Azam:
پرسش و #پاسخ قرآنی
❓❓❓❓❓❓❓❓
سوال این است👇👇
#معیارهای_موسیقی_حلال_حرام چیست؟ - #منظور_از_غنا_موسیقی_مطرب_لهو و #لعب چیست؟
⬅️یکی از موضوعاتی که در جامعه ما مطرح است بحث موسیقی مجاز یا حلال و حرام است.
👈آیا در قران راجع به حرمت موسیقی و خوانندگی زنان،آیه ای داریم؟علت عقلی و معیار حرمت موسیقی چیست؟
👈آیا برگزاری ارکستر در برخی شهر ها ممنوع و در برخی شهرها مجاز است؟
👈تعریف #غنا و #لهو و #لعب در قرآن چیست؟
✅معیار های موسیقی حلال و حرام
با بررسی آیات و روایاتی كه به نحوی با موسیقی ارتباط دارد، بخصوص روایاتی كه ناظر بر موسیقی های مربوط به دربار اموی و عباسی بوده است، می توان ملاكهایی را به دست آورد كه به طور كلی هر موسیقی با كلام و آواز و بی كلام، اصیل یا تلفیقی و... در صورتی كه حائز ویژگی های زیر باشد، حرام است:
🔶1- اشعار عاشقانه به معنای جنبه های جنسی آن كه در میان اشراف و درباریان رواج داشته و توسط مردان زن نما، كنیزان خوش صدا و یا نوجوانان خوش صدا خوانده می شده است؛
🔷2- خوانندگی همراه با رقص و نوازندگی با ابزارهایی موسیقی؛
🔶3- هر نوع موسیقی با حضور مشترك زنان و مردان در مجالس عیش و نوش؛
🔷4- موسیقی مناسب مجالس شرابخوارگی، قمار و به طور كلی مجالس فسق و فجور و گناه؛
🔶5- موسیقی لهوی (لهو چیزی است كه موجب انحراف انسان از مسیر الهی و معنویت و یاد خدا باشد)؛
🔷6- موسيقی كه موجب اشاعه فحشا شود و انسان را به گناه و شهوترانی تشویق كند؛
🔶7- موسیقی كه محتوی و اشعار آن باطل و ناحق باشد؛
🔷8- موسیقیی كه انسان را به بی حالی، سرخوردگی، واخوردگی، انزوا، گوشه گیری، نومیدی، یاس و سرانجام خودكشي بكشاند؛
🔶9- موسیقی به گونه ای باشد که انسان را ازحال طبیعی خارج وموجب زوال عقل گردد.
موسیقی ای كه لغو باشد، آنچه هدف عقلایی نداشته باشد، و بیهوده باشد، نمی توان حرام دانست زیرا هر لغوی حرام نیست.
👈مجموع ویژگی های فوق در سه محور اصلی است:
✔️اول: آهنگ؛ اگر آهنگ طرب آور و رقص آور باشد، میل به شهوترانی و انحراف را ایجاد می كند و حرام است.
البته هر آهنگ طرب آور حرام نیست ولی اگر به حدی باشد که انسان را از حال طبیعی خارج وموجب زوال عقل گرددحرام است.
✔️دوم: محتوای آهنگ و اصطلاحا ماده غنا؛ اگر محتوی لهو و باطل و منفی و زشت باشد، حرام است.
✔️سوم: شرایط آهنگ؛ اگر تناسب با مجالس فسق و فجور و گناه داشته باشد، حرام است.
اصطلاحا موسیقی با چنین شرایطی را موسیقی یا غنای لهوی نامیدهاند. از دقت و توجه در معنای #لهو، نیز جهت گیری كلی موسیقی لهوی روشن می شود.
در فتاوای علمای معاصر موسیقی مناسب مجالس لهو و عیاشی باشد و یا موجب مفسده باشد حرام است و غیر آن حرام نیست.
اكثر موسيقي هالي سنتي و محلي ايراني و نيز موسيقيهاي كلاسيك و سمفونيهاي غربي از نوع موسيقي و غناي لهوي حرام نيست.
در مورد همخواني خانمها و يا خانمها و آقايان در موسيقيها و تواشيح اگر به گونه غناي حرام نباشد يعني تحريك جنسي و شهواني نداشته باشد و مناسب مجالس گناه نباشد و بطور كلي مفسدهاي نداشته باشد اشكال ندارد و اكثر عالمان معاصر بدان فتوا داده اندا .
در مورد خوانندگي ونیز مداحی خانمها نيز همان قاعده كلي و معيارهاي بيان شده صادق است يعني صداي خوب و آواز همراه آهنگ حرام نيست ولي اگر صداي آنان در معرض ريبه، تلذذ، تحريك شهواني باشد، يا بعنوان ثانوي، و يا به عنوان غناي لهوي حرام ميباشد و برخي عالمان معاصر تصريح كردهاند گوش دادن به آواز زن اگر غنا نباشد و باعث التذاذ جنسي و تهييج شهوت نشود و مفسدهاي بر آن مترتب نگردد اشكال ندارد.
🖋حجت الاسلام حمید مغربی
جهت مشاهده پاسخها و نظرات مختلف به لینک زیر مراجعه نمایید👇👇
http://yon.ir/Qp2767
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
📖 #قرآنچهمیگوید؟
“و لَولا فَضلُ اللهِ عَلَیکُم و رَحمَتُهُ ما زَکَی مِنکُم مِن اَحَدِِ اَبَداً”
(و اگر فضل و رحمت خداوند بر شما نبود، هیچکدام از شما ابداً پاک و مطهَر نمی شد!)
به آیه بار دیگر دقت کن! این محبت و رحمت است که باعث پاکی و اخلاص و رهایی می شود. خشونت، پاکی و طهارت روح نمی آورد. خشونت، مصلح نیست. هیچگاه نبوده است. این آیه شریفه صراحتاً به ما می آموزد که راه پاک خدا جز با مهر و #رحمت طی شدنی نیست. اگر بدنبال پاکیِ خود و جامعه ات هستی باید فضل و رحمت الهی را توسعه دهی. پاکی با خشونت محقق نمی شود.
خشونت بر ضد راه خدا و بر ضد پاکی است. آن نمی تواند حامل خوبی ها باشد. این محال است. نیل به پاکی و خلاصی از ناپاکی، تنها با فضل و رحمت الهی میسر است. توسعه ی مهر و رحمت است که نجات می آورد. و این یک آیه ی جهانی برای همه ی سالکان در همه ی عصرهاست. بدان که خداوند لطیف است و تنها این لطافت است که به او راه دارد.
برگرفته از سایت مسعود ریاعی
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرایهمه :
تدبر در سوره #معارج
إِنَّ الْإِنسَانَ خُلِقَ هَلُوعًا {19}
به راستى كه انسان سخت آزمند [و بیتاب] خلق شده است
إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعًا {20}
چون صدمهاى به او رسد عجز و لابه كند
وَإِذَا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعًا {21}
و چون خيرى به او رسد بخل ورزد
إِلَّا الْمُصَلِّينَ {22}
غير از نمازگزاران
الَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَاتِهِمْ دَائِمُونَ {23}
همان كسانى كه بر نماز(عبادت) شان پايدارى(مداومت) مىكنند
وَالَّذِينَ فِي أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ مَّعْلُومٌ {24}
و همانان كه در اموالشان حقى معلوم است
لِّلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ {25}
براى سائل و محروم
وَالَّذِينَ يُصَدِّقُونَ بِيَوْمِ الدِّينِ {26}
و كسانى كه روز جزا را باور دارند
وَالَّذِينَ هُم مِّنْ عَذَابِ رَبِّهِم مُّشْفِقُونَ {27}
و آنان كه از عذاب پروردگارشان بيمناكند
إِنَّ عَذَابَ رَبِّهِمْ غَيْرُ مَأْمُونٍ {28}
چرا كه از عذاب پروردگارشان ايمن نمىتوانند بود
وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ {29}
و كسانى كه دامن خود را حفظ مىكنند
{إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ {30}
مگر بر همسران خود يا كنيزانشان كه [در اين صورت] مورد نكوهش نيستند
{فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاء ذَلِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْعَادُونَ {31}
و هر كس پا از اين[حد] فراتر نهدآنان همان از حد درگذرندگانند
وَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ {32}
و كسانى كه امانتها و پيمان خود را مراعات مىكنند
وَالَّذِينَ هُم بِشَهَادَاتِهِمْ قَائِمُونَ {33}
و آنان كه بر شهادتهاى خود ايستاده اند
وَالَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ {34}
و كسانى كه بر (کیفیت) نمازشان مراقبت میورزند
أُوْلَئِكَ فِي جَنَّاتٍ مُّكْرَمُونَ {35}
آنها هستند كه در باغهايى [از بهشت] گرامى خواهند بود
💢عصاره فراز آیات (35-19)
نوع انسان آزمند است مگر افرادی که رفتارها و باورهای(مصلین) را در خود تثبیت کنند که در آخرت در بهشت خواهند بود.
🖌 سید کاظم فرهنگ
http://yon.ir/Qp8635
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #يازدهم تمرین شماره 7 در مواجهه با شنيده ها و #شايعات شبكه هاي اجتماعي چه كنيم؟
🔶در زندگي روزمره،هر روز اخبار و شنيده هاي زيادي در موضوعات مختلف از رسانه ها و دوستان و همكاران دريافت مي كنيم.
🔶بسياري از انها حاوي مطالبي شامل انتساب يك سخن يا رفتار به يكي از دوستان،آشنايان،مسئولين كشور،سخنرانان ،فرهيختگان، ورزشكاران، هنرمندان و ... ميباشد و متاسفانه ماهم ناخواسته انرا فوروارد مي كنيم يا بعنوان شنيده ها به ديگران بازگو مي كنيم.
🔶آيا اين رفتار صحيح است؟ آيا واكنش هاي ما منطبق بر اموزه هاي قرآني است؟
◀️ لَّوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنفُسِهِمْ خَيْرًا وَقَالُوا هَٰذَا إِفْكٌ مُّبِينٌ
💫چرا هنگامی که این (تهمت) را شنیدید، مردان و زنان با ایمان نسبت به خود (و کسی که همچون خود آنها بود) گمان خیر نبردند و نگفتند این دروغی بزرگ و آشکار است؟!(12)سوره نور
🔶"قرآن مى توانست به اين تعبير بگويد:اى مسلمانها!چرا آنوقت كه شنيديد،به برادران مسلمانتان گمان بد برديد و گمان خوب نبرديد؟
اگر چنين مى گفت يك مطلب ساده اى گفته بود.ولى قرآن همين مطلب را با بيان ديگر مى گويد،نمى گويد
🔶«چرا به برادران #مؤمن و خواهران مؤمنتان گمان بد برديد؟»
،🔶ميگويد«چرا به خودتان گمان بد برديد؟»😞😞
🍃🍃🍃🍃🍃🍃
💫يعنى توجه داشته باشيد،شما يك پيكريد،شما به قول مولوى«نفس واحد»هستيد:
«مؤمنان هستند نفس واحده».
🔶همه مسلمانها و مؤمنين بايد اينطورحساب كنند كه اعضاى يك پيكرند،اگر #تهمتى به يك مؤمن زده مى شود آن را به خودشان تلقى كنند.اين يك نكته كه به جاى اينكه بگويد چرا به برادران مؤمن گمان خير نبرديد مى گويد چرا به خودتان گمان خير نبرديد،يعنى مسلمان«من»و«او»نبايد داشته باشد،مسلمان بايد بداند عرض برادر مسلمان عرض اوست،آبروى برادرمسلمان آبروى خودش است."
📚شهيد مطهري تفسير سوره نور
تهیه شده توسط گروه #عملبهقران درپیام رسان ایتا
در صورت تمایل میتوانید با لینک زیر به گروه ملحق شوید
🍃🌼🍃
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
کانالِ قرآنپویان:
پرسش و #پاسخ قرآنی
❓❓❓❓❓❓❓❓
سوال این است👇👇
#معیارهای_موسیقی_حلال_حرام چیست؟ - #منظور_از_غنا_موسیقی_مطرب_لهو و #لعب چیست؟
⬅️یکی از موضوعاتی که در جامعه ما مطرح است بحث موسیقی مجاز یا حلال و حرام است.
👈آیا در قران راجع به حرمت موسیقی و خوانندگی زنان،آیه ای داریم؟علت عقلی و معیار حرمت موسیقی چیست؟
👈آیا برگزاری ارکستر در برخی شهر ها ممنوع و در برخی شهرها مجاز است؟
👈تعریف #غنا و #لهو و #لعب در قرآن چیست؟
✅موسیقی مشكوك
به طور كلی می توان گفت در هر موردی كه یقین داشتیم موسیقی #لهوی یا حرام است خواه موسیقی ایرانی باشد یا غربی، با آهنگ باشد یا با كلام، اجتناب از آن واجب است مانند موسیقی های شهوانی و برعكس، هر مورد كه یقین داشتیم موسیقی غیر لهوی است مانند سرودهای انقلابی و رزمی، در این صورت جایز است و مانعی ندارد.
اما گر چنین یقین و علمی پیدا نكردیم، چه از جهت مثبت بودن و منفی بودن آن، بنابر قاعده مشهور اصولی كه در شبهات حكمیه، یعنی جایی در حكم یك موضوع شك داریم، اصل برائت جاری میشود یعنی اشكال ندارد و حلال است.
حتی فقیهانی كه #غنا را به طور مطلق حرام دانسته اند، حكم به حلال بودن موسیقی های مشكوك دادهاند «در شبهه (مورد مشكوك) موضوعی كه بازگشت آن به شبهه حكمی است، اصل مباح بودن و جایز بودن است» .
عموما فقیهان بزرگ در غنا و بسیاری موضوعات به عرف ارجاع دادهاند البته عرف به تنهایی دلیل مستند در برابر كتاب و سنت و اجماع و عقل محسوب نمی شود بلكه اعتبار آن منوط به كاشفیت از امضاء شارع است كه در این صورت در سنت داخل می شود. ولی پس از توجه به ملاكهایی كه ذكر آن گذشت، انطباق آهنگ و موسیقی و صدا با عرف سنجیده می شود.
صاحب جواهر می نویسد: «الغناء كیفیه خاصه موكوله الی العرف» . البته محقق اردبیلی و شهید ثانی نیز در آثار خویش شبیه این مطالب را نوشتهاند . امام خمینی هم تشخیص موسیقی مطرب و صداهای مشكوك را برعهده عرف می دانند.
✅غنا از دیدگاه اسلام و عرف
با مراجعه به قرآن ملاحظه می كنیم كه واژه «غنا» مستقیم به كار نرفته، ولی آیاتی وجود دارد كه در روایات يكي از مصداقهاي آن را به «غنا» نسبت داده اند؛ از جمله در آیاتی كه لهوالحدیث، لغو و قول زور آمده، با غنا همراه شده است. آیه «و من الناس من یشتری لهوالحدیث لیضل عن سبیل ا... بغیر علم و تتخذها هزوا اولئك لهو عذاب مهین»، عده ای از مردم خریدار سخنان بیهودهاند تا بدون علم مردم را گمراه كنند و قرآن را به مسخره می گیرند برای آنها عذابی خوار كننده است.
در روایت صحیحی وارد شده است كه «الغنی مما قال ا... عزوجل: «و من الناس...» ، یعنی غنا از مواردی است كه خداوند در قرآن فرموده عده ای از مردم....
در روایت صحیح دیگری آمده است: «الغنی مما وعدا... علیه النار و تلا هذه الایه» ، یعنی غنا از آن مواردی است كه خداوند وعده آتش داده است.آن گاه آیه فوق را تلاوت فرمود.
در آیاتی نظیر آیه «واجتنبوا قول الروز»، از سخن باطل دوری گزینید. در روایتی آمده است: «قول الروز الغنی» و در آیاتی نظیر آیه «والذین هم عن اللغو معرضون» ، مومنان كسانیاند كه از لغو دوری می نمایند. در بعضی از روایات آمده است كه «عن الغنی و الملاهی».
در روایات صحیح و مستقلی نیز به حرمت غنا تصریح شده است مانند «الغناء مما وعدا... علیه النار»
، غنا از چیزهایی است كه خدا برآن وعده جهنم داده است. روایات باب غنا در وسائلالشیعه حدود 50 مورد است.
در مجموع آیات و روایات حرمت غناي لهوي قطعی است، ولی غنا در تعریف شرعی آن با غنا در عرف تفاوت دارد و فقهای بزرگ بعضی به صراحت فرمودهاند.
غنا در عرف اعم از غنای لهوی و غیرلهوی است، ولی غنای حرام در شرع غنای لهوی است. بعضی عالمان تصریح كردهاند غنا همان موسیقی و موسیقی همان غناست ، ولی بعضی دیگر لفظ موسیقی را بر آهنگ حاصل از ابزارهای موسیقی می دانند، یعنی هر غنا، موسیقی هست، ولی هر موسیقی، غنا نیست و كاربرد امروزي نيز همين است.
ادامه دارد...
🖋حجت الاسلام حمید مغربی
جهت مشاهده پاسخها و نظرات مختلف به لینک زیر مراجعه نمایید👇👇
http://yon.ir/Qp2767
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
📖 #قرآنچهمیگوید؟
آیات و جملات #قصار
✅ اقرار زبانی به ایمان مانع از #آزمایش_الاهی نمی شود
در آیه ی ۲ سوره مبارکه ی عنکبوت سربلندی از آزمایش های الهی را دلیل بر ایمان بیان میکند نه اقرار زبانی به ایمان
أَحَسِبَ النَّاسُ أَن يُتْرَكُوا أَن يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ
فولادوند: ﺁﻳﺎ ﻣﺮﺩم ﭘﻨﺪﺍﺷﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺗﺎ ﮔﻔﺘﻨﺪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻳﻢ ﺭﻫﺎ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﻣﻮﺭﺩ ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﻤﻰ ﮔﻴﺮﻧﺪ؟
تفسیر الحدیث در خصوص این آیه نظر زیر را بیان میکند:
ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ: ﺑﺎ ﺻﺮﻑ ﮔﻔﺘﻦ ﺍﻳﻨﻜﻪ: ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﻢ، ﻣﺆﻣﻨﻢ، ﻛﺎﺭ ﺗﻤﺎم ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ، ﺑﻠﻜﻪ ﺁﺯﻣﻮﻥ ﺧﻮﺍﻫﻴﺪ ﺷﺪ ﺗﺎ ﺻﺪﻕ ﺍﻳﻦ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﺍﺯ ﻛﺬﺏ ﺁﻥ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﺷﻮﺩ.
https://goo.gl/7FDbr8
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرایهمه :
تدبر و فهم سوره #معارج :
❓❓منظور از خلق الانسان هلوعا چيست؟ اگر حرص،بطور مطلق بد است،پس چرا در انسان، آفريده شده است؟
" هر انسانى در همان آغاز تولدش ، و در عهد كودكى و قبل از رشد و بلوغش مجهز به #حرص شديد هست ، و اين حرص شديد بر خير صفتى است كمالى كه اگر نبود به دنبال #كمال و جلب خير و دفع شر از خود بر نمى آمد، همچنان كه قرآن كريم فرموده : ((و انه لحب الخير لشديد)) .
و چون به حد بلوغ و رشد رسيد به دستگاهى ديگر مجهز مى شود، و آن عبارت است از عقل كه با آن حقائق امور را آنطور كه هست درك مى كند، اعتقاد حق و عمل خير را تشخيص مى دهد، آن وقت است كه حرص شديد در ايام كودكيش كه او را در هنگام برخورد با شر به جزع در مى آورد، و در هنگام رسيدن به خير از بذل خير جلوگيرش مى شد، مبدل به حرصى ديگر مى شود، و آن حرص شديد به خير واقعى و فزع شديد از شر اخروى است ، و با در نظر گرفتن اينكه خير واقعى عبارت است از مسابقه به سوى مغفرت پروردگار، و شر واقعى عبارت است از نافرمانى خداى تعالى ، در نتيجه چنين كسى از كار خير سير نمى شود، و پيرامون گناه نمى گردد، و اما نسبت به شر و خير دنيوى حرصى نمى ورزد، و از حدودى كه خداى تعالى برايش معين كرده تجاوز نمى كند، در هنگام برخورد با گناه حرص خود را با فضيلت صبر كنترل مى كند، و نيز در برابر اطاعت پروردگار حرص خود به جمع مال و اشتغال به دنيا را با فضيلت صبر كنترل مى كند،
با توجه به مطلب فوق، صفت حرص در آياتي (كه از خلقت بشر سخن مى گويد، و با در نظر گرفتن اينكه مى خواهد حرص را مذمت كند)، به همه انسانها نسبت داده ، با ((احسن )) بودن خلقت هر چيز كه آيه ((الذى احسن كل شى ء خلقه )) از آن خبر مى دهد منافات ندارد، چون حرصى كه منسوب به خداست حرص بر خير واقعى است ، و حرصى كه صرف جمع مال و غفلت از خدا مى شود منسوب به خودانسانها است ، اين خود انسان است كه حرص خدادادى را مثل ساير نعمتها به سوء اختيار و كج سليقه گى خود به نقمت مبدل مى سازد.
تفسیر المیزان
http://yon.ir/Qp8635
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام بر شما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #يازدهم تمرین شماره 7 در مواجهه با شنيده ها و #شايعات شبكه هاي اجتماعي چه كنيم؟
🔶در زندگي روزمره،هر روز اخبار و شنيده هاي زيادي در موضوعات مختلف از رسانه ها و دوستان و همكاران دريافت مي كنيم.
🔹بسياري از انها حاوي مطالبي شامل انتساب يك سخن يا رفتار به يكي از دوستان،آشنايان،مسئولين كشور،سخنرانان ،فرهيختگان، ورزشكاران، هنرمندان و ... ميباشد و متاسفانه ماهم ناخواسته انرا فوروارد مي كنيم يا بعنوان شنيده ها به ديگران بازگو مي كنيم.
🔶آيا اين رفتار صحيح است؟ آيا واكنش هاي ما منطبق بر اموزه هاي قرآني است؟
◀️لَّوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنفُسِهِمْ خَيْرًا وَقَالُوا هَٰذَا إِفْكٌ مُّبِينٌ
💫چرا هنگامی که این (تهمت) را شنیدید، مردان و زنان با ایمان نسبت به خود (و کسی که همچون خود آنها بود) گمان خیر نبردند و نگفتند این دروغی بزرگ و آشکار است؟!(12) سوره نور
🔹"نكته دوم اينكه باز نمى گويد چرا«شما»به خودتان گمان خوب نبرديد؟
،مىگويد:چرا«مؤمنين و مؤمنات»به خودشان گمان خوب نبردند؟
🔰🔰🔰🔰
🔶اولا زن و مرد را با هم ذكر مى كند،يعنى زن و مردندارد،و ثانيا كلمه«ايمان»را دخالت مى دهد،مى خواهد بگويدايمان ملاك وحدت و #اتحاد است،مؤمنان از آن جهت كه مؤمن هستند نفس واحد هستند،يعنى ملاك وحدت و اتحاد را هم بيان مى كند.
🌟🌟🌟🌟🌟🌟
🔶در واقع مى خواهد بگويد:اى مردان مؤمن و اى زنان مؤمن،آيا اگر به شما چنين تهمتى زده بودند حاضر بوديد #تهمتى را كه به خودتان زده اند بازگو كنيد،هر جا بنشينيد بگوييد به من چنين تهمتى زده اند و درباره من چنين حرفى مى زنند؟
هيچ وقت درباره خودتان چنين حرفى مى گفتيد؟
چطور اگر درباره شما حرفى بزنندخودتان مى فهميد كه بايد سكوت كنيد،و حرف بدى را كه مردم براى شما جعل كرده اند ديگر خودتان اشاعه نمى دهيد،ولى وقتى كه درباره برادران و خواهران مؤمن خودتان حرفى را مى شنويد، همان كارى را كه درباره خودتان مى كنيد درباره آنها نمى كنيد؟"
📚 شهيد مطهري تفسير سوره نور
تهیه شده توسط گروه #عملبهقران درپیام رسان ایتا
در صورت تمایل میتوانید با لینک زیر به گروه ملحق شوید
🍃🌼🍃
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
#ویژگیهای تفسیری امام موسی صدر ♻️♻️♻️
◀️نخستین #ویژگی و عنصر در مدل تفسیری امام صدر «فهم پذیری همگانی قرآن» است. امام خود درباره این ویژگی میگوید که همگان میتوانند برای فهم قرآن اقدام کنند، اما این اقدام یکسری مقدمات طبیعی دارد و به عنوان مثال باید با زبان عربی و همچنین فضای نزول همخوانی داشته باشد. بنابراین از نظر امام صدر فهم قرآن منحصر به فهم مفسران نخستین نیست.
◀️دومین نکته اعتقاد به مرجعیت قرآن است که از بحثهای کلیدی و اعتقادی است. به گمان من امام صدر مانند بسیاری از عالمان به درستی اعتقاد دارد که مرجع اصلی قرآن است و مسائل دیگر باید در پرتو قرآن مطرح شوند. امام صدر برای اثبات این مدعا روایات بسیاری را هم به عنوان شاهد مثال آورده است. اصولا اصل اول در دینشناسی نیز در همین نکته نهفته است.
◀️سومین عنصر و #ویژگی فهم اصلی از قرآن است. ما باید قرآن را با توجه به شرایط و اوضاع زندگی و زمانه خودمان بفهمیم بدون آنکه آن را از قالب زبان عربیاش خارج کنیم. متون مقدس مانند منابع زیرزمینی میمانند. هرچه آگاهی ما از این منابع بیشتر شود، برداشت ما از آنها نیز بیشتر خواهد بود. در قدیم از نفت صرفا چهار ماده برداشت میشد، اما امروزه به مدد تکنولوژی دهها ماده از نفت استخراج میشود؛ این در صورتی است که نفت همان است که در قدیم بود. در اینجا صرفا آگاهی ما از نفت بیشتر شده است.
🔶فهم اصلی قرآن یعنی اینکه ما مشکلات و گرفتاریهای زمانه خود را با استفاده از قرآن حل کنیم. به عنوان مثال امام صدر در تفسیر آیات هشتم و نهم سوره مبارکه «التکویر» یعنی «وَإِذَا الْمَوْءُودَةُ سُئِلَتْ* بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ» بر اساس شرایط روز، میگوید که اگر دختران را از حضور در اجتماع محروم کرده یا حق انتخاب و آزادی را از آنها سلب کنیم، در اصل همان زنده بهگور کردن را انجام دادهایم. در زمان فعالیت امام صدر در لبنان بحث رای زنان نیز مطرح بود.
◀️ چهارمین عنصر و #ویژگی تفسیر رسالی اعتقاد به لایههای مختلف معنایی است. یعنی قرآن سطحهای مختلف معنایی دارد و هرکسی متناسب با نوع فکر خود با آن آشنا میشود. راز نو بودن قرآن نیز در دارا بودن لایههای مختلف معنایی است. بنابراین هرکس که داناتر، باسوادتر و آگاهتر باشد، بهتر میتواند از قرآن بهرهبرداری کند.
🔹بخشی از سخنراني حجت الاسلام مهريزي در خصوص #ویژگیهای تفسیری امام موسي صدر
💻نقل از سایت امام صدر
🔶🔶
https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام بر شما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عملبه یک دستور قرانی
هفته #یازدهم تمرین شماره 7 در مواجهه با شنيده ها و #شايعات شبكه هاي اجتماعي چه كنيم؟
🔶در زندگي روزمره،هر روز اخبار و شنيده هاي زيادي در موضوعات مختلف از رسانه ها و دوستان و همكاران دريافت مي كنيم.
🔶بسياري از انها حاوي مطالبي شامل انتساب يك سخن يا رفتار به يكي از دوستان،آشنايان،مسئولين كشور،سخنرانان ،فرهيختگان، ورزشكاران، هنرمندان و ... ميباشد و متاسفانه ماهم ناخواسته انرا فوروارد مي كنيم يا بعنوان شنيده ها به ديگران بازگو مي كنيم.
🔸آيا اين رفتار صحيح است؟ آيا واكنش هاي ما منطبق بر اموزه هاي قرآني است.وسیره معصومین علیهم السلام است .؟
🔶علی علیه السلام در خطبه 141-درباره نهی از غیبت وفرق بین حق وباطل می فرمایند:
💫"ای مردم! آن كس كه از برادرش اطمینان و استقامت در دین، و درستی راه و رسم را سراغ دارد، باید به گفته مردم درباره او گوش ندهد، آگاه باشید! گاهی تیرانداز، تیر افكند و تیرها به خطا می رود، سخن نیز چنین است، درباره كسی چیزی می گویند كه واقعیت ندارد و گفتار باطل تباه شدنی است، و خدا شنوا و گواه است، بدانید كه میان حق و باطل جز چهار انگشت فاصله نیست. شناخت حق و باطل (پرسیدند، معنای آن چیست؟ امام (ع) انگشتان خود را میان چشم و گوش گذاشت و فرمود) باطل آن است كه بگویی شنیدم، و حق آن است كه بگویی دیدم."
تهیه شده توسط گروه #عملبهقران درپیام رسان ایتا
در صورت تمایل میتوانید با لینک زیر به گروه ملحق شوید
🍃🌼🍃
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
مژده به علاقه مندان فهم قران:
عرضه بسته اموزشي ويژه فهم ساده قران
مناسب علاقه مندانی که قادر به حضور در دوره های آموزشی نیستند
منتظر اطلاعیه بعدی باشید
@tadabbor_quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعًا وَخُفْيَةً ۚ إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ
اعراف/۵۵
خدای خود را به تضرع و زاری و به صدای آهسته بخوانيد.
تضرع نماييد بر کبريا
به آهسته بانگی و پنهان صدا
Invoke your creator& Nurturer with humility and secretly, [do not raise your voice while praying].
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔹
https://eitaa.com/quranpuyan
💐💐 #مژده به علاقه مندان فهم قران:
عرضه بسته اموزشي ويژه فهم ساده قران با #تخفيف 25 درصدي
🔷🔶 براساس پيشنهادهاي قرآن آموزان دوره هاي اموزشي و مخاطبان كتاب "مباني و روش مطالعه و فهم ساده قران"
به منظور فهم بهتر و تسلط بيشتر بر اين روش تدبر، براي عزيزاني كه قادر به حضور در دوره هاي اموزشي حضوري يا مجازي نبودند،
،لوح فشرده فيلم جلسات دوره حضوري نيز به همراه كتاب دوره و با تخفيف ويژه25 درصدي،عرضه مي شود.
🔶🔶 مدت عرضه با تخفيف:از 6 تا 13 بهمن به مدت يك هفته
♻♻ قيمت كتاب 12000 تومن و دو عدد لوح فشرده 20000 تومان است كه مجموعا با تخفيف 25 درصدي،24000 عرضه ميشود.
با احتساب هزينه پست سفارشي _ 6000 تومان_
شما تنها با 30000 تومان اين بسته آموزشي قر اني ويژه را درب منزل خود دريافت خواهيد كرد.
جهت سفارش و پرداخت اينترنتي لينك زير را كليك نماييد.
https://idpay.ir/quranpuyan/shop/74803
♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرایهمه :
تدبر و فهم سوره #معارج :
❓وَ الَّذِينَ هُمْ لاَمَنَتهِمْ وَ عَهْدِهِمْ رَعُونَ منظور از امانت و عهد چيست؟
آنچه از كلمه (( #امانات )) زودتر از هر معنايى به ذهن مى رسد، انواع امانتهايى است كه مردم به يكديگر اعتماد نموده ، و هر يك به ديگرى مى سپارد، از قبيل مال و جان و عرض ، و شخص امين رعايت آن را نموده در حفظش مى كوشد و به آن خيانت نمى كند، و به قول بعضى از مفسرين به صيغه جمع آمدنش به اعتبار انواع آن است ، به خلاف عهد كه چون انواع مختلفى ندارد مفرد آمده .
ولى بعضى گفته اند: منظور تنها مال و جان و عرض نيست ، بلكه مطلق وظايف اعتقادى و عملى است ،كه خدا به عهده آنان گذاشته ، در نتيجه آيه شريفه شامل همه حقوق چه حق اللّه و چه حق الناس مى شود، و اگر يكى از آن حقوق را تضييع كنند، به خداى تعالى خيانت كرده اند.
بعضى ديگر گفته اند: هر نعمتى كه خداى تعالى در اختيار بنده اش قرار داده ، امانت خدا به دست اوست ، چه اعضاى بدنش ، و چه چيرهاى ديگر، در نتيجه اگر كسى اين نعمتها را در غير آن مواردى كه خدا براى آنها خلق كرده ، و اجازه مصرف در آن را داده استعمال كند، به خدا كه صاحب نعمت و امانت است خيانت كرده است .
و ظاهرا مراد از كلمه ((#عهد)) در آيه مورد بحث قراردادهاى زبانى و عملى است كه انسان با غير مى بندد، كه فلان عمل را انجام و يا فلان امر را رعايت و حفظ كند، و بدون مجوز آن قرارداد را نقض ننمايد
❓وَ الَّذِينَ هُم بِشهَدَتهِمْ قَائمُونَ منظور از قايم به شهادت چيست؟
معناى #شهادت معلوم و معروف است و قائم بودن به شهادت به معناى اين است كه از تحمل و اداى آنچه تحمل كرده استنكاف نورزد، اولا وقتى او را شاهد مى گيرند شهادت را تحمل كند، و ثانيا وقتى براى اداى شهادت دعوت مى شود استنكاف نورزد، و بدون هيچ كم و زيادى آنچه ديده بگويد، و آيات قرآن در اين باره بسيار است .
تفسیر المیزان
http://yon.ir/Qp8635
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام بر شما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عملبه یک دستور قرانی
هفته #دوازدهم
: ✏حسابرسی و ارزیابی تمرین های گذشته
در طول يازده هفته گذشته ،با ارايه آيات و روايات مختلف در موضوعات اخلاقي، بر ان بوديم كه عمل به ايات قران و ترك رذايل اخلاقي را بيشتر تمرين كنيم.
موضوعات و تمرين ها بشرح زير بود:
1)#سبقت در نیکی ها
2)پرهیزاز سخنان بیهوده و# لغو
3)پرهیز از#غیبت
4)پرهیز از #دروغ
5)پرهیز از #تهمت
6)پرهیز از #عیب جویی و #زخم زبان
7)پرهيز از انتشار اخبار و فوروارد پستهايي كه از صحت انها مطمئن نيستيم
❓آيا،موضوعات انتخاب شده،كاربردي بود؟
❓آيا محتواهاي ارايه شده راجع به موضوعات،مناسب و انگيزاننده بود؟
❓ایا در ارزیابی رفتار ، از بهبود عملکرد خود در اين موضوعات،راضی هستید؟
❓چه موضوعات ديگري را پيشنهاد مي كنيد؟
نظرات و پاسخ هاي خود را به نام كاربري زير ارسال نماييد
@Nooronar33
تهیه شده توسط گروه #عملبهقرآن (کریم ) درپیام رسان ایتا
در صورت تمایل میتوانید با لینک زیر به گروه ملحق شوید
🍃🌼🍃
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
کانالِ قرآنپویان:
پرسش و #پاسخ قرآنی
❓❓❓❓❓❓❓❓
سوال این است👇👇
#معیارهای_موسیقی_حلال_حرام چیست؟ - #منظور_از_غنا_موسیقی_مطرب_لهو و #لعب چیست؟
👈تعریف #غنا و #لهو و #لعب در قرآن چیست؟
شیخ انصاری می فرماید: «صدای لهوی باطل، حرام است » و «صدای لهوی باطل در خارج در همه نمونه های غنا محقق است». به نظر می رسد این دو بزرگوار به غنا در اصطلاح شرع – كه در روایات به ویژگی های آن اشاره شده است- و نیز به حرمت آن كه قطعی است، توجه داشته اند، ولی عالمان دیگری به غنا از نظر عرف توجه نمودهاند و حكم به تفصیل بین غنای لهوی و شهوانی و غنای غیر لهوی دادهاند.
از دیدگاه این علما دو نوع غنا در خارج و در عرف دیده می شود: نوعی غنای لهوی باطل و نوعی غنای غیر لهوی.
از جمله این افراد محدث كاشانی است كه می فرماید: «آنچه از روایات به دست می آید حرام بودن غنا و... به غنای دوران بنی امیه اشاره دارد، از جمله غنای زنان آواز خوان كه كلام باطل بر زبان جاری می كردند و... حرام است.»
و در جای دیگر می فرماید: «جایز است قرآن را با غنا خواندن و روایاتی كه در مورد نهی از غنا آمده است، در مورد آوازهای اهل گناه و فسق است كه در زمان امامان، این نوع غنا در میان خلفای اموی و عباسی و مردم فاسق رواج داشته است» .
بعضی عالمان به دلیل دو دسته روایات در باب غنا بنا بر قاعده «الجمع مهما امكن اولی من الطرح» به جمع بندی آنها پرداختهاند. محقق سبزواری در این باره می فرماید: «به نظر ما در حرمت غنا اختلاف نیست و روایاتی كه دلالت بر حرمت آن دارند بسیار است... ولی روایاتی وجود دارد كه جایز است و بلكه مستحب است قرآن را با غنا خواندن.
پس جمع بندی این روایات این است كه غنای لهوی كه زنان آواز خوان در مجالس گناه می خوانند و حتی قرآن را با آن لحن بخوانند، حرام است .»
روایات زیر نمونه هایی است كه این گروه فقیهان را به حلال بودن نوعی غنا نظر دارند؛ روایاتی كه صدای خوش وزیبا مدح شده است: «ان من اجمل الجمال الشعر الحسن ونغمه الصوت الحسن» . از زیباترین زیباییها موی نیكو و آهنگ و آواز زیباست.
و نیز روایاتی كه به توصیه به نوعی شادی و صدا در مجالس عروسی شده است. «قال اجتاز نبی (ص) بدار علی بن هبار فسمع صوت دف. فقال: ماهذا قالوا علی ابن هبار اعرس باهله حسن هذا النكاح لا السفاح ثم قال (ص) اشیدوا بالنكاح و اعلنوه بینهم و اضربو علیه بدف، فجرت السنه فی النكاح بذلك» ، پیامبر از در خانه علی بن هبار می گذشت، صدای دایره شنید، پرسید این سرو صدا چیست؟ گفتند: عروسی علی بن هبار است. پیامبر فرمود: این برای ازدواج نیكوست، نه برای كارهای بیهوده. ازدواج را محكم بگیرید و بین خودتان اعلام كنید و در آن دایره بزنید و این را سنت ازدواج قرار دهید.
اساسا اینكه انسان از شعری خوشش بیاید یا از آوازی لذت ببرد، در اسلام حرام نیست. بسیاری از مشركان و اهل كتاب گاه تنها با شنیدن آهنگ زیبای قرآن، ایمان آوردند. پیامبر فرمود: «هر چیزی را زیوری است و زیور قرآن صدا و آهنگ خوش است.» و بنابر روایاتی، همه پیامبران دارای صدای خوش بودهاند و داوود (ع) هفته ای یك روز برای خواندن زبور به صحرای بیت المقدس می رفت و همه مردم برای شنیدن صدایش گرد او جمع می شدند و او با چنان آهنگ دلنشین و زیبایی می خواند كه وحوش و پرندگان نیز مانند انسانها دور او جمع می شدند.
حتي نميتوان هر ترجيع (چرخاندن) صوت در گلو را غنا دانست. زيرا روايت زير كه امام باقر(ع) ميفرمايند «و رجع بالقرآن صوتك فان الله عزوجل يحب الصوت الحسن يرجع فيه ترجيعا» قرآن را با ترجيع بخوانيد.
در روایتی آمده است: «سال رجل علی بن الحسین (ع). عن شراء جاریه لها صوت، فقال: ما علیك لو اشتریتها فذكرتك الجنه» ، شخصی از امام درباره خریداری كنیزی آوازه خوان سوال كرد، امام فرمود مانعی چون تو را با خواندنش به یاد بهشت می اندازد. یا روایتی كه امام نقل شده است: «سالته عن الغنا، هل یصلح فی الفطر والاضحی و الفرح قال (ع) لاباس به مالم یعص به» ، از غنا و آواز در عید فطر و قربان و شادیها پرسیدم. امام فرمود: مادامی كه به گناه منجر نشود، مانعی ندارد.
ادامه دارد...
🖌حجت الاسلام حمید مغربی
جهت مشاهده پاسخها و نظرات مختلف به لینک زیر مراجعه نمایید👇👇
http://yon.ir/Qp2767
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از قران پویان
💐💐 #مژده به علاقه مندان فهم قران:
عرضه بسته اموزشي ويژه فهم ساده قران با #تخفيف 25 درصدي
🔷🔶 براساس پيشنهادهاي قرآن آموزان دوره هاي اموزشي و مخاطبان كتاب "مباني و روش مطالعه و فهم ساده قران"
به منظور فهم بهتر و تسلط بيشتر بر اين روش تدبر، براي عزيزاني كه قادر به حضور در دوره هاي اموزشي حضوري يا مجازي نبودند،
،لوح فشرده فيلم جلسات دوره حضوري نيز به همراه كتاب دوره و با تخفيف ويژه25 درصدي،عرضه مي شود.
🔶🔶 مدت عرضه با تخفيف:از 6 تا 13 بهمن به مدت يك هفته
♻♻ قيمت كتاب 12000 تومن و دو عدد لوح فشرده 20000 تومان است كه مجموعا با تخفيف 25 درصدي،24000 عرضه ميشود.
با احتساب هزينه پست سفارشي _ 6000 تومان_
شما تنها با 30000 تومان اين بسته آموزشي قر اني ويژه را درب منزل خود دريافت خواهيد كرد.
جهت سفارش و پرداخت اينترنتي لينك زير را كليك نماييد.
https://idpay.ir/quranpuyan/shop/74803