَهَا إِنَّ ذَٰلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرٌ (22) لِكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ ﴿۲۳حدید) ﻫﻴﭻ ﻣﺼﻴﺒﺘﻰ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﻭ ﻧﻪ ﺩﺭ ﻭﺟﻮﺩ ﺷﻤﺎ ﺭﻭﻯ ﻧﻤﻰ ﺩﻫﺪ ﻣﮕﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻫﻤﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺁﻧﻜﻪ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﻓﺮﻳﻨﻴﻢ ﺩﺭ ﻟﻮﺡ ﻣﺤﻔﻮﻅ ﺛﺒﺖ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﺮ ﺑﺮﺍﻯ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺁﺳﺎﻥ ﺍﺳﺖ.(22) تا بر انچه از دست دادید،تاسف نخورید و به انچه به شما داده شده شادمانی نکنید وخداوند هیچ متکبر فخرفروشی را دوست ندارد.(23) ⭕فلسفه مصایب و سختی ها چیست؟ ﻣﺼﺎﺋﺒﻰ ﻛﻪ ﺩﺍﻣﻨﮕﻴﺮ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﺑﺮ ﺩﻭ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﺳﺖ: ﻣﺼﺎﺋﺒﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﻭ ﻛﻔﺎﺭﻩ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﺍﻭ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﻳﻦ ﻣﺼﺎﺋﺐ ﺑﺴﻴﺎﺭﻧﺪ، ﻇﻠﻤﻬﺎ، ﺑﻴﺪﺍﺩﮔﺮﻳﻬﺎ، ﺧﻴﺎﻧﺘﻬﺎ، ﺍﻧﺤﺮﺍﻓﺎﺕ ﻭ ﻧﺪﺍﻧﻢ ﻛﺎﺭﻳﻬﺎ ﻭ ﺍﻣﺜﺎﻝ ﺁﻥ ﺳﺮﭼﺸﻤﻪ ﺑﺴﻴﺎﺭﻯ ﺍﺯ ﻣﺼﺎﺋﺐ ﺧﻮﺩ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﻣﺎ ﺍﺳﺖ.ﻭﻟﻰ ﺑﺨﺸﻰ ﺍﺯ ﻣﺼﺎﺋﺐ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺎ ﻫﻴﭽﮕﻮﻧﻪ ﻧﻘﺸﻰ ﺩﺭ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﺪﺍﺭﻳﻢ ﻭ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻳﻚ ﺍﻣﺮ ﺣﺘﻤﻰ ﻭ ﺍﺟﺘﻨﺎﺏ ﻧﺎﭘﺬﻳﺮ ﺩﺍﻣﺎﻥ ﻓﺮﺩ ﻳﺎ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﻯ ﺭﺍ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﺩ، ﺣﺴﺎﺏ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﺍﺯ ﻫﻢ ﺟﺪﺍ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﻟﺬﺍ ﺑﺴﻴﺎﺭﻯ ﺍﺯ ﺍﻧﺒﻴﺎء، ﻭ ﺍﻭﻟﻴﺎء ﻭ ﺻﻠﺤﺎء ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﺍﻳﻨﮕﻮﻧﻪ ﻣﺼﺎﺋﺐ ﻣﻰ ﺷﺪﻧﺪ. ﻣﺼﺎﺋﺒﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺷﺪﻩ، ﺗﻨﻬﺎ ﻣﺼﺎﺋﺒﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻫﻴﭽﻮﺟﻪ ﻗﺎﺑﻞ ﺍﺟﺘﻨﺎﺏ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﻣﻮﻟﻮﺩ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺍﻧﺴﺎﻧﻬﺎ ﻧﻤﻰ ﺑﺎﺷﺪ مانند ﻣﺼﺎﺋﺒﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺥ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺯﻟﺰﻟﻪ ﻫﺎ ﻭ ﺳﻴﻠﻬﺎ ﻭ ﻃﻮﻓﺎﻧﻬﺎ ﻭ ﺁﻓﺎﺕ ﻣﺨﺘﻠﻒ، ﻭ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻣﺼﺎﺋﺒﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻧﻔﻮﺱ ﺍﻧﺴﺎﻧﻬﺎ ﻭﺍﻗﻊ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﺮﮒ ﻭ ﻣﻴﺮﻫﺎ، ﻭ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﺩﺭﺩﻧﺎﻛﻰ ﻛﻪ ﺩﺍﻣﺎﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﺩ ﻫﻤﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺯ ﻗﺒﻞ ﻣﻘﺪﺭ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺩﺭ ﻟﻮﺡ ﻣﺤﻔﻮﻅ ﺛﺒﺖ ﺍﺳﺖ. اكنون ببينيم فلسفه تقدير اين مصائب در لوح محفوظ و سپس بيان اين حقيقت در قرآن چيست؟ انسان هميشه در جهان هستى با مشكلات و گرفتاريها و حوادث ناگوار رو بروست، و غالبا از خود سؤال مى‏كند: با اين كه خداوند مهربان و كريم و رحيم است اين حوادث دردناك براى چيست؟ قرآن مى‏گويد: «هدف اين بوده كه شما دلبسته و اسير زرق و برق اين جهان نباشيد». آرى اين مصائب شكننده تفاخر و غرور است، لذا در پايان آيه مى‏ افزايد: و خداوند هيچ متكبر فخر فروشى را دوست ندارد». برگزيده تفسير نمونه، ✅فرصتهای الهی را ازدست ندهیم :آمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَأَنفِقُوا مِمَّا جَعَلَكُم مُّسْتَخْلَفِينَ فِيهِ فَالَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَأَنفَقُوا لَهُمْ أَجْرٌ كَبِيرٌ 7 به خدا و رسولش ایمان بیاورید و از آنچه شما را جانشین و نماینده (خود) در آن قرار داده انفاق کنید؛ (زیرا) کسانی که از شما ایمان بیاورند و انفاق کنند، اجر بزرگی دارند!۷ :مَّن ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ وَلَهُ أَجْرٌ كَرِيمٌ11 🔹کیست که به خدا وام نیکو دهد (و از اموالی که به او ارزانی داشته انفاق کند) تا خداوند آن را برای او چندین برابر کند؟ و برای او پاداش پرارزشی است!۱۱ در سوره حدید ابتدا خداوند از انسانها میخواهد که از اموال و دارایی های که به نیابت از خدا بر انها اختیار پیدا کرده،بخشی را به توصیه مالک اصلی انفاق کند. در آیات بعد،نیز تاکید برانفاق و سرزنش از عدم انفاق را ادامه میدهد تا آیه ۱۱ که اوج دعوت و تشویق به انفاق است. 👈جایگاه خداونداز مالک اصلی دارایی که بافعل امر خطاب میکرد،به درخواست ای تبدیل میشود که نه تنها برگرداندن پول را به ذمه می گیرد،بلکه بازگشت حداقل آنرا تعهد می کند. 👌🔸آیا کسی هست که باین معامله پرسود،لبیک بگوید؟و البته رد این درخواستهای مودبانه نیز دور از ادب و جسورانه است. 👈 پس سعی کنیم فرصتهای انفاق را براحتی از دست ندهیم.. جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست و هفت به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/joze27 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جزء مرور کلی سوره و نکات آن 🎙سید ڪاظم فرهنگ ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
💬 از قرآن کریم برای مطالعه سایر نکات، به وبسایت یا کانال قران پویان درتلگرام و ایتا یا گروههای تقرب در تلگرام، ایتا و واتساپ  مراجعه نمایید. 🆔 @quranpuyan 💫گروه تقرب https://t.me/taqarrob99 http://eitaa.com/joinchat/616562802Cf7d0a91ea0 https://chat.whatsapp.com/Kbhf7Ywu2cw9Ry83l5oi2g
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 (تندخوانی) 📖 🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. جزء بیست و هفتم وَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنْتُمْ {حدید/۴} و هر كجا باشيد او با شماست کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در قرآن : 🛑قسمت دهم: ❓سئوال: ایا روزه ماه رمضان، و است؟ در ایه 184 سوره بقره امده است: فَمَن تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَّهُ وَأَن تَصُومُواْ خَيْرٌ لَّكُمْ می‌گوید«این نیکوکاری داوطلبانه (طعام دادن به مسکین) بهتر است» و ادامه می‌دهد «و روزه بهتر است». یعنی «نیکوکاری داوطلبانه: تطوع خير» و روزه را هم‌پایه می‌سازد. آيا بنا به انتخاب فرد ميتواند هركدام انجام شود؟ ↩️پاسخ: ❇️بخش چهام: در بخش هاي گذشته، 5 حالت مختلف از ترجمه و تفسير قسمت پایانی ایه 184 سوره بقره توسط مفسران ارايه شد: در اين قسمت به نقد دو دسته اصلي انها مي پردازيم: 🔸نقد نظراتي كه فَمَن تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَّهُ را مرتبط با افراد دانسته اند. "بعضى از مفسرين گفته اند فمن تطوع خيرا فهو خير له مرتبط به جمله قبل است ، كه مى فرمود: ((و على الذين يطيقونه فديه طعام مسكين )) الخ ، و معناى مجموع آن دو جمله اين است كه كسى كه بيشتر از طعام يك مسكين فديه بدهد، مثلا براى يك روز روزه، دو نفر مسكين را طعام دهد و يا طعام دو مسكين را به يك نفر بدهد برايش بهتر است . اشكالى كه بر اين تفسير وارد است : 1⃣- كلمه (تطوع ) اختصاص به مستحبات ندارد 2⃣-بنابراين نظر، تفسير فاء تفريع بى معنا مى شود چون در نتيجه قرار گرفتن تطوع به آن معنا (بيش از طعام يك مسكين دادن ) بر حكم فديه هيچ نكته معقولى بنظر نمى رسد، 3⃣- اصولا كلمه (تطوع بخير) هيچ دلالتى بر تطوع به زيادتر دادن ندارد.(بلكه به عمل از روي اختيار و تمايل دلالت دارد) 🔸نقد نظراتي كه ان تصوموا خير لكم،را منطبق بر و بمعنى روزه ماه رمضان بر مريض و مسافر دانسته اند : "و بعضى از مفسرين گفته اند: جمله ان تصوموا خير لكم ) خطاب به كسانى است كه از روزه گرفتن معذورند، نه عموم كه در جمله (روزه بر شما واجب شده ) مخاطب بودند، و مى گويند روزه اى كه بر همه واجب است بر مريض و مسافر مستحب است ، و بهتر آن است كه آنها نيز روزه را بر افطار ترجيح دهند، و در عين حال قضاى آن را هم بگيرند. 🔻اشكال اول : اگر مراد از جمله : (و ان تصوموا خير لكم ) استحباب روزه براى مريض و مسافر بود،با در نظر گرفتن اينكه در جمله : (فمن كان منكم مريضا) الخ مريض و مسافر غايب به حساب آمده اند، جا داشت در جمله بعدى هم غايب به حساب آمده ، در باره شان بفرمايد: (و ان يصوموا خير لهم ) مريض و مسافر اگر روزه بگيرند بر ايشان بهتر است ، ولى فرمود: (اگر روزه بگيريد برايتان بهتر است ) پس معلوم مى شود در جمله روى سخن با خصوص ‍ مسافر و مريض نيست . 🔻اشكال دوم : جمله بعدي (فعدة من ايام اخر) صريح در اين است كه حتما بايد در روزهاى ديگر روزه بگيرند، آن وقت چطور مفسرين نامبرده مى توانند بگويند آيه در صدد بيان رجحان روزه بر ترك آن براي اين افراد است . 🔻اشكال سوم : اگر جمله اولى (فمن كان منكم ) الخ در صدد بيان ترخيص روزه براى مسافر و مريض باشد، و بگويد گرفتن و نگرفتن روزه براى معذورين يكسان است ، البته جا داشت در جمله بعدى بفرمايد بلكه گرفتن آن بهتر است ، تا يك طرف تخيير را ترجيح داده و بيانگر رجحان آن باشد، ولى جمله اولى در مقام بيان روزه رمضان و روزه ايام ديگر سال است ، و با چنين زمينه اى ديگر ممكن نيست تنها از جمله : (و ان تصوموا خير لكم ) و بدون هيچ قرينه اى در كلام استفاده كنيم كه مى خواهد روزه رمضان را بر روزه غير رمضان ترجيح دهد. 🔻اشكال چهارم : مقام آيات ، مقام بيان حكم نيست ، تا ظهور رجحان و برتري با حكم وجوبى منافات پيدا كند، بلكه مقام ، مقام بيان ملاك تشريع است ، و اينكه اگر شارع اسلام حكمى را صادر مى كند خالى از فلسفه و حكمت و خير و نيكوئى نيست ، و عينا نظير آيه : ((فتوبوا الى بارئكم فاقتلوا انفسكم ذلكم خير لكم ))، و آيه : ((فاسعوا الى ذكر الله و ذروا البيع ذلكم خير لكم ان كنتم تعلمون ))، و آيه : ((تومنون بالله و تجاه دون فى سبيل الله باموالكم و انفسكم ذلكم خير لكم ان كنتم تعلمون )) است كه در هر سه آيه مى فرمايد، حكمى كه شده براى شما است و آيات در اين باب بسيار است و به معناي و اختيار در ترك آن نيست. 📚تفسير الميزان 💫مشروح نظرات مختلف را در لينك زير مطالعه نماييد http://quranpuyan.com/yaf_postst86_zmn-rwzh-Hkhm-msfr-w-mryD-wkhfrh-rwzh.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶وَ تَصَدَّقْ عَلَيَّ بِعَفْوِكَ وَ جَلِّلْنِي بِسَتْرِكَ وَ اعْفُ عَنْ تَوْبِيخِي بِكَرَمِ وَجْهِكَ 🔶 سَيِّدِي أَنَا الصَّغِيرُ الَّذِي رَبَّيْتَهُ وَ أَنَا الْجَاهِلُ الَّذِي عَلَّمْتَهُ وَ أَنَا الضَّالُّ الَّذِي هَدَيْتَهُ 🔶وَ أَنَا الْوَضِيعُ الَّذِي رَفَعْتَهُ وَ أَنَا الْخَائِفُ الَّذِي آمَنْتَهُ وَ الْجَائِعُ الَّذِي أَشْبَعْتَهُ وَ الْعَطْشَانُ الَّذِي أَرْوَيْتَهُ 🔶وَ الْعَارِي الَّذِي كَسَوْتَهُ وَ الْفَقِيرُ الَّذِي أَغْنَيْتَهُ وَ الضَّعِيفُ الَّذِي قَوَّيْتَهُ وَ الذَّلِيلُ الَّذِي أَعْزَزْتَهُ، 🔶وَ السَّقِيمُ الَّذِي شَفَيْتَهُ وَ السَّائِلُ الَّذِي أَعْطَيْتَهُ وَ الْمُذْنِبُ الَّذِي سَتَرْتَهُ 🔶وَ الْخَاطِئُ الَّذِي أَقَلْتَهُ وَ أَنَا الْقَلِيلُ الَّذِي كَثَّرْتَهُ وَ الْمُسْتَضْعَفُ الَّذِي نَصَرْتَهُ وَ أَنَا الطَّرِيدُ الَّذِي آوَيْتَهُ 🔶 أَنَا يَا رَبِّ الَّذِي لَمْ أَسْتَحْيِكَ فِي الْخَلاءِ وَ لَمْ أُرَاقِبْكَ فِي الْمَلَإِ أَنَا صَاحِبُ الدَّوَاهِي الْعُظْمَى 🔶 أَنَا الَّذِي عَلَى سَيِّدِهِ اجْتَرَى أَنَا الَّذِي عَصَيْتُ جَبَّارَ السَّمَاءِ أَنَا الَّذِي أَعْطَيْتُ عَلَى مَعَاصِي‌ الْجَلِيلِ الرُّشَا 🔶أَنَا الَّذِي حِينَ بُشِّرْتُ بِهَا خَرَجْتُ إِلَيْهَا أَسْعَى أَنَا الَّذِي أَمْهَلْتَنِي فَمَا ارْعَوَيْتُ وَ سَتَرْتَ عَلَيَّ فَمَا اسْتَحْيَيْتُ وَ عَمِلْتُ بِالْمَعَاصِي فَتَعَدَّيْتُ 💫و با گذشت بر من كرم فرما،و به پرده‏ پوشی ات خطاهايم را بپوشان،و به كرم وجودت از توبيخم درگذر، 💫آقاى من منم كودكى كه پروريدى،منم نادانى كه دانا نمودى،منم‏ گمراهى كه هدايت كردى، 💫منم افتاده اى كه بلندش نمودى،منم هراسانى كه امانش دادى،و گرسنه اى كه‏ سيرش نمودى،و تشنه اى كه سيرابش كردى، 💫و برهنه اى كه لباسش پوشاندى،و تهيدستى كه توانگرش‏ ساختى،و ناتوانى كه نيرومندش نمودى،و خوارى كه عزيزش فرمودى، 💫و بيمارى كه شفايش دادى، و خواهشمندى كه عطايش كردى،و گنهكارى كه گناهش را بر او پوشاندى، 💫و خطاكارى كه ناديده اش گرفتى،و اندكى كه‏ بسيارش فرمودى،و ناتوان شمرده اى كه ياری اش دادى،و رانده شده اى كه مأوايش بخشيدى، 💫من پروردگارا كسى‏ هستم كه در خلوت از تو حيا نكردم،و در آشكار از تو ملاحظ ننمودم،منم صاحب مصيبتهاى بزرگ، 💫منم آن‏كه بر آقايش گستاخى كرد،منم آن‏كه جبّار آسمان را نافرمانى كرد،منم آن‏كه بر معاصى بزرگ‏ رشوه دادم؛ 💫،منم آن‏كه هرگاه به گناهى مژده داده می شدم شتابان به سويش می رفتم،منم آن‏كه‏ مهلتم دادى باز نايستادم،و بر من پرده پوشاندى حيا نكردم،و مرتكب گناهان شدم و از اندازه گذراندم‏ ، 💮🔶💮🔶 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌ . بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيم 🔸خدایا زیاد کن بهره مرا در این روز از اعمال نافله و مستحبات 🔸و کرم فرما در حقم در این روز به حاضر و آماده ساختن و مسائل (امور مربوط به دنیا و آخرت) 🔸و نزدیک گردان در این روز وسیله مرا(بین وسایل و اسباب) به سوی خودت از میان وسیله ها 🔸ای خدایی که باز ندارد تورا (از کار لطف و جود و بخشش) اصرار و سماجت بندگان اصرار کننده. 🆔 @quranpuyan
🌹🌹🌹 و هایی از هر جزء قرآن کریم ✅روز بيست و هشتم جزء قسمت اول جزء 28شامل سوره های مدنی مجادله حشر ممتحنه صف جمعه منافقون تغابن طلاق و تحریم است. ✅ ها و های ممنوع و مجاز کدامند؟ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا تَنَاجَيْتُمْ فَلَا تَتَنَاجَوْا بِالْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَمَعْصِيَتِ الرَّسُولِ وَتَنَاجَوْا بِالْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ {9} اى كسانى كه ايمان آورده ايد چون با يكديگر محرمانه گفتگو مى‏ كنيد به [قصد] گناه و تعدى و نافرمانى پيامبر با همديگر محرمانه گفتگو نكنيد و به نيكوكارى و پرهيزگارى نجوا كنيد و از خدايى كه نزد او محشور خواهيد گشت پروا داريد {9} إِنَّمَا النَّجْوَى مِنَ الشَّيْطَانِ لِيَحْزُنَ الَّذِينَ آمَنُوا وَلَيْسَ بِضَارِّهِمْ شَيْئًا إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ {10} چنان نجوايى صرفا از [القاآت] شيطان است تا كسانى را كه ايمان آورده اند دلتنگ گرداند و[لى] جز به فرمان خدا هيچ آسيبى به آنها نمى‏ رساند و مؤمنان بايد بر خدا اعتماد كنند {10} لاَّ خَيْرَ فِي كَثِيرٍ مِّن نَّجْوَاهُمْ إِلاَّ مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلاَحٍ بَيْنَ النَّاسِ وَ مَن يَفْعَلْ ذَلِكَ ابْتَغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا {114} در بسيارى از رازگوييهاى ايشان خيرى نيست مگر كسى كه [بدين وسيله] به صدقه يا كار پسنديده يا سازشى ميان مردم فرمان دهد و هر كس براى طلب خشنودى خدا چنين كند به زودى او را پاداش بزرگى خواهيم داد {114} ✅خداوند اراده خود را محقق و میکند. آیات ۱-۵ سوره حشر، بطور خلاصه به پیروزی بدون جنگ و غیرقابل پیش بینی مسلمانان بر یهودیان بنی نضیر اشاره میکند. خداوند با القای ترس در دل انها، باعث شد تا خودشان قلعه های خود را خراب کنند .پس خداوند اراده خود و از جمله عذاب مخالفین را با استفاده از اسباب مختلف که گاها خارج از محاسبات مادی انسانهاست، محقق میکند. ✅درس سوره :از خداوندی که چنین صفات و قدرتهایی دارد،پروا کنید و هیچ گاه او را از یاد نبرید. با ایمان صادقانه،از اوامر و نواهی رسول اطاعت و او را یاری کنید. ازدورویی در افکار و رفتار پرهیز کنید. ✅ و : دو راهکار برای کسب تقوا و کاهش حب مال پس تا آنجا كه در توان داريد تقواي الهي پيشه كنيد، و گوش دهيد و اطاعت نمائيد، و انفاق كنيد كه براي شما بهتر است، و آنها كه از بخل و حرص خويشتن مصون بمانند رستگار و پيروزند.(۱۶)تغابن اگر خدا را وامى نيكو (قرض الحسنه) دهيد آن را براى شما دو چندان مى ‏گرداند و بر شما مى ‏بخشايد و خدا[ست كه] سپاس‏ پذير بردبار است (۱۷) 🖌سیدکاظم فرهنگ جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست و هشت به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/joze28 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌹🌹🌹 و هایی از هر جزء قرآن کریم ✅روز بيست و هشتم جزء قسمت دوم ✅ در ، فقط اعتماد به این اقوام و کشورها ممنوع است نه هر کافری لا یَنْهَاکمُُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ لَمْ یُقَاتِلُوکُمْ فیِ الدِّینِ وَ لَمْ یخُْرِجُوکمُ مِّن دِیَارِکُمْ أَن تَبرَّوهُمْ وَ تُقْسِطُواْ إِلَیهِْمْ إِنَّ اللَّهَ یحُِبُّ الْمُقْسِطِینَ(۸)إِنَّمَا یَنهَْاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ قَاتَلُوکُمْ فیِ الدِّینِ وَ أَخْرَجُوکُم مِّن دِیَارِکُمْ وَ ظَاهَرُواْ عَلیَ إِخْرَاجِکُمْ أَن تَوَلَّوْهُمْ وَ مَن یَتَوَلهَّمْ فَأُوْلَئکَ هُمُ الظَّالِمُونَ(۹- ممتحنه) خدا شما را از نیکی کردن و عدالت نسبت به کسانی که درکار دین با شما نجنگیدند و شما را از دیارتان بیرون نکردند باز نمیدارد زیرا خدا عدالت پیشگان را دوست دارد. 👈 خدا فقط شما را از دوستی و اعتماد به کسانی نهی میکند که در کار دین با شما جنگیدند، و از دیارتان بیرون راندند، و در بیرون راندنتان به یکدیگر کمک کردند. و کسانی که با آنان دوستی کنند، پس دوستی کنندگان همان ستمکارانند.👉 این آیات از مهمترین آیات قرآن در عرصه بین الملل است که تکلیف سطح و نوع تعامل حکومت اسلامی با کشورهای غیر اسلامی را بیان میکند: رابطه و حتی نیکی کردن به کسانی که علیه شما اقدامی نکردند،مجاز و توصیه شده است. اما هر گونه رابطه دوستانه با کسانی که بادین شما مبارزه می کنند و اقدام عملی علیه شما می کنند،ممنوع است. اما در برخورد با این دشمنان هم اجرای عدالت و عدم تعدی به انها واجب است. ✅ دعوت مسلمانان به يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَصُوحاً عَسى‌ رَبُّكُمْ أَنْ يُكَفِّرَ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ وَ يُدْخِلَكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ يَوْمَ لا يُخْزِي اللَّهُ النَّبِيَّ وَ الَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ نُورُهُمْ يَسْعى‌ بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَ بِأَيْمانِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنا أَتْمِمْ لَنا نُورَنا وَ اغْفِرْ لَنا إِنَّكَ عَلى‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ «8/تحریم» اى كسانى كه ايمان آورديد! به درگاه خدا توبه كنيد، توبه‌اى خالصانه. اميد است كه پروردگارتان بدى‌هاى شما را بپوشاند و شما را به بهشت‌هايى كه نهرها از زير آنها جارى است وارد كند. روزى كه خداوند، پيامبر و كسانى را كه به او ايمان آورده‌اند خوار نكند، نورشان پيشاپيش آنها واز سوى راستشان مى‌شتابد، مى‌گويند: پروردگارا! نور ما را كامل كن و ما را بيامرز، همانا تو بر هر چيز توانايى 🍃🌸(نصوح ) از ماده (نصح )به معنای جستجو از بهترین عمل و گفتار سودبخش است ودر معنای اخلاص نیز کاربرد دارد، بنابراین توبه نصوح ، توبه ای خالصانه است که صاحبش را از بازگشت به جانب گناه باز می دارد و یا بنده را برای رجوع از گناه خالص می سازد. 🌸👈در این آیه به همه مؤمنان می فرماید که توبه کنند، آنهم توبه ای خالصانه . تفسیر المیزان ✅پنج لطف ویژه خدا بر مَن یَتَّقِ اللَّهَ یجَْعَل لَّهُ مخَْرَجًا(۲)وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یحَْتَسِبُ ... (۳) ... وَ مَن یَتَّقِ اللَّهَ یجَْعَل لَّهُ مِنْ أَمْرِهِ یُسْرًا(۴) ... وَ مَن یَتَّقِ اللَّهَ یُکَفِّرْ عَنْهُ سَیِّاتِهِ وَ یُعْظِمْ لَهُ أَجْرًا(۵- طلاق) هر که از خدا پروا کند، 1.خدا برای او راه بیرون شدن [از مشکلات و تنگناها را] قرار میدهد 2. و او را از جایی که گمان نمیبرد روزی میدهد ... و هر که از خدا پروا کند 3. برای او در کارش آسانی قرار میدهد ... و هر کس از خدا پروا کند، 4.گناهانش را محو میکند 5.و پاداش او را بزرگ میدارد. (۵- طلاق) جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست و هشت به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/joze28 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛