eitaa logo
قران پویان
438 دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
662 ویدیو
603 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
✨ خصوصيت چيست؟ ✨ ✳✳ در چه اتفاقي مي افتد؟ 🛑قسمت پنجم: 🔸🌱از لغت که مصدر یا اسم مصدر و معناى اصلى آن به اندازه در آوردن یا اندازه است، همین‌قدر معلوم می‌شود که در آن شب حدود و مقدراتى مشخص و مقدر گردیده. و چون ظروف زمان و مکان خود هیچ عنوان مشخصى جز از جهت رابطه با حوادث انسانى یا طبیعى ندارند، لیلة‌القدر باید راجع و مربوط به یک حادثة روحى و انسانى باشد. 🔸از بیانات و اشارات آیات و این روایات معلوم می‌شود که از همان زمان که نوع آدمى مستعد فراگرفتن شریعت و قوانین گردید و به رشد و بلوغ رسیده و پیمبران و گیرندگان وحى و الهام در میان مردم برانگیخته شدند، داشتند که اصول معارف و شریعت در آن مقدر گردیده، بعد از رویدادهایی در خلق و حیات و بعد از آنکه انسان راقى و مستعد را تاریکى اوهام و غرایز فرا می‌گیرد و دچار خاموشى و سکون می‌گردد، عنایت پروردگار اشخاص نیرومند و اندیشنده‌‏اى را مى‌‏پروراند که برتر از انگیزه‌‏ها و آثار نفسانى و زمان خود باشند و آنگاه که این گزیدگان به کمال استعداد و قدرت روحى برسند، در شب هنگامى که تقدیر نموده، روحشان درخشان و تسلیم و منجذب می‌شود و قواى نفسانى و حواس ظاهرشان یکسره بسته و خاموش می‌گردد. در آن شب آرام و دیجور، از آفاق دور و از مقام والاى بیت‌المعمور آیات خداوند تجلّى می‌نماید و اصول معارف و شریعت به‌صورت کلمات مشهود و مسموع بر آنها نازل می‌شود تا پس از آن بر افکار و نفوس انسان خفته پرتو افکند و از جایش برانگیزد و زندگیش را سامان دهد . 👈 با این بیان، منشأ لیلة‌القدر، از یک سو آن تاریکى همه جانبة نفوس بشر و سکون مطلق قواى طبیعت و حواس و ادراکات نازلة انسان عالى، و از سوى دیگر درخشندگى و انجذاب و تسلیم کامل چنین روحى در برابر امر و ارادة خاص پروردگار است. 💫«لَیلَةُ‌القَدرِخَیرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ»: تکرار و اظهار لیلة‌القدر در این آیات، عظمت قدر و مقام والاى آن را می‌رساند. صفت تفضیلى خیر، اشعار به آثار نیک و برکات آن دارد. 💫 الف شهر، براى تکثیر است و در این تعبیر که مطلق آمده اشاره‌ای به مورد و زمان خاص نیست. و تطبیق آن در بعضى روایات به حکومت هزار ماهة بنى امیه، با آنکه جز شرّ و فساد براى مسلمانان نداشت، براى تسلّى خاطر رسول اکرم (ص) یا نشان دادن نمونه‌‏اى از اجتماع منحط و بى ‏قید و بند و تقدیر و تدبیر، و حکام بوزینه صفت و بازیگر با دین و مقدرات خلق است. 💫 آنچه از لیلة‌القدر دانستنی است و همه باید بدانند همین است که 👈آثار و برکات یک شب قدر بیش و بهتر از هزار ماه است که مردمى در این مدت بدون تقدیر و لیلة‌القدر به سربرند، هم چنان‌که ملّت‌هاى فاقد برنامة منظم و مقدر (اندازه‌‏گیرى شده) و رهبرى فکرى، ماه‌ها و سال‌ها به دور خود می‌گردند و به جایى نمی‌رسند و راهى به سوى ترقى و کمال به رویشان باز نمی‌شود و در این میان، دین‌‎نمایان بوزینه ‎صفت، عقول و مقدرات آنها را به بازى می‌گیرند. و هم‎چنان‌که راه‏یابى و نتایج و خیرات یک الهام و برق ذهنى، بیش از سال‌ها سیر در تاریکى و با عصاى دیگران است. 🌱👈 انسان و اجتماع هرچه متحرک‌تر و مترقی‌تر و بیشتر داراى استقلال و خاصیت تحول باشد، تأثیرش در تغییر تقدیر خود و دیگران نافذتر است. زیرا قدرت نفوذ در تقدیر و تغییر آن، به مقیاس قدرت تعقل و اختیار و تحول و وسعت میدان عمل و آثار آن است. و اگر چنین افراد مختار و مستقل، داراى اهداف و نظامات مشترک باشند، صورت اجتماعى متحرک و متحولى پدید مى‌‏آورند که منشأ تقدیر پیوستة فرد در اجتماع و اجتماع در فرد می‌گردد. 📖قرآن با نشان دادن هدف‌هاى عالى و باقى انسانى و ایمان به آنها نیرومندترین حرکت را در افکار پدید مى‌‏آورد و استقلال و آزادى عقل و اختیار را تأمین می‌نماید و با احکام و نظامات کامل و ابدى که آورده و اجراى آن را به عهدة ایمان و و جدان انسانى واگذار نموده و همه را مسئول قرار داده، سرنوشت افراد و اجتماع را محکم به هم پیوسته است و می‌خواهد که همه را در تحت نظارت و ولایت پروردگار و نمایندة او درآورد. 🌹برترین و شایسته‌‏ترین فصول زندگى براى تعیین و رسیدگى به پروندة امت اسلامى آنگاه است که با فرمان روزة اجتماعى و تحدید شهوات و آزادى روح، آمادگى تحول عمیقى براى عموم مسلمانان پیش مى‌‏آید و آفاق نظرها باز و وسیع و دل‌ها پاک و روشن می‌گردد و با تذکر دائم و احیای شب‌ها و خواندن آیات قرآن و تفکر در آنها، حقایق آیات وحى بر نفوسشان پرتو مى‏‌افکند و همى نازل و نازل‌تر می‌شود تا باطن زمین به آسمان مى‌‏پیوندد و جزئى از منظومه‏‌هاى تدبیرى عالم می‌گردد 📚تفسیر سوره قدر- مرحوم ایت اله طالقانی. 💫جهت مطالعه سایر نظرات به لینک زیر مراجعه نمایید. https://b2n.ir/Shabeqadr کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. . 🤲🔸 یَا غَافِرَ الْخَطَایَا یَا كَاشِفَ الْبَلایَا یَا مُنْتَهَى الرَّجَایَا یَا مُجْزِلَ الْعَطَایَا یَا وَاهِبَ الْهَدَایَا یَا رَازِقَ الْبَرَایَا یَا قَاضِیَ الْمَنَایَا یَا سَامِعَ الشَّكَایَا یَا بَاعِثَ الْبَرَایَا یَا مُطْلِقَ الْأُسَارَى(۷ ) 🔸 یَا ذَا الْحَمْدِ وَ الثَّنَاءِ یَا ذَا الْفَخْرِ وَ الْبَهَاءِ یَا ذَا الْمَجْدِ وَ السَّنَاءِ یَا ذَا الْعَهْدِ وَ الْوَفَاءِ یَا ذَا الْعَفْوِ وَ الرِّضَاءِ یَا ذَا الْمَنِّ وَ الْعَطَاءِ یَا ذَا الْفَصْلِ وَ الْقَضَاءِ یَا ذَا الْعِزِّ وَ الْبَقَاءِ یَا ذَا الْجُودِ وَ السَّخَاءِ یَا ذَا الْآلاءِ وَ النَّعْمَاءِ( ۸ ) 🔸 اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ یَا مَانِعُ یَا دَافِعُ یَا رَافِعُ یَا صَانِعُ یَا نَافِعُ یَا سَامِعُ یَا جَامِعُ یَا شَافِعُ یَا وَاسِعُ یَا مُوسِعُ( ۹ ) 💫ای درگذرنده از خطاها، ای برطرف کننده بلاها، ای اوج امیدواری‌ها، ای بسیار دهنده عطاها، ای بخشنده هدایا، ای روزی‌رسان آفریده‌ها، ای برآورنده آرزوها، ای شنوای گلایه‌ها، ای برانگیزنده بندگان، ای آزادکنندۀ اسیران. 💫ای صاحب سپاس و ستایش، ای صاحب فخر و زیبایی، ای صاحب بزرگواری و والایی، ای صاحب پیمان و وفا، ای صاحب گذشت و رضا، ای صاحب بخشش و عطاء، ای صاحب دادرسی و داوری، ای صاحب توانمندی و پایداری، ای صاحب کرم و بخشش، ای صاحب عطاها و نعمت‌ها. 💫خدایا از تو می‌خواهم به نامت ای بازدارنده، ای دور کننده، ای بردارنده، ای سازنده، ای سودبخش، ای شنوا، ای گرد آورنده، ای شفاعت‌کننده، ای گسترده بخشش، ای وسعت بخش.. 🌸سُبْحانَكَ يَا لَاإِلٰهَ إِلّا أَنْتَ، الْغَوْثَ الْغَوْثَ، خَلِّصْنا مِنَ النَّارِ يَا رَبِّ. 💫منزّهی تو ای که معبودی جز تو نیست، فریادرس فریادرس، ما را از آتش برهان ای پروردگار 🌱🔸🌱 @quranpuyan
♦️♦️ به و نهی از منکر در اخرین ع ♦️بخش اول شخصیت‌های سیاسی، وصیت‌های سیاسی دارند. قسمتی از وصایای آخر زندگی امیرالمؤمنین را برایتان میخوانم. حالا هم از زبان من نشنوید. است. چشمان خود را ببندید. بروید به کوفه. زمان را طی کنید، در نوردید. این شخصیت بزرگ، این مرد عالم، این وجدان عالم، این مرد بی‌نظیر عالم، این عدل مجسم، این محبت بزرگ خدا بر مردم، در بستر افتاده. اثر زهر شمشیر تا نوک انگشتانش رسيده. زبان به سختی می‌گردد و دارد وصیت می‌کند. عمل کردن به قرآن قدرت شما را حفظ می‌کند «وَ اللَّهَ اللَّهَ فِي الْقُرْآنِ لَا يَسْبِقُكُمْ بِالْعَمَلِ بِهِ غَيْرُكُمْ» خدا را در نظر داشته باشید. قرآن را فراموش نکنید! قرآن را چه کنیم؟ فقط سر قبر اموات بخوانیم؟ در مجالس فاتحه بخوانیم؟ همین‌طور قرائت کنیم و برویم؟ عمل! عمل به قرآن یک داروی شفابخش برای انسان‌هاست؟ «لَا يَسْبِقُكُمْ بِالْعَمَلِ بِهِ غَيْرُكُمْ» آن روز علی می‌گوید مواظب باشید که عمل به قرآن به دست غیر مسلمین نیفتد و این یک قدرت است. وقتی به دست آنها افتاد مثل همۀ قدرت‌ها، به طرف شما برمی‌گردد. شما زیردست خواهید شد: «وَ اللَّهَ اللَّهَ فِي الْقُرْآنِ لَا يَسْبِقُكُمْ بِالْعَمَلِ بِهِ غَيْرُكُمْ». امر به معروف و نهی از منکر علت اصلی پیروزی است «لَا تَتْرُكُوا الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ» هر فرد از شما آن‌قدری از معروف آنچه که باید بشود و آنچه عقل و وجدان و دین شناخته است و می‌گوید باید انجام بگیرد و آنچه منکر است. وجدان انسان‌ها، عقل انسان‌های سالم، دین آن را ناشناس می‌داند و منکر است. همۀ شما مسئولید. باید امر به معروف کنید و از منکر باز بدارید، در خانه، در خیابان، در مسجد، در مدرسه، در دانشگاه. این مسئولیت عمومی است. حتی یک فرد عادی می‌تواند نسبت به کسی که در رأس مملکت واقع است امر به معروف و نهی از منکر کند. نه کارشکنی، نه ایراد بی‌جهت گرفتن. راه نشان دادن، آقا این راهتان اشتباه است. باید این راه را بروید. این کلمه‌ای که گفتید نادرست است. همین شما که نشستید. صدها، هزارها گوش، سخنان مرا گوش می‌دهید. نباید تعبداً قبول کنید. فرد فرد شما مسئوليد. به من بگویید اینجای کلام نا به جا بوده است. مسلمان‌های صدر اسلام مگر این‌طور نبودند؟ مگر وقتی خلیفۀ دوم گفت که من منحرف شدم مرا راست کنید، آن فرد بلند نشد گفت اگر راست نشدی با این شمشیر راستت می‌کنیم؟ مگر علی نمی‌گوید: دائماً به من تذکر بدهید؟ خیال نکنید شما پست‌ترید از تذکر دادن و من بالاترم از شنیدن تذکرات شما. 👈 شما مسلمان‌ها نباید اینطور باشید. اگر یک عده را انتخاب کردید برای مجلس خبرگان، خیال نکنید از شما رفع مسئولیت شده. اگر عده‌ای را انتخاب کردید برای شورا، خیال نکنید مسئولیت از شما رفع شده. فرد فرد شما مسئوليد. باید با تمام شعور و چشم و گوشتان مراقب اعمال اینها باشید. امر به معروف و نهی از منکر! این جامعۀ است. این جامعه‌ای است که رشد افراد ناباب و ناصالح در این جامعه از بین خواهد رفت. على هم همین را می‌گوید. بعد می‌فرماید که اگر ترک کردید، «فَيُوَلَّى عَلَيْكُمْ شِرَارُكُمْ». پست‌ترین، رذل‌ترین مردم بر شما مسلط می‌شوند. این مسئولیت اجتماعی را وقتی کنار گذاردید، «شرار» بر شما مسلط می‌شوند. علی (ع) می‌گوید: «شرار». قرآن می‌گوید: «أَلَدُّ الْخِصَامِ». یعنی . یعنی کسی که محکوم شهوت و خودخواهی و غرایز پست و هواها و عقده‌های روحی و نفس خودش است. 🎙بخشهایی از سخنرانی آیت‌الله طالقانی در شب بیست و سوم رمضان 1358 💫 💫زیست قرآنی. https://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d ┏━━━🍃=🌸━━━┓   @zistequrani ┗━━━🌸=🍃━━━┛
♦️بخش دوم 👈«فَيُوَلَّى عَلَيْكُمْ شِرَارُكُمْ ثُمَّ تَدْعُونَ». آن وقت هی بنشینید توی مساجد، «أَمَّن يُجِيبُ» بگیرید. من یادم هست همان‌هایی که پله شدند برای اینکه رضاخانی را بر مردم مسلط کردند، وقتی مسلط شد آن وقت در گل و گوشه‌ها و مساجد می‌نشستند ختم «أَمَّن يُجِيبُ» می‌گرفتند که خدایا شر این را از سر ما کم بکن ولی هیچ هم مستجاب نشد. بعد بنشینید. بعد از آن‌که اشرار و اوباش بر توده‌های مردم مظلوم مسلط شدند، هی کنید. «فَلَا يُسْتَجَابُ لَكُمْ». این همه دعا کردیم مستجاب نشد. آن وقتی که قیام کردید، سینه سپر کردید، مشت گره کردید، در مقابل ، جرثومۀ منکر یعنی دربار، یعنی . دیدی چطور زائلش کردید؟ ولی با دعا می‌توانستید زائل کنید؟اگر امر به معروف و نهی از منکر را ترک کردید اشرار بر شما مسلط خواهند شد. هرچه دعا کنید مستجاب نمی‌شود. این وصیت‌های علی است. درست توجه می‌فرمایید؟ این محیطی است که قرآن می‌گوید . «ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً». با این برنامه‌ها، با این روابط روحی و عملی، آن وقت محیطی می‌شود آزاد. مردمی . اول باید خودمان انقلابی باشیم تا انقلاب ما پیش برود. «أَنَّ اللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّرًا نِّعْمَةً أَنْعَمَهَا عَلَى قَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ». 👈👈 دید ما، حرکت ما، زبان ما، منطق ما، شناخت ما از دین، از مسئولیت‌ها،باید همه عوض بشود تا همه چیز ما عوض بشود. بخشهایی از سخنرانی آیت‌الله طالقانی در شب بیست و سوم رمضان 1358 💫زیست قرآنی. https://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d ┏━━━🍃=🌸━━━┓   @zistequrani ┗━━━🌸=🍃━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ‌ بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيم 🔸 خدایا شست و شو بده مرا در این روز از گناهان 🔸 و پاک ساز مرا در این روز از هر عیب و نقصی 🔸 و آزمایش کن قلب و دل مرا در این روز به تقوی دل 🔸 اى خطا بخش لغزشهاى گناهکاران. ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و از 📎 جزء ۲۳ ادامه سوره یاسین، سوره های صافات و صاد و ۳۱ آیه ابتدای سوره زمر را شامل میشود. ✅ قرآن کتابی است بابرکت برای همه مردم «ﮐِﺘﺎﺏٌ ﺃَﻧْﺰَﻟْﻨﺎﻩُ ﺇِﻟَﯿْﮏَ ﻣُﺒﺎﺭَﮎٌ ﻟِﯿَﺪَّﺑَّﺮُﻭﺍ ﺁﯾﺎﺗِﻪِ ﻭَﻟِﯿَﺘَﺬَﮐَّﺮَ ﺃُﻭﻟُﻮﺍﺍﻟْﺄَﻟْﺒﺎﺏِ‏» ‏[ ﺹ / ۲۹ ‏] ﻗﺮﺁﻥ ﮐﺘﺎﺏ ﺑﺎﺑﺮﮐﺘﯽﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻮﯼ ﺗﻮ ‏( ﺍﯼ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ‏) ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﯾﻢ ﺗﺎ ‏( ﻣﺮﺩﻡ ‏) ﺩﺭ ﺁﯾﺎﺕ ﺁﻥ ﺗﺪﺑّﺮ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﺮﺩﻣﻨﺪﺍﻥ ﺗﺬﮐّﺮ ﺍﺳﺖ "يكي ديگر از حُجُب كه مانع از استفاده از اين صحيفة نورانيه است، اعتقاد به آن است كه جز آن كه مفسّرين نوشته و يا فهميده¬‏اند، كسي را حق استفاده از قرآن شريف نيست، و تفكر و تدبّر در آيات شريفه را با تفسير به رأي - كه ممنوع است - اشتباه نموده‏¬اند و به واسطة اين رأي فاسد و عقيدة باطله، قرآن شريف را از جميع فنون استفاده عاري نموده، و آن را به كلّي مهجور نموده ‏اند. اين كه استفادۀ ما از اين كتاب بزرگ بسيار كم است، براى همين است كه يا به آن نظر تعليم و تعلم نداريم- چنانچه غالباً اين طوريم- فقط قرائت قرآن مى‏كنيم براى ثواب و اجر، و لهذا جز به جهت تجويد آن اعتنائى نداريم. مى‏خواهيم قرآن را صحيح بخوانيم كه به ما عنايت شود، و در همين حد واقف مى‏شويم و به همين امر قناعت مى‏كنيم؛ و لهذا چهل سال قرآن شريف را مى‏خوانيم و به هيچ وجه از آن استفاده‏ اى حاصل نشود جز اجر و ثواب قرائت.😔 راه استفاده از اين كتاب شريف را، كه تنها كتاب سلوك الى اللَّه و يكتا كتاب تهذيب نفوس و آداب و سنن الهيّه است بايد به روى مردم مفتوح نمود." امام خمینی ره ✅ ،عامل انحرافات و گناهان بعدی! إِنَّ الَّذِینَ یَضِلُّونَ عَن سَبِیلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِیدُ بِمَا نَسُواْ یَوْمَ الحِْسَابِ (۲۶- ص) همانا كسانى كه از راه خدا منحرف مى ‏شوند، چون روز حساب را فراموش كرده ‏اند، عذابى سخت دارند. در این فراز، قرآن کریم به این حقیقت اشاره مى ‏كند كه گمراهى از مسیر حق ناشی از فراموشى قیامت است و نتیجه ‏اش عذاب شدید الهى است.بر اساس این آیه فراموشى روز قیامت سرچشمه گمراهی ها است و هر گمراهى، آمیخته با این فراموشكارى است. این اصل، تاثیر تربیتى توجه به معاد را در زندگى انسانها روشن مى ‏سازد.حدیث معروفى است كه هم از پیغمبر گرامى اسلام صلی الله علیه و آله و هم از امیرالمؤمنین على علیه السلام نقل شده كه فرمودند: «اى مردم! وحشتناكترین چیزى كه از ناحیه آن بر شما مى‏ ترسم دو چیز است: پیروى از هوای نفس و آرزوهاى دور و دراز است؛ اما پیروى از خواهش نفس، شما را از حق باز مى ‏دارد و آرزوهاى دور و دراز قیامت را از یاد شما می برد.» جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست و سه به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/joze23 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
و از 📎 ✅ محور اصلی و مشترک داستان ، و در سوره چیست؟ كلمات و مفاهيم مشترك در سه ماجراي فوق بشرح زير هستند: صفات اواب و عبد و فعل وهبنا در هرسه داستان مشترك است. در هر سه داستان یک مورد از ابتلائات آنها که دچار لغزش شدند،ذکر شده است. سليمان و داود در اوج گشايش و قدرت و ايوب در اوج بيماري و تنگنا. اما هر سه با حفظ ارتباط و توكل خود به خدا مسیر بندگی را طی كردند لذا خدا هم ضمن راهنمايي و هدايت انها حتي در خطاها و ترديدهايشان، توبه و توجه انها را پذيرفت و مجددا به انها عطاهايي نمود. ✅ ارتباط داستان این سه نبی با سایر آیات سوره صاد و اسلام چیست؟ در فراز اول به انکار معاد و یکتاپرستی توسط کافران و اتهام زنی و مخالفت انها به پیامبر بیان شد. در ابتدای فراز دوم خداوند پیامبر را به صبر در برابر گفته های انها و نیز تامل در ماجرای داود امر کرد. در ماجرای این سه پیامبر،بندگی و اواب بودن انها، مورد ابتلا واقع شدن انها و توجه بسیار انها به خدا حتی در خطاها و نیز لطف و عطای خدا به انها مشترک بود. میتوان گفت خداوند میخواهد پیامبر اسلام را هم با ذکر این مثالها تایید و تقویت نموده تا با صبر در مسیر رسالت و آزار مخالفان، ارتباط و توکل خود بر خداوند را مستحکم تر نموده و از وقوع خطاهای ناخواسته احتمالی نیز نگران نباشد چرا که مادامیکه در مسیر بندگی است و رو بسوی خدا دارد،خداوند او را هدایت و حمایت و مورد تفضل قرار میدهد. نکته: در این فرازها به چگونگی استغفار و انابه داود و سلیمان در برابر اشتتباه و خطایشان اشاره شد اما در ایات بعد یعنی 71-85 به واکنش و اصرار او بر اشتباهش اشاره میشود که نشاندهنده دو نوع برخورد متضاد(مطلوب و مذموم)در برابر اشتباهات است: برخورد و ✅ تحقق وعده های هلاکت و سوره ، دو سیاق اصلی و متقابل مفهومی دارد که حدود 130 آیه از سوره را شامل میشود. عصاره سیاق آیات ۷۴-۱۱ سوره صافات :كافران و منکران توحید بجاي پندپذيري از آيات وحي، از روی تکبر، تمسخر،انكار و اتهام زني ميكنند و بر آيين گمراه اجداد خود باقي مانده اند که همه انها اعم از رهبران و پيروان، عذاب جهنمی خواهند داشت . اما بندگان مخلص خدا که پیام رسولان را تصدیق کردند ،در بهشت كاميابند. عصاره سیاق آیات ۱۴۸-۸۲ : بیان نمونه و داستانهایی از نصرت و یاری خداوند در حق رسولانش که بندگانی محسن و مومن بودند. انها و پیروانشان را از اندوه نجات داد. برمخالفان غلبه داد. دعایشان را اجابت کرد و نامی نیک از انها برجای گذاشت. مخالفان انها هم دردوزخ خواهند بود و سوره با این الهی خاتمه می یابد: وَلَقَدْ سَبَقَتْ كَلِمَتُنَا لِعِبَادِنَا الْمُرْسَلِينَ ﴿۱۷۱﴾ وعده قطعي ما براي بندگان مرسل ما از قبل مسلم شده. إِنَّهُمْ لَهُمُ الْمَنْصُورُونَ ﴿۱۷۲﴾كه آنها ياري مي‏شوند. وَإِنَّ جُنْدَنَا لَهُمُ الْغَالِبُونَ ﴿۱۷۳﴾ و سپاه ماست كه ايشان پيروزند ✒سیدکاظم فرهنگ جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست و سه به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/joze23 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
و از 📎 ✅ آنچه که را ملعون ابدی کرد قَالَ یَا إِبْلِیسُ مَا مَنَعَكَ أَن تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِیَدَىَّ أَسْتَكْبرَْتَ أَمْ كُنتَ مِنَ الْعَالِینَ(۷۵) قَالَ أَنَا خَیرٌْ مِّنْهُ خَلَقْتَنىِ مِن نَّارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِن طِینٍ(۷۶)قَالَ فَاخْرُجْ مِنهَْا فَإِنَّكَ رَجِیمٌ(۷۷) وَ إِنَّ عَلَیْكَ لَعْنَتىِ إِلىَ‏ یَوْمِ الدِّینِ(۷۸- ص) خداوند متعال فرمود: اى ابلیس! چه چیز مانع شد بر مخلوقى كه من آفریدم سجده نكنی؟ تكبر ورزیدى، یا بالاتر از آن بودى كه فرمان سجود به تو داده شود؟ ابلیس [گزینه اول را انتخاب کرد و] گفت: من از او (آدم) بهترم، چرا كه مرا از آتش آفریده‏اى و او را از گل‏. خداوند به او فرمود: از صفوف ملائكه، از آسمان برین، بیرون رو كه تو رانده درگاه منى و مسلما لعنت من بر تو تا روز قیامت ادامه خواهد یافت‏. دو درس آموزنده و مهمی که در این گفتگو نهفته است ۱. این مجازات سنگین برای ابلیس تنها برای ترک یک سجده نبود؛ آنچه باعث این سقوط و لعنت ابدی ابلیس شد او بود. استکباری که با اظهار نظر در برابر امر الهی وجودش ثابت شد. ۲. کسی که عالمانه و از روی عمد مرتکب معصیت می شود در حقیقت همان راهی را رفته است که ابلیس رفته. یعنی به خدا می گوید تو گفته ای نکن ولی نظر من این است که انجام این کار اشکالی ندارد و بعد مرتکب می شود.😔 در سوره یس هم خداوند انسانها را از پیروی از برحذر داشته است: "اى فرزندان آدم! آیا با شما عهد نبستم كه شیطان را بندگى (اطاعت)نكنید كه او براى شما دشمن آشكارى است؟ و گفتم كه مرا بندگى كنید كه این، راه مستقیم است." (۶۱- یس) ✅ شنیدن سخن ها و تبعیت از : ویژگی هدایت شدگان در آیه ۱۸ سوره زمر خداوند هدایت شدگان را با ویژگی پیروی از بهترین قول معرفی میکند 💠الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ ۚ أُولَـٰئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّـهُ ۖ وَأُولَـٰئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ فولادوند :کسانی که 🔹به سخن گوش فرامى‌دهند 🔹و بهترين آن را پيروى مى‌كنند 🔹 اينانند كه خدايشان راه نموده 🔹 و اينانند همان خردمندان . ﺁﻳﻪ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺳﺨﻨﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺸﻨﻮﺩ ﻭ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﭘﻴﺮﻭﻯ ﻛﻨﺪ، قول ﺍﺣﺴﻦ، ﻗﻮﻟﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺭﺍﻩ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻥ ﺑﺪﻫﺪ ﻭ ﺍﺭﺷﺎﺩ ﻛﻨﺪ." تفسیر احسن الحدیث ✅ نشانه بودن، مثمر ثمر بودن است . وَآيَةٌ لَهُمُ الْأَرْضُ الْمَيْتَةُ أَحْيَيْنَاهَا وَأَخْرَجْنَا مِنْهَا حَبًّا فَمِنْهُ يَأْكُلُونَ ﴿۳۳﴾و زمين مرده برهانى است براى ايشان كه آن را زنده گردانيديم و دانه از آن برآورديم كه از آن مى ‏خورند (۳۳)یس خداوند در این آیه فرموده:زمین مرده را زنده کردیم و از ان دانه ای خارج کردیم که از ان میخورند. در ایه ۳۴ و ۳۵ هم ادامه میدهد که در زمین،باغهایی قراردادیم ،چشمه هایی در ان جاری ساختیم تا از ثمره اش بخورند. یعنی ثمر دادن و خروجی داشتن قابل استفاده برای سایر موجودات ،بعنوان ویژگی زمین زنده و احیا شده ،بیان شده است. پس ماهم واقعا زنده باشیم.یعنی تولیدات،بروندادهاو خدمات و ثمره هایی داشته باشیم که دیگران ،از آن بهره مند شوند. 👈 شبهای و احیا هم فرصتی است برای زنده شدن و احیای خود که نتیجه آن در مثمر ثمر بودن برای دیگران ،باید متجلی گردد. جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست و سه به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/joze23 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جزء ، سوره ، آیا و فهم قرآن، مخصوص معصومین و مفسرین است؟ 🎙سیدکاظم فرهنگ
💬 از قرآن کریم برای مطالعه سایر نکات، به وبسایت یا کانال قران پویان درتلگرام و ایتا یا گروههای تقرب در تلگرام، ایتا و واتساپ  مراجعه نمایید. 🆔 @quranpuyan 💫گروه تقرب https://t.me/taqarrob99 http://eitaa.com/joinchat/616562802Cf7d0a91ea0 https://chat.whatsapp.com/Kbhf7Ywu2cw9Ry83l5oi2g
tahdir 23.mp3
4.09M
🎙 (تندخوانی) 📖 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از قران پویان
جزء بیست و سوم ✅ شنیدن سخن ها و تبعیت از : ویژگی هدایت شدگان در آیه ۱۸ سوره زمر خداوند هدایت شدگان را با ویژگی پیروی از بهترین قول معرفی میکند 💠الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ ۚ أُولَـٰئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّـهُ ۖ وَأُولَـٰئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ فولادوند :کسانی که 🔹به سخن گوش فرامى‌دهند 🔹و بهترين آن را پيروى مى‌كنند 🔹 اينانند كه خدايشان راه نموده 🔹 و اينانند همان خردمندان . کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
4_5829996858222579880.mp3
14.67M
‍ 🔊 فایل صوتی در قرآن 🛑قسمت ششم : سخنرانی عبدالعلی بازرگان زبان خدا در روزه رمضان تببین آیات 184 تا 187 سوره بقره خدا چگونه و با چه زبانی مسلمانان را به روزه گرفتن، ترغیب نموده است؟ @quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
🔶عَلَيْنَا فَإِنَّا مُحْتَاجُونَ إِلَى نَيْلِكَ يَا غَفَّارُ بِنُورِكَ اهْتَدَيْنَا وَ بِفَضْلِكَ اسْتَغْنَيْنَا وَ بِنِعْمَتِكَ [فِي نِعَمِكَ] أَصْبَحْنَا وَ أَمْسَيْنَا ذُنُوبُنَا بَيْنَ يَدَيْكَ نَسْتَغْفِرُكَ 🔶اللَّهُمَّ مِنْهَا وَ نَتُوبُ إِلَيْكَ تَتَحَبَّبُ إِلَيْنَا بِالنِّعَمِ وَ نُعَارِضُكَ بِالذُّنُوبِ خَيْرُكَ إِلَيْنَا نَازِلٌ وَ شَرُّنَا إِلَيْكَ صَاعِدٌ وَ لَمْ يَزَلْ وَ لا يَزَال 🔶ُ مَلَكٌ كَرِيمٌ يَأْتِيكَ [عَنَّا] بِعَمَلٍ قَبِيحٍ فَلا يَمْنَعُكَ ذَلِكَ مِنْ أَنْ تَحُوطَنَا بِنِعَمِكَ وَ تَتَفَضَّلَ عَلَيْنَا بِآلائِكَ فَسُبْحَانَكَ مَا أَحْلَمَكَ وَ أَعْظَمَكَ وَ أَكْرَمَكَ، 🔶مُبْدِئا وَ مُعِيدا تَقَدَّسَتْ أَسْمَاؤُكَ وَ جَلَّ ثَنَاؤُكَ وَ كَرُمَ صَنَائِعُكَ وَ فِعَالُكَ أَنْت 🔶َ إِلَهِي أَوْسَعُ فَضْلا وَ أَعْظَمُ حِلْما مِنْ أَنْ تُقَايِسَنِي بِفِعْلِي وَ خَطِيئَتِي 🔶 فَالْعَفْوَ الْعَفْوَ الْعَفْوَ سَيِّدِي سَيِّدِي سَيِّدِي 💫پس آنگونه كه شايسته آنى بر ما منّت گذار،و بر ما جود كن،كه ما نيازمند به عطاى توييم،اى آمرزگار،به نور تو هدايت شديم،و به فضل تو بىنياز گشتيم،و به نعمتت بامداد نموديم و شامگاه كرديم،گناهان ما پيش روى توست، 💫خدايا از گناهانمان از تو آمرزش می خواهيم،و به سوى تو باز مىگرديم،تو با نعمتها به ما مهر می ورزى و ما با گناهان با تو مقابله می کنيم،خيرت به سوى ما سرازير است،و بدى ما به سوى تو بالا مىآيد 💫همواره فرشته كريمى،از ما كردار زشت به جانب تو مىآيد،و اين امر مانع نمی شود از اينكه ما را با نعمتهايت فراگيرى، و به عطاهاى برجسته ات بر ما تفضّل نمايى،منزّهى تو،چه بردبار و بزرگ و كريمى، 💫آغاز كننده به نيكى و تكرار كننده آنى،نامهايت مقدس،و ثنايت عظيم،و رفتارها و كردارهايت كريمانه است، 💫خدايا،فضلت گسترده تر،و بردباری ات بزرگتر از آن است كه مرا به كردار ناپسند و خطاكاری ام بسنجى، 💫پس گذشت نما،گذشت نما، گذشت نما،آقاى من،آقاى من،آقاى من. 🌹🌹 💮🔶💮🔶 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
الهى از تو خواهانم در اين ماه🍃              كه در ملك رضا افزائيم جاه🌷 به هر كارى رضاى تو بجويم🍃                  بجز راه رضــاىِ تو نپـويم🌷 به فضل خود پناهم ده از آن كار🍃           كه خشم تو از آن گردد پديدار🌷 كرم فرما به ما مگذار ما را🍃            كه بى ياريت ما را نيست يارا🌷 زِ تو توفيق آنرا خواستاريم🍃           كه فرمانت بجان و دل گزاريم🌷 پناهى ده كه نافرمان نباشيم🍃         رهى بنما كه در عصيان نباشيم🌷 الهى جود تو سرمايه ما است🍃           به توفيق تو كار ما شود راست🌷 ترجمه منظوم از ✍🏻              🍃مرحوم غلام رضا دبيران🍃 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و از 📎 جزء ۲۴ قرآن از ایه ۳۲ تا انتهای سوره زمر، سوره غافر و ایات ۴۶-۱ سوره فصلت تشکیل شده است. ✅ انسان، و نمک نشناس فَإِذَا مَسَّ الْانسَانَ ضُرٌّ دَعَانَا ثمُ‏َّ إِذَا خَوَّلْنَهُ نِعْمَةً مِّنَّا قَالَ إِنَّمَا أُوتِیتُهُ عَلىَ‏ عِلْمِ بَلْ هِىَ فِتْنَةٌ وَ لَاكِنَّ أَكْثرََهُمْ لَا یَعْلَمُونَ(۴۹- زمر) وقتى انسان گرفتار زیان مى‏شود، ما را مى‏خواند و هنگامى كه ما از جانب خود نعمتى به او مى ‏دهیم [به جای شکر گزاری] مى‏ گوید: این با تلاش و درایت خودم به دست آمده است؛ در حالی که آن نعمت وسیله ای برای امتحان او بود و بیشتر مردم از واقعیت بی خبرند. این آیه به یکی از ویژگیهای طبیعت انسانی اشاره می کند كه به پیروى هواى نفس گرایش دارد و به نعمت‏هاى مادى و اسباب ظاهرى پیرامونش مغرور است و فراموشكار نیز هست؛ که هر وقت دچار گرفتارى می شود رو به خدا کرده و او را به خلوص مى‏خواند ولی همینکه پروردگارش نعمتى به او داده و او را از گرفتاری خلاص می کند فورا آن نعمت را به خودش نسبت مى ‏دهد و مى‏گوید: «هنر خودم بود» و پروردگار را فراموش مى‏كند و نمى‏ داند كه همین خود وسیله ای است كه با آن امتحانش مى‏كنند. ✅ نيكوترين روش برخورد با مخالفان وَ لا تَسْتَوِي اَلْحَسَنَةُ وَ لاَ اَلسَّيِّئَةُ اِدْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا اَلَّذِي بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ عَداوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ (٣٤)فصلت هرگز خوبى و بدى يكسان نيست، بدى را با خوبى دفع كن تا دشمنان سرسخت هم‏چون دوستان گرم و صميمى شوند. "-دفع بدى‌هاى دشمن با روش نيكو كافى نيست، بلكه به روش‌ها و برترين نياز است. -كيمياى واقعى، برخوردى است كه دشمنى را به محّبت تبديل نمايد. (روز فتح مكّه شعار بعضى از مسلمانان «انتقام، انتقام» بود ولى پيامبر ص فرمود: امروز روز انتقام نيست بلكه روز رحمت و مرحمت است). -با رفتارهاى شايسته، لااقل شرمندگى در او به وجود مى‌آيد و او را به رفتار دوستانه وادار مى‌كند."تفسیر نور 👈 وقتي قرآن، چنين توصيه اي براي مواجهه با دشمن دارد، چرا در مواجهه با غيرهمفكران مان كه مسلمان و هم ميهن اند، از بدترين روشها استفاده مي كنيم؟!!!😔 جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست و چهار به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/joze24 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
و از 📎 ✅ بندگان خدا! از او نشوید قُلْ یَاعِبَادِىَ الَّذِینَ أَسْرَفُواْ عَلىَ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُواْ مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ(۵۳- زمر) بگو: اى بندگان من كه [با ارتكاب گناه‏] بر خود ستم کرده اید! از رحمت خدا نومید نشوید که یقیناً خدا همه گناهان را مى‏ آمرزد زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است‏ وَأَنِيبُوا إِلَى رَبِّكُمْ وَأَسْلِمُوا لَهُ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَكُمُ الْعَذَابُ ثُمَّ لَا تُنْصَرُونَ ﴿۵۴﴾ و پيش از آنكه شما را عذاب در رسد و ديگر يارى نشويد به سوى پروردگارتان بازگرديد و تسليم او شويد وَاتَّبِعُوا أَحْسَنَ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَكُمُ الْعَذَابُ بَغْتَةً وَأَنْتُمْ لَا تَشْعُرُونَ ﴿۵۵﴾ و از نیکوترین چیزی که از طرف پروردگارتان به سوی شما نازل شده است پیروی کنید، پیش از آنکه ناگهان و در حالی که بی خبرید، عذاب به شما رسد؛ خداوند متعال در این آیات راه بازگشت را توأم با امیدوارى به روى همه گنه كاران مى‏ گشاید و با لحنى آكنده از نهایت لطف و محبت آغوش رحمتش را به رویشان باز كرده و فرمان عفو آنها را صادر نموده است. دقت در تعبیرات این آیه نشان مى‏دهد كه از امیدبخش‏ ترین آیات قرآن مجید نسبت به همه گنهكاران است. ✅ ، قدرت و عزت همه از آن خداست. چرا سراغ دیگران میروید؟ قُلْ لِلّهِ الشَّفاعَهُ جَمِیعاً لَهُ مُلْکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ ثُمَّ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ «44»زمر :(ای پیامبر! به آنان)بگو:«تمام شفاعت ها(در دنیا و آخرت)برای خداست، برای اوست حکومت و فرمانروائی آسمان ها و زمین،سپس به سوی او برگردانده می شوید.» سؤال: مگر مهر و محبّت دیگران بیش از خداوند است که خداوند اراده ی عذاب کند ولی شفاعت کنندگان مانند دایه ی مهربان تر از مادر شفاعت نمایند؟ پاسخ: این آیه می فرماید:همه ی شفاعت ها مخصوص خداست و اگر پیامبر و امامی شفاعت و دلسوزی و مهربانی می کند،سرچشمه ی همه ی لطف ها و مهرها از ذات مقدّس او و به اذن اوست، «ما مِنْ شَفِیعٍ إِلاّ مِنْ بَعْدِ إِذْنِهِ»[و مسیر آن لطف ها از طریق اولیای الهی است. :روش تربیتی قرآن،آن است که تمام انگیزه های فاسد را از بین ببرد و همه ی انگیزه ها را در خداجویی متمرکز کند.لذا به کسانی که اطراف این و آن می روند تا عزیز شوند می فرماید: «إِنَّ الْعِزَّهَ لِلّهِ جَمِیعاً»تمام عزّت ها از آنِ خداست،چرا گرد دیگری می گردید؟! به کسانی که اطراف این و آن می روند تا قدرتی پیدا کنند،می فرماید: «أَنَّ الْقُوَّهَ لِلّهِ جَمِیعاً به کسانی که اطراف این و آن می روند تا آنان برایشان واسطه ای باشند،می فرماید: «قُلْ لِلّهِ الشَّفاعَهُ جَمِیعاً» 📚تفسیرنور جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست و چهار به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/joze24 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
و از 📎 ✅ مرا بخوانید تا کنم شما را وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ ﴿۶۰﴾ غافر و پروردگارتان گفت: مرا بخوانید تا شما را اجابت کنم، آنان که از عبادت من تکبّر ورزند، به زودی خوار و رسوا به دوزخ درآیند. اگر دعايى مستجاب نشد لابد به سود ما نبوده است، چون فرمود: «أَسْتَجِبْ لَكُمْ» آنچه را به نفع شما باشد مستجاب مى‌كنم. 🍃 ، نكردن، نشانه‌ى تكبّر است. «يَسْتَكْبِرُونَ» 🍃 دعا عبادتى مخصوص و الهى است. «عِبادَتِي» ✅ امور به خدا فَسَتَذْكُرُونَ ما أَقُولُ لَكُمْ وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ «44» فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا وَ حاقَ بِآلِ فِرْعَوْنَ سُوءُ الْعَذابِ «45» غافر :پس به زودى آن چه را براى شما مى‌گويم متذكّر خواهيد شد و من كارم را به خدا واگذار مى‌كنم زيرا كه او به (احوال) بندگان بيناست. پس خداوند(مؤمن آل فرعون ) را از بدى‌هاى آن چه نمودند حفظ كرد و عذاب سختى آل فرعون را فراگرفت. ، واگذار كردن كارها به خداست و اين حالت بالاتر از توكّل است. چون در وكالت، موكّل مى‌تواند بر كار وكيل نظارت كند، ولى در تفويض همه‌ى كارها را به خدا مى‌سپاريم. البتّه تفويض و سپردن كارها به خدا كه شعار مؤمن آل فرعون بود، بعد از بكار بردن تمام تلاش خود در راه نجات موسى از قتل و بيدار كردن و هشدار دادن و تبليغ كردن بود. اين گونه تفويض است كه انواع حمايت‌هاى الهى را به دنبال دارد. در برابر و «مَكَرُوا» بايد به پناه برد. «أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ» تفسیر نور جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست و چهار به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/joze24 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan