eitaa logo
قران پویان
436 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
669 ویدیو
605 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ 💠 الَّذِينَ يَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِيثاقِهِ وَ يَقْطَعُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ وَ يُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ أُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُونَ‌( 27بقره) 🌱 (فاسقان) كسانى هستند كه پيمان خدا را پس از آنكه محكم بستند مى‌شكنند، و پيوندهايى را كه خدا دستور داده برقرار سازند قطع مى‌نمايند، و در زمين فساد مى‌كنند، قطعاً آنان زيان‌كارانند. 👈در این آیه با ذکر سه صفت فاسقان را معرفی می‌کند:🔻 1⃣🔹«فاسقان کسانی هستند که پیمان خدا را پس از آنکه محکم ساختند می‌شکنند» (الَّذِینَ یَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِیثاقِهِ). 🔹انسانها در واقع پیمانهای مختلفی با خدا بسته‌اند، پیمان توحید و خداشناسی، پیمان عدم تبعیت از شیطان و هوای نفس 🔹فاسقان همه این پیمانها را شکسته، و از خواسته‌های دل و شیطان پیروی می‌کنند. 🔷✨این پیمان کجا و چگونه بسته شد؟ در واقع خداوند هر موهبتی به انسان ارزانی می‌دارد، همراه آن عملا پیمانی با زبان آفرینش از او می‌گیرد، به او چشم می‌دهد، یعنی با این چشم حقایق را ببین، گوش می‌دهد یعنی صدای حق را بشنو ... 2⃣ سپس به دومین نشانه آنها اشاره کرده می‌گوید: «آنها پیوندهائی را که خدا دستور داده برقرار سازند قطع می‌کنند» (وَ یَقْطَعُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ). این پیوندها شامل پیوند خویشاوندی، پیوند دوستی، پیوندهای اجتماعی، پیوند و ارتباط با رهبران الهی و پیوند و رابطه با خداست. 3⃣ نشانه دیگر فاسقان، فساد در روی زمین است می‌فرماید: «آنها فساد در زمین می‌کنند» (وَ یُفْسِدُونَ فِی الْأَرْضِ). و در پایان آیه می‌گوید: «آنها همان زیانکارانند» (أُولئِکَ هُمُ الْخاسِرُونَ). چه زیانی از این برتر که انسان همه سرمایه‌های مادی و معنوی خود را در طریق فنا و نیستی و بدبختی و سیه روزی خود به کار برد؟ 💬پیامها🔻 🔹انسان در برابر خداوند مسئول است، چون با عقل و فطرت خود، با او عهد و ميثاق بسته كه به احكام دين عمل كند. «عَهْدَ اللَّهِ» 🔹اسلام با انزوا مخالف است. «أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ» 🔹عهدشكن به خود ضربه مى‌زند، نه خداوند. «أُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُونَ» 👈و به این ترتیب هرگاه انسان از آنچه در درون فطرت او است بهره نگیرد و یا از نیروهای خداداد در مسیر خطا استفاده کند، پیمان خدا را شکسته است. آری فاسقان، همه یا قسمتی از این پیمانهای فطری الهی را زیر پا می‌گذارند. 📚 تفسیرهاے نمونه و نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ ! 💠كَيْفَ تَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَ كُنْتُمْ أَمْواتاً فَأَحْياكُمْ ثُمَّ يُمِيتُكُمْ ثُمَّ يُحْيِيكُمْ ثُمَّ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ‌ "28/بقره" 🌱چگونه به خداوند كافر مى‌شويد، درحالى كه شما (اجسام بى‌روح و) مردگانى بوديد كه او شما را زنده كرد، سپس شما را مى‌ميراند و بار ديگر شما را زنده مى‌كند، سپس به سوى او باز گردانده مى‌شويد. 🔷✨قرآن دلائلی را که در گذشته (آیه 21 و 22 همین سوره) در زمینه شناخت خدا ذکر کرده بود تکمیل می‌کند و در اینجا برای اثبات وجود خدا از نقطه‌ای شروع کرده که برای احدی جای انکار باقی نمی‌گذارد و آن مسأله پیچیده حیات و زندگی است. 👈 نخست می‌گوید: «چگونه خدا را انکار می‌کنید در حالی که اجسام بی‌روحی بودید و او شما را زنده کرد و لباس حیات بر تنتان پوشانید» (کَیْفَ تَکْفُرُونَ بِاللَّهِ وَ کُنْتُمْ أَمْواتاً فَأَحْیاکُمْ). 🔷✨قرآن به همه ما یادآوری می‌کند که قبل از این شما مانند سنگها و چوبها و موجودات بی‌جان مرده بودید، و نسیم حیات اصلا در کوی شما نوزیده بود. ولی اکنون دارای نعمت حیات و هستی می‌باشید، اعضاء و دستگاههای مختلف، حواس و ادراک به شما داده شده، و این مسأله آنقدر اسرار آمیز است که افکار میلیونها دانشمند و کوششهایشان تاکنون از درک آن عاجز مانده! آیا هیچ کس می‌تواند چنین امر فوق العاده دقیق و ظریف را که نیازمند به یک علم و قدرت فوق العاده است به طبیعت بی‌شعور که خود فاقد حیات بوده است نسبت دهد! 👈اینجاست که می‌گوئیم پدیده حیات در جهان طبیعت بزرگترین سند اثبات وجود خدا است! 🔷✨پس از یادآوری این نعمت، دلیل آشکار دیگری را یادآور می‌شود و آن مسأله «مرگ» است می‌گوید: «سپس خداوند شما را می‌میراند» (ثُمَّ یُمِیتُکُمْ). آری آفریننده حیات همان آفریننده مرگ است، چنانکه در آیه 2 سوره ملک می‌خوانیم: «او خدائی است که حیات و مرگ را آفریده که شما را در میدان حسن عمل بیازماید». 🔷✨قرآن پس از ذکر این دو دلیل روشن بر وجود خدا به ذکر مسأله معاد و زنده شدن پس از مرگ پرداخته، می‌گوید: «سپس بار دیگر شما را زنده می‌کند» (ثُمَّ یُحْیِیکُمْ). البته این زندگی پس از مرگ به هیچ وجه جای تعجب نیست، و با توجه به دلیل اول یعنی اعطای حیات به موجود بی‌جان، پذیرفتن اعطای حیات پس از متلاشی شدن بدن، نه تنها کار مشکلی نیست بلکه از نخستین بار آسانتر است (هر چند آسان و مشکل برای وجودی که قدرتش بی‌انتهاست مفهومی ندارد!). و در پایان آیه می‌گوید: «سپس به سوی او بازگشت می‌کنید» (ثُمَّ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ). مقصود از رجوع به سوی پروردگار بازگشت به سوی نعمتهای خداوند می‌باشد، یعنی در قیامت و روز رستاخیز به نعمتهای خداوند بازگشت می‌کنید. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام حضرت حجت علیه السلام به حضرت العباس علیه السلام در زیارت ناحیه مقدسه: السَّلامُ عَلَی أبى الفَضلِ العَبّاسِ بنِ أمیرِ المُؤمِنینَ، المُواسى أخاهُ بِنَفسِهِ، الآخِذِ لِغَدِهِ مِن أمسِهِ، الفادى لَهُ الواقى، السّاعى إلَیهِ بِمائِهِ، المَقطوعَةِ یَداهُ، لَعَنَ اللّه ُ قاتِلَیهِ یَزیدَ بنَ الرُّقادِ الحیتى وحَکیمَ بنَ الطُّفیلِ الطّائِىَّ. سلام بر ابوالفضل عبّاس، فرزند امیر مؤمنان؛ از خود در گذرنده با جان برای برادر، برگیرنده از دیروزش برای فردایش، فداییِ او، نگهدارنده، کوشنده برای رساندن آب به او، و کسی که دست هایش بُریده شد! خداوند قاتلانش یزید بن رُقاد حیتی و حَکیم بن طُفَیل طایی را لعنت کند! منبع مقتل الاقبال سید بن طاووس، جلد ۳, صفحه ۷۳ و المزار الکبیر مشهدی، صفحه ۴۸۶ ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یا ابوالفضل فرزند علی(ع) در بینش و روش ممتاز است. آنقدر که حبیب و حر و زهیر و دیگر شهیدان که روزگار مانندشان را ندیده به مقامش غبطه خواهند خورد. امام زین العابدین(ع) می فرمایند: «عباس را در پیشگاه خداوند منزلتی است که در روز قیامت، همه ی شهدا به آن غبطه می خورند» راز این جایگاه رفیع را می توان در زیارتنامه نورانی اش جست: «السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ الْمُطِيعُ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَ سَلَّمَ»سلام بر تو اى بنده شايسته فرمانبر خدا و رسول خدا، و امير مؤمنان و حسن و حسين (درود خدا بر آنان باد) عباس در اطاعت و محبت و تسلیم نسبت به امام زمانش از همه شهیدان سبقت گرفته است و این است راز بزرگی عباس. چنانکه در فرازی دیگر از زیارت نامه اش آمده است: «يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ أَشْهَدُ لَكَ بِالتَّسْلِيمِ وَ التَّصْدِيقِ وَ الْوَفَاءِ وَ النَّصِيحَةِ لِخَلَفِ النَّبِيِّ» ای فرزند امیرالمؤمنین شهادت مي دهم براى حضرتت به تسليم و تصديق و وفا، و خيرخواهى، براى يادگار پيامبر(ص). و اینک . قرار سالیانه عاشقان عباس است. تا بزرگداشت جانبازی بی نظیرش را برگزار کنند. فرصتی است برای عاشقان معرفت اندیش تا عباس گونه تجدید عهد کنند با امام زمانشان که در کربلای دنیا ندای «هل من ناصر ینصرنی» سر داده است و یاری کنند امامشان را آن گونه که در توانشان است با قلم، با کلام، احساس، اشک و... @quranpuyan
4_463494513894096907.mp3
5.11M
☝🏼️ ذکر مصیبت حضرت علیه السلام☝🏼️ اى نفس ابوالفضل! مى‏ خواهم بعد از حسین(ع) دیگر زنده نمانى! بخش پایانی و ذکر مصیبت سخنرانی استاد شهید مطهری که در شب تاسوعای سال 1389 هجری قمری (فروردین 1348) ایراد شده است. @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ وقایع روز (تاسوعا) سال ۶۱ هجری 🥀💔در عصر اين روز، دستور عبيدالله بن زياد به عُمر سعد رسيد که بر امام حسين(ع) و يارانش سخت گيرد و کار را يکسره کند؛ عُمر سعد آماده جنگ شد و به سوی امام حسين(ع) و اصحابش يورش برد؛ در اين هنگام، امام(ع) آن شب را تا به صبح از آنان مهلت خواست. 🍂🍁👈 و بدين ترتيب جنگ به فردا (عاشورا) موکول شد. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
▪️کیفیت شهادت حضرت (علیه السلام) 🍁💔در روز عاشوراء هنگامی که همۀ یاران امام به شهادت رسیده بودند و تنها حضرت عباس(علیه السلام) مانده بود تشنگی بر امام حسین(علیه‌السلام) شدت گرفت، پس امام به سمت فرات حرکت کرد و حضرت عباس در جلوی ایشان حرکت نمود. سواره نظامهای سپاه ابن سعد -لعنه الله- به ایشان حمله کردند و بین دو برادر فاصله انداختند و حضرت عباس(علیه السلام) را محاصره کردند، و یک نفرشان که از قبیلۀ بنی دارم بود راجع به امام به همراهانش فریاد زد: ای وای بر شما! بین او و فرات قرار بگیرید و نگذارید به آب برسد! 🍂امام حسین(علیه السلام) گفت: خدایا تشنه‌اش گردان! آن مرد دارمی خشمگین شد و تیری به امام انداخت و تیر به چانه ایشان اصابت کرد. 🍁💔امام حسین(علیه‌السلام) تیر را درآورد و دستانش را زیر چانه گرفت و هنگامی که کف دستانش پر از خون شد آن را ریخت و سپس فرمود: خدایا! به تو شکایت می‌برم از آنچه با فرزند دختر پیامبرت می‌کنند! سپس امام به سوی خیمه ها برگشت در حالیکه تشنگی بسیار بر او شدت گرفته بود. 🍂😭حضرت عباس(علیه السلام) در آن محاصره به تنهایی با آنان مبارزه نمود تا آنکه زخم‌های بسیار برداشته و توانایی حرکت نداشت، در این وضعیت دو نفر بنام‌های زید بن رقاد جَنبی و حُکیم بن طفیل سنسی پیش رفته و متولی قتل حضرت شدند. 📚 موسوعة التاريخ الإسلامي 6: 181، مقتل سیدالشهداء(ع) (ترجمۀ فارسی بخش مربوط به امام حسين(ع) از موسوعه): 162. تالیف آیت الله یوسفی غروی @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
، فرزند زمان کسی که فرزند صاحب زمان باشد خود فرزند زمان است حضرت عباس علیه السلام فرزند صاحب زمان خویش بود پس وجود مبارک و مقدس حضرت ابا الفضل العباس علیه السلام فرزند زمان است و این را به عینه در تصمیم نهایی زندگی او , تصمیمی که در واپسین لحظات پر برکت زندگی او شکل گرفته می بینیم. 👈می بینیم که همه ی یاران و برادران حضرت اباالفضل علیه السلام شهید شده اند و عزیزانش رفته اند و این گذشته ی اوست که می بیند و از آن طرف خواهرانش را , فرزندان برادرانش را , و برادرش مولای خودش را می بیند که باقی مانده اند , این آینده ی خودش را هم می بیند اما در میانه ی این ها تصمیم می گیرد و به امر مولا به شریعه می زند و برای آوردن آب می رود . همیشه این تصمیم غریب او ما را به حیرت وا می دارد که چگونه در چنین لحظه ای نمی ایستد و کار دیگری نمی کند , چگونه در آن وضعیت. خب توضیحات و توجیهات بسیار است , یکیش این است که کودکان تشنه بودند , یا امر مولا بود , این ها همه صحیح است , همه لطیف است اما این دیدگاه را هم باید نگاه کرد که کسی که فرزند زمان است به این مفهوم نیست که گذشته و آینده را فراموش می کند , در خود فراموشی فرا می رود و فرزند زمان خودش می شود , در حال زندگی می کند , بلکه به این مفهوم است که او با گذشته ی خودش و آینده ی خودش کاری کرده و توانسته با آنها به صلح برسد , گذشته ی خودش را و تمام آن چه را که اتفاق افتاده را توانسته در یک وحدت متعالی تقدیم خداوند بکند و در حزن آن گذشته باقی نمانده چون آن ها را به خداوند تقدیم کرده پس محزون نیست از رفتن آن و از آینده و عزیزانش که در آینده بعد از او باقی می مانند هم نگران نیست و ترسان از آینده ی آنها نیست که آنها را هم به خداوند سپرده ودر یک نگاه متعالی توحیدی حضور خداوند را جاری و ساری می بیند و خودش را بنده ی حق و بنده ی مولا می بیند و مطیع امر مولای خودش حضرت اباعبدالله می بیند در نتیجه آرام است و غمین و دل نگران نیست در حال می زید و زندگی می کند و در حال, عاشقانه و پر شتاب به سمت آب می رود و برای نه کودکان بلکه برای تمام این هستی آب می آورد , همه ی هستی را حضرت عباس علیه السلام سیراب کرده است , 😢ما گریه می کنیم که چرا به کودکان نتوانست آب برسد غافل از آن که او نه تنها کودکان را سیراب کرد بلکه همه را سیراب کرد. اگر آن شتاب حضرت عباس نبود اگر آن شوق او برای آوردن آب برای کودکان نبود اگر نبود حضور او و زیبائی حضور او و حضور حضرت اباعبدالله هیچ کسی تشنگی اش برطرف نمی شد . نه تشنگی جسم آن کودکان بعدا برطرف می شد و نه تشنگی جان انسان ها , همه ی انسان ها , همه ی مشتاقان و عاشقان برطرف نمی شد این است که او آب آورده است برای دنیا و برای ابدیت . و این ما هستیم که می توانیم از این آب بنوشیم یا خودمان را در تشنگی ها و در تیرگی ها محبوس کنیم , او فرزند زمان بود ما هم رنگی از او بگیریم. 🖌هوشنگ ابتهاج الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم @quranpuyan
شرح فراز چهارم ع در منا ⚛ قسمت دوم ⭕ ، مشارکت کننده با حاکمان در تضییع مردم عملکرد علما و نخبگان نسبت به مردم حضرت می‌فرمایند: «فَأَمَّا حَقَّ الضُّعَفَاءِ فَضَیَّعْتُمْ» شما حق ضعفاء و محرومان را هم (که توده‌های مردم هستند) تضییع کردید و از بین بردید. مخاطب این جمله امام حسین(ع) که شما حق ضعفاء را تضییع کردید، همان کسانی هستند که حضرت قبلا در مورد آنها فرمودند در میان مردم به دانش شناخته می‌شوند، خوش‌نام هستند، مردم آنها را خیرخواه می‌دانند و به آنها اعتناء دارند، کسانی‌ که اگر اختلافی هم در بین مردم باشد به آنها مراجعه می‌کنند… همین ها به‌دلیل این‌که در برابر مظلومین اقدامی نکردند و برای احقاق حقوق آن‌ها سکوت کردند، فرمانروایان جائر، حقوق این ضعفاء را گرفتند و این نخبگان، شاهد صحنه‌های بی‌عدالتی بودند و فریادی برنیاوردند، لذا تضییع حق ضعفاء، هم با آن حاکمان جائر نسبت پیدا می‌کند و هم با این نخبگان ساکت. چون باید می‌آمدند و می‌ایستادند و حق این‌ها را می‌گرفتند فَأَمَّا حَقَّ الضُّعَفَاءِ فَضَیَّعْتُمْ» به معنای این نیست که خود نخبگان رفته‌اند و نسبت به ضعفاء مستقیماً ظلم کرده‌اند. ممکن است در برخی موارد هم این طور باشد .اما بدون ان هم،گناه تضییع حقوق توده‌های مردم به گردن شما نخبگان است، هرکجا گرسنه‌ای هست، شما مقصرید. هرکجا حق مظلومی مورد تعدی قرار می‌گیرد، به‌پای شما نوشته می‌شود. خیلی از افرادی که حقوق‌شان در گوشه‌وکنار جامعه و حکومت‌ها مورد تعدی و تجاوز قرار می‌گیرد، آدم‌های ضعیف و ناتوان و ناشناخته‌ای هستند که دست‌شان به جایی نمی‌رسد و فریادشان شنیده نمی‌شود و به همین دلیل حق‌شان تضییع می‌شود اما شما نخبگان صدای این‌ها را نمی‌شنوید؟ شما خبر ندارید؟ اگر اطلاع ندارید که وا مصیبتا! پس چرا در این مکان قرار گرفتید؟ اگر اطلاع دارید و درعین‌حال آن‌ها را رها می‌کنید، شما هستید که حقوق ضعفاء را تضییع کردید. لذا همان‌ فساد و ظلمی که به حاکمان جائر نسبت پیدا می‌کند، نسبتی هم با شما پیدا می‌کند. 💢نشانه تضییع حق محرومان این مسأله‌ پیچیده‌ای نیست . یک فرمول خیلی ساده در کلام علی‌(ع) هست . امیرالمؤمنین علی‌(ع) در نهج البلاغه فرمودند که هرکجا فقیری هست، فقر در نتیجه‌ی است که از ناحیه‌ی اتفاق می‌افتد: «إِنَّ اللّهَ سُبْحَانَهُ فَرَضَ فِی أَمْوَالِ الاَغْنِیَاءِ أَقْوَاتَ الْفُقَرَاءِ: فَمَا جَاعَ فَقِیرٌ إِلاَّ بِمَا مُتِّعَ بِهِ غَنِیٌّ وَ اللّهُ تَعَالَى سَائِلُهُمْ عَنْ ذلِک»، هرکجا فقر،، 💢محرومیت، گرسنگی دیدید، امیرالمؤمنین فرمودند: بدانید یک تضییع حقی شده است. هر مقدار که سطح این گرسنگی در جامعه بیشتر باشد، ظلم و و تضییع حق بیشتر اتفاق افتاده است. عملکرد خواص نسبت به حق خود جالب‌ است که همین‌هایی که نه حق امام را به‌رسمیت می‌شناسند و نه حق توده‌های مردم را جدی می‌گیرند، وقتی به حق خودشان می‌رسد، بدون مسامحه و به‌جد آن را دنبال می‌کنند. هر چیزی را که به پندار خودتان، حق خود می‌دانید، مطالبه کردید. برای دیگران ساکت اما هرکجا که صدمه‌ای به حیثیت و آبروی خودتان وارد شود، فریادتان بلند است که اسلام از دست رفت، دارد ظلم اتفاق می‌افتد. اگر ظلم است و ظلم قبیح است، چطور در موارد دیگر که مشابه این مسأله‌ اتفاق افتاد، نسبت به دیگران ساکت بودید؟! شما به‌دلیل سکوت دیروز، استحقاق دارید که امروز حق خودتان هم تضییع شود و این سنت الهی‌ است. 💢کارنامه ضعیف آنها بعد امام حسین(ع) فرمودند عملکردتان را نشان دهید: شما از مال‌تان که نگذشتید. جان خودتان را هم که در راه خدا به خطر نیانداختید. نه جهاد با مال دارید و نه جهاد با جان. با کدام گروه که در برابر خدا و مردم هستند و احکام الهی را زیرپا می‌گذارند، درگیر شدید؟ چه کارنامه‌ای دارید؟ دنبال زندگی خودتان و سرتان در لاک زندگی خودتان و فرزندان‌تان و آقازاده‌ها و… بوده است. 💫استاد سروش محلاتی 🔺پیش چشم شما مستضعفان پامال شدند و شما برنیاشفتید 👈سپس فرمود: کردید و پیش چشم شما، مستضعفان و فقرا و محرومان پامال شدند و شما برنیاشفتید؛ اما درباره حقوق و منافع خودتان مجامله نکردید و همه آن را مطالبه کردید. هرجا سخن از منافع خودتان است، محکم می‌ایستید و هرجا سخن از حقوق محرومان و ضعفا است، کوتاه می‌آیید.» حسین(ع) به اصحاب پیامبر(ص) فرمود: «فلا مالا بذلتموه»؛ نه مالی در راه دین، بذل کردید و نه در راه خدا و انقلاب و جهاد و عدالت انفاق کردید. «ولانفسا خاطرتم لِلّذی خلقها ول عشیرةً عادیتموها فی ذات‌الله»؛ نه حتی جان‌تان را یک بار هم در راه خالق این جان به خطر انداختید؛ یک سیلی برای دین نخوردید و نه به خاطر خدا با قوم و خویش‌هایتان که فاسد بودند، در افتادید. همه این کوتاهی‌ها را کردید، 🎙استاد رحیم پور ازغدی. @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠حجت الاسلام مهدوی راد: شب عاشورا، شبی بی نظیر ◾️شب عاشورا، شبی بی نظير در تاريخ بشريت است، به تعبير مرحوم شريعتی، خداوند عاشورا را رقم زد كه به اعتراض ملائكه در آفرينش انسان پاسخ دهد. ◾️عاشورا زيباترين و بالاترين صحنه های انسانی است، اگر بخواهيم درباره تجلی قرآن در عاشورا صحبت كنيم، شايد آيات لقد خلقنا الانسان فی احسن تقويم، ثم رددناه اسفل سافلين، بهترين آيات باشد. ◾️ياران امام حسين، بهترين نماد احسن تقويم هستند، بالاترين درجات عرفان، آزادگی، ايثارگری، كرامت و بخشندگی ها در اصحاب امام حسين ظهور می يابد و پست ترين درجات بشر و اسفل السافلين در لشگر كوفه بروز می يابد، سفاكی، پليدی، درنده خويی، دنياطلبی، بيرحمی و خشونت در آنها ديده می شود. ◾️وقتي كاروان بازماندگان كربلا به مدينه بر می گردد، هيچ يك از مردان مدينه غير از دو نفر به استقبال و تسليت آنها نيامدند و آنها نيز ابراز تاسف كوچكي كردند. ◾️وقتي اين مردم مدينه بعد عاشورا، ظلم والی يزيد را ديدند و برای اعتراض پيش خليفه رفتند، ديدند يزيد از نماينده اش فاسد و متجاهرتر است، عليه حاكم مدينه شورش كردند و يزيد نيز در واقعه حره آنها را قتل عام كرد. ◾️اما در مقابل می بينيد فردی مانند ابوالفضل العباس در تاريخ جز پنج مورد از او سخن گفتن سراغ نداريم همانگونه كه امام حسين در زمان حيات امام حسن، سخنی نمی گفت. ◾️لشگر يزيد را مي توان گروه مسخ شدگان به تعبير امام حسين ناميد، شمر صراحتا به امام حسين گفت تو و پدر و مادرت را می شناسم، پاك ترين انسانها هستيد، سنان به ابن زياد گفت گامهاي مرا طلا بگير چون سر بهترين انسانها را برايت آوردم، اينها مسخ شده هستند اكثر سپاه كوفه از روي ترس و طمع به كربلا آمده بودند، نه از روي اعتقاد. ◾️همين جريان ارهاب و سرچشمه داعش نيز از امويان سرچشمه می گيرد و برای همين بر پول و ايجاد ترس تكيه دارند. ◾️امويان اخيرا كتابهایی نوشته اند كه چه كسانی حسين را كشتند و آنجا نوشته اند شيعيان علی خودشان حسين را دعوت كردند و خودشان او را كشتند در حاليكه اسناد تاريخي نشان می دهد اكثر سران و فرماندهان لشگر كوفه كسانی بودند كه عثمانی و اموی بودند و در دوران معاويه به كوفه آورده شدند. ◾️حسينيان ٢٧ نفرشان از بنی هاشم و ١٧ نفر از اصحاب اميرالمومنين و تعدادی موالی( بندگان آزاد شده) و برخی از اهالی يمن هستند. ◾️قدرت، ايمان ، باور ايستادگی چنان موج ميزد كه به تنهايی مقابل سپاه می ايستادند. ◾️به تعبير عرفا، اردوی حسينی اقبال الي الله دارد كه بالاترين درجه اوج انسانی است و مخصوص انبياست. ◾️كدام بزرگی بالاتر از اينكه يك زن مانند رباب، در جلسه يزيد بيايد جلو، سر حسين را از تشت بردارد و سر را غبارروبی كند و بگويد حسين تو را فراموش نمی كنيم. ◾️همسر عمير يكی از ياران سیدالشهدا كنار پيكر شوهرش آمد و به شهادت او افتخار می كرد، که توسط غلام شمر به شهادت رسيد و اولین زن شهید در کربلاست. ◾️عابس وقتي كه با هجوم ناجوانمردانه دشمن مواجه شد بجای عقب نشينی، زره و كلاه خودش را درآورد كه ما از مرگ نمی هراسيم. ◾️در شب عاشورا با وجود اينكه امام حسين به اصحاب اذن رفتن داد، هيچ يك حسين را تنها نگذاشتند. ◾️عباس بعد از سخن امام حسين گفت زندگی بعد از تو چه زشت است. ◾️امام به برادران مسلم بن عقيل گفت شما داغديده ايد، برويد آنها قسم خوردند كه بزرگمان را تنها نمی گذاريم. نفر آخر می گويد ما تو را تنها نمی گذاريم چون آگاه شديم. ◾️سعيدبن عبدالله زمان نماز امام هر تيری كه به سوي امام مي انداختند بدنش را سپر می كرد، با سلام امام به زمين افتاد و امام سر او را به دامن گرفت او از حسين پرسيد آيا به عهدم وفا كردم زهير گفت اين كه يك جان است هفتاد جان هم داشتم فداي تو می كردم. ◾️جون، غلام اباذر بوده است ، پيرمردی است كه ابوذر او را به اهل بيت بخشيده است، آمد نزد امام ، حسين او را آزاد كرد و از او خواست كه برود و جانش را نجات دهد. ◾️جون ناراحت شد و گفت كه من سياه و بدبويم ، آيا می خواهيد خونم با شما مخلوط نشود، امام او را در آغوش گرفت و زمان خداحافظي از امام خواست كه دعا كند چهره اش سفيد و بدنش خوشبو شود، امام دعا كرد و زمانی كه سر جون را بدامن گرفت، مانند علی اكبر صورت به صورتش گذاشت. @quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
voice.ogg
541.8K
شب #عاشورا ،صدای استاد ساعد باقری از تاریخ بلعمی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
امشبی‌را شه دین درحرمش مهمان‌است ظهر فردا بدنش زیر سم اسبان است مکن ای صبح‌طلوع، مکن ای صبح‌طلوع @quranpuyan
4_5933751353854658066.mp3
23.3M
🔹آینه‌ای در برابر آینه‌داران🔹 مجلس نهم "عاشورا خوانی۱" گفتگوی امام با اصحاب در 📝تولید محتوا: نشریه چند رسانه‌ای رِباط 📻 تدوین: فائزه حسنی 🎙راوی: کوروش اسکندری ‏🪑میهمانان برنامه: آیت‌الله محمدهادی یوسفی‌غروی و متین رضوانی‌پور 🎤نوحه‌سرا: استاد مؤمن‌زاده @quranpuyan
🏴السلام علیک یا ابا عبدالله شب وصل است و طی شد نامه ی هجر سلام فیه حتی مطلع الفجر دلا در عاشقی ثابت قدم باش که در این ره نباشد کار بی اجر 🔳 فرا رسیدن عاشورای حسینی تسلیت باد @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا