eitaa logo
قران پویان
436 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
669 ویدیو
605 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
در قرآن و روايات شماره 10: مواجهه با رقبا و طرفدارانشان: نفرت و ممنوع⛔ وَ لا تَسْتَوِي اَلْحَسَنَةُ وَ لاَ اَلسَّيِّئَةُ اِدْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا اَلَّذِي بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ عَداوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ (٣٤)فصلت هرگز خوبى و بدى يكسان نيست، بدى را با خوبى دفع كن تا دشمنان سرسخت هم‏چون دوستان گرم و صميمى شوند. "-دفع بدى‌هاى دشمن با روش نيكو كافى نيست، بلكه به روش‌ها و برترين نياز است. -كيمياى واقعى، برخوردى است كه دشمنى را به محّبت تبديل نمايد. (روز فتح مكّه شعار بعضى از مسلمانان «انتقام، انتقام» بود ولى پيامبر ص فرمود: امروز روز انتقام نيست بلكه روز رحمت و مرحمت است). -با رفتارهاى شايسته، لااقل شرمندگى در او به وجود مى‌آيد و او را به رفتار دوستانه وادار مى‌كند."تفسیر نور 👈 وقتي قرآن، چنين توصيه اي براي مواجهه با دشمن دارد، چرا در مواجهه با رقباي انتخاباتي و طرفدارانشان كه مسلمان و هم ميهن اند، از بدترين روشها استفاده مي كنيم؟!!😔 اين همه نفرت و كينه و عداوت و بهتان و فحش و تخريب ،چرا؟!!😔 https://b2n.ir/akhlaq کانال قرآن پویان @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بارالها ! بر من هيچ خوي و خصلتي را كه زشت تلقي مي گردد وامگذار جز آنكه اصلاحش فرمايي کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 ؟ ✅در داخل جامعه باشيد. كه هنر نيست. مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ.آيه ۲۹ سوره فتح محمد [ص] پيامبر خداست و كسانى كه با اويند بر كافران سختگير [و] با همديگر مهربانند. "فرمود شما نسبت به بيگانه بايد ﴿أَشِدَّاءُ عَلَي الْكُفَّارِ﴾ باشيد؛ اما نسبت به آشنا در درون خود چه کار بکنيد؟ 👈 در درون خود با بد مبارزه کردن هنر نيست، با بدي مبارزه کردن هنر است. با مخالف درگير شدن کار شما نيست، با مخالفت مبارزه کردن کار شماست. شما بايد مخالفت را، اختلاف را، تنازع را برداريد، نه مخالف را و منازع را، ﴿وَ يَدْرَءُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ﴾ نه «اَلسَّيِّیء»! ﴿ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ السَّيِّئَةَ﴾ نه «اَلسَّييِّء»! 🔻بد را برداشتن هنر نيست، بدي را برداشتن هنر است. فرمود مردان الهي سيّئه را برميدارند، حالا چهار نفر با شما مخالف بودند آنها را زير پا لِه کنيد😔، کار شما نيست 👌سعي کنيد مخالفت را، مشکلات اينها را حلّ کنيد و حرفهاي اينها را گوش بدهيد، مخالفت در بين شما نباشد، نه اينکه مخالف خود را لِه کنيد." از جلسه نهم تفسير سوره فتح آيت الله جوادی آملی https://goo.gl/7McLYG ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣4⃣تدبر در سوره آیاتی که حاوی قوانین کلی هستند: وَالسَّلَامُ عَلَى مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَى{47} أَنَّ الْعَذَابَ عَلَى مَن كَذَّبَ وَتَوَلَّى{48} إِنَّهُ مَن يَأْتِ رَبَّهُ مُجْرِمًا فَإِنَّ لَهُ جَهَنَّمَ لَا يَمُوتُ فِيهَا وَلَا يَحْيى {74} وَمَنْ يَأْتِهِ مُؤْمِنًا قَدْ عَمِلَ الصَّالِحَاتِ فَأُوْلَئِكَ لَهُمُ الدَّرَجَاتُ الْعُلَى {75} وَإِنِّي لَغَفَّارٌ لِّمَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا ثُمَّ اهْتَدَى{82} وَعَنَتِ الْوُجُوهُ لِلْحَيِّ الْقَيُّومِ وَقَدْ خَابَ مَنْ حَمَلَ ظُلْمًا {111} وَمَن يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتِ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَا يَخَافُ ظُلْمًا وَلَا هَضْمًا {112} فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُم مِّنِّي هُدًى فَمَنِ اتَّبَعَ هُدَايَ فَلَا يَضِلُّ وَلَا يَشْقَى{123} وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَى{124} وَكَذَلِكَ نَجْزِي مَنْ أَسْرَفَ وَلَمْ يُؤْمِن بِآيَاتِ رَبِّهِ وَلَعَذَابُ الْآخِرَةِ أَشَدُّ وَأَبْقَى{127} کلمات کلیدی: --کلمات و افعال از ریشه هدی واهتدی در این سوره زیاد است. همچنین افعال مشتق از تبع و طغی(بيشترين تكرار كلمات مشتق از طغي در اين سوره است) و نسی.رحمن،ذكر،خشي، -فعل نسی :آدم که عهد خدا را فراموش کرد.،و انسانهایی که در دنیا ازیاد خدا اعراض میکنند و ایات الهی را فراموش میکنند.خدا هم در قیامت اینها را فراموش میکند. گویا میخواهد بفهماند که نوع انسان فراموشکار است از خوب واز بد.در عوض خدا فراموش نمی کند و فعل لاینسی برای خدا استفاده شد. -لاتخف 2 بار خطاب به موسی و یکبار هم به موسی و هارون لاتخافا استفاده شده آقای سید کاظم فرهنگ https://b2n.ir/taaha کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در قرآن و روايات ⭕️شماره 11: وظیفه ما در برابر پستهاي حاوي به نامزدهاي انتخابات و هوادارانشان چيست؟ ♦️سرزنش شديد استاد مطهري از ناقلان https://b2n.ir/akhlaq کانال قران پویان @quranpuyan
پگاه آغاز مهربانی و محبت است..! پایان خواب و بیخبری .. در بامداد رودخانه حیات جاری میشود .. زلال و پاک ... پس چون خورشید مهربان و گرم وخالص باشیم... سلام صبحتون بخیر @quranpuyan
📖 ؟ 💢💢در سوره نور که بخش زیادی از آن به احکام روابط اجتماعی و حفظ شخصی افراد اختصاص دارد،خداوند از آنسانها میخواهد که بدون اجازه و معرفی خود ،وارد خانه های دیگران نشوند.هم چنین هنگام ورود نیز سلام نمایند. 💫✨يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُيُوتًا غَيْرَ بُيُوتِكُمْ حَتَّى تَسْتَأْنِسُوا وَتُسَلِّمُوا عَلَى أَهْلِهَا ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ ﴿۲۷﴾ 🔺فولادوند: اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد به خانه‏ هايى كه خانه‏ هاى شما نيست داخل مشويد تا اجازه بگيريد و بر اهل آن سلام گوييد اين براى شما بهتر است باشد كه پند گيريد 💫✨فإِن لَّمْ تَجِدُوا فِيهَا أَحَدًا فَلَا تَدْخُلُوهَا حَتَّى يُؤْذَنَ لَكُمْ وَإِن قِيلَ لَكُمُ ارْجِعُوا فَارْجِعُوا هُوَ أَزْكَى لَكُمْ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ ﴿۲۸﴾ 🔺فولادوند: و اگر كسى را در آن نيافتيد پس داخل آن مشويد تا به شما اجازه داده شود و اگر به شما گفته شد برگرديد برگرديد كه آن براى شما سزاوارتر است و خدا به آنچه انجام مى‏ دهيد داناست 💫✨فإِذَا دَخَلْتُم بُيُوتًا فَسَلِّمُوا عَلَى أَنفُسِكُمْ تَحِيَّةً مِّنْ عِندِ اللَّهِ مُبَارَكَةً طَيِّبَةً كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُون ﴿۶۱﴾ 🔺هنگامي كه داخل خانه‏ اي شديد بر خويشتن سلام كنيد، سلام و تحيتي از سوي خداوند، سلام و تحيتي پر بركت و پاكيزه، اينگونه خداوند آيات را براي شما تبيين مي‏كند شايد انديشه كنيد. ✳️این ایه در عصر نزول که خانه ها در نداشتند منحصر نمی ماند و در عصر فناوری های دیجیتال نیز مصون بودن خصوصی افراد (چون ،،حافظه رایانه،مکالمات،اتاق های و ....)را از تعرض و ورود بدون اجازه سایر چشم وگوش های طبیعی و مصنوعی تایید می کند.👌👌 https://bit.ly/3ccbxrV کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣4⃣تدبر در سوره ✅ نگاهی كلی و آماری به سوره طه: مفهوم ط ه و طه چيست؟ میان سه سوره پشت هم : شعراء [26]، نمل [27] و قصص [28]، که با «طس» یا «طسم» شروع شده‌‏اند، با سوره طه [20] ارتباطی موضوعی برقرار مي‌باشد. 👈 مهم‌ترین موضوع هر چهار سوره، شرح زندگی و رسالت حضرت موسی(ع) است و این داستان محور اساسی سوره‌‏های مذکور را تشکیل مي‌دهد. شگفت اینکه کلماتی که در این سوره‌‏ها، به خصوص در داستان حضرت موسی(ع) به کار رفته، بیش از سوره‌های دیگر قرآن حرف «ط» در آن آمده است. مثل: طور، طوی، طود، طغیان، طریقه، طین، طیبات و غیره. اگر خواسته باشیم به کمک محاسبات آماری رابطه‌ای بین حرف «ط» در این سوره‌ها پیدا کنیم به ارقامی مي‌رسيم که تماماً مضربی از عدد «9» یا «19» مي‌باشد. اگر مجموع کلماتی را که در هر چهار سوره شامل حرف «ط» مي‌باشد در نظر بگیریم، 38 کلمه [2×19] مي‌باشد. همچنین، تعداد کلماتی که در هر چهار سوره، ریشه آنها با حرف «ط» آغاز مي‌شود، دقیقاً 19 کلمه است مثل: طوی، طغی [2 بار]، طریقتکم، طریقاً، طور [3 بار]، طیبات، تطغوا، طال، اطیعوا، یطغی، ینطلق، طود، طائفه، طین، فاطلع، فتطاول. با توجه به ارتباط دقیق موضوعی در چهار سوره مورد نظر و کاربرد حساب شده حرف «ط» در آنها، چنین به نظر مي‌رسد که حرف «ط» رمزی است برای یاد‌آوری رسالتی که حضرت موسی در رابطه با امّت بني‌اسرائيل به عهده داشته است، و حرف «ه»، که تنها در حروف مقطعه این سوره و سوره مریم [کهیعص] به کار رفته است، با مقایسه مضامین این دو سوره به نظر مي‌رسد بیانگر «صلوه» در معنای عام آن شامل: نماز، دعا، مناجات، تسبیح، تقرّب، سجده و... باشد. بطور خلاصه «طه» ارتباط موسی با خدا را در تجربه تاریخی بني‌اسرائيل بیان مي‌كند، همچنانكه «یاسین» رسالت حضرت عیسی(ع) را بیان مي‌كرد. از تفسير آقای عبدالعلی بازرگان https://bit.ly/2SOt5Ul کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در قرآن و روايات ⭕شماره 12: كار ، و مداحي نامزدها ممنوع! در تبليغات حرام است. 💮👈توصيه هاي اخلاقي حجت الاسلام قرائتی براي داوطلبان انتخابات و هوادارا نشان: ♦ اگر تقوا و اخلاق نباشد هیچ کاری درست نیست. اول باید خود را پاکیزه کنیم وبعد حرف بزنیم باید در اعمال اخلاص داشته باشیم فرد مخلص چه رای بیاورد یا نه برایش مهم نیست. مثل امام حسین (ع) که همواره برای رضای خدا گام برداشت. حکومت، آدمی را بدعاقبت و بی دین می کند جز اولیای خدا و دلیلش نیز در قرآن وجود دارد که در مورد حضرت یوسف قرآن بدان اشاره فرموده است. در تبلیغات انتخاباتی گناه کبیره است ♦👈وی با انتقاد از تبلیغات بی حد در انتخابات تاکید کرد: در اکثر تبلیغات انتخاباتی ما گناه کبیره صورت می گیرد و می شود و گناه کبیره باعث می شود انسان از مرز عدالت به برود. ✅ حجت الاسلام قرائتی با انتقاد از نسبت دادن القاب به یکدیگر تصریح کرد: 💢 حدیث داریم که خاک بر دهان بریزید ما متاسفانه وقتی می خواهیم کسی را بزرگ کنیم یک حرف هایی در موردش می زنیم که باورنکردنی است. بدانید عزت دست خداست. خداوند بخواهد عزیزت کند رئیس جمهور هم نشوی عزیز خواهی شد. 👈 عزت صددرصد از خدا به انسان می رسد. نه از پوسترهای رنگارنگ. ♦ در تبلیغات اگر به کسی لقبی را دادند اما اهل آن لقب نیست و خودش نیاید بگوید که من چنین لقبی ندارم مثلا آیت الله نیست. اما به او لقب آیت الله می دهند و او این مسئله را عنوان نکند اهل جهنم است. 👈 حجت الاسلام قرائتی با اشاره به بی اخلاقی هایی که در جامعه رواج پیدا کرده است، خاطر نشان کرد: اگر اخلاق درست شود همه چیز درست خواهد شد. گاهی یک کار کوچک خلاف. کل خوبی ها را از بین می برد. باید مواظب باشیم خلاف اخلاق کاری را انجام ندهیم. 🌸👈حدیث داریم که کسانی که با اخلاق مسلمان شدند آمارشان بیش از کسانی است که با استدلال مسلمان شدند. https://b2n.ir/akhlaq 💫کانال قران پویان @quranpuyan
💫اِلهى فَكُنْ عَلَيْنا بِالْفَضْلِ جَواداً، وَ بِالْخَيْرِ عَوَّاداً ✨خدایا تو بر ما به فضل خويش بخشنده باش، و به نيكويى بازگردنده! https://telegram.me/quranpuyan
📖 ؟ ✅ يك نكته درجزء سوم : مصونيت نويسندگان و گواهان تعاملات اقتصادی و اجتماعی در آيه ۲۸۲ سوره بقره كه بزرگترين آيه قرآن ميباشد،راجع به مكتوب ومستند كردن ديون وگواه گرفتن وشرايط گواهان بحث شده است. فراز اول آيه نكته دقيقي دارد كه به آن اشاره ميكنيم: وَأَشْهِدُوْاْ إِذَا تَبَايَعْتُمْ وَلاَ يُضَآرَّ كَاتِبٌ وَلاَ شَهِيدٌ وَإِن تَفْعَلُواْ فَإِنَّهُ فُسُوقٌ بِكُمْ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَيُعَلِّمُكُمُ اللّهُ وَاللّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ ﴿۲۸۲﴾  فولادوند:(در هر حال‏) هر گاه داد و ستد كرديد گواه بگيريد. و هيچ نويسنده و گواهى نبايد زيان ببيند، و اگر چنين كنيد، از نافرمانى شما خواهد بود.  و از خدا پروا كنيد، و خدا (بدين گونه‏) به شما آموزش مى‏دهد، و خدا به هر چيزى داناست‏. در ابتداي آيه خدا به اهل ايمان خطاب ميكند كه هر گاه عهده دار دينی شديد(مديون)وكسي حقي بر شما پيدا كرد، آنرا بنويسيد و شاهد بگيريد. بديهي است اگر اين حق بين چندنفر يا بين مردم وحاكميت باشد ،اهميت بيشتري دارد و مكتوب شدن اين حقوق و وظايف ضرورت بيشتري دارد. در انتهاي آيه اشاره بجايي شده است كه اين كاتبان و گواهان نبايد از اين بابت ضرري ببينند و اگر چنين شد نشانه ای از فسق شماست. البته در ابتدای آيه اشاره شده كه اين كاتبان هم بايد عادلانه بنويسند. ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣4⃣تدبر در سوره حضرت موسي و پيروانش از درياي سرخ رد شدند يا رود نيل؟ تورات و اسطوره های یهودی تأکید دارند که موسی بنی اسرائیل را از دریای سرخ عبور داد. واقعاً نمی دانیم این تصور چگونه به ذهن های کاهنان آنها رفت و چگونه در کتبشان نوشته شد و چگونه در فرهنگشان جا افتاد. البته می دانیم که قوم یهود یک بار بطور کامل پراکنده شدند و کشتار عظیمی در میانشان صورت پذیرفت و معابد و کتبشان از بین رفت و بعداً کورش هخامنشی آنها را از اسارت در آورد و بسوی اطراف بیت المقدس فعلی کوچکشان داد و اجازه داد دانایان آنها از آنچه که در خاطره های بعضی مانده بود، چیزهائی بنویسند و آنچه امروز دارند، در حقیقت همان بازنوشته هاست که کاملاً ممکن و معقول است که در ضمن این بازنویسی تحریف های عظیمی نسبت به تورات اصلی صورت گرفته باشد. فراری که بنی اسرائیل به رهبری حضرت موسی از قوم فرعونیان نمودند از مصر بود که نزدیکترین «آب زیاد» (و در فرهنگ قرآنی «دریا») به آن، رود نیل بود نه دریای سرخ که با آنان 150 کیلومتر فاصله داشت و چنان قومی که بچه و زن و پیرمرد و پیرزن و اثاثیه و بارو بنه داشتند کمتر از یکماه نمی توانستند به آن برسند در حالیکه رود نیل به موضوع آیه های 77 و 78 کاملاً می خورَد. چنانکه از اهرام و مجسمه های ابوالهول و غیره پیداست، پایتخت فرعون بر ساحل رود نیل بود و بنی اسرائیل که شهروندان درجه دو محسوب می شدند حاشیه-نشینان آن پایتخت بوده و طبعاً در جاهای نامرغوب تر آنجا داشتند و مثلاً می-توان گفت پائین دست منازل قبطی ها بودند اما هرچه باشد آنها هم ساحل نشین بودند زیرا از انداختن موسی در هنگام نوزادی به «دریا» (که لااقل این مورد را خود یهودیان معترفند همان رود نیل بوده) معلوم می¬شود که آنها نیز ساحل-نشین بوده اند. در هر حال طبیعی تر و معقول تر این است که آن «دریا»، همان رود نیل باشد زیرا وقتی چنان جمعیتی با مشخصات آن قوم با بار و بنه و مرغ و خروس و سگ و گاو و گوسفند و زن و کودک و پیرمرد و پیرزن می خواهد «شبانه» فرار کنند، اولین مانع، که بصورت مانع آبی باشد، چیز دیگری جز رود نیل نیست. از تفسير آقای گنجه ای https://bit.ly/2SOt5Ul کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا