مروري بر #وصيتنامه_امام_علي ع به امام #حسن ع
🛑قسمت سی و ششم:
💢دلايل #تاخير در #اجابت_دعا
🔶فَلَا [يُقْنِطَنَّكَ] يُقَنِّطَنَّكَ إِبْطَاءُ إِجَابَتِهِ، فَإِنَّ الْعَطِيَّةَ عَلَى قَدْرِ النِّيَّةِ؛
وَ رُبَّمَا أُخِّرَتْ عَنْكَ الْإِجَابَةُ لِيَكُونَ ذَلِكَ أَعْظَمَ لِأَجْرِ السَّائِلِ وَ أَجْزَلَ لِعَطَاءِ الْآمِلِ،رُبَّمَا سَأَلْتَ الشَّيْءَ فَلَا [تُعْطَاهُ] تُؤْتَاهُ وَ أُوتِيتَ خَيْراً مِنْهُ عَاجِلًا أَوْ آجِلًا أَوْ صُرِفَ عَنْكَ لِمَا هُوَ خَيْرٌ لَك. فَلَرُبَّ أَمْرٍ قَدْ طَلَبْتَهُ فِيهِ هَلَاكُ دِينِكَ لَوْ أُوتِيتَهُ؛فَلْتَكُنْ مَسْأَلَتُكَ فِيمَا يَبْقَى لَكَ جَمَالُهُ وَ يُنْفَى عَنْكَ وَبَالُهُ، فَالْمَالُ لَا يَبْقَى لَكَ وَ لَا تَبْقَى لَه.
پس تأخير در اجابت دعا نا اميدت نكند،
زيرا عطا و بخشش به اندازه نيّت است
چه بسا كه اجابت دعايت به تأخير افتد تا پاداش دعا كننده بيشتر، و عطاى اميدوار فراوان تر گردد.
و چه بسا چيزى را بخواهى و به تو داده نشود ولى بهتر از آن در دنيا يا آخرت به تو عنايت گردد، يا به خاطر برنامه نيكوترى اين دعايت مستجاب نشود
و چه بسا چيزى را مى خواهى كه اگر اجابت گردد دينت را تباه كند.
بايد چيزى را بطلبى كه زيباييش براى تو برقرار، و وبالش از تو بركنار باشد، كه ثروت براى تو باقى نيست و تو هم براى آن باقى نخواهى بود.
🖋ترجمه انصاریان
❓در اينجا سؤال مهم و معروفى است که امام(عليه السلام) بلافاصله به پاسخ آن مى پردازد و آن اينکه چرا بسيارى از دعاهاى ما به اجابت نمى رسد يا اجابت آن مدت هاى طولانى به تأخير مى افتد.امام(عليه السلام) در پاسخ اين سؤال به چهار نکته اشاره مى کند:
↩️اوّل: بخشش به اندازه خلوص نيّت است: يعنى اين كه اجابت در گرو آمادگى به وسيله خلوص نيّت است، پس هر گاه در اجابت تأخير شد، شايد علّت تأخير، خالص نبودن نيّت باشد.
↩️دوم: خداوند اجابت دعاى بنده اش را به تأخير مى اندازد تا بيشتر بر در خانه او باشد و نتيجه فزون ترى نصيب او گردد و اين نتيجه علاقه اى است که خدا به او دارد.
↩️سوم:بسا كه تأخير اجابت دعا به دليلى است كه خدا مى داند، خود آن تأخير از جمله اسباب آمادگى بيشتر درخواست كننده و آرزومند است، براى بخشش آنچه كه بالاتر و ارزشمندتر است از آنچه كه او درخواست بخشش آن را دارد، پس آن را وقتى مى دهد كه وى آمادگى كامل پيدا كند،
گاه مى شود چيزى را از خدا مى خواهى و به تو داده نمى شود در حالى که بهتر از آن در کوتاه مدت يا دراز مدت به تو داده خواهد شد يا آن را به چيزى که براى تو بهتر از آن است تبديل مى کند»
چهارم: گاهى مورد درخواست مصلحتى براى بنده خدا ندارد، به خاطر اين كه اگر مثل ثروت، مقام و ساير خواسته هاى دنيوى محض را به او بدهند باعث تباهى دين او خواهد شد، بنا بر اين خداوند درخواست او را اجابت نمى كند، بلكه بهتر از آن را در دنيا و يا در آخرت به وى مرحمت مى كند
👈بسيارى از ما بر اثر بى اطلاعى از عواقب امور گاه چيزهايى را با اصرار و با تمام وجود از خدا مى خواهيم در حالى که مايه هلاکت و بدبختى ما مى شود. خداوند که عالم به عواقب امور است دعاى ما را به اجابت نمى رساند; ولى ما را دست خالى هم برنمى گرداند و چيزى که صلاح ماست مى بخشد.
🖋 شرح ابن ميثم بحراني و ناصر مكارم شيرازي
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
بخشی از دعای امام جواد(ع)
"برای رفع ظلم و ستم از جهان"
☆ خداوندا! براستی که ظلم بندگانت در سرزمین های تو قدرت یافته تا آنجا که عدالت را از بین برده است و راه های هدایت را قطع نموده، و حق را از میان برداشته و صدق و راستی را نابود کرده و خیر و نیکی را مخفی نموده و بدی ها را آشکار کرده و نور تقوا را خاموش کرده و هدایت را از بین برده و خیر و برکت کنار گذاشته شده و کجی و خروج از حق را تثبیت کرده و فساد و تباهی را رشد داده و دشمنی را بین مردم تقویت نموده و ستمگری را گسترش داده و از حدّ، تجاوز کرده است.
🤲خداوندا! پروردگارا! چیزی جز سلطنت و قدرت تو آنها را بر طرف نمی کند و هیچ کس قادر به نجات مردم از دست آنان نیست مگر لطف و بخشش تو.
مُهَجُ الدَّعَوات ص ۳۱۵
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_مومنون آیات 60 تا 74
📄#صفحـہ_346
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_346
❇️#ایه62مومنون
💠ولا نکلف نفسا الا وسعها ولدینا کتاب ینطق بالحق وهم لایظلمون62/مومنون
🌱وما هیچ کس را بیش از توانایی او تکلیف نمی کنیم و نزد ما کتابیست که به حق سخن می گوید و ایشان ستم نخواهند شد.
🔹برای دفع توهم که مبادا مردم فکر کنند که آراسته شدن به صفات مؤمنان امری دشوار و بدون اجر است می فرماید: که این کار امری آسان و ممکن است و خدا ایشان رابه بهتر از آنچه عمل کرده اند جزا می دهد. لذا عبارت (لانکلف ...) بیان می دارد که تکالیف ، حرجی و خارج از وسع نفوس ازقبیل رهبانیت یا امر به قربانی فرزند در اصل شریعت ، هرگز بر عهده بشر گذاشته نشده وهمچنین عسر و حرج به نحو عارضی هم در احکام شرع وجود ندارد کما اینکه مثلاایستادن هنگام نماز بر شخص مریض واجب نیست .
🔹در ادامه بیان می دارد که کتابی که اعمال بشر در آن ثبت شده جز به حق سخن نمی گوید چون از زیاده و نقصان و تحریف محفوظ است ، به همین دلیل هم مؤمنان دلخوش باشند و بدانند که هرگز عملشان ضایع نمی شود و پاداش و اجر آن فراموش و یاکاسته نمی گردد.
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_346
❇️#آیه71مومنون
💠وَ لَوِ اتَّبَعَ الْحَقُّ أَهْواءَهُمْ لَفَسَدَتِ السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ وَ مَنْ فِيهِنَّ بَلْ أَتَيْناهُمْ بِذِكْرِهِمْ فَهُمْ عَنْ ذِكْرِهِمْ مُعْرِضُونَ (۷۱/مومنون)
🌱و اگر حقّ، از هوسهای آنان پيروی میكرد، قطعاً آسمانها و زمين و كسانی كه در آنها هستند تباه میشدند، ولی ما قرآنی به آنها داديم كه مايهی ياد (وشرف وحيثيّت) آنهاست، امّا آنان از اين ياد رويگردانند.
🔹حقّ، هرگز نبايد تابع تمايلات و خواستههای مردم باشد. «وَ لَوِ اتَّبَعَ»
🔹اشراف كافر، دوست دارند كه دين طبق ميل آنان باشد. «وَ لَوِ اتَّبَعَ الْحَقُّ»
🔹حقّ پرستی با هوا پرستی تضاد دارد. «لَفَسَدَتِ»
🔹تمايلات و هوسهای بشر، جهان را فاسد میكند. «لَفَسَدَتِ»
🔹نظم موجود در جهان، نشانهی حقّانيّت و حكمت خداوند يكتاست. وَ لَوِ اتَّبَعَ الْحَقُ ... لَفَسَدَتِ
🔹در آسمانها، موجودات زنده و با شعور وجود دارد. «مَنْ فِيهِنَّ»
🔹قرآن وسيلهی تذكّر است. «بِذِكْرِهِمْ»
🔹دين، وسيله بيداری وشرف ملّتها ونجات آنان از نابودی است. «بِذِكْرِهِمْ»
🔹گاهی انسان از توجّه به آنچه سبب عزّت و نام نيك اوست اعراض میكند.
«فَهُمْ عَنْ ذِكْرِهِمْ مُعْرِضُونَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan