eitaa logo
قران پویان
465 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹اللهمّ اجْعَلْ لی فیهِ الى مَرْضاتِکَ دلیلاً 🔹و لا تَجْعَل للشّیْطان فیهِ علیّ سَبیلاً 🔹و اجْعَلِ الجَنّةِ لی منْزِلاً و مَقیلاً 🔹یا قاضی حَوائِجَ الطّالِبین. 🔸خدایا قرار بده برایم در این روز به سوی رضا و خوشنودیت، راهنمایی 🔸و قرار مده برای شیطان در این روز بر من تسلطی 🔸 و قرار بده بهشت را برایم منزل و مقامی 🔸اى برآورنده حاجتهاى جویندگان کانال قرآن پویان تدبر در قرآن، تعقل در شریعت https://telegram.me/quranpuyan
پروردگارا صبح را آفریدی وما را خلقتی دوباره بخشیدی خلقت دوباره تورا دراین صبح معنوی شاکریم الهی به امید و یاریت روزمان را با یاد ولطفت زیبا بساز .. سلام صبحتون بخیر و عالی 🌺🍃 @quranpuyan
بنام خدا ✅ و از جزو سوره   ۱- که نصیب هر کس نمی شود وَ الَّذِینَ جَاهَدُواْ فِینَا لَنهَْدِیَنهَُّمْ سُبُلَنَا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ(۶۹- عنکبوت) كسانى كه در راه ما جهاد كنند ما آنها را به طرق خویش هدایت مى كنیم، و خداوند با نیكوكاران است. «مجاهدة» یعنى به كار بردن آخرین حد وسع و قدرت در دفع دشمن که بر سه قسم است: جهاد با دشمن ظاهرى، جهاد با شیطان و جهاد با نفس. «جاهَدُوا فِینا؛ جهادشان همواره در راه ماست» کنایه از این است كه جهادشان چه در راه عقیده و چه در راه عمل در امورى است كه متعلق به خداوند متعال است. « سُبُلَنَا؛ راههاى خدا» عبارت است از راه هایى كه آدمى را به سوى او هدایت و به او نزدیك مى كند؛ چون به عنوان مثال وقتى مى گویند این راهِ سعادت است، معنایش این است كه: این راه به سعادت ختم مى شود. نکته قابل توجه اینکه هدایتی که در آیه آمده است از جنس هدایت ابتدایی که همه انسانها از آن برخوردارند نیست. هدایت ابتدایی همان نشان دادن راه در ابتدای کار است که این هدایت ابتدایی با فرستادن پیامبران و بیان احکام الهی در مورد تمام انسانها محقق می شود.  از این مرحله به بعد کسانی که طبق آن برنامه های عمل کردند و قدری در مسیر خدا حرکت کردند هدایت ویژه الهی شامل حال آنها می شود که این می شود هدایت مضاعف. مؤید این تفسیر اشاره به معیت یا همان همراهی اختصاصی است که در جمله بعد آمده است. سوره   ۲-عاقبت که توبه نکند ثُمَّ كاَنَ عَاقِبَةَ الَّذِینَ أَسَُواْ السُّوأَى أَن كَذَّبُواْ بَِایَاتِ اللَّهِ وَ كاَنُواْ بهَِا یَسْتَهْزِءُونَ(۱۰- روم) سرانجام كسانى كه اعمال بد انجام دادند بجایى رسید كه آیات خدا را تكذیب كردند، و از آن بدتر به استهزاء و مسخره كردن آن برخاستند. این آیه هشداری است به کسانی که بعد از لغزش و گناه به مسیر حق بر نگشته و توبه نمی کنند. کسانی که با توبه بعد از گناه، جانشان را شستشو نمی دهند در اثر تراکم گناه بر جانشان کم کم به مرحله ای می رسند که امیدی به بازگشتشان نیست و آن زمانی است که کارشان از کذب به تکذیب برسد. اینان کسانی اند که تا دیروز برخلاف دستور دین عمل می کردند و امروز منکر اصل دین اند. گناه مانند جذام به مرور روح ایمان را مى خورد و آن را از بین مى برد تا كار به جایى مى رسد كه سر از تكذیب آیات الهى در مى آورد؛ از آن هم فراتر رفته و او را به تمسخر پیامبران و آیات الهى وامى دارد. به این مرحله که رسید دیگر هیچ اندرز و انذارى در او مؤثر نیست و جز تازیانه عذاب الهى، راهى باقى نمى ماند ۳-سیل و زلزله ای که ما می سازیم ظَهَرَ الْفَسَادُ فىِ الْبرَِّ وَ الْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَیْدِى النَّاسِ لِیُذِیقَهُم بَعْضَ الَّذِى عَمِلُواْ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ(41- روم) به سبب اعمال زشتى كه مردم به دست خود مرتكب شدند، فساد و تباهى در خشكى و دریا نمودار شد تا خداوند كیفر برخى از آنچه را که انجام داده اند به آنان بچشاند؛ شاید از گناه و طغیان برگردند. مراد از فساد در زمین، مصایب و بلاهایى عمومى است كه منطقه ای را فرا گرفته و مردم را نابود مى كند؛ مانند زلزله، قحطى، بیماریهای واگیردار، جنگها و غارتها؛ خلاصه هر بلایى كه نظام آراسته و صالح جارى در عالم را بر هم زند و زندگی خوش انسانها را از بین ببرد.  آیه شریفه می فرماید: این فساد ظاهر در زمین، بر اثر اعمال مردم است؛ یعنى به خاطر شركى است كه مى ورزند، و گناهانى است كه مى كنند. چند نکته: ۱. این آیه مخصوص به یك زمان و یا به یك مكان و یا به یك واقعه خاص نیست در نتیجه مراد از « الْبرَِّ وَ الْبَحْرِ » همان معناى معروف است كه همه روى زمین را در بر می گیرد. ۲. این آیه ناظر به پیامد دنیوى گناهان و چشاندن اثر بعضى از آنها (نه همه آنها) در دنیاست و نسبت به عذاب و پیامدهای اخروى گناهان ساكت است. ۳. اینكه فرمود: « بَعْضَ الَّذِى عَمِلُواْ؛ بعض اعمالشان را» به این جهت است که خداوند متعال از بیشتر گناهان آنها صرف نظر كرد و فرمود: «وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصِیبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَیْدِیكُمْ وَ یَعْفُوا عَنْ كَثِیرٍ». ۴. هر كار نادرست چه در مقیاس محدود و چه گسترده، عكس العمل نامطلوبى دارد مانند اینکه دروغ، سلب اعتماد مى كند و خیانت در امانت، روابط اجتماعى را بر هم مى زند و این همان رابطه گناه و فساد است که این آیه به آن اشاره دارد. ۵. از روایات اسلامى استفاده مى شود كه آثار شوم بسیارى از گناهان، حداقل از نظر طبیعى شناخته شده نیست؛ مثلا در روایات آمده است: قطع رحم، عمر را كوتاه و خوردن مال حرام، قلب را تاریك و زنا سبب کوتاهی عمر و کمی روزى می شود. جهت مطالعه بقیه نکات کلیک نمایید http://yon.ir/Qp456 کانالِ قرآن‌پویان با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن @quranpuyan
🏴پيامبر خدا(صلی الله علیه و آله)می فرمایند: دوست داشتن على، عبادت است. خداوند،ايمان هيچ بنده اى رانمى پذيرد،مگربا ولايت على وبيزارى جستن ازدشمنان او 📚إرشادالقلوب ص 209
...دیده فروبستم، در حالی که خاشاک در دیده داشتم و شرنگ نامرادی نوشیدم. با آنکه استخوان در گلویم شکسته بود و غم گلویم را فشرده بود، شکیبایی می ورزیدم... 📚امیرالمومنین علیه السلام خطبه۲۶نهج البلاغه ◾شهادت مولای متقیان علی ابن ابیطالب علیهم السلام بر همگان تسلیت باد. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://telegram.me/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ فَضْلَکَ 🔹و أنزِل علیّ فیهِ بَرَکاتِکَ 🔹وَ وَفّقْنی فیهِ لِموجِباتِ مَرْضاتِکَ 🔹و اسْکِنّی فیهِ بُحْبوحاتِ جَنّاتِکَ 🔹یا مُجیبَ دَعْوَةِ المُضْطَرّین. 🔸خدایا بگشای برای من در این روز درهاى فضل و کرمت را 🔸و نازل فرما بر من در این روز برکاتت را 🔸و موفق بدار مرا در این روز بر موجبات رضا و خوشنودیت 🔸و مسکن ده مرا در این روز در وسط بهشت هایت 🔸اى پذیرنده ی دعا و درخواست درماندگان کانال قرآن پویان تدبر در قرآن، تعقل در شریعت https://telegram.me/quranpuyan
🌸✨پروردگارا✨🌸 رسیدن به تو وضویی ساده می خواهد در محضر کبریایی ات در هر رکوع و سجود مدد می خواهم ای بخشنده مهربان سلام روزتون خدایی❤️ طاعات و عباداتتان مقبول حق @quranpuyan
بنام خدا ✅ از جزء قسمت اول سوره ۱-تاثیر افراد در تشدید تشویق وتنبیه یَانِسَاءَ النَّبىِِّ مَن یَأْتِ مِنكُنَّ بِفَاحِشَةٍ مُّبَیِّنَةٍ یُضَاعَفْ لَهَا الْعَذَابُ ضِعْفَینِْ وَ كاَنَ ذَالِكَ عَلىَ اللَّهِ یَسِیرًا(۳۰) وَ مَن یَقْنُتْ مِنكُنَّ لِلَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تَعْمَلْ صَلِحًا نُّؤْتِهَا أَجْرَهَا مَرَّتَینِْ وَ أَعْتَدْنَا لهََا رِزْقًا كَرِیمًا(۳۱- احزاب) اى همسران پیامبر! اگر یكى از شما مرتكب گناه آشكار مى شود، عذابش دو برابر است و این براى خدا آسان مى باشد و هر كه از شما مطیع دستورات خدا و رسول او باشد و كار پسندیده كند، به او دو برابر پاداش عطا مى كنیم و روزى پرارزشى برایش آماده مى سازیم. این افراد دو برابر دیگران عذاب می شوند و یا پاداش می گیرند زیرا کاری که آنها می کنند در واقع دو کار است یکی در حوزه فردی و یکی در حوزه اجتماعی؛ اگر همسر پیامبر صلی الله علیه و آله مرتکب معصیت شود در واقع دو گناه کرده است؛ یکی آن فعل حرامی که مرتکب شده و دیگری تخریب چهره اسلام. هر چند آیات فوق در مورد همسران پیامبر صلی الله علیه و آله است؛ ولى از آنجا كه ملاك و معیار اصلى؛ همان داشتن مقام و شخصیت و موقعیت اجتماعى است؛ این حكم در باره افراد دیگر كه موقعیتى در جامعه دارند نیز صادق است. بنابراین اگر فردی گناه و طاعتش تاثیری در اقبال و ادبار مردم به دین داشته باشد مشمول این حکم خواهد شد.👉👉 ۲-حکم خدا و رسول را بپذیرید وَ مَا كاَنَ لِمُؤْمِنٍ وَ لَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضىَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَمْرًا أَن یَكُونَ لهَُمُ الخِْیرََةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَ مَن یَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُّبِینًا(۳۶- احزاب) هنگامى كه از جانب خدا و پیامبرش حکمی صادر شد همه باید به آن گردن نهند و مردان و زنان با ایمان مختار نیستند که آن را بپذیرند و یا به گونه ای دیگر عمل کنند و هركس خدا و پیامبرش را نافرمانى كند یقیناً به صورتى آشكار گمراه شده است. مراد از قضاى خدا، حكم شرعى اوست كه آن را به وسیله یكى از فرستادگان خود برای بندگان بیان مى كند و منظور از قضاى رسول، احکام و دستورات ولایی(حکومتی) اوست و آن عبارت است از اینكه رسول خدا صلی الله علیه و آله به دلیل ولایتى كه خدا برایش قرار داده، در شأنى از شؤون بندگان، دخل و تصرف كند؛ در ادامه می فرماید: در چنین مواردی كه خدا و رسولش در آن، امر و دستورى دارند؛ مومنین حق ندارند به اختیار، استناد کرده و هر گونه که خواستند عمل کنند؛ بلکه باید دقیقا مطابق دستور صادره عمل نمایند. 👌 ۳-آیه ای که بر رعایت تاکید کرد یَأَیهُّا النَّبىُِّ قُل لّأَِزْوَاجِكَ وَ بَنَاتِكَ وَ نِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیهِْنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَالِكَ أَدْنى أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَ كاَنَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا (۵۹- احزاب) اى پیامبر! به همسرانت و دخترانت و همسران كسانى كه مؤمن هستند بگو: روسرىهاى بلند خود را بر خویش فرو افكنند [تا بدن و آرایش و زیورهایشان در برابر دید نامحرمان قرار نگیرد.] این [پوشش] به اینكه [به عفت و پاكدامنى] شناخته شوند نزدیكتر است، و در نتیجه [از سوى اهل فسق و فجور] مورد آزار قرار نخواهند گرفت و خدا همواره بسیار آمرزنده و مهربان است. كلمه «جلابیب» جمع است و آن پوششی است سرتاسرى كه تمامى بدن را مىپوشاند و..... جهت مطالعه نظرات مختلف مفسرین و پژوهشگران در مورد آیه ۵۹ احزاب و ،لینک زیر را مطالعه نمایید http://quranpuyan.com/yaf_postst147_yh-59-swrh-Hzb-Hjb--znn-mslmn-rwsry-khwd-rbh-khwd-nzdykh-khnnd-t-mwrd-dhyt-qrr-ngyrnd.aspx جهت مطالعه ادامه نکات جزء ۲۲ لینک زیر را کلیک کنید👇 http://www.quranpuyan.com/yaf_postst251_nkht-khlydy-z-jz-byst-w-dw-qrn-khrym.aspx
بنام خدا ✅ از جزء قسمت دوم سوره 🔹فراز اول:آیات ۸-۱ که در واقع چکیده سوره و فهرستی از موضوعات مورد بحث در سوره است: الف- آیات ۵-۱ :ای پيامبر در انجام وظايف خود از جمله مبارزه با رسوم باطل و غير عادلانه ،برخدا توكل كن و تحت تاثير منافقان و كافران قرار نگير. ب- آیه ۶ :اي مسلمانان :پيامبر داراي مسئوليتها و حقوق متفاوتي است.او برشما اولويت دارد. همسرانش نيز در حكم مادران مومنين اند. ج- آيات ۷ و ۸ :توجه دادن به مواجهه صادقانه با میثاق الهی که توسط انبیا برای مردم اورده شده است. 🔹فراز دوم : آیات ۲۷-۹ :(داستان جنگ احزاب) 👈👈تشویق به ایمان صادقانه،که در صحنه های آزمایش ،به عمل آگاهانه و صادقانه منجر شود.نکوهش از نفاق و دورویی و سست ایمانی 🔹فراز سوم:آیات ۳۵-۲۸ : منسوبان و همسران پیامبر باید با رفتار خود پاسدار حرمت و موقعیت اجتماعی او باشند .در صورت مراعات این حریم و انجام صحیح مسئولیتهای خود دارای ارزش و پاداشی مضاعف خواهند بود.در غیر این صورت،امتیازی به سایرین نخواهند داشت و حتی عذابی مضاعف 🔹فراز چهام:آیات ۴۰-۳۶ : یکی از رسالتهای دشوار پیامبران مبارزه با خرافات و رسوم ناحق بوده است که انجام ان مستلزم نترسیدن از حرف ها و واکنش های مردم و ترسیدن صرف از خداوند بوده است 🔹فراز پنجم:آیات ۴۴-۴۱ : ای مسلمانها .در همه حال خدا را در نظر داشته باشید.و زمانهایی را به تسبیح وستایش او اختصاص دهید. 🔹فراز ششم:آیات ۵۲-۴۵ : وظایف و مسئولیتهای خاص پیامبر،الزامات،محدودیتها و اختیارات متناسب با ان و نیز عملکرد ویژه پیامبر را اقتضا میکند. 🔹فرازهفتم آیات ۶۲-۵۳ : اداب ارتباط با پیامبر و خانواده اش را مراعات کنید و او و مسلمانان را نیازارید که عذاب اخروی و مجازات دنیوی دارد. 🔹فراز هشتم آیات ۶۸-۶۳ : انذار از سرنوشت شوم اطاعت از دیگران بجای اطاعت از خدا ورسول 🔹فراز نهم ایات ۷۱-۶۹ : پرهیز از اتهام زدن به پیامبر و ترک سخن های غیر استوار که دیگران را می ازارد. 🔹فراز دهم آیات ۷۳-۷۲ : ایمان و عمل صادقانه به میثاق الهی و ترک نفاق و شرک سید کاظم فرهنگ http://www.quranpuyan.com/yaf_postsm4797_drs-swrh-Hzb-w-frzhy-mkhtlf-n-z-khd-w-rswl-Tt-khnyd-pymbr-w-mwmnn-r-nyzryd.aspx#post4797 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ 🌸🌿 اینکه ما اصرار داریم بر حفظ ، بر تلاوت ، بر گسترش جلسات در سطح کشور 🌸🌿بر آموزش علوم و فنون از تلاوت و کتابت و بقیه‌ی مسائل گوناگونی که اطراف هست 🌸🌿 ـ به خاطر این است که آشنائی با اینها و وقت گذاشتن در این رشته‌ها، فضای کشور را فضای میکند. 🌸🌿 ما به این فضا احتیاج داریم. وقتی فضا شد، انس با افزایش پیدا خواهد کرد، عمومیت پیدا خواهد کرد. 🌸🌿انس با ، موجب تدبر در و معارف میشود. ‼️ امروز دنیای اسلام به این احتیاج دارد. ما ملت ایران هم به این احتیاج داریم. 🎤 آیت الله خامنه ای https://goo.gl/rkok4V کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹اللهمّ اغسِلْنی فیهِ من الذُّنوبِ 🔹و طَهِّرْنی فیهِ من العُیوبِ 🔹و امْتَحِنْ قَلْبی فیهِ بِتَقْوَى القُلوبِ 🔹یا مُقیلَ عَثَراتِ المُذْنِبین. 🔸خدایا شست و شو بده مرا در این روز از گناهان 🔸و پاک ساز مرا در این روز از هر عیب و نقصی 🔸و آزمایش کن قلب و دل مرا در این روز به تقوی دل 🔸اى خطا بخش لغزشهاى گناهکاران. کانال قرآن پویان تدبر در قرآن، تعقل در شریعت https://telegram.me/quranpuyan
گفتم منم اهل خطا گفتی که بخشیدم،بیا گفتم شکستم توبه ها گفتی که بخشیدم بیا گفتم که ای ستار من ای حضرت غفار من من بر خودم کردم جفا گفتی که بخشیدم بیا روزتون سرشار از نگاه پر سخاوت خدا @quranpuyan
بنام خدا ✅ و از جزو :قسمت اول جزء بیست و سوم قرآن از ایه ۲۸ تا انتهای سوره یاسین،سوره های صافات و صاد و ۳۱ آیه ابتدای سوره زمر را شامل میشود. سوره ۱-رحمت خدا که با خدا بسته ایم أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَیْكُمْ یَا بَنى ءَادَمَ أَن لَّا تَعْبُدُواْ الشَّیْطَانَ إِنَّهُ لَكمُْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ(۶۰) وَ أَنِ اعْبُدُونىِ هَاذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِیمٌ(۶۱- یس) اى فرزندان آدم! آیا با شما عهد نبستم كه شیطان را بندگى نكنید كه او براى شما دشمن آشكارى است؟ و گفتم كه مرا بندگى كنید كه این، راه مستقیم است. روی صحبت این آیه با مجرمین است که با توبیخ آنها را به یاد عهدی می اندازد که به آن بی توجهی کردند و در دام دشمنی معروف به نام شیطان افتاده و از راه مستقیم خارج شدند. علت این که خداوند مجرمین را به عنوان بنى آدم خطاب كرده این است كه دشمنى شیطان با این عده که باعث انحراف و هلاکت اینها شد روی غرض خاصى نسبت به آنها نبوده؛ بلكه به این دلیل بوده كه آنها فرزندان آدم بودند. و این دشمنى در روز اول آن جا بروز كرد كه مامور به سجده بر آدم شد و زیر بار نرفت و استكبار كرد. نتیجهاش هم این شد كه از درگاه خدا رانده شد و از آن روز با فرزندان آدم(ع) نیز دشمن گردید و همه را تهدید كرد. متن عهدنامه را هم در آیه بازگو کرده است: شیطان را عبادت و پرستش و اطاعت نكنند و تنها خداوند متعال را پرستش و عبادت کنند. منظور از «عبادت كردن و پرستیدن شیطان»، اطاعت و پیروی از وسوسه های اوست. ۲-روزی که دست حرف می زند و پا شهادت می دهد😳 الْیَوْمَ نخَْتِمُ عَلىَ أَفْوَاهِهِمْ وَ تُكلَّمُنَا أَیْدِیهِمْ وَ تَشهَْدُ أَرْجُلُهُم بِمَا كاَنُواْ یَكْسِبُونَ(۶۵- یس) امروز بر دهانهایشان مُهر سکوت می زنیم و دستهایشان با ما سخن مى گویند و پاهایشان به اعمالى كه همواره مرتكب مى شدند، گواهى مى دهند. براساس این آیه،دست و پای مجرمین به آن گناهانی كه با آن انجام داده اند شهادت مى دهند؛ مثلا دستها به آن گناهانى شهادت مى دهد كه صاحب دست به وسیله آن مرتكب شده؛ مانند سیلى هایى كه به ناحق به مردم زده، اموالى كه به ناحق تصرف كرده، نوشته هایی كه به ناحق نوشته و امثال آن و پاها نیز به آن گناهانى شهادت مىدهند كه صاحبشان با آنها انجام داده؛ مانند قدمهایى كه به سوى مجلس گناه و برای انجام معصیت، خیانت، ظلم، فتنه انگیزى و امثال آن برداشته است. ✅در سور های صافات و صاد به داستان تعدادی از انبیا و موفقیت آنها در امتحانات الهی و نیز وعده نصرت الهی اشاره شده است. 👈۳- بشارتی مهم در انتهای سوره : وَلَقَدْ سَبَقَتْ كَلِمَتُنَا لِعِبَادِنَا الْمُرْسَلِينَ ﴿۱۷۱﴾ وعده قطعي ما براي بندگان مرسل ما از قبل مسلم شده. إِنَّهُمْ لَهُمُ الْمَنْصُورُونَ ﴿۱۷۲﴾كه آنها ياري ميشوند. وَإِنَّ جُنْدَنَا لَهُمُ الْغَالِبُونَ ﴿۱۷۳﴾ و سپاه ماست كه ايشان پيروزند سوره ۴- را ساده نگیرید! إِنَّ الَّذِینَ یَضِلُّونَ عَن سَبِیلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِیدُ بِمَا نَسُواْ یَوْمَ الحِْسَابِ(۲۶- ص) بى تردید كسانى كه از راه خدا منحرف مى شوند، چون روز حساب را فراموش كردهاند، عذابى سخت دارند. در این فراز، قرآن کریم به این حقیقت اشاره مى كند كه گمراهى از مسیر حق ناشی از فراموشى قیامت است و نتیجه اش عذاب شدید الهى است. بر اساس این آیه فراموشى روز قیامت سرچشمه گمراهی ها است و هر گمراهى، آمیخته با این فراموشكارى است. این اصل، تاثیر تربیتى توجه به معاد را در زندگى انسانها روشن مى سازد. روایاتى كه در این زمینه در منابع اسلامى وارد شده بسیار قابل دقت است. از جمله حدیث معروفى است كه هم از پیغمبر گرامى اسلام صلی الله علیه و آله و هم از امیرالمؤمنین على علیه السلام نقل شده كه فرمودند: «اى مردم! وحشتناكترین چیزى كه از ناحیه آن بر شما مى ترسم دو چیز است: پیروى از هوای نفس و آرزوهاى دور و دراز است؛ اما پیروى از خواهش نفس، شما را از حق باز مى دارد و آرزوهاى دور و دراز قیامت را از یاد شما می برد.» http://www.quranpuyan.com/yaf_postst379_qrn-qbl-tdbr-w-fhm-bry-hmh-mrdm.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و از جزو : قسمت دوم ۵-آیه ای مهم در سوره صاد: برای همه مردم نازل شده است.👉👉 «ﮐِﺘﺎﺏٌ ﺃَﻧْﺰَﻟْﻨﺎﻩُ ﺇِﻟَﯿْﮏَ ﻣُﺒﺎﺭَﮎٌ ﻟِﯿَﺪَّﺑَّﺮُﻭﺍ ﺁﯾﺎﺗِﻪِ ﻭَﻟِﯿَﺘَﺬَﮐَّﺮَ ﺃُﻭﻟُﻮﺍﺍﻟْﺄَﻟْﺒﺎﺏِ» [ ﺹ / ۲۹ ] ؛ ﻗﺮﺁﻥ ﮐﺘﺎﺏ ﺑﺎﺑﺮﮐﺘﯽﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻮﯼ ﺗﻮ ( ﺍﯼ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ) ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﯾﻢ ﺗﺎ ( ﻣﺮﺩﻡ ) ﺩﺭ ﺁﯾﺎﺕ ﺁﻥ ﺗﺪﺑّﺮ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﺮﺩﻣﻨﺪﺍﻥ ﺗﺬﮐّﺮ ﺍﺳﺖ تفسیر مجمع البیان :مى توان با مراجعه آگاهانه و عادلانه به سوى قرآن، پيام و محتواى آن را دريافت و عمل كرد و اين پندار كه بدون حضور پيامبر و تفسير آن حضرت نمى توان تفسير قرآن را دريافت، پندارى بى اساس است؛👌 چرا كه قرآن مردم را به تفكر و تدبر در آيات خويش فرا مى خواند. علامه طباطبایی در تفسیر المیزان:قران کریم،کتابی است که فهم عادی به درک آن، دسترسی دارد جهت مطالعه بیشتر در این خصوص به لینک زیر مراجعه نمایید: http://www.quranpuyan.com/yaf_postst379_qrn-qbl-tdbr-w-fhm-bry-hmh-mrdm.aspx ۶-آنچه که را ملعون ابدی کرد قَالَ یَا إِبْلِیسُ مَا مَنَعَكَ أَن تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِیَدَىَّ أَسْتَكْبرَْتَ أَمْ كُنتَ مِنَ الْعَالِینَ(۷۵) قَالَ أَنَا خَیرٌْ مِّنْهُ خَلَقْتَنىِ مِن نَّارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِن طِینٍ(۷۶) قَالَ فَاخْرُجْ مِنهَْا فَإِنَّكَ رَجِیمٌ(۷۷) وَ إِنَّ عَلَیْكَ لَعْنَتىِ إِلىَ یَوْمِ الدِّینِ(۷۸- ص) خداوند متعال فرمود: اى ابلیس! چه چیز مانع شد بر مخلوقى كه من آفریدم سجده نكنی؟ تكبر ورزیدى، یا بالاتر از آن بودى كه فرمان سجود به تو داده شود؟ ابلیس [گزینه اول را انتخاب کرد و] گفت: من از او (آدم) بهترم، چرا كه مرا از آتش آفریدهاى و او را از گل. خداوند به او فرمود: از صفوف ملائكه، از آسمان برین، بیرون رو كه تو رانده درگاه منى و مسلما لعنت من بر تو تا روز قیامت ادامه خواهد یافت. سه درس آموزنده و مهمی که در این گفتگو نهفته است ۱. در پاسخ ابلیس اشارهاى است به اینكه از نظر ابلیس اوامر الهى به خودی خود لازم الاجرا نیستند؛ بلکه فرامین الهی وقتى لازم الاطاعة هستند كه حق باشند و چون امرش به سجده كردن، حق نبود پس اطاعتش هم واجب نبود. برگشت این حرف به این است كه ابلیس اطلاق مالكیت خدا و حكمت او را قبول نداشته و این همان اصل و ریشهاى است كه تمامى گناهان و عصیانها از آن سرچشمه مى گیرد؛ چون معصیت وقتى سرمى زند كه صاحبش با انکار ربوبیت خدا و با این توجیه که ارتکاب معصیت بهتر از ترک آن است، از حکم الهی سرپیچی کند. ۲. این مجازات سنگین برای ابلیس تنها برای ترک یک سجده نبود؛ آنچه باعث این سقوط و لعنت ابدی ابلیس شد او بود. استکباری که با اظهار نظر و استدلال در برابر امر الهی وجودش ثابت شد. ۳. کسی که عالمانه و از روی عمد مرتکب معصیت می شود در حقیقت همان راهی را رفته است که ابلیس رفته. یعنی به خدا می گوید تو گفته ای نکن ولی نظر من این است که انجام این کار اشکالی ندارد و بعد مرتکب می شود. جهت مطالعه سایر نکات به لینک زیر مراجعه نمایید: http://quranpuyan.com/yaf_postsm458findunread_nkht-khlydy-z-jz-byst-w-sh-qrn-khrym.aspx#post458 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
« ای فرزندان اسرائیل، یاد کنید زمانی را که از شما پیمان گرفتیم که خون هم را نریزید و یکدیگر را از سرزمین خود بیرون نکنید. سپس شما اقرار کردید؛ و خود گواه بودید.» «سوره بقره آیه ۸۴» @quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹اللهمّ إنّی أسْألُکَ فیه ما یُرْضیکَ 🔹و أعوذُ بِکَ ممّا یؤذیک 🔹و أسألُکَ التّوفیقَ فیهِ لأنْ أطیعَکَ ولا أعْصیکَ 🔹یا جَوادَ السّائلین. 🔸خدایا من از تو درخواست می کنم در این روز آنچه را خشنودت می کند. 🔸و پناه مى برم بتو از آنچه موجب اذیت و خشم توست. 🔸و از تو درخواست می کنم توفیق در این روز را ، براى اینکه اطاعت کنم تو را و نافرمانى نکنم تو را 🔸اى عطا بخش درخواست کنندگان کانال قرآن پویان تدبر در قرآن، تعقل در شریعت https://telegram.me/quranpuyan
" صبح "به ما مےآموزد... که باورداشته باشیم .... روشنایےباتاریکی معنامےیابد.... وخوشبختے ... با عبور ازسختےها زیباست سلام ""روزتان پرامید و نشاط"" @quranpuyan
و هایی از جزء :قسمت اول جزء ۲۴ قرآن از ایه ۳۲ تا انتهای سوره زمر،سوره غافر و ایات ۴۶-۱ سوره فصلت تشکیل شده است. سوره ۱-امان از و نمک نشناس فَإِذَا مَسَّ الْانسَانَ ضُرٌّ دَعَانَا ثمَُّ إِذَا خَوَّلْنَهُ نِعْمَةً مِّنَّا قَالَ إِنَّمَا أُوتِیتُهُ عَلىَ عِلْمِ بَلْ هِىَ فِتْنَةٌ وَ لَاكِنَّ أَكْثرََهُمْ لَا یَعْلَمُونَ(۴۹- زمر) وقتى انسان گرفتار زیان مىشود، ما را مىخواند و هنگامى كه ما از جانب خود نعمتى به او مى دهیم [به جای شکر گزاری] مى گوید: این با تلاش و درایت خودم به دست آمده است؛ در حالی که آن نعمت وسیله ای برای امتحان او بود و بیشتر مردم از واقعیت بی خبرند.😔 این آیه به یکی از ویژگیهای طبیعت انسانی اشاره می کند كه به پیروى هواى نفس گرایش دارد و به نعمتهاى مادى و اسباب ظاهرى پیرامونش مغرور است و فراموشكار نیز هست؛ 😔که هر وقت دچار گرفتارى می شود رو به خدا کرده و او را به خلوص مىخواند ولی همینکه پروردگارش نعمتى به او داده و او را از گرفتاری خلاص می کند فورا آن نعمت را به خودش نسبت مى دهد و مىگوید: «هنر خودم بود» و پروردگارش را فراموش مىكند و نمىداند كه همین خود وسیله ای است كه با آن امتحانش مىكنند. دو نکته: ۱. انسان هم دارای طبیعت است و هم دارای فطرت. طبع و طبیعت او ریشه در جنبه مادی و خاکی او دارد ولی فطرت او متعلق به عالم بالا و آن جنبه ملکوتی اوست. بنابراین هر چه که برای انسان طبیعی و مربوط به طبیعت او می شود اگر تحت مدیریت وحی و فطرت در نیاید عامل سقوط و هلاکت انسان می شود. یکی از این طبیعی ها همین حالت است که در آیه به آن اشاره شد. ۲. انسان باید تمام داشته های خود را نعمت الهی دانسته و شکرگزار او باشد و نیز بداند که داده های خدا جنبه آزمون و امتحان هم دارد که اگر با مصرف درست آنها در مواردی که رضای الهی در آن است شکر آن را بجا آورد علاوه بر حل مشکل دنیائیش، بهشت خود را هم آباد کرده است و اگر به محض دریافت نعمت، دهنده آن را فراموش کرد و در مسیر کفر و ناسپاسی قدم گذاشت؛ همان نعمت تبدیل به نقمت شده و جهنم او را شعله ور می کند. ۲-بندگان خدا! از رحمت او نشوید😃😃 قُلْ یَاعِبَادِىَ الَّذِینَ أَسْرَفُواْ عَلىَ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُواْ مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ(۵۳- زمر) بگو: اى بندگان من كه [با ارتكاب گناه] بر خود ستم کرده اید! از رحمت خدا نومید نشوید که یقیناً خدا همه گناهان را مى آمرزد زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است وَأَنِيبُوا إِلَى رَبِّكُمْ وَأَسْلِمُوا لَهُ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَكُمُ الْعَذَابُ ثُمَّ لَا تُنْصَرُونَ ﴿۵۴﴾ و پيش از آنكه شما را عذاب در رسد و ديگر يارى نشويد به سوى پروردگارتان بازگرديد و تسليم او شويد وَاتَّبِعُوا أَحْسَنَ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَكُمُ الْعَذَابُ بَغْتَةً وَأَنْتُمْ لَا تَشْعُرُونَ ﴿۵۵﴾ و از نیکوترین چیزی که از طرف پروردگارتان به سوی شما نازل شده است پیروی کنید، پیش از آنکه ناگهان و در حالی که بی خبرید، عذاب به شما رسد؛ خداوند متعال در این آیات راه بازگشت را توأم با امیدوارى به روى همه گنه كاران مى گشاید و با لحنى آكنده از نهایت لطف و محبت آغوش رحمتش را به رویشان باز كرده و فرمان عفو آنها را صادر نموده است. دقت در تعبیرات این آیه نشان مىدهد كه از امیدبخش ترین آیات قرآن مجید نسبت به همه گنهكاران است. 👏👏 فراگیری و گستردگى آن به حدى است كه طبق روایتى امیر مؤمنان على علیه السلام فرمود: در تمام قرآن آیهاى وسیعتر از این آیه نیست. جهت مطالعه ادامه نكات به لينك زير مراجعه نماييد http://quranpuyan.com/yaf_postsm461findunread_nkht-khlydy-z-jz-byst-w-chhrm-qrn-khrym.aspx#post461 نکات کلیدی از جزء بیست و چهارم قرآن کریم - نکات خلاصه هر جزء قرآن - تالارگفتگو هاي قرآن پويان نکات کلیدی از جزء بیست و چهارم قرآن کریم: سوره زمر در بیست و چهارمین قسمت از سلسله مقالات «معارفی از قرآن کریم» آیاتی از جزء بیست و چهارم را محور بحث قرار داده و به بیان معارفی از آن می پردازیم. سعی ما بر این است که قرآن عزیز را به شکلی محسوس تر ببینیم و به شکلی کاربردی تر در زندگی خود وارد... کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و هایی از جزء :قسمت دوم سوره سوره غافر ،نخستین سوره از سوره های اغازشونده با حم است.این سوره ها در اواخر دوران مکه نازل شده و در حکم اتمام حجت با کافران و مشرکان و حاوی بشارت به مسلمانان است. ✅وعده رسولان و اهل ایمان در دنیا: إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنَا وَالَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَيَوْمَ يَقُومُ الْأَشْهَادُ ﴿۵۱﴾ غافر بی تردید ما پیامبران خود و مؤمنان را در زندگی دنیا و روزی که گواهان [برای گواهی دادن] به پا ایستند، یاری می کنیم. يَوْمَ لَا يَنْفَعُ الظَّالِمِينَ مَعْذِرَتُهُمْ وَلَهُمُ اللَّعْنَةُ وَلَهُمْ سُوءُ الدَّارِ ﴿۵۲﴾ غافر همان روزی که عذرخواهی ستمکاران سودشان ندهد و برای آنان لعنت خدا و سرای سخت و بدی است. ✅✅مرا بخوانید تا کنم شما را:😀👏 وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ ﴿۶۰﴾ و پروردگارتان گفت: مرا بخوانید تا شما را اجابت کنم، آنان که از عبادت من تکبّر ورزند، به زودی خوار و رسوا به دوزخ درآیند. ✅عذاب مشرکان قطعی است فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَإِمَّا نُرِيَنَّكَ بَعْضَ الَّذِي نَعِدُهُمْ أَوْ نَتَوَفَّيَنَّكَ فَإِلَيْنَا يُرْجَعُونَ ﴿۷۷﴾ پس (ای رسول، چند روزی بر آزار کافران امت) صبر کن که البته وعده (ثواب و عقاب) خدا حق است، که اگر آنها را در حیات تو و مقابل چشم تو به بعضی از وعده‌های خود که به آنها می‌دادیم (به شمشیر تو) عقوبت کنیم یا چنانچه تو را قبض روح کنیم باز رجوع آنها به سوی ماست (و در قیامت به کیفر اعمالشان می‌رسانیم). http://www.quranpuyan.com/yaf_postsm6509_nkht-khlydy-z-jz-byst-w-chhrm-qrn-khrym.aspx#post6509 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ 💫بسم الله الرحمن الرحیم 🌟 در ، انسان را به مقامات بالاتر و والاتر هدایت می کند 🌟کسی که تفکر و در معانی کریم در قلب آن اثر کند وکم کم به مقام متقین رسد و اگر توفیق الهی شامل حالش شود ،از آن مقام نیز بگذرد. وهر یک از اعضاء وجوارح وقوای آن، آیه ای از آیات الهیه شود . 🌟و شاید جذوات و جذبات و خطابات الهی او را از خود بی خود کند و حقیقت «اقرا واصعد» را در همین عالم دریابد تا آن که کلام را بی واسطه از متکلمش بشنود و آنچه در وهم تو و من ناید آن شود. مجموعه مقالات همایش اندیشه های امام خمینی (ره) کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
قابل توجه علاقه مندان به خريد كتاب"مباني و روش مطالعه و فهم ساده قرآن" تا پايان ماه مبارك رمضان و روز عيد سعيد فطر كتاب مذكور با تخفيف نمايشگاه قران به فروش ميرسد. جهت سفارش كتاب ،درج ادرس و پرداخت وجه از طريق لينك زير اقدام نماييد: https://idpay.ir/quranpuyan/shop/37101 براي شهروندان تهراني به ادرس انها پيك ميشود و براي ساير هم ميهنان عزيز به ادرس انها پست ميشود. قيمت چاپ سياه و سفيد كتاب 12000 تومان و چاپ رنگي آن 22000 تومان ميباشد كه با به ترتيب 10000 و 20000 تومان به فروش ميرسد. هم چنين نسخه ديجيتال كتاب بصورت فايل pdf نيز از لينك زير به قيمت 6000 تومان قابل دانلود ميباشد. https://idpay.ir/quranpuyan3/file/14964
هدایت شده از قران پویان
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ محبّاً لأوْلیائِکَ 🔹و مُعادیاً لأعْدائِکَ 🔹مُسْتَنّاً بِسُنّةِ خاتَمِ انْبیائِکَ 🔹یا عاصِمَ قُلوبِ النّبییّن. 🔸خدایا قرار بده مرا در این روز دوستداری برای دوستانت 🔸و دشمن برای دشمنانت 🔸و پیرو راه و روش خاتم پیغمبرانت 🔸اى حفظ کننده دلهاى پیامبران. کانال قرآن پویان تدبر در قرآن، تعقل در شریعت https://telegram.me/quranpuyan
گاهی خدا می خواهد با دستان تو گره از کار دیگران باز کند.... دستان خدا باش...❤️ سلام صبحتون بخیر روزتون سرشار از معنویت @quranpuyan
بنام خدا ✅ و از جزو بخش اول سوره ۱-قانون اولیه خدا در پخش وَ لَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبَادِهِ لَبَغَوْاْ فىِ الْأَرْضِ وَ لَكِن یُنزَّلُ بِقَدَرٍ مَّا یَشَاءُ إِنَّهُ بِعِبَادِهِ خَبِیرُ بَصِیرٌ(۲۷- شوری) اگر خداوند روزى را براى بندگانش وسعت بخشد، در زمین طغیان مىكنند ولى به اندازهاى كه مشیت او اقتضاء کند نازل مىكند زیرا او به حال بندگانش آگاه و بیناست. كلمه «قَدَر» به معناى كمیت و حجم هر چیز است. پس این كه مىفرماید:«وَ لكِنْ یُنَزِّلُ بِقَدَرٍ ما یَشاءُ» به این معنا است که خداى تعالى هر چیز را به كمیت و حجم و مقداری که مشیتش اقتضاء کند نازل مىكند. معناى آیه شریفه این است: اگر خداى تعالى رزق همه بندگان خود را وسعت بدهد و همه سیر شوند، شروع به ظلم كردن در زمین مىكنند؛ چون طبیعت مال این است كه وقتى زیاد شد طغیان و استكبار مى آورد، و به همین جهت خداوند متعال رزق را به اندازه نازل مىكند و به هر كس به مقدارى معین روزى مى دهد؛ چون او به حال بندگان خود خبیر و بصیر است و مىداند كه هر یك از بندگانش استحقاق چه مقدار از رزق را دارد و چه مقدار از غنا و فقر، مفید به حال اوست؛ همان را به او مى دهد. یک سوال مهم در این بحث😐 👈چرا خدا به کسانی که با داشتن مال بیشتر گناه و ظلمشان هم افزون می شود باز هم مال و ثروت می دهد؟ علامه طباطبایی(ره) در پاسخ به این سوال می نویسد: این آیه بیانگر قانون اولیه خدا در توزیع ارزاق بین بندگانش است که حال هر کس را می بیند و به او روزی می دهد؛ اما قوانین دیگری نیز دارد که در عالم حاکم است؛ یکی از آن قوانین قانون ابتلاء و امتحان است و دیگری قانون مکر و استدراج است. این دو قانون سبب می شود که خدا به کسانی که در سوال مطرح شد با وجود کفر و طغیان باز هم مال و ثروت عطا کند. این بحث نقطه مقابلی هم دارد و آن اینکه چرا برخی حتی به مقدار رفع ضروریات هم از رزق و روزی الهی بی نصیبند👉 که در پاسخ می توان به دو قانون الهی اشاره کرد؛ یکی همان قانون ابتلاء و امتحان و دیگری قانون اثر گناه که برخی با عمل خود مانند ظلم به دیگری یا ظلم پذیری چنین نتیجه ای را برای خود رقم زده اند. ۲- کار بد؛ کار بدی مثل آن است جَزَاءُ سَیِّئَةٍ سَیِّئَةٌ مِّثْلُهَا فَمَنْ عَفَا وَ أَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلىَ اللَّهِ إِنَّهُ لَا یحُِبُّ الظَّالِمِینَ(۴۰- شوری) پاداش بدى کار بدی است مانند همان؛ ولى هر كه بگذرد و [میان خود و طرف مقابلش را] اصلاح نماید؛ پاداشش بر عهده خداست؛ یقیناً خدا ستمكاران را دوست ندارد. این آیه حكم کسی را بیان می کند که ظلمی در حق او شده است بر اساس این آیه چنین كسى مىتواند در مقابل ستمگر رفتارى چون رفتار او داشته باشد و چنین تلافى و انتقامى دیگر ظلم نخواهد بود. نکته مهم و قابل توجه در آیه همانگونه که در متن آیه ملاحظه می شود خداوند متعال آن کاری که برای تلافی صورت می گیرد با اینکه مجوز آن را هم صادر کرده است اما آن را «سیئة؛ کاری بد و ناپسند» می نامد که سوال برانگیز است. در پاسخ به این سوال گفته اند: از این رو هر دو عمل را سیئه و خوانده چون با هر كس چنین رفتار شود ناراحتش مىكند، ظالم با آن کار مظلوم را ناراحت کرد و مظلوم هم با انتقام و تکرار آن کار ظالم را رنجاند، پس در آیه شریفه حقیقت معناى كلمه رعایت شده است. همانطور که این بزرگان فرموده اند مجوز انجام عملی آن از بد و آزار دهنده بودن به خوب و گوارا بودن تبدیل نمی کند. کار بد، بد است. چیزی که در این آیه بین آن دو فرق گذاشته این است که اگر ابتدایی و بدون مجوز باشد حرام است و عذاب و عقاب دارد و اگر با مجوز شرعی باشد حلال است و چون حرام نیست عقابی هم ندارد. باید توجه داشت که این تلافی با مجوز، «واجب نیست»؛ بلکه فقط «حلال است» و شاید برای همین نکته بود که بلافاصله فرمود: «فَمَنْ عَفَا وَ أَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلىَ اللهِ؛ هر كس عفو و اصلاح كند اجر و پاداش او بر خداست» ادامه 👇👇👇 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛