eitaa logo
قران پویان
478 دنبال‌کننده
6هزار عکس
702 ویدیو
623 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صفحه قرآن پويان در #اینستاگرام را بازدید و تعقیب (follow) نمایید https://instagram.com/quranpuyan
🌷🌷تحقيق و تدبر در آيه قسمت دوم نکاتی از آیه وواعدنا در تفسیر تسنيم (اقای جوادی املی) ✅ ۱- بعضی روایات همین را تایید می‌کند که اول سی شب قرار بود که وجود مبارک موسای کلیم (سلام الله علیه) مهمان ذات اقدس اله باشد و بعدا ده شب اضافه شده است لذا فرمود ﴿وَأَتْمَمْناها بِعَشْرٍ﴾ آن ده شب را برای دریافت تورات و مکالمه مستقیم ذات اقدس اله ... که آن ده شب نتیجه آن سی شب هست شاید این روایت ناظر به این باشد که در مقام اظهار و افشا اینچنین بود وگرنه میعاد اولی همان چهل شب است ✅ ۲- لیله چهل شب تفکیک شده است به یک سی شب و یک ده شب تا مشخص بشود که چهل شب مطلق نیست .یک سی شبی است یعنی یک ماه است . مشخص است که از اول ذی قعده است مثلاً تا پایان ذی قعده یعنی یک ماه یک دهه‌ای هم هست که دهه فجر است و لیالی عشرا ست و همان است که ضمیمه یک ماه ذی قعده می‌شود می‌شود چهل شب اگر بفرماید چهل شب خب ممکن است که از دهم یک ماه شروع بشود تا بیستم ماه دیگر این هم می‌شود چهل شب. ولی این نصاب خاص و آن معیار مخصوص نیست آن وصف مشخصی که برای اربعین گیری سودمند است همین اول ذی قعده است تا دهم ذی حجه گرچه همیشه اربعین گیری نافع است و اما آن اربعین گیری ماثور و مجرب همین اربعین گیری موسای کلیم (سلام الله علیه) است که از اول ذی قعده شروع می‌شود تا دهم ذی حجه ✅ ۳- این مواعده چهل شبه چهل شبانه روز بود حالا شرحش آن طوری که رد روایات هست این است که وجود موسای کلیم (سلام الله علیه) در این چهل شب که ضیف الرحمان بود نه خوابی داشت و نه غذایی روزش هم شب بود شبش هم شب بود اما تعبیر قرآن کریم این است که ما سی شب با او قرار گذاشتیم و ده شب هم اضافه کردیم شده چهل شب. نفرمود سی روز قرار گذاشتیم که او سی روز مهمان ما باشد و ده روز اضافه کردیم شده چهل روز. برای آن است که کسی که کار او روزانه است مثل روز کار می‌کند این نمی‌تواند اهل مناجات با شد روز همان است که ﴿إِنَّ لَکَ فِی النَّهارِ سَبْحًا طَویلاً﴾ روز همان است که انسان با کارهای عادی مانوس است شب همان است که ﴿وَمِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَکَ عَسى أَنْ یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقامًا مَحْمُودًا﴾ شب است و این چهل شبانه روز وجود مبارک موسای کلیم چهل شب بود نه اینکه چهل تاروز داشت چهل تا شب داشت و حضرت شبانه روز با خدا صحبت می‌کرد روز هم با خدا صحبت می‌کرد شب هم با خدا صحبت می‌کرد وقتیکه روز آدم کار سحر را بکند چنین روزی پر برکت است و می‌شود شب ✅ ۴-جریان اربعین موسای کلیم (سلام الله علیه) همانند اربعینهای دیگر به این معنا نیست که اگر کسی چهل شبانه روز مخلصا قیام کرد نتیجه را بعد از اربعین می‌گیرد بلکه به این معناست هر قدمی از این قدمهای چهل گانه را که برداشت به همان اندازه نتیجه را هم می‌گیرد ولی کمال نتیجه متفرع بر اربعین است یک وقت است که عدد اربعین نقش تعیین کننده دارد که اگر آن اربعین حاصل شد آن حکم حاصل است وگرنه اصلاً حاکم نیست اما جریان اربعین صباحا «من اخلص لله اربعین صباحا» «من اصبح لله اربعین» معنایش این نیست که اگر کسی چهل روز مخلص بود نتیجه می‌گیرد و اگر ۳۰ روز مخلص بود اصلاً نتیجه می‌گیرد یا ۱۰ روز مخلص بود اصلاً نتیجه نمی‌گیرد این طور نیست ✅نماز و واعدنا، دهه اول ذیحجه، بعد از نماز مغرب ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
آدمیان به لبخندی کـه برلب می نشاننـد. و به احساس خوبی که برجا می نهند، و به دردی که از یکدیگر می کاهند، می ارزنـد! و ما بودنشان را می خواهیم چون وجودشان زمین را زیباتر می کند 🌸 سلام صبح به خیر روزتون پر از لبخندآفرینی و کاهنده دردهای دیگران باد @quranpuyan
🕋 در قرآن با سلام به شما مخاطبان گرامی هرساله با حلول ماه ذیحجه و برگزاری مراسم تمتع ، در کانال قران پویان آیات مرتبط با حج و کعبه را مرور میکردیم. امسال متاسفانه بخاطر شیوع بیماری کرونا این مراسم عظیم توحیدی انجام نمیشود . ضمن دعا به محضر ربوبی جهت ریشه کن شدن این بیماری و عادی شدن روابط انسانی و اجتماعی و برگزاری دوباره مراسم حج، از امروز مروری بر آیات حج و نکاتی از قران پژوهان در این زمینه خواهیم داشت: ✅ اهميت در قرآن: اهميت حج همين بس كه از زمان ابراهيم (سلام الله عليه) مطرح شده بود و نامگذاري سال هم به مناسبت حج بود. در جريان قرارداد بين موسي و شعيب (سلام الله عليهما) آنجا سخن از «ثماني حجج» است. در سوره «قصص» آيه بيست و هفتم اين‌ چنين فرمود: قٰالَ إِنِّي أُرِيدُ أَنْ أُنْكِحَكَ إِحْدَى اِبْنَتَيَّ هٰاتَيْنِ عَلىٰ أَنْ تَأْجُرَنِي ثَمٰانِيَ حِجَجٍ فَإِنْ أَتْمَمْتَ عَشْراً فَمِنْ عِنْدِكَ وَ مٰا أُرِيدُ أَنْ أَشُقَّ عَلَيْكَ سَتَجِدُنِي إِنْ شٰاءَ اَللّٰهُ مِنَ اَلصّٰالِحِينَ نفرمود «ثماني سنين» [بلكه] فرمود هشت حجِه؛ چون هر سال حج انجام مي‌شود. ماهي كه در او حج انجام مي‌شود «حِجه» است و هر سال يك بار حج انجام مي‌شد، سال را به احترام حج و به مناسبت حج حِجّه مي‌ناميدند. تفسیر_سوره_بقره آيت االه جوادی.آملی ✳ حج ،آيين است. خداوند در سوره حج ضمن اشاره به ساخت خانه كعبه توسط ابراهيم پاره اي از مناسك حج را كه به او وحي شده اعلام ميكند. در اولين خطاب ميفرمايد كه به همه مردم اعلام كن از همه نقاط به مكه بيايند. و چون براى ابراهيم جاى خانه را معين كرديم [بدو گفتيم] چيزى را با من شريك مگردان و خانه‏ ام را براى طواف‏ كنندگان و قيام ‏كنندگان و ركوع‏ كنندگان [و] سجده‏ كنندگان پاكيزه دار (۲۶) وَإِذْ بَوَّأْنَا لِإِبْرَاهِيمَ مَكَانَ الْبَيْتِ أَن لَّا تُشْرِكْ بِي شَيْئًا وَطَهِّرْ بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْقَائِمِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ ﴿۲۶﴾ و در ميان مردم براى [اداى] حج بانگ برآور تا [زايران] پياده و [سوار] بر هر شتر لاغرى كه از هر راه دورى مى‏ آيند به سوى تو روى آورند (۲۷) وَأَذِّن فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالًا وَعَلَى كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِينَ مِن كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ ﴿۲۷﴾ جهت مطالعه مطالب بیشتر در این زمینه به لینک زیر مراجعه نمایید: https://v.ht/alhaj کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۷۴-۶۲ أَذَلِكَ خَيْرٌ نُّزُلًا أَمْ شَجَرَةُ الزَّقُّومِ {62} آيا از نظر پذيرايى اين بهتر استيا درخت زقوم {62} إِنَّا جَعَلْنَاهَا فِتْنَةً لِّلظَّالِمِينَ {63} در حقيقت ما آن را براى ستمگران [مايه آزمايش و] عذابى گردانيديم {63} إِنَّهَا شَجَرَةٌ تَخْرُجُ فِي أَصْلِ الْجَحِيمِ {64} آن درختى است كه از قعر آتش سوزان مىرويد {64} طَلْعُهَا كَأَنَّهُ رُؤُوسُ الشَّيَاطِينِ {65} ميوهاش گويى چون كلههاى شياطين است {65} فَإِنَّهُمْ لَآكِلُونَ مِنْهَا فَمَالِؤُونَ مِنْهَا الْبُطُونَ {66} پس [دوزخيان] حتما از آن مىخورند و شكمها را از آن پر مىكنند {66} ثُمَّ إِنَّ لَهُمْ عَلَيْهَا لَشَوْبًا مِّنْ حَمِيمٍ {67} سپس ايشان را بر سر آن آميغى از آب جوشان است {67} ثُمَّ إِنَّ مَرْجِعَهُمْ لَإِلَى الْجَحِيمِ {68} آنگاه بازگشتشان بىگمان به سوى دوزخ است {68} إِنَّهُمْ أَلْفَوْا آبَاءهُمْ ضَالِّينَ {69} آنها پدران خود را گمراه يافتند {69} فَهُمْ عَلَى آثَارِهِمْ يُهْرَعُونَ {70} پس ايشان به دنبال آنها مىشتابند {70} وَلَقَدْ ضَلَّ قَبْلَهُمْ أَكْثَرُ الْأَوَّلِينَ {71} و قطعا پيش از آنها بيشتر پيشينيان به گمراهى افتادند {71} وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا فِيهِم مُّنذِرِينَ {72} و حال آنكه مسلما در ميانشان هشداردهندگانى فرستاديم {72} فَانظُرْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُنذَرِينَ {73} پس ببين فرجام هشداردادهشدگان چگونه بود {73} إِلَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ {74} به استثناى بندگان پاكدل خدا {74} ♻️ عصاره فراز آیات 62-74 : عذاب سخت و درد اور دوزخيان كه در دنيا بر ايين گمراه اجداد خود باقي مانده و پيام و هشدارهاي رسولان الهي را منكر شدند.اما بندگان مخلص خدا در بهشت كاميابند. 🖌آقای سید کاظم فرهنگ https://v.ht/saffat کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا