eitaa logo
قران پویان
477 دنبال‌کننده
6هزار عکس
699 ویدیو
623 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
📖 ؟ “و لَولا فَضلُ اللهِ عَلَیکُم و رَحمَتُهُ ما زَکَی مِنکُم مِن اَحَدِِ اَبَداً” (و اگر فضل و رحمت خداوند بر شما نبود، هیچکدام از شما ابداً پاک و مطهَر نمی شد!) به آیه بار دیگر دقت کن! این محبت و رحمت است که باعث پاکی و اخلاص و رهایی می شود. خشونت، پاکی و طهارت روح نمی آورد. خشونت، مصلح نیست. هیچگاه نبوده است. این آیه شریفه صراحتاً به ما می آموزد که راه پاک خدا جز با مهر و طی شدنی نیست. اگر بدنبال پاکیِ خود و جامعه ات هستی باید فضل و رحمت الهی را توسعه دهی. پاکی با خشونت محقق نمی شود. خشونت بر ضد راه خدا و بر ضد پاکی است. آن نمی تواند حامل خوبی ها باشد. این محال است. نیل به پاکی و خلاصی از ناپاکی، تنها با فضل و رحمت الهی میسر است. توسعه ی مهر و رحمت است که نجات می آورد. و این یک آیه ی جهانی برای همه ی سالکان در همه ی عصرهاست. بدان که خداوند لطیف است و تنها این لطافت است که به او راه دارد. برگرفته از سایت مسعود ریاعی https://eitaa.com/quranpuyan
"اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ." خداست که هيچ معبودِ [بحقى‌] جز او نيست و زنده [پاينده‌] است.(2)سوره ال عمران ✨✨🍃 Allah - there is no deity except Him, the Ever-Living, the Sustainer of existence. 🔶🔶 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره إِنَّ الْإِنسَانَ خُلِقَ هَلُوعًا {19} به راستى كه انسان سخت آزمند [و بیتاب] خلق شده است  إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعًا {20} چون صدمهاى به او رسد عجز و لابه كند  وَإِذَا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعًا {21} و چون خيرى به او رسد بخل ورزد  إِلَّا الْمُصَلِّينَ {22} غير از نمازگزاران  الَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَاتِهِمْ دَائِمُونَ {23} همان كسانى كه بر نماز(عبادت) شان پايدارى(مداومت) مىكنند وَالَّذِينَ فِي أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ مَّعْلُومٌ {24} و همانان كه در اموالشان حقى معلوم است  لِّلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ {25} براى سائل و محروم  وَالَّذِينَ يُصَدِّقُونَ بِيَوْمِ الدِّينِ {26} و كسانى كه روز جزا را باور دارند  وَالَّذِينَ هُم مِّنْ عَذَابِ رَبِّهِم مُّشْفِقُونَ {27} و آنان كه از عذاب پروردگارشان بيمناكند  إِنَّ عَذَابَ رَبِّهِمْ غَيْرُ مَأْمُونٍ {28} چرا كه از عذاب پروردگارشان ايمن نمىتوانند بود  وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ {29} و كسانى كه دامن خود را حفظ مىكنند {إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ {30} مگر بر همسران خود يا كنيزانشان كه [در اين صورت] مورد نكوهش نيستند  {فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاء ذَلِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْعَادُونَ {31} و هر كس پا از اين[حد] فراتر نهدآنان همان از حد درگذرندگانند  وَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ {32} و كسانى كه امانتها و پيمان خود را مراعات مىكنند  وَالَّذِينَ هُم بِشَهَادَاتِهِمْ قَائِمُونَ {33} و آنان كه بر شهادتهاى خود ايستاده اند  وَالَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ {34} و كسانى كه بر (کیفیت) نمازشان مراقبت میورزند  أُوْلَئِكَ فِي جَنَّاتٍ مُّكْرَمُونَ {35} آنها هستند كه در باغهايى [از بهشت] گرامى خواهند بود  💢عصاره فراز آیات (35-19) نوع انسان آزمند است مگر افرادی که رفتارها و باورهای(مصلین) را در خود تثبیت کنند که در آخرت در بهشت خواهند بود. 🖌 سید کاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp8635 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین شماره 7 در مواجهه با شنيده ها و شبكه هاي اجتماعي چه كنيم؟ 🔶در زندگي روزمره،هر روز اخبار و شنيده هاي زيادي در موضوعات مختلف از رسانه ها و دوستان و همكاران دريافت مي كنيم. 🔶بسياري از انها حاوي مطالبي شامل انتساب يك سخن يا رفتار به يكي از دوستان،آشنايان،مسئولين كشور،سخنرانان ،فرهيختگان، ورزشكاران، هنرمندان و ... ميباشد و متاسفانه ماهم ناخواسته انرا فوروارد مي كنيم يا بعنوان شنيده ها به ديگران بازگو مي كنيم. 🔶آيا اين رفتار صحيح است؟ آيا واكنش هاي ما منطبق بر اموزه هاي قرآني است؟ ◀️ لَّوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنفُسِهِمْ خَيْرًا وَقَالُوا هَٰذَا إِفْكٌ مُّبِينٌ 💫چرا هنگامی که این (تهمت) را شنیدید، مردان و زنان با ایمان نسبت به خود (و کسی که همچون خود آنها بود) گمان خیر نبردند و نگفتند این دروغی بزرگ و آشکار است؟!(12)سوره نور 🔶"قرآن مى توانست به اين تعبير بگويد:اى مسلمانها!چرا آنوقت كه شنيديد،به برادران مسلمانتان گمان بد برديد و گمان خوب نبرديد؟ اگر چنين مى گفت يك مطلب ساده اى گفته بود.ولى قرآن همين مطلب را با بيان ديگر مى گويد،نمى گويد 🔶«چرا به برادران و خواهران مؤمنتان گمان بد برديد؟» ،🔶ميگويد«چرا به خودتان گمان بد برديد؟»😞😞 🍃🍃🍃🍃🍃🍃 💫يعنى توجه داشته باشيد،شما يك پيكريد،شما به قول مولوى«نفس واحد»هستيد: «مؤمنان هستند نفس واحده». 🔶همه مسلمانها و مؤمنين بايد اينطورحساب كنند كه اعضاى يك پيكرند،اگر به يك مؤمن زده مى شود آن را به خودشان تلقى كنند.اين يك نكته كه به جاى اينكه بگويد چرا به برادران مؤمن گمان خير نبرديد مى گويد چرا به خودتان گمان خير نبرديد،يعنى مسلمان«من»و«او»نبايد‌ داشته باشد،مسلمان بايد بداند عرض برادر مسلمان عرض اوست،آبروى برادرمسلمان آبروى خودش است." 📚شهيد مطهري تفسير سوره نور تهیه شده توسط گروه درپیام رسان ایتا در صورت تمایل میتوانید با لینک زیر به گروه ملحق شوید 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
کانالِ قرآن‌پویان: پرسش و قرآنی ❓❓❓❓❓❓❓❓ سوال این است👇👇 چیست؟ - و چیست؟ ⬅️یکی از موضوعاتی که در جامعه ما مطرح است بحث موسیقی مجاز یا حلال و حرام است. 👈آیا در قران راجع به حرمت موسیقی و خوانندگی زنان،آیه ای داریم؟علت عقلی و معیار حرمت موسیقی چیست؟ 👈آیا برگزاری ارکستر در برخی شهر ها ممنوع و در برخی شهرها مجاز است؟ 👈تعریف و و در قرآن چیست؟ ✅موسیقی مشكوك  به طور كلی می توان گفت در هر موردی كه یقین داشتیم موسیقی یا حرام است خواه موسیقی ایرانی باشد یا غربی، با آهنگ باشد یا با كلام، اجتناب از آن واجب است مانند موسیقی های شهوانی و برعكس، هر مورد كه یقین داشتیم موسیقی غیر لهوی است مانند سرودهای انقلابی و رزمی، در این صورت جایز است و مانعی ندارد. اما گر چنین یقین و علمی پیدا نكردیم، چه از جهت مثبت بودن و منفی بودن آن، بنابر قاعده مشهور اصولی كه در شبهات حكمیه، یعنی جایی در حكم یك موضوع شك داریم، اصل برائت جاری میشود یعنی اشكال ندارد و حلال است.  حتی فقیهانی كه را به طور مطلق حرام دانسته اند، حكم به حلال بودن موسیقی های مشكوك داده‌اند «در شبهه (مورد مشكوك) موضوعی كه بازگشت آن به شبهه حكمی است، اصل مباح بودن و جایز بودن است» . عموما فقیهان بزرگ در غنا و بسیاری موضوعات به عرف ارجاع داده‌اند البته عرف به تنهایی دلیل مستند در برابر كتاب و سنت و اجماع و عقل محسوب نمی شود بلكه اعتبار آن منوط به كاشفیت از امضاء شارع است كه در این صورت در سنت داخل می شود. ولی پس از توجه به ملاكهایی كه ذكر آن گذشت، انطباق آهنگ و موسیقی و صدا با عرف سنجیده می شود. صاحب جواهر می نویسد: «الغناء كیفیه خاصه موكوله الی العرف» . البته محقق اردبیلی و شهید ثانی نیز در آثار خویش شبیه این مطالب را نوشته‌اند . امام خمینی هم تشخیص موسیقی مطرب و صداهای مشكوك را برعهده عرف می دانند.  ✅غنا از دیدگاه اسلام و عرف با مراجعه به قرآن ملاحظه می كنیم كه واژه «غنا» مستقیم به كار نرفته، ولی آیاتی وجود دارد كه در روایات يكي از مصداق‌هاي آن را به «غنا» نسبت داده اند؛ از جمله در آیاتی كه لهوالحدیث، لغو و قول زور آمده، با غنا همراه شده است. آیه «و من الناس من یشتری لهوالحدیث لیضل عن سبیل ا... بغیر علم و تتخذها هزوا اولئك لهو عذاب مهین»، عده ای از مردم خریدار سخنان بیهوده‌اند تا بدون علم مردم را گمراه كنند و قرآن را به مسخره می گیرند برای آنها عذابی خوار كننده است. در روایت صحیحی وارد شده است كه «الغنی مما قال ا... عزوجل: «و من الناس...» ، یعنی غنا از مواردی است كه خداوند در قرآن فرموده عده ای از مردم.... در روایت صحیح دیگری آمده است: «الغنی مما وعدا... علیه النار و تلا هذه الایه» ، یعنی غنا از آن مواردی است كه خداوند وعده آتش داده است.آن گاه آیه فوق را تلاوت فرمود. در آیاتی نظیر آیه «واجتنبوا قول الروز»، از سخن باطل دوری گزینید. در روایتی آمده است: «قول الروز الغنی» و در آیاتی نظیر آیه «والذین هم عن اللغو معرضون» ، مومنان كسانی‌اند كه از لغو دوری می نمایند. در بعضی از روایات آمده است كه «عن الغنی و الملاهی».  در روایات صحیح و مستقلی نیز به حرمت غنا تصریح شده است مانند «الغناء مما وعدا... علیه النار»  ، غنا از چیزهایی است كه خدا برآن وعده جهنم داده است. روایات باب غنا در وسائل‌الشیعه حدود 50 مورد است. در مجموع آیات و روایات حرمت غناي لهوي قطعی است، ولی غنا در تعریف شرعی آن با غنا در عرف تفاوت دارد و فقهای بزرگ بعضی به صراحت فرموده‌اند. غنا در عرف اعم از غنای لهوی و غیرلهوی است، ولی غنای حرام در شرع غنای لهوی است. بعضی عالمان تصریح كرده‌اند غنا همان موسیقی و موسیقی همان غناست ، ولی بعضی دیگر لفظ موسیقی را بر آهنگ حاصل از ابزارهای موسیقی می دانند، یعنی هر غنا، موسیقی هست، ولی هر موسیقی، غنا نیست و كاربرد امروزي نيز همين است. ادامه دارد... 🖋حجت الاسلام حمید مغربی جهت مشاهده پاسخها و نظرات مختلف به لینک زیر مراجعه نمایید👇👇 http://yon.ir/Qp2767 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه ✨پروردگارا در آن روز که مردم برانگیخته می‌شوند، مرا شرمنده و رسوا مکن! کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://eitaa.com/quranpuyan
📖 ؟ آیات و جملات ✅ اقرار زبانی به ایمان مانع از نمی شود در آیه ی ۲ سوره مبارکه ی عنکبوت سربلندی از آزمایش های الهی را دلیل بر ایمان بیان میکند نه اقرار زبانی به ایمان أَحَسِبَ النَّاسُ أَن يُتْرَكُوا أَن يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ فولادوند: ﺁﻳﺎ ﻣﺮﺩم ﭘﻨﺪﺍﺷﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺗﺎ ﮔﻔﺘﻨﺪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻳﻢ ﺭﻫﺎ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﻣﻮﺭﺩ ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﻤﻰ ﮔﻴﺮﻧﺪ؟ تفسیر الحدیث در خصوص این آیه نظر زیر را بیان میکند: ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ: ﺑﺎ ﺻﺮﻑ ﮔﻔﺘﻦ ﺍﻳﻨﻜﻪ: ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﻢ، ﻣﺆﻣﻨﻢ، ﻛﺎﺭ ﺗﻤﺎم ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ، ﺑﻠﻜﻪ ﺁﺯﻣﻮﻥ ﺧﻮﺍﻫﻴﺪ ﺷﺪ ﺗﺎ ﺻﺪﻕ ﺍﻳﻦ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﺍﺯ ﻛﺬﺏ ﺁﻥ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﺷﻮﺩ. https://goo.gl/7FDbr8 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر و فهم سوره : ❓❓منظور از خلق الانسان هلوعا چيست؟ اگر حرص،بطور مطلق بد است،پس چرا در انسان، آفريده شده است؟ " هر انسانى در همان آغاز تولدش ، و در عهد كودكى و قبل از رشد و بلوغش مجهز به شديد هست ، و اين حرص شديد بر خير صفتى است كمالى كه اگر نبود به دنبال و جلب خير و دفع شر از خود بر نمى آمد، همچنان كه قرآن كريم فرموده : ((و انه لحب الخير لشديد)) . و چون به حد بلوغ و رشد رسيد به دستگاهى ديگر مجهز مى شود، و آن عبارت است از عقل كه با آن حقائق امور را آنطور كه هست درك مى كند، اعتقاد حق و عمل خير را تشخيص مى دهد، آن وقت است كه حرص شديد در ايام كودكيش كه او را در هنگام برخورد با شر به جزع در مى آورد، و در هنگام رسيدن به خير از بذل خير جلوگيرش مى شد، مبدل به حرصى ديگر مى شود، و آن حرص شديد به خير واقعى و فزع شديد از شر اخروى است ، و با در نظر گرفتن اينكه خير واقعى عبارت است از مسابقه به سوى مغفرت پروردگار، و شر واقعى عبارت است از نافرمانى خداى تعالى ، در نتيجه چنين كسى از كار خير سير نمى شود، و پيرامون گناه نمى گردد، و اما نسبت به شر و خير دنيوى حرصى نمى ورزد، و از حدودى كه خداى تعالى برايش معين كرده تجاوز نمى كند، در هنگام برخورد با گناه حرص خود را با فضيلت صبر كنترل مى كند، و نيز در برابر اطاعت پروردگار حرص خود به جمع مال و اشتغال به دنيا را با فضيلت صبر كنترل مى كند، با توجه به مطلب فوق، صفت حرص در آياتي (كه از خلقت بشر سخن مى گويد، و با در نظر گرفتن اينكه مى خواهد حرص را مذمت كند)، به همه انسانها نسبت داده ، با ((احسن )) بودن خلقت هر چيز كه آيه ((الذى احسن كل شى ء خلقه )) از آن خبر مى دهد منافات ندارد، چون حرصى كه منسوب به خداست حرص بر خير واقعى است ، و حرصى كه صرف جمع مال و غفلت از خدا مى شود منسوب به خودانسانها است ، اين خود انسان است كه حرص خدادادى را مثل ساير نعمتها به سوء اختيار و كج سليقه گى خود به نقمت مبدل مى سازد. تفسیر المیزان http://yon.ir/Qp8635 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین شماره 7 در مواجهه با شنيده ها و شبكه هاي اجتماعي چه كنيم؟ 🔶در زندگي روزمره،هر روز اخبار و شنيده هاي زيادي در موضوعات مختلف از رسانه ها و دوستان و همكاران دريافت مي كنيم. 🔹بسياري از انها حاوي مطالبي شامل انتساب يك سخن يا رفتار به يكي از دوستان،آشنايان،مسئولين كشور،سخنرانان ،فرهيختگان، ورزشكاران، هنرمندان و ... ميباشد و متاسفانه ماهم ناخواسته انرا فوروارد مي كنيم يا بعنوان شنيده ها به ديگران بازگو مي كنيم. 🔶آيا اين رفتار صحيح است؟ آيا واكنش هاي ما منطبق بر اموزه هاي قرآني است؟ ◀️لَّوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنفُسِهِمْ خَيْرًا وَقَالُوا هَٰذَا إِفْكٌ مُّبِينٌ 💫چرا هنگامی که این (تهمت) را شنیدید، مردان و زنان با ایمان نسبت به خود (و کسی که همچون خود آنها بود) گمان خیر نبردند و نگفتند این دروغی بزرگ و آشکار است؟!(12) سوره نور 🔹"نكته دوم اينكه باز نمى گويد چرا«شما»به خودتان گمان خوب نبرديد؟ ،مىگويد:چرا«مؤمنين و مؤمنات»به خودشان گمان خوب نبردند؟ 🔰🔰🔰🔰 🔶اولا زن و مرد را با هم ذكر مى كند،يعنى زن و مردندارد،و ثانيا كلمه«ايمان»را دخالت مى دهد،مى خواهد بگويدايمان ملاك وحدت و است،مؤمنان از آن جهت كه مؤمن هستند نفس واحد هستند،يعنى ملاك وحدت و اتحاد را هم بيان مى كند. 🌟🌟🌟🌟🌟🌟 🔶در واقع مى خواهد بگويد:اى مردان مؤمن و اى زنان مؤمن،آيا اگر به شما چنين تهمتى زده بودند حاضر بوديد را كه به خودتان زده اند بازگو كنيد،هر جا بنشينيد بگوييد به من چنين تهمتى زده اند و درباره من چنين حرفى مى زنند؟ هيچ وقت درباره خودتان چنين حرفى مى گفتيد؟ چطور اگر درباره شما حرفى بزنندخودتان مى فهميد كه بايد سكوت كنيد،و حرف بدى را كه مردم براى شما جعل كرده اند ديگر خودتان اشاعه نمى دهيد،ولى وقتى كه درباره برادران و خواهران مؤمن خودتان حرفى را مى شنويد، همان كارى را كه درباره خودتان مى كنيد درباره آنها نمى كنيد؟" 📚 شهيد مطهري تفسير سوره نور تهیه شده توسط گروه درپیام رسان ایتا در صورت تمایل میتوانید با لینک زیر به گروه ملحق شوید 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
#دعاهای_روزانه «یَا اللَّهُ یَا رَحْمَانُ یَا رَحِیمُ یَا مقلب‌القلوب ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَى دِینِکَ» «ای خداوند! ای رحمان! ای مهربان! ای دگرگون‌کننده دلها! دل مرا بر دینت پایدار کن» https://eitaa.com/quranpuyan
https://www.instagram.com/quranpuyan/ #آیات_تصویری را در #اینستاگرام قرآن‌پویان ببینید کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
تفسیری امام موسی صدر ♻️♻️♻️ ◀️نخستین و عنصر در مدل تفسیری امام صدر «فهم پذیری همگانی قرآن» است. امام خود درباره این ویژگی می‌گوید که همگان می‌توانند برای فهم قرآن اقدام کنند، اما این اقدام یک‌سری مقدمات طبیعی دارد و به عنوان مثال باید با زبان عربی و همچنین فضای نزول همخوانی داشته باشد. بنابراین از نظر امام صدر فهم قرآن منحصر به فهم مفسران نخستین نیست. ◀️دومین نکته اعتقاد به مرجعیت قرآن است که از بحث‌های کلیدی و اعتقادی است. به گمان من امام صدر مانند بسیاری از عالمان به درستی اعتقاد دارد که مرجع اصلی قرآن است و مسائل دیگر باید در پرتو قرآن مطرح شوند. امام صدر برای اثبات این مدعا روایات بسیاری را هم به عنوان شاهد مثال آورده است. اصولا اصل اول در دین‌شناسی نیز در همین نکته نهفته است. ◀️سومین عنصر و فهم اصلی از قرآن است. ما باید قرآن را با توجه به شرایط و اوضاع زندگی و زمانه خودمان بفهمیم بدون آنکه آن را از قالب زبان عربی‌اش خارج کنیم. متون مقدس مانند منابع زیرزمینی می‌مانند. هرچه آگاهی ما از این منابع بیشتر شود، برداشت ما از آنها نیز بیشتر خواهد بود. در قدیم از نفت صرفا چهار ماده برداشت می‌شد، اما امروزه به مدد تکنولوژی ده‌ها ماده از نفت استخراج می‌شود؛ این در صورتی است که نفت همان است که در قدیم بود. در اینجا صرفا آگاهی ما از نفت بیشتر شده است. 🔶فهم اصلی قرآن یعنی اینکه ما مشکلات و گرفتاری‌های زمانه خود را با استفاده از قرآن حل کنیم. به عنوان مثال امام صدر در تفسیر آیات هشتم و نهم سوره مبارکه «التکویر» یعنی «وَإِذَا الْمَوْءُودَةُ سُئِلَتْ* بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ» بر اساس شرایط روز، می‌گوید که اگر دختران را از حضور در اجتماع محروم کرده یا حق انتخاب و آزادی را از آنها سلب کنیم، در اصل همان زنده‌ به‌گور کردن را انجام داده‌ایم. در زمان فعالیت امام صدر در لبنان بحث رای زنان نیز مطرح بود. ◀️ چهارمین عنصر و تفسیر رسالی اعتقاد به لایه‌های مختلف معنایی است. یعنی قرآن سطح‌های مختلف معنایی دارد و هرکسی متناسب با نوع فکر خود با آن آشنا می‌شود. راز نو بودن قرآن نیز در دارا بودن لایه‌های مختلف معنایی است. بنابراین هرکس که داناتر، باسوادتر و آگاه‌تر باشد، بهتر می‌تواند از قرآن بهره‌برداری کند. 🔹بخشی از سخنراني حجت الاسلام مهريزي در خصوص تفسیری امام موسي صدر 💻نقل از سایت امام صدر 🔶🔶 https://eitaa.com/quranpuyan