eitaa logo
قران پویان
438 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
658 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣2⃣ تدبر در سوره آيه 62 ـ اين "بكرةً و عشياً" ـ كه رزِق بهشتيان را در صبح و شام دانسته ـ دليل است بر اينكه اين بهشت، بهشت برزخى است، زيرا بهشت قيامت "اكلها دائم" (13:35) است و چون در برزخ برزخيان نوعاً خواب هستند، چنانكه "مَن بعثنا من مرقدنا هذا" (36:52) برزخ را اتاِق خواب معرفى كرده، دليل براين حقيقت است، روى اين اصل بيشتر ساعات شب و روز را برزخيان ـ به جز ويژگان ـ در خواب هستند، آيه مورد بحث مربوط به بهشتيان است و آيه اى ديگر عذاب صبح و شام را مربوط جهنميان دانسته، كه "النار يعرضون عليها غدوّاً و عشيّاًو يوم تقوم الساعة ادخلوا آل فرعون أشدّ العذاب" (40:46)، بنابراين اينجا هم عذاب و هم رحمت صبح و شام در انحصار جهنميان و بهشتيان برزخى است. 📖تفسیر فرقان https://bit.ly/2ShODZn کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
و قرآنی کیست؟❓ آیا از نظر قرآن ،مرتد بايد اعدام شود؟جزاي مرتد از نظر قران چيست؟ 🛑 قسمت آخر : 💮🌸 آمرزش و بازگشت از ⬅️یکی از پرسش‌های مهم دربارة ارتداد این است که آیا فرد مرتدّ می‌تواند با توبه به راه حق بازگردد و خطای خویش را جبران نماید یا خیر؟❓ ⬅️ پاسخ صریح قرآن در آیة 89 سورة آل‌عمران، و آیة 110 سورة نحل به این پرسشْ مثبت است. ویژگی مهم این آیات که بر قبول توبة مرتدّ تصریح دارد، این است که موضوع قبول توبه را کسانی قرار داده که با وجود اتمام حجت بر آنان باز هم به کفر گرائیده‌اند. بر این پایه، کسانی که از روی ناآگاهی و ناتوانی فکری از اسلام روی‌گردانند، به طریق اولی مشمول پذیرش توبه‌اند. ♦️عبارت {فَيَمُتْ وَهُوَ كَافِرٌ} در آیة 217 سورة بقره به صورت تلویحی بر امکان توبة مرتد دلالت داشته و نشان می‌دهد که تباهی اعمال مرتد و گرفتاری وی به عذاب جاودان، در صورت باقی ماندن بر کفر تا زمان مرگ می‌باشد.♦️ 👈در کنار این آیات، آیه‌های دیگری وجود دارد که می‌گوید: «اگر ارتداد به صورت کفر پس از ایمان و همراه با فزونی کفر ورزیدن باشد، توبة مرتد پذیرفته نخواهد شد»، مثل آیه 90 از سورة آل‌عمران و آیة 137 از سورة نساء.  💮🔸مرحوم علامه طباطبایی آیة اخیر را تعلیل آیة قبل و منطبق بر حال دانسته، می‌گوید: این منافقانند که هرگاه با مؤمنان ملاقات می‌کنند اعلام ایمان می‌نمایند و چون با می‌نشینند، کفرورزی می‌کنند و این همان است که در آیة مورد بحث، «کفر بعد از ایمان و ایمان بعد از کفر» خوانده شده است.  از نظر ایشان ازدیاد در کفر نیز همین سجیّه و تغییر موضع دادن است که در منافقان وجود دارد.  از اینرو، منافق با حفظ روحیة متزلزل و عدم استقرار در عقاید خویش نمی‌تواند توبة حقیقی داشته باشد. اما اگر چنین توبه‌ای اتفاقاً از او صادر شود، قطعاً پذیرفته خواهد شد. شاهد این مدعا آیة 146 همین سوره است که در ادامة آیات آمده است و بر پذیرش توبه منافقان دلالت دارد.  🔸💮علامه محمدتقی مجلسی می‌گوید: «حضرت علی(ع) توبه خوارج را می‌پذیرفت با این‌که آنان از سرسخت‌ترین کفار و پلیدترینشان بودند و آن حضرت از سابقه آنان، که اصالتاً مسلمان و یا کافر بودند، سؤال نمی‌کرد و به ارتداد فطری یا ملی آنان توجهی نداشت.» 💮🔸شهید ثانی می‌گوید: «از نظر فقه، بغاة کافران مرتدند؛ ولی از آنان حتی‌الامکان درخواست بازگشت به اسلام می‌شود. اگر اشکال شود که آنان فطری است و در فقه شیعه توبه مرتد فطری پذیرفته نیست. جواب می‌گوییم: امیرالمؤمنین توبه خوارج را، که در رأس بغاة بودند، پذیرفت و رفتار حضرت نشان می‌دهد که این نوع مرتدان، حکم خاصی دارند و ممکن است علت آن، علاوه بر نص، نفوذ شک و شبهه در اندیشه و قلب آنان باشد. 👈بنابراین طبق قاعدة کلی در همة گناهان و در آیات مورد بحث، اگر مرتد از خطای خویش بازگردد، توبة او پذیرفته خواهد شد و {اجر عظیم} جایگزین {عذاب الیم} خواهد شد. 💮💢 حجت الاسلام باقري فر. 💫موضوع را می توانید در لینک زیر مطالعه بفرمائید https://b2n.ir/Mrtdd ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸🌱 السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللَّهِ فِي أَرْضِهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عَيْنَ اللَّهِ فِي خَلْقِهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا نُورَ اللَّهِ الَّذِي يَهْتَدِي بِهِ الْمُهْتَدُونَ، . سلام بر تو ای حجّت خدا در زمینش، سلام بر تو ای دیده خدا در میان مخلوقاتش، سلام بر تو ای نور خدا که ره‌جویان به آن نور ره می‌یابند. @quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹سخنرانی بمناسبت ولادت امام هشتم 🌸موضوع : تقابل حضرت رضا ع و چرا علیرغم آنکه امام کاظم ع افراد صالحی را بعنوان خاص خود منصوب کرده بودند،اما آنها بعد از وفات امام، بخاطر حفظ وجوهات شرعی، امامت امام رضا ع را انکار کردند؟! هرچقدر مقام و موقعیت فرد بالاتر باشد و بر او نباشد، امکان سقوط و انحراف بیشتر است. استاد سروش محلاتی @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐💐 به علاقه مندان كه امكان حضور آنها در دوره هاي اموزشي مجازي يا حضوري فراهم نشده است و ميتوانند با مطالعه و تمرين فردي، آموزش ببينند. 🔷🔶 براساس پيشنهادهاي قرآن آموزان دوره هاي اموزشي و مخاطبان كتاب "مباني و روش مطالعه و فهم ساده قران" فيلم جلسات دوره حضوري(که با حضور آقایان گنجه ای و فرهنگ برگزارشد) به همراه دوره و با ،عرضه مي شود. ♻♻ قيمت كتاب 25000 تومن و دو عدد لوح فشرده 20000 تومان است كه مجموعا با 20 درصدي، 36000 تومان عرضه ميشود. 👈👈 با ثبت نام و پرداخت اينترنتي از لينك زير، اين قراني ويژه را توسط پست درب منزل خود دريافت خواهيد كرد.📦 https://idpay.ir/quranpuyan/shop/74803
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صبح سرمی کشد از پشت درختان خورشید تا تماشا کند این بزم تماشائی را سلام عزیزان صبحتون زیبا روز و روزگارتون خوش و خرم @quranpuyan
⭕️مقایسه آیات قرآن با پیشین 8⃣7⃣ : 🌹سوره یوسف آیه ۷۳🌹 گفتند: بخدا سوگند، شما خوب میدانید که ما نیامده ایم در این سرزمین فساد کنیم و ما دزد نبوده ایم. 🌹پیدایش، فصل ۴۴ آیه ۷🌹 آنها به او گفتند: چه میگویی؟ ما قسم میخوریم که چنین کاری نکرده ایم. تو می دانی که ما از سرزمین کنعان، پولی را که در دهانهٔ کیسه های خود پیدا کردیم برای شما آوردیم. پس چرا باید طلا یا نقره از خانهٔ آقای تو بدزدیم؟ https://bit.ly/2NCIaTh کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹 پیام های آیات ۶۳-۵۸ سوره مریم از تفسیر نور ۱- هدف همه ی انبیا یکی است.(خداوند پیامبران را در کنار هم قرار می دهد و همه را با یک وصف توصیف می کند) أُولئِکَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللّهُ عَلَیْهِمْ ... ۲- گریه در سجده آن قدر ارزشمند است که خداوند از اهل آن تجلیل کرده است. «سُجَّداً وَ بُکِیًّا» ۳- گریه وزاری به درگاه الهی،نشانه ی رشد،شناخت،توفیق و برگزیدگی است. وَ مِمَّنْ هَدَیْنا وَ اجْتَبَیْنا ... ۴- گاهی فرزندان ونسل آینده،زحمت های پدران را تباه می کنند.(گاهی از خوبان،نسل نااهل پیدا می شود) «خَلْفٌ أَضاعُوا الصَّلاهَ» ۵- نماز محور دین است.(برای نشان دادن چهره ی نسلی به نسل دیگر،ضایع کردن نماز آنان را نشان می دهد) «فَخَلَفَ .. خَلْفٌ أَضاعُوا الصَّلاهَ» ۶- نماز،سدّی است میان انسان و شهوت ها و اگر این سدّ شکسته شود،پیروی از شهوت ها برای انسان آسان می شود. «أَضاعُوا الصَّلاهَ وَ اتَّبَعُوا الشَّهَواتِ» ۷- رونق یافتن شهوات،غیّ و گمراهی است. وَ اتَّبَعُوا الشَّهَواتِ ... یَلْقَوْنَ غَیًّا ۸- توبه،یک تحول است نه تظاهر. «تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً» ۹- شرط رستگاری و ورود به بهشت،توبه وایمان و عمل صالح است. تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً ... یَدْخُلُونَ الْجَنَّهَ ۱۰- کلام رایج بهشتیان،سلام است. لا یَسْمَعُونَ ... إِلاّ سَلاماً محیط بهشت،محیطی امن و سالم است و بهشتیان،هم از فرشتگان سلام می شنوند، «سَلامٌ عَلَیْکُمْ طِبْتُمْ»[54]و هم از دوستان خود. «فَسَلامٌ لَکَ مِنْ أَصْحابِ الْیَمِینِ»[55] ۱۱- در بهشت تنوّع زمان(بامداد و غروب)وجود دارد. «بُکْرَهً وَ عَشِیًّا» ۱۲- در بهشت هم امنیّت روحی است، «إِلاّ سَلاماً» و هم تأمین نیازهای جسمی. «رِزْقُهُمْ فِیها بُکْرَهً وَ عَشِیًّا» ۱۳- بهشت،میراث پرهیزکاران است. «نُورِثُ مِنْ عِبادِنا مَنْ کانَ تَقِیًّا» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕋 و در قرآن 🌹 با سلام به شما مخاطبان گرامی 💮🌸 هرساله با فرارسیدن ماه و برگزاری مراسم ، در کانال قران پویان آیات مرتبط با حج و کعبه را مرور میکردیم. 💢 امسال هم متاسفانه بخاطر شیوع بیماری کرونا این مراسم عظیم توحیدی بطور گسترده انجام نمیشود . ضمن دعا به محضر ربوبی جهت ریشه کن شدن این بیماری و عادی شدن روابط انسانی و اجتماعی و برگزاری دوباره مراسم حج، 💮👈از امروز مروری بر و نکاتی از قران پژوهان در این زمینه خواهیم داشت: ☸قسمت اول: ✅ و هدف از بنای : 💮🔶 وَإِذْ بَوَّأْنَا لِإِبْرَاهِيمَ مَكَانَ الْبَيْتِ أَن لَّا تُشْرِكْ بِي شَيْئًا وَطَهِّرْ بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْقَائِمِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ (حج:26) 🔹و [به یاد آر] آنگاه که محل استقرار خانه را برای ابراهیم معین کردیم 39 [تا آن را بازسازی و آماده سازد، و گفتیم] که هیچ چیز را شریک من قرار مده و خانه مرا برای طواف کنندگان و [به عبادت] ایستادگان و راکعان و ساجدان پاکیزه گردان. 40 __ 39- در این آیه، به جای آنکه گفته شود مکان خانه را به ابراهیم نشان دادیم، الهام کردیم، راهنمائی کردیم و امثالهم، گفته شده است: «بَوَّأْنَا لِإِبْرَاهِیمَ مَكَانَ الْبَیْتِ». مشتقات کلمة «بَوَّأْنَا» 17 بار در قرآن آمده است که از بررسی آنها مفهوم‌ جایگیر شدن، اسکان دادن، قرین شدن با چیزی [مثل غضب خدا، گناه، و...] به دست مي‌آيد، اما در اینجا اسکان دادن نه به ابراهیم، بلکه به مکان خانه نسبت داده شده است، گوئی این مکان فرودگاه و منزل و مقصودی است که دلهای مؤمنان باید به آن فرود آید. 40- ظاهراً ساده‌تر به نظر مي‌رسيد اگر گفته مي‌شد خانه را برای طواف‌کنندگان و نمازگزاران پاکیزه گردان، اما ذکر جداگانه قیام، رکوع و سجود، در حالی که اجزاء همان نمازند، 💢 جای تأمل و تدبّر دارد. آیا منظور متوجه ساختن ما به معانی عمیق این کلمات در منظومه و معارف قرآنی نیست تا ذهن خود را از حرکات نشست و برخاست فراتر آوریم؟ 📚تفسیر بازرگان ((بواء)) در اصل از ماده ((بواء)) به معنى مساوات اجزاى یک مکان و مسطح بودن آن است ، سپس به هر گونه آماده ساختن مکان اطلاق شده است . 💮👈منظور از این جمله در آیه فوق - طبق روایات مفسران - این است که خداوند مکان خانه کعبه را که در زمان آدم ساخته شده بود و در طوفان نوح ویران و آثارش ‍ محو گشته بود به ابراهیم (علیه السلام ) نشان داد، طوفانى وزید و خاکها را به عقب برد و پایه هاى خانه آشکار گشت ، یا قطعه ابرى آمد و در آنجا سایه افکند، و یا به هر وسیله دیگر خداوند محل اصلى خانه را براى ابراهیم معلوم و آماده ساخت ، و او با همیارى فرزندش اسماعیل آن را تجدید بنا نمود. سپس اضافه مى کند هنگامى که خانه آماده شد به ابراهیم خطاب کردیم : 🌸👈 این خانه را کانون توحید کن ، و (( چیزى را شریک من قرار مده ، و خانه ام را براى طواف کنندگان و قیام کنندگان و رکوع کنندگان و سجود کنندگان پاک کن )) (ان لا تشرک بى شیئا و طهر بیتى للطائفین و القائمین و الرکع السجود). 🔸در حقیقت ابراهیم (علیه السلام ) ماءمور بود و اطراف آن را از هر گونه آلودگى ظاهرى و معنوى و هر گونه بت و مظاهر شرک پاک و پاکیزه دارد، تا بندگان خدا در این مکان پاک جز به خدا نیندیشند، و مهمترین عبادت این سرزمین را که طواف و نماز است در محیطى پیراسته از هرگونه آلودگى انجام دهند. 📚تفسیر نمونه کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛