#گزیده_نکات_تفسیرے
#صفحه_419
❇️#پيمان محكم الهی
💠وَ إِذْ أَخَذْنا مِنَ النَّبِيِّينَ مِيثاقَهُمْ وَ مِنْكَ وَ مِنْ نُوحٍ وَ إِبْراهِيمَ وَ مُوسی وَ عِيسَی ابْنِ مَرْيَمَ وَ أَخَذْنا مِنْهُمْ مِيثاقاً غَلِيظاً (۷/احزاب)
🌱(و به ياد آور) هنگامی كه ما از پيامبران پيمان گرفتيم، و (همچنين) از تو واز نوح و ابراهيم و موسی و عيسی فرزند مريم، و از همهی آنان پيمانی استوار گرفتيم (كه در ادای مسئوليّت و دعوت كوتاهی نكنند).
🔷از آنجا كه در آيات گذشته اختيارات وسيع و گسترده پيامبر اسلام ص تحت عنوان" النَّبِيُّ أَوْلی بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ" بيان شد، آيات مورد بحث وظائف سنگين پيامبر ص و سائر پيامبران بزرگ را بيان میكند، زيرا میدانيم همواره اختيارات توأم با مسئوليتها است، و هر جا" حقی" وجود دارد" تكليفی" در مقابل آن نيز هست كه اين دو هرگز از هم جدا نمیشوند، بنا بر اين اگر پيامبر اسلام ص حق وسيعی دارد تكليف و مسئوليت سنگينی نيز در برابر آن قرار داده شده. نخست میفرمايد:" به خاطر بياور هنگامی را كه از پيامبران پيمان گرفتيم و همچنين از تو و از نُوحٍ وَ إِبْراهِيمَ وَ مُوسی وَ عِيسَی بن مريم، آری از همه آنها پيمان شديد و محكمی گرفتيم" (وَ إِذْ أَخَذْنا مِنَ النَّبِيِّينَ مِيثاقَهُمْ وَ مِنْكَ وَ مِنْ نُوحٍ وَ إِبْراهِيمَ وَ مُوسی وَ عِيسَی ابْنِ مَرْيَمَ وَ أَخَذْنا مِنْهُمْ مِيثاقاً غَلِيظاً).
🔷به اين ترتيب نخست تمام پيامبران را در مساله ميثاق مطرح میكند، سپس از پنج پيامبر اولوا العزم نام میبرد كه در آغاز آنها شخص پيامبر اسلام به خاطر شرافت و عظمتی كه دارد آمده است، و بعد از او چهار پيامبر اولوا العزم ديگر به ترتيب زمان ظهور (نوح و ابراهيم و موسی و عيسی ع) ذكر شدهاند.
🔷اين نشان میدهد كه پيمان مزبور پيمانی همگانی بوده كه از تمام انبياء گرفته شده، هر چند پيامبران اولوا العزم به طور مؤكدتری در برابر اين پيمان متعهد بودهاند، پيمانی كه با جمله أَخَذْنا مِنْهُمْ مِيثاقاً غَلِيظاً تاكيد فوق العاده آن بيان شده است.
مهم اين است بدانيم اين چه پيمان مؤكدی بوده كه پيامبران همه زير بار آن هستند، در اينجا مفسران سخنان گوناگونی دارند كه میتوان گفت همه آنها شاخههای مختلف يك اصل كلی است، و آن ادا كردن مسئوليت تبليغ و رسالت و رهبری و هدايت مردم در تمام زمينهها و ابعاد است.
آنها موظف بودند همه انسانها را قبل از هر چيز به سوی توحيد دعوت كنند.
🔷و نيز موظف بودند يكديگر را تاييد نمايند، و پيامبران پيشين امتهای خود را برای پذيرش پيامبران بعد آماده سازند، همانگونه كه پيامبران بعد دعوت پيامبران پيشين را تصديق و تاكيد نمايند. خلاصه، دعوت همه به يك سو باشد و همگی يك حقيقت را تبليغ كنند، و امتها را زير پرچم واحدی گرد آورند.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیرے
#صفحه_419
❇️#آیه13احزاب
💠وَ إِذْ قالَتْ طائِفَةٌ مِنْهُمْ يا أَهْلَ يَثْرِبَ لا مُقامَ لَكُمْ فَارْجِعُوا وَ يَسْتَأْذِنُ فَرِيقٌ مِنْهُمُ النَّبِيَّ يَقُولُونَ إِنَّ بُيُوتَنا عَوْرَةٌ وَ ما هِيَ بِعَوْرَةٍ إِنْ يُرِيدُونَ إِلاَّ فِراراً (۱۳/احزاب)
🌱و آن گاه كه گروهی از آنان گفتند: ای مردم مدينه! (در صحنه جنگ) برای شما جای ماندن نيست، پس برگرديد. و گروهی از آنان از پيامبر اجازه (بازگشت) میخواستند (و) میگفتند: همانا خانههای ما بی حفاظ است. در حالی كه بی حفاظ نبود و آنان جز فرار (از جنگ) قصد ديگری نداشتند.
۱- گروهی از منافقان با شايعه پراكنی، قالَتْ طائِفَةٌ ... لا مُقامَ لَكُمْ و گروهی با فرار از جبهه، «يَسْتَأْذِنُ فَرِيقٌ مِنْهُمُ» در صدد تضعيف روحيه مؤمنان بودند.
۲- از تبليغات منافقان برای دلسرد كردن رزمندگان، غافل نباشيم. «لا مُقامَ لَكُمْ»
۳- فرمانده جنگ، شخص پيامبر اكرم صلی الله عليه و آله بود. «يَسْتَأْذِنُ فَرِيقٌ مِنْهُمُ النَّبِيَّ»
۴- قوای مسلح بايد به قدری منظم باشد كه هيچ كس حقّ خروج از لشكر را بدون مرخصی نداشته باشد. «يَسْتَأْذِنُ فَرِيقٌ مِنْهُمُ النَّبِيَّ»
۵- آرامش و امنيّت فكری و خانوادگی برای رزمنده به قدری ضروری است كه منافقان، دغدغه آن را بهانه ترك جبهه خود قرار دادند. «إِنَّ بُيُوتَنا عَوْرَةٌ»
۶- كسی كه از خانه و زندگی دل نكند، نمیتواند موفّق باشد. «إِنَّ بُيُوتَنا عَوْرَةٌ»
۷- منافق، ترسو و بهانهگير است. (به خاطر نداشتن شهامت، به جای موضعگيری صريح، بهانهگيری میكند.) «بُيُوتَنا عَوْرَةٌ»
۸- دشمن از مذهب، عليه مذهب استفاده میكند. (بهانهی منافقان «حفظ ناموس» بود كه يك دستور مذهبی است.) «بُيُوتَنا عَوْرَةٌ»
۹- وحی، افكار پليد منافقان را آشكار و آنان را رسوا میكند. «وَ ما هِيَ بِعَوْرَةٍ إِنْ يُرِيدُونَ إِلَّا فِراراً»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
1⃣ تدبر در سوره #یوسف
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
الر تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ الْمُبِينِ {۱}
الف لام راء اين است آيات كتاب روشنگر (هم خودش آشکار است و هم آشکار کننده هدایت از گمراهی){۱}
إِنَّا أَنزَلْنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِيًّا لَّعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ {۲}
ما آن را قرآنى واضح نازل كرديم باشد كه بينديشيد {۲}
نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِمَا أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ هَـذَا الْقُرْآنَ وَإِن كُنتَ مِن قَبْلِهِ لَمِنَ الْغَافِلِينَ {۳}
ما نيكوترين سرگذشت را به موجب اين قرآن كه به تو وحى كرديم بر تو حكايت مىكنيم و تو قطعا پيش از آن از بىخبران بودى {۳}
♻️عصاره فراز آیات ۳-۱ : آیات روشنگر و واضح قرآن و نیز داستانهای آن وحی خداوند و برای تعقل انسانهاست.
نکات :
۱- تلک آیات الکتاب المبین: شعرا قصص یوسف شروع سوره
۲- در آیه ۲ منظور از قران عربی چیست؟
"عرب: اصل الواحد در ماده، رفع ابهام، تبيّن (آشكاري) و وضوح حال است و مخالف عُجمَة ميباشد كه به معناي گره در ابهام است و از مصاديقش: سخن عرب است كه ميگويند: أعرَبَ بِحُجَّتِه؛ يعني حجّتش را آشكار كرد.
سوره مباركه نحل آيه ۱۰۳ : وَ هذا لِسانٌ عَرَبِيٌّ مُبِينٌ، اين [قرآن] به زبان عربی روشن است.منظور وضوح و آشكاري آن و رفع ابهام از آن است و زبان عربي منظور نيست، هرچند كه زبان عربي از مصاديق اصل است.
"التحقیق فی کلمات القران"
🖌آقای سید کاظم فرهنگ
https://b2n.ir/b35440
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💐با گراميداشت #بهمن ماه، ياداور به ثمر نشستن مبارزات ضد استبدادي و ضد استعماري ملت ايران در سال 1357
💢چقدر از #استبداد به #جمهوري و #مردم_سالاري رسيديم؟
ويژگيها و روش حكام مستبد
🛑قسمت اول:
#روشهاي_متداول_استبداد، ابزار #دين و #منبر
ابتدا بخشي از خطبه امام حسين ع در منا را مرور ميكنيم:
"بدینسان ضعیفان را به دست آنان سپردید که برخی را برده و مقهور خود ساختند و برخی را ناتوان و #مغلوب_زندگی_روزمره کردند.
در امور مملکت به رأی خود تصرف میکنند
و با هوسرانی خویش ننگ و خواری پدید میآورند به سبب پیروی از اشرار و گستاخی بر خدای جبار!
در هر شهری خطیبی سخنور بر منبر دارند که به سود آنان سخن میگوید،
سرتاسر کشور اسلامی بیپناه مانده و دستشان در همه جای آن باز است و مردم بردگان آنهایند
(مردمی) که هیچ دست برخوردکنندهای را از خود نرانند.
آنان که برخی زورگو و معاندند و برخی بر ناتوان سلطهگر و تندخوی اند"
✅رویه تکراری #استبداد!
"حضرت ویژگی حکومتهای طاغوتی را بیان فرمودند؛ حاکمانی که حکومت را صرفاً براساس رأی و نظر خودشان اداره میکنند که یکی از ویژگی دولت استبدادی است.
این حاکمان ظالم، یک نسبت با حاکمان شرّ و تباهگر دارند و یک نسبت با حقتعالی: «اقْتِدَاءً بِالْأَشْرَارِ وَ جُرْأَهً عَلَى الْجَبَّارِ» شیوهی آنها پیروی از اشرار و ستمگران پیشین است. گمان نشود که روش حکمرانی آنها یک روش ابداعی و جدید در حکومتداری است. اساساً استبداد یک ماهیت دارد، هرچند این ماهیت در جامه و لباسهای مختلف ظاهر میشود ولی نباید فریب این ظاهر متنوع و متکثر را خورد. «اقْتِدَاءً بِالْأَشْرَارِ»
✅ قدرت #مطلقه ، در برابر خدا!
«وَ جُرْأَهً عَلَى الْجَبَّارِ» کارهای این حاکمان ظالم، در برابر حقتعالی ایستادن و ادعای جبروت و خداییکردن است. ممکن است حاکم جائر در ادبیات زبانی و گفتاری خود بسیار متواضعانه سخن بگوید و خود را بندهی کوچک خدا معرفی کند و ممکن است بهعکس مانند فرعون و از ادبیات او استفاده کند و بگوید «أنا ربّکم الأعلی»(سوره نازعات، آیه۲۴). این مربوط به ادبیات گفتاری جائر است اما واقعیتِ در پس این ادبیات، یکسان است و آن «بندهی کوچک» خواندن با آن «پروردگار» خواندن، در حقیقت تفاوتی ندارد چون آنچه جباریت درست میکند، #قدرتمطلقه و سلطنت مطلقه داشتن است و براساس اعتقاد توحیدی، قدرت مطلق از آن حق تعالی است
✅ روش حاکمان ظالم
حضرت در ادامه به این مساله میپردازند که حاکمان جور از چه روشهایی استفاده میکنند؟ شیوهها و روشهایی که حاکمان جائر استفاده میکنند، مختلف و متنوع است. برخی از آن شیوهها را همه میشناسند و مورد نفرت عمومی مردم است و نیاز به توضیح ندارد. حاکم جائر همان کسی است مردم را زجر میدهد، زندانهایش را پر از انسانهای حقگو میکند و… مردم با روشها و شیوههای سخت کاملاً آشنا هستند و نیازی به تبیین این قسمت نیست. باید آن روشها و شیوههای نرم را توضیح داد چون ممکن است مردم توجه نکنند که پشتسر این شیوههای نرم چه اهداف شومی وجود دارد. لذا امام حسین(ع) از این روشهای نرم و بهظاهر توأم با صلاح سخن میگویند و آن استفاده حاکمان جائر و مستبد از ابزار منبر است!
✅ ابزار #منبر!
تعبیر حضرت این است: «فِی کُلِّ بَلَدٍ مِنْهُمْ عَلَى مِنْبَرِهِ خَطِیبٌ یَصْقَعُ» در هر شهری و منطقهای منبری را برافراشتهاند و خطیبی را بر آن منبر گماردهاند و آن خطیب بالای منبر برای آنها فریاد میزند. و مأموریت آنها این بود که پیامها و دستوراتی را که از مرکز حکومت دریافت میکردند، در منبر به مردم ابلاغ کنند و برای مردم توجیه؛ و مردم را نسبت به آن اقناع کنند. این شیوهی متعارف است و اباعبدالله الحسین(ع) دربارهی این روش و شیوه صحبت میکنند: «فِی کُلِّ بَلَدٍ مِنْهُمْ عَلَى مِنْبَرِهِ خَطِیبٌ یَصْقَعُ».
دولت جائر نمیتواند قدرت خود را حفظ کند مگر اینکه به شکلی مردم را ساکت و آرام نگه دارد و ابزاری که مردم را تحت قدرت خود حفظ کند، چیزی جز این نیست که در یک جامعهی دینی، عدهای از عالمان دینی را استخدام کند و توسط آنها (که بهعنوان دین در میان مردم شناخته شدهاند) مردم را تسخیر کند. پس گام اول این است که عالمان و نخبگان را باید خرید و بهوسیلهی آنها و با استفاده از منبر، بر مردم تأثیر گذاشت."
📚استاد سروش محلاتي- شرح خطبه منا.
@quranpuyan
.
#آیههاینور
❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤
وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِی اَسْتَجِبْ لَكُمْ
و پروردگارتان فرمود :
مرا بخوانيد تا شما را اجابت كنم.
🌿 سوره غافر ، آیه ۶۰
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_احزاب آیات 16 تا 22
📄#صفحه_420
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیرے
#صفحه_420
❇️#آیه19احزاب
💠اشحه علیکم فاذا جاء الخوف رایتهم ینظرون الیک تدور اعینهم کالذی یغشی علیه من الموت فاذا ذهب الخوف سلقوکم بالسنه حداد اشحه علی الخیراولئک لم یؤمنوا فاحبط الله اعمالهم و کان ذلک علی الله یسیرا19/احزاب
🌱آنها نسبت به جان خود بر شما بخل می ورزند، پس زمانیکه پای ترس به میان آید، آنها را می بینی که با حالت کسی به تو نگاه می کنند که به بیهوشی احتضار و موت افتاده ، حدقه هایشان می چرخد، ولی وقتی ترس بر طرف شود، با زبانهای تند و تیز به شما طعنه می زنند و درخیری که به شما رسیده بخیلند، آنها ایمان نیاورده اند و خدا هم اعمالشان را باطل وبی اجر نموده و این امر برای خدا آسان است.
🔷می فرماید خدا کسانی را که مردم را از شرکت در جهاد مانع می شوند و خودشان نیزبرای حضور در جنگ امروز و فردا می کنند، و به برادران دینی خود می گویند نزد مابیایید و به جهاد نروید و جان خود را از شما مسلمانان دریغ می دارند، می شناسد و ازاینها به جز عده کمی در جنگ حاضر نمی شوند و همین که جنگ در گرفت آنها رامی بینی که چشمهایشان از ترس کنترل ندارد و مانند چشمان شخص رو به مرگ درحدقه می گردد، ولی همینکه موجبات وحشت زایل شد با زبانهای تیز خود زخم زبان می زنند و از آن خیری که به شما رسیده ناراحتند و به آن بخل می ورزند.
🔷اینگونه افراددر واقع ایمان نیاورده اند و ایمان در قلبشان مستقر نشده هر چند به زبان اظهار ایمان می کنند و خدا هم اعمال آنها را باطل و ضایع می نماید و این امر برای خدا آسان است وحقیقت آنچه در قلبهای آنهاست می شناسد.
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیرے
#صفحه_420
❇️#آیه20احزاب
💠يَحْسَبُونَ الْأَحْزابَ لَمْ يَذْهَبُوا وَ إِنْ يَأْتِ الْأَحْزابُ يَوَدُّوا لَوْ أَنَّهُمْ بادُونَ فِي الْأَعْرابِ يَسْئَلُونَ عَنْ أَنْبائِكُمْ وَ لَوْ كانُوا فِيكُمْ ما قاتَلُوا إِلاَّ قَلِيلاً (۲۰/احزاب)
🌱(آنها به قدری وحشتزده شدهاند كه) میپندارند احزاب (مشرك و يهود مهاجم) هنوز پراكنده نشدهاند و اگر (بار ديگر) دستههای دشمن (به سراغ مسلمانان) آيد، دوست دارند كاش ميان اعراب باديه نشين بودند (و درگير جنگ نمیشدند) و تنها از اخبار (مربوط به) شما جويا میشدند و اين افراد اگر در ميان شما بودند جز اندكی نمیجنگيدند.
🔹 افراد ترسو و سست ايمان، همواره دشمن را قویتر از مسلمانان تصوّر میكنند. (منافقان گمان میكردند تا احزابِ يهود و مشرك مدينه را فتح نكنند پراكنده نخواهند شد). «يَحْسَبُونَ الْأَحْزابَ لَمْ يَذْهَبُوا»
🔹 خود باختگی، قدرت فهم واقعيّات را از انسان میگيرد. يَحْسَبُونَ ... لَمْ يَذْهَبُوا
🔹 افراد سست ايمان، زندگی در جوامع دور از فرهنگ را بر زندگی در جامعهی دينی، ترجيح میدهند. «يَوَدُّوا لَوْ أَنَّهُمْ بادُونَ»
🔹 افراد سست ايمان به جای حضور در صحنه جامعه، به خواندن روزنامهها و شنيدن اخبار راديوها سرگرمند. «يَسْئَلُونَ عَنْ أَنْبائِكُمْ»
🔹 افراد سست ايمان، اهل نبرد و استقامت نيستند. «ما قاتَلُوا إِلَّا قَلِيلًا»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
2⃣ تدبر در سوره #یوسف
❓منظور از قرآن عربی در آيه ۲ سوره يوسف چيست؟
🔹پاسخ ۱ :
عرب از ریشه عرب: اصل الواحد در ماده، رفع ابهام، تبيّن (آشكاري) و وضوح حال است و مخالف عُجمَة ميباشد كه به معناي گره در ابهام است و از مصاديقش: سخن عرب است كه ميگويند: أعرَبَ بِحُجَّتِه؛ يعني حجّتش را آشكار كرد. عرّب منطقه؛ يعني منطقش را تبيين كرد، عرب إذا فصح بعد لكنة؛ يعني زبانش پس از لكنت، باز شد، عرّب عليه؛ يعني تقبيح، فساد و شرّي را كه در دل داشت، آشكار كرد و از همين باب است، آشكار شدن فساد در درون معده
و عَروب؛ زني است كه تنها خالص براي شوهرش باشد و از ناخالصي و غَشّ و چند رنگي و كينه پرهيز كند، در نتيجه او دوستدار شوهر، صاف و خالص است. پس اين دو قيد در همه اين موارد لحاظ ميشوند. بعيد نيست كه مفهوم فساد از زبان عِبري گرفته شده باشد.
همچنين عَرَب : اسم جنس است، مانند: عَجَم و هرگاه به وسيله ياء نسبت، چيزي يا كسي به آن منسوب شود، بر إفراد (واحدي از يك مجموعه) دلالت ميكند. پس عربي؛ يعني يك نفر از عرب.
اعراب: در اصل جمع عرب است، اما بعداً بر باديه نشينان اطلاق شده؛ زيرا جمع بر تكثير (فراواني) و افراد گوناگوني كه مجتمع شدهاند، دلالت ميكند و اين با تحقير و تعميم (عموميت دادن) ملازمت دارد و در مقابل تشخّص، عزت يافتن و اختصاص است و براي نشان دادن يك نفرباديه نشين، به كلمه اعراب، ياء نسبت اضافه ميكنند. پس أعرابي؛ يعني كسي كه به اعراب (باديه نشينان) منسوب است.
سوره مباركه نحل آيه ۱۰۳ : وَ هذا لِسانٌ عَرَبِيٌّ مُبِينٌ، اين [قرآن] به زبان عربی روشن است.منظور وضوح و آشكاري آن و رفع ابهام از آن است و زبان عربي منظور نيست، هرچند كه زبان عربي از مصاديق اصل است.
سوره مباركه واقعه آيات ۳۶ و ۳۷ : فَجَعَلْنَاهُنَّ أَبْكَارًا/ عُرُبًا أَتْرَابًا، و ايشان را دوشيزه گردانيدهايم/ شوی دوست همسال.عُرُب؛ جمع عَروب - بر وزن فَعول - و به معناي خالص، صاف و آشكار است، كه در او هيچ خلط، شوب، تيرگي و ابهامي نيست و از لوازم اين معنا، محبت، طيب نفس (آسودگي خاطر)، خنده و نشاط است
نقل از نرم افزار التحقيق في كلمات القران
🔹پاسخ ۲ :
آيه ۲ ـ "قراناً عربياً" به معناى خواندنى روشن است و نه تنها به لغت عربى، دُرست است كه لغت عربى روشن ترين لغات است ولى عربى قرآن در همين لغت عربى نيز در درجه اول و بى مانند روشنى و روشنگرى است
تفسير فرقان
https://b2n.ir/b35440
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🔷با گراميداشت #بهمن ماه، ياداور به ثمر نشستن مبارزات ضد استبدادي و ضد استعماري ملت ايران در سال 1357
⁉چقدر از #استبداد به #جمهوري و #مردم_سالاري رسيديم؟
از ويژگيها و روش حكام مستبد چقدر فاصله گرفتيم؟!
🛑قسمت دوم:
حاكمان #مبسوط_اليد و #غيرپاسخگو
بخشي از عبارات خطبه امام حسين ع در منا :فَالْأَرْضُ لَهُمْ شَاغِرَةٌ وَ أَيْدِيهِمْ فِيهَا مَبْسُوطَةٌ
#دستان_باز ظلمه و ملت بي دفاع
"شیوهی دومی که در حکومت این جباران وجود دارد، این است: «فَالْأَرْضُ لَهُمْ شَاغِرَهٌ» اینها حکومت را به دست میگیرند اما چون حکومت دیکتاتوری است، #مردم در این حکومتها بیدفاع و بیپناه خواهند بود. مردمی که حقوقشان پایمال و تضییع میشود، جایی برای پناه بردن ندارند. مردمی که شاکی هستند مجبور هستند شکایت خودشان را در نزد کسی که از او شکایت دارند، ببرند. مگر چاقو دستهی خودش را میبرد؟!
میگویند هرکس شکایتی دارد و معتقد است که حقش تضییع شده است، اعلام کند تا ما رسیدگی میکنیم. چه کسی رسیدگی میکند؟ همان کسی که من از او شکایت دارم! این معقول است؟ #قاضی خودش #متهم است و شکایت از خود قاضی است و مجدداً رسیدگی به شکایت، به خود این قاضی محول میشود. این سرّ بیدفاع بودن و بیپناه بودن مردم است. قاضی مستقل است که میتواند به شکایات رسیدگی کند
ولی امام حسین (ع) میفرمایند: نه! «فَالْأَرْضُ لَهُمْ شَاغِرَهٌ» سرزمین در اختیار این حاکمان است و این سرزمین هیچ دفاعی ندارد و کسی نمیتواند جلوی آنها را بگیرد.وهر کاری را انجام؛ و هر تصمیمی بخواهند میگیرند و اجرا هم میکنند.
«فَالْأَرْضُ لَهُمْ شَاغِرَهٌ» یعنی سرزمین حکومت بدون کمترین مانع در اختیار آنهاست «وَ أَیْدِیهِمْ فِیهَا مَبْسُوطَهٌ» و دست آنها باز است و کسی نمیتواند اعتراض کند.
اگر هم فردی در گوشهای #اعتراض کرد، چگونه با او برخورد میشود؟ با همان قدرتی که حضرت اشاره فرمودند که با منبر و امثال منبر، آن شخص #منتقد را #منکوب و متهم کنند و اعتنایی به او نکنند، با بمباران تبلیغاتی از طریق رسانههای انحصاری که در اختیار آنهاست.
قید و بندی برای رفتار و تصمیمهای آنها نیست و هرچه را که بخواهند انجام میدهند.
🔷حکمرانان از دوگونه خارج نیستند: حکمرانانی که قانون بر آنها حاکم است و حکمرانانی که آنها بر قانون حاکم هستند و قانون از حکمران نشأت میگیرد و هرچه که او بخواهد همان قانون میشود، اگرچه در ظاهر مجلس قانونگذاری وجود دارد ولی #مجلس قانونگذاری قانون را براساس ارادهی حکمران مینویسد. معمولاً در نظامهای استبدادی امروز دنیا هم این شکل صوری برای نهادهایی بهظاهر برای قانونگذاری وجود دارد ولی همهی اینها تابع آن شخصی است که در رأس قدرت قرار گرفته است پس حکمران بر قانون مسلّط است و دستش باز است. این یک معنا برای «أَیْدِیهِمْ فِیهَا مَبْسُوطَهٌ.»
🔷معنای دوم «أَیْدِیهِمْ فِیهَا مَبْسُوطَهٌ» یا لازمهی دیگر معنای اول، آن است که امکان #سؤال و مؤاخذه از حاکم وجود ندارد چون او از #قدرت_مطلق برخوردار است و هرکجا هرتصمیمی میتواند بگیرد و در برابر هیچکس #پاسخگو نیست. کسی نمیتواند او را مقید و محدود کند و مورد سؤال قرار بدهد.
📍دموکراسیای که امروز در دنیا مطرح است، با همهی عیبها و ایرادهایی که متوجه آن است ولی بزرگترین خدمتی که به انسانها کرد این است که این «مبسوط الید» بودن و رها بودن حکمرانان را از آنها گرفت و آنها را مقید و مشروط کرد"
🖊شرح خطبه امام حسين ع در منا- استاد سروش محلاتي.
@quranpuyan
🌙 ولادت باسعادت حضرت امام محمد باقر (عليه السلام ) و حلول ماه رجب بر تمامی شیعیان جهان مبارک باد.
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
🌸🤲 اللّٰهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ، أَحْمَدُكَ وَأَسْتَعِينُكَ، وَأَنْتَ رَبِّي وَأَنَا عَبْدُكَ أَصْبَحْتُ عَلَىٰ عَهْدِكَ وَوَعْدِكَ، وَأُؤْمِنُ بِوَعْدِكَ وَأُوفِي بِعَهْدِكَ مَا اسْتَطَعْتُ، وَلَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلّا بِاللّٰهِ
خدایا تو را ستایش، ستایشت میکنم و از تو کمک میخواهم و تو پروردگار منی و من بنده توأم، صبح کردم بر پیمانت و وعدهات و ایمان میآورم به وعدهات، وفا میکنم به پیمانت تا بتوانم و هیچ نیرو و توانى نیست جز به خداى یگانه بیشریک
💫مفاتیح الجنان. دعای روزانه
@quranpuyan