eitaa logo
قران پویان
440 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
657 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. . ☸ ❓در ایه 87 سوره حجر،منظور از چیست؟ ایا سوره حمد است؟ 🔶وَلَقَدْ آتَيْنَاكَ سَبْعًا مِنَ الْمَثَانِي وَالْقُرْآنَ الْعَظِيمَ ﴿۸۷﴾ قمشه‌ای: (ای محمد) همانا هفت آیت با ثنا (و دعا که قسمت بین خدا و عبد شده و در هر نماز دو بار خوانده می‌شود، یعنی سوره حمد) و این قرآن با عظمت را بر تو فرستادیم.. 🛑قسمت پنجم: . 1⃣_وجه ديگري را كه به ذهن ميرسد به عنوان يك ديدگاه مطرح ميكنيم كه نياز به بررسي بيشتري دارد و آن اين كه منظور از < > قرآن باشد/ در روايات بسياري كه از معصومين نقل شده چنين آمده است كه قـرآن ظـاهري دارد و باطني, و باطن آن هم باطني تا هفت بطن 🔶ﺑﻌﻴﺪﻧﻴﺴتﻛﻪﻣﺮاد از ﻫﻤﺎن ﻳﺎﻫﻔﺖ ﺣﺮف ﻗﺮآن ﺑﺎﺷﺪوﺧﺪاوﻧﺪآنراﺑﻪﺻﻮرت عطیه ﺑﻪﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺧﻮدﺑﺨﺸﻴﺪه وﻓﺮﻣﻮده اﺳﺖ. 👈وﻟﻘﺪآﺗﻴﻨﺎﻙ ّﺳﺒﻌا ﻣﻦاﻟﻤﺜﺎﻧﻲ واﻟﻘﺮآن اﻟﻌﻈﻴﻢ. 🔸 ﺑﻪاﻳﻦ ﺑﻴﺎنﻛﻪﻣﻨﻈﻮرازﻣﺜﺎﻧﻲ ﻫﻤة ﻗﺮآن اﺳﺖ ﻛﻪﻫﻔﺖ ﺑﻄﻦ ﻳﺎ ﻫﻔﺖ وﺟﻪازآن ﺑﻪﭘﻴﺎﻣﺒﺮدادهﺷﺪه وﻣﻤﻜﻦاﺳﺖ ﻗﺮآن ﺑﻄﻮن دﻳﮕﺮيﻫﻢداﺷﺘﻪﺑﺎﺷﺪﻛﻪﻧﺰد ﺧﺪاﺳﺖواﺧﺘﺼﺎص ﺑﻪاو داردو ﻛﺴﻲرا ازآن آﮔﺎه ﻧﻜﺮده اﺳﺖ /واﻳﻦﻛﻪﺳﺒﻊاﻟﻤﺜﺎﻧﻲدر رواﻳﺎت ﺑﻪﮔﻮﻧﻪﻫ ﺎيﻣﺨﺘﻠﻒ ﺗﻔﺴﻴﺮﺷﺪه, ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪﻳﻜﻲازﻣﺼﺎدﻳﻖﻫﻔﺖ ﺑﻄﻨﻲ ﺑﺎﺷﺪﻛﻪآﻳة ﻣﻮردﻧﻈﺮدارد/ 💫ﺗﺮﺟﻤﺎن وﺣﻲ.ﺳﺎلﭘﻨﺠﻢ.ﺷﻤﺎرةﺍول 2⃣-نظرات دیگری نیز وجود دارد مانند اینکه همه را و سبع هفت سوره بزرگ ابتدای آن است. 🔶بنابر نظر مشهور سوره‌های بعد از سوره‌های مئین هستند. محتوای آنها عموما مسائل اخلاقی و اعتقادی (حقانیت قرآن، وحی، نبوت و معاد) است. در تعداد این سوره‌ها اختلاف است.در نامگذاری این سوره‌ها به نظرات مختلفی وجود دارد. به گفته محمدی ری‌شهری، واژه مثانی جمع «مَثْنی» به معنای دومین است چراکه این سوره‌ها پس از سوره‌های طوال قرار گرفته‌اند و گویا سوره‌های طوال آغاز قرآن و سوره‌های مثانی دومین آنها هستند. 🔸محمدهادی معرفت، سوره‌های کمتر از صد آیه را به مثانی نامگذاری کرده است. به اعتقاد وی از این جهت به آنها مثانی گفته می‌شود که قابل تکرارند و به جهت کوتاه بودن، بیش از یک مرتبه تکرار می‌شوند. 🔹بر پایه روایتی از پیامبر اسلام(ص)، سوره‌های به جای زبور به او داده شده است. 🔻👈اشكال :با توجه به ماضي بودن فعل اتیناک و مکی بودن ، انطباق بر سوره هاي بقره، آل عمران و سایر سور مدنی و نیز سوره های بعد از نزول حجر پذیرفتنی نیست. 💫براي مطالعه مشروح مقاله مذكور و نيز نظرات ساير قران پژوهان و مفسران به لينك زير مراجعه نماييد👇 http://quranpuyan.com/yaf_postst5158_dr-yh-87-swrh-Hjr-mnZwr-z-sb-mn-lmthny-chyst--y-swrh-Hmd-st.aspx @quranpuyan
توکل برخدایت کن کفایت میکندحتما به لطفش شک نکن اگردنیاحقیرت کرد تورسم بندگی آموز حمایت میکندحتما اگرغمگین اگرشادی خدایی راپرستش کن که هردم بهترینهارا عطایت میکندحتما ✨سلام روزتان بخیر @quranpuyan
📖 ؟ خوردن از نیازهای اصلی انسان است که حتما باید پاسخ داده شود لکن در قرآن معمولًا فرمان کلوا ، همراه با دستور ديگرى آمده است. 🍏كلُوا ... وَ اشْكُرُوا بخوريد و شكر كنيد (۱۵ سبا). 🍎كلُوا ... وَ لا تَطْغَوْا بخوريد و طغيان نكنيد. (۸۱ توبه). 🍏كلُوا ... وَ اعْمَلُوا بخوريد و كار شايسته انجام دهيد. (۵۱ مومنون). 🍎 فكُلُوا ... وَ اتَّقُوا اللَّهَ بخورید و تقوا پیشه کنید. (۶۹ انفال). 🍏كلُوا ... وَ لا تَعْثَوْا بخورید و فساد نکنید َ(۶۰ بقره). 🍎كلُوا ... وَ أَطْعِمُوا بخوريد و بخورانيد (۲۸ حج). 🍏كلُوا ... وَ لا تُسْرِفُوا بخوريد و اسراف نكنيد (۳۱ اعراف). 🍎كلُوا ... وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ‏ بخوريد و دنباله ‏رو شيطان مباشيد. (۱۴۲انعام) تفسیر نور، ج۲، ص ۳۶۱ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹نکات فراز آیات ۳۰-۲۴ سوره ذاریات ۱- آیه 25 نشان میدهد که سلام کردن و پاسخ سلام دادن درشروع مکالمه و دیدار انسانها با هم،از زمان قدیم و حضرت ابراهیم رایج بوده و مورد تایید قران نیز هست. ۲- در سوره صافات خداوند بارها جمله انا كذلك نجزي المحسنين را تكرار كرد. در انجا ابراهيم هم بعنوان يكي از محسنين معرفي و اين جمله دوبار براي وي نيز بيان شد.هم چنين در آنجا بشارتهاي جداگانه به تولد اسماعيل و اسحاق ذكر گرديد. بيان اين فراز در سوره ذاريات نيز حامل اين پيام است كه خداوند به محسنين پاداش هاي خاص دنيوي كه در حالت طبيعي غير ممكن است،نيز عطا مي نمايد. 🖌 آقای سید کاظم فرهنگ https://v.ht/zariyat کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. . ☸ ❓در ایه 87 سوره حجر،منظور از چیست؟ ایا است؟ 🔶وَ لَقَدْ آتَيْناكَ سَبْعاً مِنَ الْمَثانِي وَ الْقُرْآنَ الْعَظِيمَ «87»حجر . 🔹قمشه ای:(ای محمد) همانا هفت آیت با ثنا (و دعا که قسمت بین خدا و عبد شده و در هر نماز دو بار خوانده می‌شود، یعنی سوره حمد) و این قرآن با عظمت را بر تو فرستادیم. 🛑قسمت پایانی: 🔶پيامبر را به عنوان مصداق معرفي نكرده اند ☸ بررسی روایات نبوی در این موضوع مشابهت زیاد متن آن ها را اثبات می کند؛ به نحوی که میتوان گفت همه آن ها بازگو کننده یک سخن پیامبر ص در گفت و گو با یکی از صحابه هستند. محتوای مشترک در همه این روایات معرفی «سوره حمد » به عنوان سوره ای است که در کتب آسمانی پیشین و قرآن نظیر و مانند ندارد و سپس تلاوت آیه هشتاد و هفتم سوره حجر است. 🔸مفسران اهل سنت علت تلاوت این آیه پس از اشاره به فضیلت را در این دیده اند که این سوره مصداق تعبیر است. 👈اما بازخوانی مجدد این روایات نشان می دهد که از آنجایی که در آیه هشتاد و هفتم سوره حجر دو تعبیر «سَبْعاً مِنَ الْمَثاني » و «الْقُرْآنَ الْعَظيمَ » در کنار یکدیگر آمده اند نمی توان به طور قطع گفت سوره حمد مصداق «سَبْعاً مِنَ الْمَثاني » است؛ چه اینکه امکان دارد این سوره به عنوان مصداق «الْقُرْآنَ الْعَظيمَ » معرفی شده باشد 🔸قــدر متیقــن روایــات رســیده آن اســت کــه محتــوای وحــی قرآنــی بــر دو گونــه اســت: بخشـی کـه بـا کتـب آسـمانی پیشـین مشـابهت دارد و تکـرار آنهـا محسـوب میشـود و بخـش دیگـر کـه در کتـب آسـمانی پیشـین نظیـر نـدارد و مختـص بـه قـرآن کریـم و پیامبـر اکـرم )ص( اسـت. 🔹كلمــه »مثانــی« از ریشــه »ثنــی« بــه معنــی بازگشــتن بــه نقطــه آغــاز حرکـت و تکـرار دوبـاره چیـزی اسـت. 👈👈 ایـن تعبیـر مناسـب، اشـاره بـه بخشـی از وحـی اسـت کـه پیـش از آن در کتـب آسـمانی پیشـین آمـده اسـت و قـرآن بـه واسـطه نقـل آنهـا بارهـا خـود را مّصدق کتــب آسـمانی پیشـین میخوانـد . و تعبير سبعا من المثاني باين مفهوم اشاره دارد. 🌸🔶 قـرآن، خویـش را در کلام وحـی بـا وصفهـای گوناگونـی ماننـد حکیـم، مجیـد، مبیـن، ذی الذکـر و ... سـتوده اسـت؛ امـا ایـن آیـه تنهـا آیـه اسـت کـه در آن، قـرآن خویـش را بـا وصـف ً»عظیـم« معرفـی میکنـد. وصـف »عظمـت و بزرگـی« در ایـن آیـه کامـلا متناسـب مقـام امتنـان و نیـز اشـاره بـه وجـه برتـری بـر سـایر کتـب آسـمانی اسـت. 🔸از اینـرو میتـوان گفـت تعبیـرَ القران العظيم اشـاره بـه بخشـی از قـرآن دارد کـه محتـوای آن تنهـا بـه پیامبـر اکـرم ص داده شـده اسـت و از مصادیـق ایـن بخـش اسـت کـه در قـرآن و سـایر کتـب آسـمانی نظیـر نـدارد. 🔸👈از مقاله بررسی سندی ودلالی روایات در تفسیر ✒عبدالهادی فقهی زاده، مهدیه دهقانی قنات غستانی 💫براي مطالعه مشروح مقاله مذكور و نيز نظرات ساير قران پژوهان و مفسران به لينك زير مراجعه نماييد👇 http://quranpuyan.com/yaf_postst5158_dr-yh-87-swrh-Hjr-mnZwr-z-sb-mn-lmthny-chyst--y-swrh-Hmd-st.aspx @quranpuyan
💠إِلـٰهِی أَلْحِقْنِی بِنُورِ عِزِّکَ الْأَبْهَجِ فَأَکُونَ لَکَ عَارِفاً ⚜خدایا مرا به نور عزّت بسیار زیبایت برسان تا عارف به وجودت گردم "فرازی از مناجات شعبانیه" @quranpuyan
؟ بسم الله الرحمن الرحیم وَلَقَدْ آتَیْنَا لُقْمَانَ الْحِکْمَهَ أَنِ اشْکُرْ لِلَّهِ ۚ وَمَنْ یَشْکُرْ فَإِنَّمَا یَشْکُرُ لِنَفْسِهِ ۖ وَمَنْ کَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِیٌّ حَمِیدٌ و به راستى، لقمان را حکمت دادیم که: خدا را سپاس بگزار و هر که سپاس بگزارد، تنها براى خود سپاس مى‌گزارد؛ و هر کس کفران کند، در حقیقت، خدا بى‌نیاز ستوده است. سوره لقمان ،آیه ۱۲ شکر نعمت‌هاى خداوند، به سود خود انسان است، شکرگزاری هم همانند همه نعمات خداوند از رحمت و لطف خداست، پروردگار مهربان دوست دارد که بنده اش شکرگزاری کند و او بیشتر ببخشد، خداوند بدنبال بهانه است تا بر نعمت همگان بیفزاید، و هرکس شاکر باشد نعمتش افزون و هرکس کفر کند نعمتش را از دست خواهد داد. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۳۰-۲۴ سوره ذاریات از تفسیر نور ۱- در ارشاد و هدایت،هم از شیوه تمثیل استفاده کنیم و هم از شیوه داستان.«مثل أَنَّکُمْ تَنْطِقُونَ هَلْ أَتاکَ حَدِیثُ...» ۲- مهمانی،یک ارزش و گرامی داشتن مهمان،سیره ی ابراهیمی است. «ضَیْفِ إِبْراهِیمَ الْمُکْرَمِینَ» ۳- آغاز سخن با سلام،یک ادب آسمانی حتّی میان فرشتگان است. «فَقالُوا سَلاماً» ۴- سلام دیگران را پاسخ دهیم گرچه ناشناس باشند. «قالَ سَلامٌ قَوْمٌ مُنْکَرُونَ» ۵- مهمان گرامی است،گرچه ناشناس باشد. ضَیْفِ ... اَلْمُکْرَمِینَ ... قَوْمٌ مُنْکَرُونَ ۶- علم حضرت ابراهیم پیامبر،محدود بود. «قَوْمٌ مُنْکَرُونَ» (مهمانان را نشناخت) ۷- میزبان باید نسبت به پذیرایی از میهمان و حالات او حسّاس باشد. «فَقَرَّبَهُ إِلَیْهِمْ قالَ أَ لا تَأْکُلُونَ» ۸- انبیا از جنس بشر بوده اند و مثل سایر مردم گاهی ترس و نگرانی هایی پیدا می کردند. «فَأَوْجَسَ مِنْهُمْ خِیفَهً» (نخوردن غذا نشانه به اصطلاح نمک گیر نشدن و نوعی دشمنی است) ۹- هر رفتار و حرکتی هرچند ساده و کم اهمیّت(همچون غذا نخوردن)،اگر موجب نگرانی دیگران شود،باید به نوعی جبران شود تا نگرانی برطرف گردد. «أَ لا تَأْکُلُونَ - فَأَوْجَسَ مِنْهُمْ خِیفَهً - لا تَخَفْ وَ بَشَّرُوهُ» ۱۰- قدرت خداوند محدودیّت ندارد.از پیرمرد و پیرزنی نازا،فرزندی با استعداد به دنیا می آورد. بِغُلامٍ عَلِیمٍ ... عَجُوزٌ عَقِیمٌ ۱۱- اراده خداوند،بر عوامل طبیعی حاکم است. قالُوا کَذلِکَ ... ۱۲- دادن ها وندادن های الهی،همه عالمانه و حکیمانه است. «إِنَّهُ هُوَ الْحَکِیمُ الْعَلِیمُ» (خداوند در جوانی به ابراهیم و همسرش فرزند نمی دهد و در پیری،پسری می دهد که پیامبر می شود.) کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐👌شما هم در 📖 یک صفحه از قرآن به همراه با ما همراه شوید 🌹🌹🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز از سال گذشته، ، هر روز فایل صوتی🎧 قرائت قران يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم. تاکنون سوره های :👇 حمد _بقره _آل عمران _نساء _ مائده _ انعام _ اعراف _انفال _توبه _یونس _ هود _ یوسف _ رعد _ ابراهیم ، حجر نحل _ اسراء _ کهف _ مریم _ طه ، انبیاء حج_ مومنون _ نور _ فرقان _شعرا و نمل ، به اتمام رسیده که جهت دسترسی به انها میتوانید از لینکهای زیر استفاده نمایید. ✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇 👈 👈 👈 را شروع خواهیم نمود. 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://telegram.me/quranpuyan
هر روز یک صفحه از قرآن با ترجمه👇👇 🆔https://telegram.me/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. . ❓.آيا ؛ عذاب نميشوند؟ آيا انذار قران از ، براي امت اخر،فاقد اعتبار است؟ 🛑قسمت اول: 🔻👈اين پندار كه از امت اسلام برداشته شده با منطق اسلام سازگار نيست: 🔶 امت معاصر پيامبر اسلام نيز - كه درباره دين حقى كه آن جناب آورده بود اختلاف كردند - بزودى دچار همان سرنوشتى خواهند شد كه آن امتها دچار شدند، و آن اين است كه بزودى خداى تعالى بين آنان و بين فرستاده خودش قضاوت عملى خواهد كرد، يعنى به همان علتى كه آن امتها را كرد، اينان را نيز عذاب خواهد فرمود، و خداى تعالى در كمين آنان است . 🔶در اينجا به عهده دانشمندان است كه به يك نكته توجه كنند و آن اينست كه هر چند خداى تعالى سخن را درباره خصوص مشركين آغاز كرد، ولى در بين اين سخن ، مجرمين از اين امت را نيز تهديد فرمود. پس ، همه آن تهديدها شامل مجرمين اين امت نيز مى شود، و چون در ميان اهل قبله مجرمين بسيارند، پس اين امت نيز بايد منتظر باشد، عذابى لازم و برقرار كه خداى تعالى با آوردن آن بين آنان و پيامبرشان حكم فصل خواهد كرد. و آنچه را كه شيطان تلقينشان كرده و به دلهايشان افكنده كه ((اين امت ، امتى مورد رحمت است و خدا به احترام پيامبر آنان كه نبى رحمت است عذاب دنيايى را از آنان برداشته ، و از چنين آنها را در امان كرده ، هر چند كه در همه اقسام گناهان و خطاها غرق شوند، و هر پرده اى از حيا را پاره سازند)) بايد فراموش كنند و متوجه باشند كه هيچ مسلمانى نمى تواند به چنين معتقد باشد و چگونه ممكن است چنين چيزى را به اسلام نسبت داد، با اينكه در منطق اسلام احدى نزد خدا احترامى ندارد مگر به تقوا؟ و چگونه چنين چيزى از معارف اسلام است با اينكه قرآن مؤمنين را به امثال آيه زير خطاب كرده و فرموده : 🔸🔹((ليس بامانيكم و لا امانى اهل الكتاب من يعمل سوء يجز به ))؟! 👈و اى بسا از تجاوزگرانى كه از اين مقدار هم تجاوز كرده عذاب آخرت را نيز عطف بر كرده و گفته اند كه ((امت اسلام نه در دنيا مى بيند و نه در آخرت ، هم نيكوكارش آمرزيده است و هم گنهكارش ، و براى اين امت در دنيا باقى نمى ماند مگر اين كرامت كه هر چه دلش خواست بكند، براى اينكه خداى عزوجل پرده امنيت به روى اين امت كشيده ، و اما در آخرت برايش باقى نمى ماند مگر مغفرت و بهشت )). 💫ادامه دارد. 📚ترجمه تفسير الميزان جلد 10 💫براي مطالعه موضوع به لینک زیر مراجعه بفرمائید . http://quranpuyan.com/yaf_postst5123_y-mt-pymbr-slm-dhb-nmyshwnd--y-ndhr-qrn-z-dhb--bry-mt-khr-fqd-tbr-st.aspx @quranpuyan
صبح در آیینه ها برخاستیم صورتی از آبها آراستیم خیمه را بستیم روی خیزران رد شدیم از تنگه ی نیلوفران رو به مشرق رو به آیینهای دور راه افتادیم از اعماق نور هرچه می رفتیم گلها تازه تر ریزش خورشید بی انداره تر احمد عزیزی سلام صبحتون بخیر واپسین روزهای زیبای پاییزی‌تون پر از حضورِ نابِ خداوند @quranpuyan
📖 ؟ به نام خدا ✳️ از جانب خداست و لاغير.نقدي بر نظريات نبوي ،خواب احمد و ... قسمت اول مدتي است نظرياتي از آقاي دكتر و آقاي محمد مجتهد شبستري مبني بر اينكه قرآن ،كلام خداوند نبوده بلكه خواب يا فهم پيامبر از يكسري مفاهيم و رويتها بوده است،منتشر شده است. آقای مهندس جمال گنجه ای - از مفسرین قرآن _مقاله ای در پاسخ به نظر آقای دکتر سروش منتشر کرده بود.با توجه به اینکه برخی استدلالهای ان که هرگونه منشا غیر الهی - و ازجمله خواب یا برداشت های پیامبر_ را برای قرآن نفی میکرد كاربرد عام دارد،بخشی از مقاله ایشان را برای مخاطبان ارسال میکنيم.(بخش اول) 1⃣ ردّ کامل و یکباره این قبیل سخنان از هرکس که باشد 💠 أفَلاَ يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِندِ غَيْرِ اللّهِ لَوَجَدُواْ فِيهِ اخْتِلاَفًا كَثِيرًا ﴿۸۲﴾ آيا در [معانى] قرآن نمى ‏انديشند اگر از جانب غير خدا بود قطعا در آن اختلاف بسيارى مى‏ يافتند (۸۲) کلیت سخن دکترسروش وهمانندان او در گذشته و آینده این نتیجه را خواهد داشت که منشاء پیدایش قرآن غیر الهی است . در این صورت ما نیز با مضمون آیه ۸۲ سوره نساء همصدا شده که اگر قرآن از جانبِ غیرِ خدا بود در آن اختلاف های زیادی یافت میشد . زیرا شخصی که در طول ۲۳ سالِ پر فراز و نشیب ، دوره های بسیار تلخ تحمل فشار های زیاد و سپس اوج عزت و مکنت و فرمانروائی را تجربه کرده ، البته حالات روحی او یکسان نیست و معقول است که در هرحالتی سخنی متناسب با آن حالت بگوید و طبعا در سخنان او اختلاف های زیاد قابل مشاهده خواهد بود ، چنانکه رهبران معاصر ما و نیز رهبران پیشین ، از این اختلافات فراوان ، در مواضعشان بسیار داشته اند ، و نیز نویسندگان و سایر اصحاب تریبون نیز همچنین ، و از جمله خود ایشان . فقط از شخص خداوند متعال که بر این جهان محیط است سخن بی اختلاف ممکن است . ادامه دارد... https://goo.gl/6bNqXV ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۳۷-۳۱ قَالَ فَمَا خَطْبُكُمْ أَيُّهَا الْمُرْسَلُونَ {31} [ ابراهیم ] گفت: «ای فرستادگان! مأموریّت شما چیست؟» {31} قَالُوا إِنَّا أُرْسِلْنَا إِلَى قَوْمٍ مُّجْرِمِينَ {32} گفتند: «ما به سوی مردمی پلیدکار فرستاده شده ایم ، {32} لِنُرْسِلَ عَلَيْهِمْ حِجَارَةً مِّن طِينٍ {33} تا سنگهایی از گِل رُس بر [ سر ] آنان فرو فرستیم. {33} مُسَوَّمَةً عِندَ رَبِّكَ لِلْمُسْرِفِينَ {34} [ که ] نزد پروردگارت برای مُسرفان نشان گذاری شده است.» {34} فَأَخْرَجْنَا مَن كَانَ فِيهَا مِنَ الْمُؤْمِنِينَ {35} پس هر که از مؤمنان در آن [ شهرها ] بود بیرون بردیم. {35} فَمَا وَجَدْنَا فِيهَا غَيْرَ بَيْتٍ مِّنَ الْمُسْلِمِينَ {36} و [ لی ] در آنجا جز یک خانه از فرمانبران [ خدا بیشتر ] نیافتیم. {36} وَتَرَكْنَافِيهَا آيَةً لِّلَّذِينَ يَخَافُونَ الْعَذَابَ الْأَلِيمَ {37} و در آنجا برای آنها که از عذاب پر درد می ترسند ، عبرتی به جای گذاشتیم. {37} ♻️عصاره فراز آیات 31-37 : عذاب شدید قوم لوط و نجات همراهان مومن لوط نشانه ای برای ترسندگان از عذاب الیم است. https://v.ht/zariyat کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا