༻🍃🌸🍃༺
💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖
🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
👈 روزهاے جمعه ، صفحہ جدیدے ارسال نمیشود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعا🙏
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
96 05 18 - Dr.Soleimani.mp3
42.8M
✅ #دینداری_خردمندانه در مکتب علوی
:انسان و #امامت قرآنی-برهانی
#امام در قران، چه وظایفی دارد؟
💢امامت با تعریف قران، یعنی فردیکه از جانب خدا برای هدایت مردم منصوب شود. امام نقشی در تدبیر امور و رازقیت ندارد. وجود این امام، امکان #عقلی دارد. مخالفتی هم با عقل ندارد اما جنبه اثباتی ان برای هر فرد باید مطابق نصوص دینی مشخص گردد.
✅درخصوص امامت حضرت #علی ع پس از پیامبر، بهترین ایه قران، ایه 67 سوره مایده است که تفسیر شیعه از ان، بهترین تطابق با متن قران را دارد.
💢البته تعریف شیعه از امامت هم دچار تحولاتی بوده بگونه ایکه اگر الان #شیخ_صدوق، نظراتش را بیان میکرد، از نظر خیلی ها، #شیعه محسوب نمی شود.ولی شیعه مدنظر ما، همین شیعه است.
دکتر عبدالرحیم سلیمانی
@quranpuyan
6.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 برخورد امیرالمؤمنین(ع) با #مخالفان_هتاک، معارضان مسلح، ثناگویان و با منتقدان چگونه بود؟
برای حاکم اینقدر القاب درست نکنید
از او انتقاد کنید
🎙شهید مطهری
💫زیست قرآنی.
https://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
┏━━━🍃=🌸━━━┓
@zistequrani
┗━━━🌸=🍃━━━┛
#آیههاینور
بسم الله الرحمن الرحیم
فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللهِ
وقتی تصمیم به انجام کاری گرفتی
به خدا توکل کن
🌺 سوره آل عمران ، ۱۵۹
🌷 @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانه یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه
📖#سورہ_مبارکه_نساء آیات 135 تا 140
📄#صفحه_100
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_100
❇️به #عدالت گواهي دهيد. حق را #تحريف نكنيد
💠يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَى أَنفُسِكُمْ أَوِ الْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ إِن يَكُنْ غَنِيًّا أَوْ فَقِيرًا فَاللَّهُ أَوْلَى بِهِمَا فَلَا تَتَّبِعُوا الْهَوَى أَن تَعْدِلُوا وَإِن تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا (نساء:135)
🌱اي كساني كه ايمان آوردهاند، [شرط ايمان ايجاب ميكند كه] همواره ايستادگان براي عدالت باشيد [=مراقبت دائمي بر اجراي عدالت داشته باشيد]
, شاهداني [=گواهي دهندگاني] براي خدا [در دفاع از مظلوم در برابر ظالم و معيار حق در برابر باطل] باشيد، هرچند به زيان خودتان يا والدين و خويشاوندانتان تمام شود؛ هرچند بينياز يا فقير باشند.
[در هرحال، عدالت] خدا بر آندو [طرف اختلاف يا فقير و غني] سزاوارتر است. پس پيرو هواي نفس [=تسليم تمايلات نفساني] مباشيد كه [از حق] عدول كنيدو اگر به انحراف كشيده شويد يا [از بيان حق] روي گردانيد، پس [بدانيد كه] مسلماً خدا بر [جزئيات] آنچه ميكنيد كاملا باخبر است.
🔹مرز ميان شرك و توحيد عملي در همين جانبداريهاي فردي و اجتماعي است كه بايد بر ميزان و ترازوي عدل انجام شود.
نفس آدمي معمولا با دلبستگي به نزديكان، حق را به نفع خودي توجيه و تعيين ميكند. چالش بزرگ مؤمن در زندگي، آزاد كردن #عدالت از اسارت احساسات و عواطف و منطبق ساختنش با هدايت الهي ميباشد.
🔹در زبان عربي به ترازو كه «ميزان» حقوق خريدار و فروشنده را تعيين ميكند «قسطاس» ميگويند و «قسط» معياري است براي تعيين حق و سهم انسانها در مناسبات اجتماعي و اختلافات فيمابين. قسط و عدل قريبالمعنا هستند و هردو تقريباً به يك اندازه (27 و 28 مرتبه) در قرآن تكرار شدهاند. «عدل» كه بيانگر تعادل و تناسب اشياء و امور ميباشد، عمدتاً جنبة «كيفيتي» عام داشته و به مناسبات رفتاري و اخلاقي برميگردد، حال آنكه «قسط» تنها در «كميّتها» و امور محسوس و ملموس مثل: سهم و نصيب و توزيع عادلانة حقوق و امكانات اقتصادي كاربرد دارد.
🔹بينياز يا فقير بودن ميتواند دو عامل متفاوت براي انحراف از #عدالت باشد؛ در جوامعي كه ارزش انسانها به ميزان دارايي آنها تعيين ميگردد، اغنياء ممكن است در ترازوي داوري كفة سنگينتري داشته باشند. فقير بودن نيز ممكن است احساسات و عواطف كساني را، مستقل از حق بودن، به نفع آنها سوق دهد. اما حق مستقل از فقر و غنا ميباشد.
🔹«تَلْوُواْ» از ريشة «لَيّ» (تابيدن)، دلالت بر نوعي چرخش از حق و سر باز زدن از اداي #حق ميكند. گفته ميشود تَلْوُوا معناي شهادت به دروغ دارد كه نوعي چرخش به باطل تلقي ميشود، و اعراض روي گرداندن از بيان حق است.
📚تفسير بازرگان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_100
❇️#ايمان مستمر و جامع لازم است. از #منافقان و مردداني نباشيد كه هم مومنان را تاييد ميكنند و هم مناسك و مراسم و گفتار كافران را تاييد مي كنند
💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ الْكِتابِ الَّذِي نَزَّلَ عَلى رَسُولِهِ وَ الْكِتابِ الَّذِي أَنْزَلَ مِنْ قَبْلُ وَ مَنْ يَكْفُرْ بِاللَّهِ وَ مَلائِكَتِهِ وَ كُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالًا بَعِيداً «136»
🌱اى كسانى كه ايمان آوردهايد! به خداوند و پيامبرش و كتابى كه بر پيامبرش نازل كرده و كتابى كه پيشتر فرستاده است، (به همهى آنها) ايمان (واقعى) بياوريد. و هر كس به خدا و فرشتگان و كتب آسمانى و پيامبرانش و روز قيامت كفر ورزد پس همانا گمراه شده است، گمراهى دور و درازى.
💠إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ ازْدادُوا كُفْراً لَمْ يَكُنِ اللَّهُ لِيَغْفِرَ لَهُمْ وَ لا لِيَهْدِيَهُمْ سَبِيلًا «137»
🌱آنان كه ايمان آوردند، سپس كافر شدند، بار ديگر ايمان آوردند و دوباره كفر ورزيدند، سپس بر كفر خود افزودند، قطعاً اميدى به آن نيست كه خداوند آنان را ببخشد و به راه حقّ هدايتشان كند.
🔹" آيه شريفه 137 را بايد با قبل و بعد آن ، مورد دقت قرار دهيم ، زيرا آيات خالى از ظهور و تا حدودى خالى از دلالت بر اين معنا نيست كه آيات ، سياقى واحد دارند و به يكديگر متصلند.
درآيه اول مؤ منين را با اينكه ايمان آورده اند دستور مى دهد براى بار دوم ايمان بياورند و اينكه گفتيم براى بار دوم ايمان بياورند به خاطر دو قرينه بود، قرينه اول اينكه متعلق ايمان دوم را بطور تفصيل شرح مى دهد و مى فرمايد: به خدا و رسول او و كتاب او ايمان بياوريد ... و قرينه دوم اين است كه تهديد كرده كه اگر به تك تك اين جزئيات و تفاصيل ايمان نياوريد به ضلالتى بعيد گمراه شده ايد، پس معلوم مى شود كه مراد از ايمان اول ايمان بطور اجمال و سر بسته و در بسته است و مراد از ايمان دوم ، ايمان به تفاصيلى است كه در آيه بيان نموده و حاصل مضمون آيه اين است كه مؤمنين بايد ايمان سربسته و اجمالى خود را بر تك تك اين جزئيات بگسترند، براى اينكه اين جزئيات معارفى هستند كه به يكديگر مرتبط و وابسته اند و هر يك مستلزم بقيه است .
👈بنابراين معنا مراد از جمله : (ان الذين آمنوا ثم كفروا...) چيز ديگرى مى شود . در اين صورت آيه مورد بحث تعليلى خواهد بود كه منطبق بر حال منافقينى است كه آيه شريفه بعد (الذين يتخذون الكافرين اولياء من دون المؤ منين ) وضع آنها را تفسير و بيان مى كند، چون كسى كه با كفار اتصال داشته باشد، قهرا از مجتمع مؤ منين جدا مى شود و چنين كسى ممكن نيست در مجالس و محافل كفار حاضر نشود و با آنها انس و علاقه نداشته باشد و سخنانى كه آنها با يكديگر مذاكره مى كنند و قهرا سخنانى است كه مورد رضاى خداى سبحان نيست تصديق نكند، و تهمت ها كه به دين مى زنند و طعنه ها كه به اهل دين مى زنند و استهزاء و مسخره هائى كه از اهل دين مى كنند، تصديق نكند.
🔹پس چنين افرادى وقتى به مؤ منين بر بخورند و در پاره اى از شعائر دين با آنها شركت جويند، به آن #شعائر ايمان مى آورند و هر گاه به مشركين و كفار برخورد كنند و تهمت ها و سخريه هاى آنان را ببينند امضا مى كنند و در نتيجه #كافر مى شوند، پس اينگونه افراد بطور دائم در حال #ايمان آوردن و سپس كافر شدن و باز ايمان آوردن و بازكافر شدنند تا وقتى كه اين رفتار و خصلت ، صفت درونى آنها شود، آن وقتى است كه كفر باطنيشان رو به زيادت مى گذارد."
📚تفسير الميزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan