eitaa logo
قران پویان
441 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
679 ویدیو
610 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مجازات : آيا اسلام با زنداني كردن مجرمان، موافق است يا مخالف؟ 🛑قسمت سوم: : 💢👈در هیچ یک از آیات قرآن، از زندان به عنوان یک حکم شرعى یاد نشده است. در بحث در قرآن به ترتیب از چند واژه استفاده شده است: ♦️ سجن، حبس، حصر، امساک♦️ و احیاناً نفى. از پنچ واژه یادشده، سجن و مشتقات آن دقیقاً در زندان متعارف ظهور دارد اما سایر واژه‏ها اگرچه دلالت بر نوعى محدودیت، تضییق و تنگ گرفتن دارند، در زندان متعارف متعین نیستند و اعم از آن هستند. 👈مجموعه آیات یادشده را مى‏ توان در سه دسته موضوعى تنظیم کرد: 1⃣. زندان حربه مستبدان علیه مصلحان؛ 2⃣. زندان، مجازات مجرمان؛ 3⃣. زندان اخروى. 1⃣. زندان حربه مستبدان علیه مصلحان و مخالفان: 👈این مبحث را در دو محور دنبال مى‏کنیم: ↩️اول، حربه تهدید صالحان به زندان: شیوه رایج همه ناصالحان در طول تاریخ در مواجهه با صالحان و مصلحان، تهدید و ارعاب بوده است. پیامبران و مصلحان همواره بین یک‏ دوراهى دشوار قرار داده مى‏شوند، یا اینکه دست از دعوت به رهایى و آزادى و خداخواهى بردارند و همرنگ زمانه شوند و یا خود را براى تحمل تبعید از شهر و دیار، سنگسار شدن، به صلیب کشیده شدن و بریده شدن دست و پا بر خلاف هم، سوزانده شدن در آتش، به زندان افکنده شدن و بالاخره قتل آماده کنند. قرآن کریم در عبرتهاى زندگى پیامبرانى چون شعیب ع ، نوح ع، ابراهیم ع، موسى ع و هابیل ع به این موارد اشاره کرده است. اما فقط دو پیامبرند که به زندان تهدید مى‏شوند: موسى ع و یوسف ع. 🌐👈در قصه حضرت یوسف علیه السلام، همسر عزیز مصر، پس از ناکامى در عشقش به یوسف، به زنان مصر مى‏گوید: و لئن لم یعفل ما امره لیسجنن و لیکونا من الصاغرین (یوسف: 32). این آیه حاوى چندین نکته سیاسى است: ↩️1- به افتادن انسان صالحى همچون یوسف زنگ خطر فرو ریختن همه ارزشهاى اخلاقى در چنین جامعه‏اى است. زندانها میزان ‏الحراره جامعه‏ اند. براى این که بدانى جامعه‏اى بیمار است یا سالم، به زندانهاى آن بنگر. زندانها آینه صادق جامعه و نظام سیاسى خود هستند. براى آزمودن سلامت یک نظام سیاسى قبل از هر چیز باید دید آن نظام چه کسى را زندانى مى‏کند. ↩️2 - ملکه مصر به یک قاعده کلى که در همه نظامهاى استبدادى و طاغوتى جارى است، اشاره مى‏کند: «اگر آنچه او را امر کرده‏ام انجام ندهد، حتماً به زندانش مى‏افکنم و خوارش مى‏کنم»؛ یا اطاعت محض از حاکمیت یا به زندان افتادن. 🔻موسى کلیم ‏اللَّه نیز از سوى فرعون تهدید مى ‏شود. فرعون عاجز از پاسخ به ادله موسى او را تهدید مى‏کند: «اگر خدایى جز من اتخاذ کنى، حتماً از خواهى بود» 🌹 پیامبر اکرم ص در فهم صحیح این‏گونه آیات قاعده ‏اى کلى به دست داده است: 🔸 «من اُطاع مخلوقاً غیر طاعة اللَّه جل و عز فقد کفر و اتخذ الهاً من دون اللَّه» 👈بر اساس این قاعده عمیق نبوى اطاعت از آدمیان در باطل کفر است و از آن سو مردم را به اطاعت محض فرا خواندن خدایى کردن است. بر این اساس همه حکومتهاى استبدادى و طاغوتى به شیوه فرعون سلوک مى‏کنند و هر کس اوامر آنها را نپذیرد، و خدایگانى آنها را با تردید مواجه کند، جزایش زندان است. وقتى فردى به زندان افکنده مى‏شود یعنى وجود او تهدیدى براى جامعه است. 💫ادامه دارد. 🗓منبع: بازتاب اندیشه 1379 شماره 7 🖋محسن کدیور کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ ❁بـســـــم اللــــہ الرحـــــمـטּالرحـــــــیم❁ 💞پیامبر اسلام (ص): اِن اَرَدتُم عَيشَ السُّعَداءِ و َمَوتَ الشُّهَداءِ و َالنَّجاةَ يَومَ الحَسرَةِ و َالظِّلَّ يَومَ الحَرورِ و َالهُدى يَومَ الضَّلالَةِ فَادرُسُوا القُرآنَ فَاِنَّهُ كَلامُ الرَّحمانِ و حِرزٌ مِنَ الشَيطانِ و رُجحانٌ فِى الميزانِ ؛ 🌱اگر زندگى سعادتمندان، مرگ شهيدان، نجات روز حسرت (قيامت)، سايه روزِ سوزان و هدايت در روز گمراهى را مى خواهيد، قرآن را ياد بگيريد كه آن سخن خداى مهربان است و سپرى است در مقابل شيطان و سنگينى در ترازوى اعمال. الحیاه ج2 ،ص234 📣مفتخریم اعلام کنیم که محفل مجازی انس با قرآن و تلاوت و تدبر در آیات کتاب نورانی قرآن کریم در گروه برگزار می گردد. 👈در طی روز زمانی را بہ خواندن قرآن اختصاص بده.! فقط ڪافیست به معنا و مفاهیمی ڪه در پشت هر ڪلمه از آیاتی ڪه میخوانی دقت ڪنی تا مسیر درست بہ تو نمایان شود. 📿براے مأنوس شدن با ڪلام حق📖 هر روز یڪ صفحہ از قران ڪریم را بہ همراه ✅ و توضيح ساده آیات صفحہ بصورت صوت ✅ فایل صوتی از مفسران و قران پژوهان مختلف را در گروه بہ همراه سایر علاقمندان میتوانید مطالعہ ڪنید. 👌انشالله از فردا شنبہ مورخ 2 آذر، مطالعه و تدبر سوره مبارکه را آغاز میکنیم. 💬نمونه ای از پیامهاے اظهار رضایت اعضا از گروه 🔻 ♻ با سلام خدا خیرتان بدهد روزی یک صفحه را با رغبت و در فرصت کمی که داشته باشیم باعشق تلاوت و تفسیر را گوش میکنیم خیلی ممنون. ♻ سلام علیکم خسته نباشید،عاقبت بخیرشویدبسیاربرنامه های تفسیری زیبادارید خداوندقران ازشماعزیزان به شایستگی قبول بفرماید. 💫لینڪ گروه هاے در پیام‌رسانهاے و 🔻 http://chat.whatsapp.com/H9EQ5ECrovbKFTkpkNWunw https://chat.whatsapp.com/FeOtJJuO3sX91IDVDaz7vh http://eitaa.com/joinchat/616562802Cf7d0a91ea0 ✅ لطفا برای سایر علاقہ مندان و دوستان هم نمایید. 👌هرچیزی را رهایش ڪنی پژمرده می شود بجز قرآن ڪہ اگر رهایش ڪردی، خودت پژمرده خواهی شد. ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
الهی! اگر خامم، پخته ام کن، و اگر پخته ام، سوخته ام کن. پیوسته دلم دم از رضای تو زند جان در تن من نفس برای تو زند گر بر سر خاک من گیاهی روید از هر برگی، بوی وفای تو زند الهی! در سر آب دارم، در دل آتش، در ظاهر ناز دارم، در باطن خواهش. در دریایی نشستم که آن را کران نیست؛ به جان من، دردی است که آن را درمان نیست؛ دیده من بر چیزی آید که وصف آن بر زبان نیست! 🖋خواجه عبدالله انصاری 💫کانال قرآن پویان ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیہ 60 تا 65 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و 💠وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ لِيُطاعَ بِإِذْنِ اللَّـهِ وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاؤُكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحِيماً 🌱هر پیامبر را فقط برای این فرستادیم که با اجازه‌ی خداوند مورد اطاعت (مردم) قرار گیرد. و اگر آنان هنگامی ‌که (با نافرمانی) به خودشان ستم کردند، (به‌جای عذر تراشی،) نزد تو می‌آمدند و از خدا آمرزش می‌خواستند و پیامبر (نیز) برایشان آمرزش می‌طلبید، حتماً خدا را بسیار توبه‌پذیر و مهربان می‌یافتند. نساء - ۶۴ 🔷✨از اين آيه ضمنا پاسخ كسانی كه توسل جستن به پيامبر و يا امام را يك نوع شرك می‌پندارند روشن می‌شود، زيرا اين آيه صريحا می‌گويد كه آمدن به سراغ پيامبر ص و او را بر در درگاه خدا شفيع قرار دادن، و وساطت و استغفار او برای گنهكاران مؤثر است، و موجب پذيرش توبه، و رحمت الهی است. 👈 ‏اگر وساطت و دعا و استغفار و شفاعت خواستن از پيامبر ص شرك بود چگونه ممكن بود كه قرآن چنين دستوری را به گنهكاران بدهد! منتها افراد خطاكار بايد نخست خود توبه كنند و از راه خطا برگردند، سپس برای قبول توبه خود از استغفار پيامبر ص نيز استفاده كنند. 👈 ‏بديهی است پيامبر ص آمرزنده گناه نيست، او تنها می‌تواند از خدا طلب آمرزش كند و اين آيه پاسخ دندان شكنی است به آنها كه اين گونه وساطت را انكار می‌كنند (دقت كنيد) جالب توجه اينكه قرآن نمی‌گويد: تو برای آنها استغفار كن بلكه می‌گويد " رسول" برای آنها استغفار كند، اين تعبير گويا اشاره به آن است كه پيامبر ص از مقام و موقعيتش استفاده كند و برای خطاكاران توبه كننده استغفار نمايد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ در برابر 💠فَلا وَ رَبِّكَ لا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيما شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَيْتَ وَ يُسَلِّمُوا تَسْلِيماً 🌱(ولی) نه، (چنین نیست.) به پروردگارت سوگند که آنان ایمان (حقیقی) نخواهند داشت؛ مگر این‌که در آنچه بینشان اختلاف افتاده، تو را داور کنند و آنگاه از قضاوت تو هیچ احساس ناراحتی در وجودشان نیابند و کاملاً تسلیم شوند. نساء - ۶۵ 🔷✨گرچه ناراحتی درونی از قضاوتهايی كه احيانا به زيان انسان است غالبا اختياری نيست، ولی با تربيتهای اخلاقی و پرورش روح تسليم در برابر حق و عدالت و توجه به موقعيت واقعی پيامبر ص حالتی در انسان پيدا می‌شود كه هيچگاه از داوری پيامبر ص و حتی دانشمندانی كه جانشينان او هستند هرگز ناراحت نخواهد شد، و به هر حال مسلمانان واقعی موظفند روح تسليم در برابر حق را در خود پرورش دهند. 👈 ‏در آيه فوق نشانه‌های ايمان واقعی و راسخ در سه مرحله بيان شده است: ‏ 1⃣ در تمامی موارد اختلاف خواه بزرگ باشد يا كوچك، به قضاوت و داوری پيامبر ص كه از حكم الهی سرچشمه می‌گيرد مراجعه كنند، نه به طاغوت و داوران باطل. ‏ 2⃣ هيچگاه در برابر قضاوتها و فرمانهای پيامبر ص كه همان فرمان خدا است حتی در دل خود احساس ناراحتی نكنند، و به داوری‌ها و احكام او بدبين نباشند. ‏ 3⃣ در مقام عمل نيز آن را دقيقا اجرا كنند و به طور كامل تسليم حق باشند. 👈 ‏روشن است قبول يك مكتب و فرمانهای آن در مواردی كه به سود انسان تمام می‌شود دليل بر ايمان به آن مكتب نيست بلكه آنجا كه ظاهرا به زيان انسان است اما در واقع مطابق با حق و عدالت است اگر پذيرفته شود، نشانه ايمان است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣6⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره شعرا از تفسیر عبدالعلی بازرگان شعراء : 202 فَيَأْتِيَهُم بَغْتَةً وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ ـ [عذابی] که به صورت ناگهاني، بي‌آنکه متوجه باشند، بر آنان فرا مي‌رسد، 96 96- هر چند موجبات عذاب به تدريج در طول عمر در اثر تکرار اعمال زشت و تراکم آن پديد مي‌آيد، اما وقوع آن همچون سقفی که به تدريج با ريزش برف سنگين‌تر شده و ناگهان فرود مي‌آيد، به تعبيری که 13 بار در قرآن در مورد قيامت و عذاب‌های دنيائی تکرار شده، «بغتهً» واحده مي‌باشد. شعراء : 203 فَيَقُـولُوا هَلْ نَحْنُ مُنظَرُونَ ـ [در آن شرايط خواهند گفت] آيا مهلت خواهيم داشت؟ 97 97- اين پرسش که مخاطب آن معلوم نيست، و شايد هم از نفس خود باشد، گويای روحية روزمره زيستن و بي‌برنامه زندگی کردن کسانی است که همواره کار امروز را به فردا مي‌اندازند و وقتی مواجه با شکست مي‌شوند، طلب مهلت مي‌کنند، مهلتی که باز هم آن را به باد مي‌دهند! شعراء : 207 مَا أَغْنَى عَنْهُم مَّا كَانُوا يُمَتَّعُونَ آنچه [در اين مهلت اضافی نيز] بهره‌مند شده‌اند، [برای دفع عذاب] به کارشان نخواهد آمد. 98 __ 98- آنچه موجب تغيير و تحول در شيوه رفتار و زندگی مي‌شود، تغيير ديدگاه و شخصيت آدمی است، مادام که تغيير عميق و بنيادی حاصل نشده باشد، هزار بار هم مهلت داده شود، باز همان روال ادامه پيدا مي‌کند. https://b2n.ir/a12394 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مجازات : آيا اسلام با زنداني كردن مجرمان، موافق است يا مخالف؟ 🛑قسمت چهارم: 👈مجموعه آیات قرآن در مورد زندان را مى‏ توان در سه دسته موضوعى تنظیم کرد: 1⃣. زندان حربه مستبدان علیه مصلحان؛ 2⃣. زندان، مجازات مجرمان؛ 3⃣. زندان اخروى. 1⃣. زندان علیه : 👈این مبحث را در دو محور دنبال مى‏کنیم: ↩اول، حربه تهدید صالحان به زندان: دوم، : سوره یوسف آکنده از ظرایف اخلاقى و تربیتى است، در اینجا به امور مرتبط با مسأله حضرت ع در ضمن ده نکته مى‏پردازیم: 🔻1. یوسف به دلیل پاکدامنى، از سوى ملکه متهم مى‏شود (قالت ما جزاء من اراد بأهلک سوءالا ان یسجن او عذاب الیم؛ یوسف: 25). بحث زندان یوسف با یک «دروغ» از سوى ملکه آغاز مى‏شود. 🔺2. زنان شهر تصدیق مى ‏کنند که ملکه در دلباختن به جمال یوسف محق بوده است. یوسف به زندان «تهدید» مى‏شود که اگر از اوامر ملکه اطاعت نکند زندانى مى‏شود (لئن لم یفعل ما امره لیسجنن و لیکونا من الصاغرین)؛ 🔻3. یوسف در دوراهى آلودن دامن به گناه و زندانى «آگاهانه و مختارانه» زندان را برمى‏گزیند. نکته سوم همین عنصر آگاهى و اختیار یوسف است. این سرنوشت محتوم همه است که آگاهانه و آزادانه زندان را بر اطاعت از منویات ترجیح مى‏ دهند. 🔺4. یوسف زمانى به زندان افکنده مى‏شود که حقانیت و بى‏ گناهى او بر حاکمیت روشن است (ثم بدا لهم من بعد ما رأوا الآیات لیسجننه حتى حین)؛ 🔻5. او در زندان بیکار نیست بلکه به تبلیغ دین حق در بین زندانیان مشغول است (یا صاحبى السجن أرباب متفرقون خیر ام اللَّه الواحد القهار)؛ 🔺6. یوسف از طرق و وسایل مشروع براى رهایى از زندان غافل نیست. او هرگز از عزیز مصر تقاضاى عفو نمى‏ کند، آنچه او خواست، صرفاً یک یادآورى بود (اذکرنى عند ربک). یوسف با این تذکر دقیقاً خلاف نظر عزیز مصر عمل مى‏کند. این وظیفه همه صالحان خارج از زندان است که براى رهایى مصلحان از غل و زنجیر، با رعایت عزت زندانى اقدام کنند و کمترین خدمت، زنده نگاه داشتن یاد اوست. این درست برخلاف نظر ارباب قدرت است. 🔻7. یوسف بى‏ مزد و منت و بدون هیچ قید و شرطى خواب ملک را تعبیر مى‏کند. چرا اولاً فاجعه قحطى در راه بود و شفقت یوسف صدیق بر مردم اقتضا مى‏ کرد تا به سرعت به مصلحت آنان اقدام کند. مصلحان درخواست حکومتهاى جائر را تنها در امورى که مصلحت عمومى و خیر عامه بر آن است مى‏پذیرند؛ 🔺8 . عزیز مصر بلافاصله یوسف را آزاد مى‏کند. یوسف بر بى‏گناهى خود به ماجراى زنان مصر و بریدن دستشان استشهاد مى‏کند، و زنان به پاکى یوسف شهادت مى‏دهند و عزیز مصر نیز به گناه خود اعتراف مى‏کند؛ 🔻9. آنان که براى رضاى خدا رنج زندان را به خود خریده ‏اند رهایی شان از زندان را نیز از او مى‏ طلبند و از خداى خود خواسته‏ اند تا زمانى که زندان بودن آنان در استمرار دین مؤثر است، در زندان باشند (قد احسن بى اذ اخرجنى من السجن)؛ 🔺10. خداوند بلاى زندان یوسف را وسیله نیل به عزت و اقتدار قرار مى‏دهد. بدخواهان مى‏خواستند یاد یوسف را از دلها بزدایند اما خداوند بر یوسف منت نهاد و را طریق رسیدن به اریکه عزت و اقتدار کرد (کذالک مکنّا لیوسف فى الأرض...) 💫ادامه دارد 🗓منبع: بازتاب اندیشه 1379 شماره 7 🖋محسن کدیور کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. ✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ لِكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ هرگز بر آنچه از دست شما رود دلتنگ نشوید و به آنچه به شما می‌دهد مغرور و دلشاد نگردید ، و خدا دوستدار هیچ متکبر خودستایی نیست. 🔸️سوره حديد ، آیه ۲۳ کـانال قـرآن پویان : 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیہ 66 تا 74 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan